Žali
Per daugelį amžių, laisvės ir
vergovės metais, tauta išliko gyva, nes jos genuose protėviai
yra užkodavę laisvės siekimo bet kokiomis priemonėmis dvasią.
Tą patvirtina istoriniai faktai, o ypač partizaninio karo bolševikmečiu
dešimtmetis. Tauta kovojo, nors laisvės viltis buvo lyg miražas.
Anuo metu nekovoti reiškė susitaikyti su pražūtimi. Juk niekad
pavergėjas nebuvo toks grėsmingas, dar niekad joks pavergėjas
neturėjo tiek daug talkininkų krašto žmonių.
Natūralu, kad po laisvės atgavimo prasidėjo masinės partizanų
palaikų paieškos, palaikai iškilmingai perlaidojami, didvyriams
atminti statomi paminklai, minimos jų žūties metinės, tautos sąmonėje
įsitvirtina pagarba laisvės kovotojų šventai aukai. Tik okupantai
ir jų talkininkai laisvės kovos teisėtumą neigė, partizanus vadino
banditais, tyčiojosi iš žuvusių didvyrių ir stengėsi, kad visuomenė
kuo mažiau tiesos žinotų apie visatautinį pasipriešinimą pavergėjams.
Laisvės metais jau išleista daug rimtų studijų apie partizaninį
karą, nemažai laisvės kovų dalyvių prisiminimų, visuomenę apie
tas kovas informuoja solidūs mokslininkai, istoriniai žurnalai
bei patriotinė periodinė spauda. Besidomintieji kruviniausiu mūsų
nesenos istorijos laikotarpiu turi pakankamai objektyvios informacijos.
Neseniai knygynuose pasirodė Mariaus Ivaškevičiaus romanas Žali
(Vilnius, Tyto alba, 2002). Anotacijoje autorius rašo: Rašyti
apie karą, kai tikrus šūvius esi girdėjęs tik tire, nėra paprasta.
Ne ką lengviau mąstyti apie gyvenimą bunkeryje, sėdint prie kompiuterio
trijų kambarių palėpėje. (
) Man patiko šis karas. Suprantu, kad
heroizmo ir niekšybės jame buvo po lygiai, po lygiai drąsos ir
bailumo. (
) Gal tik mirties buvo kiek daugiau nei gyvenimo.(
)
Suintrigavo tokie autoriaus žodžiai, ir nepagailėjau sunkiai sutaupytų
pinigų įsigyti knygą. Bet suklydau. Šiomis pastabomis noriu perspėti
knygos mylėtojus nekartoti mano klaidos.
Baigiasi dvyliktieji nepriklausomybės metai, tačiau bolševizmo
dvasia dar gaji ir blaškosi po Lietuvą. Ne be jos pastangų dvylika
metų aršiai puolamas ir koneveikiamas labiausiai pasaulyje žinomas
ir gerbiamas lietuvis - tautinio atgimimo lyderis prof. Vytautas
Landsbergis. Jis laisvės kovose tiesiogiai nedalyvavo - tada buvo
per jaunas. Tačiau jo indėlis į tų kovų galutinį rezultatą - milžiniškas.
Todėl buvusieji jo taip neapkenčia.
Romano Žali autorius užsimojo labai plačiai - jis pasiryžo niekinti
mirusiuosius, tyčiotis iš tų, kurie patys jau negali apsiginti.
Jam, M.Ivaškevičiui, nepadariusiam nieko, kad tėvynė būtų laisva,
užkliuvo partizaninio karo vadai ir jų bendražygiai. Per 327 romano
puslapius, - neapsiverčia liežuvis šį kūrinį vadinti knyga, -
M.Ivaškevičius be perstojo mini pačių iškiliausių partizaninio
karo vadų pavardes.
Iš vaikystės esame įpratę knygą laikyti kilnių idėjų versme, tiesos
ir gėrio generatoriumi, sielos atgaiva pilkoje kasdienybėje. Bet
romane Žali nieko panašaus nėra - vien beprasmiai kliedesiai.
J.Žemaitis, J.Kasperavičius ir kiti partizanų vadai netrukdomi
galėjo pasitraukti į Vakarus ir ten nugyventi ramų bei nerūpestingą
sotaus buržua gyvenimą. Jie pasirinko tėvynės gynėjų lemtį, suprasdami,
kad tikimybė išgyventi ir sulaukti laisvės artima nuliui. Todėl
net ne kiekvienas cinikas drįstų tyčiotis iš tokių žmonių. Pravartu
prisiminti, kad J.Žemaitis okupantų teisės teisti jį nepripažino.
