Dramatiškas Popiežiaus
perspėjimas dėl žmonijai gresiančio chaoso
|
Popiežius Vatikane priėmė
175 užsienio valstybių ambasadorius
EPA-ELTA nuotrauka |
Dėl susidariusios įtemptos
tarptautinės padėties, dėl su nemažėjančia terorizmo grėsme eskaluojamo
konflikto Šventojoje Žemėje, politinio stalinistinio Šiaurės Korėjos
režimo vykdomo šantažo, grasinant pradėti branduolinio ginklo
gamybą, bei ypač dėl galimo JAV ir sąjungininkų karo prieš Iraką
popiežiaus Jono Pauliaus II sausio 13 dieną pasakyta tradicinė
naujametė kalba prie Šventojo Sosto akredituotiems diplomatams
buvo sutikta su neįprastai dideliu dėmesiu ir plačiai komentuojama
tiek žiniasklaidoje, tiek politiniuose sluoksniuose. Ši kalba
daugeliu atvejų buvo įvertinta kaip dramatiška, perspėjanti dėl
prarajos ir chaoso, kuriuose gali atsidurti daugelis tautų, o
gal net ir visa žmonija, jeigu nebus imtasi ryžtingų priemonių
taikai išsaugoti ir jeigu politikoje neįsivyraus kilnumo bei nesavanaudiškumo
principai.
Reikalavimai teisingesniam
pasauliui
Savojo diplomatams pasakyto pranešimo
pradžioje Popiežius su neįprastai asmenišku nuoširdumu prisipažino,
kad jo sielą taip pat palietė tas baimės jausmas, kuris dažnai
yra apėmęs mūsų amžininkų širdis. Analizuodamas šios baimės priežastis,
jis nurodė ypač klastingąjį terorizmą, kuris bet kuriuo metu
ir bet kurioje vietoje gali padaryti daug žalos. Tarp kitų parako
statinių, be jau minėtos Artimųjų Rytų Šventosios Žemės ir
Irako neišspręstos problemos, ypatingą susirūpinimą kelia nestabili
padėtis daugelyje Lotynų Amerikos šalių: ekonominė krizė Argentinoje,
marksistinių grupuočių partizaniniai veiksmai Kolumbijoje, politinės
rietenos Venesueloje. Popiežius taip pat pabrėžė, kad grėsmę
žmonijos išlikimui, individų taikai ir visuomenių saugumui kelia
pilietiniai neramumai ir badas Afrikos žemyno šalyse, neatsakingas
planetos gamtinių resursų niokojimas.
Ši padėtis, žinoma, nėra neišvengiamas žmonijos pražūties ženklas,
todėl negalima pasiduoti absoliučiam pesimizmui. Dar viskas gali
pasikeisti. Tai priklauso nuo kiekvieno iš mūsų, - sakė Šventasis
Tėvas. Ir, savaime suprantama, tai priklauso nuo politinių lyderių,
kurie yra pašaukti tarnauti bendrajam gėriui. Jis išdėsto tris
pagrindinius reikalavimus moraliai politikai vykdyti, kad žmonių
giminė neatsidurtų visiškame chaose ir nenusiristų į prarają.
Pirmasis reikalavimas tautų ir valstybių vadovams bei visiems
atsakomybę suvokiantiems piliečiams yra bekompromisinė pagarba
gyvybei. Nuo to turi prasidėti visa politika, nes pirmoji pagrindinių
žmogaus teisių iš tikrųjų yra teisė gyventi, sakė Popiežius.
Jis perspėjo, kad abortas, eutanazija, o pastaruoju metu ir skandalingi
bandymai klonuoti žmones rizikuoja sumenkinti asmenį iki daikto,
kurio gyvenimą arba mirtį gali lengvai nuspręsti kiti. Štai kodėl
prieš šiuos piktnaudžiavimus yra reikalingos griežtos įstatymų
priemonės, ypač kai šiandien vis labiau akivaizdu, kad ekonomine
nauda suinteresuota biotechnologinė industrija dažnai nesiskaito
su jokiais moraliniais kriterijais. Jonas Paulius II taip pat
nurodo, kad ir karas yra išpuolis prieš žmogaus gyvybę, todėl
kova už taiką visuomet yra kova už gyvybę.
