Nepasakyti žodžiai
Klasės draugo Antano atminimui
Nelinksmos pernai buvo Kalėdos.
Per pačias šventes, gruodžio dvidešimt penktosios vidudienį, Alytuje
amžino poilsio atgulė klasės draugas Antanas Turauskas. Tai buvo
vienas geriausių gyvenime sutiktų žmonių, o paskutiniais metais
- ir vienintelis draugas, su kuriuo susitikę pajusdavome šventę.
Ir štai Antano nebėra.
Antaną pažinojau nuo 1946 metų, kai iš Notėnų atėjo į Salantų
gimnazijos pirmą klasę. Buvo gražus, mielas, bet truputį baikštus
berniukas. Skrupulingai laikėsi tvarkos ir drausmės. Net tada,
kai trečioje klasėje visi pabėgome iš pamokos, jis liko savo suole.
Pamažu išmoko ir vaikiškų išdaigų, ir gimnazistiškų gudrybių,
bet visada liko pavyzdingas mokinys.
Antano asmenybės patrauklumą pajutau vėliau, jau studijų metais.
Per susitikimus ir laiškus atsiskleidė kelios ryškios jo ypatybės.
Ilgėjosi tėviškės, su meile minėdavo mokytojus ir klasės draugus.
Mokėjo bendrauti, lengvai užmegzdavo ryšį su sutiktais žmonėmis.
Turėjo subtilų humoro jausmą, mėgo pasakoti, kaip Salantuose vienas
siuvėjas patarė imtis proto mesti mokslus ir mokytis amato.
Pats to patarimo nepaklausė ir studijų dienas leido nelabai sočiai.
Būdamas vargdienio vaikas, sugebėjo suktis ir mažu pasitenkinti.
O svarbiausia mokėjo atjausti kitus. Viename laiške pasigyrė
nusipirkęs paltą, turįs du ir, jeigu laikau tikru draugu, vieną
siūlo paimti. Ir ironiškai priduria, kad čia jau būsiąs nelabai
draugiškas ir pakiš blogąjį, bet ir šis būsiąs, jo žodžiais, daug
vertingesnis už manąjį lietpaltį, ypač žiemos metu.
Tas pavyzdys rodo Antano būdą ir moralinę nuostatą. Tokį jį prisimena
ir visada prisimins visi, kas pažinojo. Tiesa, į abstrakčius visuomenės
gyvenimo svarstymus tada nesileisdavo, ir nuo politikos stengėsi
būti kuo nuošaliau. Jo politika buvo tikėjimo reikalai ir bažnyčia.
Net specialybę pasirinko tokią, kuri buvo toliau nuo ideologijos
studijavo farmacijos fakultete.
Labai apsidžiaugė jau po studijų sutikęs savąją gyvenimo draugę,
rašė: Pažįstamas su ja vos pustrečios savaitės, bet jaučiasi
toks atvirumas, nuoširdumas, paprastumas... Nieko geresnio nenoriu
gyvenime. Su ja gražiai ir prasmingai pragyveno keturis dešimtmečius,
užaugino dvi dukras ir sūnų.
Šeimos reikalus derino su darbu ir rūpesčiais Sanito vaistų
fabrike. Anais laikais, kai vaistai buvo deficitas, Antano pagalbos,
tiesiogiai arba per vaistininkus, sulaukdavo giminės, draugai,
pažįstami. Padėdavo be jokios naudos sau, už ačiū, neretai net
neprašomas. Užeini kartais šiaip šnektelėti, o jis ir klausia:
Ko dabar reikia?
O Antanui tame fabrike nebuvo lengva. Kaip apsukrus ir bendrauti
mokantis žmogus, buvo priimtas į tiekimo skyrių, tapo skyriaus
vedėju, paskui direktoriaus padėjėju ūkio ir tiekimo reikalams,
nors faktiškai dirbo kaip direktoriaus pavaduotojas. Oficialiai
tų pareigų negalėjo turėti, buvo nepartinis. Nuolat kilo grėsmė
visai iš viršininkavimo išlėkti, nes lankė bažnyčią, turėjo svainį
kunigą... Be to, dar anksčiau buvo atsisakęs bendrauti su saugumu.
