Kodėl Bažnyčia Lietuvoje
nepaprastai populiari?
|
Kun. dr. Hansas Fridrichas Fišeris dailininko
Valentino Antanavičiaus kūrybos parodoje
Kęstučio VANAGO (ELTA) nuotrauka
|
Kunigas dr. Hansas Fridrichas
Fišeris (Hans Friedrich Fischer) mano, jog Katalikų Bažnyčia Lietuvoje
tuo populiaresnė, kuo mažiau kišasi į politiką. Buvęs Vilniaus
kunigų seminarijos rektorius atkreipia dėmesį, kad per visą nepriklausomybės
laikotarpį, kai tik Bažnyčia mėgino pasisakyti svarbiais tikėjimo,
tiesos klausimais, ji sulaukdavo itin priešiškos politikų reakcijos.
"Komunizmo žlugimas Lietuvoje nesugriovė Bažnyčios izoliacijos,
bet jos balsas šiandieninėje visuomenėje nėra stiprus",-
sako "XXI amžiaus" pašnekovas, šiuo metu Vilniaus seminarijoje
dėstantis Bažnyčios istoriją ir Sakramentų teologiją. Neseniai
pasibaigusioje Frankfurto knygų mugėje jis skaitė pranešimą "Kryžių
šalies Bažnyčia akistatoje su sovietinės sistemos ir šiandieninės
laisvų nuomonių rinkos iššūkiais". Kelerius metus Vilniuje
gyvenantis kun. H.F.Fišeris teigia, kad Bažnyčia Lietuvoje naujoms
problemoms vis dar ieško įprastų atsakymų iš rezistencijos laikų,
o tokia laikysena jau nebepatenkina žmonių lūkesčių. Tuo tarpu,
kunigo įsitikinimu, Bažnyčia turėtų garsiai šaukti apie itin neteisingą
dabartinės valdžios socialinę politiką ir kitas visuomenės žaizdas.
Tam būtų galima prisiminti ir pasipriešinimo sovietinei santvarkai
patirtį, kai Bažnyčia, nepaisydama persekiojimų, gynė visų žmonių
teises.
Ar manote, kad sovietiniai
laikai dar tebelaiko įsikibę į dabartinę Katalikų Bažnyčią?
Diskusijoje, kurią Frankfurto knygų mugės metu surengė Limburgo
vyskupija ir Katalikiška šv. Rabano Mauro akademija, apie sovietmečio
laikų Bažnyčią kalbėjo vyskupas Jonas Kauneckas. Kai yra gyvas
tų laikų liudytojas, nemažai prisidėjęs prie bažnytinės rezistencijos,
ką gali pasakyti vokietis, apie tai žinantis tik iš literatūros?
Aš kalbėjau apie tai, kokį vaidmenį Bažnyčia turi vaidinti šiandien
demokratinėje Lietuvoje. Man atrodo, kad nuo atsakymo į šitą klausimą
labai daug priklauso tolesnis Bažnyčios likimas ne tik Lietuvoje,
bet ir visose pokomunistinėse šalyse.
Atsakymą apsunkina tai, kad valstybė ką tik pradėjo atstatyti
demokratinę visuomenę. Žmonės apie tai prieš dvylika metų net
negalėjo svajoti. Kita vertus, Rytų Europos gyventojai norėjo,
kad komunistinė sistema būtų nuversta, bet daugelis jų nebuvo
dvasiškai tam pasirengę. Niekur, gal išskyrus Lenkiją ir Čekiją,
inteligentijos sluoksniuose nebuvo minties apie demokratinę alternatyvą.
Man atrodo, kad Lietuvos rezistencijoje labiau dominavo mintis
apie gynimąsi, pasipriešinimą komunizmui, bet tai tam tikra prasme
yra opozicijos vertybė. Taigi, atsižvelgiant į globalizacijos
problemas, dauguma žmonių dabar yra bejėgiai šių iššūkių akivaizdoje.