Kitas svarbus reikalavimas pagarba įstatymui, tai yra tiek
nacionalinės, tiek tarptautinės teisės aktams, kurie garantuoja
atskirų piliečių ir tautų laisvę ir saugumą. Popiežius pabrėžia,
kad šiuo metu yra priimta pakankamai svarių įstatymų, konvencijų
bei deklaracijų, taip pat yra daug įvairių institucijų jiems įgyvendinti,
o politiniams vadovams reikia tik sąžiningai jais naudotis ir
vykdyti įsipareigojimus. Šventasis Tėvas pripažįsta, kad pasaulis
būtų visiškai kitoks, jeigu tautos ir vyriausybės dorai laikytųsi
visų pasirašytų susitarimų.
Pagaliau trečiasis Popiežiaus iškeltas reikalavimas yra solidarumo,
kaip visuotinės pareigos, pripažinimas. Dabartinėmis skandalingos
nelygybės sąlygomis svarbu negailėti pastangų, kad būtų užtikrinta,
jog kiekvienas jaustų atsakomybę už visą pažangą ir gerovę. Tuomet,
kai daug jaunų išsilavinusių žmonių neturi darbo, kai neįgalūs
asmenys tampa marginalizuota visuomenės dalimi, o vis gausėjančiais
senais žmonėmis niekas nesirūpina, kai vis daugiau šalių tampa
skurdo ir bado įkaitėmis, atsiranda nemažai nevilčiai pasidavusių
žmonių, kurie susivilioja prievarta, kaip paskutine savo problemų
sprendimo galimybe, arba beviltiškai užsidaro savyje.
Štai kodėl tokių pavojingų aplinkybių akivaizdoje Šventasis Tėvas
nurodo, jog būtina pasirinkti tokius politinių sprendimų kelius,
kurie parodytų, jog žmonija vis dar gali turėti ateitį. Sakydamas
egoizmui ne, jis pabrėžia, kad negali būti privilegijuotų
visuomeninių klasių ar valstybių, kurios užsidarytų savo gerovės
kiaute ir gyventų kitų vargo sąskaita. Visiems žmonėms yra skirta
gauti teisingą pasaulio gėrybių dalį, ar tai būtų aprūpinimas
vandeniu ir energetiniais resursais, ar naudojimasis šiuolaikiniais
medicinos pasiekimais. Pavyzdžiui, Bažnyčia pritaria reikalavimui
sumažinti brangių vaistų kainas vargingoms Afrikos šalims, nors
tai ir atsilieptų farmacijos koncernų pelnui.
Karas Irake nėra neišvengiamas
Jungtinėse Amerikos Valstijose,
arabų šalyse, taip pat Izraelyje turėjo būti nedviprasmiškai priimta
Šventojo Tėvo aiški nuostata, kurią pastaruoju metu ne kartą yra
pabrėžę kiti Vatikano atstovai: karas yra paskutinė galimybė,
net jeigu jis motyvuojamas teisėtu susirūpinimu dėl diktatoriško
režimo keliamos grėsmės tarptautinei taikai. Nepaisant Artimųjų
Rytų krizės, jos sprendimas niekada nebus įmanomas griebiantis
tiek teroro, tiek ginkluoto armijos įsikišimo, nes karinės pergalės
negali būti sprendimas, - pažymėjo Jonas Paulius II. Karas niekada
neturi būti tik dar viena priemonė, kurios kas nors galėtų imtis,
norėdamas išspręsti nesutarimus tarp tautų.
Jis taip pat pakartojo ne kartą išsakytą savo, kaip didžiausio
šių dienų taikdario, tvirtinimą, jog karas nėra kokia nors fatališka
ir neišvengiama realybė. Karas visada yra pralaimėjimas žmonijai.
