Novorosijsk žūties paslaptys
|
SSRS gynybos ministro
maršalo G.Žukovo vizitas kreiseryje Kuibyšev 1956 metais |
|
Kreiseryje Kuibyšev
1957 metais lankosi
Afganistano karalius Zachir Šachas |
|
Maršalas G.Žukovas - kreiseryje Kuibyšev.
1956 metai
Nuotraukos iš Leonardo Andriulaičio albumo
|
Dokumentuose su grifu
Visiškai slaptai
Tirti linijinio laivo Novorosijsk
žūties aplinkybėms Maskvoje jau tą pačią dieną buvo sudaryta Vyriausybinė
komisija iš penkių žmonių, kuriai vadovavo SSRS Ministrų Tarybos
pirmininko pavaduotojas V.A.Malyševas. Į komisiją įėjo tuo metu
einantis Karinio jūrų laivyno vado pareigas admirolas S.Gorškovas,
laivų statybos pramonės ministro pavaduotojas B.Būtoma, MVD ir
KGB atstovai - A.Lunevas ir A.Žilinas. Į komisiją neįėjo vis dar
formaliai vadovavęs laivynui admirolas Kuznecovas. Tačiau jis
savo iniciatyva atvyko į Sevastopolį ir pareikalavo, kad jam būtų
leista dalyvauti komisijos tiriamajame darbe. Jam atsakyti neišdrįso.
Vyriausybinės komisijos nariai apklausė liudytojus, laivo specialistus.
Sprogimas linijiniame laive buvo užfiksuotas visuose įlankoje
stovėjusiuose laivuose, jį girdėjo ne tik Sevastopolyje, bet ir
geofizinėse Krymo stotyse. Kvalifikuotų ir patyrusių budinčių
signalininkų iš aplinkinių laivų parodymai buvo nevienodi. Pirmasis
sprogimą išvydo kreiserio Frunzė budintis signalininkas Voronkovičius.
Vyriausybinei komisijai jis liudijo:
Stoviu ir staiga išgirdau
stiprų duslų sprogimą. Sprogimas - vienas, tarsi du kartus kažkas
sprogo
Iš linijinio laivo Novorosijsk išsiveržė didelis ugnies
kamuolys ir, keletą kartų persivertęs per bortą, aprimo. Veržėsi
dūmų kamuoliai su liepsna. Degė apie dvi minutes. Mačiau, kaip
ėmė smigti laivo priekis
Labiausiai sprogimo išsigando artileristai
iš BČ-2. Kas sprogo? Pirmoji mintis - ginklų atsargos, juk tokių
istorijų laivyne daug. Manoma, jog ir carinės Rusijos linijinio
laivo Imperatorienė Marija 1916 metais Sevastopolyje, italų
linijinio laivo Leonardas da Vinčis ir kitų laivų katastrofos
priežastys - sprogimas ginklų sargykloje.
Tačiau artilerijos dalies vadas kapitonas leitenantas Marčenka
miegojo 20-oje kajutėje, kuri buvo vidurinėje laivo dalyje prie
dešiniojo borto; jis komisijai aiškino: Pasigirdus dusliam sprogimui
ir sudrebėjus laivui, mane lovoje pamėtėjo, bet niekas iš daiktų
nenukrito, netgi grafinas su vandeniu ir stikline liko kaip stovėję.
Kiekvienas jūreivis, likęs gyvas po tragedijos, rašė paaiškinimus.
Per trumpą laiką, po 19 dienų, Vyriausybinė komisija savo pranešime
padarė išvadas, jog tikriausiai pagrindinė sprogimo linijiniame
laive priežastis - sprogimas, užkliudžius nuo Antrojo pasaulinio
karo likusią miną
negalima atmesti ir diversijos. Ekspertų nuomone,
mina galėjo sprogti ir dėl nedidelio smūgio, užkliudžius ją inkaro
grandine katastrofos išvakarėse. Šis laivas neturėjo priešmininių
įtaisų ir buvo bejėgis prieš magnetines minas. Be to, ir po 1944-1946
metų Sevastopolio išminavimo operacijos galėjo likti minų.
