Keturi vakarai su poeto
Roberto Keturakio paukščiu
Pirmas vakaras
Jeigu mūsų žinojimas - tik lietaus
lašai, nusiritę veidu, tuomet suvokti galima, kad po mūsų laikinumo
šydu yra kažkas, ko nesuprantam. Yra okeanas, yra liūtys, kurios
neša lašus kiekvienam
, bet ir tuos, nusiritusius veidu, sugeria
žemė kaip ašaras.
Kiekvienam savo. Šitaip bandykim aprėpti poeto Roberto Keturakio
eilėraščių knygą Krintantis vakaro paukštis, kurią 1993 metais
išleido Spindulio spaustuvė. Kiekvienam čia minčių atgarsis
- šiandien vienų, rytoj kitų. Žinojimo jūros neaprėpsi, kaip ir
minčių, kurios biro per keturiasdešimt metų.
Gyvi atspindžiai yra gyvi. Tai kas, kad spalio nakties rūke ne
viską matai, kad ir pats gali apsimesti nematomas. Su poeto krintančiu
paukščiu gali atsiverti savyje ir pats sau truputį daugiau, nei
stovėdamas po tuo žinojimo lietum ir gaudydamas lašus ant savo
veido.
Kokie mes vieniši tarp dekoracijų! Jauti, kad poeto veidu kaskart
nuteka tik jo sugauti lašai toje žinojimo liūtyje. Bet tų liūčių
buvo daug
lyg norėtum susitapatinti su tų akimirkų srautu, surasti
tiesiausią kelią, ir netikėtai viskas susigeria į tą drumstą gilumą,
kurioje, kas ir baisiausia, tematai tolstančią žiežirbėlę.
Tai įvyksta lyg savaime. Jei pradėjai bendrauti su poeto užduotim
ir paseksi tolstančią žiežirbėlę, erdvėje atsirėmęs į jų srautą,
susitapatinęs su iškankintomis sielomis, kartu su krintančio vakaro
paukščio metafora, čia pat virš savo parko medžių pakartusį rytą
pastebėsi pasikėlusią Aušrinę.
Galbūt Praamžiaus duotas žinojimas baltiškajam veidui nėra nei
geresnis, nei blogesnis už krikščionių, musulmonų ar kitus tikėjimus.
Turbūt geri ir blogi ketinimai yra visuotini, o mūsų deivės Aušrinės
rytmetinės vilties spindesys daugiau reikšmingas mums nei tamsiame
miške tūnančiam šernui ar dar neišbaidytoje mėnesienoje kaukiančiam
vilkui. Tada vieniši ir nuskriausti spoksom nustebę į ryto žvaigždutę
ir susigraudinę klusiame savęs: Kur mūsų Aušrinė? Kur mūsų Deivė?
Baisu, kai negirdi atsakymo. Tik tolstanti žiežirbėlė. Tik vienišas
su savo sąžine, kurioje ištroškęs balandis geria iš virpančios
balutės. Per dieną tau pasivaidens daug dekoracijų, dar daugiau
per gyvenimą. Ir jei kada vakare kartu su pašautu krintančiu sąžinės
paukščiu pasivaidens išrinktoji tauta su nekalta bažnyčia, klaupkis.
Patys save užmušame. Žiauriai. Be gailesčio.
Tebūnie neįveikiamas mūsų trapumas. Praamžiaus kalno plazdanti
viršūnė tebėra apibarstyta neišsiskleidusiais žiedais. Tada atsiverčiame
savyje knygoje dar neužrašytą maldą. Kažkam ji Santvaro šviesa.
Tegul šviesos stulpas sulaiko išnykimo grėsmę!
Antras vakaras
Jei pavyktų skirti keturiasdešimt
vakarų R.Keturakio kūrybos keturiasdešimčiai metų ir keturiasdešimt
kartų kartu regėti krintantį vakaro paukštį, žinau, tada keturiasdešimt
kartų išvystume deivę Aušrinę. Tada geriau suvoktume didžiąją
aisčių - baltų runą, kuri įprasmintų akmeninį mūsų veidą, bet
skirsim nors keturis vakarus. O gal tai nemažai. Gal per juos
priderinsim savo mintis prie akordų, ir per tai sugaus mūsų žemiškoji
runa. Gal tai net daugiau, kai padangės karilionai skamba.
Šį vakarą Krintančio vakaro paukščio 88-ame puslapyje yra žodis
Suprasti. Tuštumoje nėra ko suprasti. Kartok nekartojęs tą žodį
- nieko nesuprasi. Mums daug kartų ir įvairiai liepė melstis,
jog mes beveik įtikėjome, kad malda visagalė. Beveik visagalę
indulgenciją gaunam už maldą. Patogu, ramu, lojalu
Bet dabar
vėl norim suprasti, kad malda - kaip aimana, todėl nereik maldos.
