Gyvenimas be svaigulio
Praėjusių metų pabaigoje Šiaulių
katalikiškoje Sandoros pagrindinėje mokykloje vyko konferencija-seminaras
Džiaugsmas be svaigulio, surengtas Šiaulių vyskupijos, Vyskupo
M.Valančiaus blaivystės sąjūdžio ir Švietimo skyriaus. Konferencija
orientuota į mūsų ateitį jaunimą, buvo tariamasi, ką daryti,
kad jaunuoliai užaugtų ir subręstų dori, tvirti, mokantys kurti,
nepasiduodantys pražūtingų jėgų įtakai, buvo keičiamasi mintimis,
kaip padėti ne tik vaikams, bet ir jų tėvams.
Daugelis pranešėjų priminė seną tiesą, kuri buvo itin vertinama
prieškario Lietuvoje: auklėtiniams (vaikams) įspūdį daro tik toks
auklėtojas (tėvas ar motina), kurio kalbos nesiskiria nuo darbų.
Šiaulių vyskupas Eugenijus Bartulis sakė: Šiluvos atlaiduose
Dievo akivaizdoje nusprendžiau visiškai nevartoti alkoholio ir
jau 25 metai, kai dėl to neturėjau nė vieno sunkaus akimirksnio.
Daug džiaugsmo teikia, kai į visus įvykius gali žvelgti blaiviai,
kai gali tiesiai atviromis akimis žvelgti į kiekvieną žmogų ir
jį vertinti, priimti tokį, koks jis yra, jo neteisti, bet mylėti
ir trokšti, kad ir jis mylėtų. Einant tuo keliu reikia tvirtos
valios, bet kito kelio nėra. Dievo malonei padedant reikia pačiam
skintis kelią į tobulumo aukštumas, mąstant apie tautos gerovę,
šeimų laimę, kiekvieno žmogaus gyvenimo džiaugsmą, eiti tikruoju
brandumo keliu. Valingas nusiteikimas to džiaugsmo pradžia.
Kai žmonėse matome mažai džiaugsmo, suvokiame, kad jie neatspindi
tikrojo Dievo paveikslo. Kai žmonės spinduliuoja džiaugsmu, suprantame,
kad jie giliai pasinėrę į Dievo meilės vandenyno paslaptis. Tai
tikrasis grožis, silpnybės, klaidos, neištikimybės kelias negali
būti geras, teikti tyrojo džiaugsmo. To kelio galime išvengti
tik meile, nuoširdžiu bendravimu su Dievu ir žmonėmis.
Katalikiškos Sandoros pagrindinės mokyklos direktorė Elena Rančienė
sakė: Mūsų mokykloje savanoriškai nerūko mokytojai, nerūko ir
vaikai. Atsakomybė bendra. Disciplina yra dvasinė praktika. Vaikai
patys kuria taisykles, todėl supranta, kad jos jiems neprimestos,
kad jos tai jų gyvenimo būdas. Moralizuodami iš vaiko atimam
jo susikurtas vertybes, todėl jis kenčia.
Vyskupo M.Valančiaus blaivystės sąjūdžio Šiaulių skyriaus ilgametis
pirmininkas Albertas Grigaravičius citavo rašytojos Sofijos Kymantaitės-Čiurlionienės
prisiminimus: Tėvelis nė lašo į burną neėmė, o motiną gerbė be
galo, ir mes, vaikai, pripratome žiūrėti į tėvus, kaip į vieną
žmogų. Tie ramūs ir geri vakarai, praleisti drauge su jais tai
toks grynas atminimų šaltinis tokių širdį gaivinančių atminimų.
Atmenu, maža būdama galvojau, kad mūsų namuose nieko pikto neatsitiko
ir atsitikti negali.
Čia dešimt metų vaikas mato, kas darosi, mato, jog prisigėrusi
motina išdūrė tėvui akį, o prisigėręs tėvas išsuko vaikui ranką.
Mato ir galvoja. Atveria savo filosofiją. Ta filosofija trumpa:
Visi taip daro, visur taip daroma, tai turbūt kitaip negalima.