Vyriausybinė komisija nustatė, jog nors po sprogimo priekinėje
Novorosijsk dalyje atsirado milžiniška skylė, bet laivas paviršiuje
išsilaikė dvi valandas 40 minučių, o per tą laiką jis turėjo ir
galėjo būti išgelbėtas. Vienintelis ir patikimiausias būdas gelbėjant
laivą ir žmones buvo greitas laivo patraukimas ant seklumos savomis
pajėgomis - varomosiomis mašinomis. Pagrindinės varomosios mašinos
turėjo būti paleistos po 30-40 min. nuo sprogimo, tą mašinų skyriaus
komanda savo iniciatyva ir padarė, pasirengė paleisti visus pagalbinius
varomuosius mechanizmus.
Atvykę į laivą viceadmirolai Parchomenka ir Kulakovas nesugebėjo
koordinuoti gelbėjimo operacijos darbų, laiku nedavė pagal įstatus
numatytų įsakymų, rekomendacijų. Užuot nurodę paleisti linijinio
laivo varomąsias mašinas - variklius, davė nurodymą buksyruoti
laivą, kai jau buvo išmestas inkaras, nedavė komandos nukirsti
inkaro grandinę. Todėl laivą buksyruoti buvo pragaištinga: pirma,
sudarė klaidingą žmonėms iliuziją, jog laivas bus išgelbėtas,
antra, nors vis labiau sviro kairysis bortas, laivą buksyravo
į tą pačią - kairę pusę. Tai tik paspartino laivo grimzdimą į
dugną.
Vadovaujantys gelbėjimo operacijai karininkai buvo dezorganizuoti:
laive atsirado keturi vadovaujantys asmenys ir nė vienas jų nesiėmė
pagrindinės atsakomybės. Visi jie buvo skirtingose laivo dalyse
ir kiekvienas vadovavo iš savo varpinės. Taip buvo pažeisti
karinio jūrų laivyno įstatai. Visi keturi vadovaujantys karininkai
buvo viršutiniame laivo denyje, jų įsakymai buvo neryžtingi, jie
nežinojo tikrosios padėties, vadovavosi tik negausia žmonių, kovojusių
su vandens veržimusi į laivą, informacija. Visi keturi vadovai
per visą gelbėjimo laiką nė nebandė aiškintis susidariusios padėties,
kad išgelbėtų laivą ir žmones. Laivo jūreiviai, viršilos ir karininkai,
BČ-5 vadas Matusevičius, vadai Gorodeckis ir Ivanovas puikiai
kovojo su besiveržiančiu vandeniu, kiekvienas jų gerai išmanė
savo darbą, rodė iniciatyvą, bet jų pastangų neužteko. Reikėjo
kvalifikuotos, gerai organizuotos gelbėjimo komandos.
Atvykę į pagalbą iš aplinkinių laivų gelbėtojai nebuvo reikiamai
suorganizuoti ir nesudarė vienos komandos. Jie buvo palikti savo
iniciatyvai arba net stovėjo viršutiniame denyje, nežinodami,
ką daryti. Likus pusvalandžiui iki laivo panirimo dugnan, tomis
lemtingomis minutėmis avarinei gelbėjimo komandai iš kitų laivų
buvo duotas įsakymas palikti linijinį laivą. Neatsakingas vadovavimas
gelbėjimo darbams privedė prie to, jog vanduo buvo perpumpuojamas
iš jūros į jūrą.
