Dramatiškas Popiežiaus 
                perspėjimas dėl žmonijai gresiančio chaoso
              
                
                    | 
                
                
                  Popiežius Vatikane priėmė 
                      175 užsienio valstybių ambasadorius 
                    EPA-ELTA nuotrauka  | 
                
              
              Dėl susidariusios įtemptos 
                tarptautinės padėties, dėl su nemažėjančia terorizmo grėsme eskaluojamo 
                konflikto Šventojoje Žemėje, politinio stalinistinio Šiaurės Korėjos 
                režimo vykdomo šantažo, grasinant pradėti branduolinio ginklo 
                gamybą, bei ypač dėl galimo JAV ir sąjungininkų karo prieš Iraką 
                popiežiaus Jono Pauliaus II sausio 13 dieną pasakyta tradicinė 
                naujametė kalba prie Šventojo Sosto akredituotiems diplomatams 
                buvo sutikta su neįprastai dideliu dėmesiu ir plačiai komentuojama 
                tiek žiniasklaidoje, tiek politiniuose sluoksniuose. Ši kalba 
                daugeliu atvejų buvo įvertinta kaip dramatiška, perspėjanti dėl 
                prarajos ir chaoso, kuriuose gali atsidurti daugelis tautų, o 
                gal net ir visa žmonija, jeigu nebus imtasi ryžtingų priemonių 
                taikai išsaugoti ir jeigu politikoje neįsivyraus kilnumo bei nesavanaudiškumo 
                principai.
              Reikalavimai teisingesniam 
                pasauliui
               Savojo diplomatams pasakyto pranešimo 
                pradžioje Popiežius su neįprastai asmenišku nuoširdumu prisipažino, 
                kad jo sielą taip pat palietė tas baimės jausmas, kuris dažnai 
                yra apėmęs mūsų amžininkų širdis. Analizuodamas šios baimės priežastis, 
                jis nurodė ypač klastingąjį terorizmą, kuris bet kuriuo metu 
                ir bet kurioje vietoje gali padaryti daug žalos. Tarp kitų parako 
                statinių, be jau minėtos Artimųjų Rytų  Šventosios Žemės ir 
                Irako  neišspręstos problemos, ypatingą susirūpinimą kelia nestabili 
                padėtis daugelyje Lotynų Amerikos šalių: ekonominė krizė Argentinoje, 
                marksistinių grupuočių partizaniniai veiksmai Kolumbijoje, politinės 
                rietenos Venesueloje. Popiežius taip pat pabrėžė, kad grėsmę 
                žmonijos išlikimui, individų taikai ir visuomenių saugumui kelia 
                pilietiniai neramumai ir badas Afrikos žemyno šalyse, neatsakingas 
                planetos gamtinių resursų niokojimas. 
                Ši padėtis, žinoma, nėra neišvengiamas žmonijos pražūties ženklas, 
                todėl negalima pasiduoti absoliučiam pesimizmui. Dar viskas gali 
                pasikeisti. Tai priklauso nuo kiekvieno iš mūsų, - sakė Šventasis 
                Tėvas. Ir, savaime suprantama, tai priklauso nuo politinių lyderių, 
                kurie yra pašaukti tarnauti bendrajam gėriui. Jis išdėsto tris 
                pagrindinius reikalavimus moraliai politikai vykdyti, kad žmonių 
                giminė neatsidurtų visiškame chaose ir nenusiristų į prarają. 
                
                Pirmasis reikalavimas tautų ir valstybių vadovams bei visiems 
                atsakomybę suvokiantiems piliečiams yra bekompromisinė pagarba 
                gyvybei. Nuo to turi prasidėti visa politika, nes pirmoji pagrindinių 
                žmogaus teisių iš tikrųjų yra teisė gyventi, sakė Popiežius. 
                Jis perspėjo, kad abortas, eutanazija, o pastaruoju metu ir skandalingi 
                bandymai klonuoti žmones rizikuoja sumenkinti asmenį iki daikto, 
                kurio gyvenimą arba mirtį gali lengvai nuspręsti kiti. Štai kodėl 
                prieš šiuos piktnaudžiavimus yra reikalingos griežtos įstatymų 
                priemonės, ypač kai šiandien vis labiau akivaizdu, kad ekonomine 
                nauda suinteresuota biotechnologinė industrija dažnai nesiskaito 
                su jokiais moraliniais kriterijais. Jonas Paulius II taip pat 
                nurodo, kad ir karas yra išpuolis prieš žmogaus gyvybę, todėl 
                kova už taiką visuomet yra kova už gyvybę.