Euforiją dėl atgautos laisvės, Lietuvos valstybingumo atkūrimo
labai greitai pakeitė prablaivėjimas, neviltis, rezignacija ir
baimės atmosfera. Visa tai būdinga visoms buvusioms komunistinėms
šalims. Žmonės nusivylę, nes jaučiasi apgauti laisvės vaisių.
Kartais šios nuotaikos jaučiamos ir Bažnyčioje. Kita vertus, net
tik Lietuvoje, bet ir kitose pokomunistinėse valstybėse žmonės
dar labai pasitiki Bažnyčia - labiau negu politikais. Žmonės kažko
laukia iš Bažnyčios. Tik kyla klausimas, kaip pati Bažnyčia reaguoja
į tokius lūkesčius. Man atrodo, kad Bažnyčia vis dar mėgsta naujiems
reikalavimams pateikti įprastus atsakymus iš rezistencijos patirties.
Užuot ieškojusi naujų, Bažnyčia ieško senų atsakymų iš aštuntojo-devintojo
dešimtmečių, kurie šiandien jau nebeatsako į žmonių klausimus.
Gal pateiktumėte kelis pavyzdžius?
Mano supratimu, nauja besiformuojanti Lietuvos visuomenė jau nebesiorientuoja
į krikščioniškas vertybes, nebesivadovauja Bažnyčios socialiniu
mokymu. Jei būtų priešingai, Lietuvos visuomenė visiškai kitaip
atrodytų. Esu įsitikinęs, jeigu sugebėtume realizuoti kai kuriuos
katalikų socialinės doktrinos reikalavimus politikoje, Lietuvos
visuomenė būtų daug žmoniškesnė. Kita problema, kuri apsunkina
padėtį, yra dabarties visuomenės pasaulėžiūrų poliarizacija. Man
tai nėra stebuklas, nes daug kas sovietmečiu, pavyzdžiui, mano
kartos žmonės, užaugo be religinio auklėjimo (geriausiu atveju,
išėjo "bobučių" mokslus), ir tie žmonės visiškai įprato
prie gyvenimo be religijos. Jie į Bažnyčią žiūrėjo neutraliai
arba indiferentiškai. Dabar visur (tai labai ryšku Lietuvoje ir
Čekijoje), kur tik Bažnyčia mėgina vaidinti kokį nors vaidmenį
visuomenėje, ypač kai tai susiję su Bažnyčios nuosavybės grąžinimu,
iš karto buvusi komunistinė visuomenės dalis reaguoja taip, lyg
Bažnyčia nori tapti valstybine ar ketina valstybę apvogti. Man
labai keista, kad žmonės, kurie puikiai supranta, kas yra jų nuosavybė,
labai aštriai reaguoja, kai pradedama kalbėti apie Bažnyčios nuosavybę.
Kita vertus, ir Bažnyčia turėtų suprasti, jog žmonės iš Bažnyčios
jau nebenori, kad ji būtų pirmiausia tradicijų saugotoja, bet
kad būtų pakeleivė į ateitį, kad rodytų kelią. Man atrodo, kad
sovietmečiu stiprioji Bažnyčios pusė buvo ta, kad ji kovojo ne
tik už savo teises, bet už visų žmonių teises.
Labai keista, kad visą laiką po nepriklausomybės atgavimo Bažnyčia
visuomenės apklausose užimdavo labai aukštą poziciją. Tai galima
įvairiai aiškinti: kad katalikybė yra bočių religija, kad sovietmečiu
ji išsaugojo nacionalinį ir kultūrinį identitetą. Bet tam tikra
Lietuvos inteligentijos dalis jaučiasi katalikais, man labai įdomiu
ir keistu būdu. Daugelis sako, kad yra katalikai. Bet ką tai reiškia?
