Kataliko politiko katekizmas
Naujasis Tikėjimo mokslo dokumentas aptaria
pasauliečių tikinčiųjų visuomeninės veiklos principus
|
Kardinolas Jozefas Ratcingeris
|
Pagrindinės dokumento
intencijos
Nors popiežius Jonas Paulius
II per savo jau į 25-us metus įžengusį epochinės reikšmės pontifikatą
ne kartą yra aptaręs visuomeninio gyvenimo aktualiuosius klausimus,
tačiau, galima sakyti, po 1965 metais pasibaigusio II Vatikano
Susirinkimo pirmą kartą sausio 16 dieną Vatikane paskelbtas dokumentas,
kuriame nuosekliai išdėstomos Katalikų Bažnyčios mokymo nuostatos
dėl katalikų dalyvavimo politikoje. Šiame Popiežiškosios pasauliečių
tarybos siūlymu parengtame ir Šventojo Tėvo patvirtintame dokumente
autoritetinga Tikėjimo mokslo kongregacija pateikia doktrininės
reikšmės pastabas Dėl katalikų veiklos ir elgesio politiniame
gyvenime kai kurių klausimų.
Jo tekste reiškiamas Bažnyčios pritarimas valstybės konfesiniam
neutralumui, tikinčiųjų dalyvavimui šiuolaikinėje partinėje demokratijoje,
bet kartu katalikai politikai griežtai perspėjami nepalaikyti
tų įstatymų, kurie prasilenkia su moralės ir žmogaus prigimties
reikalavimais. Atsižvelgiant į dabartines visuomenės gyvenimo
tendencijas, naujajame dokumente taip pat išaiškinamas pavojingumas
moralinio reliatyvizmo, kuris neturi nieko bendra su demokratijai
būdingu pliuralizmu ir griauna žmogiškojo bendruomeniškumo pamatus.
Dokumentą parengusios Šventojo Sosto dikasterijos vadovas kardinolas
Jozefas Ratcingeris interviu Vatikano radijui pažymėjo, kad pliuralizmas
demokratinėje santvarkoje, suprantamas kaip nuomonių ir galimų
alternatyvų įvairovė, yra visiškai natūralus dalykas, nes daugumai
politinių problemų nėra tik vieno galimo sprendimo. Įvairios galimybės
ir įvairūs šiuolaikiniai iššūkiai reikalauja diskusijų ir skirtingų
reagavimo būdų. Tuo tarpu reliatyvizmas tvirtina, kad nėra vienos
privalomos etinės ar moralinės tiesos, kuri saistytų krikščionio
sąžinę. Pavojingiausia yra tai, kad reliatyvizmas tampa vis labiau
vyraujančia pasaulėžiūra, nes įsivyrauja nuomonė, kad teigimas,
jog priimtina viena moralinė tiesa, yra tolygus netolerantiškumui,
kalbėjo kardinolas J.Ratcingeris. Nuostata, kad reliatyvizmas
yra netgi pagrindas demokratijai, veda prie to, jog nebelieka
tvirtų moralinio ar etinio vertinimo kriterijų, ir vieninteliu
kriterijumi galiausiai tampa daugumos nuomonė. Štai kodėl iškilo
poreikis parodyti, kad vienos morališkai siejančios tiesos pripažinimas
nepaneigia tolerancijos, bet tik ją sustiprina bei padeda nušviesti
problemos esmę.
Pasaulietiškumo esmė
Bažnyčia, atmesdama kraštutinį
laicizmą, tai yra įsitikinimą, pasak kurio, krikščioniški moraliniai
principai turėtų būti pašalinti iš politinės sferos, kartu pripažįsta
visuomeninio gyvenimo autonomiją. Todėl katalikų politikai savo
sprendimuose yra laisvi jiems vyskupai nenurodinėja, kaip kiekvienu
atveju turėtų elgtis savo sprendimuose ar balsavimuose. Svarbiausia,
kad jiems pirmiausia būtų pagarba kiekvieno asmens orumui ir jie
elgtųsi pagal savo sąžinę. Pozityvaus pasaulietiškumo esmę sudaro
tai, kad ne hierarchai nurodo politikams, kaip jie turi veikti,
bet kad jie patys savarankiškai veikia, suvokdami savo krikščionišką
atsakomybę, - teigė kardinolas J.Ratcingeris. Vienintelis kriterijus,
kurį pabrėžia mūsų dokumentas, yra žmogiškojo asmens orumas, tai
yra jo neliečiamybė nuo pradėjimo iki paskutinės gyvenimo akimirkos.
