Svetainė įkurta
2001 m. spalio 3 d.
PRIEŠPASKUTINIS
NUMERIS |
|
|
Kviečiame prenumeruoti
"XXI amžių!"
Prenumeratos "Lietuvos
pašto" skyriuose kaina vienam mėnesiui:
24 puslapių trečiadienio numerio
- 9,5 Lt,
pensininkams ir invalidams - 8,8 Lt,
16-20 puslapių penktadienio numerio - 6,5 Lt,
pensininkams ir invalidams - 6,0 Lt,
abiejų savaitės numerių - 16,0 Lt,
pensininkams ir invalidams - 14,8 Lt.
"XXI amžius" "Lietuvos
spaudos" kioskuose nepardavinėjamas. Vilniuje jį rasite tik
Sąjūdžio kioske (Gedimino g.1), Katalikų pasaulio leidyklos
knygyne (Dominikonų g.6) bei kioske Tilto ir T.Vrublevskio gatvių
sankryžoje; Kaune - LPKTS kioske (Laisvės al. 39);
Kitur XXI amžius pardavinėjamas tik katalikiškos spaudos kioskuose
ar parduotuvėse prie bažnyčių.
XXI amžių geriausia prenumeruoti pašte.
Norinčius paremti "XXI amžių", pinigus
prašome pervesti į tokią sąskaitą:
AB VILNIAUS BANKAS, VB Kauno Santakos filialas
Kęstučio 38, Kaunas, Lietuva
Banko kodas: 260101732
Viešoji įstaiga "Naujasis amžius"
Įmonės kodas: 3519348
Sąskaita litais: 27700314
Valiutinė sąskaita: 120070815 |
|
Prezidentas
atsako į XXI amžiaus klausimus
Po V.Adamkaus apsilankymo redakcijoje...
|
Lietuvos Respublikos prezidentas
Valdas Adamkus |
Liberalizmo idėjos, liberalizmo
demokratinės laisvės suvokimas gan dažnai pasibaigia teiginiu Įstatymų
rėmuose daryk ką nori tik nekenk kitam. Deja, įstatymus kuriantys
žmonės taip pat nėra tobuli, nors žmonijai ir yra prieinami Dešimt
Dievo įsakymų. Bent kiek doresnis žmogus supranta, kad žudymas,
ištvirkavimas, azartiškas pinigų troškimas nėra geri dalykai. Tačiau
Lietuvoje įsigalint naujai mąstymo tradicijai, turint galimybę pasinaudoti
naujausiais mokslo pasiekimais, vis aštriau susikerta amžinieji
moralės dėsniai ir civilizacijos raiška. Puikus pavyzdys mėginimas
legalizuoti ir įteisinti prostituciją. Daugelis žmonių tai vertina
kaip atsisakymą kovoti su akivaizdžiu blogiu, ne tik jį toleruojant,
bet savotiškai padedant plisti. Gal Jūs galėtumėte išsakyti savo
požiūrį šiuo klausimu?
Mano draugas Vytautas Kavolis yra sakęs: Ko vertas liberalizmas,
jei jis kalba tik apie laisvę. Iš tiesų šiandien labai svarbu kalbėti
ne tik apie laisvę, bet ir apie atsakomybę, apie vertybes, kurios
mus jungia, kurioms turėtume įsipareigoti.
Jau kuris laikas gyvename atviroje demokratinėje visuomenėje. Tokioje
visuomenėje nėra vienos ideologijos monopolio. Joje negali būti
ir iš šalies primestos tvarkos. Tvarką tokioje visuomenėje privalome
susikurti mes patys. Tai nėra lengva. Ne visada mums sekasi. Kaip
sakė Vydūnas, iš vergovės pasileidę, dažnai tik pasileidę ir palieka.
Laisvė turi būti auginama. Turime išmokti ją pagrįsti asmenine atsakomybe.
