|
Lietuvių katalikų mokslo akademijos
diena Aušros Vartuose
Vilniuje vyksta Aušros Vartų Gailestingumo
Motinos Globos atlaidai. Lapkričio 11-ąją, antrąją atlaidų dieną,
į salę prie Šv. Teresės bažnyčios gausiai susirinko Lietuvos katalikų
mokslo akademijos (LKMA) nariai ir bičiuliai. Vakarą giesmėmis
pradėjus maldos ir liaudiško giedojimo grupei "Karunka"
(vadovė Zita Karklelytė), dr. Napaleonas Kitkauskas susirinkusiesiems
skaitė paskaitą apie Vilniaus Aušros Vartus, jų sąsajas su miestu
ir jo gynybine sistema. Prelegentas pasakojo Vilniaus miesto istoriją
ir priežastis, vertusias imtis gynybinės miesto sienos statybos.
XIII-XIV amžių sandūroje Vilnius plėtėsi, augo, buvo Vilniaus
universitetas, Bokšto gatvė, šv. Mikalojaus, Pranciškonų bažnyčios.
Nors kompaktiškai, bet intensyviai virė gyvenimas. Yra užuominų,
kad Vilniuje jau tada galėjo būti kažkokių įtvirtinimų. Ištikus
dideliam pavojui, gyventojai slėpdavosi gynybine siena apjuostoje
Žemutinės pilies teritorijoje. 1365-aisiais kryžiuočiai buvo atėję
iki Vilniaus, 1390 metais jie padegė miestą. Po Žalgirio mūšio,
praėjus kryžiuočių pavojui, net 250 metų Vilniuje nebuvo svetimos
kariuomenės. Tad Vilnius plėtėsi, XVI amžiuje čia buvo statoma
daug pastatų, bažnyčių, rūmų. Tik XVII a. antroje pusėje iš rytų
pradėjo augti Maskvos kunigaikštystės, o iš pietų - totorių, Krymo
chanato grėsmė. Nors 1503-aisiais kunigaikštis Aleksandras su
Maskva sudarė paliaubas, bet Maskvos sąjungininkas Krymo chanas
nenutraukė puolimų ir siekė Nesvyžių, Slucką, Minską
1506 metais
totoriai buvo pasirodę ir netoli Vilniaus apylinkių. Ir todėl
kylanti grėsmė vertė Vilnių apsaugoti. 1503-aisiais kunigaikščio
Aleksandro rūpesčiu buvo pradėta statyti Vilniaus miesto gynybinė
siena.
|
|
|
Du svarbūs klausimai
Ar bus pripažinta senovės baltų religija kaip
dar viena tradicinė religija?
Dvasininkų ir vienuolių socialinis draudimas privilegija ar
teisingumas?
Lapkričio 8-ąją Kauno arkivyskupijos
kurijoje įvyko arkivyskupo metropolito Sigito Tamkevičiaus spaudos
konferencija, kurioje žurnalistams buvo pristatyta Katalikų Bažnyčios
pozicija dėl visuomenėje kilusios diskusijos apie senojo baltų
tikėjimo pripažinimo tradicine religija. Dvasininkų ir vienuolių
socialinis draudimas valstybės lėšomis buvo antrasis šiuo metu
Bažnyčiai rūpimas klausimas, apie kurį spaudos konferencijoje
kalbėjo arkivyskupas S.Tamkevičius.
Bažnyčia pripažįsta prigimtinę žmonių
teisę rinktis religiją, kurti įvairias religines institucijas.
Valstybės įstatymai turi garantuoti piliečiams teisę išpažinti
kokią nori religiją, sakė arkivyskupas. Tradicinėmis Lietuvoje
pripažįstamos religijos yra tos, kurios veikia mūsų šalyje nuo
seno ir paliko pozityvius pėdsakus. Tačiau šiuo atveju būtų naudinga
skirti religiją nuo draugijos arba organizacijos, turinčios tikslą
išsaugoti senovinį kultūros paveldą.
|
|
|