14. Lietuviai prievartinėje
karinėje tarnyboje
SSRS kariuomenėje 1945-1991 metais
|
Linkoras Novorosijsk
Sevastopolyje prieš tragediją |
|
Lietuvių grupę Sevastopolyje
nuo atvykimo lydėjo ekskursijos vadovė Žana Ivanovna. Iš
kairės į dešinę: Gražina Buzienė, seserys Marytė ir Stasė,
ekskursijos vadovė Žana, Violeta Makauskienė, Marija Mačero,
Antanas Venckūnas, Vytautas Sakalauskas, pritūpęs Remigijus
Ūsas |
|
Krymas, Sevastopolis.
Leonardas Andriulaitis tarp šių Mokomosios kuopos draugų.
1954 m. Kiek jų liko gyvų po tragedijos? |
|
Leonardas Andriulaitis
mokomoje kuopoje. 1954 m. |
Sovietų Sąjungos režimas vykdė
fizinio ir dvasinio genocido politiką netgi karinėje tarnyboje,
kurioje nukentėjo Lietuvos vaikinai, vyrai, tėvai. Dešimtmečiais
plaukė į Lietuvą karstai iš karinių dalinių, slinko namo suluošintieji,
apšvitintieji, išprotėję, lėtai mirčiai pasmerktieji. Sunku įsivaizduoti,
kokią tragediją išgyveno tėvai, kai sūnų, išleistą į sovietų kariuomenę
sveiką ir optimistiškai nusiteikusį, reikėjo parsivežti cinkuotame
karste arba sulaukti suluošinto, silpnos sveikatos jaunuolio.
Dauguma Lietuvos sūnų išžudyta, taikant represines priemones,
prievartaujant juos fiziškai ir žalojant psichiškai. Deja, tiksliai
pasakyti, kiek jų netekome, negali niekas, - tokių duomenų paprasčiausiai
nėra.
Jų istorijoje nedėkime
taško
Jūra, laivai ir jūreiviai
kiek įvairiais laikotarpiais apie juos pasakyta, parašyta, dainų
išdainuota. Sakoma, kad sovietinis jūreivis yra didvyris vien
dėl to, kad tyliai ir kantriai išgyveno visus jūros gyvenimo nepatogumus,
besąlygiškai tapdamas laivyno mechanizmo sraigteliu.
Rusijos laivynas paminėjo 300 metų jubiliejų. Kaip ir kitų šalių
karinių laivynų istorijoje, jame yra tragiškų puslapių, didvyriškumo
pavyzdžių. Jūros ramuma apgaulinga. Kiekvieną minutę laivas gali
virsti ugnies fakelu, gali įsiplieksti trumpo jungimo sukeltas
fejerverkas ir t.t. Sumanūs jūreiviai neretai susidoroja su gedimais,
o atsakingi jų išvengia.
Kas ištiko 1955 m. spalio 29-osios naktį Juodosios jūros karinio
laivyno bazėje Sevastopolyje buvusį linijinį laivą Novorosijsk,
kai žuvo 610 jūreivių? Kaip 1974 m. rugpjūčio 30 d. Juodojoje
jūroje, už 20 mylių nuo Sevastopolio, katastrofą patyrė karinis
laivas Otvažnyj, kada žuvo 24 jūreiviai, sužeisti ir apdegę
26? O povandeninių atominių laivų katastrofos? Apie juos jūreiviai
sako: Viltis čia miršta pirmoji. 1989 m. balandžio 7 d. netoli
Norvegijos nuskendo SSRS atominis povandeninis laivas Komsomolec,
žuvo 42 jūreiviai; 2000 m. rugpjūčio 12-13 dienomis Barenco jūroje
per atominio povandeninio kreiserio K-141 Kursk katastrofą žuvo
118 jūreivių ir t.t.
Pažvelkime į šias tragedijas kaip paprasti žmonės, kai neegzistuoja
tautybė, religiniai įsitikinimai, kur tragizmo priežastis priglaudė
jūra. Tik šiose istorijose nedėkime taško.
Lietuviškos vėliavėlės
ant žuvusių jūreivių kapų Sevastopolyje
Broliškose kapinėse Sevastopolyje
palaidoti įvairių epochų kariai. Čia palaidota šimtas tūkstančių
Sevastopolio 1-osios gynybos kovotojų, Antrojo pasaulinio karo
kariai, jūreiviai, žuvę taikos metu laive Novorosijsk, povandeniniuose
laivuose Komsomolec ir Kursk . Tose kapinėse amžino poilsio
atgulė ir jūreiviai iš Lietuvos.