Vadovaujantys viceadmirolai Parchomenka ir Kulakovas, eskadros
vadas Nikolskis ir linijinio laivo vadas Churšudovas, nesiimdami
reikiamų priemonių gelbėjant laivą, nuskalstamai pasielgė ir žmonių
atžvilgiu. Buvo visos sąlygos išgelbėti bent 300 žmonių: arti
krantas (apie 100 metrų), apie Novorosijsk buov 60 įvairių netoliese
esančių laivų, nuo sprogimo iki laivo nugrimzdimo į dugną praėjo
2 val. 45 min. Tiek laiko pakako apgalvoti sprendimus ir imtis
priemonių padariniams likviduoti. Viršutiniame denyje buvo sušaukta
apie 800-900 jūreivių ir viršilų, kurių nereikėjo skirti kovoti
su vandeniu. Nebuvo numatyta, kokiai kritinei situacijai esant
reikia evakuoti iš laivo žmones. Netgi tada, kai laivas pasviro
18 laipsnių kampu, kai trečdalis denio paniro po vandeniu ir viceadmirolui
Parchomenkai buvo pranešta apie tai, - o kritinė laivo svirimo
riba yra 20 laipsnių, - ir tada nebuvo įsakyta gelbėti žmones.
Kažkas (kas, nenustatyta), likus keletui minučių iki nugrimzdimo,
davė komandą palikti apatines patalpas ir postus, bet tai padaryti
dalis žmonių nespėjo.
Žmonės denyje buvo išrikiuoti penkiomis šešiomis eilėmis, kai
svirimo kampas buvo toks didelis, jog pastovėti buvo neįmanoma
- jūreiviai griebėsi už ko pakliuvo, laikėsi vienas už kito. Nebuvo
komandos prieš šokant iš laivo nusiimti sunkius drabužius, atsirišti
batus. Tik kai drioksėdamas laivas staiga pasviro, žmonės pabiro
į vandenį, tik tada kažkas sušuko: Šokite į vandenį. Bet jau
buvo per vėlu: vienus laivas pasiglemžė po savimi į dugną, kitus
prisvaigino krisdami nuo laivo įvairūs daiktai, dar kiti silpnai
mokėjo plaukti. Tai pagrindinės komisijos tiriamojo darbo išvados.
Šios Vyriausybinės komisijos išvados buvo įslaptintos. Laivo žūties
kaltininkais paskelbė Pachomenką, Kulakovą, Nikolskį, Churšudovą,
kontradmirolą Galickį. Jiems buvo sumažinti laipsniai, 1-ojo rango
kapitonas A.Kuchta (jis tuo metu atostogavo) ir jo padėjėjas Serbulovas
buvo atleisti iš laivyno. Žuvusiųjų skaičių taip pat slėpė nuo
visuomenės. Be to, po keleto mėnesių valdžios viršūnėse buvo nutarta
įslaptinti liudytojų parodymus, tiriant katastrofos aplinkybes,
ir nekelti baudžiamosios bylos Juodosios jūros laivyno vadovams.
Admirolas Kuznecovas buvo nušalintas nuo visų pareigų ir užimamų
postų. Jo vietą užėmė Gorškovas. Parchomenka išvyko tarnauti į
Ramųjį vandenyną. Dar kažkas dėl akių buvo nubaustas, bet nelabai
griežtai.
Linijinio laivo Novorosijsk
žūtis - atsitiktinumas ar diversija?
Linijinio laivo žūties tyrimo
komisija oficialiose išvadose neatmetė diversijos galimybės. Kieno
diversijos? Kokiu tikslu vykdytos? Apie tai išvadų dokumente nepasakyta
nė žodžio. Bet jūreiviai - visas laivynas nuo jūreivių iki admirolų
- pagal savo nuomones padalijo tarsi į dvi stovyklas. Vieni tikėjo,
kad sprogo užsilikusi nuo karo vokiečių mina ir pateikė svarių
argumentų, kiti karštai įrodinėjo - tai diversija.