O reiškia tai: esu krikštytas, Kūčių vakarą valgau silkę ir kitus
tradicinius valgius, per Velykas marginu margučius, laikausi katalikiškų
papročių, taigi esu katalikas. Bet paklausk tokio žmogaus, kuo
jis tiki, koks jo tikėjimas,- jis tyli, nes beveik nieko nežino
apie tikėjimo tiesas. Ypač tarp Lietuvos intelektualų yra daug
tokių katalikų, kuriuos čia truputį satyriškai parodžiau.
Todėl manyčiau, kad ir nemažai Bažnyčios hierarchų neteisingai
vertina katalikybės padėtį visuomenėje, nes tikrųjų katalikų yra
daug mažiau. Be to, manau, kad, nepaisant aukštų reitingų, Bažnyčia
yra tokia populiari todėl, kad nesikiša į politiką. Visada, kada
Bažnyčia mėgino pasisakyti svarbiais tikėjimo, tiesos klausimais,
politikai iškart reaguodavo labai agresyviai. Pavyzdžiui, 1995
metais kai kurie LDDP nariai norėjo uždrausti tikybos pamokas
valstybinėse mokyklose ar kariuomenės sielovadą ir t.t.
Man viena aišku - komunizmo žlugimas nesugriovė Bažnyčios izoliacijos.
Faktiškai izoliacijos metai sukūrė tokią situaciją, kad iš esmės
nebuvo tikinčiųjų, kurie būtų parengti perimti vadovaujančius
postus visuomenėje. Antra, Bažnyčia nesuprato, kad reikia užsiimti
lobizmu, jei nori apginti tam tikrus savo interesus. Be to, dauguma
Lietuvos disidentų nedalyvavo valstybės kūrime, o tie, kurie dabar
vadovauja Lietuvos visuomenei, nedalyvavo disidentų judėjime,
tai daugiausia inteligentai, kurie darė kompromisus su režimu,
nes turėjo ką prarasti - savo privilegijas. O buvę disidentai
šiandien vėl beveik yra disidentai.
Naujos partijos ir politikai labai greitai uzurpavo Bažnyčios
- žmogaus teisių ir nacionalinio identiteto saugotojos - vaidmenį.
Jie neneigia šio vaidmens (ir tai labai protinga politika), bet
visiškai apie tai nekalba, lyg to nebūtų buvę. Lietuvos visuomenėje
pastebiu ir kitų labai pavojingų dalykų. Apie pozityvius dalykus
neskleidžiama jokios informacijos. Jūs, pavyzdžiui, niekur neperskaitysite
apie didžiulę Bažnyčios socialinę veiklą.
Žiniasklaida daugiausia ieško blogų žinių apie Bažnyčią,
regis, tokia yra jos nuostata.
Tikrai taip.
Kaip jums atrodo, kodėl taip yra?
Mano nuomone, tai lemia viena istorinė priežastis. Po komunizmo
žlugimo, kai Lietuvos visuomenė per kelerius metus naujai suformulavo
savo tikslus ir interesus, iš Bažnyčios pusės faktiškai niekas
nedalyvavo. Man atrodo, tais laikais tik vienintelis kardinolas
Vincentas Sladkevičius turėjo viešą pripažinimą, visi jį gyrė
kaip uolų žmogų. Bet jis buvo labai pamaldus ir visiškai nesistengė
atlikti kokį nors vaidmenį visuomenės gyvenime ir politikoje.
Kai kardinolas 1993 metais pasitraukė iš viešo gyvenimo, niekas
nebuvo pajėgus užimti jo vietą. Taigi faktiškai tais metais, kai
buvo sukurta nauja Lietuvos visuomenė, Bažnyčios balsas nebuvo
girdimas arba buvo girdimas iš žmonių, kurie užsiėmė antraeiliais
reikalais. Kai naujasis Vilniaus arkivyskupas Audrys Juozas Bačkis
labai atsargiai pradėjo ar norėjo pradėti perimti šitą vaidmenį,
man atrodo, daug kas iš kitų vyskupų bijojo, ar ne per daug jis
kišis į politiką.