Rusijos ambasadoriaus Lietuvoje Jurijaus Zubakovo ir LR Vyriausybės
supratimo ir finansavimo dėka į Sevastopolį vyko grupė žmonių,
kurie 47-ųjų Novorosijsk tragedijos metinių proga kartu su sevastopoliečiais,
Krymo žmonėmis bei iš kitur atvykusiais svečiais, taip pat Rusijos
ir Ukrainos laivyno aukštais pareigūnais plaukė laivu į tragedijos
vietą, dalyvavo ceremonijoje nuleidžiant į vandenį vainikus ir
gėles bei iškilmingame minėjime broliškose kapinėse, uždegė iš
Lietuvos atvežtas žvakutes, pastatė Lietuvos vėliavėles ir padėjo
gėlių. Į šį renginį Novorosijsk veteranų tarybos kvietimu vyko
Lietuvos karių atminimo sąjungos pirmininkė Gražina Buzienė, išsigelbėjęs
per tragediją, buvęs novorosijskietis Vytautas Sakalauskas,
išsigelbėjęs iš laivo Otvažnyj Antanas Venckūnas, žuvusio J.Grinkevičiaus
seserys iš Marijampolės, žuvusio V.Ūso giminaitis Remigijus Ūsas,
neseniai išėjusio Amžinybėn V.Rudžionio dukra Violeta ir XXI
amžiaus korespondentė Angelė Buškevičienė.
Rusijos Juodosios jūros laivyno laikraštis Flag rodiny rašė,
kad tokio pobūdžio organizacija Sevastopolyje iš Lietuvos apsilankė
pirmą kartą.
Už gražius tarpusavio santykius, už rūpinimąsi ir kultūrinę programą,
už suteiktą galimybę apžiūrėti miesto didvyrio Sevastopolio ir
Jaltos įžymiąsias vietas vairuotojams, nuostabiajai vadovei Žanai,
Olgai Matusievič, pirmojo rango atsargos kapitonams Jurijui Lepechovui,
Nikolajui Filipovičiui, antrojo laipsnio atsargos viršilai Leonidui
Bakši nuoširdžiausia padėka visos grupės vardu.
Tragedijos naktis
1955 m. spalio 29-osios naktį,
1,30 val., Juodosios jūros karinio laivyno bazėje Sevastopolyje
linijinio laivo Novorosijsk priekinėje dalyje įvyko stiprus
povandeninis sprogimas. Jis buvo toks stiprus, jog pramušė kiaurai
nuo dugno (kilio) iki viršutinio denio visą daugiaaukštį šarvuotą
linijinio laivo korpusą. Per pramuštą didžiulę, maždaug 15-18
m skersmens skylę vanduo veržėsi į vidų. Priekinė laivo dalis
nugrimzdo į vandenį.
Po atkaklių gelbėjimo darbų, 4 val. 15 min., laivas staiga pasviro
ant kairiojo borto, apsivertė aukštyn kiliu ir nuskendo. Tai atsitiko
netoli kranto (už 130-150 m). Laive buvo apie du tūkstančius ekipažo
narių. Žuvo 611 jūreivių, tarp jų 58 jūreiviai iš kitų laivų,
padėję gelbstint laivą. Šiame laive žuvo dešimt vaikinų, pašauktų
į tarnybą iš Lietuvos: J.Malinauskas, P.Petrulevičius, J.Grinkevičius,
J.Bardauskas, Vytautas Ūsas ir kt. Gyvi išliko lietuviai Kazimieras
Juodelis, Vytautas Rudžionis, Leonardas Andriulaitis, Vytautas
Sakalauskas, Romas Marcinkevičius ir Margis. Šią vasarą Amžinybėn
išėjo V.Rudžionis. Apytikriai iš Novorosijsk veteranų gyvi dar
likę 250, o lietuvių trys. Tai kauniečiai K.Juodelis, V.Sakalauskas
ir Gelgaudiškyje (Šakių r.) gyvenantis L.Andriulaitis.
Praėjus 45 metams, Rusijos vyriausybė aukščiausiais Rusijos ordinais
apdovanojo 609 jūreivius po mirties ir 109 dar gyvus jūreivius.
Šią vasarą Rusijos ambasadoje Vilniuje medaliais 300 metų Rusijos
laivynui buvo apdovanoti šeši Lietuvos piliečiai (du iš jų
po mirties), 1955 metais tarnavę linijiniame laive Novorosijsk.