                Kitas svarbus reikalavimas  pagarba įstatymui, tai yra tiek 
                nacionalinės, tiek tarptautinės teisės aktams, kurie garantuoja 
                atskirų piliečių ir tautų laisvę ir saugumą. Popiežius pabrėžia, 
                kad šiuo metu yra priimta pakankamai svarių įstatymų, konvencijų 
                bei deklaracijų, taip pat yra daug įvairių institucijų jiems įgyvendinti, 
                o politiniams vadovams reikia tik sąžiningai jais naudotis ir 
                vykdyti įsipareigojimus. Šventasis Tėvas pripažįsta, kad pasaulis 
                būtų visiškai kitoks, jeigu tautos ir vyriausybės dorai laikytųsi 
                visų pasirašytų susitarimų. 
                Pagaliau trečiasis Popiežiaus iškeltas reikalavimas yra solidarumo, 
                kaip visuotinės pareigos, pripažinimas. Dabartinėmis skandalingos 
                nelygybės sąlygomis svarbu negailėti pastangų, kad būtų užtikrinta, 
                jog kiekvienas jaustų atsakomybę už visą pažangą ir gerovę. Tuomet, 
                kai daug jaunų išsilavinusių žmonių neturi darbo, kai neįgalūs 
                asmenys tampa marginalizuota visuomenės dalimi, o vis gausėjančiais 
                senais žmonėmis niekas nesirūpina, kai vis daugiau šalių tampa 
                skurdo ir bado įkaitėmis, atsiranda nemažai nevilčiai pasidavusių 
                žmonių, kurie susivilioja prievarta, kaip paskutine savo problemų 
                sprendimo galimybe, arba beviltiškai užsidaro savyje. 
                Štai kodėl tokių pavojingų aplinkybių akivaizdoje Šventasis Tėvas 
                nurodo, jog būtina pasirinkti tokius politinių sprendimų kelius, 
                kurie parodytų, jog žmonija vis dar gali turėti ateitį. Sakydamas 
                egoizmui  ne, jis pabrėžia, kad negali būti privilegijuotų 
                visuomeninių klasių ar valstybių, kurios užsidarytų savo gerovės 
                kiaute ir gyventų kitų vargo sąskaita. Visiems žmonėms yra skirta 
                gauti teisingą pasaulio gėrybių dalį, ar tai būtų aprūpinimas 
                vandeniu ir energetiniais resursais, ar naudojimasis šiuolaikiniais 
                medicinos pasiekimais. Pavyzdžiui, Bažnyčia pritaria reikalavimui 
                sumažinti brangių vaistų kainas vargingoms Afrikos šalims, nors 
                tai ir atsilieptų farmacijos koncernų pelnui.
               Karas Irake nėra neišvengiamas
               Jungtinėse Amerikos Valstijose, 
                arabų šalyse, taip pat Izraelyje turėjo būti nedviprasmiškai priimta 
                Šventojo Tėvo aiški nuostata, kurią pastaruoju metu ne kartą yra 
                pabrėžę kiti Vatikano atstovai: karas yra paskutinė galimybė, 
                net jeigu jis motyvuojamas teisėtu susirūpinimu dėl diktatoriško 
                režimo keliamos grėsmės tarptautinei taikai. Nepaisant Artimųjų 
                Rytų krizės, jos sprendimas niekada nebus įmanomas griebiantis 
                tiek teroro, tiek ginkluoto armijos įsikišimo, nes karinės pergalės 
                negali būti sprendimas, - pažymėjo Jonas Paulius II.  Karas niekada 
                neturi būti tik dar viena priemonė, kurios kas nors galėtų imtis, 
                norėdamas išspręsti nesutarimus tarp tautų. 
                Jis taip pat pakartojo ne kartą išsakytą savo, kaip didžiausio 
                šių dienų taikdario, tvirtinimą, jog karas nėra kokia nors fatališka 
                ir neišvengiama realybė. Karas visada yra pralaimėjimas žmonijai. 
