Neatsikračiusi idealistinių
prietarų
Pokalbis su socialinių mokslų daktare Stase Dzenuškaite
|
Dr. Stasė Dzenuškaitė.
1957 m. |
Stasė Dzenuškaitė už nenorą
tapti saugumo agente 1949 metais buvo suimta ir ištremta į Mordovijos
lagerius. Į Lietuvą grįžo po amnestijos, mirus Stalinui, 1953
metais. Baigė Vilniaus universitetą. Trylika metų dirbo auklėtoja
Kuršėnų vaikų namuose. Vėliau buvo pakviesta į Pedagogikos mokslinio
tyrimo institutą. 1978 metais apgynė kandidatinę disertaciją Paauglių
humaniškų santykių idealas. Vilniaus pedagoginiame universitete
dėstė krikščioniškąją pedagogiką ir dirbo Katechetikos centre.
Parengė bendrąją ir individualią katalikų tikybos mokymo programas.
Kartu su Ritone Šalkauskiene parašė tikybos vadovėlį XII klasei.
Ją kalbina Elona Gubavičiūtė.
Jūs buvote suimta ir ištremta
į Mordovijos lagerius. Gal galėtumėte papasakoti apie suėmimo
aplinkybes? Kas padėjo iškęsti tokią neteisybę?
1949 metų vasarą mane, Kauno valstybinio universiteto studentę,
pradėjo persekioti gatvėse, nes vežiojau maistą Vilniaus saugumo
kalėjime kalinamiems Enciklopedijų, žodynų ir mokslo literatūros
leidyklos vadovams - direktoriui Broniui Vaitiekūnui ir mokslinei
sekretorei Birutei Valušytei. Netrukus buvau sulaikyta ir nugabenta
į tą patį saugumo kalėjimą, esantį Sodų gatvėje.
Iš karto, suėmimo dieną, puikiame viršininko kabinete buvau įkalbinėjama
bendradarbiauti, gelbėjant iš buržuazinių nacionalistinių pinklių
jaunus, patiklius žmones, ypač studentus, kurie nemoka atskirti
užsimaskavusių liaudies priešų. Man žadėjo įvairius patogumus
- gerą darbą, keliones po užsienį, sąlygas dalyvauti kultūriniame
gyvenime, bendrauti su rašytojais, menininkais. Be abejo, stebint,
ar tarp jų nėra liaudies priešų, ar nekeliaklupsčiaujama prieš
supuvusius Vakarus, ar nemulkinamas jaunimas ir t.t. Taip
pat siūlėsi padėti ir man, dar galutinai neatsikračiusiai nacionalistinių
ir idealistinių prietarų, ideologiškai bręsti, nes gavę žinių
iš universiteto, kad esu gabi ir nebloga studentė.
Man nesutikus, buvau įmesta į tamsų, drėgną požemį. Kad greičiau
apsigalvočiau, vedžiodavo į šviesius kabinetus, pro kurių atidarytus
langus matėsi judri geležinkelio stoties aikštė, girdėjosi iš
garsiakalbio sklindanti muzika, tai vėl stumdavo į akliną, šaltą,
šlapią ir dvokiančią rūsio kamerą. Malonius įkalbinėjimus keitė
grubūs grasinimai, kad amžinai nematysiu saulės, kad gyva supūsiu,
nes nesutikimas bendradarbiauti rodo, kad esu jų priešas, jog
esu tokia pat kaip ir tie, kuriems vežiojau maistą.
Nepasidaviau, todėl buvau išvežta į Gedimino gatvėje esančių KGB
rūmų kalėjimą. Prasidėjo ilgi tardymai, buvau gražiuoju ir piktuoju
verčiama patvirtinti, kad leidyklos vadovai šmeižė sovietinę santvarką,
skleidė antisovietinę propagandą, turėjo ryšių su ginkluotais
pogrindžio banditais, siekė nuversti sovietų valdžią, laukė
išvadavimo iš Amerikos, klaidino nesąmoningus inteligentus ir
jaunimą, diegė idealistinę pasaulėžiūrą ir pan.