Rusijos ambasadorius Lietuvoje J.Zubakovas šiltai pasveikino buvusius
Novorosijsk jūreivius dar ir dėl to, kad jis yra buvęs jūreivis,
laivyno viceadmirolas, tad gerai supranta jūreivio dalią.
Iš ambasadoriaus rankų medalius priėmė L.Andriulaitis, K.Juodelis,
V.Sakalauskas, V.Rudžionio dukra Violeta Makauskienė (V.Rudžionis
sunkiai sirgo), Margio našlė ir R.Marcinkevičiaus sesuo.
Išbraukti iš atminties
Apie siaubingą tragediją linijiniame
laive Novorosijsk sovietų valdžios metais nei Rusijoje, nei
Lietuvoje niekas nieko nekalbėjo nei eilutės laikraščiuose,
nei pranešimo per radiją. Tyrimo komisijos dokumentai buvo įslaptinti
archyve. Žuvusiųjų šeimas pasiekė tik lakoniškas pranešimas: Jūsų
sūnus (toks ir toks) didvyriškai žuvo kariniame poste k/d Nr.
; o kas ta k/d, paprastam mirtingajam nepriderėjo žinoti.
Dar vyriausybė skyrė 2000 rublių kompensaciją už kiekvieną žuvusį
jūreivį, bet mažai kam ji buvo išmokėta. Žmonės nežinojo apie
kompensaciją, o kariniai komisariatai neskubėjo informuoti.
Slaptumo sąlygomis niekas nekalbėjo nei apie žuvusius jūreivius,
nei apie likusius gyvuosius: aukos ir didvyriai liko paslaptyje.
Tik tarnavusių šiame laive jūreivių širdyse ruseno mintis: apie
tragediją paskelbti, pasižymėjusius apdovanoti. Novorosijsk
veteranai surado apdulkėjusius sąrašus ir raštiškai kreipėsi į
tuometinį Rusijos ministrą pirmininką Jevgenijų Primakovą. Rusijos
Federacijos vyriausybės pirmininkas J.Primakovas atsakė veteranams:
Susipažinęs su jūsų kreipimusi dėl linijinio laivo Novorosijsk
ir karinio laivo Otvažnyj, priklausiusių Juodosios jūros laivynui,
pritariu, kad istorinė tiesa ir teisingumas turi būti atstatyti.
Tai būtina ne tik įamžinti jų didvyriškumą, bet ir išlaikant kovines
Rusijos karinio jūrų laivyno tradicijas. Man įsakius, Rusijos
Federacijos Ginkluotųjų pajėgų Generalinis štabo viršininkas davė
įsakymą parengti medžiagą ir pristatyti linijinio laivo Novorosijsk
ekipažo narius apdovanojimui. Žuvusiųjų apdovanojimus galės atsiimti
artimieji, arba jie bus perduoti saugoti Centriniam karo muziejui.
Laivo Novorosijsk veteranų tarybos pirmininkas 1-ojo rango atsargos
kapitonas Jurijus Lepechovas ir kiti nariai 1-ojo rango atsargos
kapitonas Nikolajus Filipovičius bei 2-ojo laipsnio atsargos viršila
Leonidas Bakši mūsų delegacijai pasakojo, kokį kruopštų ir sunkų
darbą jiems teko atlikti: surasti gyvuosius ar žuvusiųjų artimuosius.
Per dešimtmečius daugumos adresai buvo pasikeitę. Tačiau šie atkaklūs
žmonės nenuleido rankų. 1998 metais po ilgų ieškojimų pavyko surasti
328 žuvusiųjų artimuosius ir 39 gyvus ekipažo narius, t.y. daugiau
kaip pusę.
Tarp nesurastųjų buvo ir jūreiviai iš Lietuvos.
Apdovanojimai ieško didvyrių
Vilnietė Marija Mašero Antrojo
pasaulinio karo veteranė buvo nuvykusi į Maskvą minėti 55-ųjų
pergalės metinių. Maskvoje M.Mašero susitiko su karo veteranais
jūreiviais iš Sevastopolio. Jūreivių džiaugsmui nebuvo galo, kai
sužinojo apie ryšį su Lietuva. Grįžusi į Vilnių, Marija užsuko
į laikraščio Litovskij kurjer redakciją.
