Pilietiškumo kūrimosi kelias
Lietuvos Sąjūdžio penkiolikos
metų jubiliejus visuomenėje sukėlė prisiminimų ir diskusijų bangą.
Birželio 2 dieną politikos savaitraštis Atgimimas (vyr. redaktorė
Indrė Makaraitytė), Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos
tyrimų centras (departamento direktorius Arvydas Anušauskas) ir
Vilniaus universitetas (istorikas Algirdas Jakubčionis), remiant
Tarptautinei komisijai nacių ir sovietinio okupacinių režimų nusikaltimams
Lietuvoje įvertinti, surengė diskusiją Pilietiškumo kūrimosi
kelias. Diskusijos tikslas - sukviesti prie vieno stalo skirtingų
kartų žmones ir išgirsti jų netolimos praeities ir šiandienos
vertinimus, atsakyti į klausimus: ar išliko tuomet visuomenę suvienijusios
vertybes, kaip jos kito, kodėl šiuo metu sprendžiame tokias problemas,
apie kurias Sąjūdžio laikais nė nebuvo pagalvota?
Diskusijos suskirstytos į tris temas. Tai Sąjūdžio palikimas
politinėms partijoms: idealizavimas ar našta (pagrindinis pranešėjas
doc. dr. Antanas Kulakauskas), Lietuvos dabarties ir ateities
vizijos: nuo sąjūdinės euforijos iki politinio pasyvumo (neatvykus
pagrindiniam pranešėjui doc. Gintarui Beresnevičiui, temą pristatė
Romualdas Ozolas), Nepriklausomos žiniasklaidos idėjos ir jos
transformacijos (pagrindinis pranešėjas Gintaras Songaila). Per
diskusijas griežtų ribų tarp temų nebuvo laikomasi. Diskusijose
aktyviai dalyvavo Lietuvos persitvarkymo Sąjūdžio iniciatyvinės
grupės nariai profesoriai Vytautas Landsbergis, Bronius Genzelis,
Kazimiera Prunskienė, doc. Romas Batūra, Zigmas Vaišvila, Laima
Abraitytė, Kazimieras Motieka, Arvydas Juozaitis.
Dėl to, kad buvo Sąjūdis, ginčų nekilo. Sąjūdis - tai mūsų laikų
istorijos fenomenas, Lietuvoje tebegyvas iki šiol. Priminsime,
jog analogiški judėjimai Estijoje ir Latvijoje, pavadinti Liaudies
frontais, savo veiklą nutraukė, paskelbus tų šalių valstybingumo
bei nepriklausomybės atkūrimą. Sąjūdis - tai masinis tautos judėjimas,
netapatinęs savo interesų su Kremliaus interesais, tai liaudies
saviraiška, gimusi dėl priespaudos ir noro pasipriešinti. 1988
m. birželio 3 d. Lietuvos mokslų akademijos salėje trisdešimt
penkių žmonių būrys, pasivadinęs Iniciatyvine grupe, prisiėmė
atsakomybę ir išdrįso pradėti pertvarką. Greitai paaiškėjo, jog
reikia tik žiežirbos - visoje Lietuvoje įsiplieskė ugnis, tautą
apėmė euforija, prasidėjo nebesuvaldoma dainuojanti revoliucija.
Tai atsitiko todėl, kad tautoje tebebuvo gyvas už laisvę paaukojusių
gyvybes didvyrių kraujas: XIX amžiaus sukilėlių, knygnešių, XX
a. pradžios savanorių, šio amžiaus vidurio partizanų, politinių
kalinių, tremtinių.
Sąjūdis bematant apėmė visą tautą. Gavus mandatus į Aukščiausiąją
Tarybą, prasidėjo natūrali fragmentacija. Vieni buvo linkę šį
tą keisti M.Gorbačiovo paskelbtos perestroikos ribose, kiti
- keisti viską radikaliai iki pat nepriklausomybės atkūrimo. Taip
atsirado brazauskininkai ir landsbergininkai. Istorija pripažįsta
asmenybes. Be kapitono laivas nenuplauks. Svarbu, kad asmenybės
atstovautų tautos idealams.
Sąjūdis po pusės amžiaus okupacijos, įvardytas kaip vienpartinė
sistema ir totalitarinis režimas, žmones pradėjo mokyti demokratijos.
Atsidūrė prieš okupaciją veikusios partijos: krikščionių demokratų,
demokratų ir kt. Lietuvos komunistų partija pakeitė pavadinimą.
Susikūrusi politinė partinė veikla tapo visuomenės interesų reiškėja.
