Gyvenimas - kaip seniai
sapnuotas sapnas...
Pokalbis su Kauno dramos
teatro aktore, trijų knygų:
Tiltas be turėklų, Gyvenimas prieš gyvenimą,
Kasdienybės rožinis autore Doloresa KAZRAGYTE
|
Aktorė Doloresa Kazragytė |
Gerbiama aktore, scenoje
jūs jau trisdešimt penkerius metus. Nueitas netrumpas gyvenimo
ir kūrybos etapas. Kaip jūs pati jį vertinate? Pagal ką jūs vertinate
gyvenimą?
Aš savo gyvenimą skirstau į dvi dalis: gyvenimas be tikėjimo ir
gyvenimas su tikėjimu. Mano jubiliejinio spektaklio pabaigoje
yra tokie žodžiai: Tas gyvenimas kaip seniai sapnuotas sapnas.
Na, kaip gali vertinti savo gyvenimą? Bet koks menininkas, kalbėdamas
apie savo gyvenimą, galėtų pasakyti, kad nerealizavo to ar ano.
Ir aš galiu pasakyti, kad nesuvaidinau Medėjos, Žanos dArk, Antigonės,
kitų vaidmenų, kuriuos labai norėjau suvaidinti. Bet gyvenimas
turbūt vertinamas ne pagal tokius dalykus.
Ar gerbiama aktorė galėtų apie tai plačiau papasakoti?
Pirmoji mano gyvenimo dalis buvo ilgesnė. Ji buvo gana sėkminga
profesiniu požiūriu: daug įdomių vaidmenų, pakilimas, susijęs
su režisieriaus J.Vaitkaus periodu, pripažinimas, vardų suteikimas,
žodžiu, viskas, apie ką gali svajoti kiekvienas aktorius. Tačiau
toje dalyje nebuvo tikėjimo. Dievas man neegzistavo. Aš augau
ateistų šeimoje. Mano tėvai buvo bemoksliai žmonės, jie netikėjo
Dievu ir nėjo į bažnyčią.
Tačiau kada kunigas per mamos laidotuves paklausė manęs, kokia
ji buvo, aš atsakiau, kad ji gyveno pagal Kristaus Evangeliją,
nors sakė, kad Dievo nėra, nes pasaulyje matė labai daug kančios.
Ji nepateisino kančios. Mano mama buvo neturtinga, nors ir netikėjo
Dievu, viską išdalydavo vargšams. Ji buvo idealistė ir manė, kad
pasaulis gali būti geresnis, kad jame neturėtų būti skurstančiųjų,
kad visi vienas kitą turi mylėti. Galima sakyti, aš augau aplinkoje,
kurioje Dievo nebuvo, bet buvo skiepijamas idealizmas. Jis liko
iki šiandien. Pavyzdžiui, užuojauta silpnesniajam.
Idealizmas be Dievo. Kaip jis pasireiškė?
Ta gyvenimo dalis, ypač susijusi su teatru, buvo persmelkta tuštybės.
Mane valdė troškimas įrodyti, kad esu talentinga, troškimas gauti
gerus vaidmenis, valdė savimeilė, norėjau būti pripažinta, norėjau,
kad apie mane rašytų spaudoje ir t.t. Žodžiu, tai buvo vidinis
pragaras. Tie dalykai tiesiog degindavo, aš buvau jų nelaisvėje.
Visko buvo: ir pavydo, kad kažkas gavo geresnį vaidmenį, ir konfliktų
su kolegomis. Teatras be šito neįsivaizduojamas. Aš visada sakydavau,
kad teatras tai dangaus ir pragaro samplaika. Pragaras tai
visas vidinis teatro gyvenimas, bet scenoje įvyksta stebuklas.