2000 metų birželį šiame laikraštyje pasirodė publikacija Apdovanojimai
ieško didvyrių. Straipsnyje buvo išspausdintos pavardės apdovanotų
jūreivių iš Lietuvos. Už didvyriškumą, ištvermę, drąsą, parodytą
gelbėjant linijinio laivo Novorosijsk ekipažą, apdovanojami
Didvyrio ordinu vienu aukščiausių apdovanojimų Rusijoje:
1. Bardauskas Juozas, Kazio, jūreivis (po mirties),
2. Grincevičius Jurgis, Antano, jūreivis (po mirties),
3. Mikolaitis Juozas, Kazio, 2-ojo laipsnio viršila (po mirties),
4. Petrulevičius Petras, Juozo, vyresnysis jūreivis (po mirties),
5. Samochvalov Karl Abrosimovič, 2-ojo laipsnio viršila,
6. Stasytis Viktoras, Leono, jūreivis (po mirties),
7. Čečenikov Evgraf, jūreivis (po mirties),
8. Ūsas Vytautas, 1-ojo laipsnio viršila (po mirties).
Dar 1955 metais dalis ekipažo narių buvo pristatyti apdovanojimui
ordinais ir medaliais. Sąrašuose buvo įrašyti ir gelbėtojai. Visgi
į Maskvą iš Sevastopolio atsiųsti jūreivių, numatytų apdovanoti,
sąrašai dingo be žinios. Tik po 44 metų, 1999 m. liepos 5 d.,
Rusijos prezidento Boriso Jelcino įsakymu Nr.871 apdovanojimai
buvo pasirašyti. Novorosijsk jūreiviai ar jų šeimos nariai jokios
vyriausybinės paramos nesulaukė.
Mes, savo laikraštyje paskelbę pavardes apdovanotų Novorosijsk
jūreivių, mažai turėjome vilties, kad kas nors atsilieps: daug
metų praėjo, o žmonės buvo iš įvairių Lietuvos kampelių, - teigė
žurnalistė Elena Jurkevičienė. Visų nuostabai pirmoji į Litovskij
kurjer redakciją atvyko I.A.Kozlova jūreivio E.Čečenikovo giminaitė.
Vardan jūreiviškos draugystės
Kaunietis Antanas Venckūnas
rūpestingas tėvas ir vyras, atsakingas firmos darbuotojas, balandžio
mėnesį įregistruotos Lietuvos karių atminimo sąjungos valdybos
narys, tiksliau, jos siela. Antanas per stebuklą išliko gyvas
skęstant kariniam laivui Otvažnyj 1974 m. rugpjūčio 30 d. Atmintyje
išliko jūreivystės pradžia mokslo taisyklės, pirmieji žingsniai
laivo denyje ir jūreiviška vaikinų draugystė, patikrinta laiko
ir įvykių. Pamatęs knygą apie laivus, Antanas stabtelėja ir, jei
kišenėje atranda atliekamų pinigų, visada perka.
Turbūt neatsitiktinai, dairydamasis spaudos kioske, A.Venckūnas
pastebėjo straipsnį su Novorosijsk jūreivių pavardėmis. Tai
negalėjo jo nejaudinti. Nusipirkęs laikraštį, jau kitą dieną išskubėjo
į Vilnių, sužinojo smulkmenas ir pats ėmėsi ieškoti ne tik Lietuvoje,
bet ir kaimyninėse šalyse. Kartais Antanas vis atrasdavo vieno
ar kito Novorosijsk jūreivio artimuosius, nepamiršdamas ir draugų
iš Otvažnyj.
Lietuvos karių atminimo
sąjunga
Lietuvos karių atminimo sąjunga
yra visuomeninė organizacija, vienijanti karinėje tarnyboje žuvusių
(mirusių) Lietuvos jaunuolių tėvus, karinėje tarnyboje nukentėjusius
asmenis, jų artimuosius ir kitus Lietuvos Respublikos piliečius.
Ši organizacija LR Teisingumo ministerijoje įregistruota 2002
m. balandžio 15 d. Tai Lietuvos kareivių motinų sąjungos atskilusi
dalis atsiskyrę jie įkūrė savarankišką organizaciją. Lietuvos
karių atminimo sąjungos iniciatorė pirmininkė Gražina Buzienė.
