Jaunystė su kino kamera ant peties
"Dirbau kino operatoriumi, buvau
ateitininkas, vėliau - Šaulių sąjungos narys, perėjau kalėjimus
ir lagerius, gyvenau valdant visokioms valdžioms, bet savo įsitikinimų
neišdaviau: likau toks pat", - šitaip apie save sako vienintelis
likęs gyvas 91 metų lietuviško dokumentinio kino pradininkas Stasys
Vainalavičius. Šio žmogaus gyvenimo istorija teneleidžia mums
nuleisti rankų, kai sunku, kai Dievas siunčia išbandymus. Juk
jų visada buvo ir bus. Svarbiausia - pasitikėti Kūrėju ir išlikti
savimi.
Kai obelų pavėsyje, bumbsint obuoliams ir griežiant rugpjūčio
žiogams klausiausi spalvingų S.Vainalavičiaus pasakojimų apie
jo gyvenimą ir darbą, pradėtą anuometinėje nepriklausomoje Lietuvoje,
atrodė, tarsi regiu gerą istorinį, dokumentinį filmą, nuo kurio
sunku atplėšti akis... Tik vėliau į galvą toptelėjo mintis: nors
šis žmogus jau daug metų nebedirba kino operatoriumi, bet jo gyvenimo
būdas, domėjimasis pasauliu ir žmonėmis, nepaprastai gera atmintis,
profesionalo tikslumas ir patirtis, sugebėjimas gyvai, vaizdingai
pasakoti rodo vieną - jis yra tikrų tikriausias dokumentininkas.
Gaila, kad dabar - jau be kino kameros...
"Na, ką gi - kiekvienam skirta savo. Vieniems - filmuoti,
kitiems - pasakoti, rašyti ar skaityti",- pagalvojau nusprendusi
apie kino operatorių S.Vainalavičių papasakoti "XXI amžiaus"
skaitytojams.
S.Vainalavičius gimė Aukštaitijoje, Ažušilių kaime (Molėtų r.),
netoli gražuolio Makio ežero, prie kurio turi trobelę ir mielai
leidžia saulėtas vasaros dienas. O šiaip jis - Vilniaus gyventojas.
Čia, namuose, grįžtančio Stasio laukia žmona Marija, su kuria
susituokė 1932 metais. Vilnių Stasys pirmą kartą pamatė 1918-aisiais,
kai jo šviesiamintis tėvas atidardino sūnų mokslams į Vytauto
Didžiojo gimnaziją. Kino operatorius "atsuka savo atminties
juostą" ir atgiję pažyra tų laikų prisiminimai apie... dvi
savaites, kartu su bendramoksliais praleistas gatvės mūšiuose
kaunantis prieš lenkiškos Lelevelio gimnazijos berniūkščius, kurie
kėsinosi užimti jų gimnazijos pastatą. Ir iškovotą pergalę. Čia,
1919-aisiais eidamas per Žaliąjį tiltą, Stasys sutiko atsišaudančius
lietuvių raitelius, kuriuos kulkosvaidžiais palydėjo lenkai, įsitvirtinę
name "su bokšteliais" ant Neries kranto... "O aš
ėjau sau, kaip niekur nieko...", - savo drąsa dabar stebisi
kino operatorius. Mažutėje Vilniaus Šv. Kryžiaus bažnytėlėje,
kurioje melsdavosi lietuviai mokiniai, būsimasis operatorius giedodavo
chore...
Pirmieji žingsniai kino link
Kas tai yra kinas, Stasys sužinojo
apsilankęs kino teatre, kai perėjo mokytis arčiau namų - į Ukmergės
gimnaziją. Vaikinukas buvo gabus mokslams, geriausiai jam sekėsi
matematika ir fizika. Apnikus konstravimo karštligei, visai nesunkiai
iš medžio ir kartono pasidarė fotoaparatą. Įdomus sutapimas: butą
Stasiui tėvas išnuomojo pas kino mechaniką. Tiesa, baigęs gimnaziją,
savo ateities neplanavo susieti su kinu. Vytauto Didžiojo universitete
pasirinko teisės ir ekonomikos studijas. Tačiau netrukus pradėtus
mokslus teko mesti, nes tėvai nebeišgalėjo remti finansiškai.