Aktoriai, išėję į sceną, tampa viena komanda. Viskas užsimiršta:
ir santykiai namuose, ir santykiai su kolegomis. Tos dvi su puse
valandos tampa kaip Mišios bažnyčioje. Vienintelis visų tikslas
save, savo širdį ir protą atiduoti žiūrovui, kad gimtų stebuklas,
kad žiūrovas būtų sukrėstas ir paveiktas to, ką norima pasakyti
visu spektakliu. Ne veltui sovietiniais laikais buvo sakoma, kad
teatras savotiška bažnyčia.
Gerbiama aktore, kalbant apie antrąją gyvenimo dalį, juk
turėjo įvykti tam tikras lūžis?
Taip, lūžis įvyko, bet ne per staigų praregėjimą ar apsireiškimą.
Tas tęsėsi visą gyvenimą per grožio, harmonijos siekimą, per nepasitenkinimą
savimi, vidinę kovą, nes aš juk buvau maksimalistė, buvau greita
pasmerkti žmogų. Manęs netenkino tai, kokia aš buvau. Ypač tai
pajusdavau gamtoje. Vasarą, kai klaidžiodavau po savo miškus ir
pievas, mane apimdavo ilgesys. Nuo viso to grožio, nuo harmonijos
ilgesio aš pradėdavau verkti. Pajusdavau, kad yra kažkas aukštesnio,
kažkas virš visko! Verkdavau iš begalinio gerumo, palaimos, kuri
mane tuo metu nutvieksdavo. Užeidavau ir į bažnyčias, ypač gastrolių
metu, bet tas užėjimas dar buvo netikras, norėjosi apžiūrėti interjerą,
paveikslus, stilių. Pro altorių praeidavau demonstratyviai, galvodavau,
kaip žmonės gali klūpėti, kaip gali taip nusižeminti! O paskui
aš pradėjau gilintis į kančią, kodėl ji ateina pas žmogų. Juk
nebūna taip, kad padarei kažką negero, o Dievas tau duoda per
galvą. Tai būtų juokinga. Kančia ir skausmas egzistavo visada.
Žemė negali būti kitokia, nes mes esame įkūnyti materijoje, kuri
persmelkta blogio. Juk ir Evangelijoje rašoma, kad ir Kristaus
aplinkoje buvo daug kančios, vargšų, raupsuotųjų. O jeigu pažvelgsime
į Senąjį Testamentą, tai Dievas per kančią norėjo suteikti žmogui
supratimą, kad bet kokioje situacijoje jis turi išlikti žmogumi.
Per visą žmonijos istoriją Dievas nieko kito ir nedaro, tik moko
žmogų būti žmogumi.
O kančia? Kaip ji jus palietė asmeniškai?
Pirmas stiprus sukrėtimas, savo bejėgiškumo suvokimas buvo, kai
sūnus pateko į avariją. Nežinau, iš kur, bet jaučiau, kad tai
tik perspėjimas. Nors sūnus buvo be sąmonės, nejutau jokios baimės,
isterijos. Pamenu, vyras dar klausė, kaip aš galiu būti tokia
rami. Aš sustingau ir atsakiau: Žinau, jog mūsų vaikas nemirs.
Tuo momentu aš pajutau, kad tai ženklas suvokti, kaip arti yra
mirtis ir kaip niekas nuo manęs nepriklauso. Tu gali būti didžiausia
pasaulio garsenybė, turtuolė, gali verstis per galvą, bet vis
tiek tokioje situacijoje liksi visiškas bejėgis, nes viskas priklauso
nuo Dievo. Po šio įvykio aš pradėjau dažniau užeidinėti į bažnyčią,
klausytis, ką kalba kunigas, nors vis dar nesupratau, kas yra
Mišios. Matydavau, kaip žmonės atsiklaupia, eina Komunijos, meldžiasi.
Kartais apimdavo graudulys, kartais apmaudas, kad aš nieko nesuprantu.
O po kelerių metų ištiko antras smūgis sūnus pabėgo iš namų.