Ji buvo aktyvi Lietuvos kareivių motinų sąjungos narė. G.Buzienė
rinko medžiagą apie žuvusius sovietinėje kariuomenėje Lietuvos
jaunuolius, aktyviai prisidėjo rengiant parodą Vytauto Didžiojo
karo muziejuje Išėjusi dvidešimtmečių jaunystė, prisidėjo sudarant
knygelę tokiu pat pavadinimu, skirtą Lietuvos kareivių motinų
sąjungos dešimtmečiui.
XXI amžiuje nemažai rašyta apie karius, tarnavusius privalomoje
tarnyboje. G.Buzienė leido pasinaudoti jai patikėta medžiaga bei
nuotraukomis. Gražus abipusis bendradarbiavimas ir supratimas
pasitarnavo šviečiant visuomenę. Lietuvos karių atminimo sąjungos
pirmininkė G.Buzienė įteikė padėką XXI amžiaus redakcijai, o
straipsnio autorė padovanojo G.Buzienei kunigo Roberto Grigo knygą
Rekrūto atsiminimai, kaip tikrovės, tiesos ir teisingumo simbolį.
Sąjungos pirmininkė G.Buzienė, valdybos nariai A.Venckūnas, Violeta
Makauskienė renka medžiagą apie linijiniame laive Novorosijsk
tarnavusius lietuvius, vildamiesi sudaryti atminties knygelę.
G.Buzienė tikisi, kad organizacijai pavyks sudaryti ir vardinę
atminimo knygą su nukentėjusių ar žuvusių sovietinėje prievartinėje
tarnyboje karių pavardėmis.
XXI amžiaus redakcija linki Lietuvos karių atminimo sąjungos
nariams sėkmės ir stiprybės propaguojant istorinę medžiagą apie
Lietuvos jaunuolių tarnybą sovietinėje kariuomenėje, įgyvendinant
įstatuose numatytą kultūrinę ir švietėjišką veiklą.
Pakilęs iš griuvėsių
Prieš prisimindami Novorosijsk
tragediją, žvilgtelėkime į tuometinį Sevastopolį, pasibaigus Antrajam
pasauliniam karui. Po karo kai kurie specialistai, įvertindami
karo padarinius, tikino: verčiau miesto griuvėsius palikti ir
miestą statyti naujoje vietoje. JAV prezidentas F.Ruzveltas, atvykęs
1945 metais į Jaltos konferenciją ir apsilankęs Sevastopolyje,
buvo apstulbęs ir sakė: Atstatyti jūsų miestą prireiks 50 metų
ir tik tuo atveju, jei mes jums padėsime, be mūsų pagalbos jums
neapsieiti. Stalinas, apie tai sužinojęs, įsakė įrašyti Sevastopolį
į tų miestų dešimtuką, kurie turi būti pirmiausia atstatyti: tai
Maskva, Leningradas, Kijevas, Minskas ir t.t. Stalinas tada suprato,
kaip jam bus reikalingas Sevastopolis ir laivynas taikos metu,
ir negailėjo atstatymui nei pinigų, nei žmonių, nei resursų. Buvo
sutelkti geriausi architektai, daugiau kaip 32 tūkst. įvairių
specialistų: statybininkų, energetikų ir kt. Pokarinis Sevastopolis
iš griuvėsių išaugo pasakiško grožio miestu. Tačiau strategų buvo
numatyta, kad čia bus viena stambiausių Sovietų Sąjungos atominių
tvirtovių. Sevastopolis tapo jūrų laivyno baze, kuriai teko spręsti
globalinius uždavinius. Todėl miestas buvo uždaras, jame esantys
kariniai objektai įslaptinti. Sevastopolis buvo visiškai atstatytas
per 13 metų, o ne po pusšimčio, kaip pranašavo JAV prezidentas.
Atėjus į valdžią N.Chruščiovui, 1954 metais Krymo sritis iš RSFSR
buvo perduota Ukrainos SSR. Šio perdavimo oficiali versija buvo
tokia: Krymo ekonominiai, energetiniai resursai glaudžiai susiję
su Ukraina. Nors kai kuriuose šaltiniuose teigiama, jog perduoti
Krymo sritį Ukrainai buvo slapta N.Chruščiovo mintis: reikėjo
rengtis atskleisti Stalino kultą ir užsitikrinti kai kurių visuomenės
sluoksnių pritarimą.
Pagal reparacijas Sovietų Sąjungai, kurias išmokėjo Vokietija
ir Italija, Juodosios jūros laivynas gavo keletą kovinių laivų.
1949 metais, tarp kitų, buvo gautas italų laivas Julijus Cezaris,
sovietų pavadintas Novorosijsk.
