Europos Konstitucijos projektas
ir krikščionybė
Bažnytiniuose sluoksniuose
nevienareikšmiškai buvo priimtas gegužės pabaigoje Briuselyje
paskelbtas naujosios Europos Sąjungos konstitucijos projekto tekstas,
įskaitant jos pirmą kartą pasirodžiusią ir preambulę. Pasidžiaugta,
kad Konstitucijoje pripažintas religinių bendruomenių turimas
juridinis statusas, tačiau nusivilta, kad Europos konvento parengtame
preambulės tekste nėra nei nuorodos į Dievą, nei į krikščioniškąjį
kontinento paveldą, kaip tuo ypač rūpinosi popiežius Jonas Paulius
II. Konstitucijos projektas bus pateiktas birželio 20 dieną Graikijos
sostinėje Atėnuose įvyksiančiame ES viršūnių susitikime, kur
turėtų būti patvirtintas galutinis jo tekstas.
Įtvirtintas Bažnyčių
teisinis statusas
Dar gegužės viduryje priimdamas
keliolikos naujų ambasadorių prie Šventojo Sosto akreditacijos
raštus Popiežius savo kalboje jiems pabrėžtinai nurodė būtinumą
Europos Sąjungos konstitucijos preambulėje nurodyti religiją ir
žemyno krikščioniškąjį paveldą. Jis taip pat pastebėjo, kad, nepaisant
pagarbos sekuliariai valstybei, būsimojoje Konstitucijoje turi
būti įtvirtinti trys Bažnyčiai svarbūs elementai: religinės laisvės
garantija tiek personaliniu, tiek ir kolektyviniu atžvilgiu; nurodomas
į privalomą dialogą bei konsultacijas tarp ES ir religinių bendruomenių,
taip pat pripažinimas pagarbos tam juridiniam statusui, kurį Bažnyčios
ir religinės bendruomenės turi atskirose šalyse. Šie trys principai
įgalina, kad religija apskritai ir konkrečiu atveju būtent krikščionybė
taip pat ir ateityje galės suteikti vieningos Europos gyvenimui
savo nepakeičiamos svarbos įnašą, - sakė Šventasis Tėvas.
Paskelbtojo Konstitucijos projekto 51-asis straipsnis (ankstesniame
variante tai buvo 37-asis straipsnis) šias viltis iš dalies pateisino.
Jame patvirtinama, kad Europos Sąjunga gerbia ir neginčija to
statuso, kurį Bažnyčios ir religinės asociacijos arba bendruomenės
turi valstybių narių nacionaliniuose įstatymuose. Iš esmės čia
kalbama apie 1997 metais pasirašytos Amsterdamo sutarties 11-ąjį
papildomą protokolą, pripažinimą, kuriame kaip tik ir pateikta
minėta nuostata. Kartu su Konstitucijos projektu paskelbtuose
Europos Konvento šio dokumento straipsnių komentaruose nurodoma,
kad ne visi iš 105 Konvento narių norėjo, jog straipsnis apie
Bažnyčias būtų įtrauktas į Konstituciją.
Pavyzdžiui, kaip buvo nurodyta tarptautinėje katalikų žiniasklaidoje,
tam tikra aštri diskusija buvo kilusi tarp įtakingų Europos Konvento
narių - Prancūzijos užsienio reikalų ministro Dominyko de Vilpeno
ir Vokietijos užsienio reikalų ministro Joachimo Fišerio. Sekuliariosios
Prancūzijos ministras buvo tos nuomonės, kad Bažnyčią ir religiją
apskritai nereikia minėti Konstitucijoje ir su jomis susiję dalykai
galėtų būti vėl reguliuojami papildomuose protokoluose, tarsi
tai būtų koks antraeilis klausimas. Tačiau J.Fišeris palaikė Konvento
prezidiumo daugumos nuomonę, kad straipsnis apie Bažnyčios teisinį
statusą būtų pateiktas pagrindiniame Konstitucijos tekste, tuo
pačiu pabrėžiant religinio gyvenimo svarbą Europos žemynui ir
tai, jog Europos Sąjunga yra vertybinė bendruomenė.
Minėtame Konstitucijos projekto 51-ajame straipsnyje taip pat
pabrėžiama, kad ES pripažįsta Bažnyčių tapatumą ir specifinį
jų įnašą bei yra apsisprendusi su jomis palaikyti atvirą, skaidrų
ir pastovų dialogą. Komentaruose nurodoma, jog Konvento nariai,
ypač iš Suomijos, Italijos bei Prancūzijos, akcentavo dialogo
atvirumo ir skaidrumoporeikį dėl aktualios žalingų sektų problemos,
taip pat spendžiant tokius klausimus, kaip finansinė parama bažnytinėms
institucijoms arba religinis švietimas, dėl ko ateityje gali kilti
nemažai diskusijų.