                Tarptautinė teisė, garbingas dialogas, solidarumas tarp valstybių, 
                kilnūs diplomatijos veiksmai  štai tie tautų ir individų verti 
                metodai jų nesutarimams spręsti. Popiežius priminė Jungtinių 
                Tautų Organizacijos chartijos ir kitų tarptautinės teisės aktų 
                nuostatas, kad netgi būtino karinio įsikišimo atveju bendrajam 
                gėriui užtikrinti privalu įvertinti tas pasekmes, kurias civiliams 
                gyventojams turės surengtos karinės operacijos. O dėl Irako, kurį 
                Šventasis Tėvas pavadino Pranašų žeme, reikia turėti omenyje, 
                kad tos šalies gyventojai jau dvylika metų kenčia dėl įvesto tarptautinio 
                ekonominio embargo. 
                Šie perspėjantys Katalikų Bažnyčios vadovo žodžiai išsakyti tuo 
                metu, kai, nepaisant pasaulyje stiprėjančio taikos sąjūdžio, Jungtinės 
                Amerikos Valstijos ir Didžioji Britanija stiprina savo karines 
                pajėgas Persų įlankos regione galimam prevenciniam smūgiui prieš 
                Irako režimą, kuris, kaip tvirtinama, gamina neleistinus masinio 
                naikinimo ginklus ir aktyviai remia tarptautinį terorizmą. Komentuodamas 
                minėtus Popiežiaus žodžius, vėliau duotame interviu katalikų žiniasklaidai 
                JAV ambasadorius Vatikane Džimas Nikolsonas pastebėjo, jog yra 
                svarbu, kad Jonas Paulius II visiškai neatmeta karo prieš Iraką 
                galimybės, o tik pažymėjo, jog karas nėra visada neišvengiamas 
                ir turi būti naudojamas kaip paskutinė galimybė. 
                Popiežius tikrai nenori karo Irake, tačiau taip pat aišku, kad 
                jis nėra absoliutus pacifistas, - pažymėjo ambasadorius. Kada 
                Popiežius sakė, jog karas turi būti paskutinė priemonė, tai sutampa 
                su tuo, ką yra pasakęs prezidentas Džordžas Bušas, - aiškino Dž.Nikolsonas, 
                - prezidentas ir Amerikos žmonės taip pat nenori karo, ir klausimas, 
                ar jis bus, skirtas Irako diktatoriui Sadamui Huseinui. Jis taip 
                pat pirmą kartą atskleidė tą faktą, kad popiežius Jonas Paulius 
                II ir prezidentas Dž.Bušas dėl rūpesčių, susijusių su Irako problema, 
                yra neseniai pasikeitę laiškais. Dž.Nikolsonas atsisakė detalizuoti, 
                kas tuose laiškuose buvo rašoma, nes tai privatūs dalykai. Jis 
                tik pažymėjo, kad tarp Vatikano atstovų ir JAV pareigūnų vyksta 
                svarbus diplomatinis dialogas dėl padėties Irake ir nuolat pasikeičiama 
                turima informacija. Tarp 24 mln. Irako gyventojų apie du milijonus 
                yra krikščionys, jų dauguma yra Rytų apeigų katalikai (chaldėjai), 
                kurių dvasiniai vadovai taip pat yra griežtai nusistatę prieš 
                galimą karinį konfliktą. 
                Bažnytiniuose sluoksniuose bei tarp katalikų intelektualų, ypač 
                Jungtinėse Valstijose, pastaruoju metu išsivystė diskusija dėl 
                prezidento Dž.Bušo administracijos po 2001 m. rugsėjo 11 d. teroristinių 
                išpuolių Niujorke iškilusios prevencinio karo koncepcijos prieš 
                masinio naikinimo ginklą gaminančius pavojinguosius diktatorinius 
                režimus. Vatikano atstovai beveik vieningai atmeta prevencinio 
                karo, kaip potencialaus agresoriaus nuginklavimo karinėmis priemonėmis, 
                galimybę. Prevencinis karas, be abejonės, būtų agresijos veiksmai. 
                Jis negali būti įtrauktas į teisingo karo definiciją, - gruodžio 
                mėnesį yra nurodęs Popiežiškosios teisingumo ir taikos tarybos 
                pirmininkas arkivyskupas Renatas Martinas. Tikėjimo doktrinos 
                kongregacijos prefektas kardinolas Jozefas Ratcingeris neseniai 
                duotame interviu Vatikano radijui taip pat priminė Bažnyčios mokymą 
                apie teisingą karą, kuris suprantamas kaip gynybinė kova prieš 
                įvykdytą užpuolimą, taip pat jeigu esamo didelio neteisingumo 
                negalima pašalinti kitais būdais. Be to, reikia atsižvelgti, ar 
                turima nauda iš karinio įsikišimo aiškiai nusvers karo padarytus 
                nuostolius, ypač civilių gyventojų atžvilgiu. Šiuo metu rengiamo 
                karo prieš Iraką negalima pateisinti, pažymėjo kardinolas J.Ratcingeris. 
