Gyvenimas be svaigulio
              Praėjusių metų pabaigoje Šiaulių 
                katalikiškoje Sandoros pagrindinėje mokykloje vyko konferencija-seminaras 
                Džiaugsmas be svaigulio, surengtas Šiaulių vyskupijos, Vyskupo 
                M.Valančiaus blaivystės sąjūdžio ir Švietimo skyriaus. Konferencija 
                orientuota į mūsų ateitį  jaunimą, buvo tariamasi, ką daryti, 
                kad jaunuoliai užaugtų ir subręstų dori, tvirti, mokantys kurti, 
                nepasiduodantys pražūtingų jėgų įtakai, buvo keičiamasi mintimis, 
                kaip padėti ne tik vaikams, bet ir jų tėvams. 
                Daugelis pranešėjų priminė seną tiesą, kuri buvo itin vertinama 
                prieškario Lietuvoje: auklėtiniams (vaikams) įspūdį daro tik toks 
                auklėtojas (tėvas ar motina), kurio kalbos nesiskiria nuo darbų. 
                Šiaulių vyskupas Eugenijus Bartulis sakė: Šiluvos atlaiduose 
                Dievo akivaizdoje nusprendžiau visiškai nevartoti alkoholio ir 
                jau 25 metai, kai dėl to neturėjau nė vieno sunkaus akimirksnio. 
                Daug džiaugsmo teikia, kai į visus įvykius gali žvelgti blaiviai, 
                kai gali tiesiai atviromis akimis žvelgti į kiekvieną žmogų ir 
                jį vertinti, priimti tokį, koks jis yra, jo neteisti, bet mylėti 
                ir trokšti, kad ir jis mylėtų. Einant tuo keliu reikia tvirtos 
                valios, bet kito kelio nėra. Dievo malonei padedant reikia pačiam 
                skintis kelią į tobulumo aukštumas, mąstant apie tautos gerovę, 
                šeimų laimę, kiekvieno žmogaus gyvenimo džiaugsmą, eiti tikruoju 
                brandumo keliu. Valingas nusiteikimas  to džiaugsmo pradžia. 
                Kai žmonėse matome mažai džiaugsmo, suvokiame, kad jie neatspindi 
                tikrojo Dievo paveikslo. Kai žmonės spinduliuoja džiaugsmu, suprantame, 
                kad jie giliai pasinėrę į Dievo meilės vandenyno paslaptis. Tai 
                 tikrasis grožis, silpnybės, klaidos, neištikimybės kelias negali 
                būti geras, teikti tyrojo džiaugsmo. To kelio galime išvengti 
                tik meile, nuoširdžiu bendravimu su Dievu ir žmonėmis.
                Katalikiškos Sandoros pagrindinės mokyklos direktorė Elena Rančienė 
                sakė: Mūsų mokykloje savanoriškai nerūko mokytojai, nerūko ir 
                vaikai. Atsakomybė bendra. Disciplina yra dvasinė praktika. Vaikai 
                patys kuria taisykles, todėl supranta, kad jos jiems neprimestos, 
                kad jos  tai jų gyvenimo būdas. Moralizuodami iš vaiko atimam 
                jo susikurtas vertybes, todėl jis kenčia. 
                Vyskupo M.Valančiaus blaivystės sąjūdžio Šiaulių skyriaus ilgametis 
                pirmininkas Albertas Grigaravičius citavo rašytojos Sofijos Kymantaitės-Čiurlionienės 
                prisiminimus: Tėvelis nė lašo į burną neėmė, o motiną gerbė be 
                galo, ir mes, vaikai, pripratome žiūrėti į tėvus, kaip į vieną 
                žmogų. Tie ramūs ir geri vakarai, praleisti drauge su jais  tai 
                toks grynas atminimų šaltinis  tokių širdį gaivinančių atminimų. 
                Atmenu, maža būdama galvojau, kad mūsų namuose nieko pikto neatsitiko 
                ir atsitikti negali.
                Čia dešimt metų vaikas mato, kas darosi, mato, jog prisigėrusi 
                motina išdūrė tėvui akį, o prisigėręs tėvas išsuko vaikui ranką. 
                Mato ir galvoja. Atveria savo filosofiją. Ta filosofija trumpa: 
                Visi taip daro, visur taip daroma, tai turbūt kitaip negalima. 
