Žemės ūkio skyrių sugrįžimas
|
Alvydas Rimdeika |
|
Vytautas Šniauka |
|
Leonardas Deglius
Ričardo ŠAKNIO nuotraukos
|
Praeitų metų balandžio
mėnesį iš apskričių viršininkų administracijų į rajonų savivaldybes
buvo sugrąžinti žemės ūkio skyriai. Pasibaigus metams, jau galima
aptarti, kokie tokio pertvarkymo rezultatai, ką reikėtų daryti,
kad kaime būtų daugiau tvarkos, daugiau dėmesio būtų skiriama
žemdirbiui, jo šeimai. Apie tai savo mintimis su "XXI amžiaus"
laikraščio skaitytojais dalijasi buvęs Kauno apskrities viršininko
administracijos Žemės ūkio skyriaus vedėjas, šiuo metu - Kauno
rajono savivaldybės žemės ūkio skyriaus vedėjas Alvydas RIMDEIKA,
buvęs rajono Žemės ūkio skyriaus vedėjas, dabar - skyriaus vedėjo
pavaduotojas Vytautas ŠNIAUKA ir buvęs Kauno apskrities Kauno
rajono žemės ūkio valdybos viršininkas, dabar - rajono savivaldybės
administratoriaus pavaduotojas, kuruojantis žemės ūkį, Leonardas
DEGLIUS.
,,XXI amžius. Pirmiausia
norėtume paklausti, ar reikėjo iš rajonų atimti žemės ūkio skyrius
ir perduoti juos apskričių administracijoms? Kam tai buvo naudinga?
L.DEGLIUS. Nenorėčiau kalbėti apie kažkokią tendencingą
praktinę naudą, nesąžiningumą, panašius dalykus, tik pagal turėtą
ilgametę patirtį galiu pasakyti, kad žemės ūkio padaliniai galėjo
likti savivaldybėse. Bet sprendėme ne mes. Taip apskričių administracijose
buvo suformuotos žemės ūkio valdybos. Jos sudėtyje buvo žemės
ūkio skyriai.
Sudarius tokią struktūrą, mes nepuolėme į paniką, nenuleidome
rankų, o pasinėrėme į darbą naujomis sąlygomis. Mums priklausė
melioracijos įrengimų priežiūra, keliai, žemėtvarka, ūkininkų
ūkių elektrifikavimas, kiti dalykai. Per maždaug pustrečių metų,
tai yra iki naujų Seimo rinkimų, šį tą nuveikėme. Bendromis jėgomis,
kiek tai leido mūsų galios ir įstatymai, stengėmės padėti kaimui.
Labai žiūrėjome, kad nebūtų skriaudžiamas eilinis ūkininkas -
kad jam kuo greičiau būtų grąžinta žemė, įvesta elektra ir panašiai.
Čia norėčiau atkreipti dėmesį, kad, kaip kiekviename darbe, taip
ir čia, daug reiškia vadovo vaidmuo, jo kompetencija, organizaciniai
sugebėjimai, geranoriškumas, kitos panašios savybės. Tokie bruožai
buvo būdingi tuometiniam Kauno apskrities administracijos viršininkui
Petrui Mikelioniui. Jis jautriai reaguodavo į eilinio žemdirbio
problemas, to paties reikalavo iš savo pavaldinių. Jautėme ir
Žemės ūkio ministerijos dėmesį žemės ūkiui. Tad vien tvirtinti,
kad žemės ūkio padalinių perėjimas iš rajonų į apskričių administracijas
buvo šiurkšti klaida, vargu ar būtų teisingiausia išvada. Kaip
sakiau, daugiausia įtakos turėjo tai, kas sudėtingomis sąlygomis
vadovavo administracijai, kokie žmonės joje dirbo.
Po Seimo rinkimų daug kas pasikeitė, deja, ne į gerąją pusę. Sumažėjo
ministerijos dėmesys žemės ūkiui, kitokie žmonės atėjo, šiuo konkrečiu
atveju - į Kauno apskrities administraciją, sumažėjo dėmesys Kauno
apskrities kaimui. Labai smuko Žemės ūkio skyriaus darbuotojų
atlyginimai.