                
                Tarp žymių katalikų intelektualų, kurie remia prevencinio karo 
                koncepciją, yra JAV teologas ir politinis apžvalgininkas Maiklas 
                Novakas. Šis daugelio knygų apie religijos ir visuomeninio gyvenimo 
                santykius autorius, dabar vadovaujantis Socialinių ir politinių 
                studijų centrui Vašingtono iniciatyvų institute, pažymi, jog katalikišką 
                teisingo karo teoriją būtina taikyti naujajame XXI amžiaus kontekste, 
                atsižvelgiant į masinio naikinimo ginklo griaunamąją jėgą bei 
                tą didžiulę griūtį, su kuria tie ginklai gali būti panaudoti. 
                Be to, sveiką nuovoką`dažnai praradusiems teroristams ir jų rėmėjams 
                šėtonišką uždavinį atlikti padeda šiuolaikinės technologijos ir 
                komunikacijos priemonės. Jeigu mes būtume žinoję, kas atsitiks 
                rugsėjo 11-ąją, nejaugi nebūtų buvę pateisinama iš anksto imtis 
                atitinkamų veiksmų, užkirsti kelią tokiai tragedijai?  klausė 
                Dž.Nikolsonas. Jis paaiškino, kad JAV ambasada Vatikane vasario 
                mėnesį rengia simpoziumą, kuriame bus bandoma pratęsti dialogą, 
                kada karas gali būti moraliai pateisinamas, žvelgiant iš šių dienų 
                perspektyvų. Tarptautinėje žiniasklaidoje taip pat pasirodė pranešimų, 
                remiantis informuotais Vatikano šaltiniais, kad Popiežius kritišku 
                momentu taip pat gali pasiųsti savo atstovus į Vašingtoną ir Bagdadą, 
                ieškant kokio nors politinio sprendimo, kad būtų išvengta karinių 
                veiksmų.
               Reakcija į Popiežiaus 
                nusiskundimą dėl Rusijos katalikų padėties
               Savo metinėje kalboje diplomatams 
                apie tarptautinę padėtį, išreikšdamas būtinumą užtikrinti religijos 
                laisvę ir sudaryti teisines sąlygas, kad religinės bendruomenės 
                galėtų esmingai prisidėti prie pilietinės visuomenės kūrimo, popiežius 
                Jonas Paulius II labai aiškiai nurodė į nepatenkinamą katalikų 
                mažumos padėtį Rusijoje. Pažymėjęs, jog jam pačiam labai skaudu, 
                kad dėl valdžios veiksmų jau daugelį mėnesių katalikų bendruomenės 
                negali sulaukti savo ganytojų (praėjusiais metais dėl grėsmės 
                nacionaliniam saugumui iš Rusijos buvo išvaryti keli katalikų 
                dvasininkai, tarp jų ir Irkutsko vyskupas Ježis Mazuras), Jonas 
                Paulius II pabrėžė, kad Šventasis Sostas tikisi iš Rusijos Federacijos 
                vyriausybės konkrečių sprendimų, kurie užbaigtų šią krizę. Jis 
                priminė Rusijos tarptautinius įsipareigojimus, sakydamas, kad 
                Rusijos katalikai nori gyventi kaip ir jų tikėjimo broliai likusiame 
                pasaulyje, džiaugdamiesi ta pačia laisve ir tuo pačiu orumu. 
                
                Atsiliepdamas į šias Popiežiaus pastabas, Rusijos vyriausybės 
                atstovas Aleksejus Volinas pareiškė, kad šalies vadovybė jokiais 
                veiksmais į tai nereaguos. Religijų pas mus daug, o įstatymas 
                numato tikėjimo išpažinimo laisvę: kiekvienas, kuris nori, meldžiasi, 
                nenori  nesimeldžia, - sakė jis interviu radijo stočiai Echo 
                Moskvy. Be to, jis pridėjo, kad Rusijos katalikai niekada nesikreipė 
                į vyriausybę dėl dvasininkų stygiaus. Kaip vėliau pastebėjo vienas 
                Rusijos katalikų vadovų, iš šio pareigūno atsakymo matyti, kad 
                šios pokomunistinės valstybės vadovybė, matyt, nelabai suprato 
                Šventojo Tėvo iškeltos problemos esmę.