Laimingas atsitiktinumas
"Rudenį pradėjau dirbti dažytoju,
o butą Laisvės alėjoje nuomojau pas žydelį Kacą - kino laboratorijos
savininką,- pasakoja S. Vainalavičius. - Sykį jis man ir sako:
"Klausyk, man reikia pagalbininko laboratorijoj". Mane
tik šaltas prakaitas išmušė. O jis ir klausia: "Kodėl taip
išsigandot? Darbas ten įdomus. Tik alga nedidelė - 150 litų per
mėnesį". Aš jam pasakiau, kad užteks, ir kibau į darbą."
Kino laboratorijoj vaikinas išmoko įvairiausių darbų: nuo subtitrų
gamybos iki filmavimo kino kamera. Netrukus šios, pasivadinusios
"Aušra", laboratorijos savininku tapo vokietis Fišeris.
Jis vaikinui ir pasiūlė pasimokyti vienoje iš anuomet garsiausių
pasaulio kino studijų UFA kursuose Vokietijoje. "Aš net į
kariuomenę išėjau tarnauti anksčiau, kad mokslai man nesusitrukdytų.
Iš Švietimo ministerijos gavęs stipendiją, kurią sugrįžęs privalėjau
grąžinti, išvykau į Vokietiją."
Mokslai UFA
Vokietijoje S.Vainalavičius studijas
suderino su darbu. Jis dirbo vieno dėstytojo - operatoriaus asistentu.
"Aš nedaviau jam nė minutės ramybės, kai mane prileido prie
kameros. Tiesiog "degiau" smalsumu ir norėjau kuo greičiau
viską išmokti." Kursus Stasys baigė per metus - pirma laiko.
Diplominiam darbui nufilmavo baletą ir laimėjo trečią vietą. Jaunam,
gabiam kino operatoriui vokiečiai pasiūlė dirbti UFA korespondentu
Kinijoje. Žadėjo duoti modernią kino aparatūrą, automobilį, mokėti
gerą algą. "Bet aš nesusigundžiau ir pasakiau: niekur kitur
nevažiuosiu, tik į Lietuvą".
Nelengva darbo pradžia
Grįžęs į Kauną jaunas kino operatorius
stačia galva nėrė į kino dokumentiką. "Buvo tokių momentų,
kad sau negalėjau net kojinių nusipirkti, o apie geresnį paltą
nebuvo nė kalbos... Niekas manęs nešelpė, nes buvau paprasčiausias
jaunuolis su kino kamera ant peties. Visus pinigus išleisdavau
kino negatyvams, - taip savo darbo pradžią prisimena S.Vainalavičius.
- Dirbdamas kino dokumentikoje, turėjau tikslą - kad pasaulis
sužinotų apie Lietuvą. Bet, deja, ir dabar dar daug kas nežino,
kad yra tokia šalis... Tais laikais, beatsikuriant valstybei,
kiekvienas jaunas žmogus galvojo, ką gero ir prasmingo galėtų
padaryti Lietuvai, o ne sau. Toks nusiteikimas buvo ir tautinėse
jaunimo organizacijose, ir jaunųjų ūkininkų būreliuose, ir gimnazijose,
universitetuose. Dabar - atvirkščiai. Daugelis žiūri, ką galima
gauti iš Lietuvos. Per 50 metų žmonės patikėjo komunizmo pažadais,
kad viskuo bus pasirūpinta ir ... paprasčiausiai užmiršo, kad
reikia daug ir sąžiningai dirbti."