Kita vertus, apskritai dar labai sunku kalbėti apie Lietuvos visuomenę,
nes yra tik labai daug įvairių segmentų - kultūros, mokslo, verslo,
politikos, sporto, Bažnyčios, žemė ūkio ir t.t. Tie segmentai
tarp savęs beveik visiškai nekomunikuoja. Labai mažai taškų, kur
šios visuomenės dalys susieina.
O kas galėtų būti Lietuvos visuomenės rišamoji grandis,
kas ją galėtų "suklijuoti" - tam tikros vertybės ar
kas kita?
Gal aš truputį idealizuoju, bet Vokietijoje, Šveicarijoje, Austrijoje
yra toks reiškinys - katalikų akademija. Tai nėra mėginimas parodyti,
lyg būtų katalikiška matematika ar katalikiška fizika, bet mėginimas
tapti platforma, kur susitinka visuomenė ir Bažnyčia, kur vyksta
tikras dialogas (pripažįstant, kad Bažnyčia taip pat yra visuomenės
dalis).
Man atrodo, šito Lietuvoje trūksta - kad Bažnyčios pozicija būtų
girdima. Dabar Lietuvoje nėra nė vieno rimto didelio Bažnyčios
laikraščio, žiniasklaidoje Bažnyčia irgi neturi savo vietos, nėra
vienos partijos, kuri užimtų Bažnyčios poziciją (krikščionys demokratai,
mano nuomone, neatstovauja Bažnyčios pozicijai), taigi Bažnyčios
balsas labai retai girdimas. Jeigu hierarchai ką nors pasako,
kaip reaguoja žiniasklaida? Į pozityvius pareiškimus paprastai
visiškai nereaguoja.
O pažiūrėkite, kaip yra iš tikrųjų. Medicina dabar visiškai nepaiso
žmonių, kurie dabar labai vargsta dėl vaistų. Ir tada faktiškai
bažnytinės "Caritas" vaistinės daug kam yra apskritai
paskutinė galimybė normaliai gauti vaistų. Bažnyčios nakvynės
namai, darbas su vaikais, labdaros valgyklos,- aibės Bažnyčios
veiklos sričių žiniasklaida visiškai nepastebi - tvyro visiška
tyla.
Sakote, jog Bažnyčia tuo populiaresnė, kuo mažiau kišasi
į politiką. Bet, kaip žinote, pačioje Bažnyčioje nuo pat Lietuvos
nepriklausomybės atgavimo konkuravo dvi kryptys: iš sovietinės
rezistencijos atėjusių kunigų, kurie nenorėjo šalintis politikos,
ir vadinamoji modernioji, teigusi, kad Bažnyčia pirmiausia turi
skelbti Evangeliją ir mažiau kištis į politiką.
Atsiprašau, čia ne naujoji kryptis. Bažnyčios teisė sako, kad
kunigams draudžiama užsiimti partijų politika. Už šio draudimo
slypi Bažnyčios patirtis iš laikų dar prieš Antrąjį pasaulinį
karą. Lietuvoje dar buvo palyginti švelni padėtis, bet kai kur
Vokietijoje ir Slovakijoje kunigų politikavimo rezultatas buvo
bjaurus. Esu labai laimingas, kad Bažnyčios teisė labai aiškiai
suformulavo šitą draudimą.
Bažnyčia neturi remti vienos ar kitos partijos. Vokietijoje, parapijoje,
kur dirbau, buvo labai aktyvūs krikščionys parapijos nariai, atstovavę
trims skirtingoms partijoms. Jei remčiau vieną ar kitą partiją,
prarasčiau tam tikrą dalį savo parapijiečių. Mano ir daugelio
kitų, kurie nori, kad Bažnyčios balsas būtų girdimas, nuomone,
Bažnyčia neturėtų užsiimti partijų politika, bet labai aiškiai
kalbėtų gindama žmonių interesus. Bažnyčia turi prisidėti, kad
visuomenė būtų kuriama pagal žmogiškumo principus. Čia, manyčiau,
Bažnyčia turėtų daug ką veikti.