                Tuo tarpu Rusijos Stačiatikių Bažnyčios reakcija buvo žymiai aštresnė. 
                Maskvos patriarchato Užsienio bažnytinių santykių skyriaus atstovas 
                vyresnysis kunigas (protojerejus) Vsevolodas Čaplinas išreiškė 
                nuostabą, kad Vatikanas dėl vizų atšaukimo keletui dvasininkų, 
                 kam teisę turi kiekviena valstybė, - bando sukurti įvaizdį, 
                kad neva vykdomi totaliniai Rusijos katalikų persekiojimai. 
                Jo nuomone, mažoji Rusijos katalikų bendruomenė turi visišką 
                laisvę melstis ir užsiimti socialine veikla, šalyje veikia daug 
                katalikų parapijų, dirba keletas vyskupų. 
                V.Čaplinas pastebėjo, jog yra kitų šalių, kur katalikai tikrai 
                diskriminuojami, neleidžiant skirti jiems dvasininkų, tačiau kažkodėl 
                būtent Rusija tapo (Popiežiaus) beprecedentinės kritikos objektu. 
                
                Maskvos patriarchato atstovas, kaip būdinga, neatsisakė piktų 
                priekaištų, pažymėdamas, jog Rusijoje veikia daug katalikiškų 
                labdaros įstaigų, kurių pagalba už materialines gėrybes perkamos 
                žmonių sielos, tokiu būdu rusams primetamas jiems svetims tikėjimas. 
                Jis apkaltino Vatikaną dvigubais standartais misijinėje veikloje 
                ir pareiškė, kad nejaugi Rusija (Vatikane) -lengvas grobis, 
                kuriuo būtų galima kompensuoti Katalikų Bažnyčios didelę sielovadinę 
                krizę Vakarų Europoje. Tačiau, anot V.Čaplino, plačios katalikų 
                misijos Rusijoje idėja patyrė krachą, nes ir nedaugelį jų maldos 
                namų sunkiai užpildo tikintieji.
                Galima pastebėti, kad tokioje Maskvos patriarchato reakcijoje 
                iš esmės nieko naujo nepasakyta, palyginti su tuo, kas buvo žinoma 
                anksčiau priekaištuose dėl neva katalikų ekspansijos į stačiatikių 
                kanoninę teritoriją. O sąvokų parinkimas atspindi gana vidutinišką 
                Maskvos patriarchato pareigūnų kultūros bei intelekto lygį. Įdomu 
                yra kitkas: Popiežius savo kalboje diplomatams dėl katalikų padėties 
                Rusijoje kreipėsi ne į Stačiatikių Bažnyčios, bet į šalies vadovus. 
                Tuo tarpu ypač jautri Maskvos patriarchato reakcija patvirtina, 
                kad būtent dėl jo įtakos įvyko katalikų dvasininkų išvarymas iš 
                Rusijos. (Anksčiau patriarchato atstovai teigė, kad apie vizų 
                dvasininkams atšaukimą jie patys sužinojo tik iš interneto ir 
                su tuo neturi nieko bendra.) Tiksliau sakant, tuomet suveikė gerai 
                suderintas patriarchato ir FSB (buvusio sovietinio KGB) tandemas, 
                nes Rusijos užsienio reikalų ministerija praėjusį rudenį yra pripažinusi, 
                kad katalikų dvasininkų išvarymas yra visiška FSB jurisdikcija. 
