Nepasakyti žodžiai
                Klasės draugo Antano atminimui
              Nelinksmos pernai buvo Kalėdos. 
                Per pačias šventes, gruodžio dvidešimt penktosios vidudienį, Alytuje 
                amžino poilsio atgulė klasės draugas Antanas Turauskas. Tai buvo 
                vienas geriausių gyvenime sutiktų žmonių, o paskutiniais metais 
                - ir vienintelis draugas, su kuriuo susitikę pajusdavome šventę. 
                Ir štai Antano nebėra.
                Antaną pažinojau nuo 1946 metų, kai iš Notėnų atėjo į Salantų 
                gimnazijos pirmą klasę. Buvo gražus, mielas, bet truputį baikštus 
                berniukas. Skrupulingai laikėsi tvarkos ir drausmės. Net tada, 
                kai trečioje klasėje visi pabėgome iš pamokos, jis liko savo suole. 
                Pamažu išmoko ir vaikiškų išdaigų, ir gimnazistiškų gudrybių, 
                bet visada liko pavyzdingas mokinys.
                Antano asmenybės patrauklumą pajutau vėliau, jau studijų metais. 
                Per susitikimus ir laiškus atsiskleidė kelios ryškios jo ypatybės. 
                Ilgėjosi tėviškės, su meile minėdavo mokytojus ir klasės draugus. 
                Mokėjo bendrauti, lengvai užmegzdavo ryšį su sutiktais žmonėmis. 
                Turėjo subtilų humoro jausmą, mėgo pasakoti, kaip Salantuose vienas 
                siuvėjas patarė imtis proto  mesti mokslus ir mokytis amato.
                Pats to patarimo nepaklausė ir studijų dienas leido nelabai sočiai. 
                Būdamas vargdienio vaikas, sugebėjo suktis ir mažu pasitenkinti. 
                O svarbiausia  mokėjo atjausti kitus. Viename laiške pasigyrė 
                nusipirkęs paltą, turįs du ir, jeigu laikau tikru draugu, vieną 
                siūlo paimti. Ir ironiškai priduria, kad čia jau būsiąs nelabai 
                draugiškas ir pakiš blogąjį, bet ir šis būsiąs, jo žodžiais, daug 
                vertingesnis už manąjį lietpaltį, ypač žiemos metu.
                Tas pavyzdys rodo Antano būdą ir moralinę nuostatą. Tokį jį prisimena 
                ir visada prisimins visi, kas pažinojo. Tiesa, į abstrakčius visuomenės 
                gyvenimo svarstymus tada nesileisdavo, ir nuo politikos stengėsi 
                būti kuo nuošaliau. Jo politika buvo tikėjimo reikalai ir bažnyčia. 
                Net specialybę pasirinko tokią, kuri buvo toliau nuo ideologijos 
                 studijavo farmacijos fakultete.
                Labai apsidžiaugė jau po studijų sutikęs savąją gyvenimo draugę, 
                rašė: Pažįstamas su ja vos pustrečios savaitės, bet jaučiasi 
                toks atvirumas, nuoširdumas, paprastumas... Nieko geresnio nenoriu 
                gyvenime. Su ja gražiai ir prasmingai pragyveno keturis dešimtmečius, 
                užaugino dvi dukras ir sūnų.
                Šeimos reikalus derino su darbu ir rūpesčiais Sanito vaistų 
                fabrike. Anais laikais, kai vaistai buvo deficitas, Antano pagalbos, 
                tiesiogiai arba per vaistininkus, sulaukdavo giminės, draugai, 
                pažįstami. Padėdavo be jokios naudos sau, už ačiū, neretai net 
                neprašomas. Užeini kartais šiaip šnektelėti, o jis ir klausia: 
                Ko dabar reikia?
                O Antanui tame fabrike nebuvo lengva. Kaip apsukrus ir bendrauti 
                mokantis žmogus, buvo priimtas į tiekimo skyrių, tapo skyriaus 
                vedėju, paskui  direktoriaus padėjėju ūkio ir tiekimo reikalams, 
                nors faktiškai dirbo kaip direktoriaus pavaduotojas. Oficialiai 
                tų pareigų negalėjo turėti, buvo nepartinis. Nuolat kilo grėsmė 
                visai iš viršininkavimo išlėkti, nes lankė bažnyčią, turėjo svainį 
                kunigą... Be to, dar anksčiau buvo atsisakęs bendrauti su saugumu. 