Žinoma, geriausias kelias yra daryti ir sakyti, ar kas nenorėtų
taip pat padaryti. Bet vėlgi - žiniasklaidai tai visiškai neįdomu.
Bet kaip pasiekti, kad žiniasklaida informuotų, t.y. atliktų savo
tikrą užduotį?
Man regis, kunigai kartais pagrįstai vengia žiniasklaidos,
nes, patekę į kokią nors televizijos laidą, greičiau save diskredituoja
nei apgina Bažnyčios poziciją. Taip jau tos laidos sukonstruotos,
kad kunigas prieš savo valią tampa bulvarinio šou dalyviu, kur
jo gerais ketinimais ne visada padoriai pasinaudoja tokių žaidimų
režisieriai.
Mačiau kelias "Koridos" laidas bažnytine tematika. Kai
žiūriu, kaip ten elgiamasi, suprantu, jei eičiau ten kaip kunigas,
turėčiau elgtis kaip toje rusiškoje dainoje - "neznajet gavno,
komu klaniatsa" (nežino mėšlas, kam nusilenkti). Tikrai nepatarčiau
kam nors dalyvauti tokioje laidoje, nes ten nėra galimybių normaliai
diskutuoti, ten kurstomos tik emocijos. Vienintelė televizija,
kur dar galima kažką rimta pamatyti, yra LRT.
Vis dėlto, kaip jūs atsakote į klausimą, kokius tikslus
turi kelti Bažnyčia naujoje-senoje visuomenėje, kuri gal iš dalies
yra priešiška Bažnyčiai?
Aš abejoju, ar visuomenė yra priešiška Bažnyčiai. Mes kalbame
apie išviešintą nuomonę, kuri iš tikrųjų nėra vieša nuomonė. Tai,
ką skleidžia žiniasklaida, nebūtinai yra tai, ką galvoja žmonės.
Aš, pavyzdžiui, netikiu dauguma Lietuvos politikų, o dar mažiau
tikiu žiniasklaidos komentarais. Vienintelis dalykas, kuriuo tikiu
žiniasklaidoje, tai valiutos kursai ir sporto rezultatai, nes
jų negalima pakeisti. O visa kita...
Bažnyčios tikslai negali būti politikos tikslai, bet politika
turėtų būti nukreipta į tai, kad žmogus galėtų padoriai gyventi.
Kad būtų sukurta terpė, kurioje visuomenė suprastų, kad valstybė
turi gyventi iš mokesčių, ir visi mokesčius turi mokėti. Antra,
algos turi būti tokios, kad žmogus, norėdamas išlaikyti šeimą,
nebūtų priverstas dirbti dviejuose trijuose darbuose. Turėtų būti
siekiama, kad valstybė daugiau dėmesio skirtų švietimui ir kultūrai,
medicinai, ne tik krepšiniui ir prestižiniams renginiams.
Ir Bažnyčia šiais klausimais turi tarti savo žodį?
Taip. Ir paraginti, kad būtų atsižvelgta į žmogų, o ne tik į trumpalaikius
ekonominius ir verslo interesus. Bet ką daryti, kad dabar Seime
pats verslas ir sėdi. Pažiūrėkite į pasekmes. Ką dabartinis Seimas
gera padarė? Įvardykite nors vieną gerą dalyką. Kodėl pasitikėjimas
politikais taip smarkiai sumažėjo? Ar ne jų politikos dėka?
Ar pokomunistinėse Rytų ir Vidurio Europos valstybėse
kur nors Bažnyčia atlieka tą vaidmenį, kurį dabar apibūdinote
- ne politikuoti, bet būti visuomeniškai ir politiškai aktyviai?
