Prieš dešimt metų paskelbtas
Susirinkimo katekizmas
Minint "Katalikų Bažnyčios
katekizmo" (KBK) paskelbimo dešimtąsias metines, spalio 8-11
dienomis Vatikane vyko tarptautinis katechetikos kongresas, kuriame
bandyta įvertinti dokumento reikšmę ir jo priėmimo vietinėse Bažnyčiose
ypatybes. Kongrese dalyvavo pasaulio vyskupų konferencijų atstovai,
nacionalinių katechezės tarnybų vadovai, KBK redakcinės komisijos
nariai. Kongresą surengė Tikėjimo doktrinos kongregacija ir Kunigų
kongregacija, kuri koordinuoja katechetinę veiklą Bažnyčioje.
Per praėjusį nuo paskelbimo dešimtmetį "Katalikų Bažnyčios
katekizmas" tapo viena labiausiai pasaulyje skaitomų knygų,
tikru bestseleriu. Jis buvo išverstas į daugiau kaip 60 kalbų
ir parduota beveik dešimt milijonų egzempliorių. Visa tai rodo,
kad KBK tikrai buvo lauktas dokumentas, pozityviai priimtas, ir
jis teikia didelę naudą krikščionių bendruomenėms. Visgi šiam
katekizmui, kuris perteikia Bažnyčios mokymo kompendiumą, yra
iškilę nemažai sunkumų ir iššūkių: perdėto sekuliarizmo reiškinys,
kai kurių teologinių srovių keliamos abejonės dėl Apreiškimo išbaigtumo,
religinis ir kultūrinis pliuralizmas, žavėjimasis sektantiškais
sąjūdžiais, ypač "New Age", sinkretiškas tikėjimo priėmimas.
Kongreso dalyviai priimtame baigiamajame kreipimesi priminė pasaulio
vyskupams jų "pirmutinę atsakomybę už katechezę ir gerą katechetų
rengimą dalinėse Bažnyčiose". Taip pat buvo priminta kunigams,
kad jų gautas Kunigystės sakramentas įpareigoja būti tikėjimo
mokytojais. Šeimų tėvams per Santuokos sakramentą yra "suteikta
malonė ir atsakomybė krikščioniškai auklėti savo vaikus".
Apskritai katechezės efektyvumą pirmiausia garantuoja "adekvati
tikėjimo atmosfera, įsivyravusi bendruomenėje, kurią turi nuolat
skatinti savo darbui atsidavę katechetai".
Katekizmas - kolegialiai
parengtas Bažnyčios magisteriumo dokumentas
Spalio 11 dieną, Apaštališkųjų
rūmų Klementinos salėje priėmęs per audienciją tarptautinio katechetikos
kongreso narius, popiežius Jonas Paulius II pirmiausia pažymėjo,
jog kaip tik šią dieną prieš 40 metų (1962-ųjų spalio 11 d.) popiežius
Jonas XXIII iškilmingai atidarė II Vatikano Susirinkimą. Dėl "nuolatinio
rėmimosi" Susirinkimo dokumentais, kurie ir šiandien katalikams
lieka "patikimu kompasu" tikėjimą perteikiant kasdieniame
gyvenime, "Katalikų Bažnyčios katekizmą" visiškai teisėtai
galima vadinti "II Vatikano Susirinkimo katekizmu",
sakė Šventasis Tėvas.
Dėl savo universalumo ir nesenstančio tinkamumo šis katekizmas
tikrai yra "privilegijuota dovana", pateikta naudotis
Katalikų Bažnyčiai ir kiekvienam individui. KBK dėl "jame
išbaigtai ir integraliai pateikto katalikų tikėjimo tiesų išaiškinimo"
su visu tų tiesų esminiu turiniu "įgalina dar geriau pažinti
pozityviu ir nuoširdžiu būdu tai, ką Katalikų Bažnyčia tiki ir
švenčia, kaip gyvena ir meldžiasi". Popiežius pavadino šį
katekizmą "kolegialiai parengtu Bažnyčios magisteriumo tekstu",
nes redakcinė komisija nuolat konsultavosi su pasaulio vyskupais
ir atsižvelgė į jų pasiūlymus.
