Žali
Per daugelį amžių, laisvės ir
vergovės metais, tauta išliko gyva, nes jos genuose protėviai
yra užkodavę laisvės siekimo bet kokiomis priemonėmis dvasią.
Tą patvirtina istoriniai faktai, o ypač partizaninio karo bolševikmečiu
dešimtmetis. Tauta kovojo, nors laisvės viltis buvo lyg miražas.
Anuo metu nekovoti reiškė susitaikyti su pražūtimi. Juk niekad
pavergėjas nebuvo toks grėsmingas, dar niekad joks pavergėjas
neturėjo tiek daug talkininkų krašto žmonių.
Natūralu, kad po laisvės atgavimo prasidėjo masinės partizanų
palaikų paieškos, palaikai iškilmingai perlaidojami, didvyriams
atminti statomi paminklai, minimos jų žūties metinės, tautos sąmonėje
įsitvirtina pagarba laisvės kovotojų šventai aukai. Tik okupantai
ir jų talkininkai laisvės kovos teisėtumą neigė, partizanus vadino
banditais, tyčiojosi iš žuvusių didvyrių ir stengėsi, kad visuomenė
kuo mažiau tiesos žinotų apie visatautinį pasipriešinimą pavergėjams.
Laisvės metais jau išleista daug rimtų studijų apie partizaninį
karą, nemažai laisvės kovų dalyvių prisiminimų, visuomenę apie
tas kovas informuoja solidūs mokslininkai, istoriniai žurnalai
bei patriotinė periodinė spauda. Besidomintieji kruviniausiu mūsų
nesenos istorijos laikotarpiu turi pakankamai objektyvios informacijos.
|
Jaunojo
Baranausko rūpesčiai
|
Vyskupas Antanas
Baranauskas Seinuose |
Lapkričio 26 dieną sukako
šimtas metų, kai Seinuose mirė poetas, mokslininkas ir vyskupas
Antanas Baranauskas. Likimas lėmė jam 1851-1853 metais mokytis Rumšiškių
raštininkų mokykloje, kur jis pradėjo literatūrinę veiklą. Per dvejus
metus čia parašė 19 eilėraščių lenkiškai: apie metų laikus, Nemuno
potvynį, sveikinimus mokyklos direktoriui Aleksui Višnievskiui ir
jo žmonai Agotai. Po šių repeticijų gimė nuostabusis Anykščių
šilelis
Kaunietis rašytojas Stanislovas Abromavičius parašė dokumentinę
apysaką apie A. Baranausko vargus Rumšiškėse, kurios ištrauką šiandien
ir spausdiname.
Ištrauka iš dokumentinės
apysakos
KELIONĖ Į NEŽINIĄ
Rogės ir į jas pakinkyta Sartoji
stovėjo prie klėtelės. Buvo dar ankstyvas rytmetys, 1851 metų vasario
septintoji, trečiadienis. Naktį buvo pasnigę, tai arklys kapstė
kojomis nedidelę pusnį, o pusamžis žmogus, matyt, sodybos šeimininkas,
nešė į roges šieną. Žiema dar rodė savo galias, tolumoje bolavo
užšalusi Šventoji, matėsi pramintas takelis į ją, miegojo bendra
ganykla, Eglėkalniu vadinama. Sodybos šeimininkas į Anykščių apylinkes
dar vaikystėje buvo atkeliavęs iš Vabalninko, kur viskas tarsi duona
sviestu nutepta nei kalvos didesnės, nei kalnelio
Trejų metų
vaikas liko našlaičiu, tai dideliam varge jį jau Jurzdike užaugino
patėvis Antanas Steikūnas. Pats Anykščių miestelis tada dalijosi
į tris dalis: centras spietėsi kairiajame Šventosios krante, kiek
tolėliau Jurzdikas, o šiapus upės Užupiečiai.
- Tik nevaryk kumelės per greitai, Joneli, - mokė žmogus roges važnyčioti
susiruošusį jauną vyrą. Iki Kauno visas šimtas varstų, kelionė
gerom trim dienom, o dar atgal tiek pat sugaišti reikės
Va, po
šienu avižų pusmaišį įdėjau. Nepamiršk po dienos vargo Sartajai
puskibirį sušerti.
|