Tarptautinė teisė, garbingas dialogas, solidarumas tarp valstybių,
kilnūs diplomatijos veiksmai štai tie tautų ir individų verti
metodai jų nesutarimams spręsti. Popiežius priminė Jungtinių
Tautų Organizacijos chartijos ir kitų tarptautinės teisės aktų
nuostatas, kad netgi būtino karinio įsikišimo atveju bendrajam
gėriui užtikrinti privalu įvertinti tas pasekmes, kurias civiliams
gyventojams turės surengtos karinės operacijos. O dėl Irako, kurį
Šventasis Tėvas pavadino Pranašų žeme, reikia turėti omenyje,
kad tos šalies gyventojai jau dvylika metų kenčia dėl įvesto tarptautinio
ekonominio embargo.
Šie perspėjantys Katalikų Bažnyčios vadovo žodžiai išsakyti tuo
metu, kai, nepaisant pasaulyje stiprėjančio taikos sąjūdžio, Jungtinės
Amerikos Valstijos ir Didžioji Britanija stiprina savo karines
pajėgas Persų įlankos regione galimam prevenciniam smūgiui prieš
Irako režimą, kuris, kaip tvirtinama, gamina neleistinus masinio
naikinimo ginklus ir aktyviai remia tarptautinį terorizmą. Komentuodamas
minėtus Popiežiaus žodžius, vėliau duotame interviu katalikų žiniasklaidai
JAV ambasadorius Vatikane Džimas Nikolsonas pastebėjo, jog yra
svarbu, kad Jonas Paulius II visiškai neatmeta karo prieš Iraką
galimybės, o tik pažymėjo, jog karas nėra visada neišvengiamas
ir turi būti naudojamas kaip paskutinė galimybė.
Popiežius tikrai nenori karo Irake, tačiau taip pat aišku, kad
jis nėra absoliutus pacifistas, - pažymėjo ambasadorius. Kada
Popiežius sakė, jog karas turi būti paskutinė priemonė, tai sutampa
su tuo, ką yra pasakęs prezidentas Džordžas Bušas, - aiškino Dž.Nikolsonas,
- prezidentas ir Amerikos žmonės taip pat nenori karo, ir klausimas,
ar jis bus, skirtas Irako diktatoriui Sadamui Huseinui. Jis taip
pat pirmą kartą atskleidė tą faktą, kad popiežius Jonas Paulius
II ir prezidentas Dž.Bušas dėl rūpesčių, susijusių su Irako problema,
yra neseniai pasikeitę laiškais. Dž.Nikolsonas atsisakė detalizuoti,
kas tuose laiškuose buvo rašoma, nes tai privatūs dalykai. Jis
tik pažymėjo, kad tarp Vatikano atstovų ir JAV pareigūnų vyksta
svarbus diplomatinis dialogas dėl padėties Irake ir nuolat pasikeičiama
turima informacija. Tarp 24 mln. Irako gyventojų apie du milijonus
yra krikščionys, jų dauguma yra Rytų apeigų katalikai (chaldėjai),
kurių dvasiniai vadovai taip pat yra griežtai nusistatę prieš
galimą karinį konfliktą.
Bažnytiniuose sluoksniuose bei tarp katalikų intelektualų, ypač
Jungtinėse Valstijose, pastaruoju metu išsivystė diskusija dėl
prezidento Dž.Bušo administracijos po 2001 m. rugsėjo 11 d. teroristinių
išpuolių Niujorke iškilusios prevencinio karo koncepcijos prieš
masinio naikinimo ginklą gaminančius pavojinguosius diktatorinius
režimus. Vatikano atstovai beveik vieningai atmeta prevencinio
karo, kaip potencialaus agresoriaus nuginklavimo karinėmis priemonėmis,
galimybę. Prevencinis karas, be abejonės, būtų agresijos veiksmai.
Jis negali būti įtrauktas į teisingo karo definiciją, - gruodžio
mėnesį yra nurodęs Popiežiškosios teisingumo ir taikos tarybos
pirmininkas arkivyskupas Renatas Martinas. Tikėjimo doktrinos
kongregacijos prefektas kardinolas Jozefas Ratcingeris neseniai
duotame interviu Vatikano radijui taip pat priminė Bažnyčios mokymą
apie teisingą karą, kuris suprantamas kaip gynybinė kova prieš
įvykdytą užpuolimą, taip pat jeigu esamo didelio neteisingumo
negalima pašalinti kitais būdais. Be to, reikia atsižvelgti, ar
turima nauda iš karinio įsikišimo aiškiai nusvers karo padarytus
nuostolius, ypač civilių gyventojų atžvilgiu. Šiuo metu rengiamo
karo prieš Iraką negalima pateisinti, pažymėjo kardinolas J.Ratcingeris.
