Žemės ūkio skyrių sugrįžimas 
                
              
                
                    | 
                
                
                  Alvydas Rimdeika  | 
                
                
                    | 
                
                
                  Vytautas Šniauka  | 
                
                
                    | 
                
                
                  
                      Leonardas Deglius 
                       Ričardo ŠAKNIO nuotraukos 
                      | 
                
              
              Praeitų metų balandžio 
                mėnesį iš apskričių viršininkų administracijų į rajonų savivaldybes 
                buvo sugrąžinti žemės ūkio skyriai. Pasibaigus metams, jau galima 
                aptarti, kokie tokio pertvarkymo rezultatai, ką reikėtų daryti, 
                kad kaime būtų daugiau tvarkos, daugiau dėmesio būtų skiriama 
                žemdirbiui, jo šeimai. Apie tai savo mintimis su "XXI amžiaus" 
                laikraščio skaitytojais dalijasi buvęs Kauno apskrities viršininko 
                administracijos Žemės ūkio skyriaus vedėjas, šiuo metu - Kauno 
                rajono savivaldybės žemės ūkio skyriaus vedėjas Alvydas RIMDEIKA, 
                buvęs rajono Žemės ūkio skyriaus vedėjas, dabar - skyriaus vedėjo 
                pavaduotojas Vytautas ŠNIAUKA ir buvęs Kauno apskrities Kauno 
                rajono žemės ūkio valdybos viršininkas, dabar - rajono savivaldybės 
                administratoriaus pavaduotojas, kuruojantis žemės ūkį, Leonardas 
                DEGLIUS.
              ,,XXI amžius. Pirmiausia 
                norėtume paklausti, ar reikėjo iš rajonų atimti žemės ūkio skyrius 
                ir perduoti juos apskričių administracijoms? Kam tai buvo naudinga?
                L.DEGLIUS. Nenorėčiau kalbėti apie kažkokią tendencingą 
                praktinę naudą, nesąžiningumą, panašius dalykus, tik pagal turėtą 
                ilgametę patirtį galiu pasakyti, kad žemės ūkio padaliniai galėjo 
                likti savivaldybėse. Bet sprendėme ne mes. Taip apskričių administracijose 
                buvo suformuotos žemės ūkio valdybos. Jos sudėtyje buvo žemės 
                ūkio skyriai. 
                Sudarius tokią struktūrą, mes nepuolėme į paniką, nenuleidome 
                rankų, o pasinėrėme į darbą naujomis sąlygomis. Mums priklausė 
                melioracijos įrengimų priežiūra, keliai, žemėtvarka, ūkininkų 
                ūkių elektrifikavimas, kiti dalykai. Per maždaug pustrečių metų, 
                tai yra iki naujų Seimo rinkimų, šį tą nuveikėme. Bendromis jėgomis, 
                kiek tai leido mūsų galios ir įstatymai, stengėmės padėti kaimui. 
                Labai žiūrėjome, kad nebūtų skriaudžiamas eilinis ūkininkas - 
                kad jam kuo greičiau būtų grąžinta žemė, įvesta elektra ir panašiai. 
                