Turime ją suderinti su įsipareigojimais bendruomenei, tautai. Ir
čia yra reikalingas atviras dialogas tarp skirtingai mąstančių,
skirtingus požiūrius turinčių žmonių. Dialoge išryškėja ne tik skirtybės,
bet ir bendri principai, bendros vertybės. Išryškėja takoskyra tarp
gėrio ir blogio.
|
|
Kodėl
Bažnyčia Lietuvoje nepaprastai populiari?
|
Kun. dr. Hansas Fridrichas Fišeris dailininko
Valentino Antanavičiaus kūrybos parodoje
|
Kunigas dr. Hansas Fridrichas Fišeris
(Hans Friedrich Fischer) mano, jog Katalikų Bažnyčia Lietuvoje tuo
populiaresnė, kuo mažiau kišasi į politiką. Buvęs Vilniaus kunigų
seminarijos rektorius atkreipia dėmesį, kad per visą nepriklausomybės
laikotarpį, kai tik Bažnyčia mėgino pasisakyti svarbiais tikėjimo,
tiesos klausimais, ji sulaukdavo itin priešiškos politikų reakcijos.
"Komunizmo žlugimas Lietuvoje nesugriovė Bažnyčios izoliacijos,
bet jos balsas šiandieninėje visuomenėje nėra stiprus",- sako
"XXI amžiaus" pašnekovas, šiuo metu Vilniaus seminarijoje
dėstantis Bažnyčios istoriją ir Sakramentų teologiją. Neseniai pasibaigusioje
Frankfurto knygų mugėje jis skaitė pranešimą "Kryžių šalies
Bažnyčia akistatoje su sovietinės sistemos ir šiandieninės laisvų
nuomonių rinkos iššūkiais". Kelerius metus Vilniuje gyvenantis
kun. H.F.Fišeris teigia, kad Bažnyčia Lietuvoje naujoms problemoms
vis dar ieško įprastų atsakymų iš rezistencijos laikų, o tokia laikysena
jau nebepatenkina žmonių lūkesčių. Tuo tarpu, kunigo įsitikinimu,
Bažnyčia turėtų garsiai šaukti apie itin neteisingą dabartinės valdžios
socialinę politiką ir kitas visuomenės žaizdas. Tam būtų galima
prisiminti ir pasipriešinimo sovietinei santvarkai patirtį, kai
Bažnyčia, nepaisydama persekiojimų, gynė visų žmonių teises.
|
|
Ambasadorių
žmonų viešnagė
|
Ambasadorių žmonos prie Puntuko akmens
|
Anykščių krašte jau ne kartą yra
lankęsi įvairių pasaulio šalių diplomatai, reziduojantys mūsų šalyje.
Kai kurie čia ilsėjosi, grožėjosi nepakartojama gamta, kiti buvo
atvykę su darbo vizitu.
O spalio 24-ąją Anykščiuose viešėjo ambasadorių žmonos. Tokią išvyką
organizavo Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija. Viešnias
lydėjo užsienio reikalų ministro žmona Romualda Valionienė, šios
ministerijos valstybės sekretoriaus žmona Jolita Ignatavičienė,
Vilniaus miesto mero žmona Agnė Zuokienė, taip pat Užsienio reikalų
ministerijos Diplomatinio protokolo skyriaus darbuotoja Dalia Ambrozevičiūtė.