Tarp žymių katalikų intelektualų, kurie remia prevencinio karo
koncepciją, yra JAV teologas ir politinis apžvalgininkas Maiklas
Novakas. Šis daugelio knygų apie religijos ir visuomeninio gyvenimo
santykius autorius, dabar vadovaujantis Socialinių ir politinių
studijų centrui Vašingtono iniciatyvų institute, pažymi, jog katalikišką
teisingo karo teoriją būtina taikyti naujajame XXI amžiaus kontekste,
atsižvelgiant į masinio naikinimo ginklo griaunamąją jėgą bei
tą didžiulę griūtį, su kuria tie ginklai gali būti panaudoti.
Be to, sveiką nuovoką`dažnai praradusiems teroristams ir jų rėmėjams
šėtonišką uždavinį atlikti padeda šiuolaikinės technologijos ir
komunikacijos priemonės. Jeigu mes būtume žinoję, kas atsitiks
rugsėjo 11-ąją, nejaugi nebūtų buvę pateisinama iš anksto imtis
atitinkamų veiksmų, užkirsti kelią tokiai tragedijai? klausė
Dž.Nikolsonas. Jis paaiškino, kad JAV ambasada Vatikane vasario
mėnesį rengia simpoziumą, kuriame bus bandoma pratęsti dialogą,
kada karas gali būti moraliai pateisinamas, žvelgiant iš šių dienų
perspektyvų. Tarptautinėje žiniasklaidoje taip pat pasirodė pranešimų,
remiantis informuotais Vatikano šaltiniais, kad Popiežius kritišku
momentu taip pat gali pasiųsti savo atstovus į Vašingtoną ir Bagdadą,
ieškant kokio nors politinio sprendimo, kad būtų išvengta karinių
veiksmų.
Reakcija į Popiežiaus
nusiskundimą dėl Rusijos katalikų padėties
Savo metinėje kalboje diplomatams
apie tarptautinę padėtį, išreikšdamas būtinumą užtikrinti religijos
laisvę ir sudaryti teisines sąlygas, kad religinės bendruomenės
galėtų esmingai prisidėti prie pilietinės visuomenės kūrimo, popiežius
Jonas Paulius II labai aiškiai nurodė į nepatenkinamą katalikų
mažumos padėtį Rusijoje. Pažymėjęs, jog jam pačiam labai skaudu,
kad dėl valdžios veiksmų jau daugelį mėnesių katalikų bendruomenės
negali sulaukti savo ganytojų (praėjusiais metais dėl grėsmės
nacionaliniam saugumui iš Rusijos buvo išvaryti keli katalikų
dvasininkai, tarp jų ir Irkutsko vyskupas Ježis Mazuras), Jonas
Paulius II pabrėžė, kad Šventasis Sostas tikisi iš Rusijos Federacijos
vyriausybės konkrečių sprendimų, kurie užbaigtų šią krizę. Jis
priminė Rusijos tarptautinius įsipareigojimus, sakydamas, kad
Rusijos katalikai nori gyventi kaip ir jų tikėjimo broliai likusiame
pasaulyje, džiaugdamiesi ta pačia laisve ir tuo pačiu orumu.
Atsiliepdamas į šias Popiežiaus pastabas, Rusijos vyriausybės
atstovas Aleksejus Volinas pareiškė, kad šalies vadovybė jokiais
veiksmais į tai nereaguos. Religijų pas mus daug, o įstatymas
numato tikėjimo išpažinimo laisvę: kiekvienas, kuris nori, meldžiasi,
nenori nesimeldžia, - sakė jis interviu radijo stočiai Echo
Moskvy. Be to, jis pridėjo, kad Rusijos katalikai niekada nesikreipė
į vyriausybę dėl dvasininkų stygiaus. Kaip vėliau pastebėjo vienas
Rusijos katalikų vadovų, iš šio pareigūno atsakymo matyti, kad
šios pokomunistinės valstybės vadovybė, matyt, nelabai suprato
Šventojo Tėvo iškeltos problemos esmę.
