Siaubingi istoriko įsitikinimai
Civilizuotoje Vakarų visuomenėje
teigiama ir psichologų bei sociologų tyrimais patvirtinta, kad
vienas pagrindinių valstybės garantų yra jos piliečių tautiškas
sąmoningumas. Jo stoka yra priežastis nesuvokimo savo pareigų
nei tautai, ne valstybei, pagarbos bei meilės tautinei kultūrai
ir tautos istorinei praeičiai neturėjimas. Toks savo tautos vardo
naudotojas bjauroja tautos ir valstybės įvaizdį ir žlugdo pačią
valstybę.
Kaip sąmoninga lietuvė patriotė ir tikinti katalikė, išpažįstanti
Dievo Žodį - Tiesą, Gėrį ir gyvenimo Grožį, negaliu tylomis priimti
Lietuvos istoriko, Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) profesoriaus
Liudo Truskos istorinio nusišnekėjimo kalbą, pasakytą pernai
rugsėjį akademinės konferencijos metu Varšuvoje. Perskaičius tos
konferencijos aprašymą, rašytą konferencijos dalyvio R.Čekučio
(Atgimimas, 2002 09 21), apėmė siaubas. Užgavo tautiškus mano
jausmus, kurie buvo išugdyti lietuviškos mokyklos dar prieš 1940-uosius
laisvoje Lietuvoje.
Gyvenimui taip susiklosčius, teko palikti Lietuvą 1944-aisiais
ir gyventi svetimame, bet laisvame krašte, JAV. Visa savo dvasine
esybe nebuvau (kaip ir visi išeivijoje) niekada nutolusi nuo savo
Tėvynės, jaučiau didelę pagarbą Tėvynėje kovojantiesiems už laisvę,
didelį skausmą už okupanto daromą skriaudą tautos gyvenimui ir
stengėmės visi, kuo ir kaip, pagelbėti siekiantiesiems laisvės.
Būdama mokytoja, visą savo laiką ir darbą (per 50 metų) atidaviau
augančios lietuvių kartos auklėjimui lietuviškoje mokykloje, ateitininkų
jaunimo organizacijoje, vasaros stovyklose. Skiepijau meilę tėvų
kraštui, jo kalbai ir tautinei kultūrai ir mokiau būti garbingais
savo tautos vaikais JAV įvairių tautų šalyje. Nutautėjimo katile,
ne prievartiniame, bet laisvu asmeniniu pasirinkimu, tautai ir
valstybei pradingsta ne vienas. Todėl mes, mažos tautos vaikai,
stengėmės išsilaikyti ir išlaikyti augančią kartą tautai, būdami
svetimoje, ne savo tautos arimų, žemėje.
Grįžome į savų arimų žemę 1997 metais ir patyrėme nemažai mums
nesuprantamų gyvenimo reiškinių. Juos bandėme ir bandome suprasti.
Bet, po konferencijos aprašymo Varšuvoje, kurią organizavo Lietuvos
gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimų centras, L.Truskos,
Vytauto Didžiojo universiteto profesoriaus, įsitikinimai tiesiog
sukrėtė. Anot konferencijos aprašymo autoriaus R.Čekučio, L.Truska
susirinkusiai visuomenei pristatė Lietuvą kaip nusikaltėlių bei
kolaborantų kraštą, tik svajojančių dar kartą nusimaudyti žydų
ir lenkų kraujo jūroje.
Istorikas išreiškė daug savo įsitikinimų, kuriais, atrodo, siekta
sumenkinti ir suniekinti tautos istorinę praeitį. Jo įsitikinimu,
lietuvių genocido nebuvo, nes buvo tik žydų genocidas; nebuvo
antinacinės rezistencijos
iš esmės kariavo Vokietijos pusėje.
L.Truskos tvirtinimu, buvo nepavykęs 1941 m. birželio 23 d. antisovietinis
sukilimas, kuris užsibaigė žydų skerdynėmis, beprasmis pokario
partizanų karas; į žydų kraujo jūrą įmerktos tūkstančių lietuvių
rankos ir t.t. Tikras siaubas įvykių terminologijoje ir tautos
istorijoje!
Koks skausmingas tautai istoriko nuvertinimas, tautos kovos už
laisvę ir iškentėtas kančias, pavadinant tai tik kultu ir, anot
jo, tas populiarus kultas yra didžiausia kliūtis blaiviam istorijos
suvokimui.