Tačiau nerasta balanso tarp visuomenės ir jos dalies, tarp centro
ir vietos. Dalis bando pasiskelbti visuma, nors iš tikrųjų ji
niekada visuma negali tapti. Kai daugumai priimtini politiniai
sprendimai neįgyvendinami, žmonės nusivilia. Sąvoka nacionalinis
- tai visumos apibūdinimas. Nacionalinis parkas priklauso visiems.
Tuo tarpu iš kitų vietovių žemė perkelta į nacionalinius parkus
ir padaryta privačia nuosavybe, nacionalinio parko ežeras tampa
taip pat privačia nuosavybe. Įkurtos apskritys turėjo tapti tarpininku
tarp centro ir savivaldybių. Taip neatsitiko - tik pagausėjo biurokratų,
išlaikomų mokesčių mokėtojų pinigais. Žmonėms reikalus tvarkyti
nepasidarė lengviau.
Per pusę šimto metu diegta totalitarinė sistema paliko antspaudą
žmonių mąstyme. Lietuvoje deformuota visuomenė. Netolimos praeities
realybė: kolaborantai, sovietinė nomenklatūra, buvusi prie valdžios
lovio, ir partizanai, rezistentai, jų giminaičiai.
Išsivaduojame iš sunkios epochos, apsivalome nuo okupacinio režimo,
į platųjį pasaulį einame atgimę, mokomės demokratijos, ją vis
labiau persiimame kaip gyvenimo būdu. Ne demokratija padaro žmones,
ji yra būdas, kaip darytis žmonėmis, - sakė R.Ozolas. Absoliuti
laisvė, turto kaupinas bet kokiomis priemonėmis remiasi intelektu
(protu, pažintiniais žmogaus interesais, išsilavinimu).
Nuo Sąjūdžio pradžios praėję penkiolika metų - tai nedidelis laiko
tarpas istorijoje. Todėl mūsų partinės sistemos brandos negalima
lyginti su Anglijos, Prancūzijos partijomis, kurios formavosi
penkiasdešimt-septyniasdešimt metų. Netenka stebėtis, kad mūsų
partijų programos nedaug viena nuo kitos skiriasi. Jas padeda
atskirti tik partijų pavadinimai. Prof. B.Genzelis pastebėjo:
Atėjusi į valdžią partija stengiasi sužlugdyti kitą partiją.
Likus porai savaičių iki kadencijos pabaigos, Seimas dar priiminėja
įstatymus. Užsienyje, likus pusei metų iki kadencijos pabaigos,
jokie įstatymai nepriiminėjami. Prof. V.Landsbergio nuomone,
Lietuvoje pastebimas noras suspėti baigti darbus. Aukščiausioji
Taryba skubėjo priimti Konstituciją. Paklaustas apie priimtą Žalos
atlyginimo įstatymo prasmę (juk Rusija niekada neatlygins mums
Sovietų Sąjungos padarytos žalos), prof. V.Landsbergis atsakė:
Žalos atlyginimo įstatymas sudėliojo taškus. Ten įvardyta, kad
buvome okupuoti, mums svetima valstybė padarė milžinišką žalą,
kurią reikia atlyginti. Dėl atlyginimo sumų galima tartis.
Lietuvoje daug reikšmės turi gražūs politikų pažadai. Jais žmonės
patiki nesunkiai. Jiems patrauklesnis ne tas politikas, kuris
nemeluoja ir kalba apie realias valstybės galimybes, o tas, kuris
negaili pažadų ir atrodo tarsi būtų koks stebukladarys - tik išrinkite
ir gausite viską, ko norėsite. Visa tai daug ką pasako apie pilietiškumo
brandos ilgą ir sudėtingą kelią.
Kiekvienos Seimo kadencijos ir Vyriausybės darbus reikia vertinti
atskirai. Į Aukščiausiąją Tarybą išrinkti Sąjūdžio žmonės neturėjo
patirties, kaip rengti ir leisti įstatymus, kaip valdyti atgimusią
valstybę. Iš dabartinio Seimo ir dabartinės Vyriausybės galima
pareikalauti daugiau. Per daugiau nei dešimtmetį patirtis susikaupė.
Jeigu pasiryžai tapti Seimo nariu, turi jausti atsakomybę už rinkėjus.
Visi kalbėjusieji nepritarė Viktoro Uspaskich organizuojamam referendumui
keisti rinkimų tvarką. Jeigu jis pavyktų, Lietuvoje kiltų sumaištis,
prilygstanti politikų partinės situacijos krizei.
Anot mokytojos lituanistės Laimos Abraitytės, daug pakenkė nuostata:
Ekonomika - dabar, kultūra - vėliau. Tai vedė į moralinį nuopuolį:
politikų apolitiškumą, dalies jaunimo polinkį į narkotikus, trokštančiųjų
greitai pralobti - į nusikaltimus. Turime ugdyti naują kartą,
atsakingą už savo darbą ir pareigas, - sakė mokytoja.