                
                Jau vėliau Antanas prisipažino, kad buvo dar didesnių priežasčių 
                nerimauti. Mat žmo-nos brolis kunigas Lionginas Kunevičius buvo 
                vienas Katalikų Bažnyčios kronikos talkininkų, o vėliau tapo 
                pogrindyje ėjusios Aušros redaktoriumi. O ir jis pats sovietų 
                valdžiai buvo konkrečiai nusidėjęs: įformindavo fabrike darbininkais 
                ukrainiečių jaunuolius, kad jie, kaip Lietuvos gyventojai, galėtų 
                stoti į Kauno kunigų seminariją. Tiesiai iš Ukrainos jų ten negalėjo 
                priimti.
                Tad suprantama, kad labai džiaugėsi sulaukęs nepriklausomybės, 
                laisvės ir atgijusio Bažnyčios gyvenimo. Pats jame aktyviai dalyvavo, 
                iš pradžių Kaune, vėliau Alytuje, kai išėjęs į pensiją tenai apsigyveno 
                žmonos tėviškėje. 
                Klasės draugams Antanas įsiminė ir kaip aktyvus gedulo apeigų 
                dalyvis bei giesmininkas, gražiai melsdavęs žemaitiškųjų Kalnų 
                maldas. Viską atlikdavo taip tikrai ir nuoširdžiai, kad pasijusdavai 
                tarsi tėviškės kraštuose vaikystės metais.
                Šiaip pamaldumo specialiai nerodydavo ir kitiems primygtinai nepiršo. 
                Tiesiog gyveno tokį savo gyvenimą ir dirbo savo darbus. Mokėjo 
                suprasti tuos, kurių savimonė netelpa į oficialiuosius kanonus 
                ir dogmas, krikščioniškai gerbė visus, gal tik idealų niekintojų 
                nemokėjo pamilti.
                Apskritai buvo plačių socialinių ir kultūrinių interesų žmogus. 
                Domėjosi kultūros įvykiais, literatūros naujienomis. Būdavo, ima 
                ir skambina: Norime atvažiuoti į spektaklį, nupirkite bilietą. 
                Rūpėjo lietuvių kalbos reikalai, turėdavo savo idėjų ir savo žemaitišką 
                nuomonę, tad ne iš karto patikėjo, kad Salantų galininką  Salantus 
                 bendrinėje kalboje reikia kirčiuoti galūnėje.
                Mūsų santykius ir jo asmenybės subtilumą galiu paliudyti tokiu 
                atsitikimu. Buvo klasės draugo mirties metinės, giedojo Kalnus. 
                Jis, aišku, buvo vienas svarbiausių giedotojų ir maldininkų. Po 
                apeigų, per vakarienę, atsistojo, kreipėsi į mane ir pasakė: Nesimeldei 
                per Kalnus, dabar pasakyk kalbą. Paskui nutilo, pagalvojo ir 
                pasitaisė: Garsiai nesimeldei... O kas žino, kokia malda geresnė.
                Dvigubai skaudu, kad negalėjau jo palydėti į paskutinę kelionę 
                ir tarti atsisveikinimo žodžio prie jo kapo duobės. Paskutinį 
                sudiev buvo lemta ištarti jo atvaizdui, apvestam juodu rėmeliu 
                ir pastatytam prie Kalėdų eglutės. Mūsų namuose Kūčių vakarą visada 
                skaitomą Brazdžionio Atleisk man, Viešpatie šį kartą papildė 
                jam skirtas Amžinąjį atilsį ir prašymas, kad Amžinoji šviesa 
                jam šviestų. Tikiu, kad Ji jam tikrai švies.
                Todėl ir šiuos savo apmąstymus rašau kaip tau, Antanai, skirtą 
                maldą. Arba kaip kalbą, kurios nepasakiau, o turėjau pasakyti 
                prie tavo kapo duobės.
              Pranas KNIŪKŠTA
              © 2003 "XXI amžius"