Toj pedagogikoj, kurios mes mokėmės, sakoma: reikia vaiko mintį
laikyti kuo ilgiausiai nesuteptą ir gryną, įeiti į vaiko pasaulį
ir jo nedrumsti. Nereikia vaikui rodyti gyvenimo baisybių, kol
jis taps nebeįveikiamas (S.Kymantaitė-Čiurlionienė, Raštai, T.
1. V. 1986. P. 45-47).
Deja, XXI amžiaus pedagogika kitokia. Pranešėjas jos neslėpė:
Prisidengiant laisve ir demokratija, vis agresyviau skleidžiamas
palaidas gyvenimo būdas, narkotikai, alkoholis, smurtas, kai žmogaus
kūnas ir jausmai paverčiami preke, lengvai prieinama vaikams,
sujaukiančia jo vertybių skalę, išmušančia iš po kojų dorovės
pagrindą krikščionišką šeimos sampratą, brandina nuostatą: Visi
taip daro, tai kitaip negalima. Kas gali pakeisti tą išankstinę
nuostatą? Šeima dažnai nedarni, asociali arba iširusi, mokykla
dažnai priverstinė nuobodybė, Bažnyčia nepažįstama ir nenorima
pažinti.
Šiaulių miesto vaikų teisių apsaugos tarnybos inspektorė, Vyskupo
M.Valančiaus blaivystės sąjūdžio tarybos narė Birutė Žymantienė,
prisiminusi Antrojoje tarptautinėje vaikų teisių konferencijoje
deklaruotas tiesas, sakė: Vaikas, verkiantis dėl nemeilės ir
prievartos, yra potencialus nusikaltėlis, emigrantas, banditas,
jis abejingai praeis pro nelaimės ištiktą žmogų, jo neatjaus,
nepadės. Šalia mūsų vaikas neturi verkti, nes jis verksmu informuoja
apie patirtą stresą, kurio vėlesnės pasekmės neprognozuojamos.
Mūsų užduotis - padėti auginti žmogų, ypač smurtaujančiose šeimose.
Dalis vaikų išmoksta sukąsti dantis ir tylėti. Juos kasdien mato
mokytojai, bet jų nepastebi, kol buvęs geras vaikas nusižudo
ar padaro nusikaltimą, bet vaikas kitaip nesugeba pasakyti, kad
jam negerai. Tai, kad Lietuva pirmauja pagal vaikų savižudybes,
yra kiekvieno iš mūsų nuodėmė, kad neįvertinome jo gyvenimo aplinkybių,
pasikeitusio žvilgsnio, nuotaikos, uždarumo, netikėto agresyvumo.
Norint dorai išauklėti, reikia mylėti ne tik gražų, tvarkingą
vaiką, bet ir snarglėtą, utėlėtą, nešvarų, dažnai ir atžarų, nes,
anot D.Rokfelerio, meilė yra vienintelė jėga, kuri gali įveikti
bet kokį blogį.
Savaime kyla klausimas: kur slypi ta stebuklinga meilė? Kur jos
ieškoti? Pasirodo, ji čia pat, gyvena tarp mūsų, ji įsikūnijusi
tuose, kuriuos dažnai matome, kone kasdien sutinkame. A.Grigaravičius
tuos žmones ir jų kilnius darbus priminė ir deramai įvertino.
Jis pasakojo, kad Ginkūnų bibliotekininkė Onutė Daukšaitė prieš
kelerius metus subūrė gyvenvietės asocialių šeimų vaikus į būrelį
Mylėk artimą. Buvę gatvės padaužos išmoko poterių, higienos,
gražaus elgesio taisyklių, suprasti ir atjausti kitus, nesipešti,
nerūkyti, nesikeikti, ėmė domėtis knygomis, mokslu ir apskritai
gyvenimu. Saulutės valančiukų vadovė Danutė Sadauskienė išaugino
dorus, religingus, išprususius, tvirtų įsitikinimų jaunuolius.