Tuo tarpu Rusijos Stačiatikių Bažnyčios reakcija buvo žymiai aštresnė.
Maskvos patriarchato Užsienio bažnytinių santykių skyriaus atstovas
vyresnysis kunigas (protojerejus) Vsevolodas Čaplinas išreiškė
nuostabą, kad Vatikanas dėl vizų atšaukimo keletui dvasininkų,
kam teisę turi kiekviena valstybė, - bando sukurti įvaizdį,
kad neva vykdomi totaliniai Rusijos katalikų persekiojimai.
Jo nuomone, mažoji Rusijos katalikų bendruomenė turi visišką
laisvę melstis ir užsiimti socialine veikla, šalyje veikia daug
katalikų parapijų, dirba keletas vyskupų.
V.Čaplinas pastebėjo, jog yra kitų šalių, kur katalikai tikrai
diskriminuojami, neleidžiant skirti jiems dvasininkų, tačiau kažkodėl
būtent Rusija tapo (Popiežiaus) beprecedentinės kritikos objektu.
Maskvos patriarchato atstovas, kaip būdinga, neatsisakė piktų
priekaištų, pažymėdamas, jog Rusijoje veikia daug katalikiškų
labdaros įstaigų, kurių pagalba už materialines gėrybes perkamos
žmonių sielos, tokiu būdu rusams primetamas jiems svetims tikėjimas.
Jis apkaltino Vatikaną dvigubais standartais misijinėje veikloje
ir pareiškė, kad nejaugi Rusija (Vatikane) -lengvas grobis,
kuriuo būtų galima kompensuoti Katalikų Bažnyčios didelę sielovadinę
krizę Vakarų Europoje. Tačiau, anot V.Čaplino, plačios katalikų
misijos Rusijoje idėja patyrė krachą, nes ir nedaugelį jų maldos
namų sunkiai užpildo tikintieji.
Galima pastebėti, kad tokioje Maskvos patriarchato reakcijoje
iš esmės nieko naujo nepasakyta, palyginti su tuo, kas buvo žinoma
anksčiau priekaištuose dėl neva katalikų ekspansijos į stačiatikių
kanoninę teritoriją. O sąvokų parinkimas atspindi gana vidutinišką
Maskvos patriarchato pareigūnų kultūros bei intelekto lygį. Įdomu
yra kitkas: Popiežius savo kalboje diplomatams dėl katalikų padėties
Rusijoje kreipėsi ne į Stačiatikių Bažnyčios, bet į šalies vadovus.
Tuo tarpu ypač jautri Maskvos patriarchato reakcija patvirtina,
kad būtent dėl jo įtakos įvyko katalikų dvasininkų išvarymas iš
Rusijos. (Anksčiau patriarchato atstovai teigė, kad apie vizų
dvasininkams atšaukimą jie patys sužinojo tik iš interneto ir
su tuo neturi nieko bendra.) Tiksliau sakant, tuomet suveikė gerai
suderintas patriarchato ir FSB (buvusio sovietinio KGB) tandemas,
nes Rusijos užsienio reikalų ministerija praėjusį rudenį yra pripažinusi,
kad katalikų dvasininkų išvarymas yra visiška FSB jurisdikcija.