Laikrodis sustojo 4 val.
15 min.
1955 m. spalio 28-oji, penktadienis.
Tą dieną linijinis laivas Novorosijsk paskutinį sykį išplaukė
į jūrą. Rytą jis atsišvartavo nuo prieplaukos, vakare grįžo į
bazę. Prieš išplaukdamas į reidą, gavo operatyvinio budinčiojo
įsakymą prisišvartuoti prie statinės Nr. 3, priklausiusios linijiniam
laivui Sevastopolis. 18 valandą grįžęs Novorosijsk nuplaukė
į nurodytą stovėjimo vietą. Tačiau, priplaukdamas prie priekinės
statinės, laivas praslinko pro ją. Duotas įsakymas: išmesti inkarą.
Tačiau jūreiviai inkarą išmetė šiek tiek į šoną nuo įprastos vietos.
Po kelių manevrų laivas buvo atstumtas į vietą. Jį laikė kairysis
inkaras.
Tą vakarą jūreiviams laive buvo parodytas filmas, dalis įgulos
gavo leidimus į krantą, dalis tvarkėsi laive, vėliau buvo pirtis,
skalbimas. Išlipo į krantą ir laikinai einantis kapitono pareigas
G.Choršudovas. Vyriausiuoju laive liko vado padėjėjas antro rango
kapitonas Z.Serpolovas.
Prieš vakarienę į Novorosijsk atvyko naujas papildymas buvę
kareiviai, pervesti iš karinės apygardos į laivyną. Jie jau buvo
apsirengę jūreiviškais darbiniais drabužiais, tačiau tebeavėjo
auliniais batais. Nakčiai kareiviai juos sustatė vienoje linijinio
laivo priekinių patalpų. Daugeliui vyrų tai buvo pirma ir paskutinė
karinės tarnybos jūroje diena.
Naktį, 1 val. 30 min., priekinėje laivo dalyje nugriaudėjo baisus
sprogimas. Galingas smūgis sudrebino laivo korpusą. Visuose deniuose
dingo šviesa, laivas paskendo tamsoje, išsijungė signalizacija,
radijo transliacija. Sprogimas pramušė trigubą dugną: nuo kilio
iki denio atsivėrė didžiulė keliolikos metrų skersmens skylė.
Per sprogimą iš karto žuvo 170 žmonių.
Po trumpos suirutės linijiniame laive buvo paskelbtas kovinis
aliarmas, įgula užėmė savo vietas pagal iš anksto numatytą tvarką;
avarinės tarnybos ėmėsi lokalizuoti sprogimo padarinius. Stovintys
greta kreiseriai irgi paskelbė pavojų. Jų medicininės grupės atskubėjo
į Novorosijsk. Gelbėjimo priemonių buvo maža ir tos pačios gana
kuklios. Po pusvalandžio į įvykio vietą atvyko Juodosios jūros
laivyno vadas V.Parchomenka, pusšimtis aukštų pareigūnų. V.Parchomenka
įsakė: Nekelti panikos.
Priekinė laivo dalis nugrimzdo į vandenį, bet išmestas inkaras
ir priekinės statinės švartavimo lynai stipriai jį laikė, neleido
pajudinti iš vietos ir nuplukdyti į seklumą. Vanduo vis veržėsi
į korpusą. Daugiau kaip tūkstantis ekipažo narių laukė įsakymo:
ką daryti. Nė vienas nešoko į vandenį gelbėtis. Laivas vis krypo
ant šono. Pagaliau vadas davė leidimą evakuoti dalį žmonių iš
Novorosijsk, buvo įsakyta rikiuotis viršutiniame denyje ir laukti
gelbėjimo barkasų. Staiga laivo korpusas suvirpėjo ir palengva
pakrypo į kairę pusę. Jūreiviai ėmė slysti nuo dingstančio iš
po kojų denio tiesiog į jūrą.