                Čia norėčiau atkreipti dėmesį, kad, kaip kiekviename darbe, taip 
                ir čia, daug reiškia vadovo vaidmuo, jo kompetencija, organizaciniai 
                sugebėjimai, geranoriškumas, kitos panašios savybės. Tokie bruožai 
                buvo būdingi tuometiniam Kauno apskrities administracijos viršininkui 
                Petrui Mikelioniui. Jis jautriai reaguodavo į eilinio žemdirbio 
                problemas, to paties reikalavo iš savo pavaldinių. Jautėme ir 
                Žemės ūkio ministerijos dėmesį žemės ūkiui. Tad vien tvirtinti, 
                kad žemės ūkio padalinių perėjimas iš rajonų į apskričių administracijas 
                buvo šiurkšti klaida, vargu ar būtų teisingiausia išvada. Kaip 
                sakiau, daugiausia įtakos turėjo tai, kas sudėtingomis sąlygomis 
                vadovavo administracijai, kokie žmonės joje dirbo.
                Po Seimo rinkimų daug kas pasikeitė, deja, ne į gerąją pusę. Sumažėjo 
                ministerijos dėmesys žemės ūkiui, kitokie žmonės atėjo, šiuo konkrečiu 
                atveju - į Kauno apskrities administraciją, sumažėjo dėmesys Kauno 
                apskrities kaimui. Labai smuko Žemės ūkio skyriaus darbuotojų 
                atlyginimai.
                Gal būsiu nenuoseklus, tačiau, kaip iš pradžių esu minėjęs, vargu 
                ar tos reformos tikrai reikėjo - ji sukėlė nemažai sumaišties, 
                kai kurių nepatogumų kaimo žmonėms ir mums.
                A.RIMDEIKA. Jeigu prieš tai kaimo žmogus savo 
                reikalus galėjo tvarkyti rajono savivaldybėje, tai, atsiradus 
                apskritims, jis, pavyzdžiui, iš Kėdainių, Raseinių, Prienų, kitų 
                rajonų turėjo važiuoti į Kauną. Dažnai vieno važiavimo neužtekdavo, 
                tad žmogus ir vargdavo.
                V.ŠNIAUKA. Maža to, Žemės ūkio skyrius neturėjo 
                teisės kokiu nors reikalu kreiptis tiesiogiai į Žemės ūkio ministeriją. 
                Tik - per apskrities administraciją. Dažnai žmogui norėdavome 
                padėti kuo skubiau, bet tekdavo apsukti tą ratą. Kai kada mes 
                būdavome išvadinami biurokratais, bet kiekvienam neišaiškinsi, 
                kad biurokratai - ne mes, o kad čia tokia sistema. Joje įsigalėjo 
                galybė popierizmo.
                Tad dabar Žemės ūkio skyrius vėl, kaip sakoma, savo namuose. 
                Ką dabar veikiate, kokie rūpesčiai gula ant jūsų pečių šią dieną?
                V.Š. Tiesą sakant, mes ir anksčiau buvome savo 
                namuose, tuose pačiuose, kaip ir dabar, rajono savivaldybės rūmuose. 
                Tik dabar daug kaimo reikalų sprendžiame vietoje, drauge su rajono 
                taryba, vadovybe, be tarpininkų. Nors nuo grįžimo iš apskrities 
                administracijos į rajoną praėjo, palyginti, nedaug laiko, tačiau 
                jau gauname didesnius atlyginimus. Savivaldybė mums nupirko du 
                automobilius. Nenoriu pataikauti, bet visi žinome, kad šie ir 
                kai kurie kiti geri poslinkiai Žemės ūkio skyriuje - nemažas rajono 
                mero P.Mikelionio nuopelnas. Žinoma, savo ruožtu jis iš mūsų visų 
                reikalauja ir gero, nuoseklaus darbo.
                A.R. O tie rūpesčiai... Tai - pasėlių deklaravimas, 
                išmokos, kompensacijos už dyzelinį kurą, gyvulius, ūkininkų ūkių 
                registravimas, žemės ūkio technikos priežiūra, melioracijos įrengimų 
                defektų šalinimas, daug kitų reikalų. O skyriuje, įskaičiuojant 
                ir techninę sekretorę, dirba tik aštuoni žmonės. Reikėtų nors 
                vienuolikos. Bet maža ko reikėtų. Tai palikime ateičiai. O dabar 
                nesėdime sudėję rankas.
                Viena iš bėdų yra ta, kad kaimo žmonės dėl neapsižiūrėjimo, nežinojimo, 
                kitų priežasčių praranda nemažai pinigų, tai yra įvairių kompensacijų. 
                Norint jas gauti, reikia savo ūkius užregistruoti, o užregistravus 
                - tvarkyti buhalterinę apskaitą. Pavyzdžiui, dešimt hektarų žemės 
                ir galvijų turintis kaimo žmogus gali per metus gauti apie pusantro 
                du tūkstančius litų negrąžinamų išmokų. Toliau sumos didėja. Kai 
                žmogui tai išaiškini, šis griebiasi už galvos: "Kaip aš to 
                nežinojau!.." O būna, kad, užregistravęs savo ūkį, šeimininkas 
                visus dokumentus ir kuklią buhalteriją sukiša kur į stalčius tarp 
                kitų popierių - po to ieško, ištraukia sujauktus, kone riebaluotus, 
                tada aiškinkis, kas juose surašyta, ko trūksta. O dokumentas mėgsta 
                tvarką, savo vietą.Vienu ir kitu atveju aišku, kad ūkininkai turi 
                būti šviečiami, jiems reikia aiškinti daug ir kantriai, nes ūkininkavimo 
                naujovių kaime labai daug, jų ir toliau gausėja. Ir patys ūkininkai 