Su Dievo pagalba pasisekė atsilaikyti - priešų naudai neliudijau,
bendradarbiauti nesutikau. Todėl 1950 m. gegužės 27 d. buvau už
akių nuteista penkeriems metams pagal RTFSR BK str.: 58-10 I dalį
ir 58-11 (tėvynės išdavimas).
Bausmę atlikau Mordovijos spec.lageriuose - Potmoj. Nors ir ten
nesutikau talkinti saugumui, dirbau pačius sunkiausius darbus:
kirtau mišką, roviau kelmus, kasiau griovius, krovikų brigadoje
teko iškrauti daugybę akmens anglių, tampyti nepakeliamus krovinius,
dirbti beveik visą parą. Atvažiavus traukiniams, per naktį keldavo
tris ar keturis kartus, o rytą, be miego, - vėl į sunkų darbą.
Ir man, kaip visiems politiniams kaliniams, teko ištverti spygliuotas
užtvaras, nuolatines žeminančias kratas, barakų tvaiką, ginkluotą
sargybą su šunimis, karcerį, alkį, alinantį vergo darbą. Viską
padėjo pakelti: tikėjimas ir malda; meilė Lietuvai, tėveliams,
seserims, artimiesiems ; likimo draugių žmoniškumas; eilėraščių
kūrimas; vidinis orumas, išdidumas; tiesos pergalė prieš smurtą;
per radijo tašką girdima klasikinė muzika; mūsų tylios dainos;
giesmės; mamos ir sesers siuntinukai. O labiausiai pasitikėjimas
Dievu: sunkiausiais momentais tiesiog jaučiau Kristaus globą.
Jūs gimėte tvirtai tikinčių katalikų šeimoje. Kokią įtaką
jums turėjo tėvai?
Netrumpo gyvenimo patirtis stiprina nuostatą, kad laimė yra gimti
ir augti tvirtai tikinčių, nuoširdžiai pamaldžių tėvų šeimoje.
Visiškai sutinku su religijos psichologų išvadomis, kad tikėjimas,
kurį kūdikis gauna su motinos pienu, lieka žmogaus vidaus gelmėse
amžinai. Gali užeiti abejonių audros, netikėjimo pagundos, gali
tęstis ilgas laikotarpis, kai gyvenama, tarsi Dievo nebūtų, gali
būti metas, kai pasiilgstama lengvesnių, patogesnių, mažiau įpareigojančių
dievų. Ir mano gyvenime buvo nemažai įvairių išbandymų, bet
tėvų kūdikystėje įžiebta, vaikystėje kurstyta tikėjimo kibirkštėlė
neišblėso. Tėvų maldos budėjo ir lydėjo, kad ir kur eičiau, ką
daryčiau, sąžinė mokėjo skirti - kas balta, o kas juoda.
Kai tėvas prieš mirtį laimino suklupusius prie jo žmoną ir dukteris,
aš nebuvau su jais. Bet tėvas manęs nepamiršo. Paskutiniai jo
žodžiai buvo: Kad tik Stasytė nenueitų su jais
Jais - tai su
universiteto komjaunuoliais, su ateistais, su tautos ir tikėjimo
priešais. Tie tėvo žodžiai man yra labai brangūs - tai tikinčio
mirštančiojo testamentai! Stasytė, nors ir viliota gundančiais
pažadais, prievarta tempta, nenuėjo su jais. Išgelbėjo visą laiką
giliai rusenusi tėvų įžiebta ir jų maldomis gaivinama katalikų
tikėjimo kibirkštėlė. Ji yra svarbiausia tėvų įtaka mano gyvenime.
Už tai jiems esu labai dėkinga.
Viktoras Franklis, kalėdamas koncentracijos lageryje,
sakė, kad jei gyvenimas apskritai turi prasmę,tai prasmę privalo
turėti ir kančia. Žmogus savo dvasia gali būti stipresnis už išorinį
likimą - ir ne tik koncentracijos stovykloje. Ką jūs apie tai
galvojate?