Problema ta, kad mano minėtos problemos būdingos ne tik Lietuvai,
bet visai Rytų Europai. Ten, kur Bažnyčia mėgino ryžtingai daryti
įtaką politikai, pavyzdžiui, Lenkijoje, rezultatas buvo priešingas.
Neatsitiktinai Lenkijoje dukart rinkimus laimėjo prokomunistinės
politikos atstovai. Ten, kur Bažnyčia mažiau mėgino kreiptis į
tiesioginę politiką, rinkimus laimėjo labiau konservatyvios jėgos,
pavyzdžiui, Čekijoje ar Vengrijoje.
Tai gal Lietuvoje Bažnyčia pasirinko teisingą kryptį?
Bet pagalvokite apie pasekmes - kas būtų, jeigu Bažnyčia tylėtų
dėl dirbtinio apvaisinimo įstatymo projekto ar vadinamosios reprodukcinės
medicinos. Jeigu Bažnyčia tylėtų, tada tikrai vaikų ir vaikaičių
kartos turėtų priekaištauti dabar gyvenantiesiems, kodėl tylėjo.
Leisti abortus ketvirtą nėštumo mėnesį yra bjauru. Galima tik
paklausti, kam tą siūlantys žmonės atidavė savo protą.
Bažnyčia turėtų labai garsiai šaukti ir dėl dabartinės labai neteisingos
socialinės politikos. Susidaro įspūdis, kad dabar valdantieji
nori numarinti pensininkus ir neduoti galimybių jauniems žmonėms
sukurti šeimas, normaliai gyventi ir auginti vaikus. Apie paramą
jaunoms šeimoms net negalvojama, bet pinigų atsiranda visokiems
prestižiniams projektams. Sau stato paminklus, o kaip žmonės gyvena,
jiems - tas pats.
O žiniasklaida propaguoja saujelės turtingųjų gyvenimo
būdą ir stilių. Skurstantys žmonės mato tik viešai demonstruojamą
prabangą ir dėl to jaučiasi dar labiau nelaimingi.
Pažiūrėkite, kaip Lietuva buvo pristatyta Frankfurte - pagrindiniai
veikėjai buvo iš Atviros Lietuvos fondo. Nežinau, ar tas būdas,
kaip jie pristatė Lietuvą, išeis į naudą. Neatsitiktinai Vengrijoje
Džordžo Soroso fondas buvo uždraustas, nors pats Dž.Sorosas -
vengras. Čekija taip pat nori apriboti to fondo veiklą.
Kodėl?
Fondo veikloje labai ryški tendencija prieš vietinę kultūrą skleisti
labai keistą kosmopolitizmą. Yra ir priimtinas kosmopolitizmas,
bet ne toks, kuris nori viską sunaikinti ir veda į nihilizmą.
Manau, kad pavojus mūsų visuomenei kyla ne iš neokomunizmo. Bijau,
kad tai yra pozityvizmas. O pozityvistai jau nuo XIX amžiaus kovojo
prieš Bažnyčią. Pozityvizmas formuoja labai egoistišką politiką
ir neigia tradicines vertybes, ypač viską, kas susiję su tikėjimu.
Pozityvistams tikėjimas - tai "tamsybės", "viduramžiai"
ir t.t.
Jūsų balsas ryškiai disonavo įspūdžių sraute apie Lietuvos
sėkmę Frankfurto knygų mugėje. Kas jums labiausiai užkliuvo?
Mugėje buvau tik vieną dieną, tad negalėjau aplankyti visų renginių.
Bet labai apsidžiaugiau, kai sužinojau, kad Lietuva bus garbės
viešnia. Turėjau viltį, kad nepasikartos kai kurios klaidos, kurios,
mano nuomone, buvo padarytos Pasaulio parodoje Hanoveryje. Ten
buvo labai įdomus paviljonas, bet organizatoriai negalvojo, kas
bus po parodos, ir, užuot uždirbusi, Lietuva turėjo dar primokėti.