Gal būsiu nenuoseklus, tačiau, kaip iš pradžių esu minėjęs, vargu
ar tos reformos tikrai reikėjo - ji sukėlė nemažai sumaišties,
kai kurių nepatogumų kaimo žmonėms ir mums.
A.RIMDEIKA. Jeigu prieš tai kaimo žmogus savo
reikalus galėjo tvarkyti rajono savivaldybėje, tai, atsiradus
apskritims, jis, pavyzdžiui, iš Kėdainių, Raseinių, Prienų, kitų
rajonų turėjo važiuoti į Kauną. Dažnai vieno važiavimo neužtekdavo,
tad žmogus ir vargdavo.
V.ŠNIAUKA. Maža to, Žemės ūkio skyrius neturėjo
teisės kokiu nors reikalu kreiptis tiesiogiai į Žemės ūkio ministeriją.
Tik - per apskrities administraciją. Dažnai žmogui norėdavome
padėti kuo skubiau, bet tekdavo apsukti tą ratą. Kai kada mes
būdavome išvadinami biurokratais, bet kiekvienam neišaiškinsi,
kad biurokratai - ne mes, o kad čia tokia sistema. Joje įsigalėjo
galybė popierizmo.
Tad dabar Žemės ūkio skyrius vėl, kaip sakoma, savo namuose.
Ką dabar veikiate, kokie rūpesčiai gula ant jūsų pečių šią dieną?
V.Š. Tiesą sakant, mes ir anksčiau buvome savo
namuose, tuose pačiuose, kaip ir dabar, rajono savivaldybės rūmuose.
Tik dabar daug kaimo reikalų sprendžiame vietoje, drauge su rajono
taryba, vadovybe, be tarpininkų. Nors nuo grįžimo iš apskrities
administracijos į rajoną praėjo, palyginti, nedaug laiko, tačiau
jau gauname didesnius atlyginimus. Savivaldybė mums nupirko du
automobilius. Nenoriu pataikauti, bet visi žinome, kad šie ir
kai kurie kiti geri poslinkiai Žemės ūkio skyriuje - nemažas rajono
mero P.Mikelionio nuopelnas. Žinoma, savo ruožtu jis iš mūsų visų
reikalauja ir gero, nuoseklaus darbo.
A.R. O tie rūpesčiai... Tai - pasėlių deklaravimas,
išmokos, kompensacijos už dyzelinį kurą, gyvulius, ūkininkų ūkių
registravimas, žemės ūkio technikos priežiūra, melioracijos įrengimų
defektų šalinimas, daug kitų reikalų. O skyriuje, įskaičiuojant
ir techninę sekretorę, dirba tik aštuoni žmonės. Reikėtų nors
vienuolikos. Bet maža ko reikėtų. Tai palikime ateičiai. O dabar
nesėdime sudėję rankas.
Viena iš bėdų yra ta, kad kaimo žmonės dėl neapsižiūrėjimo, nežinojimo,
kitų priežasčių praranda nemažai pinigų, tai yra įvairių kompensacijų.
Norint jas gauti, reikia savo ūkius užregistruoti, o užregistravus
- tvarkyti buhalterinę apskaitą. Pavyzdžiui, dešimt hektarų žemės
ir galvijų turintis kaimo žmogus gali per metus gauti apie pusantro
du tūkstančius litų negrąžinamų išmokų. Toliau sumos didėja. Kai
žmogui tai išaiškini, šis griebiasi už galvos: "Kaip aš to
nežinojau!.." O būna, kad, užregistravęs savo ūkį, šeimininkas
visus dokumentus ir kuklią buhalteriją sukiša kur į stalčius tarp
kitų popierių - po to ieško, ištraukia sujauktus, kone riebaluotus,
tada aiškinkis, kas juose surašyta, ko trūksta. O dokumentas mėgsta
tvarką, savo vietą.Vienu ir kitu atveju aišku, kad ūkininkai turi
būti šviečiami, jiems reikia aiškinti daug ir kantriai, nes ūkininkavimo
naujovių kaime labai daug, jų ir toliau gausėja. Ir patys ūkininkai
turėtų būti aktyvesni, labiau domėtis, kas dedasi apie jo sodybą
ir toliau. Priminsiu, kad iš maždaug 4 tūkst. rajone esančių ūkių
užregistruota apie tūstantis.