Tiek Vatikane, tiek ir vietinėse Europos šalių Bažnyčiose su
pasitenkinimu buvo priimtas Konstitucijos projekto Europos Sąjungos
dokumente, ir dar tokiame svarbiame kaip konstitucinė sutartis,
teiginys, kuriame buvo pripažintos Bažnyčių juridinės teisės bei
savarankiškumas ir įtvirtintos nuolatinio dialogo garantijos.
Tokiu būdu Bažnyčios pačios tiesiogiai galės aiškintis savo problemas
europinėse institucijose, o ne per tarpininkus (atskirų šalių
vyriausybes) arba tik iš ES vadovų geros valios, kurios gali
ir pritrūkti. Juk, pavyzdžiui, į Konstituciją rengusį Europos
Konventą, nors ir pageidauta, tačiau Bažnyčių atstovai taip ir
nebuvo įtraukti.
Mes sveikiname stiprėjantį konsensusą dėl religijos vietos būsimojoje
Europos Sąjungoje, kas atsispindi pateikto Konstitucijos projekto
51-ajame straipsnyje, sakoma gegužės 27 dieną paskelbtame bendrame
Europos Sąjungos vyskupų konferencijų komisijos COMECE (jai, be
ES šalių episkopatų, taip pat priklauso Čekijos, Vengrijos, Lietuvos,
Maltos, Lenkijos, Slovakijos, Slovėnijos ir Šveicarijos vyskupų
konferencijos asocijuotų narių teisėmis) ir Europos Bažnyčių konferencijos
CES (vienijančios 126 stačiatikių ir protestantų Bažnyčias) pareiškime.
Šis straipsnis, reiškiantis pagarbą Bažnyčių turimam statusui
skirtingose nacionalinių konstitucijų tradicijose ir garantuojantis
dialogą su jomis, kartu pripažįsta jų svarbą visos visuomenės
tarnybai, pabrėžiama minėtame pareiškime.
Jame taip pat pasidžiaugta, kad į naująją Europos Sąjungos Konstituciją
taip pat kaip sudėtinė dalis įtraukta Pagrindinių teisių chartija
bei pabrėžta pagarba žmogaus orumui, laisvei, teisingumui, solidarumui,
tuo pačiu pripažįstant, kad ES yra vertybinė bendruomenė. Mes
ypač sveikiname pataisas, kuriomis bus sustiprintas Sąjungos įsipareigojimas
socialinės rinkos ekonomikai ir jos santykiuose su plačiuoju pasauliu,
skatinant taiką, saugumą, laisvę ir teisingą prekybą bei žmogaus
teisių gynimą, sakoma COMECE ir CES pareiškime. Buvo išreikštas
įsitikinimas, kad naujasis dokumentas padės visiems piliečiams
dalyvauti Europos demokratiniame procese, kuriame pripažįstama
jų veikimo svarba.
Polemika dėl bedieviškos
preambulės
Šis pareiškimas buvo paskelbtas
dar nežinant ES Konstitucijos projekto preambulės teksto, kuris
pasirodė šiek tiek vėliau (gegužės 28 dieną) ir sumažino optimizmą,
netgi sukėlė aštrią polemiką. Nepaisant Vatikano, Vokietijos krikščionių
demokratų, Lenkijos vyriausybinės delegacijos ir atskirų Europos
Konvento katalikų narių (tokių kaip Airijos buvęs premjeras Džonas
Bratonas) atkaklių pastangų, preambulės projekto tekste nėra nuorodos
į Dievą. Nors ten kalbama apie religinį paveldą ir kultūrinį
bei humanistinį paveldą, tačiau aiškus krikščionybės paminėjimas,
kuris kaip tik formavo tą kultūrinį ir humanistinį paveldą, preambulėje
irgi liko nenurodytas. Tuo tarpu aiškiai kalbama apie pagoniškąjį
helenistinį (senovės graikų) ir romėniškąjį, taip pat ir ateistinį
Švietimo epochos filosofų įnašą Europos civilizacijos formavimui.
Gana diplomatiškame Vatikano spaudos centro pareiškime išreikštas
nusistebėjimas, kad preambulės tekste kartu su įvairių ir svarbių
komponenčių, dariusių įtaką Europos paveldo paminėjimui, nėra
aiškaus nurodymo į svarbiausią krikščionybės 2000 metų įnašą.