                
                Beje, Maskvai iš tikrųjų pakanka įžūlumo keliant įvairius nepagrįstus 
                reikalavimus katalikų dvasiniams vadovams. Štai gruodžio mėnesį 
                Vatikano atstovybę pasiekė vieno patriarchato hierarchų laiškas, 
                kuriame keliama keista sąlyga dialogui su Roma atnaujinti: atšaukti 
                iš pareigų Maskvos Dievo Motinos arkivyskupijos ordinarą arkivyskupą 
                Tadeušą Kondrusievičių ir panaikinti metropolijos statusą šiai 
                diecezijai. Vatikano atstovybė turėjo paaiškinti, kad prieš metus 
                padaryti popiežiaus Jono Pauliaus II sprendimai dėl vyskupijų 
                rango suteikimo buvusioms apaštalinėms administratūroms ir dėl 
                bažnytinės provincijos  metropolijos įsteigimo Rusijoje yra negrįžtami, 
                kaip ir ganytojų joms paskyrimas. Taip pat neturi pagrindo Maskvos 
                spaudoje pasirodę nekorektiški tvirtinimai, kad Popiežiaus pareikšta 
                kritika dėl katalikų padėties Rusijoje neva atspindi lenkiškosios 
                grupuotės ir itališkosios grupuotės nesutarimus Romos kurijoje 
                dėl naujosios Rytų politikos ir kad itališkoji pusė labiau palankesnė 
                stačiatikiams.
                Tuo tarpu arkivyskupas T.Kondrusievičius padėkojo Šventajam Tėvui 
                už jo parodytą paramą, solidarumą ir meilę Rusijos Katalikų Bažnyčiai. 
                Sausio viduryje Fides misijų žinių agentūros paskelbtame arkivyskupo 
                pareiškime sakoma, kad Popiežius, visuomet būdamas žmogaus teisių 
                gynėju, šį kartą asmeniškai nurodė sunkią Rusijos katalikų padėtį. 
                Kurdama demokratiją, Rusija turi išmokti gerbti tarptautinius 
                įsipareigojimus ir užtikrinti šalies katalikams jiems prideramas 
                teises, pabrėžė arkivyskupas T.Kondrusievičius. Nepaisant nemandagios 
                Maskvos patriarchato reakcijos, reikia turėti vilties, kad Popiežiaus 
                žodžiai Rusijoje bus suprasti ir taps veiksmingi.
                Panašią viltį išreiškė ir išvarytasis vyskupas J.Mazuras, sakydamas, 
                kad Rusijos vyriausybė gal priims konkrečius sprendimus (kaip 
                to pageidauja Šventasis Tėvas), ir parapijos bei tikintieji pagaliau 
                galės atgauti savo ganytojus. Dėl sausio 19-26 dienomis vykstančios 
                Maldos už krikščionių vienybę savaitės, vyskupas J.Mazuras pažymėjo, 
                kad po kryžiumi nėra atskirai vietos katalikams, stačiatikiams 
                ar protestantams. Po kryžiumi visi mes esame tokie patys, visi 
                esame tikrieji broliai. 
               Suvienytoje Europoje 
                pirmenybė turi būti skiriama prigimtinei teisei ir kilniai politikai
               Savo kalboje diplomatams, paliesdamas 
                vis labiau globalizuoto pasaulio egzistencijos klausimus, popiežius 
                Jonas Paulius II parėmė stiprėjančią nuostatą, kad XXI amžiuje 
                izoliuotas nepriklausomybės kultas palaipsniui nueina į praeitį. 
                Valstybių nepriklausomybė daugiau negali būti suprasta atskirai 
                nuo tarpusavio priklausomybės koncepcijos, - pažymėjo Šventasis 
                Tėvas. Šis tarpusavio ryšys gali būti panaudotas tiek geram, tiek 
                ir blogam reikalui, todėl būtent dabar ypač svarbu politikoje 
                atskirti gėrį nuo blogio ir pavadinti juos tikraisiais vardais. 
                Istorija mums nuolat primena, kad jeigu pradedama abejoti ar painiotis 
                tarp to, kas yra gera ir kas bloga, tada neišvengiamai iškyla 
                pavojus, kad įsivyraus didžiausias blogis, kurio labiausiai bijomasi. 
                
                Popiežius pasakė dvi sąlygas, kurių būtina laikytis, kad šių dienų 
                pasaulis išvengtų chaoso. Pirmiausia kiekvienos valstybės gyvenime 
                ir santykiuose tarp valstybių iš naujo reikia atrasti vertybių 
                hierarchiją ir pripažinti prigimtinės teisės pirmumą. Prigimtinė 
                teisė visuomet buvo įkvėpimo šaltinis tautų teisėms ir pirmosioms 
                tarptautinėms teisės formuluotėms, paaiškino Šventasis Tėvas. 