Kad žmogus gali būti stipresnis už išorinį likimą, parodė tūkstančiai
mūsų tautos kankinių, kentėjusių ir žuvusių už Tėvynę ir Tikėjimą.
Sunku juos visus įvardyti. Vien Rasos Paulavičienės knygoje XX
amžiaus Lietuvos mokytojai pateiktas septynių tūkstančių kentėjusių
mokytojų sąrašas. Jeigu kančia neturėtų prasmės, tai kaip ją būtų
galima tauriai, oriai, šventai iškentėti?
Mano, kalinės, kančių kelias palyginti neilgas - penkeri metai.
Bet ir tiek užteko suvokti, kad kančia gali būti gniuždanti, žudanti;
ir kelianti, teikianti dvasinių jėgų. V.Franklis yra vaizdžiai
pastebėjęs, kad nacių koncentracijos lageryje labai greitai vieni
virto alkanomis kiaulėmis, hienomis, o kiti tapo angelais. Esu
ir aš kalėjime, lageryje mačiusi, kaip kančia bukino, lašą po
lašo sunkė iš kalinių žmoniškumą, kaip ne viena kalinė išprotėjo,
bet esu mačiusi ir tai, kaip kančia, Šatrijos Raganos žodžiais
tariant, valė nuo širdies rūdis, kėlė aukštyn sielą nuo lagerio
purvų, vidines akis kreipė į tolimuosius, amžinuosius horizontus.
Kentėjusiųjų patirtys rodo, kad čia labai daug priklauso nuo tikėjimo,
nuo suvokimo, kad kančioje Dievas aplanko žmogų, jeigu Jam atverta
širdis.
Teologas, filosofas ir psichologas Giuseppe Colombero, knygos
Vidinio išgijimo kelias autorius, daugelio kančių ligoninėse
liudytojas, priėjo prie išvados, kad geriausias būdas įprasminti
kančią - tai suteikti jai sakralumą ir sutrukdyti tapti sukilimu
prieš Dievą. Įsitikinau, kad vienas žmogus yra nepajėgus. Tik
su Dievo pagalba juodoji kančia gali būti išbalinta - t.y.
gali stiprinti tikėjimą, teikti vidinę ramybę, skleisti meilę,
dvasinę šilumą, dėkingumą.
Niekados nepamiršiu ramaus veido senos, nuogos sentikių vienuolės,
kai ją pienburniai prižiūrėtojai varinėjo po zoną, įbedę į nugarą
šautuvą. Tai viršijo juodžiausias fantazijas mano visų patirtų
ir girdėtų lagerinių kankinimų banke. Mat pačioje lagerio zonoje
buvo dar viena, aukšta tvora aptverta, nedidelė zona. Ten buvo
kalinamos sentikių vienuolės, kurios atsisakė dirbti šėtonui,
valgyti priimdamos tik duoną ir vandenį. Lagerio valdžia sumanė
iš jų atimti drabužius ir aprengti kalinių uniforma. Joms pasipriešinus,
vieną seną moterį išrengė nuogai, šaipydamiesi ir žemindami ėmė
varinėti po zoną. Pamačiusios vienos kalinės sukliko, kitos pravirko,
dar kitos ėmė burnoti. Bet tame pašaipų, keiksmų, ašarų, patyčių,
siaubingų sukrėtimų sūkuryje išliko skausmingas, bet ramus senos
vienuolės veidas. Ji dvasia pasirodė stipresnė už išorinį pažeminimą,
kaip V.Franklis pasakytų - už išorinį likimą. Esu tikra, kad ji
sieloje meldėsi už tuos, kurie nesupranta, ką daro.
Jūs minėjote Enciklopedijų, žodynų ir mokslo literatūros
leidykloje dirbusius žmones - B.Vaitiekūną ir B.Valušytę, kuriems
į kalėjimą vežiojote maistą. Kokia buvo jūsų pažintis su jais?
1944 metais pirmųjų gimnazijos klasių brandinta svajonė studijuoti
lietuvių kalbą ir literatūrą atvedė į Kauno valstybinį universitetą.