Taip pat reiškiama viltis, kad tokia padėtis bus ištaisyta iš
pagarbos istorinei tiesai ir atsižvelgiant į atskirų Konvento
narių siūlymus. Europa, kuri atsisako savo praeities ir paneigia
religinį faktorių bei neturi dvasinės plotmės, taptų labai nuskurdinta
ambicingojo kontinento integracijos projekto atžvilgiu, primenama
naujame COMECE ir CEC pareiškime, raginant Konstitucijos rengėjus
ieškoti galutinio konsensuso, kuris būtų priimtinas visiems.
Nors oficialūs pareiškimai dėl ES Konstitucijos, kaip minėta,
buvo gana diplomatiški, tačiau asmeniniuose pasisakymuose nevengta
aštrios kritikos dėl to, kad projekte nėra aiškaus nurodymo į
Europos krikščioniškąsias šaknis. Vatikano užsienio reikalų ministras
arkivyskupas Žanas Lui Toranas interviu Italijos žiniasklaidai
Konstitucijos projekto preambulę pavadino nesubalansuota. Tas
faktas, kad joje paminėtos Švietimo epochos filosofinės srovės,
bet nėra net užuominos apie dutūkstantmetę krikščionybę, arkivyskupas
įvardijo kaip ideologinę operaciją su įžūliu kėslu perrašyti
istoriją.
Kitame interviu Šventojo Sosto ekonominių reikalų prefektūros
vadovas kardinolas Serdžijus Sebastianis taip pat nurodė, kad
nepaminėjimas krikščionybės naujojoje konstitucijoje būtų tarsi
2000 metų Europos šaknų nupjovimas. Jo manymu, dar yra laiko
padėčiai ištaisyti, kad iš Europos iracionaliu būdu nebūtų atimta
jos DNA. Dabartinės ideologinės formuluotės preambulės projekte
apibrėžia sąmoningą laicizmą, kurio jau, atrodo, žemynui pavyko
atsikratyti.
Vatikano radijo vadovas kardinolas Robertas Tučis kalbėjo, jog
apmaudu, kad (Europos Konventui) neužteko drąsos pripažinti istorinį
faktą, jog krikščionybė turėjo didžiulę įtaką Europos kultūrai
ir buvo jos vienijantis faktorius. Nereikia užmiršti, kad šimtai
milijonų europiečių tapatina save su krikščioniškomis vertybėmis,
net jeigu ir nebepraktikuoja paties tikėjimo, - sakė kardinolas
R.Tučis, nurodydamas, kad krikščionybės nepaminėjimas Konstitucijoje
būtų išminties ir teisingo žmogiškumo supratimo paniekinimas.
Naujo tarptautinio sąjūdžio Europos krikščionių Konventas, vienijančio
žemyno visuomenės veikėjus ir intelektualus, kurie siekia įtvirtinti
krikščioniškąsias vertybes ES, įkūrėjas Jozefas Miras Ardevolis
paskelbė pareiškimą, pažymėdamas, jog preambulės projekto tekstas
yra visiškai nepatenkinamas ir gali sukelti naujus pasidalijimus
ir taip jau pažeistoje (dėl karo Irake) Europos politinėje vienybėje.
Jo manymu, yra tiesiog juokinga, kad preambulės projekte įvardijus
helenistinę ir romėniškąją komponentę iš karto peršokama į Švietimo
epochą, aplenkiant krikščionybę, be kurios ta epocha būtų visiškai
nesuprantama. Toks ignoravimas europietiško identiteto realybės,
kuriame krikščionybė yra vienas pagrindinių elementų, reiškia
ideologinį primetimą kraštutinio laicizmo politinės valios ir
sąmoningą religinio faktoriaus kultūroje marginalizavimą.
ES Konstitucijos projektą rengusio Europos Konvento pirmininkas
77 metų buvęs Prancūzijos prezidentas Valery Žiskaras dEstenas
gynė paskelbtą preambulės tekstą. Interviu Romos dienraščiui Corriere
della Sera jis sakė, kad užuomina apie krikščionybę egzistuoja
Konstitucijos preambulėje, tačiau netiesioginiu būdu (kaip apie
paveldą, turėjusį įtaką dvasiniam postūmiui), tai yra ribotų
galimybių, kad būtų patenkinti ir tie europiečiai, kurie nenorėjo
tokio paminėjimo. (Pavyzdžiui, masonai, kurių įtakingoji ložė
Grand Orient paskelbė pareiškimą, jog yra nepriimtina bet kokia
užuomina preambulėje į transcendentiškumą, nes tai atspindėtų
tik vienos gyventojų grupės nuostatas.)