|
|
Šventė
Fabijoniškėse
|
Valančiukai panoro nusifotografuoti
su Seimo nare Irena Degutiene (viduryje) ir TS (Lietuvos konservatorių)
Fabijoniškių skyriaus pirmininku Romualdu Liutkumi (kairėje) |
Pasaulinės akcijos randa atgarsį
ir mūsų tėvynėje. Australijoje prasidėjęs judėjimas "Išvalykime
pasaulį" jau kelinti metai prisimenamas sostinėje. Arčiausiai
šio judėjimo yra seniūnijos. Jos organizuoja teritorijos valymą,
šiukšlių rinkimą, medelių sodinimą. Tačiau ne vien tai. Pasakoja
Tėvynės Sąjungos (Lietuvos konservatorių) Vilniaus Fabijoniškių
skyriaus pirmininkas Romualdas Liutkus: "Idėją suvokiame ir
plačiau, ir giliau. "Išvalykime pasaulį" - tai ne vien
šiukšlės pakėlimas nuo žemės. Juk per penkiasdešimt sovietinės okupacijos
metų užsiteršė žmonių sąmonė. Reikia viską išvalyti, išmokyti žmones
bendravimo meno. Norisi, kad iš talkos sugrįžę žmonės neliktų abejingi
vieni kitiems: prieitų prie verkiančio vaiko, sulaikytų narkotikų
prekeivį ar nusikaltėlį, apgintų silpnesnį už save. Įsižiūrėkime
į mūsų partijos emblemą. Gediminaičių stulpai - tai Lietuvos karžygių
laikus menantis simbolis, ąžuolo šaka su gilėmis - tvirtumo, stiprybės
simbolis. Šia akcija norėjosi pabudinti žmonių pilietiškumą, paskatinti
gintis nuo išorinių ir vidinių negerovių, ugdyti nesenstančias vertybes". |
|
Nepaliki
po saule vienų
|
Mokytoja ir
poetė Valerija Vilčinskienė |
Tik Tavo valioj -
Mūsų atradimai,
Dienų tėkmė
Ir ašara skaudi,
Mažučiais mes,
Bejėgiais gimę,
Tavoj Palaimoj -
Dideli.
Šiomis eilutėmis Zanavykų žemės
mokytoja ir poetė Valerija Vilčinskienė tarsi užkoduoja žmogaus
būtį žemiškoj kelionėje; jo brandoje, dvasios polėkiuose, meilėje
- visame, kas Viešpats duota nuo gimimo. Nuostabiausia gyvenime
- žodžių, širdies malda, kuri veržiasi iš dvasios buveinės, - sako
ji. - Privalome ugdyti valią. Valia tarsi jausmas ir logika, padedantys
suvokti Jėzaus žodžių reikšmę ir prasmę. Kas palieka manyje ir
aš jame, tas duoda daug vaisių: nuo manęs atsiskyrę, jūs negalite
nieko nuveikti, - šie Jėzaus žodžiai augo ir kerojo Valerijos dvasios
buveinėje, skleidėsi mokytojos talentu, poetės žodžiu, dukters,
motinos Meile, ieškant savosios būties esmės.
Vaikystė ir mokslo metai
Valerija - kaimo vaikas. Tėvai
gyveno gražioje pamiškėje Voverių kaime, Sintautų parapijoje, Šakių
rajone. Vaikystėje Valerija susidomėjusi klausydavosi tėvų skaitomų
knygų, skleidžiančių tikėjimo tiesas. Yra, vaikeli, Dievas, yra.
Tik mes negalime pamatyti, - sakydavo jai tėvai. Kiek daug tokių
palaimintų akimirkų išgyventa, kiek palytėta tikrais jausmais ir
širdimi. |
|
Pasirinkai
skausmingą kančios kelią
Vilkaviškiečiai surado antrojo R.Kalantos - Antano
Kalinausko - kapą
|
Antanas Kalinauskas |
Lietuvos Respublikos Seimas gegužės
14 dieną paskelbė atmintina diena. Prieš 30 metų Romo Kalantos žygdarbis
atkreipė pasaulio dėmesį į Lietuvos okupaciją, ir tarsi deglas pradegino
geležinę izoliacijos uždangą. R.Kalantos vieša dvasinė akcija sujaudino
ne vieno jaunuolio lietuvio širdį ir protą, - šiais žodžiais į
Vilkaviškio rajono gyventojus kreipėsi Vilkaviškio krašto muziejaus
direktorius Antanas Žilinskas.
Esu tų įvykių liudytojas, mano atmintyje liko jūreivio griškabūdiečio
Simo Kudirkos, netrukus sugrįšiančio iš JAV į Lietuvą ir įsikursiančio
Pilviškiuose, ryžtas ir pasipriešinimas okupacijai. Dar vaikystės
prisiminimuose iškyla tie atmintini vakarai, kai visi kaimo gyventojai
susirinkdavo į kudirkynę paklausyti Simo, tautos patriotizmo žadintojo,
minčių.