4 val. 15 min. linijinis laivas atsigulė ant kairiojo borto ir
po akimirkos apsivertė aukštyn kiliu. Tarsi atsivėrė pragaras,
kuris rijo šimtus jūreivių, atsidūrusių vandenyje. Sevastopolietis
Leonidas Bakši, 2-ojo laipsnio atsargos viršila, parodė laikrodį,
kuris tada sustojo 4 val. 15 min., panardintas į vandenį, o apie
išsigelbėjimo detales Leonidas su ašaromis akyse pasakojo kaip
apie stebuklą. Dalis likusiųjų viduje tų, kuriems buvo įsakyta
stabdyti vandens veržimąsi, - nuskendo greitai. Kiti buvo įkalinti
laivo viduje susidariusiuose suspausto oro maišuose. Jūreiviai
kuo pakliuvo stukseno į laivo sienas, signalizuodami gelbėtojams,
kur jie esą. Gelbėtojai ėmė pjauti skyles iš vandens kyšančioje
Novorosijsk dalyje. Taip buvo išgelbėti septyni vyrai. Tačiau
per išpjautas skyles ėmė veržtis suspaustas oras. Laivas lėtai
grimzdo. Supratę padėtį, gelbėtojai bandė užvirinti savo pačių
padarytas išpjovas, bet tai nepadėjo.
Vandenyje šimtai jūreivių kovojo už savo ir draugų gyvybę. Kažkas
šaukė mama, kai kam pavyko užsiropšti ant laivo kilio, kiti
nuplaukė į šalį ir juos paėmė gelbėjimo valtys. Kai kurie pajėgė
netgi nuplaukti iki kranto. Nervinis šokas buvo toks stiprus,
jog kai kuriems jūreiviams, priplaukusiems prie kranto, neišlaikė
širdis, ir jie čia pat mirė.
Leonardas Andriulaitis, gyvenantis Gelgaudiškyje, prisimena: Įvykio
vietą iš visų pusių supo gelbėjimo kateriai. Nepamenu, kaip atsidūriau
jūros gilumoje. Laimė, gelbėjimo laivas pasitraukė atgal, o jei
į priekį manęs šiandien nebūtų.
Vis netilo žmonių beldimas į korpusą. Bet pabandyk juos išgelbėti!
Spalio 30-osios rytą laivas paniro su daugybe viduje likusių žmonių.
Girdėjosi desperatiškas beldimas, virstantis ištisu tratėjimu.
Tik savitvarda ir atsitiktinumas galėjo padėti prasiskinti kelią
pro negyvų jūreivių kūnus bei kūno dalis. Kaunietis K.Juodelis
ir šiandien negali atsistebėti: kaip jis, nemokantis visiškai
plaukti, išsigelbėjo ir sėkmingai su savimi į krantą išnešė du
nuotraukų albumus. Nežinau, kas man švystelėjo galvoje, stvėriau
albumus ir šokau į vandenį, delsti nebuvo galima, viena buvo mintis
privalau išlikti gyvas, - prisimena šiandien kaunietis.
Gelbėtojai Popovas ir Onifrijenka sugebėjo prasiskverbti pro keletą
užtvindytų patalpų ir vienoje iš kajučių išgelbėjo du jūreivius,
kurie iki kaklo vandenyje išbuvo dvi paras. Jūreiviams gelbėti
trūko gelbėjimo technikos. Narai turėjo povandeninių kvėpavimo
aparatų, bet jūreiviai nemokėjo, o gal dėl šoko nesugebėjo jais
pasinaudoti. Paskutinėmis minutėmis prieš nuskęstant Novorosijsk
girdėjosi įkalintų laivo viduje jūreivių daina Variagai. Lapkričio
pirmąją narai, nusileidę prie paskendusio Novorosijsk, nebeišgirdo
jokių garsų.
Pagal įvairius duomenis, žuvo 608 ar 611 jūreivių iš Novorosijsk,
tarp jų 58, atvykę gelbėti iš kreiserių Admiral Nachimov, Michail
Kutuzov, V.Molotov ir M.Frunzė.
Gelbėtojai liudija
Vitalijus Govorovas iš kreiserio
V.Molotov: Į jūrą buvo įsakyta išplaukti spalio 29 dieną 6
val. ryto. Kreiseris stovėjo apie 250 metrų nuo linijinio laivo.
Poilsiavau kajutėje, laukiau pasirengimo išplaukti į jūrą signalo.
Ūmai kažkas mane stumtelėjo ir net mestelėjo lovoje. Išgirdau
duslų sprogimo garsą. Po trijų ar keturių minučių nuaidėjo komanda:
Barkasą prie dešiniojo trapo! Laivagalio avarijų likvidavimo
partijai rikiuotis jute. Visos komandos įvykdytos nepaprastai
greitai, buvo jaučiama vidinė jūreivių įtampa. Atlėkęs į jutą,
gavau kovinę užduotį iš kreiserio vado pirmojo rango kapitono
Kadenkos: Vykti į linijinį laivą Novorosijsk ir suteikti pagalbą.