Jau vėliau Antanas prisipažino, kad buvo dar didesnių priežasčių
nerimauti. Mat žmo-nos brolis kunigas Lionginas Kunevičius buvo
vienas Katalikų Bažnyčios kronikos talkininkų, o vėliau tapo
pogrindyje ėjusios Aušros redaktoriumi. O ir jis pats sovietų
valdžiai buvo konkrečiai nusidėjęs: įformindavo fabrike darbininkais
ukrainiečių jaunuolius, kad jie, kaip Lietuvos gyventojai, galėtų
stoti į Kauno kunigų seminariją. Tiesiai iš Ukrainos jų ten negalėjo
priimti.
Tad suprantama, kad labai džiaugėsi sulaukęs nepriklausomybės,
laisvės ir atgijusio Bažnyčios gyvenimo. Pats jame aktyviai dalyvavo,
iš pradžių Kaune, vėliau Alytuje, kai išėjęs į pensiją tenai apsigyveno
žmonos tėviškėje.
Klasės draugams Antanas įsiminė ir kaip aktyvus gedulo apeigų
dalyvis bei giesmininkas, gražiai melsdavęs žemaitiškųjų Kalnų
maldas. Viską atlikdavo taip tikrai ir nuoširdžiai, kad pasijusdavai
tarsi tėviškės kraštuose vaikystės metais.
Šiaip pamaldumo specialiai nerodydavo ir kitiems primygtinai nepiršo.
Tiesiog gyveno tokį savo gyvenimą ir dirbo savo darbus. Mokėjo
suprasti tuos, kurių savimonė netelpa į oficialiuosius kanonus
ir dogmas, krikščioniškai gerbė visus, gal tik idealų niekintojų
nemokėjo pamilti.
Apskritai buvo plačių socialinių ir kultūrinių interesų žmogus.
Domėjosi kultūros įvykiais, literatūros naujienomis. Būdavo, ima
ir skambina: Norime atvažiuoti į spektaklį, nupirkite bilietą.
Rūpėjo lietuvių kalbos reikalai, turėdavo savo idėjų ir savo žemaitišką
nuomonę, tad ne iš karto patikėjo, kad Salantų galininką Salantus
bendrinėje kalboje reikia kirčiuoti galūnėje.
Mūsų santykius ir jo asmenybės subtilumą galiu paliudyti tokiu
atsitikimu. Buvo klasės draugo mirties metinės, giedojo Kalnus.
Jis, aišku, buvo vienas svarbiausių giedotojų ir maldininkų. Po
apeigų, per vakarienę, atsistojo, kreipėsi į mane ir pasakė: Nesimeldei
per Kalnus, dabar pasakyk kalbą. Paskui nutilo, pagalvojo ir
pasitaisė: Garsiai nesimeldei... O kas žino, kokia malda geresnė.
Dvigubai skaudu, kad negalėjau jo palydėti į paskutinę kelionę
ir tarti atsisveikinimo žodžio prie jo kapo duobės. Paskutinį
sudiev buvo lemta ištarti jo atvaizdui, apvestam juodu rėmeliu
ir pastatytam prie Kalėdų eglutės. Mūsų namuose Kūčių vakarą visada
skaitomą Brazdžionio Atleisk man, Viešpatie šį kartą papildė
jam skirtas Amžinąjį atilsį ir prašymas, kad Amžinoji šviesa
jam šviestų. Tikiu, kad Ji jam tikrai švies.
Todėl ir šiuos savo apmąstymus rašau kaip tau, Antanai, skirtą
maldą. Arba kaip kalbą, kurios nepasakiau, o turėjau pasakyti
prie tavo kapo duobės.
Pranas KNIŪKŠTA
© 2003 "XXI amžius"