Mane, pirmakursę lituanistę, kolegė pakalbino eiti į Enciklopedijų,
žodynų ir mokslo literatūros leidyklą prašyti korektorės darbo,
nes iš menkos stipendijos alkanais pokario metais pragyventi buvo
nelengva. Nuėjau tikėdamasi kasdienės sprangios duonos kąsnio,
o sutikau žmones, kuriems labiausiai rūpėjo dvasinės vertybės.
Leidyklos vadovai - B.Vaitiekūnas ir B.Valušytė telkė po karo
ir okupacijų audrų Lietuvoje likusius mokslininkus. Prisimenu
profesorius bei aukštųjų mokyklų dėstytojus: Kazimierą Baršauską,
Kazį Brundzą, Juozą Matulį, Paulių Slavėną, Tadą Ivanauską, Zigmą
Žemaitį, Stepą Stulginskį, Petrą Vasinauską. Taip pat redaktorius,
gimtosios kalbos žinovus ir puoselėtojus: Napalį Grigą, Kazį Kasparavičių,
Antanę Kučinskaitę, Aleksandrą Žirgulį. Prisimenu jų pokalbius,
diskusijas, projektus, darbų aptarimus, iš kurių ypač įsiminė
Sezemano Estetikos, Gutmano Nervų ligų aptarimai. Pagal to
meto galimybes, leidykloje buvo nuoširdžiai rūpinamasi mokslu,
kultūra, dirbama tautos labui. Ten glaudėsi ne vienas okupantų
persekiojamas ir ujamas inteligentas.
Į tai buvo atkreiptas organų dėmesys. 1947 metais leidyklos
direktoriumi buvo paskirtas aukštas saugumo pareigūnas Danielius
Todesas, kurio tikslas buvo išdraskyti tautinės kultūros židinį
ir iškelti bylą leidyklos kūrėjams. Už nepritarimą stalinizmui,
bandymą puoselėti Lietuvos kultūrą, domėjimąsi pasaulio dvasinės
kultūros lobiais, už pritarimą N.K.Rericho kultūros paktui B.Vaitiekūnas
ir B.Valušytė buvo suimti ir pripažinti liaudies priešais bei
tėvynės išdavikais.
Mane ypač žavėjo B.Valušytė savo asmenybės vientisumu, dvasios
giedra, inteligencija, išmintimi, taktu, tolerancija, kuklumu.
Pažinau ir pamilau Birutę, kai ji dar buvo elegantiška leidyklos
mokslinė sekretorė, apsupta išmintingų, ją gerbiančių bendradarbių,
mokslininkų, menininkų.
Tačiau gyvenimas leido pamatyti B.Valiušytę ir kitomis sąlygomis.
Iš Lukiškių kalėjimo kartu buvome išvežtos į Mordovijos sustiprinto
režimo lagerį - Potmą. Šėtoniškas lagerių mechanizmas taip buvo
užsuktas, kad nežinau, ar būčiau atlaikiusi, jei šalia nebūtų
buvę Birutės, kurios meilė žmogui iš tikrųjų buvo nepaprasta.
Ji lageryje gyveno visiškai laisvą gyvenimą - be pagiežos, pykčio,
neapykantos persekiotojams. Birutė stiprino kalinių dvasią, žadino
viltį, net gerbė prižiūrėtojus, kurių ragino gailėtis. Savo dvasia
ji skaidrino lagerio atmosferą.
Ant jūsų stalo matau dar šiltą rankraštį. Tai Krikščioniškos
meilės ženklai Marijos Pečkauskaitės tikrovėje. Jau, atrodo,
nemažai knygų apie Šatrijos Raganą parašyta. Kodėl jus taip traukia
ši asmenybė?
Enciklikoje Redemptoris Missio (Apie misijų veiklos aktualumą)
popiežius Jonas Paulius II pakartojo Pauliaus VI vakar ir šiandien
aktualią mintį, kad nūdienos žmogus labiau tiki liudytojais, negu
mokytojais. Marija Pečkauskaitė - liudytoja! Visa, ką ji rašė,
kalbėjo, ko mokė, kuo tikėjo, patvirtino gyvenimu: darbais, veikla,
kūryba, elgesiu. Ir tai labiausiai traukia, nes gražiai kalbančiųjų
apie Dievo ir artimo meilę yra ne taip jau mažai, tačiau gyvenimą
paverčiančių skelbiamų tiesų argumentu - ne taip daug.
