Garbingas tautos istorijos
puslapis
|
|
1863 metų sukilimo Lietuvoje
vadai
kunigas Antanas Mackevičiaus ir Kostas Kalinauskas |
Šiais metais sukanka 140 metų
nuo 1863 metų sukilimo Lietuvoje. Tūkstančiai mūsų tautiečių žuvo
tame sukilime dėl Tėvynės laisvės. Juos priglaudė žalios Lietuvos
girios ir krauju apšlakstytos dirvos. Taip pat ne vienas žuvo
nuo žiaurios Muravjovo koriko rankos arba buvo ištremtas į Sibiro
tyrus. Apie 1863 metų sukilimą prirašyta daugybė knygų, atsiminimų,
istorinių veikalų.
Išsilaisvinimo iš Rusijos jungo dvasia neišblėso po numalšinto
1831 metų sukilimo. Nors Rusijos valdžia, malšindama 1831 metų
sukilimą, buvo žadėjusi valstiečiams socialinių reformų, netgi
baudžiavos panaikinimą, tačiau viskas liko, kaip buvus. Tuo labiau
kad didžioji nutautėjusi Lietuvos ponų dalis nenorėjo baudžiavos
panaikinimo, kalbėjo lenkiškai ir savo tėvyne laikė Lenkiją, o
ne Lietuvą.
Iš esmės bajorija, dalyvaudama 1831 ir 1863 metų sukilimuose,
siekė ne tik laisvės, bet ir dar daugiau laisvių ir teisių savo
luomui. Iš liaudies kilę Lietuvos dvasininkai ir negausūs inteligentai
ėjo drauge su valstiečiais. Pats vyskupas Motiejus Valančius rašė
knygeles lietuvių kalba, kurias Lietuvos kaimuose platino kunigai.
Apskritai 1863 metų sukilimas Lietuvoje ir Lenkijoje ėjo gana
skirtingais keliais: Lenkijos bajorai akcentavo Liublino unijos
principų neliečiamybę bei Žečpospolitos atkūrimą, o Lietuvos sukilėliai
svajojo apie atskirą Lietuvos valstybę.
Rusijai pralaimėjus Krymo karą, gerokai pašlijo jos vidaus padėtis.
Caras Aleksandras II, norėdamas nuraminti visuomenę, 1856 metais
amnestavo didelę dalį politinių kalinių, tačiau toji amnestija
nepatenkino nei Lenkijos, o ypač Lietuvos visuomenės, nes lietuviai,
taip pat ir nesulenkėję bajorai bei kunigai siekė socialinių reformų,
laisvės ir nepriklausomybės. Tą pirmiausia ėmė skelbti svarbiausi
sukilimo Lietuvoje vadai - Kostas Kalinauskas, o ypač kunigas
Antanas Mackevičius. Kai kas bandė (ir bando iki šiol) teigti,
kad kunigo A.Mackevičiaus apsisprendimas stoti į mirtiną kovą
prieš okupantus už Lietuvos, kaip atskiros nuo Lenkijos valstybės,
laisvę prieštaravo Bažnyčios nuostatoms. Anaiptol. Vyskupas M.Valančius,
nors ir priverstinai paskelbęs aplinkraštį, kuriuo pranešama,
jog rusų administracija pasiryžusi žiauriomis bausmėmis bausti
jau 1861 metais prasidėjusių manifestacijų dalyvius, siekė paveikti
carinę administraciją bent jau sumažinti represijas. Tokios manifestacijos
vyko Vilniuje, Kaune, Panevėžyje, Telšiuose, Ukmergėje, Raseiniuose,
Skirsnemunėje ir kitur. Ypač įspūdinga manifestacija įvyko 1861
m. rugpjūčio 12 d. Kaune. Iš Suvalkijos, kuri turėjo simbolizuoti
Lenkiją, ėjo demonstrantų minia į Kauną, o iš Kauno kita procesija
ėjo jos pasitikti. Abi precesijos, skambant bažnyčių varpams,
susitiko ant Aleksoto tilto ir giedojo religines bei patriotines
giesmes. Kadangi manifestacijoje dalyvavo ir nemažai kunigų, tai
Vilniaus generalgubernatorius Nazimovas dėl įvykių apkaltino vyskupą
M.Valančių. Tad pastarajam neliko nieko kito, kaip, norint išvengti
kunigų represijų, paskelbti, jog manifestantams nereikia naudotis
bažnytinėmis vėliavomis, altorėliais ir kt. Be to, vyskupas prašė
bausmių skyrimą kunigams maištininkams palikti Bažnyčios vyresnybei.