L.D. Dar anksčiau "XXI amžiui" esu
sakęs, kaip labai svarbu šviesti kaimo žmones - ypač smulkesniuosius
ūkininkus. Kodėl išskiriu kaip tik šią kaimo žmonių grupę? Mat
stambieji ūkininkai neraginami patys labiau domisi žemės ūkio
produktų gamybos ir jų perdirbimo, realizavimo naujovėmis. Jiems
tai aktualu, nes tų produktų gamina dideliais kiekiais. Šiuos
ūkininkus dažnai išvysi mūsų savivaldybėje, Žemės ūkio rūmuose,
įvairiuose seminaruose, lauko dienose, parodose, kituose renginiuose.
Į juos stambieji ūkininkai atvyksta ir iš toliausių šalies kampelių
- matyt, apsimoka, tai investicija į ateitį. O eilinis kaimo žmogus
pažangiais ūkininkavimo būdais domisi mažiau, nes esą, ką čia
tuose keliuose ar keliolikoje hektarų nauja sugalvosi. Tokia nuomonė
klaidinga. Ir tuose keliuose hektaruose galima ūkininkauti gražiai,
tvarkingai, su nauda sau. Bet naujos technologijos - dar ne viskas.
Kaimo žmogus turi žinoti, kaip tvarkyti savo ūkio buhalteriją,
kur pigiau įsigyti geresnės sėklos, trąšų, kur pelningiau parduoti
bulves, morkas. Žodžiu, ir eilinis kaimo žmogus turi gauti daug
įvairios informacijos. Bet jis nei į rajono savivaldybę, nei į
Žemės ūkio rūmus neprivažinės. Laikraščiuose irgi ne viskas surašyta.
Be to, ne kiekvienas ūkininkas pajėgia laikraštį užsiprenumeruoti.
Todėl tų žinių įvairovė turėtų būti kaupiama kiekvienoje seniūnijoje,
ten pastatytuose kompiuteriuose. Kiekvienas į seniūniją atėjęs
žmogus turėtų veltui gauti kuo išsamesnę informaciją. Tai turėtų
būti tam tikra tvarkingai veikianti sistema. Kad ši ir kita pagalba
ūkininkams būtų efektyvesnė, kiekvienoje kaimiškoje seniūnijoje
reikėtų etatinio darbuotojo žemės ūkio reikalams. Visa tai artimiausiu
laiku stengsimės įgyvendinti.
Dabar kartu su rajono Žemės ūkio konsultavimo tarnybos specialistais
ar atskirai po kaimus važinėja, įstatymus aiškina ir Žemės ūkio
skyriaus darbuotojai.
V.Š. Kai kur susirenka pora dešimčių žmonių, kitur - pusšimtis
ar daugiau. Pamenu, vienoje vietoje ūkininkas mn pasakė: "Jūs
tiek daug mums papasakojote, kad mes visko nė neprisiminsime..."
Vadinasi, žmonės turėtų gauti informacijos ne tik žodžiu. Tiesa,
nemažai įvairios informacijos yra laikraščiuose, ypač - kaimiškuosiuose.Tačiau,
kaip minėta, ne kiekvienas, ypač smulkesnysis ūkininkas laikraščius
prenumeruoja, nes neturi už ką. Žinau, kaip dvi ar trys greta
gyvenančios šeimos prenumeruoja vieną laikraštį ir jį paeiliui
skaito. Gerai, kad nors taip skaito, šiek tiek sužino, kaip geriau
ūkininkauti, sumaniau tvarkytis. Kitas laikraščio beveik visai
nemato, į biblioteką retai užeina.
L.D. Aiškinamąjį darbą, ypač dėl žemės reformos,
kitų dalykų labai apsunkina mūsų įstatymų, potvarkių nepastovumas.
Jie taip dažnai kaitaliojami, kad kai kada ir specialistams sunku
susigaudyti, kodėl nuspręsta taip, o ne kitaip. Tad ką kalbėti
apie eilinį ūkininką, kurį tie potvarkiai pasiekia nežinia kada.
Keli mūsų Žemės ūkio skyriaus specialistai rajono ūkininkams visų
įstatymų neišaiškins, juolab kad tai nėra jų pagrindinis darbas.