                turėtų būti aktyvesni, labiau domėtis, kas dedasi apie jo sodybą 
                ir toliau. Priminsiu, kad iš maždaug 4 tūkst. rajone esančių ūkių 
                užregistruota apie tūstantis. 
                L.D. Dar anksčiau "XXI amžiui" esu 
                sakęs, kaip labai svarbu šviesti kaimo žmones - ypač smulkesniuosius 
                ūkininkus. Kodėl išskiriu kaip tik šią kaimo žmonių grupę? Mat 
                stambieji ūkininkai neraginami patys labiau domisi žemės ūkio 
                produktų gamybos ir jų perdirbimo, realizavimo naujovėmis. Jiems 
                tai aktualu, nes tų produktų gamina dideliais kiekiais. Šiuos 
                ūkininkus dažnai išvysi mūsų savivaldybėje, Žemės ūkio rūmuose, 
                įvairiuose seminaruose, lauko dienose, parodose, kituose renginiuose. 
                Į juos stambieji ūkininkai atvyksta ir iš toliausių šalies kampelių 
                - matyt, apsimoka, tai investicija į ateitį. O eilinis kaimo žmogus 
                pažangiais ūkininkavimo būdais domisi mažiau, nes esą, ką čia 
                tuose keliuose ar keliolikoje hektarų nauja sugalvosi. Tokia nuomonė 
                klaidinga. Ir tuose keliuose hektaruose galima ūkininkauti gražiai, 
                tvarkingai, su nauda sau. Bet naujos technologijos - dar ne viskas. 
                Kaimo žmogus turi žinoti, kaip tvarkyti savo ūkio buhalteriją, 
                kur pigiau įsigyti geresnės sėklos, trąšų, kur pelningiau parduoti 
                bulves, morkas. Žodžiu, ir eilinis kaimo žmogus turi gauti daug 
                įvairios informacijos. Bet jis nei į rajono savivaldybę, nei į 
                Žemės ūkio rūmus neprivažinės. Laikraščiuose irgi ne viskas surašyta. 
                Be to, ne kiekvienas ūkininkas pajėgia laikraštį užsiprenumeruoti. 
                Todėl tų žinių įvairovė turėtų būti kaupiama kiekvienoje seniūnijoje, 
                ten pastatytuose kompiuteriuose. Kiekvienas į seniūniją atėjęs 
                žmogus turėtų veltui gauti kuo išsamesnę informaciją. Tai turėtų 
                būti tam tikra tvarkingai veikianti sistema. Kad ši ir kita pagalba 
                ūkininkams būtų efektyvesnė, kiekvienoje kaimiškoje seniūnijoje 
                reikėtų etatinio darbuotojo žemės ūkio reikalams. Visa tai artimiausiu 
                laiku stengsimės įgyvendinti.
                Dabar kartu su rajono Žemės ūkio konsultavimo tarnybos specialistais 
                ar atskirai po kaimus važinėja, įstatymus aiškina ir Žemės ūkio 
                skyriaus darbuotojai.
                V.Š. Kai kur susirenka pora dešimčių žmonių, kitur - pusšimtis 
                ar daugiau. Pamenu, vienoje vietoje ūkininkas mn pasakė: "Jūs 
                tiek daug mums papasakojote, kad mes visko nė neprisiminsime..." 
                Vadinasi, žmonės turėtų gauti informacijos ne tik žodžiu. Tiesa, 
                nemažai įvairios informacijos yra laikraščiuose, ypač - kaimiškuosiuose.Tačiau, 
                kaip minėta, ne kiekvienas, ypač smulkesnysis ūkininkas laikraščius 
                prenumeruoja, nes neturi už ką. Žinau, kaip dvi ar trys greta 
                gyvenančios šeimos prenumeruoja vieną laikraštį ir jį paeiliui 
                skaito. Gerai, kad nors taip skaito, šiek tiek sužino, kaip geriau 
                ūkininkauti, sumaniau tvarkytis. Kitas laikraščio beveik visai 
                nemato, į biblioteką retai užeina.
                L.D. Aiškinamąjį darbą, ypač dėl žemės reformos, 
                kitų dalykų labai apsunkina mūsų įstatymų, potvarkių nepastovumas. 
                Jie taip dažnai kaitaliojami, kad kai kada ir specialistams sunku 
                susigaudyti, kodėl nuspręsta taip, o ne kitaip. Tad ką kalbėti 
                apie eilinį ūkininką, kurį tie potvarkiai pasiekia nežinia kada. 
                Keli mūsų Žemės ūkio skyriaus specialistai rajono ūkininkams visų 
                įstatymų neišaiškins, juolab kad tai nėra jų pagrindinis darbas. 
                Tačiau situaciją reikia žinoti, patiems šviestis, tobulėti, kad 
                kitiems galėtų patarti.
                Molėtų rajono Žemės ūkio skyrius pasivadino kitaip - Žemės 
                ūkio plėtros skyriumi. Kodėl?
                A.R. Taip, žinau. Manau, kad čia veikiau, kaip 
                sakoma, ta pati mergelė, tik kita suknelė. Ten kitokios žemės, 
                sudėtingesnės ūkininkavimo sąlygos, todėl skyriaus pavadinimas 
                šiek tiek sureikšmintas, o esmė lieka ta pati. Visai nepeikiu 
                molėtiškių ir dar ne vieno kitaip pasivadinusio žemės ūkio skyriaus. 
                Tai jų reikalas, vietose geriau matyti.
                L.D. Tikrai, tai ne esminis dalykas. Molėtų ir 
                kai kuriuose kituose rajonuose žemės ūkis, palyginti su Kauno 
                rajonu, yra gerokai žemesnio lygio. Ko norėt, ten - kalniukai, 