Pasak A.Grigaravičiaus, gražių vaisių duoda bibliotekininkės Romualdos
Dovydaitienės ir mokytojos Irenos Žvinklevičienės darbas su valančiukų
kuopomis. Jis ne tik įvertino, bet ir siūlė galimas išeitis: Būtina
gaivinti ir puoselėti krikščioniškas šeimos tradicijas, nenumarinti
jubiliejiniais Kristaus metais pradėtų ėjimų į šeimas. Aktyvesnis
visuomeninis gyvenimas turėtų būti ir parapijose, steigiant prie
bažnyčių sales, kur galėtų rinktis vaikai, jaunimas, šeimos į
paskaitas, parodas, koncertus, patys rengtų kultūros programas,
kad nedykinėtų, kad kuo daugiau žmonių įsijungtų į dvasinį gyvenimą,
įsijaustų į jo privalumus, neštų juos kitiems ir įtvirtintų tokią
nuostatą: Mūsų namuose nieko pikto neatsitiko ir atsitikti negali.
Pasitaiko keistų, neįtikėtinų dalykų, kai mylinčių širdžių sušildyti
ir paveikti vaikai bando tėvus sulaikyti nuo alkoholizmo, rūkymo.
Vaikai pakvietė tėvus sutvarkyti Kurtuvėnų Salduvės parką. Niekas
taip žmonių nesuartina, kaip bendras darbas.
Vyskupo M.Valančiaus blaivystės sąjūdžio Šiaulių tarybos narys
Kazimieras Alminas sakė, kad mokykloms reikia mokymo priemonių,
veikiančių mokinio pasąmonę. Ant sąsiuvinių viršelių, bloknotų,
knygų galėtų būti blaivybę propaguojančių piešinių, užrašų. Reikia
renginių, ugdančių atsparumą agresyviai muzikai. Reikia daugiau
propaguoti liaudies ir klasikinę muziką, nes jos klausymasis,
pasak K.Almino, kaip grybavimas: nepažįstamą grybą žmogus paspiria,
o žinomą grybą pasiima.
Bibliotekininkė O.Daukšaitė, pastebėjusi smunkantį kai kurių mokytojų
autoritetą dėl nemeilės mokiniams, siūlė aukštosioms mokykloms,
rengiančioms pedagogus, daryti griežtesnę atranką, priimti tik
tuos, kurie turi pašaukimą dirbti su vaikais. Visuomenės sveikatos
ugdymo skyriaus vedėja D.Miniauskienė siūlė steigti tėvų mokyklėlę
tiems tėvams, kurie nesugeba spręsti šeimos problemų.
Konferencija-seminaras Džiaugsmas be svaigulio įvairioms žinyboms
pateikė rekomendacijas: 1) rengti užklasinės veiklos specialistus
ir jaunimo grupių vadovus-entuziastus; 2) atgaivinti popamokinį
darbą, tarp kitų sričių ir blaivybės metodikų propagandą, numatyti
tos veiklos finansavimą; 3) mokyklose ugdyti moksleivių elitą,
kad jis būtų pavyzdžiu kitiems, kad jaustų savo vertę būdamas
blaivus, o ne primityviai linksmindamasis; 4) skelbti konkursus
etinės blaivybės ugdymo medžiagai parengti; 5) skatinti mokytojus
etikos, tikybos, literatūros pamokose išplėsti blaivybės programą;
6) įvardyti aplinką ypač agresyviąją muziką ir ugdyti imunitetą
prieš ją; 7) naudoti vaizduojamąją medžiagą sąsiuvinių, bloknotų,
knygos viršelių, pamokų tvarkaraščius, dienynus blaivybei ugdyti;
8) finansuoti iš miesto biudžeto rizikos grupių nemokyklinių vaikų
užimtumą; 9) prie visų parapijų steigti šeimų, jaunimo bendruomenes,
numatyti jų veiklos programą; 10) mieste surengti tėvų mokyklą.
Reikia tikėtis, jog atitinkamos tarnybos šias rekomendacijas priims
kaip nuoširdų patarimą, kaip išugdyti mūsų demokratinės visuomenės
vertą kuriančią jaunąją kartą.
Aldona KAČERAUSKIENĖ
Šiauliai
© 2003 "XXI amžius"