Ar Rytų Europa atnaujins
Senojo žemyno veidą
|
Prof. Vygantas Paulikas |
Iš sovietų imperijos išsivadavusios
Rytų Europos šalys veržlumu ir energija truputį gąsdina Vakarų
Europą. Laisvės ištroškusios, pasipriešinimo tironijai patirtį
turinčios naujosios Europos valstybės kelia iššūkius šiek tiek
apsnūdusiai ir išlepusiai senajai Europai. Šis Rytų europiečių
veržlumas artimesnis amerikietiškajai demokratijai, mano Lietuvos
teisės universiteto profesorius Vygantas Paulikas.
Už referendumo informavimo
kampaniją atsakingi ryšių su visuomene specialistai siūlo, agituojant
už Lietuvos narystę Europos Sąjungoje, kiek įmanoma, vengti žodžio
sąjunga, o sakyti tiesiog Europa. Mat bet kokia sąjunga
daugeliui lietuvių vis dar nemaloniai asocijuojasi su SSRS. Visi
žinome, kokie laisvi ir nepriklausomi buvome draugiškoje SSRS
tautų brolijoje. Tačiau esama nemažai nuogąstavimų, kad visiškai
savarankiški nebūsime ir Europoje. Kai kurias sritis būsime priversti
deleguoti Briuseliui, kitos liks mūsų kompetencijoje. Ar stodama
į ES Lietuva neišsižada išsvajotosios laisvės, už kurią sudėta
tiek daug aukų?
Iš tiesų daug kas mėgsta argumentą, kad įstojusi į ES Lietuva
praras savo savarankiškumą. Tačiau pirmiausia reikėtų išsiaiškinti,
kas yra savarankiškumo garantas. Suverenas yra tauta. Taigi tauta
ir sprendžia, kiek ir kokias galias deleguoti. Jeigu tauta nusprendžia,
kad praranda savarankiškumą ir jai tai yra blogai, ji gali nestoti
į jokią sąjungą, turi teisę nutraukti bet kokius santykius, kurie
pažeidžia tą savarankiškumą. Bet valstybei dažnai naudinga kai
kurias politikos sritis deleguoti ar atiduoti kokioms nors viršvalstybinėms
institucijoms, pavyzdžiui, ES, Pasaulio prekybos organizacijai
ar Jungtinėms Tautoms.
Juk dauguma Vakarų valstybių su dideliu noriu delegavo Europos
Sąjungai bendrosios žemės ūkio politikos formavimą ir administravimą.
Tai labai kebli, sudėtinga sritis, tad pačios nacionalinės vyriausybės
nenori visiškai atsakyti už savo šalių žemės ūkį. Ir Lietuva su
malonumu atiduotų dalį savarankiškumo sudėtingiems žemės ūkio
klausimams spręsti, nes Europoje tuos klausimus iš tiesų geriau
tvarkys, ten sukaupta daugiau pinigų ir patirties.
Taip pat ir aplinkosaugos politika. Na, kaip Lietuva gali viena
savarankiškai užtikrinti oro švarumą?! Kaip šioje srityje išsaugoti
savo suverenumą, nepriklausomybę? Tai fiziškai neįmanoma - vieniems
užtikrinti kvėpuojamo oro tyrumą arba vandenų švarumą. Ir mes
mielai aplinkosaugos politiką deleguojame ES, Jungtinėms Tautoms.
Tad kalbos apie savarankiškumo praradimą yra labai primityvios.
Jeigu naudinga, kodėl gi dalies savo galių nedeleguoti, bet, pabrėžiu,
tai sprendžia pati tauta.
Turbūt ne vienas jau suvokėme, kad geriau sėdėti už vieno
stalo ir priiminėti sprendimus kartu su klubo nariais, negu ES
nutarimų (nuo kurių vis vien nepabėgsi mat globalizacija ir
t.t.) laukti už durų. Bet Lietuva - maža valstybė turbūt nebus
labai įtakingas to klubo narys. Kiek realiai turėsime įtakos ES
sprendimams, net ir tiems, kurie tiesiogiai palies mus? Ar mūsų
delegatams teks tik formaliai pakilnoti rankas?