Radau raštelį, kad jis išvažiavo į Azerbaidžaną. Tuo metu ten
kaip tik prasidėjo Karabacho įvykiai. Tik po pusantro mėnesio
gavau telegramą: Živ i zdorov (Gyvas ir sveikas). Tą vasarą
aš nemačiau saulės, dangaus, gėlių žydėjimo. Buvau tarsi apsidengusi
skausmo gobtuvu ir į viską žvelgiau kaip pro rūką. Ta būsena buvo
baimės būsena, kad sūnaus daugiau nebepamatysiu. Tada neištvėriau,
suklupau savo kambaryje ir pradėjau šaukti, verkti, melstis Dievui
savais žodžiais (nes maldų nemokėjau), kad neatimtų mano berniuko.
Po to šauksmo, naktį aš sapnavau keistą sapną: stovėjau tamsoje
ir buvau apsikabinusi vyrą, kuris vilkėjo grubų drabužį. Jo veido
nemačiau, tik jaučiau, kad tas žmogus man labai artimas, viską
supranta ir žino. Aš labai verkiau. Verkiau ne vien dėl sūnaus,
bet dėl kažko daugiau, dėl kažko visaapimančio ir galiausiai pajutau
ramybę. Prabudau labai rami, jaučiau, kad viskas bus gerai. Vyrui
taip ir pasakiau: Žinai, jis sugrįš. Kitą dieną mes išvažiavome
į gastroles Vilniuje. Po antros dienos spektaklio skambinu namo
ir mama man sako: Tomas parvažiavo. Mane tai labai paveikė,
aš suvokiau, kad šiuose įvykiuose viskas labai susiję, kad kažkas
juose veikė, dalyvavo. Savo išgyvenimus papasakojau Lidijai Ribaitienei,
kuri dirbo teatre. Pasirodo, ji buvo labai tikinti. Nuvežė mane
pas kunigą Eugenijų Bartulį, kuris dirbo Deltuvoje. Po susitikimo
su juo aš pradėjau daug skaityti: A.Maceiną, A.Menį, domėjausi
Teresės Avilietės ir kitų šventų žmonių gyvenimais. Po kurio laiko
pradėjau mokytis maldų, studijuoti šv. Mišių liturgiją, žodžiu,
ėmiau rengtis krikštui. Kun.E.Bartulis Deltuvoje mane ir pakrikštijo.
Tai buvo 1988 metais.
Tad galima sakyti, kad jūsų kelias į tikėjimą buvo per
asmeninę kančią?
Žinoma, kitaip aš nebūčiau to pajutusi, nebūčiau to suvokusi.
Aš dažnai sakau, kad ne aš atradau tikėjimą, o Dievas paėmė mane
ir atgręžė į save.
Kaip tikėjimas pakeitė jūsų požiūrį į gyvenimą?
Labai pakeitė. Aš pasidariau rami dėl vaidmenų: pasiūlys man ką
vaidinti ar ne. Suvokiau, jog teatras, scena, noras būti pripažintai
yra toli gražu ne viskas, ką tau duoda gyvenimas, kad tai yra
niekas, palyginti su aukštesniais dalykais - ėjimu Dievo link.
Prisidėjo ir kiti dalykai. Režisierius J.Vaitkus išėjo iš teatro.
Žvaigždžių valanda slūgo, kartu slūgo ir noras būti scenoje. Buvo
visokių minčių - mesti teatrą, net išeiti į vienuolyną. Tik nedrįsau
to padaryti, nes tuo metu dar buvau neišsiskyrusi su vyru - aktoriumi
Viktoru Šinkariuku, dar norėjau padėti sūnui, kuriam sunkiai sekėsi
pritapti prie naujo kapitalistinio pasaulio. Aš daug galvojau
ir begalvodama priėjau prie išvados: visi didieji genijai - Mocartas,
Bethovenas, Rodenas gyvenime buvo gana pašėlę, nuodėmingi, dideli
egoistai, negailestingi savo artimiems žmonėms. Dėl to jie daug
kentėjo, o jų paguoda, jų Dievas buvo kūryba. Tam, kad genijai
mums paliktų tai, ką jie sukūrė, tikrasis Dievas nuo jų slėpėsi.