Jis paaiškino, kad žmogus, kaip asmuo, negali būti kitų dispozicijoje
kaip vartojimo daiktas ar priemonė. Žmogus, Dievo valia sukurtas
pagal Jo panašumą, pats savaime yra unikali vertybė, ir todėl
jo orumo apgynimas yra visų, turinčių sąlytį su morale, problemų
sprendimo pagrindinis kriterijus. Štai kodėl pagal Bažnyčios mokymą
yra nepriimtina dirbtinė žmonių gamyba, ar tai būtų daroma mėgintuvėlyje
dirbtinio apvaisinimo ar klonavimo būdu. Aiškinantis tas ribas,
kurių negalima peržengti, kad visų problemų sprendime žmogus būtų
galutinis tikslas, o ne priemonė, žinoma, pageidautina, kad politikai
išklausytų vyskupų ir moralinės teologijos ekspertų nuomones,
su jais pasitartų, sakė kardinolas J.Ratcingeris.
Tikėjimo mokslo kongregacijos prefektas buvo paklaustas ir dėl
partinio pliuralizmo, kuris pripažįstamas naujajame dokumente.
Jame pažymima, jog katalikai gali aktyviai darbuotis įvairiose
politinėse partijose, nes moralės atžvilgiu galimos skirtingos
strategijos tai pačiai pamatinei vertybei įgyvendinti ar laiduoti.
Bažnyčia visuomet ypatingą paramą rodydavo krikščionių demokratų
partijoms, kurios savo ideologinėse nuostatose pabrėždavo vertę
to, ką reiškia sąvokos krikščionių arba krikščioniškos. Tačiau,
kaip pastebėjo kardinolas J.Ratcingeris, dabar tik nedaugelyje
šalių krikščionių demokratų partijos išlaikė savo turėtą įtaką
(pirmiausia Vokietijoje, galbūt Ispanijoje, bet štai Italijoje
anksčiau buvusi galinga krikščionių demokratų partija faktiškai
sužlugo).
Kada ir kiek šios partijos išlaiko įsipareigojimą pripažinti Bažnyčios
socialinį mokymą ir ištikimai jį perkelti į politinę veiklą, tiek
jos ir dabar turi ypatingą vertę atstovauti tikinčiųjų bendruomenei.
Tačiau ir vadinamosios krikščioniškos partijos gali (kaip rodo
dabartinė praktika) nukrypti į reliatyvizmą ir taip save sumenkinti
Bažnyčios akyse. Mes norime, kad visose partijose būtų įmanoma
didžiausiais sąžinės klausimais pripažinti tai, ką teisingu laiko
tikėjimas ir atviroji išmintis. Kada krikščioniškos partijos tai
ypatingu būdu priima kaip prioritetinę nuostatą ir vadovaujasi
savo veikloje, jos ir toliau gali išlaikyti savo didelę reikšmę,
- aiškino kardinolas J.Ratcingeris.
Ištikimybė krikščioniškajai
sąžinei iki kankinystės
Doktrininės nuorodos Dėl katalikų
dalyvavimo politiniame gyvenime kai kurių klausimų yra pastoracinis
dokumentas, kurį Tikėjimo mokslo kongregacija adresuoja trims
Bažnyčios narių grupėms: vyskupams, kurie yra atsakingi už tikinčiųjų
sąmoningumo formavimą; katalikų politikams, kurie profesionaliai
ir aktyviai veikia politikoje; ir visiems tikintiems pasauliečiams,
kurie, kaip krikščionys ir piliečiai, yra pašaukti dalyvauti
demokratinių visuomenių viešajame ir politiniame gyvenime. Šiame
dokumente pateiktomis gairėmis norėta iškelti vieną svarbiausių
krikščioniškojo gyvenimo vieningumo aspektų tikėjimo ir gyvenimo,
Evangelijos ir kultūros ryšį, kurį priminė II Vatikano Susirinkimas,
sakoma jo išvadose.
Dokumento pradžioje, nurodant į 2000-metę krikščionybės istoriją,
pabrėžiama, jog tarp savo šventųjų Bažnyčia gerbia daug vyrų
ir moterų, kurie tarnavo Dievui savo dosnia veikla politikos ir
valdymo srityse. Pirmiausia reikėtų paminėti didįjį anglų valstybininką
Tomą Morą (1478-1535), kanonizuotą 1935 metais, kurį Didžiojo
jubiliejaus proga popiežius Jonas Paulius II paskelbė politikų
dangiškuoju globėju. Tokio nepaprastai aukšto bažnytinio įvertinimo
šv. T.Moras nusipelnė dėl to, kad savo gyvybės kaina paliudijo
neliečiamą sąžinės orumą ir tai, jog žmogaus negalima atskirti
nuo Dievo ir politikos nuo moralės.