Turėsime net truputį daugiau įtakos nei proporcingai pagal gyventojų
skaičių priklausytų. Lietuvos vietų skaičius Europos Parlamente
ir Ministrų Taryboje gerai žinomas. Bet Lietuvai šiuo požiūriu
iškyla mažųjų ir didžiųjų valstybių problema, kad kokia nors Vokietija,
Prancūzija, Didžioji Britanija nepradėtų dominuoti, neįsivyrautų
hegemonija mažųjų valstybių atžvilgiu. Bet tai, kas aktualu Lietuvai,
rūpi ir kitoms mažoms valstybėms Danijai, Airijai, Estijai,
Latvijai. ES numatyti mechanizmai, kad praktiškai neįmanoma priimti
sprendimų, kurie būtų palankūs tik didžiosioms valstybėms, jeigu
mažosios su tuo nesutinka. Sprendimai ES priimami atsižvelgiant
į visų valstybių interesus. O kas bus nenaudinga Lietuvai, tas
nebus naudinga ir Latvijai, ir kitoms valstybėms.
Prisiminkime 2000 metų Nicos viršūnių konferenciją, kai TV ekranuose
matėme per naktį prie durų budinčius žurnalistus, belaukiančius,
kaip ES šalys pasidalys įtaka, vietomis Parlamente ir Taryboje
po plėtros. Prieš Nicos konferenciją buvo tam tikras Prancūzijos
mėginimas išplėsti didžiųjų valstybių galias ir Lietuvai pagal
projektą buvo numatyta mažiau vietų būsimose ES valdžios struktūrose.
Ir kuo baigėsi toji didžiųjų ir mažųjų valstybių diskusija? Mažosios
valstybės Belgijos premjeras kategoriškai paragino Lietuvai ir
kitoms kandidatėms išplėsti įtakos galias. Taip ir atsitiko -
Lietuva gavo daugiau vietų. Kai kas mano, kad tai mūsų diplomatijos
laimėjimas, bet iš tiesų mus parėmė mažosios ES valstybės narės
ir nusodino didžiąsias. Taigi neįmanoma, kad Vokietija ar Didžioji
Britanija pavieniui ar susivienijusios veiktų prieš mažąsias ES
nares.
Niekam ne paslaptis, kad egzistuoja takoskyra tarp vadinamosios
senosios ir naujosios Europos ir ji, ko gero, dar ilgai išliks.
Tai lemia ir nevienodas valstybių išsivystymo lygis, ir skirtinga
istorinė patirtis. Tačiau Prancūzijos prezidento Žako Širako įžeidimų
pliūpsnis šalims kandidatėms, parėmusioms JAV politiką Irako atžvilgiu,
pranoko drąsiausias fantazijas. Kandidatės praleido gerą progą
patylėti, jos turi būti nubaustos,- tokių įžeidimų nebuvome
pratę klausytis net iš Kremliaus kuorų. Daug kas šiuos įžeidimus
pateisino prezidento Ž.Širako asmeninėmis ambicijomis ir kompleksais,
tačiau ar jo lūpomis nebuvo išreikštas tikrasis ne diplomatinėmis
šypsenomis užmaskuotas požiūris į Europos naujokes? O tas požiūris
iš aukšto, menkinantis, nelygiavertis, nepartneriškas.
Iš tiesų sutinku su jumis, kad Ž.Širakas taip pademonstravo požiūrį,
kuris buvo nutylimas. Jam tiesiog prasiveržė emocijos, jis nebeišlaikė
ir pasakė tai, kas galbūt buvo pasąmonėje. Kita vertus, jie aiškiai
suvokia, kad ta iš sovietų imperijos ištrūkusi naujoji Europa
yra dinamiškesnė. Vakarų Europoje vyrauja tam tikras apsnūdimas,
apatija, o iš Rytų ateina dinamiškumas, energija. Ir tas veržimasis
į demokratiją ir laisvę turbūt labiau susišauks su amerikonišku
veržlumu ir demokratija. Iš tiesų tai gerajai senajai Europai
ne tik dabar, bet ir praėjusiais dešimtmečiais kažkaip buvo būdingas
tam tikras iš gerovės kylantis išlepimas ir t.t. Tas įvaizdis
ne iš piršto laužtas. O čia staiga ateina laisvės ištroškusios
šalys, supratusios, kas yra tironija. Jos kelia tam tikrus iššūkius
gerajai senajai Europai.