Beje, Maskvai iš tikrųjų pakanka įžūlumo keliant įvairius nepagrįstus
reikalavimus katalikų dvasiniams vadovams. Štai gruodžio mėnesį
Vatikano atstovybę pasiekė vieno patriarchato hierarchų laiškas,
kuriame keliama keista sąlyga dialogui su Roma atnaujinti: atšaukti
iš pareigų Maskvos Dievo Motinos arkivyskupijos ordinarą arkivyskupą
Tadeušą Kondrusievičių ir panaikinti metropolijos statusą šiai
diecezijai. Vatikano atstovybė turėjo paaiškinti, kad prieš metus
padaryti popiežiaus Jono Pauliaus II sprendimai dėl vyskupijų
rango suteikimo buvusioms apaštalinėms administratūroms ir dėl
bažnytinės provincijos metropolijos įsteigimo Rusijoje yra negrįžtami,
kaip ir ganytojų joms paskyrimas. Taip pat neturi pagrindo Maskvos
spaudoje pasirodę nekorektiški tvirtinimai, kad Popiežiaus pareikšta
kritika dėl katalikų padėties Rusijoje neva atspindi lenkiškosios
grupuotės ir itališkosios grupuotės nesutarimus Romos kurijoje
dėl naujosios Rytų politikos ir kad itališkoji pusė labiau palankesnė
stačiatikiams.
Tuo tarpu arkivyskupas T.Kondrusievičius padėkojo Šventajam Tėvui
už jo parodytą paramą, solidarumą ir meilę Rusijos Katalikų Bažnyčiai.
Sausio viduryje Fides misijų žinių agentūros paskelbtame arkivyskupo
pareiškime sakoma, kad Popiežius, visuomet būdamas žmogaus teisių
gynėju, šį kartą asmeniškai nurodė sunkią Rusijos katalikų padėtį.
Kurdama demokratiją, Rusija turi išmokti gerbti tarptautinius
įsipareigojimus ir užtikrinti šalies katalikams jiems prideramas
teises, pabrėžė arkivyskupas T.Kondrusievičius. Nepaisant nemandagios
Maskvos patriarchato reakcijos, reikia turėti vilties, kad Popiežiaus
žodžiai Rusijoje bus suprasti ir taps veiksmingi.
Panašią viltį išreiškė ir išvarytasis vyskupas J.Mazuras, sakydamas,
kad Rusijos vyriausybė gal priims konkrečius sprendimus (kaip
to pageidauja Šventasis Tėvas), ir parapijos bei tikintieji pagaliau
galės atgauti savo ganytojus. Dėl sausio 19-26 dienomis vykstančios
Maldos už krikščionių vienybę savaitės, vyskupas J.Mazuras pažymėjo,
kad po kryžiumi nėra atskirai vietos katalikams, stačiatikiams
ar protestantams. Po kryžiumi visi mes esame tokie patys, visi
esame tikrieji broliai.
Suvienytoje Europoje
pirmenybė turi būti skiriama prigimtinei teisei ir kilniai politikai
Savo kalboje diplomatams, paliesdamas
vis labiau globalizuoto pasaulio egzistencijos klausimus, popiežius
Jonas Paulius II parėmė stiprėjančią nuostatą, kad XXI amžiuje
izoliuotas nepriklausomybės kultas palaipsniui nueina į praeitį.
Valstybių nepriklausomybė daugiau negali būti suprasta atskirai
nuo tarpusavio priklausomybės koncepcijos, - pažymėjo Šventasis
Tėvas. Šis tarpusavio ryšys gali būti panaudotas tiek geram, tiek
ir blogam reikalui, todėl būtent dabar ypač svarbu politikoje
atskirti gėrį nuo blogio ir pavadinti juos tikraisiais vardais.
Istorija mums nuolat primena, kad jeigu pradedama abejoti ar painiotis
tarp to, kas yra gera ir kas bloga, tada neišvengiamai iškyla
pavojus, kad įsivyraus didžiausias blogis, kurio labiausiai bijomasi.
Popiežius pasakė dvi sąlygas, kurių būtina laikytis, kad šių dienų
pasaulis išvengtų chaoso. Pirmiausia kiekvienos valstybės gyvenime
ir santykiuose tarp valstybių iš naujo reikia atrasti vertybių
hierarchiją ir pripažinti prigimtinės teisės pirmumą. Prigimtinė
teisė visuomet buvo įkvėpimo šaltinis tautų teisėms ir pirmosioms
tarptautinėms teisės formuluotėms, paaiškino Šventasis Tėvas.