Tačiau situaciją reikia žinoti, patiems šviestis, tobulėti, kad
kitiems galėtų patarti.
Molėtų rajono Žemės ūkio skyrius pasivadino kitaip - Žemės
ūkio plėtros skyriumi. Kodėl?
A.R. Taip, žinau. Manau, kad čia veikiau, kaip
sakoma, ta pati mergelė, tik kita suknelė. Ten kitokios žemės,
sudėtingesnės ūkininkavimo sąlygos, todėl skyriaus pavadinimas
šiek tiek sureikšmintas, o esmė lieka ta pati. Visai nepeikiu
molėtiškių ir dar ne vieno kitaip pasivadinusio žemės ūkio skyriaus.
Tai jų reikalas, vietose geriau matyti.
L.D. Tikrai, tai ne esminis dalykas. Molėtų ir
kai kuriuose kituose rajonuose žemės ūkis, palyginti su Kauno
rajonu, yra gerokai žemesnio lygio. Ko norėt, ten - kalniukai,
žvyras, smėlis, tokiose žemėse daug nepasieksi. Bet, matyt, ir
ten nenusimenama, siekiama didesnės pažangos, žemės ūkio plėtros.
Bet sutinku - ne pavadinime esmė.
A.R. Grįžtant prie mūsų reikalų, noriu pasakyti,
kad ypač daug neaiškumų kaime kyla dėl ėjimo į Europos Sąjungą,
dėl žemės pardavimo užsieniečiams. Labiausiai gąsdinami smulkesnieji
ūkininkai, kurie esą bus sužlugdyti, kone paversti baudžiauninkais.
Tiesą sakant, pagrindo nerimui yra. Smulkesnieji ar vidutinieji
ūkininkai SAPARD paramos gauti neįstengs. O reikalavimai, būnant
Europos bendrijoje, išaugs. Stambieji ūkininkai, žemės ūkio perdirbimo
įmonės tam pasirengė ir toliau rengiasi. Jie turtingesni, gali
daug ką sau leisti. Betgi ir smulkesnieji nelieka visai užmiršti.
Jiems numatytos kai kurios kompensacijos, kitos lengvatos, jie
laikys ir karvutę, ir paršelį. Žodžiu, neliks nei baudžiauninkais,
nei vergais. O jeigu kas panorės išeiti į platesnius vandenis,
turės kooperuotis, burtis į kooperatines bendroves. Bet čia iškyla
kai kurios mūsų kaimo bėdos. Ūkininkai ne vien bijo net šešėlio
buvusių sovietinių kolūkių, bet labiausiai - nepasitiki vienas
kitu. Dažnas galvoja, kad kitas kooperatyvo narys, artimesnis
ar tolesnis kaimynas, būtinai jį apgaus, apvogs. Tai irgi sovietmečio
palikimas, kai vogti iš kolūkių būdavo visai ne nuodėmė, o kone
pareiga. Tai ir vaikai matė. Šio mūsų nepasitikėjimo vienas kitu
nėra užsienio šalyse, pavyzdžiui, Švedijoje, Danijoje, kur kooperatinė
žemės ūkio sistema turi šimtametes tradicijas. Ten gyvuoja ir
daugiau gerų kooperacijos dalykų. Tiesa, tos šalys nepatyrė sovietmečio
prievartos, kitų baisumų ir galėjo nuolat augti, tobulėti, siekti
pažangos. Ten mūsiškiams ūkininkams yra ko pasimokyti. Atrodo,
kad ir mokosi - viena po kitos į užsienį vyksta žemdirbių, valdininkų
grupės, žiūri, klausosi, domisi. O grįžę į namus, "išradinėja
dviratį" iš naujo, sakydami, kad užsienio patirtį reikia
taikyti prie vietinių sąlygų. Tai teisinga, bet ar ne per ilgai
trunka tas taikymas, derinimas? Juk mūsų žemės ūkio sistemoje
dirba didžiulė armija gerai apmokamų valdininkų. Bet didžiausias
priekaištas tenka tam kaimo žmogeliui - atseit žiūrėkite, koks
jis bailys, nemokša ir dar kitoks.
