|
Mintys
apie XXI amžių
Apie XX amžių esu girdėjęs ir
gal skaitęs prieškario laikais. Atkūrus Lietuvai nepriklausomybę,
atsirado ir naujų laikraščių. Ne visus skaičiau ar prenumeravau.
Apie XXI amžių buvau girdėjęs, gal kokį straipsnelį buvau jam
ir pasiuntęs, bet jo neanalizavau. 1998-ųjų gegužę gydžiausi Birštono
Tulpės sanatorijoje, kur susipažinau su nuo Ariogalos kilusia
Stase Rimkiene. Ji man patarė kaip labai gerą laikraštį prenumeruoti
ir skaityti XXI amžių. Grįžęs užsiprenumeravau ir nuo to laiko
su susidomėjimu skaitau. Tai įdomus, katalikiškas, doras, patriotinis
laikraštis. Laikraštis rašo apie religiją, politiką, istoriją,
meną, literatūrą, kitas šalis, supažindina su žymiais žmonėmis,
diskutuoja įvairiomis temomis. Žodžiu, visko yra, kas padeda dorai
ir sąžiningai dirbti, gyventi, saugotis klaidingų sprendimų. Suprantama,
čia nėra nei geltonumo, nei bulvariškumo, todėl kai kuriems
žmonėms tas gali ir nepatikti. Viena laisvamanė moteris, susipažinusi
su XXI amžiaus publikacijomis, man pasakė: Geras, įdomus laikraštis.
Aš maniau, jame rašoma tik apie religiją, kad jis tinka tik seniems
žmonėms. Deja, klydau. Tinka jis ir šiandieniniam jaunimui, kuris
XXI amžiuje daugiau negu kitoje periodikoje rastų savo dvasiai
peno, praplėstų savo akiratį.
|
|
Ar
domimės tik savimi?
Tada ir skaitome tik tai, ką patys
parašome. Arba kai kas nors parašo labai panašiai, kaip norėtume.
Taip, kad nieko nesužinotume ir iš viso nereikėtų galvoti.
Ne vieną kartą buvo rašyta apie XXI amžiaus tariamo nepopuliarumo
priežastis. Jos akivaizdžios nėra nepadorumo. Deja, dabar visuomenė
yra taip orientuota, kad nori būtent tokio dirgiklio, o kitaip jai
neįdomu.
Orientuoja viešoji propaganda. Didelė žmonių dalis jai pasiduoda,
mažesnė - ne. Tą mažąją dalį remti ir ugdyti, ir dauginti tokia
yra katalikiško laikraščio paskirtis.
O kad reikėtų linksmybių, reikėtų sporto, kad daugiau jaunimo skaitytų
tai yra tik iliuzija, nes vis vien neskaitytų neradę nepadorumo.
Padorus didesnis įvairumas, žinoma, nekenktų, bet tam reikia pinigų
reikėtų daugiau žurnalistų. Pinigų nėra, tai kol kas skaitykime
tai, kas yra. Aukime pamažu.
Tik neprašykime XXI amžiaus, kad pasikeistų, nes jo reikia tokio,
koks jis yra. |
|
Atsiprašau
partizanų
Kreipiuosi į tuos, kurie įsigijo
ar dar įsigis mano knygelę Vainikas Lietuvai (Antanas Pečiukėnas.
Vainikas Lietuvai. Judex. 2002.) Ten yra eilėraštukas Į partizanus!
Tai satyrinis-humoristinis eilėraštukas, sukurtas sovietiniais laikais,
tai yra 1984 metais. Jame aprašytas ne tas skaudus laikotarpis,
kada mūsų tikrieji partizanai kovojo prieš sovietų invaziją, o šauktiniai,
kurie būdavo šaukiami pakartotiniems apmokymams. Tokią tarnybą mes
vadindavom partizanavimu. Ir aš po būtinos sovietinės tarnybos
1984 metais buvau pašauktas į Kaliningrado srities Gusevo miestą.
Ten ir parašiau šį humoristinį eilėraštuką. Dar kartą atsiprašau
visų skaitytojų ir gerbėjų, kurie įsižeidė dėl to, jog pavartodamas
partizano sąvoką nenurodžiau, ką turėjau galvoje.
|
|
Pamokslininkas,
visuomenininkas, švietėjas
Žmogus gimsta turėdamas galimybę
būti laisvas, bet tos laisvės dorybėms reikia tarnauti, būti atsakingam
už ją, - sakė kanauninkas Vincentas Gauronskis. - Kaip ir materialinės
gėrybės, taip ir laisvė priklauso nuo mūsų pačių. Jei žmogus iš
prigimties buvęs vergas jam ta laisvė nėra didelis turtas. Rinkimuose
dalyvavo tik pusė rinkėjų: kitiems nesvarbu tegul bus taip, kaip
bus, nesiima jokios atsakomybės. Šis pamokslas pasakytas Lietuvos
laisvės ginėjams skirtose šv. Mišiose Viekšnių Šv. Jono Krikštytojo
bažnyčioje. Jos vyko ypač iškilmingai ir pagarbiai. Giesmes giedojo
Mažeikių miesto ir rajono politinių kalinių ir tremtinių bendrijos
choras Atmintis (per 30 žmonių, vadovė Margarita Jutkuvienė).
Garbės sargyboje stovėjo Viekšnių vidurinės mokyklos mokiniai. Jų
rankose tautinės ir tremtinių vėliavos. Į šv. Mišias atėjo tremtiniai,
mokiniai, mokytojai ir kiti parapijiečiai tie, kam brangi laisvės
kovų dvasia.
Po šv. Mišių iškilmės persikėlė į Viekšnių vidurinės mokyklos salę.