1931- 1932 metais buvo statomas Telšių - Kretingos geležinkelis,
tobulinamas Klaipėdos uostas, tiesiamas Žemaičių plentas. Šiuos
darbus dirbusi danų firma "Hoygard Schultz" užsakė dokumentinį
filmą. Tai buvo pirmasis garsinis dokumentinis filmas, kurį S.Vainalavičius
sukūrė kartu su redaktoriumi S. Uzdonu. Aktualesni filmo siužetai
buvo panaudoti pirmajai Lietuvoje kino kronikai. S.Vainalavičius
tapo lietuviškos periodinės kino dokumentikos pradininku.
Operatoriaus filmai pasiekdavo
ir Ameriką
Apie 1932-uosius Stasys susipažino
su Amerikoje gyvenančiu ir kas vasarą filmuoti tėvynėn sugrįžtančiu
Kaziu Lukšiu. Šie sumanūs vyrai įkūrė bendrovę "Lukšys ir
Co". Stasys kas savaitę susukdavo 120 m ilgio kino kroniką,
kurios kopiją rodydavo kino teatruose, o negatyvai buvo siunčiami
K. Lukšiui, kuriuos jis demonstravo Amerikos lietuviams. "Darbo
buvo tiek daug, kad juostas ryškindavau naktimis, - prisimena
kino operatorius. - O kitą dieną Kauno kino teatruose jau rodydavo
išvakarėse mano nufilmuotą dokumentinę kino kroniką."
S. Vainalavičius savo dokumentinėse kino juostuose įamžino Dariaus
ir Girėno laidotuves (nuo pat žūties Soldine), lakūno F. Vaitkaus
sutikimą Kaune, perskridus Atlantą. Sukūrė filmus "Lietuva
pavasarį" (scenarijaus autorius Babickas), "Lietuvos
kailiniai žvėrys" (su profesoriumi Tadu Ivanausku), animacinius
filmus: "Storulio sapnas" (dailininkas Ušinskas), "Du
litai - laimingas medžiotojas" (dailininkas Aleksandravičius)
ir daug kitų filmų. Vien per penkerius savo darbo metus (o dirbo
vienas, be jokių asistentų!) operatorius S.Vainalavičius nufilmavo
apie 250 siužetų su žymiais Lietuvos žmonėmis: Smetona, Valdemaru,
Maironiu (Vainalavičius filmavo ir Maironio laidotuves Kauno Arkikatedroje),
Vaižgantu, J.Jablonskiu, K. Petrausku, J.Tumu-Vaižgantu, šventinančiu
Petrašiūnų popieriaus fabriką, ir kt.
Lieptas į vaidybinį filmą
Darbščiam, kūrybingam ir energingam
kino operatoriui nedavė ramybės viena mintis: jis svajojo sukurti
meninį filmą apie Žalgirio mūšį. Suprantama, tokiam projektui
reikėjo daug pinigų ir puikios kino technikos. "Filantropų
tais laikais beveik nebuvo, tad su bendradarbiais nutarėm, kad
vienintelis kelias šiai svajonei įgyvendinti ir plėtoti - akcinės
bendrovės steigimas", - pasakoja S.Vainalavičius. Po didelių
vargų 1938-aisiais buvo įsteigta bendrovė "Lietuvos filmas",
kur valstybinis kapitalas buvo 51 proc. Jos gamybos viršininku
tapo S. Vainalavičius. Vokietijoje buvo užsakyta moderni filmavimo
aparatūra. Tačiau visas svajones ir darbus nutraukė sovietų okupacija.