Ir Prancūzija gan pagrįstai baiminasi, kad savo politinę
įtaką gali prarasti.
Taip, Prancūzija to akivaizdžiai prisibijo. O mes gerai žinome,
kaip prancūzai liguistai nori išlaikyti kelis šimtmečius gyvavusios
Frankų imperijos įtaką. Matome, kaip ji negali susitaikyti, kad
tampa antraeile pasaulio valstybe. Tai akivaizdu. Ir, mano supratimu,
tai yra svarbiausia priežastis, kodėl dabar Jungtinėse Tautose
vyksta kai kurie nesutarimai. Prancūzai tiesiog nesusitvarko su
savo kompleksais. Pasaulis keičiasi, o prancūzai tebegyvena frankų
didybės nostalgija.
Dabar vyksta Konventas dėl Europos Sąjungos ateities,
jame nustatomi tam tikri naujosios Europos pamatai. Ir euroskeptikai
gana įtikinamai kalba, kad mes nežinome, į kokią Sąjungą stojame.
Neaišku, ar Europa bus federacinė supervalstybė, ar tai bus valstybių
sąjunga, kiek galių turės centrinė valdžia, ar Sąjunga bus decentralizuota.
Juolab jeigu Konvento darbas bus sėkmingas ir dėl Konstitucijos
pavyks susitarti dar šiemet, kandidatės tai būsimai Europos sąrangai
neturės įtakos. Ar, jūsų nuomone, tai teisinga?
Europos Sąjungos evoliucija iki mūsų dienų yra unikalus reiškinys,
kokio pasaulyje nėra buvę ir vargu ar kada nors bus. Turbūt sunku
dabar pasakyti, kokius sprendimus priims Konventas, kokie dokumentai
ten gims. Bet viena aišku: dabartinę ES konstitucinę teisę sudaro
daugybė sutarčių dvi Romos sutartys, Mastrichto sutartis, Amsterdamo
sutartis, Nicos sutartis tūkstančiai puslapių teisės dokumentų.
Jei kas nors norėtų su šita konstitucija pirmine ES teise
- susipažinti, reikėtų kokius metus ar daugiau nieko kito neveikti.
Aišku, kad tai negerai. Reikia visą šitą konstitucinę ES teisę
sutraukti į dokumentą, kurį kiekvienas žmogus galėtų perskaityti,
susipažinti. Tas dokumentas, nesvarbu kaip vadinsis, konstitucija
ar konstitucinė sutartis, įgaus tokį pavidalą, kokį turi kitos
federacinių valstybių (JAV ar kitų) konstitucinės sutartys.
Antra, valstybės gali jungtis į federaciją, konfederaciją, paprastą
valstybių sąjungą. Bet iš istorijos žinome, kad tokios sąjungos,
kurias vienija kokie nors laikini tikslai, susikuria ir išyra.
Konfederacijos irgi yra labai nestabilios struktūros. Gal stabiliausia
Šveicarijos konfederacija, bet ji tik taip vadinasi, iš tiesų
ji yra federacija. Kitos valstybės, kurios ėjo panašiu keliu ir
išliko,- visos virto federacijomis kaip JAV, Kanada, Australija
ar kitos.
Europos Sąjunga irgi neišvengiamai evoliucionuos į federaciją
anksčiau ar vėliau. Ji turės Konstituciją, Prezidentą (ar pirmininką).
Ir duok Dieve, kad taip vyktų. Mano asmenine nuomone, jeigu taip
nevyks, sąjunga nebus tvirta. O Europa vargu ar norės, kad Sąjunga
iširtų. Juolab kuriantis naujiems pasaulio galios centrams. Taigi
Europos federacijos susikūrimas tik laiko klausimas. Ir Konvento
priimti dokumentai bus didelis žingsnis šia linkme.
Kalbėjosi Arvydas JOCKUS
(Interviu pabaigą skaitykite
penktadienio numeryje)
© 2003 "XXI amžius"