Praėjus 10 minučių po sprogimo, mes jau buvome Novorosijske.
Laivas stovėjo truputį palinkęs į priekį ir šiek tiek pakrypęs
į dešinę pusę. Laivo priekyje nebedegė šviesa. Raportavęs budinčiam
karininkui apie atvykimą, nubėgau į sprogimo vietą. Tai, ką išvydau,
mane sukrėtė: denio dangos plieno lakštai kaip kokia kalva styrojo
išlenkti virš denio, ant jų sprogimo sulankstytų kraštų ir visur
kitur kabojo sudraskyti žmonių kūnai. O po kojomis telkšojo dumblas,
susimaišęs su krauju. Nesuradęs nieko iš Novorosijsk vadų, puoliau
ieškoti energetikos posto.
Pakeliui vienoje patalpoje susidūriau su avarinių postų jūreiviais.
Jų buvo turbūt 12-15 žmonių, laukusių įsakymo. Kadangi šioje laivo
vietoje buvau vienintelis karininkas, ėmiau vadovauti ir įsakinėti.
Telefono ryšys neveikė, visur tamsu
Pirmasis mano įsakymas buvo
toks: Tvirtinkite laivo priekio pertvarą, denių liukus! Pro
juos jau plūdo vanduo. Keletą jūreivių pasiunčiau uždaryti iliuminatorių.
Nė vieno iš šių vyrukų nepažinojau, nesusigaudžiau, kokia Novorosijsk
konstrukcija, tik puikiai supratau, kad į laivo vidų veržiasi
vanduo, kad jis laužo pertvaras, kad ima skirtis siūlės, todėl
liko viena grumtis su vandeniu.
O vanduo vis plūdo. Laivas jau pasviro į kairę. Per denio liukus
taip pat sunkėsi vanduo. Neturėdami lengvų narų aparatų, jūreiviai
nėrė į liuką ir mėgino iš vidaus užtaisyti plyšius. Tiktai kai
vanduo pasiekė mano smakrą (mano ūgis 186 cm), įsakiau palikti
patalpą. Vis labiau jautėme, kad trūksta avarinių medžiagų ir
instrumentų. Griebėme naudoti stalo peilius ir šakutes, vietoj
pakulų plėšėme paklodes, vietoj plaktukų kalėme kumščiais, apvyniotais
rankšluosčiais.
O paskui išgirdau įsakymą: Atvykusiems iš kitų laivų rinktis
jute. Padėkojau jūreiviams už vyriškumą ir išlipau ant denio.
Tačiau nespėjau pasiekti juto. Paėjus gal 15-20 metrų palei kairįjį
bortą, laivas ėmė skęsti. Spėjau sugriebti trapo paramstį, akyse
šmėstelėjo laivo vėliava. Kritau aukštielninkas į jūrą ir mačiau,
kaip nuo gaubiančio mane denio su didžiausiu triukšmu į vandenį
ritosi žmonės. Girdėjosi siaubingas tūkstančių gerklių riksmas.
Mane uždengė laivas. Kuriam laikui praradau sąmonę, tačiau, atsidūręs
vandenyje, tuoj pat atsigavau, šalia savęs pajutau kažką besikapanojantį,
besistumdantį rankomis ir kojomis. Mėginau pajudėti, bet negalėjau,
kažkas siaubingai slėgė krūtinę. Gerokai siurbtelėjau vandens
ir vėl praradau sąmonę. Šmėstelėjo mintis: Kaip kvailai tenka
žūti
Sąmonę vėl atgavau, kai lėkiau aukštyn milžiniškame oro burbule.
Oras išsiveržė iš užtvindytos patalpos su tokia jėga, jog tarsi
srovė, išplėšusi visas sagas iš munduro ir sudraskiusi kelnes,
išmušė mane iš po denio. Atsidūriau vandens paviršiuje, maždaug
per metrą nuo linijinio laivo Novorosijsk dugno. Suveikė refleksas,
jog skęstantis laivas gali mane įsiurbti į vandens sūkurį. Vėliau
mane įkėlė į barkasą. Netrukus atsidūriau ligoninėje. Man buvo
sutrenktos smegenys, sužalota krūtinės ląsta, o nugara ištisa
mėlynė be odos, dešinioji ranka karojo lyg botagas buvo nuplėšta
mentis.
(Bus daugiau)
Angelė BUŠKEVIČIENĖ
© 2002"XXI amžius"