Po Vyriausybinės komisijos tyrimų išvadų nusiraminta. Neįtikėtina,
kad šalyje, kur dešimtmečiais klestėjo žvalgyba, nebuvo išsamiai
išnagrinėta diversijos versija. To meto SSRS Ministrų Tarybos
dokumentuose su grifu visiškai slaptai rašoma apie didelius
pažeidimus saugant Sevastopolio bazę nuo povandeninių laivų.
1955 metais laivynas rengėsi paradui, šoniniai uosto vartai nakčiai
nebuvo uždaromi, kartais išvis nebuvo stebima, ar bazės prieigose
nepasirodo povandeniniai laivai. Uosto vartus turėjęs saugoti
laivas buvo išplaukęs. Sprogimo naktį netgi neveikė triukšmo pelengatoriai
- vyko neplaninis jų remontas.
Techninės diversijos galimybės Sevastopolio įlankoje neleidžia
atmesti ir tas faktas, kad 1955 metais italų karinėse pajėgose
buvo sukurti labai tobuli mažyčiai povandeniniai laivai SX-404
ir SX-506, skirti kariniams plaukikams išlaipinti. Diversijos
šalininkų akys nukrypo į Italiją. Sovietinė karinė ir jūrų publicistika
nedelsdama iškėlė itališkąją diversijos versiją, pasitelkdama
pikantiškų pasakojimų apie Italijos povandeninių diversantų vadą
kunigaikštį Valerio Borgezį (rusų vadintą juoduoju kunigaikščiu).
V.Borgezis buvo vedęs rusų dvarininkaitę Dariją Olsiefjevą, kuri
dar maža 1918 metais buvo išvežta į Italiją, tėvų turtas nacionalizuotas.
O ji vis raginusi vyrą atkeršyti už patirtą skriaudą. Itališką
versiją ypač kėlė spaudoje rusų rašytojas marinistas Nikolajus
Čerkašinas. B.Karžavinas, rengdamas savo dokumentinę istorinę
knygą apie linijinį laivą Novorosijsk, taip pat kėlė diversijos
versiją. 1988 metais JAV pasirodė Džeimso Obergo knyga Atskleidžiant
sovietines katastrofas, kurioje taip pat nenurodoma sprogimo
laive priežastis.
Itališkoji diversijos
versija
Novorosijsk - buvęs italų laivyno
pasididžiavimas Julijus Cezaris. Jis buvo pastatytas 1911-aisiais,
1933-1937 metais rekonstruotas ir modernizuotas. Didžiulio, 186
metrų ilgio laivo pagrindinių pabūklų vamzdžiai buvo 17 metrų
ilgio, artilerijos sviediniai pasiekdavo taikinius, esančius už
50 kilometrų.
Po Antrojo pasaulinio karo laivas atiteko Sovietų Sąjungai kaip
dalis Italijos reparacijos. 1949-ųjų vasarį jame buvo iškelta
sovietų vėliava, ir laivas priskirtas Juodosios jūros laivynui.
Per Antrąjį pasaulinį karą V.Borgezis viešai pagrasino, kad joks
italų laivas neplaukios su bolševikų vėliava. Beje, vienas rusams
atitekęs italų kreiseris buvo nepataisomai sugadintas dar pakeliui
į sovietų teritorinius vandenis.
Senos aristokratų giminės palikuonis V.Borgezis - fašistinės Italijos
karinio laivyno pirmojo rango kapitonas. Prasidėjus karui, jis
įkūrė diversinį padalinį, kurio pagrindą sudarė koviniai narai.
V.Borgezis pats atrinkinėjo šio būrio narius. Visi jie buvo patriotai
ir puikūs plaukikai. Buvo įkurta itin slapta narų mokykla, tobulinama
įranga ir minos. Italijos povandeniniai diversantai taip ištobulėjo,
kad su V.Borgeziu konsultavosi pats SS ypatingosios paskirties
dalinio įkūrėjas ir vadas Otas Skorcenis (vėliau amerikiečiai
jį pavadino pavojingiausiu žmogumi Europoje). Grįžęs iš Italijos,
jis įkūrė analogišką padalinį Vokietijoje. Karo pabaigoje kunigaikštis
vadovavo visai diversinei flotilei. Nors buvo aukšto rango, pats
dalyvavo daugelyje operacijų.