Tai ne pirmas kartas, kai Lietuvos valstybė kultūros srityje visiškai
nesirūpina savo įvaizdžiu ar nemoka reikiamai pristatyti savo
kultūros. Valstybei nėra labai svarbu, kad užsienyje žinotų ne
tik apie Lietuvos krepšinį, bet ir kultūrą. Man atrodo, kad ir
Frankfurto knygų mugėje tokia proga buvo prarasta.
Kodėl taip manote?
Kitos šalys, kurios anksčiau buvo specialiaisiais svečiais, sugebėjo
pristatyti savo šalies istoriją, kultūrą, rašytojus ir nevaidino,
kad tik šiuolaikiniai rašytojai yra įdomūs, ir viskas, kas vertinga,
vyksta šiandien. Graikai, pavyzdžiui, sugebėjo parodyti savo kultūrą
nuo Antikos iki šių dienų. O įsivaizduokite eilinį vokietį, pirmą
kartą turėjusį galimybę ką nors sužinoti apie Lietuvą. Jam turėjo
susidaryti įspūdis, kad tai šalis be istorijos ir be ateities,
nes buvo parodyta tik dabartis. Lietuvos paviljone apsilankęs
eilinis vokietis nesužinojo, kad buvo tokie žmonės kaip K.Donelaitis,
M.Mažvydas, Maironis, V.Krėvė. Lietuvos istoriją reprezentavo
tik du žemėlapiai. Gerai, kad bent buvo Prano Morkaus labai įdomiai
parašyta rezistencijos istorija. Tuo tarpu vartydamas lietuviškų
renginių programą suradau per 20 renginių apie žydų genocidą,
holokaustą, bet nieko - apie pirmąją Lietuvos Respubliką, senesnius
laikus. Man susidarė įspūdis, kad tam tikra Lietuvos kultūros
visuomenės grupė okupavo mugę ir parodė savą Lietuvos viziją,
kuri, mano supratimu, neturi labai daug bendra su tuo, kas iš
tikro yra Lietuva.
Be to, nei specialiame Lietuvos paviljone, nei Lietuvos leidėjų
paviljone Penktoje halėje nemačiau "Katalikų pasaulio"
knygų, nors mugės organizatoriams šios leidyklos knygų buvo perduota.
Norėtųsi paklausti, kodėl. Kaip atsitiko, kad paprastas lankytojas
suprato, jog katalikiškoje šalyje nėra katalikiškos leidyklos.
Leidėjų paviljone pasigedau ir tam tikro svetingumo. Kitų šalių
pavilijonuose esi pakviečiamas atsisėsti, o mūsų - kaip sakoma,
tik "žiūrėk ir mirk".
Kai kurios leidyklos, regis, lankytojus net vaišina kava
ir vynu...
Taip, taip. Nes atmosfera taip pat pritraukia lankytojus. Jeigu
jauki nuotaika, žmonės jaučiasi pakviesti. Trumpai tariant, šiek
tiek nusivyliau Lietuvos pasirodymu. O faktas, kad daug žmonių
praėjo pro Lietuvos paviljoną, manęs visiškai nestebina, nes paviljonas
buvo mugės viduryje, ir žmonės, eidami į kitus renginius, paprasčiausiai
turėjo pro jį praeiti. Kita vertus, Lietuva turėjo milžinišką
šansą pristatyti save, bet juo nebuvo pakankamai pasinaudota.
Mano nuomone, Lietuva nebuvo pristatyta kaip šalis, kuri turi
turtingą istoriją, įdomią literatūrą - ne tik šiuolaikinę, bet
ir senesnių laikų. Lietuva šios progos neišnaudojo.
Kalbėjosi Arvydas JOCKUS
Vilnius
© 2002"XXI amžius"