Dabartinėje demokratinėje visuomenėje tikrosios politinės laisvės
sąlygomis viešajame gyvenime įvairiomis formomis gali dalyvauti
kuo platesni gyventojų sluoksniai. Tokiomis aplinkybėmis jame
dalyvauja ir tikintys pasauliečiai, kurie sėkmingai vykdo savo
pilietines pareigas, jeigu nuosekliai vadovaujasi krikščioniškąja
sąžine. Jų pagrindinė užduotis yra pripildyti laikinųjų dalykų
tvarką krikščioniškosios dvasios, kartu rodant pagarbą šios tvarkos
prigimtinei ir teisėtai autonomijai. Politinės veiklos tikslas
yra bendrasis gėris, kuris apima socialinį teisingumą, solidarumą,
gyvybės ir aplinkos apsaugą, taikos, laisvės ir lygybės įtvirtinimą.
Tačiau, pastaruoju metu išryškėjus kai kurioms dviprasmiškoms
orientacijoms ir abejotinoms pozicijoms, ypač įstatymdavystėje,
dokumente pasistengta priminti kelis esminius krikščioniškajai
sąžinei būdingus principus, kad politikos veikėjai aiškiai suvoktų
visus pavojus ir galėtų išvengti tų dviprasmybių.
Bažnyčios teisė moraliniam
politikos vertinimui
Tarp šiuolaikinės politinės kultūros
iššūkių dokumente pirmiausia ir minimas naujasis moralinis reliatyvizmas,
kuris bando įteigti, jog etinių nuostatų įvairovė yra netgi tikrosios
demokratijos sąlyga. Šios koncepcijos, tvirtinančios, jog žmogiškojo
asmens prigimtyje nėra įsišaknijusių moralinių normų, kuriomis
reikia vadovautis žmogaus, bendrojo gėrio ir valstybės reikalų
supratimu, pragaištingumą įtikinamai patvirtino XX amžiaus istorija.
Būtent šia koncepcija vadovavosi praėjusio šimtmečio didžiosios
ideologijos, pagimdžiusios kraštutinius totalitarinius režimus,
kurie yra atsakingi už tautų ir kultūrų genocidą ir kurio pasekmės
bus skaudžiai juntamos ir naujojo amžiaus kartoms.
Dokumente pabrėžiama, kad reliatyvizmas neturi nieko bendra su
teisėta piliečių katalikų laisve iš daugelio politinių, su tikėjimo
bei prigimtimi dorovės suderinamų nuomonių rinktis tas, kurios,
jų nuomone, geriau atitinka bendrojo gėrio reikalavimus. Katalikai
šiame pasirinkime turi atsižvelgti į esamas istorines, geografines,
ekonomines, technologines ir kultūrines jų gyvenimo aplinkybes,
taip pat į Bažnyčios nuomonę. Bažnyčia turi teisę ir pareigą
pateikti laikinųjų dalykų vertinimą, kada to reikalauja tikėjimas
arba dorovės įstatymas, tuo labiau kad pagrindiniai etiniai principai
negali būti derybų objektas. Katalikai politikai, siekdami užtikrinti
savo atsakomybę laikinųjų dalykų tvarkyme, privalo nuolat remtis
ir gilintis į krikščioniškąjį moralinį ir socialinį mokymą.
Dokumente taip pat atkreipiamas dėmesys į tai, kad politiko palankumas
kuriam nors vienam izoliuotam Bažnyčios socialinio mokymo aspektui
neaprėpia jo, kaip krikščionio, atsakomybės už visą bendrąjį gėrį.
Toks fragmentiškas rėmimasis krikščioniškosios doktrinos nuostatomis
yra gana paplitęs šių laikų politiniuose sluoksniuose. Pavyzdžiui,
visomis jėgomis stengiamasi kovoti už tarptautinę taiką, tačiau
tuo pat metu toleruojamos homoseksualų santuokos. Arba skelbiama
apie neturtingųjų gynimą, bet palaikomi abortų legalizavimo įstatymai.
Praėjusiais metais, popiežiui Jonui Pauliui II kalbant Italijos
parlamente apie krikščioniškuosius valstybės tvarkymo principus,
jo kalba dažnai buvo nutraukiama pritarimo šūksniais ir plojimais.
Tačiau buvo pastebėta, kad dėl vienų Šventojo Tėvo minčių plojo
kairiųjų, o dėl kitų tik dešiniųjų partijų atstovai, priklausomai
nuo jų dalinių ideologinių nuostatų.