Pagal taikos sutartį Italija privalėjo sunaikinti laivyno puolamąsias
dalis, o joje tarnavusius jūrininkus - demobilizuoti. Tačiau dalis
šių pajėgų buvo išsaugota. Kelerius metus išbuvęs anglų nelaisvėje,
pagal amnestiją į šalį sugrįžo ir V.Borgezis. Dar po kelerių metų
Italijos laivyno narų diversantų mokymo centrui jau vadovavo D.Birindelis,
vienas artimiausių V.Borgezio bendražygių. Paskui jis tapo viso
karinio laivyno vadu, o vėliau vadovavo jungtinėms NATO jūrų pajėgoms
Pietų Europoje.
Vargu ar Italijos archyvuose saugomi kokie nors dokumentai, pasakojantys
apie sprogimą po linijinio laivo Novorosijsk dugnu. Tai, kad
laivui nuskendus, itališkąją versiją aukštoji karinio jūrų laivyno
vadovybė traktavo rimtai, tarkim, įrodo ir toks faktas, jog netrukus
po tragiškų įvykių šiame linijiniame laive visi iš Italijos perimti
laivai, buvę Juodosios jūros laivyne: kreiseris Kerčė, keturi
eskadriniai minininkai, povandeninis laivas - buvo nurašyti iš
karinės apskaitos ir išsiųsti supjaustyti. Tačiau rusams nepakako
informacijos, kad galėtų pareikšti kokias nors pretenzijas italams.
Ši versiją remiasi tik netiesioginiais įkalčiais ir spekuliatyviomis
prielaidomis. Prie jų galima priskirti ir Borgezio pareiškimą,
kad nė vienas italų laivas ilgai netarnaus bolševikiniame laivyne,
tą rodo ir uždaras italų jūrų karininkų grupės apdovanojimas garbingais
ordinais tuoj po Novorosijsk žūties, ir daugybė kitų faktų.
B.Karžavinas, rengdamas spaudai knygą, į Paryžių parašė laišką
Darijos Olsiefjevos ir V.Borgezio dukrai Elenai, kuriame paklausė,
ar jos tėvas prisidėjo prie linijinio laivo žūties. Atsakymą autorius
gavo, bet jame Elena nutylėjo apie savo tėvą V.Borgezį.
Diversiją įvykdė savi?
Kai kurie katastrofų tyrinėtojai
teigia, jog Novorosijsk susprogdino ne užsienio diversantai,
o savi - sovietiniai. Apie šios versijos prielaidas užsimena ir
rašytojas B.Karžavinas, ją plėtoja žinomas bestselerių Partijos
auksas ir Prezidento sostas autorius Igoris Buničius, karinės
jūrų aviacijos atsargos papulkininkis. Prisiminkime į tuos metus.
1955-ųjų spalį Sevastopolis minėjo Krymo karo gynybos 100-ąsias
metines. Spalio 13-ąją ta proga mieste vyko iškilmingas posėdis,
kuriame dalyvavo Jaltoje poilsiavęs N.Chruščiovas, lydimas N.Bulganino.
Miestui didvyriui buvo suteiktas Raudonosios žvaigždės ordinas.
Į iškilmingą ordino įteikimo ceremoniją atvyko K.Vorošilovas,
A.Mikojanas ir G.Žukovas, tik ką paskirtas Sovietų Sąjungos gynybos
ministru. Ta proga G.Žukovas lankėsi Juodosios jūros laivyne,
lydimas karinio jūrų laivyno vado admirolo N.Kuznecovo. Tiesa,
admirolas N.G.Kuznecovas, po gegužės mėnesį patirto miokardo infarkto,
dar gydėsi ir karinio jūrų laivyno vado pareigas faktiškai ėjo
admirolo N.Kuznecovo pirmasis pavaduotojas viceadmirolas I.Gorškovas.