Taigi bandant suprasti visus išreikštus įsitikinimus, kyla klausimas
istorikui - kas kliudo šiandien pačiam istorikui blaiviai suvokti
istoriją?
Kalboje jis nepamini nei pirmo masinio tautos genocido, įvykdyto
1941 m. birželio 14-17 d., nei tūkstančių rankų, teikusių pagalbą
savo kaimynams, valstybės piliečiams, žydams, naujųjų okupantų
nacių žudomiems ir savo gyvybe rizikuojant, neišryškino nacių
talkininkų kaip tautos išgamų, stokojančių tautiškos savigarbos
ir artimo meilės, bet kalbėjo apie tautą bendrai. Kad tiek tūkstančių
žudikų, tautos išgamų, būtų buvę krikščioniškoje ir katalikiškoje
Lietuvoje prieš sovietų okupaciją, negali tikėti. Gal sovietų
okupacijos metai suspėjo jų tiek prigaminti, nes žmogus be Dievo
gali virsti ir žvėrimi, tą mes patiriame ir šiandien Lietuvoje
iš detaliai spaudoje aprašomų nusikaltimų.
Minėdamas 1941 metų birželio antisovietinį Tautos sukilimą, istorikas
akcentuoja jį kaip nepavykusį, kuris baigėsi žydų skerdynėmis.
Koks įžūlus ir tendencingas pareiškimas - suponuoti Tautos antisovietinį
sukilimą su įvykiais, nieko bendra neturinčiais su sukilimo tikslu.
Pasinaudojus Antrojo pasaulinio karo pradžia ir sovietų kariuomenės
suirute, pasimetimu Lietuvoje, sukilimas buvo sėkmingas: sovietai,
pajutę vieningą lietuvių tautos valios jėgą, bėgte bėgo iš Lietuvos,
palikę daug ir savo karinės amunicijos. Tauta po masinio žmonių
trėmimo į Sibirą žaibo greitumu susivienijo vienam tikslui - išvyti
iš savo žemės tautos duobkasius. Žydų skerdynės buvo nacių pradėtos
Lietuvoje ir jų užbaigtos Drang nach Osten kelyje.
L.Truska tikina, kad lietuvių tautos genocido nebuvo, buvo žydų
genocidas. Pasiėmiau Oksfordo žodyną, įsitikinti žodžio genocidas
reikšme. Jame rašoma: Genocidas - tai iš anksto apgalvotas sprendimas
sunaikinti atskirus asmenis ar net visą tautą iki šaknų. Tą sovietų
sprendimą mūsų tauta patyrė. Su pirmaisiais sovietų žingsniais
į Lietuvą jau buvo graibstomi įtakingieji asmenys, o vėliau, palaipsniui,
kiti, apkaltinti liaudies priešais, kol galiausiai atėjo ir 1941
m. birželio 14-17 d. Tautos genocido diena. To tikrai istorikas
negali paneigti. O gal, L.Truskos įsitikinimu, nebuvo ir sovietų
okupacijos?
Tuo pačiu patikrinau ir žodžio Holocoust reikšmę Oksfordo žodyne:
Holocoust - tai nacių masinis žydų tautos naikinimas nuo 1939
metų iki 1945 metų. Graikų k.holos - visas, coustos - sudegintas.
Ir tai tiesa, skaudi tiesa pasauliui, kurios niekas negalėtų net
drįsti paneigti. Bet lietuviai ten neminimi. O gal istorikas numato
žodį lietuviai įtraukti į žodynuose esantį holokaustas aiškinimą?..
Neramina L.Truskos pareiškimas, kad XX a. vidurys lietuvių tautos
istorijoje yra gili duobė
ir, žinoma, istoriko įsitikinimu,
ją iškasė Tautos sukilimas ir beprasmis partizanų karas. Ir vėl
kyla klausimas: ar kovą už žmogaus teisę gyventi laisvėje ir už
savo valstybės suverenumą galima vadinti beprasme? Peršasi mintis,
kad, smerkiant savo tautos istorinę praeitį, niekinant kovotojų
kančias ir mirtį už laisvę, paneigiant genocidą ir paniekinant
Tautos sukilimą, bandoma pateisinti gyvenimą prisitaikiusiųjų
okupantų sistemai ir kooperavimąsi su tautos pavergėjais.