Sukilimo pradžia laikoma 1863 m. sausio 22-oji, kai Lenkijos centrinis
sukilimo komitetas priėmė du dekretus, skirtus Lietuvai. Vienas
jų skelbė: Wisi ukininkaj arba gaspadorejnu nuo szias dienas
neturi jau newalos!, nes nebera pona, ni bajora, ni mužika, ni
žida, o anli wisi brolej ir wejkaj ligi arba wienodi, kaip prisz
Pona Diewa, teip ir prisz musu brangiojai Tewine. (
). Wisi pastanawijme,
ukaze duoti nuog nedoras ir prakiejktas wiresnibes Maskoli niekinasi
ir skajtas nu szias dienas už ne wožnas, ir ne pavidnas klausiti
Tokiu būdu Centrinis sukilimo komitetas paskelbė tikslus, dėl
kurių bus kovojama su carine Rusija, o taip pat nubrėžė savo veiklos
socialinę programą. Tai reiškia, jog visi piliečiai bus lygūs
prieš įstatymus, be luomo, tautinio ar religijos skirtumo, valstiečiams
atiduodama nuosavybėn jų dirbama žemė, ir nuo tos dienos niekas
neturi klausyti rusų valdžios. Tos pačios sausio 22-osios antrajame
dekrete kviečiama visus ginti tėvynę ir numesti rusų jungą. Visi,
pašauktieji į karą, - trobelninkai, kampininkai ir visi, gyveną
iš darbo, - gausią mažiausiai tris margus žemės.
Lietuvoje žuvus vienam sukilimo vadų, vyriausiuoju sukilimo vadu
buvo paskirtas kunigas A.Mackevičius. Kaip rašo istorikai, sausio
22 dieną perskaitęs Paberžės bažnyčioje manifestą ir pasakęs pamokslą,
kunigas A.Mackevičiaus paliko savo parapiją ir išvyko į Krekenavos
miškus. Po kelių dienų jo būryje jau buvo 500 sukilėlių, vadinamų
dalgininkais.
Kun.A.Mackevičius gimė 1828 metais neturtingų ūkininkų šeimoje,
šalia Tytuvėnų. Baigęs Vilniaus gimnaziją, įstojo į Kijevo universitetą.
Paveiktas 1848 metų revoliucijos Europoje, jis ėmė mąstyti, kaip
išvaduoti Lietuvą iš rusų jungo, palengvinti sunkią valstiečių
dalią. A.Mackevičius bajorais nepasitikėjo. Matydamas, kad Lietuvos
valstiečiai ypač pamaldūs ir labai pasitiki kunigais, jis nusprendė
tapti kunigu ir, metęs Kijevo universitetą, įstojo į Varnių kunigų
seminariją. Jau 1855 metais jis minimas kaip Krekenavos vikaras.
Visą savo kunigavimo laiką A.Mackevičius rengė žmones sukilimui.
Kiekviena proga skelbė žmonėms, kad jie rengtųsi sutraukyti vergijos
pančius, ir, kaip prisimena amžininkai, žmonės, kunigui kalbant,
kėlė į dangų rankas ir žadėjo jam padėti. Per tardymą kun. A.Mackevičius
pasakojo: Atėjus metui sukilti, aš pasakiau keletą pamokslų,
aukojau šv.Mišias ir paskyriau sukilimo dieną. Man šaukiant, jaunuomenė
paliko tėvus, namus ir rinkosi su ginklu rankose ginti Tėvynės.
1863-iųjų pabaigoje sukilimas jau buvo baigiamas malšinti. Vėlų
rudenį dar laikėsi tik vienas didelis kun. A.Mackevičiaus būrys.
Visi jį mylėjo ir gerbė, o jo žodis buvo šventas.