Lankydamasis laivuose, N.Chruščiovas pranešė jūreiviams ir viršiloms
džiugią žinią - tarnyba laivyne bus sutrumpinta iki ketverių metų.
Tais metais tarptautinė padėtis buvo įtempta. Dar gegužės mėnesį
buvo sudarytas Varšuvos blokas. Sovietų Sąjunga išbandė naujo
tipo atominius ir vandenilinius ginklus. Ženevoje Sovietų Sąjungos,
JAV, Anglijos ir Prancūzijos užsienio reikalų ministrai aptarė
ginkluotės klausimus, santykius tarp Rytų ir Vakarų. Sukauptos
pagrindinės karinės jūrų pajėgos Sevastopolyje paaštrėjusios tarptautinės
padėties sąlygomis reikalavo ypatingo budrumo. Spalio mėnesio
pabaigoje buvo rengiamasi 38-ųjų Spalio revoliucijos metinių paradui.
Spalio 27-28 dienomis šiaurinėje Juodosios jūros dalyje stovėjo
tik užsienio laivai, ir visi buvo pasirengę išplaukti Bosforo
link.
Sovietų Sąjungos valdžios viršūnėse ne visi buvo patenkinti admirolo
N.Kuznecovo vadovavimu kariniam jūrų laivynui. Buvo pastebima
trintis tarp admirolo N.Kuznecovo ir N.Bulganino, tarp N.Kuznecovo
ir G.Žukovo. Laivyne admirolą mėgo, jaunus jūreivius žavėjo N.Kuznecovo
karjera. 30 metų N.Kuznecovas jau buvo kreiserio vadas, 34 erių
vyriausiasis karinio jūrų laivyno patarėjas Ispanijos kare; 35-erių
vadovavo Ramiojo vandenyno laivynui; dideli jo nuopelnai Antrojo
pasaulinio karo pabaigoje, vaduojant Sevastopolį; 50 metų -
admirolas, Sovietų Sąjungos didvyris. Ypač N.Kuznecovo santykiai
su G.Žukovu ir N.Bulganinu pablogėjo po Stalino mirties. Kaip
minėta, Stalinas siekė sukurti stiprų Juodosios jūros laivyną
ir tam negailėjo lėšų. N.Kuznecovas, tapęs karinių jūrų pajėgų
ministru ir Sovietų Sąjungos laivyno admirolu, ėmė realizuoti
Stalino idėją.
Stalinui mirus, Kremliaus perversmas pakoregavo ateities planus.
Tada G.Žukovas padėjo N.Chruščiovui tapti partijos lyderiu, o
šis - G.Žukovui atsidėkodamas - skyrė jį gynybos ministru. N.Kuznecovas,
nepaisydamas su besikeičiančios vidaus politinės atmosferos, savo
pasisakymuose aistringai dėstė karinio jūrų laivyno versiją. Jo
užmojai kirtosi su G.Žukovo koncepcija. Maršalo ir admirolo santykiai
tapo įtempti. G.Žukovas suprato, kad jei Kuznecovo idėja bus realizuota,
tai naujiesiems linijiniams laivams neišvengiamai atiteks visas
fondo plienas, skirtas naujiems tankams. Sovietinio generalinio
štabo analitikai po karo parengė slaptą pranešimą, kuriame buvo
teigiama: jei Sovietų Sąjunga apskritai neturėtų laivyno, tai
Antrasis pasaulinis karas būtų pasibaigęs metais anksčiau. Pateikti
duomenys rodė, jog sovietinis laivynas karo metais patyrė vien
nuostolius, neatnešė naudos. Žukovo reakcija į šią informaciją
buvo vienareikšmė. Todėl Žukovas nutarė nušalinti nuo pareigų
admirolą Kuznecovą, bet tam reikėjo surasti rimtą priežastį. Čia
pasitarnavo provokacija
Kokia žuvis plaukiojo
akvariume?