Dievas jiems uždėjo kančios kryžių, leido jiems kentėti ir gyventi
nuodėmėje, kad toje disharmonijoje, toje beprotystėje jie sukurtų
sielos gelmes sudrebinančius kūrinius. Jei jie būtų pajutę begalinį
Dievo artumą, jie nebūtų sukūrę simfonijų, oratorijų ir kitų kūrinių,
nes, tai pajutęs, žmogus gali kurti tik psalmes ir religines giesmes,
šlovinančias Aukščiausiąjį. Kad ir kokios nuostabios, pakylėtos
būtų giesmės, pasauliui juk reikia visko. Koks jis būtų be V.A.Mocarto
ar J.S.Bacho kūrinių? Imant savo menką pavyzdį, kol mano gyvenime
nebuvo Dievo, Dievas man buvo teatras. Atidaviau jam savo aistrą,
savo meilę ir neapykantą, tą šlovės beprotystę. Bet kai susitikau
su Dievu, viskas nublanko. Atsivėrė nauja, šventa gyvenimo gelmė.
Ją jausdavau per sapną, malonę, užplūdusią šv.Mišių metu, arba
namuose, kai užsidegusi žvakę melsdavausi tylumoje. Tokiomis akimirkomis
junti, kaip ateina Šventoji Dvasia. Ne kartą klausiau, kodėl man
taip buvo lemta? Kodėl gimiau tokioje šeimoje? Dievas tiesiog
sukūrė mano dvasią tokią, kad vestų per bjaurų charakterį, savimeilę,
tuščiagarbystę, nepasitenkinimą, davė išgyvenimus, o paskui paženklino
malone. Po visų tų lūžių man atsivėrė kelias, kuriame žinau, kad
nepaklysiu. Aišku, suklumpu, ir ne vieną kartą. Neturiu tokio
tikėjimo, kad galėčiau kalnus nuversti, bet dedu pastangas. Kai
atsiduodi Dievo valiai, įvyksta dideli netikėtumai. Aš dažnai
juokaudama sakau: tekėsiu, kur rodysi, o krantus tai Tu, Viešpatie,
žymėk. Kur posūkis, ten aš suksiuosi, kur slenksčiai, ten juos
pereisiu, kur akmenys - apiplauksiu. Ir įvyksta stebuklai, atsiranda
įvairių pasiūlymų dirbti. Jaučiu Dievo planą, jaučiu, kad Jis
manęs dar neapleidžia, nenori, kad tik ramiai sau sėdėčiau ir
į žvaigždes žiūrėčiau. Jaučiu tam tikrą užtikrintumą, nes žinau,
kad viskas Dievo rankose.
Ar, atsivėrus naujam gyvenimui, atsivėrė ir maldos pasaulis?
Kartais stebiu, kaip žmonės gyvena, laksto lyg išprotėję į savo
darbus, nieko nematydami, ir galvoju: už ką man tokia malonė?
Nors man irgi pasitaiko intensyvaus darbo dienų, bet aš žinau,
kad yra mano laikas. Tas laikas, kada nereikia niekur bėgti ir
skubėti. Aš žinau, kad kiekvieną vakarą galiu nueiti į bažnyčią
arba namuose užsidegti žvakę, pasiimti rožinį ir melstis. Aš labai
tikiu malda, jos galia. Turiu daug pažįstamų, kurie vadina save
tikinčiais, bet nepripažįsta jokių formų, kuriomis galėtų išreikšti
savo tikėjimą. Jie tiki abstrakčiai. Aš labai džiaugiuosi, kad
supratau tradicinio tikėjimo reikšmę. Tradicinė malda, rožinys,
litanijos man yra reikalingi. Tai labai sunku paaiškinti. Kartais
manęs klausia: Kaip tu gali kalbėti rožinį? Nežinau, tiesiog
turiu viduje tokią nuojautą, kuri verčia tai daryti. Viduje man
kažkas tarsi sako: Imk ir kalbėk. Tai tavo išsigelbėjimas. Kartais
pradedu nenoriai, mechaniškai, su didžiausiu pasipriešinimu, bet
į pabaigą ateina įkvėpimas, norisi dar ką nors sukalbėti, pasidaro
labai gera, ir diena visai kitaip praeina. Iš čia ir kyla tas
reikia. Bet tai ne mano nuopelnas, tai irgi duota, aš žinau,
kad man to reikia, kad be maldos aš negaliu. Kitiems tai labai
sunku paaiškinti.