Kartu su Sąjūdžiu Lietuvoje atsirado laisva spauda: 1988 metų
birželį pradėjo eiti Sąjūdžio žinios. Jau pirmajame numeryje
buvo keliami drąsūs reikalavimai: panaikinti nomenklatūrinių darbuotojų
privilegijas; pakelti darbo žmonių, ypač tų, kurie dėl ekonominių
sąlygų atsidūrė už skurdo ribos, gyvenimo lygį; pagerinti socialinės
sferos įstaigų patalpas ir darbo sąlygas valdymo instancijų sąskaita;
visuomeninė lėšų ir investicijų gamybinėje bei socialinėje sferose
kontrolė; kiekvieno vadovo (pirmiausia partiniame aparate) asmeninė
atsakomybė už priimamus sprendimus ir t.t.
Atgimimas 1990 metų vasario pradžioje išleistame numeryje paskelbė
Sąjūdžio rinkiminę programą. Jos preambulėje be baimės skelbiama:
Sąjūdžio remiami ir šia programa besivadovaujantys kandidatai,
1990 m. vasario 24-osios rinkimuose į Lietuvos TSR Aukščiausiąją
Tarybą gavę Lietuvos visuomenės mandatą, sieks atkurti nepriklausomą,
demokratiškai tvarkomą Lietuvos valstybę, kūrybiškai vystyti ir
įgyvendinti programos nuostatas. Lietuvos nepriklausomybė yra
tautos išlikimo, demokratinės santvarkos ir piliečių saugos bei
gerovės būtina sąlyga. Atgimusiai Lietuvai - nepriklausomybę,
nepriklausomai Lietuvai - demokratiją, demokratiškai Lietuvai
- žmonišką gyvenimą! Demokratija, nepriklausomybė ir gerovė neatskiriamos!
Sąjūdis išsikovojo eterį - girdima per radiją ir per Lietuvos
televiziją rodoma laida Atgimimo banga, prie ekranų pritraukusi
šimtus tūkstančių žmonių, rodė kelio kryptį.
Kasmet įvairiausių leidinių gausėjo, atsirado konkurencija. Diskusijoje
dalyvavusieji iškėlė sąžiningos konkurencijos klausimą. Valstybės
pinigais remiami išsilaiko ne pirmo būtinumo leidiniai. Taip menkinama
rimtosios spaudos misija ir elito vaidmuo.
Visuomenės nuomonių tyrimai rodo, kad pasitikėjimas žiniasklaida
yra trečioje vietoje. Tačiau didžiųjų laikraščių puslapiuose vyrauja
sensacijos, akcentai dedami ne ten, kur reikia (iš kalėjimo išleisti
nusikaltėliai garbstomi, tarsi būtų tautos didvyriai ir t.t).
Nekeliamos pilietinės visuomenės problemos. Daugelis leidinių
balansuoja ant padorumo ribos. R.Batūra kėlė žurnalistų nekompetenciją,
istorijos nesuvokimą. Jis sakė: Klaidinama visuomenė. Per Panoramą
parodytas prancūzų karių perlaidojimas - visiškai nesuvokta esmė,
tarsi ten būtų apsilankę debilai. Ten pat pro siaurą plyšelį parodytas
Lietuvos Sąjūdžio sumažinimas. Į jį iš visos šalies susirinko
apie aštuonis šimtus žmonių. Ir tik tas siauras plyšelis. Tuoj
pat iki pusės parodytas A.Juozaitis, kuris tuos žmones pavadino
apsišaukėliais. Nėra supratimo apie valstybę, skelbiamos tendencingos
žinios. R.Ozolas pastebėjo: Žiniasklaida yra visuomenės veidrodis,
bet kreivų veidrodžių atspindys. Buvo siūlyta steigti valstybės
remiamą nacionalinį laikraštį, gal kiek nuobodoką, bet spausdinantį
analitinius straipsnius, nesuplakantį žinių su naujienomis, nevaldomą
reklamos užsakovų. Toks laikraštis padėtų vesti žmones pilietinės
visuomenės link.
Iš to, kas buvo pasakyta diskusijoje, formavosi išvada, jog pilietiškumo
kūrimosi kelias yra ilgas ir vingiuotas. Jį padėti tiesinti galėtų
ne tik tie, kurie yra arčiausia prie valdžios ar valdžioje, bet
ir mes visi, bandydami suvokti nepriklausomybės duotas galias,
naudodamiesi jomis, negailėdami jėgų ir pastangų čia ir dabar
prisidėti prie pilietinės visuomenės brandos.
Aldona KAČERAUSKIENĖ
© 2003 "XXI amžius"