Garbingas
tautos istorijos puslapis
|
|
1863 metų sukilimo Lietuvoje
vadai
kunigas Antanas Mackevičiaus ir Kostas Kalinauskas |
Šiais metais sukanka 140 metų
nuo 1863 metų sukilimo Lietuvoje. Tūkstančiai mūsų tautiečių žuvo
tame sukilime dėl Tėvynės laisvės. Juos priglaudė žalios Lietuvos
girios ir krauju apšlakstytos dirvos. Taip pat ne vienas žuvo
nuo žiaurios Muravjovo koriko rankos arba buvo ištremtas į Sibiro
tyrus. Apie 1863 metų sukilimą prirašyta daugybė knygų, atsiminimų,
istorinių veikalų.
Išsilaisvinimo iš Rusijos jungo dvasia neišblėso po numalšinto
1831 metų sukilimo. Nors Rusijos valdžia, malšindama 1831 metų
sukilimą, buvo žadėjusi valstiečiams socialinių reformų, netgi
baudžiavos panaikinimą, tačiau viskas liko, kaip buvus. Tuo labiau
kad didžioji nutautėjusi Lietuvos ponų dalis nenorėjo baudžiavos
panaikinimo, kalbėjo lenkiškai ir savo tėvyne laikė Lenkiją, o
ne Lietuvą.
Iš esmės bajorija, dalyvaudama 1831 ir 1863 metų sukilimuose,
siekė ne tik laisvės, bet ir dar daugiau laisvių ir teisių savo
luomui. Iš liaudies kilę Lietuvos dvasininkai ir negausūs inteligentai
ėjo drauge su valstiečiais. Pats vyskupas Motiejus Valančius rašė
knygeles lietuvių kalba, kurias Lietuvos kaimuose platino kunigai.
Apskritai 1863 metų sukilimas Lietuvoje ir Lenkijoje ėjo gana
skirtingais keliais: Lenkijos bajorai akcentavo Liublino unijos
principų neliečiamybę bei Žečpospolitos atkūrimą, o Lietuvos sukilėliai
svajojo apie atskirą Lietuvos valstybę.
Rusijai pralaimėjus Krymo karą, gerokai pašlijo jos vidaus padėtis.
Caras Aleksandras II, norėdamas nuraminti visuomenę, 1856 metais
amnestavo didelę dalį politinių kalinių, tačiau toji amnestija
nepatenkino nei Lenkijos, o ypač Lietuvos visuomenės, nes lietuviai,
taip pat ir nesulenkėję bajorai bei kunigai siekė socialinių reformų,
laisvės ir nepriklausomybės. Tą pirmiausia ėmė skelbti svarbiausi
sukilimo Lietuvoje vadai - Kostas Kalinauskas, o ypač kunigas
Antanas Mackevičius. Kai kas bandė (ir bando iki šiol) teigti,
kad kunigo A.Mackevičiaus apsisprendimas stoti į mirtiną kovą
prieš okupantus už Lietuvos, kaip atskiros nuo Lenkijos valstybės,
laisvę prieštaravo Bažnyčios nuostatoms. Anaiptol. Vyskupas M.Valančius,
nors ir priverstinai paskelbęs aplinkraštį, kuriuo pranešama,
jog rusų administracija pasiryžusi žiauriomis bausmėmis bausti
jau 1861 metais prasidėjusių manifestacijų dalyvius, siekė paveikti
carinę administraciją bent jau sumažinti represijas. Tokios manifestacijos
vyko Vilniuje, Kaune, Panevėžyje, Telšiuose, Ukmergėje, Raseiniuose,
Skirsnemunėje ir kitur. Ypač įspūdinga manifestacija įvyko 1861
m. rugpjūčio 12 d. Kaune. Iš Suvalkijos, kuri turėjo simbolizuoti
Lenkiją, ėjo demonstrantų minia į Kauną, o iš Kauno kita procesija
ėjo jos pasitikti. Abi precesijos, skambant bažnyčių varpams,
susitiko ant Aleksoto tilto ir giedojo religines bei patriotines
giesmes. Kadangi manifestacijoje dalyvavo ir nemažai kunigų, tai
Vilniaus generalgubernatorius Nazimovas dėl įvykių apkaltino vyskupą
M.Valančių. Tad pastarajam neliko nieko kito, kaip, norint išvengti
kunigų represijų, paskelbti, jog manifestantams nereikia naudotis
bažnytinėmis vėliavomis, altorėliais ir kt. Be to, vyskupas prašė
bausmių skyrimą kunigams maištininkams palikti Bažnyčios vyresnybei.