Kaip moko Katalikų Bažnyčios katekizmas, prigimtinės teisės
moralinis pojūtis įgalina žmogų savo protu atskirti gėrį ir blogį,
tiesą ir meilę (1954). Popiežius yra įsitikinęs, kad prigimtinės
teisės bendrieji ir visuotiniai principai padeda labiau suprasti
žmonių giminės vienovę ir skatina sąžinės tobulėjimą tiek tų,
kurie valdo, tiek ir tų, kurie yra valdomi.
Kitas svarbus poreikis vis labiau globalizuotam pasauliui, Šventojo
Tėvo nuomone, yra teisingi ir nesavanaudiški valstybininkai,
kurių atsidavusioje veikloje pagrindu būtų bendrojo gėrio siekimas.
Parama politiniams lyderiams galima tik tuomet, kai jų privaloma
profesinė kompetencija yra susieta su tvirtais moralės įsitikinimais.
Būtent tada, kai vadovai savo veiksmuose vadovaujasi šiais įsitikinimais,
jie gali užkirsti kelią neteisingumui ir korupcijai bei pasiekti
tai, kas vadinama geru valdymu. Jeigu politiniuose projektuose
vyraus materialinės ir dvasinės visų žmonių gerovės siekimas,
teisių ir laisvių įtvirtinimas, nesavanaudiška tarnystė visuomenei,
tai bus geriausia garantija santarvei valstybės viduje ir taikai
tarptautinėje plotmėje.
Vienu tokių pozityvių ir dideles viltis teikiančių projektų, popiežiaus
Jono Pauliaus II įsitikinimu, yra dabar vykstantis Europos integracijos
procesas. Senasis žemynas ir civilizacijos lopšys, praėjusiame
XX amžiuje beveik sunaikintas vykusių dviejų pasaulinių karų,
vėliau suskaldytas į Vakarų ir Rytų blokus, dabar iš naujo atgauna
vienybę, teisingumą ir gerovę. Europai pavyko nugriauti ją subjaurojusias
sienas, - pastebėjo Popiežius, kuris, visuotiniu pripažinimu,
pats daug yra prisidėjęs prie tų ideologinių nugriovimų. Ji
ryžosi kurti ir planuoti naują realybę, derinant vienybę ir įvairovę,
nacionalinį suverenitetą ir bendrą veikimą, ekonominę pažangą
ir socialinį teisingumą.
Jonas Paulius II taip pat pabrėžė, kad naujoji suvienyta Europa
lieka nešėja tų 2000 metų senumo krikščionybės principų, kurie
persmelkė visą jos istoriją ir davė pagrindus europietiškajam
humanizmui. Dėl šios priežasties Šventasis Sostas ir visos krikščioniškosios
Bažnyčios paragino Europos Sąjungos būsimosios Konstitucinės sutarties
rengėjus į ją įterpti nuorodą į Dievą ir krikščioniškąjį paveldą.
Popiežius dar kartą priminė jo anksčiau pabrėžtinai išsakytą pageidavimą,
kad buvusio Prancūzijos prezidento Valeri Žiskar dEsteno vadovaujamame
Europos Konvente rengiamoje Konstitucijoje būtų pripažinta religinė
laisvė visais jos aspektais, struktūrinis dialogas tarp tikinčiųjų
bendruomenių ir europinių institucijų bei pagarba tam teisiniam
statusui, kurį Bažnyčios turi kiekvienos valstybės įstatymuose.
Kaip manoma, šiuos klausimus Jonas Paulius II turėtų išsamiau
aptarti apsilankęs Europos Parlamente, kur jį šių metų pradžioje
oficialiai pakvietė audiencijoje priimtas Europos Parlamento pirmininkas
Patas Koksas.
* * *
Vatikanas palaiko diplomatinius
santykius su 178-iomis, tai yra su beveik visomis pasaulio valstybėmis.
Per 24-erius popiežiaus Jono Pauliaus II pontifikato metus Vatikano
diplomatinių atstovybių nunciatūrų skaičius padvigubėjo. Šventojo
Sosto delegacijos taip pat aktyviai veikia Jungtinėse Tautose
ir visose kitose pagrindinėse tarptautinėse organizacijose.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"