Kadangi tikėjimas yra integrali vienovė, negalima izoliuoti kokio
nors atskiro jo elemento, nepadarant žalos visam katalikiškajam
moralės mokymui, - rašoma dokumente. Tas pats ir dėl Bažnyčios
socialinės doktrinos, kuri taip pat yra integrali ir įpareigoja
katalikų politiką būti nuoseklų visais klausimais, nes sąžinė
yra viena ir nepadalyta. Krikščioniškoje egzistencijoje negali
būti dviejų paralelių gyvenimų: tai yra dvasinio gyvenimo su
savomis vertybėmis ir reikalavimais bei pasaulietinio gyvenimo
gyvenimo šeimoje ir visuomenėje, kur galiotų kiti principai.
Taip pat ir politiniuose klausimuose nuosekliai veikdami pagal
savo sąžinę krikščionys išvengia kraštutinumų ir konkrečiu būdu
prisideda, kad visuomenė taptų labiau teisinga ir atitiktų žmogiškojo
asmens orumo reikalavimus.
Pamatiniai etiniai reikalavimai
Paskelbtose doktrininėse nuorodose
politikams patvirtinama, kad Bažnyčia pozityviai perima šiuolaikinę
demokratinę santvarką, kuri geriausiai išreiškia tiesioginį piliečių
dalyvavimą politiniuose sprendimuose. Tačiau tuo pat metu pažymima,
kad demokratinis politikos procesas gali būti sėkmingas tik tada,
kada jis grindžiamas teisinga asmens samprata ir kai visų valstybės
demokratinių struktūrų pamatas yra žmogus kaip asmuo. Dokumente
tokiu būdu primenamas II Vatikano Susirinkimo mokymas, kad visų
visuomeninių institucijų pagrindas, subjektas ir tikslas yra ir
privalo būti žmogaus asmuo
(Gaudium et Spes, 25) ir kad asmens
teisių užtikrinimas yra būtina sąlyga, jog piliečiai atskirai
ir organizuotai galėtų aktyviai dalyvauti viešajame gyvenime ir
valstybės valdyme (Gaudium et Spes, 73).
Atsižvelgiant į šias Bažnyčios nuostatas dėl pagarbos žmogaus
asmens orumui ir jo teisėms, dokumente pateikiami pamatiniai
etiniai reikalavimai, dėl kurių įgyvendinimo katalikai politikai
negali eiti į kompromisus, nes jie yra integraliai susieti su
bendrojo gėrio siekimu. Pirmiausia tai būtina garantuoti žmogaus
gyvybės neliečiamumą, nes pirmapradė asmens teisė yra teisė
į gyvenimą nuo prasidėjimo momento iki natūralios pabaigos. Todėl,
kaip moko popiežius Jonas Paulius II savo enciklikoje Evangelium
vitae, katalikai yra įpareigoti priešintis į žmogaus gyvybę besikėsinantiems
įstatymams, tokiems kaip aborto ir eutanazijos legalizavimas,
leidimas eksperimentuoti su žmogaus embrionais, o pastaruoju metu
netgi pastangoms įteisinti žmonių klonavimą.
Taip pat katalikai politikai yra raginami ginti tradicinės šeimos,
grindžiamos monogamine dviejų skirtingos lyties asmenų santuoka,
teises. Šeimą reikia ginti, saugoti ir stiprinti gausėjančių skyrybų
ir faktiškai jas skatinančių įstatymų akivaizdoje. Bažnyčia taip
pat kategoriškai nepritaria nesantuokinio bendro gyvenimo formų,
tarp jų ir vadinamųjų homoseksualų sąjungų, įteisinimui ar netgi
šeimos statuso suteikimui. Tai iš esmės reikštų tolesnį šeimos
institucijos menkinimą, kuri ir taip išgyvena didelius sunkumus.
Tarp svarbių šeimos teisių dokumente minima tėvų laisvė jų vaikų
auklėjimo ir švietimo atžvilgiu. Tai svarbus principas, siekiant
garantuoti, pavyzdžiui, tėvų pageidavimus dėl jų vaikų religinio
švietimo valstybinėse mokyklose, kur šios garantijos dar ne visur
egzistuoja netgi demokratinėse šalyse. Katalikai parlamentarai
taip pat turi siekti, kad įstatymais būtų stiprinama socialinė
nepilnamečių apsauga bei aukų išlaisvinimas iš šiuolaikinės vergijos
formų (pirmiausia narkomanijos ir prostitucijos).