Ir pats KBK "pirmiausia yra skirtas vyskupams, kurie yra
autoritetingi katalikų tikėjimo mokytojai ir svarbiausi katechezės
bei evangelizacijos lyderiai". Popiežiaus paskelbtas katekizmas
yra veiksminga priemonė visos bažnytinės bendruomenės tarnyboje,
nes jis savo "autoriteto galia, autentiškumu ir tikrumu priklauso
Bažnyčioje visuotinai pripažįstamam pontifikaliniam magisteriumui",
tai yra Popiežiaus autoritetu besiremiančiam tikėjimo mokymui.
Šventasis Tėvas pastebėjo, jog tas faktas, kad KBK buvo "palankiai
priimtas ir visame pasaulyje plačiai publikuojamas (be kitų kalbų,
jis buvo išleistas rusų, kinų, gruzinų kalbomis) netgi nekatalikiškoje
aplinkoje", per pastarąjį dešimtmetį "teigiamai paliudijo
tolesnį jo tinkamumą ir galiojimą".
Popiežius Jonas Paulius II paragino kongreso dalyvius ir visus
katechizavimo baruose triūsiančius žmones stengtis užtikrinti,
kad katekizmas dar labiau išplistų ir taptų pagrindine metodine
bei konsultacine viso religinio švietimo Bažnyčioje priemone.
Religinis švietimas, jeigu jis yra "aiškus ir suprantamas,
motyvuotas, integralus, sistemingas ir, jeigu būtina, apologetiškas",
yra Bažnyčios pastoracijos prioritetas, o katekizmas yra geriausia
priemonė, padedanti pasiekti šį tikslą. "Tokia katechezė
geba likti užfiksuota protuose ir širdyse, tai yra ji skatina
pamaldumą, įtvirtina krikščionišką gyvenimo būdą ir atitinkamai
paveikia tikinčiųjų laikyseną", - kalbėjo Popiežius.
Jis teigė, kad nors prieš dešimt metų paskelbtas "Katalikų
Bažnyčios katekizmas" yra pagrindinė viso religinio švietimo
priemonė, tačiau vietinės Bažnyčios gali parengti atskirus katekizmus,
tinkančius saviems specifiniams poreikiams, skelbiant tikėjimo
mokslą. Tokiu atveju KBK turi tapti pagrindu, rengiant vietinius
katekizmus.
Vietinių katekizmų rengimo
aktualumas
Kaip tik apie vieną tokį vietinio
katekizmo - "Nacionalinio katekizmo suaugusiesiems"
- projektą katechetikos kongrese papasakojo Pitsburgo (JAV) vyskupas
Donaldas Vjuerlis. Jis sakė, kad Jungtinių Valstijų vyskupų konferencijos
pasiūlyto katekizmo suaugusiesiems pirmasis parengtas tekstas
jau išsiuntinėtas visiems šalies vyskupams, kad jie galėtų pateikti
pasiūlymų ir pataisų. Kaip tikimasi, galutinai šis katekizmo tekstas
JAV episkopate turės būti patvirtintas 2003 metų pabaigoje.