Vilkaviškiečiai gali didžiuotis antruoju Kalanta - jaunuoliu,
kuris pasuko jo keliu. Tai Antanas Kalinauskas. Jis, paimtas į
okupacinę sovietų armiją, 1976 metais iš jos pabėgo. Motina įkalbėjo
sūnų grįžti į dalinį. Abu su motina traukiniu nuvyko į Gulbino miestą
Latvijoje, kur Antanas tarnavo. 1976 m. rugpjūčio 10 d. motina liko
stotyje laukti žinios iš kareivių, o sūnus kareivinėse apsipylė
benzinu ir liepė kareiviams žiūrėti, kaip už Lietuvą, laisvę ir
Dievą dega lietuvis. Jis mirė kitą dieną. Tik po dviejų mėnesių
leido lavoną iškasti ir pasiimti. Parvežtą palaidojo Vilkaviškyje.
Šios žinios apie A.Kalinauską buvo išpausdintos Lietuvių enciklopedijos
37 tome, išleistame 1985 metais. Šį faktą netikėtai užtiko Krašto
muziejaus darbuotoja Irena Pilkauskaitė.
Krašto muziejaus direktorius A.Žilinskas per vietinę spaudą kreipėsi
į žmones ir prašė atsiliepti žinančiuosius, kur yra drąsaus jaunuolio
kapas ir jo artimieji. Žmonės neliko abejingi. Greičiausiai buvo
surastas A.Kalinausko kapas. Pasirodo, su Antanu iki aštuntos klasės
mokėsi Krašto muziejaus darbuotoja Lina Juselienė.
|
|
Pamąstymai
apie kelionę į Karaliaučių ir atgal
Į Karaliaučiaus sritį su Australijos
lietuve Melburno universiteto profesore, beje, Vokietijos pilietybę
turinčia, Kristina Čėsnaite-Brazaitiene buvome vežamos Karaliaučiaus
lietuvių bendruomenės pirmininko Sigito Šamborskio, dėl to kelionė
klojosi beveik sklandžiai. Tik vienas bet
Turint leidimą be eilės
kirsti sieną, teko laukti tris valandas dėl
profesorės pavardės.
Ji iš užsienyje vartojamos Brazaitis virto į Bracaitis, Vokietijos
firmai organizuojant vizos tvarkymo reikalus. Lygiai taip pat pavardė
buvo išversta ir į rusų kalbą. Buvome priversti laukti, kol pasieniečiai
išsiaiškins. Dar kartą subliūško mūsų kalbininkų teorijos apie griežtą
originalios pavardžių rašybos laikymąsi užsienyje lietuvių atžvilgiu
ir kad lietuviškos pavardės neverčiamos į kitas kalbas.
Pagaliau važiuojame per sieną, kvatodami iš Vištyčio ežero pavadinimo
rusų kalba Vištiniec, nes jį tyčia susiejau su vištinyku. Aišku,
prasmės požiūriu nėra jokio ryšio, - tik panašus skambesys, kad
juoku prasisklaidytų įtampa dėl beprasmiško užlaikymo, kurio taip
nemėgsta laisvai galintys keliauti vakariečiai. Svetimų, su šiuo
kraštu nieko bendra neturinčių rusiškų vietovardžių tiesiog neprisimenu
ir nesistengsiu prisiminti - jie niekam, ne tik man, nepriimtini.
Tik nejučia pagalvoju, kaip būtų pakeisti lietuviški vietovardžiai,
jeigu, neduokdie, išsipildytų kurio nors rusų šovinisto svajonė.
Stalupėnai - pilkų standartinių namų miestelis. Užsukame pas to
krašto lietuvių aktyvistę Mariją Lapaitienę, kuri vaišina cepelinais
ir apipila mintinai deklamuojamos poezijos posmais. Šviesi, jautri
moteris, išgyvenusi tiek siaubo, patyrusi pažeminimo ir daug iškentėjusi.