                žvyras, smėlis, tokiose žemėse daug nepasieksi. Bet, matyt, ir 
                ten nenusimenama, siekiama didesnės pažangos, žemės ūkio plėtros. 
                Bet sutinku - ne pavadinime esmė.
                A.R. Grįžtant prie mūsų reikalų, noriu pasakyti, 
                kad ypač daug neaiškumų kaime kyla dėl ėjimo į Europos Sąjungą, 
                dėl žemės pardavimo užsieniečiams. Labiausiai gąsdinami smulkesnieji 
                ūkininkai, kurie esą bus sužlugdyti, kone paversti baudžiauninkais. 
                Tiesą sakant, pagrindo nerimui yra. Smulkesnieji ar vidutinieji 
                ūkininkai SAPARD paramos gauti neįstengs. O reikalavimai, būnant 
                Europos bendrijoje, išaugs. Stambieji ūkininkai, žemės ūkio perdirbimo 
                įmonės tam pasirengė ir toliau rengiasi. Jie turtingesni, gali 
                daug ką sau leisti. Betgi ir smulkesnieji nelieka visai užmiršti. 
                Jiems numatytos kai kurios kompensacijos, kitos lengvatos, jie 
                laikys ir karvutę, ir paršelį. Žodžiu, neliks nei baudžiauninkais, 
                nei vergais. O jeigu kas panorės išeiti į platesnius vandenis, 
                turės kooperuotis, burtis į kooperatines bendroves. Bet čia iškyla 
                kai kurios mūsų kaimo bėdos. Ūkininkai ne vien bijo net šešėlio 
                buvusių sovietinių kolūkių, bet labiausiai - nepasitiki vienas 
                kitu. Dažnas galvoja, kad kitas kooperatyvo narys, artimesnis 
                ar tolesnis kaimynas, būtinai jį apgaus, apvogs. Tai irgi sovietmečio 
                palikimas, kai vogti iš kolūkių būdavo visai ne nuodėmė, o kone 
                pareiga. Tai ir vaikai matė. Šio mūsų nepasitikėjimo vienas kitu 
                nėra užsienio šalyse, pavyzdžiui, Švedijoje, Danijoje, kur kooperatinė 
                žemės ūkio sistema turi šimtametes tradicijas. Ten gyvuoja ir 
                daugiau gerų kooperacijos dalykų. Tiesa, tos šalys nepatyrė sovietmečio 
                prievartos, kitų baisumų ir galėjo nuolat augti, tobulėti, siekti 
                pažangos. Ten mūsiškiams ūkininkams yra ko pasimokyti. Atrodo, 
                kad ir mokosi - viena po kitos į užsienį vyksta žemdirbių, valdininkų 
                grupės, žiūri, klausosi, domisi. O grįžę į namus, "išradinėja 
                dviratį" iš naujo, sakydami, kad užsienio patirtį reikia 
                taikyti prie vietinių sąlygų. Tai teisinga, bet ar ne per ilgai 
                trunka tas taikymas, derinimas? Juk mūsų žemės ūkio sistemoje 
                dirba didžiulė armija gerai apmokamų valdininkų. Bet didžiausias 
                priekaištas tenka tam kaimo žmogeliui - atseit žiūrėkite, koks 
                jis bailys, nemokša ir dar kitoks. 
                Žinoma, iniciatyva turi eiti "iš apačios". Nei Žemės 
                ūkio ministerija, nei Žemės ūkio rūmai, kita žinyba neprivers 
                ūkininkų burtis į kooperatyvą. Bet jiem patarti, duoti konkrečias, 
                aiškias rekomendacijas, parodyti gaires, sudominti žmones - būtina. 
                Tai pasakytina ne vien apie kooperaciją, bet ir apie kitus aktualius 
                kaimo gyvenimo reikalus. Štai, pavyzdžiui, kalbant apie pieno 
                pardavimo kvotas, paaiškėjo, kad šalyje nėra tikslios pieno gavybos 
                statistikos. Milžiniškas pinigų sumas kainuoja verslo planų parengimas. 
                Šiuos reikalus sutvarkyti palankesnėmis ūkininkams sąlygomis - 
                ne mūsų galioms. Tik kaip tai paaiškinti kaimo žmogui?
                V.Š. Žemės ūkio skyrius negali daryti esminės 
                įtakos Europos Sąjungos įstatymams, jos vykdomai politikai, mūsų 
                šalies Konstitucijai, Seimui, Vyriausybei, nors jų dokumentuose, 
                veikloje yra nemažai taisytinų dalykų. Nebent galime ką nors siūlyti. 
                Kaip buvo minėta, daug keblumų sukelia mūsų šalyje priimamų įstatymų, 
                poįstatyminių aktų, kitų nutarimų nepastovumas. Nepaisant didelio 
                užimtumo, esame nusiteikę dar aktyviau bendradarbiauti su kitomis 
                žemdirbių organizacijomis, visais ūkininkais.
                L.D. Ir - su seniūnijomis. Jau pasiekėme, kad 
                su visais mokesčiais kaimo žmogus atsiskaito seniūnijoje, jam 
                nereikia važinėti į Kauną. Be to, praeitais metais visi iki vieno 
                rajono žemės ūkio paskirties žemės naudotojai buvo atleisti nuo 
                žemės mokesčių. Neperkame sau prabangių tarnybinių limuzinų, o 
                stengiamės padėti žmonėms.
                Šia proga norėčiau prisiminti sovietiniais metais gyvavusią rajono 
                Žemės ūkio valdybą, kurioje ir man teko dirbti vyriausiuoju agronomu. 
                Joje, kaip ir kituose rajonuose, dirbo daugybė žmonių - kabinetai 
                buvo pilni specialistų, buvo sugalvota įvairiausių pareigybių. 
                