Apie sukilėlių vadą kunigą A.Mackevičių rašė tų įvykių dalyvis
pulkininkas Struš (Stella-Savicki) savo knygoje Szkice z powstania
1863 roku (Eskizai iš 1863 m. sukilimo). Joje aprašomas ir
1863 m. kovo 27 d., ir balandžio 19 dienos kautynės su rusais.
Tada kun. A.Mackevičiaus būrį puolė keturios rusų pėstininkų kuopos,
vienas dragūnų eskadronas, kazokų būriai. Mūšyje Raguvos miškuose
A.Mackevičiaus dalgininkai privertė priešą paniškai bėgti. Tose
kautynėse žuvo per 40 rusų ir 60 buvo sužeista, o sukilėliai neteko
tik dviejų kovotojų. Šis sukilėlių laimėjimas nuskambėjo per visą
Lietuvą. Buvo džiūgaujama, jog sukilėliai su dalgiais sumušė puikiai
apginkluotą ir išmuštruotą reguliariąją rusų kariuomenę. Beje,
ir rusų generolo Ganeckio raportuose Vilniaus generalgubernatoriui
buvo pranešama, kad A.Mackevičiaus būrys dalyvavo keturiolikoje
kautynių su caro kariuomene.
Kunigas buvo suimtas 1863 m. gruodžio 17 d. Neapsakomas džiaugsmas
apėmė rusus. Visi Rusijos laikraščiai kaip didžiausią didvyrį
šlovino A.Mackevičių suėmusį kapitoną Ozevskį. Generalgubernatorius
Muravjovas įsakė teisti sukilimo vadą per 48 valandas. Tardomas
ir kankinamas jis neišdavė nė vieno savo bendražygio ir tik atsakinėjo:
Aš myliu Lietuvą ir jai atidaviau savo silpnas jėgas. Kai Muravjovo
budeliai klausė, kokiu būdu jis verbavęs sukilėlius ir ką jiems
žadėdavęs, tai kun. A.Mackevičiaus atsakymas buvo vienas: Žadėjau
jiems tik vieną dalyką - Tėvynės laisvę.
Muravjovas dar bandė palaužti kunigą, atvedė į kalėjimą jo tėvą.
Į tėvo priekaištus, kodėl jis nuėjo tokiais keliais, sūnus atsakė:
Tėve, mano karalystė ne iš šio pasaulio. Aš niekuomet nesigailėsiu,
kad stojau ginti savo tautos. Toks buvo paskutinis tėvo ir sūnaus
atsisveikinimas. Muravjovo koriko įsakymu 1863 m. gruodžio 28
d. 11 val. kun.A.Mackevičius buvo pakartas Kaune, aikštėje, šalia
dabartinio Savanorių prospekto.
Minint 75-ąsias 1863 metų sukilimo metines, 1938 metais žurnalas
Karys rašė: Gražus sutapimas - kunigas Mackevičius buvo pirmasis
lietuvių tautos savanoris, miręs už tėvynės laisvę toje vietoje,
kuri pavadinta Savanorių prospektu.
Kitas žymus sukilimo vadas K.Kalinauskas, jau būdamas suimtas,
kažkokiu būdu paskelbė savo paskutinį atsišaukimą, kuriame atsisveikina
su savo mylimais žmonėmis: Broliai mano, mužikėliai brangieji!
Iš po maskolių kartuvių tenka man į jus rašyti, rasi, ir paskutinį
kartą. Skaudu palikti gimtąją žemelę ir jus, brangūs mano tautiečiai.
Krūtinė man plyšta, širdį skauda, bet negaila žūti už jūsų teisybę.
Kovokite už žmogaus ir tautos teisę, už savo tikėjimą, už savo
gimtąją žemelę, nes aš jums, žmonės, iš po kartuvių sakau, kad
tik tuomet tegyvensime laimingai, kai ant jūsų sprando nebebus
visai maskoliaus.
Kun. A.Mackevičiaus pavyzdys akivaizdžiai patvirtina, jog tarnystė
Dievui neatleidžia nuo pareigos aukotis Tėvynei ir net gyvybę
už ją atiduoti.
Petras KATINAS
© 2003 "XXI amžius"