                
                Toj pedagogikoj, kurios mes mokėmės, sakoma: reikia vaiko mintį 
                laikyti kuo ilgiausiai nesuteptą ir gryną, įeiti į vaiko pasaulį 
                ir jo nedrumsti. Nereikia vaikui rodyti gyvenimo baisybių, kol 
                jis taps nebeįveikiamas (S.Kymantaitė-Čiurlionienė, Raštai, T. 
                1. V. 1986. P. 45-47). 
                Deja, XXI amžiaus pedagogika kitokia. Pranešėjas jos neslėpė: 
                Prisidengiant laisve ir demokratija, vis agresyviau skleidžiamas 
                palaidas gyvenimo būdas, narkotikai, alkoholis, smurtas, kai žmogaus 
                kūnas ir jausmai paverčiami preke, lengvai prieinama vaikams, 
                sujaukiančia jo vertybių skalę, išmušančia iš po kojų dorovės 
                pagrindą  krikščionišką šeimos sampratą, brandina nuostatą: Visi 
                taip daro, tai kitaip negalima. Kas gali pakeisti tą išankstinę 
                nuostatą? Šeima dažnai nedarni, asociali arba iširusi, mokykla 
                 dažnai priverstinė nuobodybė, Bažnyčia nepažįstama ir nenorima 
                pažinti. 
                Šiaulių miesto vaikų teisių apsaugos tarnybos inspektorė, Vyskupo 
                M.Valančiaus blaivystės sąjūdžio tarybos narė Birutė Žymantienė, 
                prisiminusi Antrojoje tarptautinėje vaikų teisių konferencijoje 
                deklaruotas tiesas, sakė: Vaikas, verkiantis dėl nemeilės ir 
                prievartos, yra potencialus nusikaltėlis, emigrantas, banditas, 
                jis abejingai praeis pro nelaimės ištiktą žmogų, jo neatjaus, 
                nepadės. Šalia mūsų vaikas neturi verkti, nes jis verksmu informuoja 
                apie patirtą stresą, kurio vėlesnės pasekmės neprognozuojamos. 
                Mūsų užduotis - padėti auginti žmogų, ypač smurtaujančiose šeimose. 
                Dalis vaikų išmoksta sukąsti dantis ir tylėti. Juos kasdien mato 
                mokytojai, bet jų nepastebi, kol buvęs geras vaikas nusižudo 
                ar padaro nusikaltimą, bet vaikas kitaip nesugeba pasakyti, kad 
                jam negerai. Tai, kad Lietuva pirmauja pagal vaikų savižudybes, 
                yra kiekvieno iš mūsų nuodėmė, kad neįvertinome jo gyvenimo aplinkybių, 
                pasikeitusio žvilgsnio, nuotaikos, uždarumo, netikėto agresyvumo. 
                Norint dorai išauklėti, reikia mylėti ne tik gražų, tvarkingą 
                vaiką, bet ir snarglėtą, utėlėtą, nešvarų, dažnai ir atžarų, nes, 
                anot D.Rokfelerio, meilė yra vienintelė jėga, kuri gali įveikti 
                bet kokį blogį. 
                Savaime kyla klausimas: kur slypi ta stebuklinga meilė? Kur jos 
                ieškoti? Pasirodo, ji čia pat, gyvena tarp mūsų, ji įsikūnijusi 
                tuose, kuriuos dažnai matome, kone kasdien sutinkame. A.Grigaravičius 
                tuos žmones ir jų kilnius darbus priminė ir deramai įvertino. 
                Jis pasakojo, kad Ginkūnų bibliotekininkė Onutė Daukšaitė prieš 
                kelerius metus subūrė gyvenvietės asocialių šeimų vaikus į būrelį 
                Mylėk artimą. Buvę gatvės padaužos išmoko poterių, higienos, 
                gražaus elgesio taisyklių, suprasti ir atjausti kitus, nesipešti, 
                nerūkyti, nesikeikti, ėmė domėtis knygomis, mokslu ir apskritai 
                gyvenimu. Saulutės valančiukų vadovė Danutė Sadauskienė išaugino 
                dorus, religingus, išprususius, tvirtų įsitikinimų jaunuolius. 