Į šį klausimą buvęs GPU ryšių
karininkas Vladimiras Rezunas, 1978 metas pabėgęs į Vakarus ir
tapęs populiariu rašytoju Viktoru Suvorovu, paprastai atsakydavo:
Ten tik vienos rūšies žuvys - piranijos, sugrauš ir kaulų nesurasi.
Taip jau atsitiko, kad šeštojo dešimtmečio viduryje Sovietų Sąjungoje
žvalgybai ir kontržvalgybai vadovavo vienas žmogus - KGB generolas
Ivanas Serovas. Karjerą pradėjęs dar vadovaujant Ježovui, karo
metais išgarsėjo visoje Lubiankoje deportuojant Šiaurės Kaukazo
ir Uralo tautas. Kai 1953 metų birželį, Žukovui įsakius, kariškiai
suėmė Beriją, I.Serovas tuoj suprato, iš kur vėjas pučia, ir perbėgo
stipriųjų pusėn. Netrukus I.Serovas tapo naujai suformuoto KGB
viršininku. O komunistų partija niekada negailėjo pinigų žvalgybai
ir diversijoms. I.Serovo KGB galia buvo beribė, o jis pats privalėjo
atsiskaityti tik trims žmonėms: N.Chruščiovui, Žukovui ir generalinio
štabo viršininkui Sokolovskiui.
Pasak V.Suvorovo, socializmas Rusijoje visada rėmėsi baime, baimė
- skundikais. 1991 metais rusų tautai reikėjo likviduoti skundikus
kaip klasę. Tai nebuvo padaryta. Todėl Rusija buksuoja.
Tikrovė ar versija -
taip galėjo įvykti
Jam pasakė, kad mina - mokomoji.
Nebuvo pagrindo netikėti. Užduotis paprasta: slapta prisiartinti
prie Novorosijsk ir pritvirtinti ją priekinėje dalyje. Tikslas
- patikrinti laivyno kontržvalgybą. Kad tie dykaduoniai veltui
košės nevalgytų, - pasakė jam žmogus, tiesiogiai vadovavęs šiai
operacijai. Ir pridūrė: Ne pirmąkart.
Specialiosios paskirties vyr. leitenantas ir du mičmanai, aprūpinti
priemonėmis, užsidėjo akvalangus
Kada ir žvalgyba, ir kontržvalgyba, ir diversantų padaliniai,
būdami vienose rankose ir jau iš pat pradžių vienas su kitu konkuruodami,
gali padaryti bet ką vardan savo tikslo - gero nelauk.
1955 metais specialiesiems kariniams daliniams sukako 15 metų.
Jie kartais keitė savo struktūrą, žmonių skaičių, bet tikslai
ir darbo metodai liko nepakitę - tai diversijos ir teroras. Suprantama,
karo metais. Bet kai karas baigėsi, reikėjo kažkaip treniruotis.
Nedidelės jūrų akvalangistų diversantų grupės, vadovaujamos pulkininko
Jelifanovo, tęsė savo mokslą visuose laivynuose, tarp jų ir Juodosios
jūros.
Kada pasigirdo sprogimas ir reide sumirksėjo aplinkinių laivų
šviesoforai, diversantai metėsi prie savo viršininko: Kas čia
vyksta?! Viršininkas, nė nemirktelėjęs, pareiškė, kad jiems per
klaidą išdavė ne tą miną - kovinę vietoj mokomosios. Visgi viršininko
tonas buvo toks, kad niekam nebuvo noro toliau klausinėti.