Žinoma, iniciatyva turi eiti "iš apačios". Nei Žemės
ūkio ministerija, nei Žemės ūkio rūmai, kita žinyba neprivers
ūkininkų burtis į kooperatyvą. Bet jiem patarti, duoti konkrečias,
aiškias rekomendacijas, parodyti gaires, sudominti žmones - būtina.
Tai pasakytina ne vien apie kooperaciją, bet ir apie kitus aktualius
kaimo gyvenimo reikalus. Štai, pavyzdžiui, kalbant apie pieno
pardavimo kvotas, paaiškėjo, kad šalyje nėra tikslios pieno gavybos
statistikos. Milžiniškas pinigų sumas kainuoja verslo planų parengimas.
Šiuos reikalus sutvarkyti palankesnėmis ūkininkams sąlygomis -
ne mūsų galioms. Tik kaip tai paaiškinti kaimo žmogui?
V.Š. Žemės ūkio skyrius negali daryti esminės
įtakos Europos Sąjungos įstatymams, jos vykdomai politikai, mūsų
šalies Konstitucijai, Seimui, Vyriausybei, nors jų dokumentuose,
veikloje yra nemažai taisytinų dalykų. Nebent galime ką nors siūlyti.
Kaip buvo minėta, daug keblumų sukelia mūsų šalyje priimamų įstatymų,
poįstatyminių aktų, kitų nutarimų nepastovumas. Nepaisant didelio
užimtumo, esame nusiteikę dar aktyviau bendradarbiauti su kitomis
žemdirbių organizacijomis, visais ūkininkais.
L.D. Ir - su seniūnijomis. Jau pasiekėme, kad
su visais mokesčiais kaimo žmogus atsiskaito seniūnijoje, jam
nereikia važinėti į Kauną. Be to, praeitais metais visi iki vieno
rajono žemės ūkio paskirties žemės naudotojai buvo atleisti nuo
žemės mokesčių. Neperkame sau prabangių tarnybinių limuzinų, o
stengiamės padėti žmonėms.
Šia proga norėčiau prisiminti sovietiniais metais gyvavusią rajono
Žemės ūkio valdybą, kurioje ir man teko dirbti vyriausiuoju agronomu.
Joje, kaip ir kituose rajonuose, dirbo daugybė žmonių - kabinetai
buvo pilni specialistų, buvo sugalvota įvairiausių pareigybių.
Bet visai nepeikiu ten dirbusių žmonių - visi važinėjome po rajoną,
gerai žinojome padėtį kiekviename ūkyje. Kad ir kokia buvo tuomet
valdžia, ji reikalavo ne pažadų ir pagyrų, o konkrečių rezultatų.
Kauno rajonas, kai kurie ūkiai daug kartų pelnė respublikines
ir sąjungines vėliavas, dideles premijas. Už neūkiškumą, aplaidumą,
kaip sakoma, lėkė ne viena galva. Jeigu už pasiekimus augalininkystėje
rajonas nors vieną kitą metų ketvirtį nebūtų gavęs kokio nors
svaraus apdovanojimo, aš, kaip Žemės ūkio valdybos vyriausiasis
agronomas, būčiau kaipmat išvytas iš darbo. Tai - ne praeitų dienų
nostalgija, taip buvo. Žinoma, buvo ir perlenkimų. Pavyzdžiui,
dėl surežisuoto vadinamojo socialistinio lenktyniavimo. Juos ir
kitus panašius stengdavomės apeiti, daug ko tarsi nepastebėdavome.
Mums rūpėjo gamyba, konkretus darbas. Tas aktyvumas išliko iki
šių dienų. Ir ne vien manyje... Ir dabar geras gaspadorius nelaikys
savo ūkyje tinginio ar girtuoklio darbininko, prie darbo lenkia
savo vaikus. Taip buvo visais laikais.
Dabar Žemės ūkio skyriuje nėra tiek specialistų kaip kadaise.
Manau, kad ir nėra reikalo, nes daugiausia savarankiškumo palikta
patiems ūkininkams. Dirbame be lozungų, vyrauja rinkos ekonomika,
tad ir Žemės ūkio skyrius turi daug konkretaus darbo.
Pokalbį parengė Benjaminas
ŽULYS
© 2003 "XXI amžius"