                Bet visai nepeikiu ten dirbusių žmonių - visi važinėjome po rajoną, 
                gerai žinojome padėtį kiekviename ūkyje. Kad ir kokia buvo tuomet 
                valdžia, ji reikalavo ne pažadų ir pagyrų, o konkrečių rezultatų. 
                Kauno rajonas, kai kurie ūkiai daug kartų pelnė respublikines 
                ir sąjungines vėliavas, dideles premijas. Už neūkiškumą, aplaidumą, 
                kaip sakoma, lėkė ne viena galva. Jeigu už pasiekimus augalininkystėje 
                rajonas nors vieną kitą metų ketvirtį nebūtų gavęs kokio nors 
                svaraus apdovanojimo, aš, kaip Žemės ūkio valdybos vyriausiasis 
                agronomas, būčiau kaipmat išvytas iš darbo. Tai - ne praeitų dienų 
                nostalgija, taip buvo. Žinoma, buvo ir perlenkimų. Pavyzdžiui, 
                dėl surežisuoto vadinamojo socialistinio lenktyniavimo. Juos ir 
                kitus panašius stengdavomės apeiti, daug ko tarsi nepastebėdavome. 
                Mums rūpėjo gamyba, konkretus darbas. Tas aktyvumas išliko iki 
                šių dienų. Ir ne vien manyje... Ir dabar geras gaspadorius nelaikys 
                savo ūkyje tinginio ar girtuoklio darbininko, prie darbo lenkia 
                savo vaikus. Taip buvo visais laikais.
                Dabar Žemės ūkio skyriuje nėra tiek specialistų kaip kadaise. 
                Manau, kad ir nėra reikalo, nes daugiausia savarankiškumo palikta 
                patiems ūkininkams. Dirbame be lozungų, vyrauja rinkos ekonomika, 
                tad ir Žemės ūkio skyrius turi daug konkretaus darbo.
              Pokalbį parengė Benjaminas 
                ŽULYS
              © 2003 "XXI amžius"