                Kaip moko Katalikų Bažnyčios katekizmas, prigimtinės teisės 
                moralinis pojūtis įgalina žmogų savo protu atskirti gėrį ir blogį, 
                tiesą ir meilę (1954). Popiežius yra įsitikinęs, kad prigimtinės 
                teisės bendrieji ir visuotiniai principai padeda labiau suprasti 
                žmonių giminės vienovę ir skatina sąžinės tobulėjimą tiek tų, 
                kurie valdo, tiek ir tų, kurie yra valdomi. 
                Kitas svarbus poreikis vis labiau globalizuotam pasauliui, Šventojo 
                Tėvo nuomone, yra teisingi ir nesavanaudiški valstybininkai, 
                kurių atsidavusioje veikloje pagrindu būtų bendrojo gėrio siekimas. 
                Parama politiniams lyderiams galima tik tuomet, kai jų privaloma 
                profesinė kompetencija yra susieta su tvirtais moralės įsitikinimais. 
                Būtent tada, kai vadovai savo veiksmuose vadovaujasi šiais įsitikinimais, 
                jie gali užkirsti kelią neteisingumui ir korupcijai bei pasiekti 
                tai, kas vadinama geru valdymu. Jeigu politiniuose projektuose 
                vyraus materialinės ir dvasinės visų žmonių gerovės siekimas, 
                teisių ir laisvių įtvirtinimas, nesavanaudiška tarnystė visuomenei, 
                tai bus geriausia garantija santarvei valstybės viduje ir taikai 
                tarptautinėje plotmėje. 
                Vienu tokių pozityvių ir dideles viltis teikiančių projektų, popiežiaus 
                Jono Pauliaus II įsitikinimu, yra dabar vykstantis Europos integracijos 
                procesas. Senasis žemynas ir civilizacijos lopšys, praėjusiame 
                XX amžiuje beveik sunaikintas vykusių dviejų pasaulinių karų, 
                vėliau suskaldytas į Vakarų ir Rytų blokus, dabar iš naujo atgauna 
                vienybę, teisingumą ir gerovę. Europai pavyko nugriauti ją subjaurojusias 
                sienas, - pastebėjo Popiežius, kuris, visuotiniu pripažinimu, 
                pats daug yra prisidėjęs prie tų ideologinių nugriovimų.  Ji 
                ryžosi kurti ir planuoti naują realybę, derinant vienybę ir įvairovę, 
                nacionalinį suverenitetą ir bendrą veikimą, ekonominę pažangą 
                ir socialinį teisingumą. 
                Jonas Paulius II taip pat pabrėžė, kad naujoji suvienyta Europa 
                lieka nešėja tų 2000 metų senumo krikščionybės principų, kurie 
                persmelkė visą jos istoriją ir davė pagrindus europietiškajam 
                humanizmui. Dėl šios priežasties Šventasis Sostas ir visos krikščioniškosios 
                Bažnyčios paragino Europos Sąjungos būsimosios Konstitucinės sutarties 
                rengėjus į ją įterpti nuorodą į Dievą ir krikščioniškąjį paveldą. 
                Popiežius dar kartą priminė jo anksčiau pabrėžtinai išsakytą pageidavimą, 
                kad buvusio Prancūzijos prezidento Valeri Žiskar dEsteno vadovaujamame 
                Europos Konvente rengiamoje Konstitucijoje būtų pripažinta religinė 
                laisvė visais jos aspektais, struktūrinis dialogas tarp tikinčiųjų 
                bendruomenių ir europinių institucijų bei pagarba tam teisiniam 
                statusui, kurį Bažnyčios turi kiekvienos valstybės įstatymuose. 
                Kaip manoma, šiuos klausimus Jonas Paulius II turėtų išsamiau 
                aptarti apsilankęs Europos Parlamente, kur jį šių metų pradžioje 
                oficialiai pakvietė audiencijoje priimtas Europos Parlamento pirmininkas 
                Patas Koksas. 
               * * * 
               Vatikanas palaiko diplomatinius 
                santykius su 178-iomis, tai yra su beveik visomis pasaulio valstybėmis. 
                Per 24-erius popiežiaus Jono Pauliaus II pontifikato metus Vatikano 
                diplomatinių atstovybių  nunciatūrų skaičius padvigubėjo. Šventojo 
                Sosto delegacijos taip pat aktyviai veikia Jungtinėse Tautose 
                ir visose kitose pagrindinėse tarptautinėse organizacijose.
              Mindaugas BUIKA
              © 2003 "XXI amžius"