Vyskupas D.Vjuerlis, kuris yra katekizmo suaugusiesiems redakcinės
komisijos pirmininkas, kongreso dalyviams aiškino, kad jis "buvo
parašytas ir skirtas naujosios kartos suaugusiesiems, sutelkiant
dėmesį į naująją evangelizaciją". JAV vyskupai nusprendė
imtis rengti tokį katekizmą 2000 metų birželį, pritaikant visuotinio
"Katalikų Bažnyčios katekizmo" turinį specifiniam Jungtinių
Valstijų kultūriniam kontekstui. Kaip žinoma, šios šalies kultūrinė
aplinka pasižymi ypatingu moderniškumu, aukšto lygio sekuliarumu
bei įvairiomis kultūrinėmis tradicijomis. Katalikų Bažnyčios mokslas
tikintiesiems turi būti absoliutus moralinis imperatyvas, nesikeičiantis
vadinamajame demokratiniame procese ir nepriklausantis nuo "tautos
daugumos" aprobavimo. Šiuo atžvilgiu "Katalikų Bažnyčios
katekizmas" yra ypač vertinga katechezės ir religinio švietimo
priemonė.
Ta proga vyskupas D.Vjuerlis paaiškino, kad Jungtinėse Valstijose
katechetinę medžiagą rengia ir platina ne episkopatas, bet komercinės
struktūros. Todėl JAV vyskupų konferencija pradėjo vykdyti programą,
kuria siekiama patikrinti, kiek katechetiniai tekstai atitinka
visuotinį katekizmą. "Dabar kiekviena rimtesnė leidykla,
prieš publikuodama jau parengtą katechetinę medžiagą, atsiunčia
ją patikrinti vyskupų komisijai", - sakė vyskupas. Savo ruožtu
dauguma JAV vyskupijų reikalauja, kad katechetiniai tekstai, kurie
naudojami jų parapijose ir mokyklose, turėtų atitinkamą pažymą,
jog jie suderinti su visuotiniu katekizmu.
Katechetikos kongrese kalbėjo Austrijos sostinės Vienos arkivyskupas
kardinolas Christofas Šionbornas, kuris yra vienas pagrindinių
"Katalikų Bažnyčios katekizmo" rengėjų - buvo redakcinės
komisijos atsakingasis sekretorius. Kaip sakė kardinolas, praėjusio
dešimtmečio patirtis rodo, kad Bažnyčiai reikalingas naujas ir
gerai parengtas mažesnis katekizmo variantas, kuriuo galėtų naudotis
kiekvienas "vidutinis katalikas". Daugelio nuomone,
dabartinis didelės apimties ir išsamus KBK (jame iš viso yra daugiau
kaip 2800 straipsnių) yra naudingas teologijos studentams, katechetikos
profesionalams ir įvairiems ekspertams. Tačiau jis yra "gana
sunkus" eiliniams katalikams, kuriems reikalingas paprastesnis
tikėjimo vadovas.
Kardinolas Ch.Šionbornas patvirtino, jog paprašė Šventąjį Tėvą,
kad jis pritartų ("jeigu mano, kad tai naudinga ir būtina")
naujo mažesnio katekizmo rengimo projektui, kuris remtųsi pagrindiniu
"Katalikų Bažnyčios katekizmu". Tačiau kardinolas pripažino,
kad, rašant gerą nedidelį katekizmą, reikia šv. Petro Kanizijaus
arba šv. Roberto Belarmino "genialumo". Šie abu autoriai
XVI amžiuje parašė populiarius mažuosius katekizmus. Šv. Petro
Kanizijaus "Krikščionių mokslo santrauka", kurioje pateikta
211 klausimų ir atsakymų apie tikėjimą, buvo išversta į 15 kalbų.
Šv. Robertas Belarminas parašė pirmą mažąjį katekizmą vaikams,
o vėliau - kiek didesnį variantą mokytojams.
Tikėjimas nėra medžiaga
intelektualiniams eksperimentams
Pagrindinį pranešimą tarptautiniame
katechetikos kongrese, skirtame "Katalikų Bažnyčios katekizmo"dešimtmečiui,
perskaitė jo rengimo redakcinės komisijos pirmininkas, Tikėjimo
doktrinos kongregacijos prefektas kardinolas Jozefas Ratcingeris.