Didieji išbandymai
Kurį laiką operatorius dar tikėjo
atėjusiais valdžion sovietais, tad nemetė savo darbo, filmavo
tarybinę kroniką. Bet greit pajuto spaudimą falsifikuoti. "Iš
Maskvos atvažiavo kino operatorius Lebedevas. Jis planavo sukurti
dokumentinį filmą "Daina apie Lietuvą", - prisimena
S.Vainalavičius. - Pamatęs mano nufilmuotą medžiagą apie politinių
kalinių paleidimą iš Kauno ir Anykščių kalėjimų, sutrikęs klausė:
"Tai ką, čia viskas? Daugiau nebuvo?" Išgirdęs neigiamą
atsakymą, maskvietis operatorius tuoj pat gavo NKVD leidimą surežisuoti
ir nufilmuoti masinį politinių kalinių "paleidimą" iš
Šiaulių kalėjimo. O kalėjimas net braškėjo prigrūstas Lietuvos
valdininkų, karininkų, šaulių, policijos darbuotojų..." Į
Šiaulius Lebedevas kartu atsivežė ir S.Vainalavičių. Išleidę pro
atsarginius vartus daugybę žmonių, juos nufilmavo bendru planu,
po to NKVD visus kalinius suvarė atgal. Pasipiktinęs S.Vainalavičius
klausė Lebedevo, gal jis meninį, o ne dokumentinį filmą kuria.
Atsakęs, kad tai bus dokumentinis filmas, tarybinis kino operatorius
sutrikusiam lietuviui dar patikslino: "Privalome parodyti
taip, kaip turi būti, o ne kaip yra!"
"Man pakirto ir kojas, ir rankas. Dokumentika - juk absoliuti
tiesa! Kodėl aš turiu meluoti!?" - retoriškai klausė tai
prisiminęs S.Vainalavičius.
"1940 metais man teko filmuoti liaudies "seimą",
vykusį Kauno miesto teatre. Salėje sėdėjo pusė enkavėdistų ilgomis
palaidinėm, kita pusė buvo vietiniai komunistai. Įsivaizduokit,
kokia saujelė žmonių nubalsavo už komunistinę Lietuvą!? - piktinosi
operatorius. - Bet tuomet egzistavo nerašyta taisyklė inteligentams:
gerbti kito žmogaus įsitikinimus, kad ir kokie jie būtų. Ką nors
išduoti buvo labai žema. Taip pat niekas neturėjo teisės įžeisti
tikinčio žmogaus, nesvarbu, kokią jis religiją išpažintų. Už viešą
įžeidimą buvo baudžiama."
Netrukus prasidėjo karas. Vokiečiai operatoriaus taip pat nepaliko
ramybėje. Nufilmavęs vokiškai kino kronikai keletą siužetų Baltarusijoje,
vėliau, nenorėdamas rizikuoti gyvybe, atsisakė važiuoti filmuoti
į frontą. Už tai vokiečiai, kaip "karo įstatymų laužytoją",
S.Vainalavičių pasodino į kalėjimą. Artėjant frontui, operatoriaus
tėvui šiaip ne taip pavyko sūnų išlaisvinti.
Bolševikams "išvadavus" Kauną, S.Vainalavičius ėmėsi
organizuoti kino studiją Kęstučio gatvėje. Tačiau karjeristai
ir pavyduoliai jį, kaip neparankų žmogų, 1945-aisiais įdavė saugumui.
NKGB atstovai pasisavino gerą kino kamerą, didžiulį foto ir kino
archyvą, o S.Vainalavičius, apkaltintas filmavęs antisovietinio
pobūdžio kino kronikas bei per 1941-ųjų Birželio sukilimą dirbęs
Kauno apskrities policijos viršininko vairuotoju, buvo nuteistas
šešeriems metams lagerio.
Grįžęs į Lietuvą, Stasys apie operatoriaus darbą net nesvajojo,
nes apskritai buvo sunku įsidarbinti. Tad kurį laiką dirbo laivininkystėje,
vėliau pavyko gauti administracinį darbą Lietuvos kino studijoje.
Apmaudu, kad jaunystėje S. Vainalavičiaus puoselėtoms svajonėms
ir planams nebuvo lemta išsipildyti. O ir sukurti kino dokumentikos
darbai, kurie šie laikais turėtų neįkainojamą vertę, yra dingę.
Operatorius vis dar turi mažą viltį: galbūt jei ne Lietuvoje,
tai Amerikoje, kam nors pavyks surasti jo juostose įamžintą Lietuvos
istoriją.
Audronė GELŽINIENĖ
© 2001 "XXI amžius"