Ir pas ją, ir vėliau krito į akis to krašto lietuvių paprastumas
ir nuoširdumas - dalijimasis tuo, ką turi.
|
|
Strategijos
ir komedijos
Dabar visą valdžią Lietuvoje apsprendžia
valdančioji partija. Nesakau valdančiosios partijos, nes A.Paulausko
socialliberalus vadinti partija būtų labai netikslu. Ir visai nesvarbu,
kad socialliberalai retsykiais netgi drįsta paprieštarauti ir pačiam
Premjerui. Tačiau viskas yra tik dėl akių, norint parodyti naiviems
žmonėms, kad ir jie, socialliberalai, - ne iš kelmo spirti: šį tą
gali. Nieko jie negali. Nebent susikombinuoti kokį milijoną, Seime
prastumiant saviems bičiuliams palankų įstatymą ar begalines jo
pataisas. Na, ir, žinoma, meluojant. Meluoti sovietmečiu išmoko
daugelis tautos išrinktųjų. Netgi iš demokratinės Amerikos atvykusių
veikėjų, kurių neužkliudė viską suniokojusi, visus žmogiškus pradus
nustelbusi sovietinės okupacijos mašina, ir jie išmoko netiesos
sakymo meno. Neseniai rašytojas Saulius Šaltenis rašė apie vieną
tokį Amerikos lietuvį, kandidatą į Prezidento postą, Č.Juršėno pagarbiai
vadinamą Daktaru, besiskelbiantį didžiausiu monolitu ir krikščionimi.
Anot S.Šaltenio, šis asmuo susipainiojo savo pilietybėje ir melagystėse.
Paradoksas, bet įstatymus leidžiantis Seimo narys spjauna į Konstituciją.
"Krikdemiškos "Bobelinės" autorius mielas Daktaras
negalėjo pasakyti, su kokiu pasu važinėja į Ameriką lankyti mylimų
anūkų. Tiktai labai pyko, žaibavo akimis, žiūrėjo į įkyrius žurnalistus
iš aukšto, kaip į šiukšles, ir kaltino juos blusinėjimu. Tikrai,
kandžioja jį begėdžiai žurnalistai, kaip prastos veislės šunys kiemsargiai,
kažkodėl neklausinėja apie stebuklingus jo planus pakelti tautos
gyvenimą arba tikrąsias krikščioniškas moralines vertybes, o blusinėja.
Bet kas gi meluoja, kas gi vis painiojasi, kas gi, perfrazuojant
gerbiamą Daktarą, aptekęs blusomis?", - rašė S.Šaltenis. Na,
o klausinėti, ar blusinėti, pretendentą į gelbėtojus iš tiesų nėra
ko. Juk jau kelintą kadenciją sėdėdamas Seime, jis kalba vis tą
patį. Žodis žodin. Ir nepasako absoliučiai nieko nauja. Atrodytų,
jog ne iš svajonių šalies Amerikos atvykęs, o visą gyvenimėlį sovietijoje
nugyvenęs. Žinoma, gerbiamo Daktaro nuodėmės, palyginti su kitų
jo kolegų, ne per didžiausios. Nesigirdėjo, kad būtų nušvilpęs kokį
milijoną ar užsiėmęs lobistine veikla kokios nors firmos ar bendrovės
naudai. Antra vertus, juk daug patogiau sėdėti Seime nieko nesiūlant,
nieko neužkliudant, bet užtat vis parodant drąsą pakeiksnoti konservatorius
ir V.Landsbergį. Kaipgi kitaip įsiteiksi valdančiajai partijai.
Tuo labiau kad dabar Daktaras išmąstė, jog neokomunistų ir jo partijos
programos nepaprastai panašios - "socialiai orientuotos".
Kaip ir kur socialiai orientuojasi socialdemokratai, puikiai matome
ir be Daktaro paaiškinimų. O iš tiesų keista tokia buvusio VLIK'o
vadovo meilė komunistams. Tai sukelia gana įdomių minčių. Atrodo,
kokia gali būti bičiulystė tarp tų, kurie ištisus dešimtmečius paskutiniais
žodžiais plūdo VLIK'ą ir jo buvusį vadovą. Tačiau ko tiktai neatsitinka
Lietuvos politinėje virtuvėje.
|
|
|