Tuoj po sprogimo minėtą vyr. leitenantą pervedė į naują tarnybą
- Ramiajame vandenyne. Ten jį tuoj areštavo, sufabrikavo bylą,
įkalino. Motyvas - kažkoks tarnybinis nusižengimas. Po to amnestavo.
Atsėdėjęs žmogus sugrįžo į Krymą ir džiaugėsi, kad viskas nurimo.
N.Kuznecovas buvo neutralizuotas - galutinai. Praėjus porai
mėnesių po Novorosijsk žūties, 1956 m. vasario 15 d., Žukovas
pasikvietė pas save N.Kuznecovą ir, neslėpdamas pasitenkinimo,
pareiškė, jog N.Kuznecovas yra pašalintas iš SSRS Ginkluotojų
pajėgų be teisės sugrįžti ir iš jo atimamas karinis laipsnis.
Nepraėjo nė dveji metai, kai N.Chruščiovas pasielgė su Žukovu
taip, kaip su Kuznecovu. Istorija kai kada virsta farsu.
Aukos ir didvyriai
Kiekvienoje katastrofoje yra
konkrečios priežastys ir jų kaltininkai. Kodėl įvyko sprogimas
linijiniame laive Novorosijsk? Ar buvo galima išgelbėti laivą
ir dalį žmonių? Šiandien neatsakyta. Maža paskelbti žuvusiųjų
vardus ir pavardes. Negalima likti abejingam šimtams žmonių, kovojusių
už savo, draugo, komandos likimą. Jie - aukos ir didvyriai.
Likę gyvi laivo jūreiviai bandė priešintis neteisybei. Jie pusiau
slaptai sukūrė laivo Novorosijsk veteranų tarybą, ieškojo žuvusiųjų
artimųjų ir giminaičių. 1957 metais Sevastopolyje, centrinėse
miesto kapinėse, pastatė akmeninį antkapinį paminklą, o po šešerių
metų Broliškose kapinėse suvirino paminklą iš Novorosijsk metalinių
irklavimo sraigtų, vėliau jame buvo iškaltos žuvusiųjų pavardės.
Veteranų taryba, įveikusi biurokratines ir kitokias kliūtis, pasiekė,
kad žuvusieji būtų apdovanoti Sovietų Sąjungos Didvyrio ordinais.
Kai 1999 metais buvo pasirašytas įsakymas dėl ordinų, po dviejų
savaičių pirmieji juos gavo Sevastopolyje, o gruodžio 28 dieną
ordinai iškilmingai buvo įteikti Maskvoje gyvenantiems buvusiems
jūreiviams. Čia jiems ordinus įteikė prezidentas Vladimiras Putinas.
Įsakymas apie apdovanojimus buvo išspausdintas tik specialiame
žurnale kariniams jūreiviams. Tad dėl informacijos stokos ordinai
ilgai gulėjo seife, o žuvusiųjų giminės ir artimieji nieko apie
tai nežinojo
Apytikriai tragiškos epopėjos liudytojų yra gyvų
apie 250. Kasmet dalis jų išeina Amžinybėn, palikdami tik aidą
tragiškų 1955-ųjų spalio dienų. Aš plaukiau iš visų jėgų, šalia
- šimtai jūreivių: vieni šaukėsi pagalbos, kiti - grimzdo į dugną
ir tempėsi paskui save draugus, - savo atsiminimuose užrašė istorijai
V.Rudžionis.
B.A.Karžavinas, gavęs leidimą naudotis archyvais, 1988 metais
bandė vertinti įvykius remdamasis ir argumentais. Tik neaišku,
ar archyve buvo viskas užsilikę apie versijomis apipintą Novorosijsk
žūtį. Sakoma, jog katastrofos jūroje vienos į kitą panašios tiek
žmonių aukomis, tiek materialiniais nuostoliais. Tik visada yra
konkrečios priežastys ir žmonės, jas sukėlę.
Angelė BUŠKEVIČIENĖ
© 2003 "XXI amžius"