Jis pažymėjo, kad iš esmės katekizmo paskelbimas buvo teigiamai
priimtas, nes buvo laukta tokio fundamentalaus dokumento, kuriuo
būtų galima remtis ir į jį orientuotis po II Vatikano Susirinkimo
nulemtų pokyčių. Tačiau tam tikruose Vakarų pasaulio katalikų
intelektualų ir teologų sluoksniuose KBK "atsimušė į skepticizmo
ir netgi atmetimo sieną", ypač ten, kur buvo pereita prie
"įvairiopų eksperimentų", atvedusių į liturgijos nukrypimus.
Buvo teigiama, jog naujasis katekizmas neva apriboja "teologinės
saviraiškos laisvę", jame neatsispindi šiuolaikinių Šventojo
Rašto tyrimų rezultatai ir ekumenizmo poreikiai.
Į šią kritiką kardinolas J.Ratcingeris taip atsakė: "Tačiau
pirmiausia tikėjimas nėra intelektualinių eksperimentų medžiaga,
bet tvirtas pagrindas (...), dėl kurio mes galime gyventi ir mirti".
Dėl stipriausių kritikos išpuolių, jog esą KBK pernelyg dažnai
remiasi tiesioginiais Naujojo Testamento žodžiais, ignoruodamas
istorinius Biblijos analizės metodus ir jų laimėjimus, kardinolas
sakė, kad Šventojo Rašto tyrinėtojų nuomonės greitai keičiasi
ir yra dažnų diskusijų objektas. Tuo tarpu "Katalikų Bažnyčios
katekizmas" turi likti ilgalaikiu tikėjimo mokymo vadovu,
todėl tiesiogiai remiasi Dievo žodžiu, kaip "gyvuoju šaltiniu".
Kardinolas J.Ratcingeris sakė, kad "katekizmas yra ne teologijos
knyga, bet tikėjimo mokslo vadovas". Šis skirtumas dažnai
šių dienų teologų nėra tinkamai suvokiamas, nes teologija dabar
atitolusi nuo intelektualinių svarstymų, "ką galima tikėti
ir kuo negalima". Esant tokiai tendencijai, gali atsitikti
taip, kad tikėjimas taps "vien tik mūsų pačių mąstymo rezultatu
ir niekuo nesiskirs nuo religijos filosofijos". Tuo tarpu
teisingai suvokta teologija yra pastangos geriau suprasti Apreiškimą,
kad būtų tikresnis tikėjimo išpažinimas. Kardinolas priminė "Katalikų
Bažnyčios katekizme" cituotus šv.Augustino žodžius: "Aš
tikiu, kad suprasčiau, ir suprantu, kad geriau tikėčiau".
Pagrindinis katekizmo tikslas kaip tik ir yra perteikti apreikštąjį
tikėjimo mokslą Bažnyčioje priimtomis nuosaikiomis formuluotėmis,
kurios būtų ne teologų diskusijų objektas, bet Apreiškimo liudijimas
ir skelbimas pagal "tikėjimo saugumo" reikalavimus.
O dėl kritikos, jog KBK nepakankamai jautrus ekumeniniams reikalams,
tai kardinolas J.Ratcingeris sakė, jog dokumento "esminis
ekumeninis įnašas" yra aptarimas "Nuteisinimo tikėjimu"
teologinės doktrinos, kuri yra pagrindinis protestantų ir katalikų
diskusijų klausimas etikos srityje. Be to, negalima nustatyti
katekizmo ekumeninių aspektų, jeigu vien tik bus apsiribojama
peržvalga cituotų ekumeninių dokumentų sąrašu ir jei bus tikrinama,
kaip dažnai jais remiamasi. KBK pabrėžiamą krikščionių vienybės
temą galima nustatyti tik tada, jeigu dokumentas yra skaitomas
kaip visuma.