Net jaučiu, kaip ne vienas brolis suspaudžia smilkinius: kalti
kaltiems
kaltuos
.
Nei garso, anei ženklo dausose nėra - belieka pačiam dvasioje
uždegti aukurą savo likimo dievaičiui. Ar pavyks jo liepsnoje
mums susitelkti ir įžvelgti deivę Aušrinę, kuri kas rytą su rytine
žvaigžde visiems vienodai spindi? Gal ji visiems vienodai sako
- Laisvė!
Šiurpas, kai šaltą rytą atšlepseni prie lango ir atidaręs susigūžti.
Bet vakare prie šilto židinio suprasti sunkiau, kad Per mirtį
- Laisvė? Per likimą menką - istorija? Per kraują - kaip seniau
.
Viskas gerai. Tokia Praamžiaus nuoroda. Tik, grįžusiam į maloniai
per naktį įšildytą migį, nesunku susitaikyti su likimo negandomis.
Mirtis, kraujas, sopuliai - jau praeitis. Kas kita - istorija
per likimą menką. Turbūt prasminga nusižeminti, kad istorinėje
atsklandoje regėtum aukos prasmę, kad suprastum, jog kažkas prasmingo
įvyko, kai kraujas susilydė su žeme, kad tada gimė Tėvynė! Kad
suprastum likimo menko energiją, kurioje, anot Nemune išsakytos
nuorodos, gali atpažinti aisčių santarvę su erdve ir laiku.
Šį kartą ne tik žmogiškuoju, bet ir su istoriniu reikšmingumu.
Ir aš bijau, galvoju, atvertęs 395 puslapį, ištarti, ko dvasia
nežino. Prakeiktas mūsų drovumas. Visada mes drovimės tų, kurie
nieko nesupranta. Drovimės laukiniais mutantais pasivadinusių.
Net droviuosi ištarti tikrąjį vardą, tad skaitau: Tiek daug beveidžių,
kad likimas gundo pakrikštyt juos savu vardu.
Prakeikimas, ir čia mes drovimės, nes manome, kad kažką suprantam
tik perpus. Manome, o gal mums taip įpiršo manyti, kad istorijos
aukos prasmė - verkšlenimas ir drovumas. O regime: Sapnų klampynėje
dūluoja visas tuntas neatpažįstamų veidų. Regime, ir net paminklą
mums įbrukti nori su klaikiais sapnais. Tik kas išgirs, kad Lietuvos
karalystės sostinėje Vilniuje Gediminas antros sostinės neįkūrė,
o tik, susidėjęs su lenkais ir rusais, privežė kitataučių. Gal
iš drovumo?!
Trečias vakaras
Krinta vakaro paukščiai, iki
Aušrinės patekėjimo dar toloka. Tačiau nerimas, vidinis susikaupimas
ir rūpestis dėl jos likimo jau gimė. Esame stebėtinai maži, kad
Aušrinės žvaigždės rūpesčius įžvelgtume. Bet stebėtinai dideli
ir nerangūs, kad kartu poetu Robertu Keturakiu nesisielotume,
esą beprarandą deivę Aušrinę. Juk nesame dulkės, nešamos sausų
pakrančių vėjų.
Aušrinė visada ankstyva. Nors kartais patogiau ją apmąstyti vakare,
kada pajautoje prigimties dievas Perkūnas nors šiek tiek parodo
likimo grindinį. Tada padidėja įtampa tarp šviesos ir tamsos.
Tada pajauti dievaičio Santvaro kūrybinę šviesą, Kunigaičiai nusilenkia
karaliui - kaip pridera, o mes pašiaušiam priklijuotus svetimus
gaurus - nebežinome, kur lankstytis. Robertas, lyg pats dievas
Perkūnas, baksteli mūsų netrumpą nosį į kryžkelę.
O Santvaro šviesa! - Toje kryžkelėje esame nukryžiuoti šios žemės
vienuoliai-aisčiai.
Kažkokios keistos mutacijos, lyg iš keturiasdešimties Totorių
kaimo: pakumpusios nosys lenda ir lenda į šviesą.
Vienumoj vėl ir vėl atsiverčiu 28-ą puslaptį ir kartu su Robertu
atsiklaupęs tariu lyg priesaiką: ne man teks atsitraukti nuo
genties: aš čia iki šerdies, iki širdies pavargusios. Perskaitau
ir šviesiau pasidaro - žinau, kad mano prigimtis kaip baltiškoji
runa akmenyje iškalta. Blyksteli sąmonėje Aušrinė - aistiškas
žemaičio kraujas sukunkuliuoja iki pat 377-o puslapio. Vėl kartu
su Robertu patrinu delnus, kad greičiau išgaruotų lašai, kruvini
paskutiniojo krikšto vandens.
Bet įkvėpimas praeina. Nebuvome išrinktieji. Esam tik nukryžiuotieji.