Tarp nacionalinėje ir tarptautinėje plotmėje įstatymais bei sutartimis
garantuotinų teisių dokumente išvardijama religijos laisvė, taip
pat būtinumas atsakingai plėtoti ekonomiką, kuri tarnautų kiekvieno
asmens ir bendrajai gerovei bei remtųsi solidarumo ir subsidiarumo
principais. O dėl didžiosios taikos temos, tai atmestinos tiek
pacifistinės, tiek ideologinės šios problemos sprendimo vizijos.
Taika, kaip nurodoma Katalikų Bažnyčios katekizme, yra teisingumo
darbas ir meilės pasekmė, kuri verčia iš pagrindų atmesti prievartą
ir reikalauja nuolatinių politinių lyderių pastangų.
Autentiškos laisvės ir
tiesos ryšys
Baigiamosiose, bet ne mažiau
svarbiose pastabose Tikėjimo mokslo kongregacija pirmiausia perspėja
tikinčiuosius nuo priklausymo tokioms vadinamosioms katalikiškosioms
asociacijoms bei organizacijoms, kurios remia politines jėgas
ir judėjimus, pamatiniais etiniais klausimais besilaikančius pozicijų,
priešingų Bažnyčios moraliniam ir socialiniam mokymui. Perspėjama
ir katalikiška žiniasklaida dėl pasitaikančio klaidingo katalikų
savarankiškumo interpretavimo politikoje, ypač rinkimų kampanijų
įkarštyje.
Kita reikšminga pastaba dėl demokratijoje ypač vertinamos laisvės
ir dažnai ignoruojamos tiesos santykio. Bažnyčia, ragindama tikinčiuosius
atmesti tas politines nuostatas, kurios grindžiamos utopinėmis
vizijomis, nepaliekančiomis vietos Dievui, kartu mato, kad autentiška
laisvė neegzistuoja be tiesos. Tiesa ir laisvė arba eina išvien,
arba jiedvi apgailėtinai žūva, - rašė popiežius Jonas Paulius
II enciklikoje Fides et ratio, perspėdamas dėl individualizmo
pavojų. Kaip pažymėjo sausio 18 dieną paskelbtame naujojo Vatikano
dokumento komentare Kelno arkivyskupas kardinolas Joachimas Meisneris,
kadaise Piloto užduotas klausimas (Kas yra tiesa?) tebėra aktualus
ir šių dienų visuomenei, tačiau susidaro įspūdis, kad dabar ji
nelabai nori žinoti atsakymą.
Štai kodėl Bažnyčia su ypatingu atkaklumu turi vykdyti savo pasiuntinystę
liudyti Tiesą, kuri yra ne koks nors daiktas, bet Asmuo Jėzus
Kristus. Kardinolas J.Meisneris pažymėjo, kad šiai pranašiškai
tarnystei yra įpareigoti visi tikintieji, taip pat ir krikščionys
politikai, kurie turi liudyti tiesą politikos pasaulyje. Kuo labiau
šiuolaikinėje visuomenėje įsitvirtina nuostata, kad tiesa ir vertybės
yra subjektyvūs dalykai, tuo stipriau katalikai turi jausti pareigą
skelbti, kad šios vertybės yra pagal Dievo paveikslą ir panašumą
sukurto žmogaus asmens prigimtyje, su jo neatimamomis teisėmis.
Tikintieji, nepasiduodami nevisavertiškumo kompleksui, ypač kai
jiems iškilęs pavojus virsti kultūrine diaspora, turi visas
savo profesines pastangas derinti su religinėmis vertybėmis,
kurias laikant svarbiausiu kelrodžiu viskas tarnauja Dievo garbei
(Gaudium et Spes, 43).
Nors Tikėjimo mokslo kongregacijos dokumentas Dėl katalikų veiklos
ir elgesio politiniame gyvenime kai kurių klausimų buvo paskelbtas
sausio viduryje, tačiau jis datuojamas 2002 m. lapkričio 24 d.,
liturgine Kristaus Karaliaus švente. Kardinolo J.Meisnerio nuomone,
tai nebuvo atsitiktinis sutapimas, bet noras pabrėžti, kad tikrasis
pasaulio Karalius ir Viešpats yra Jėzus Kristus ir kad iš tikrųjų
kalbama apie Jo Karalystę. Kaip moko II Vatikano Susirinkimas,
savojo pašaukimo dėka pasauliečiai turi siekti Dievo Karalystės,
rūpindamiesi laikinaisiais dalykais, ir tvarkyti juos pagal Dievo
valią (Lumen Gentium, 31).
Naująjį dokumentą taip pat būtų galima vadinti trečiojo tūkstantmečio
pradžios kataliko politiko katekizmu, pagal kurį gali pasitikrinti,
ar jo politinės veiklos principai suderinti su Evangelijos mokymo
reikalavimais.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"