Kardinolas kalbėjo apie sėkmingą KBK mintį liturgijos ir sakramentų
klausimais, ypač išryškinant visoms inkultūracijos formoms privalomą
"kosminį dėmesį". Tokios redakcinės komisijos pastangos
peržengti tautinių kultūrų ribas, išryškinant krikščioniškojo
tikėjimo visuotinumą, susilaukė teigiamo atgarsio visuose pasaulio
regionuose ir socialiniuose sluoksniuose. Jeigu nebūtų įmanoma
visuotinai suprantamu kalbos stiliumi parengti knygos, išdėstyti
tai, ką krikščionys tiki, tada Bažnyčios vienybė, tikėjimo vienybė
ir žmonijos vienybė būtų tik fiksacija, sakė kardinolas J.Ratcingeris.
Jis dar kartą su apgailestavimu priminė, kad "liturgijos
reforma tam tikros Bažnyčios dalies buvo suvokta vienpusiškai
racionaliai - tik kaip religinio pamokymo forma - ir dėl to dažnai
kultūriniu atžvilgiu buvo nuskurdinta tiek bažnytinės architektūros
srityje, muzikoje, tiek ir apipavidalinant liturginę erdvę bei
švenčiant. Ne tik liturginės reformos vienpusiškas interpretavimas
apėmė tik pamaldų dalyvių poreikius, bet dar ir "sumenkinamas
didysis kosminės liturgijos užmojis, o kartu apgailėtinai susiaurinama
jos platuma ir dinamika". Katekizmas kaip tik ir siūlo veiksmingas
priemones prieš tokius nukrypimus, ko ir vylėsi naujosios tikinčiųjų
kartos.
Kardinolas J.Ratcingeris aiškina, kad sunkiausia buvo rengti tą
KBK dalį, kurioje aptariami moralės ir etikos klausimai. Šios
problemos, ypač politinė ir socialinė etika bei bioetika, šiuo
metu yra ypač aktualios. Jose, kaip ir santuokos, šeimos, seksualinės
etikos srityse, pirmiausia svarbu ginti žmogaus orumą ir gyvybę.
Pasiremiant didžiaisiais Bažnyčios mokytojais, ypač šv.Augustinu,
katekizme aiškinama, jog moralė yra mokymas apie laimingą gyvenimą.
Tačiau įgimtas žmogaus laimės troškimas nėra subanalinamas, bet
pasiremiama tikruoju krikščionišku amžinosios laimės suvokimu,
susiejant jį su Jėzaus pamokslo nuo kalno palaiminimais ir atsakomybe.
Katekizmo rengimo etapai
Nuo senųjų laikų katekizmu (gr."katechesis"
- pamokymas) Bažnyčioje vadinama krikščionių tikėjimo ir moralės
santrauka (glaustas išdėstymas, kompendiumas), kuris naudojamas
per katechezę, religijos mokymą ir rengiant Pirmajai Komunijai.
Iki II Vatikano Susirinkimo pagrindinis Katalikų Bažnyčioje buvo
po Tridento Susirinkimo popiežiaus šv.Pijaus V 1566 metais paskelbtas
"Romos katekizmas" ("Catechismus Romanus").
Taip pat gerai žinomas XX a. pradžioje paskelbtas "Šv.Pijaus
X katekizmas", išsiskyręs aukštu filosofiniu ir teologiniu
lygiu.
Po II Vatikano Susirinkimo (1962-1965) iškilo poreikis parengti
naują katekizmą visai Bažnyčiai, atsižvelgiant į vykusias liturgines
reformas bei šių laikų visuomeninius pokyčius. Tai tuo labiau
buvo svarbu, kad posusirinkiminiu laikotarpiu prasidėjo kardinolo
J.Ratcingerio paminėti eksperimentai ir Bažnyčios mokymo iškraipymai
katechetikos srityje. Ypač karštas diskusijas sukėlė "Olandijos
katekizmas", gana neadekvačiai aiškinęs kai kuriuos doktrinos
klausimus. 1985 metais popiežiaus Jono Pauliaus II sušaukto neeilinio
Vyskupų Sinodo tėvai, svarstydami prieš 20 metų pasibaigusio II
Vatikano Susirinkimo reformų įgyvendinimo rezultatus, išreiškė
pageidavimą, kad būtų parengta Summa Catechistica posusirinkiminei
Bažnyčiai.