Gerbiama aktore, jūs atradote savyje naują dvasinį gyvenimą.
Tačiau šių dienų realybė yra kitokia: joje vis mažėja dvasinių
apraiškų. Kaip išgyvenate akistatą su šia realybe?
Mes dažnai su sūnumi pasikalbam apie siaubingą pasaulio tendenciją.
Ta tendencija skverbiasi per televiziją ir, kaip aš ją vadinu,
monstrą Ameriką. Ji visiems perša savo gyvenimo modelį, kuris
griauna žmogaus dvasią. Man baisu, kad žmonės gali pasirinkti
vien malonumus, komfortą, valgymą, mygtukų spaudinėjimą. Prieš
dešimt metų, kai gastroliavome Toronte, užėjau į bažnyčią. Altorių
puošė stilizuotas metalinis Kristus. Buvo sunku suprasti, ar ten
Kristus, ar velnias. Panašias modernybes pastebėjau Vokietijoje.
Pastorius atžvangino gitara giesmes, kažką trumpai pakalbėjo,
o paskui visi išėjo į pievelę. Ten buvo alaus, dešrelių, visi
vaišinosi, visi laimingi. Nežinau, gal tai ir gerai, gal žmonėms
to reikia, bet man geriau klausytis vargonų, dalyvauti tradicinėse
šv.Mišiose. Šiuolaikinis žmogus visur nori pasilengvinti sau gyvenimą.
Pažiūrėkite, kuo virto laidotuvės pastatė karstą ir nuėjo, o
leidžiant į duobę, šeima nedalyvauja. V.Daujotytė yra taikliai
pastebėjusi, kad pasaulis, žmonija, civilizacija, religija tolsta
nuo liūdesio. Žmonės nebenori liūdėti, nebenori galvoti apie mirtį.
Negalima bėgti nuo liūdesio, nuo kančios, o ypač nuo Kristaus
pasiaukojimo. Jei to nesuprantame, nesuprantame esminių gyvenimo
tiesų. Tada tampame tais plačiai besišypsančiaisiais, kurie tik
tapšnoja vieni kitiems per petį ir būna su kitu tik tuomet, kada
jam linksma, bet kai kitam yra sunku, tada nuo jo atsitraukia.
Tokie žmonės neatjaučia ir nesupranta vienas kito, tai bedvasiškumas,
tarpusavio santykių visiškas praradimas. O ką kalbėti apie eutanaziją,
klonavimą, dirbtinį apvaisinimą? Mane ima šiurpas. Kaip galima
kištis į žmogaus prigimtį! Jeigu tau nelemta turėti vaikų, tai
ne šiaip sau. Gal tau siūlomas kitas planas, kuriame tu patirsi
daugiau prasmės. Tiesiog priimk tai. Gal koks mažutėlis internate
laukia tavo meilės? Aš matau visas tas blogybes, matau, kur pasaulis
eina. Milijonai vaikų miršta iš bado, o keli šimtai pasaulio milijardierių
trokšta valdyti visos žemės ekonomiką. Aš galvoju, kad pasaulis
eina į pražūtį. Kažkas turės įsikišti, sukrėsti žmoniją, kad ji
atsipeikėtų.