Tauta 50 metų gyveno nelaisvėje, pavergta. Vieni kovojo, kentėjo
ir žuvo siekdami laisvės, kiti pagal savo įsitikinimus prisitaikė,
susitaikė ir gyveno. Kai kurie, net užmiršę savo tautybę ir pilietybę,
įsijungė į bendrą plačiosios tėvynės kelią, ir ne vienas iš
jų, tapęs stribu, vertė į duobę ir savus brolius.
Pasakyti, kad XX amžiaus vidurys lietuvių istorijoje yra gili
duobė, didelė netiesa, nes gilios duobės atsiradimu reikia
laikyti XX a. pradžią - 1917 metų komunistų revoliuciją Rusijoje.
Ši duobė vis platėjo ir gilėjo. Į ją duobės pradininkai Leninas
ir Stalinas guldė visus, kurie nebendradarbiavo su duobkasių
idėjomis.
Tie XX amžiaus duobkasiai 1940 m. birželio 15 d. įsikasė ir
mūsų krašte. Jau pirmomis savaitėmis pradėjo kasti duobes ir guldyti
pačius geriausius ir aktyviausius tautos intelektualus, pavyzdinius
žemdirbius - ūkininkus, apkaltindami juos liaudies priešais
ir buržujais.
Neseniai dienraštyje The New York Times (2002 10 20) pasirodė
svarbus straipsnis apie komunistų represijų Rusijoje mastą As
its post is exhumed, Russia turns away -Kaip atkasama jos praeitis,
Rusija nusigręžia. Straipsnio autorius Steven Lee Meyers kalbasi
su Rusijoje veikiančios istorinės rusų praeities tyrimo organizacijos
Atmintis Sankt Peterburgo skyriaus vadove geologe Irina A.Flige,
kuri su tyrinėtojų grupe dirba Sankt Peterburgo ir Maskvos pietinėse
dalyse, atkasinėdami kapavietes, tiksliau, duobes. Ji duoda iškasamųjų
skaičių ir mirties laikotarpį, kuris siekia 1917 metus ir
iki
Stalino mirties. Apgailestauja, kad vyriausybės archyvai uždaryti
jiems ir klasifikuojami kaip valstybinė paslaptis. Posovietinė
Rusijos visuomenė nepasikeitusi, - sako Irina A.Flige, dėl jos
pasyvumo V.Putinui pavyko palikti sovietų eros himną, tik su naujais
žodžiais, o Maskvos mero J.Lužkovo pasiūlymas grąžinti sovietų
saugumo policijos įkūrėjo Felikso Dzeržinskio paminklą į Lubiankos
aikštę, prieš FSB įstaigą, kuri yra KGB ir NKVD įpėdinė, susilaukė
tos posovietinės Rusijos visuomenės pritarimo.
Tyrinėtojų apskaičiavimais, milijonai žmonių buvo išžudyta, apkaltinant
politiniais motyvais, ir milijonai ištremti ar pasodinti į kalėjimus.
Bet nė vienas dalyvavusiųjų pokalbyje su straipsnio autoriumi
nepaminėjo rusų tautos, visi kaltino komunistus, tai jie vykdė
visus kriminalinius nusikaltimus.
Tą straipsnį prisiminiau, perskaičiusi L.Truskos įsitikinimus,
kuriuose viso blogio mūsų tėvynėje kaltininkas yra lietuvių tauta.
Neakcentuojami sovietiniai okupantai nei žydų tautos naikinimo
kaltininkai - naciai, mūsų tautos pavergėjai, o, pasak istoriko
L.Truskos, okupantams talkino tauta, bet ne išgamos.
Tauta turėtų jaustis labai įžeista. VDU senatas neturėtų laikyti
profesoriaus, mokesčių mokėtojų pinigais išlaikomo, kad dėstytų
mūsų jaunajai kartai savo įsitikinimus ir klaidintų jaunimą bei
perdirbtų Lietuvos istoriją.
Istorikų draugijos garbės teismas (jei toks yra) turėtų reikalauti
iš savo nario atsiprašyti už istorikų draugijai užtrauktą istorinę
gėdą ir atimti nario identifikacijos pažymėjimą, jei tai praktikuojama.
Kolegų tyla ir viešo paaiškinimo stoka visuomenei, kodėl narys
taip pristatė istorinę tautos praeitį, yra pritarimas L.Truskos
įsitikinimams, o tai parodo ir lietuvių tautos posovietinės
visuomenės dvasinę būklę.
Jadvyga DAMUŠIENĖ,
viena Lietuvos intelektualų
nuvertintų patriotų
© 2003 "XXI amžius"