Pasiūlymą šiuo klausimu minėtame Sinode pateikė Bostono (JAV)
arkivyskupas kardinolas Bernardas Lo, kuris sakė, jog reikalingas
naujas "Susirinkimo katekizmas", kad būtų identifikuotas
Bažnyčios mokymas tikėjime, liturgijoje ir moralėje ir kad jis
taptų pagrindu visiems kitiems katekizmams, kurie rengiami dalinėse
Bažnyčiose. Šiam pasiūlymui pritarė dauguma Sinodo tėvų (146 balsavo
už, tik šeši - prieš ir du susilaikė). Palaikydamas šią pasaulio
episkopato nuostatą, popiežius Jonas Paulius II 1986 m. birželio
10 d. įsteigė naujojo katekizmo rengimo komisiją. Šios komisijos,
sudarytos iš šešių kardinolų ir šešių vyskupų (vėliau dar buvo
sudarytas septynių vyskupų redagavimo komitetas ir 40 ekspertų
bei patarėjų grupė), pirmininku buvo paskirtas kardinolas J.Ratcingeris.
Pirmasis naujojo katekizmo projektas buvo parengtas 1989 metų
lapkritį ir išsiuntinėtas pasaulio vyskupams, kad jį aptartų ir
pateiktų pastabas. Katekizmas buvo labai aktyviai aptariamas,
ir tai rodo tas faktas, jog Romą pasiekė net 24 tūkst. pasiūlymų
ir pataisų iš 938 atskirų vyskupų ir vyskupų konferencijų. Aktyviausi
buvo Amerikos (40 proc. visų pasiūlymų) ir Europos (31 proc.)
ganytojai. Atsižvelgus į šiuos pasiūlymus, buvo parengta pataisyta
naujo katekizmo redakcija, kurią 1992 m. birželio 25 d. aprobavo
popiežius Jonas Paulius II. ("Katalikų Bažnyčios katekizmo"
rengimo darbinė kalba buvo prancūzų; galutinė, lotyniškoji KBK
redakcija išleista 1997 metais.)
1992 m. spalio 11 d., minint II Vatikano Susirinkimo pradžios
30-ąsias metines, Šventasis Tėvas savo apaštaline konstitucija
"Fidei depositum" naująjį "Katalikų Bažnyčios katekizmą"
oficialiai pristatė pasaulio krikščionims. "Prašau Bažnyčios
ganytojų ir tikinčiųjų šį katekizmą priimti su vienybės dvasia
ir stropiai juo naudotis atliekant savo misiją - skelbiant tikėjimą
ir kviečiant gyventi pagal Evangeliją, - rašė Popiežius. - Tegul
jis tarnauja atsinaujinimui, kurio siekti Šventoji Dvasia nuolat
kviečia Dievo Bažnyčią".
Netrukus, 1992 m. gruodžio 8 d., per Švč.Mergelės Marijos Nekaltojo
Prasidėjimo šventę (per šią šventę 1965 metais buvo užbaigtas
II Vatikano Susirinkimas), popiežius Jonas Paulius II drauge su
dideliu būriu kardinolų ir vyskupų Švč.Mergelės Marijos didžiojoje
bazilikoje aukojo padėkos šv.Mišias už naująjį katekizmą. Šventasis
Tėvas išreiškė viltį, kad KBK, kaip Susirinkimo mokymo "visiškai
subrendęs vaisius", taps puikia priemone perduodant krikščioniškąjį
tikėjimą šių laikų žmonėms.
Mindaugas BUIKA
© 2002"XXI amžius"