Pakeliui žmonės stabtelėjo prie paminklo Didžiajam Lietuvos kunigaikščiui
Vytautui. Mokykloje mokiniai ateitininkai, vadovaujami tikybos mokytojo
Pauliaus Aurylos, atliko meninę programą. Savo repertuaro dainas
dainavo ir jau minėtas mišrus choras, o savo kūrybos eiles skaitė
skaitovai T.Januškevičius, S.Sidabrienė, I.Žiurauskienė. |
|
Kilti
ir kelti
Po ilgo ir sunkaus sovietų okupacijos
penkiasdešimtmečio, sugriovusio mūsų tautos katalikiškos veiklos
tradicijas, drauge su tautos atgimimu vėl atbudo ir pakilo naujai
veiklai katalikiškasis Caritas. Bažnyčiose, slaptose vienuolijose,
tikinčiųjų širdyse išsaugota gerumo, meilės, pasiaukojimo artimui
ugnelė vėl įsiplieskė, skaisčia šviesa vis plisdama ir keldama iš
sąstingio žmones, ragindama atsigręžti į likimo nuskriaustuosius.
Mes visi buvome nuskriaustieji. Iš mūsų vaikų buvo atimta teisė
viešai ir drąsiai išpažinti tikėjimą. Pamynusi Dekalogo tiesas,
visuomenė ėmė ristis (ir iki šiol ritasi) į alkoholizmo, melo, palaidumo,
susvetimėjimo bedugnę, todėl reikėjo kilti ir kelti. Šie žodžiai
nuskambėjo kaip varpo dūžiai, kviečiantys atsigręžti į Dievą, amžinąsias
vertybes, kviečiantys kelti dvasią, budinti artimo širdį ir sielą,
atsigręžti į kenčiantįjį ir džiaugtis gerų darbų aukos palaima.
|
|
Meilę
išmainė į degtinę
Julytė gyveno kaime. Daugiausia
liūdėjo dėl to, kad nėra mamos. Nėra kam išlieti visą skausmą, paprašyti
patarimo, paraginti prieš miegą sukalbėti maldelę. Julytei buvo
dveji metai, kai mama užmerkė akis. Tad mergaitė augo pas senelę.
Ši užaugino savo septynis vaikus, o ji buvo aštunta. Anksti pajautė
našlaitės dalią, bet tikėjo, kad nebus gyvenimas visą laiką žiaurus.
Julytė baigė vidurinę. Ją traukė baltas chalatas ir noras padėti
sergantiesiems. Baigė medicinos mokyklą. Sutiko vaikiną. Tikėjo,
kad jis - tas žmogus, kurio jai reikia, kad užjaustų, suprastų ir
paguostų. Siaučiant vasario pūgoms, jie kopė santuokų rūmų laiptais,
po to kunigas palaimino - jie prisiekė visą gyvenimą vienas kitą
mylėti. |
|
Atgauti
viltį, nuraminti širdį
Prieš kelerius metus per radiją
išgirdau kalbant moterį apie Kristaus ir Švč. M. Marijos apsireiškimą,
apie tai, kaip moteris buvo verčiama tylėti, persekiojama, psichiatrų
gydoma.
Bėgo metai. Retėjo giminių ir draugų būrelis. Likusieji galvojome:
štai kiek Viešpats dar leido sužinoti, pamatyti, patirti: apsireiškimai,
šventos vietos, dvasinė literatūra. Stabtelėdavau prie kvietimo
vykti į Suvalkijos lygumų kaimą
Toli, brangoka. Bet vis išgirsdavau
sakant: man labai padėjo, aš pagijau nuo dramblialigės (ir rodė
nuotraukas), aš sveikatą atgavau, ten pasimeldusi, iškart darbą
gavau, aš moteris, nors skelbimas laikraštyje kvietė vyrus
Likau beveik viena. Kam, kokiam tikslui dar čia esu? Taip mąsčiau.
Kad melstumeis už gyvuosius ir mirusiuosius, - išgirdau. Apsidairiau.
Šalia - visokių sunkumų slegiami trys mažiukai. Ligota motina, nevikrus
tėvas
Maldininkų būrys, su kuriuo ne sykį meldžiausi, keliavau,
- čia man Dievo skirtas darbas, mano naujos pareigos. Dabar malda,
dvasinė literatūra mano gyvenimo esmė.
Jau tris kartus buvau Keturnaujienoje. Vienišas Suodžių vienkiemis
- tai kaimas Šakių rajone, Kudirkos Naumiesčio parapijoje. Buvęs
vienkiemis, nes sovietų valdžia jį sudegino. Tai čia glaudžiasi
minėta regėtoja Aneliukė, paprasta kaimo moteris.
Čia adoravome, meldėmės. Žmonių netrūko. 12 val. koplytėlėje aukojamos
šv. Mišios. Po to dar giesmės, maldos, kalbos. Pakalbinau vieną
maldininkę Oną iš Kauno, išgirdau: Čia prieš 22 metus pakito mano
gyvenimas. Niekuo nebetikėjau, nieko nebesitikėjau. Viskas aplink
buvo juoda. Kojos nelinko suklupti prieš Dievą. Kunigas patarė:
Pastovėk. Stovėjau niūri, o širdyje kažkas neįmanoma vyko
Tai
Dievo gailestingumo vieta. Išganytojas čia padeda pakilti blogiesiems,
netekusiems vilties, praradusiems tikėjimą, Dievą. Dievo motina
mokė: Jėzus nekaltai kentėjo. Aš galvoju: duok, Viešpatie, man kaltai
pakentėti. Šaukiu motinas žudikes, praradusias viltį, - atvykite
čia. Čia, laukų tyloje, grįžta dvasios ramybė, nusidėjėlių sieloje
atsiranda tikėjimas išsigelbėjimu, džiaugsmas
|
|