M.Pečkauskaitė - skaidrus krikščioniškosios meilės žiburys. Ji
savo gyvenimu parodė, kad Kristaus atneštoji Geroji Naujiena -
ne vien nepasiekiamas idealas, ne vien kieti žodžiai, kuriuos
net apaštalams kartais nelengva buvo priimti. Marija paliudijo,
kad Dievo karalystė gali būti ir tarp mūsų, kad galime su Jėzumi
vakarieniauti, jei tik Jam neužtrenksime širdies durų. Prisiminkime:
Štai aš stoviu prie durų ir beldžiu: jei kas išgirs mano balsą
ir atvers duris, aš pas jį užeisiu ir vakarieniausiu su juo, o
jis su manimi (Apr 3,20).
Nuoširdus tikėjimas, pasitikėjimas Dievu, viltingas atsidavimas
Jo valiai, vidinio pasaulio turtingumas, sielos aristokratiškumas,
taurumas, veikli krikščioniškoji meilė, neapsimestas kuklumas,
tolerancija, gėrio ir grožio adoracija, švelnumas, chamatinė dvasios
galia traukė prie jos ją pažinojusiuosius. Traukia ir šiandien
pažįstančiuosius jos tikrovę iš raštų, laiškų, atsiminimų, monografijų,
straipsnių.
Rašydama apie krikščioniškosios meilės ženklus M.Pečkauskaitės
tikrovėje, pamačiau, kad tie ženklai atskleidžia jos dvasinę giminystę
su visų amžių ir įvairių tautų ryškiausiais krikščionybės švyturiais.
Ji - visų atsigręžusiųjų į Dievą dvasinė sesuo. Panašiai mąsčiusi,
tikėjusi, mylėjusi Kūrėją ir Jo kūriniją, liudijanti dvasios galią,
šviesos ir meilės nenugalimumą dabar ir visados . Todėl negaliu
sutikti su gerbiamos profesorės Viktorijos Daujotytės raštu ir
žodžiu mesta mintimi, kad Šatrijos Ragana - davatka. Žodis davatka
ir lietuvių kalbos žodžiuose, ir mūsų grožinėje literatūroje,
ir žmonių supratime turi neigiamą, menkinančią prasmę, kurią vargu
ar gali sušvelninti pakėlimas į aukštesnį rangą. Iš tikrųjų
Marija ne tik nebuvo perdėtai pamaldi ar apsimetėlė šventeiva,
bet ji baisėjosi tuo, ką esame įpratę laikyti davatkyste: esu
giliai tikinti, bet baisi man ta forma, užmušanti dvasią, baisi
ta davatkystė visa, - rašė laiške Pranui Augustaičiui (1908 m.
birželio 3 d.).
Nejaugi nuoširdus, tvirtas tikėjimas, sąmoningai pasirinktas gyvenimo
būdas - netekėjimas, visas jėgas nesavanaudiškai atiduodant meilės,
šviesos ir šilumos stokojantiesiems, yra davatkos požymis?
Manau, kad, pradėjus rūpintis jos beatifikacijos byla, pats metas
argumentuotai kalbėti apie jos autentišką krikščioniškąją meilę
kaip švento gyvenimo ženklą. Reikia, kad žmonių sąmonėje įsitvirtintų
ne tik M.Pečkauskaitės - talentingos rašytojos, pedagogės, altruistės,
bet ir M.Pečkauskaitės - šventosios įvaizdis. Tai, manau, ypač
svarbu iškelti dabar, kai moralinis reliatyvizmas, sekuliarinis
humanizmas skverbiasi net į manančiųjų esančiais katalikais mąstyseną
ir veikseną.
Redakcijos prierašas.
Kito trečiadienio numeryje spausdinsime pluoštelį dr. S.Dzenuškaitės
eilėraščių.
© 2002"XXI amžius"