Tą vakarą noriu vėl atsiklaupti ir kartu pakalbinti gražiąją meilės
deivę Mildą. Kodėl užliūliavai tautos dievaitį Kovą ir apžlibinai
aprusėjusio Jogailos akis: iškeitė, padovanojo mus už svetimą
Jadvygos ranką. Praamžiau, istorijos kraujo jūroje tie aštuoniasdešimt
nužudytų žemaičių kilmingiausių raitelių tik lašas. Tik istorijos
akimirka, tik riksmo atgarsis, o gyvenime kažkokie mutantai iš
to pasimėgavimo iki šiol lenkiškus ir rusiškus popiergalius kaišioja
- šlėktos, bajorai, kunigaikščiai!?. Esam tik nukryžiuotieji.
Kažkaip neramiai skamba tas žodis esam, piktai ir žiauriai griaudžiant
istorijai. Esam, esam! Kada tai kartoji, suvoki! ESAM! Tada nušvinta
Santvaro kūrybinėje šviesoje visų devynių aisčių - baltų žemių
margas sesių raštas, tada jaučiu - tas kraštas vienas ir vienintelis
visoje Visatoje: Praamžiau, ESAM! Esam, nes čia buvo apsistojęs
spindinčiu skaistvario veidu Perkūnas.
Ketvirtas vakaras
Praeityje įvyko tai, kas įvyko. Nepakeisi. Net krintantis vakaro
paukštis neužgožia Aušrinės. Ji spindi kas rytą. Treptelim koja
į grindis ir drąsiai išdrožiam: Tai melas, kad istorija užmiršo
mus! Tai melas! Ir norėtųsi tiesos nepriimti kaip išmaldos, bet
nežinia, iš kur ją gauti, kai tiek primeluota, kai net patogu
toliau meluoti. Lyg prisišlapinęs po savimi jauti svetimų šiltų
jūrų košmarą ir sapną
Kamuoja jų tiesa, staugiam su mušamo šuns atsargumu. Iš naujo
verskim puslapius iki pat pavargusios širdies, ieškokim bevardžio
klonio, kuriame Esantis - kaip turinys visatos.
Nežinia, ką rasim, bet švaraus dangaus dugne visada žiba Aušrinė!
Praamžiau, čia mes amžini su Perkūno likimo kirčiais. Čia mes
stovime viršūnėje ir visada laukėme, ruošėmės akimirkai, už kurios
prasideda sparnų valdos. Tiek daug dar klausimų, ir jei neatsakysi
Gerai perspėji 69 puslapyje, kad kabo laikrodis kaip praradimo
kaukė. Kaip praradimo? Gal
Tada išdidumas neleis istorijos paversti
būtove, su svetima paslaptim marinti širdies liepsnoje pakilusią
tiesą. Tik vėl drovu, kai svetimi eržilai taip drąsiai ir įkyriai
spardosi, kol mes aukurą likimui kraunam; kad išsaugotų ąžuolą,
Patrimpas pašiūrėj snaudžia.
Turbūt užauginsim dar daug ąžuolų, sukrausim dar daug aukurų,
bet tie senieji - baltiškojo likimo laikrodis. Nors pats seniausias
Stelmužės ąžuolas, beskaičiuojąs porą tūkstantmečių, visai tarsi
jaunas prieš visą dešimtį tūkstantmečių šioje žemėje protėvių
sutikusių Aušrinę. Praamžiau, gal mes beviltiškai pavargę?! O
gal tai stebuklas, kad kartą atsibundi ir matai iš naujo sužibusią
aušrinę, o prie atverto lango rymančią baltą moterį.
Ir šį kartą pakirdę skaičiuojam metus. Šį kartą pagal XIII amžiuje
Europoje sukurtą laikrodžio mechanizmą. Patys likimo dievai Perkūnas
ir Laima turbūt tuomet siuntė karalių Mindaugą į Romą, kad galėtume
dvasioje savo amžinąjį baltišką laiką skaičiuoti kartu su Europa.
Ir vėl primeni, mąstytojau, kad nėra išrinktų tautų ar išrinktų
bažnyčių. Gerai sakai, ir jie taip sako, ir kitaip sako, ir spardosi
ant laiko, kurį skaičiuojam parimę ant karaliaus Mindaugo statytų
pilių, rūmų ir katedros pamatų. Žinau, kad vėl skersuojam į sąžinę,
kam ji priekaištauja Kraševskio legendai. Saldus melas visada
malonesnis už šašuotąjį. Tada, atvertęs 201 puslapį, bandau sutikti,
kad išgelbės artumas: Dzūkijos smėlynų, Kuršių marių viksvynai
ir visų mūsų baltiškų žemių (nors ir liepia šio žodžio neminėt)
artumas. Siekiam būti su karaliaus Mindaugo išmintimi - savo baltiškąją
prigimtį suderinti su krikščioniška Europa, kad išliktume!
Vytautas BAŠKYS
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"