                Pasak A.Grigaravičiaus, gražių vaisių duoda bibliotekininkės Romualdos 
                Dovydaitienės ir mokytojos Irenos Žvinklevičienės darbas su valančiukų 
                kuopomis. Jis ne tik įvertino, bet ir siūlė galimas išeitis: Būtina 
                gaivinti ir puoselėti krikščioniškas šeimos tradicijas, nenumarinti 
                jubiliejiniais Kristaus metais pradėtų ėjimų į šeimas. Aktyvesnis 
                visuomeninis gyvenimas turėtų būti ir parapijose, steigiant prie 
                bažnyčių sales, kur galėtų rinktis vaikai, jaunimas, šeimos į 
                paskaitas, parodas, koncertus, patys rengtų kultūros programas, 
                kad nedykinėtų, kad kuo daugiau žmonių įsijungtų į dvasinį gyvenimą, 
                įsijaustų į jo privalumus, neštų juos kitiems ir įtvirtintų tokią 
                nuostatą: Mūsų namuose nieko pikto neatsitiko ir atsitikti negali. 
                
                Pasitaiko keistų, neįtikėtinų dalykų, kai mylinčių širdžių sušildyti 
                ir paveikti vaikai bando tėvus sulaikyti nuo alkoholizmo, rūkymo. 
                Vaikai pakvietė tėvus sutvarkyti Kurtuvėnų Salduvės parką. Niekas 
                taip žmonių nesuartina, kaip bendras darbas. 
                Vyskupo M.Valančiaus blaivystės sąjūdžio Šiaulių tarybos narys 
                Kazimieras Alminas sakė, kad mokykloms reikia mokymo priemonių, 
                veikiančių mokinio pasąmonę. Ant sąsiuvinių viršelių, bloknotų, 
                knygų galėtų būti blaivybę propaguojančių piešinių, užrašų. Reikia 
                renginių, ugdančių atsparumą agresyviai muzikai. Reikia daugiau 
                propaguoti liaudies ir klasikinę muziką, nes jos klausymasis, 
                pasak K.Almino, kaip grybavimas: nepažįstamą grybą žmogus paspiria, 
                o žinomą grybą pasiima. 
                Bibliotekininkė O.Daukšaitė, pastebėjusi smunkantį kai kurių mokytojų 
                autoritetą dėl nemeilės mokiniams, siūlė aukštosioms mokykloms, 
                rengiančioms pedagogus, daryti griežtesnę atranką, priimti tik 
                tuos, kurie turi pašaukimą dirbti su vaikais. Visuomenės sveikatos 
                ugdymo skyriaus vedėja D.Miniauskienė siūlė steigti tėvų mokyklėlę 
                tiems tėvams, kurie nesugeba spręsti šeimos problemų.
                Konferencija-seminaras Džiaugsmas be svaigulio įvairioms žinyboms 
                pateikė rekomendacijas: 1) rengti užklasinės veiklos specialistus 
                ir jaunimo grupių vadovus-entuziastus; 2) atgaivinti popamokinį 
                darbą, tarp kitų sričių  ir blaivybės metodikų propagandą, numatyti 
                tos veiklos finansavimą; 3) mokyklose ugdyti moksleivių elitą, 
                kad jis būtų pavyzdžiu kitiems, kad jaustų savo vertę būdamas 
                blaivus, o ne primityviai linksmindamasis; 4) skelbti konkursus 
                etinės blaivybės ugdymo medžiagai parengti; 5) skatinti mokytojus 
                etikos, tikybos, literatūros pamokose išplėsti blaivybės programą; 
                6) įvardyti aplinką  ypač agresyviąją muziką ir ugdyti imunitetą 
                prieš ją; 7) naudoti vaizduojamąją medžiagą  sąsiuvinių, bloknotų, 
                knygos viršelių, pamokų tvarkaraščius, dienynus blaivybei ugdyti; 
                8) finansuoti iš miesto biudžeto rizikos grupių nemokyklinių vaikų 
                užimtumą; 9) prie visų parapijų steigti šeimų, jaunimo bendruomenes, 
                numatyti jų veiklos programą; 10) mieste surengti tėvų mokyklą.
                Reikia tikėtis, jog atitinkamos tarnybos šias rekomendacijas priims 
                kaip nuoširdų patarimą, kaip išugdyti mūsų demokratinės visuomenės 
                vertą kuriančią jaunąją kartą.
              Aldona KAČERAUSKIENĖ
                Šiauliai
              © 2003 "XXI amžius"