Ar yra kokia išeitis žmogui, kuris gyvena mažytį savo gyvenimėlį?
J.Brodskio yra labai gerai pasakyta: Netikiu civilizacijos išsigelbėjimu,
bet tikiu atskiro žmogaus išsigelbėjimu. Kiekvienas žmogus turi
savo pasaulį, bet yra ir tai, kas jam duota: jo žemė, jo kraštas,
jo namai, šeima, draugai, giminės ir t.t. Tame rate žmogus turi
daryti viską, kad išsaugotų savo dvasią, savo žmogiškumą, kad
pats atsilaikytų ir kitiems padėtų atsilaikyti. Kito kelio nėra.
Turime melstis už save, už kitus, už pasaulį, spinduliuoti geras
mintis. Svarbu nepasiduoti destrukcijai, tai juodajai jėgai, kuri
įlenda į mus ir griauna mūsų tikėjimą.
Dar savo pirmoje knygoje Tiltas be turėklų jūs rašėte:
Aš esu daugmaž kaip visi (...), kurie ilgisi tobulesnio gyvenimo
...
Šią knygą rašiau dar neturėdama tikėjimo, o tik harmonijos, tobulumo
ilgesį, apie kurį jau minėjau. Visi mes jį turime, o jeigu neturime,
tai esame užmušę arba pardavę. Tada rūpi tik pinigai, malonumai.
Antroje knygoje Gyvenimas prieš gyvenimą aš aprašiau savo kelią
į tikėjimą. Kai atsigręži į tikėjimą, jau atsiduri tobulėjimo
kelyje. Iki tol buvo nesąmoningos grumtynės, o stovėdamas tame
kelyje imi suvokti priemones, kaip galima eiti tuo keliu. Pasitaiko
klaidų, nepasitenkinimų, irzlumų, bet tu jau analizuoji, žinai,
kaip tai nustumti, žinai, kaip atsiprašyti, atgailauti. Ir žinai,
kad dar šimtą kartų kartosi tas pačias klaidas, bet tu jau plauki
ir jau nebenuskęsi. Kas yra tobulėjimas? Kaip sako mano herojus
Džonatanas tai tik kelias. Kuo toliau eisi, tuo daugiau atrasi,
dėl ko turi grumtis, ką turi savyje nugalėti, keisti. Tai nuolatinė
kova. Grumtynės vyksta ir dėl tikėjimo. Užplūsta abejonės, kartais
net visiška sausra, bet ašis išlieka, tu žinai, kad vėl grįši.
O ar lengva išpažinti savo tikėjimą, juo labiau kad Bažnyčia,
kunigai šiandien nėra gerai vertinami?
Bažnyčia esame mes patys. Man niekada nerūpėjo, ar kunigas yra
girtuoklis. Jis turi misiją, o ką jau pridarė, tai pats už tai
ir atsakys. Aišku, Bažnyčia turi daug problemų, suvokiu jos tą
užstrigimą. Bet aš sugebėjau tai peržengti. Ką padarysi, taip
jau susiklostė. Šių dienų Bažnyčiai reikia asmenybių, išmintingų,
išsilavinusių kunigų-filosofų, kurie sugebėtų patraukti žmones
ne vien moderniomis formomis. Bet kur tokių gausi? Svarbu ne tai,
svarbu, kaip tu pats priimi savo tikėjimą. Jeigu gėdijiesi pasakyti,
kad eini į bažnyčią, kad kalbi rožinį, eini išpažinties, tai kaip
tu gali sakyti, kad tiki. Tada tu išduodi save, savo įsitikinimus,
išduodi patį Kristų. Vieną kartą aš tai suvokiau ir pasakiau sau:
Turiu kalbėti taip, kaip yra.
Ačiū už jūsų atvirą širdį.
Kalbėjosi Lina Klusaitė
Kaunas
© 2003 "XXI amžius"