Teismo farse jis kalbėjo: Visus veiksmus pogrindyje, kurio dalyviu
aš buvau, nukreiptus prieš sovietų valdžią, aš laikau teisingais
ir nelaikau nusikaltimais. (
) Kova, kurią aš vedžiau devynerius
metus, turės savo rezultatus. Pranašingi žodžiai! Neabejotina,
kad romano autoriui visa tai žinoma, bet jo kūrinyje net užuominos
apie tai nėra - tai pakenktų autoriaus siekiui šaržuoti partizanų
vadus ir kitus partizanus.
Dėl istorinių asmenų pavardžių negarbingo vartojimo romano autorius
lyg ir apsidraudžia: Jonas Žemaitis - tokia žmogaus pavardė.
Nors viskas, kas čia parašyta, yra baisus prasimanymas. Prasimanymas
apie J.Žemaitį ar apskritai apie partizaninį pasipriešinimą?
M.Ivaškevičius minėtas pavardes vartoja patyčių kontekste. Doras
žmogus nesityčioja iš mirusiųjų, juolab žuvusiųjų didvyriškoje
kovoje. Atskleisti mirusiojo nusikaltimus, klaidas, nepažeidžiant
tiesos, - galima, kartais net būtina. Tačiau vaizduoti mirusiuosius
kvailose, juokingose, realiai nebuvusiose situacijose - negarbinga,
netgi nusikalstama. Jei M.Ivaškevičiui buvęs partizaninis karas
atrodo beprasmiškas, jis galėjo savo romanui parinkti nebūtas
pavardes ir pravardes, pvz., tokias, kaip Pieninė, kurią už rankutės
jis veda per visą savo abejotinos vertės kūrinį. Abejotinos vertės
todėl, kad, be paties autoriaus, tą romaną vargu ar kas turės
kantrybės skaityti. Geriausiu atveju pervers 10-20 puslapių ir
numes į šalį.
Yra knygų, kurios gyvuoja šimtmečius, pakartotinai spausdinamos
masiniais tiražais, knygos, kurias skaito karta po kartos, knygos,
kuriose kiekvienas skaitytojas randa kažką, kas jį žavi. Romanui
Žali toks likimas negresia. Pakartotinų laidų nebus, joks skaitytojas
jo antrą kartą į rankas nepaims. Yra knygų, kurios iš spaustuvės
tiesiai keliauja į sąvartynus. Nenustebčiau, jei toks likimas
ištiktų Žalius.
Mąstydamas apie partizaninį karą, M.Ivaškevičius rašo: Juos paprasčiausiai
užvaldė įkyri idėja turėti savo valstybę. Atgimimo metais Sąjūdį
irgi buvo užvaldžiusi tokia pati įkyri idėja - todėl ir turime
savo valstybę. Kyla įtarimas, kad romano autoriui toji idėja
ir šiandien yra įkyri
Iš M.Ivaškevičiaus požiūrio į laisvės kovas peršasi mintis, kad,
jo manymu, protingesni ir įžvalgesni buvo tie, kurie nesipriešino
galingai okupantų jėgai, nuolankiai susitaikė su laisvės praradimu,
nuėjo tarnauti pavergėjams ir pakėlė ginklą prieš tuos, kurie
troško laisvės, kurie (
) savo dalinius buvo išdėstę ten, kur
niekad nesimylima, nevaikštoma, o jei ir nueinama, tai tik vieną
kartą ir amžiams, atsitrenkiant karsto dugnan. Nesunku atspėti,
kurią barikadų pusę būtų pasirinkęs romano autorius, jei būtų
gyvenęs anuo grėsmingu metu. Matyt, todėl romane nėra užuominų
apie tų požemių gyventojų indėlį į tai, kad per 50 metų niūrios
nakties nebuvo užgesusi laisvės troškimo viltis.
Vartydamas romaną, prisiminiau Atgimimo pradžioje skaitytą veikalą
(jo knyga irgi vadinti negaliu) Giltinės sutramdymas (Periodika,
1989). Jį parašė okupantų tarnas, provokatoriaus A.Sokolovo mokinys,
smogikas K.Jevseičikas. Jis buvo iš tų, kurie nepanoro lįsti po
žeme, buvo realistas, vaikščiojo žemės paviršiumi ir be jokių
skrupulų žudė gyvenusius po žeme. Štai kaip jis aprašo savo
ir bendražygių darbo rezultatus:
(
) Netrukus pradėjo į miestelį važiuoti rogės su nukautaisiais.
Net dvidešimt banditų suguldėme aikštėje. Kai kurie buvo vienmarškiniai.
(
) Tada atsitiko tai, ko niekada neužmiršime: vienas kitas negyvėlis
ėmė judėti ir šliaužti iš šios niūrios gretos, palikdamas kraujo
dėmes. Kaimo berniokus - žemės artojėlius atėjūnai guldė ant
grindinio, nes jie nepanoro būti patrankų mėsa dar vykusiame kare,
o jam pasibaigus, - tarnauti okupantams pavergiant kraštą.
Romano autorius į pavergėjus žiūri pro savąją istorinių įvykių
vertinimo prizmę: Jeigu būčiau rusas, apie nieką daugiau negalvodamas,
susikraučiau kuprinę ir važiuočiau pribaigt išsigimėlių. Rusas
taip ir padaro. Bet randa visai kitą karą. Vangų, lėtą ir sekinantį
jo kantrybę, nes toks jau lietuvių charakteris.
Ir staiga is nekaltas rusas, buvęs patrankų mėsa, pajunta nepaprastą
nuovargį. Bet tą patį kankinantį nuovargį jaučia ir išsigimėliai,
metę iššūkį rusui.
Belieka apgailestauti, kad, baigiantis dvyliktiesiems nepriklausomybės
metams, M.Ivaškevičiui tautos laisvės ir garbės gynėjai tėra tik
išsigimėliai, metę iššūkį rusui. O juk tuos išsigimėlius iki
didžiųjų tremčių ir kolūkių organizavimo pradžios besąlygiškai
rėmė doriausioji tautos dalis - kaimo žmonės. Rėmė, o už tai buvo
žudomi, deginami, tremiami. Visą tą košmarą jie gerai žinojo,
bet rėmė iki tol, kol galėjo. Romane net užuominos apie tautos
auką nėra. Už tai yra toks partizaninio karo vertinimas: Karo
evoliucijos požiūriu tai buvo žingsnis atgal. Geriausių strategų
ir naujausios ginkluotės išpaikinta Europa kažin ar galėjo tikėtis,
kad jos pakraštyje įsiplieks toks atgyvenęs karas (
). Visų pražygiavusių
armijų kadaise pamesti lengvieji ginklai buvo kruopščiai surankioti
ir jais dar gerą dešimtmetį buvo įkyriai kariaujama. Garbė tiems,
kurie ir su tokiais paprastais ginklais gynė tautos prigimtinę
teisę į laisvą gyvenimą. Ne jie kalti, kad neturėjo patrankų,
lėktuvų ir Stingerių. Laimė, kad laisvės gynėjai anuo metu galvojo
kitaip, nei šiandien rašo M.Ivaškevičius.
Baigiant šias pastabas, belieka pažvelgti ir į meninę romano
pusę. Ją galima pailiustruoti keliomis citatomis: Ji nuėjo į
tankmę ir ilgai ten tupėjo. Niekada nesam matę jos verkiant, nes
ji verkė kitu galu.
Miškas pasirodo esąs per tankus ir išsilaisvinusi iš savo apatinių
ji tupia mums visiems matant. Bet mes net nepasivarginam atitraukti
žvilgsnių nuo srovės, kuri staiga iš jos plūsteli. Žemaiti,
jei manote, atėjau čia tik tam, kad nusmauktumėt man kelnaites
ir kaip reikiant
Ir t.t., ir pan.
Prisipažįstu ištraukęs šias vertingas citatas iš dar vertingesnio
konteksto. Atsiprašau.
Kažkur esu skaitęs, kad nėra tokios prastos knygos, kurioje nebūtų
galima rasti kažko vertinga. Tikiuosi, kad romano autorius neįsižeis,
jei prisipažinsiu, kad romane nepavyko rasti nieko vertinga.
Ne visiems lemta būti herojais. Teisus romano autorius, rašydamas
apie partizaninį karą, kad kad heroizmo ir niekšybės jame buvo
(
). Šiandien heroizmo jau beveik nėra, tačiau niekšybės - pakanka
Kazys BLAŽEVIČIUS
Karys savanoris
© 2002"XXI amžius"