Be to, kaip aiškino V.Žiskaras dEstenas, paminėjus preambulėje
krikščionybę, reikėtų nurodyti ir kitas žemyne egzistuojančias
religijas, kaip antai, judaizmą bei islamą. Tačiau Vatikano užsienio
reikalų ministras arkivyskupas Ž.Toranas, kuris, beje, taip pat
yra prancūzas (tai svarbu pastebėti, nes projekto kritikai pažymi,
jog preambulės tekste pernelyg aiškiai jaučiama tradicinio prancūziškojo
laicizmo įtaka), sakė, kad toks V.Žiskaro dEsteno aiškinimas
nėra įtikinamas, nes preambulėje kalbama apie Europos kultūrą
bei civilizaciją sąlygojusį paveldą, o ne esamą padėtį ar ateitį.
Iš tikrųjų vėliau šalia krikščionybės Europoje išryškėjo judaizmo
ir islamo tam tikra kultūrinė įtaka, tačiau istorinės žemyno civilizacijos
ištakos krikščionybės vyravimas yra daugiau nei akivaizdus,
pabrėžė arkivyskupas Ž.Toranas.
Nuostatos daro įtaką
istorinei patirčiai
Paryžiuje leidžiamas amerikiečių
dienraštis International Heral Tribune savo komentare pastebi,
kad rengiant ES Konstituciją debatų dalyvių nuostatas sąlygoja
ne tik susiklosčiusios nacionalinės tradicijos, visuomenės sekuliarizmo
lygmuo, bet ir atskirų šalių nesena istorinė patirtis. Pavyzdžiui,
Lenkijos delegatai Europos Konvente buvo aktyvūs nuorodos į Dievą
ir į krikščionybės paveldą įtvirtinimo rėmėjai, nes tokiu būdu
norėjo pripažinti lenko Popiežiaus ir Bažnyčios didžiulį įnašą
priešinantis buvusiam sovietiniam tautos engimui. Netgi netikintis
kairuoliškų pažiūrų Lenkijos prezidentas Aleksandras Kvašnievskis
sukritikavo pastangas išvengti krikščionybės paminėjimo pagrindiniame
Europos Sąjungos dokumente.
Aš esu ateistas, ir visi tai žino, - sakė neseniai duotame interviu
Londono laikraščiui The Daily Telegraph A.Kvašnievskis. - Tačiau
jokiu būdu negaliu nepateisinti, kad (preambulėje) nurodoma senovės
Graikija ir senovės Roma bei Švietimo epocha, tačiau nieko nekalbama
apie krikščionybę, kuri yra svarbiausia Europos pažangai. Jis
priminė, kad svarbiausios įžymybės kiekviename Europos mieste
yra bažnyčios ir katedros. Negalime kalbėti apie europietiškąjį
identitetą ir paveldą, nenurodę krikščionybės, sakė Lenkijos prezidentas
kitame susitikime su žurnalistais, primindamas 1997 metais paskelbtą
naująją šalies konstituciją, kurioje įtvirtinta kompromisinė nuoroda
į Dievą, kaip į tiesos, teisingumo, gėrio ir grožio šaltinį,
ką lenkai siūlė padaryti ir Europos Sąjungos konstituciniame akte.
Tačiau kitokia nesena istorinė patirtis sąlygojo tai, jog katalikiškosios
Ispanijos (kaip ir kaimyninės Portugalijos) atstovai Europos Konvente
rodė aiškų abejingumą dėl galimo krikščionybės paminėjimo ES Konstitucijoje.
Ispanijoje, kur 1938-1975 metais buvęs autoritarinis Francisko
Franko režimas katalikybę buvo iškėlęs į valstybinės Bažnyčios
lygmenį ir kur netgi monetose apie diktatorių buvo iškalti žodžiai,
kad jis Ispanijos lyderis iš Dievo malonės, dabar ir dešiniosios
politinės jėgos stengiasi pabrėžti savo sekuliarumą. Religija
yra privatus reikalas, - sakė interviu International Herald Tribune
Ispanijos užsienio reikalų ministrė Ana Palasijo (ši krikščionių
demokratų politikė taip pat priklauso ES Konstituciją rengusio
Europos Konvento prezidiumui). - Mūsų identitetą, lemia kova už
demokratiją, už žmogaus teises, už valstybės ir Bažnyčios atskyrimą.
Todėl svarstant galimybes paskutinėmis dienomis (iki birželio
20-osios viršūnių susitikimo Atėnuose) padaryti reikalingas
pataisas Europos Sąjungos Konstitucijos preambulės projekte, kad
joje būtų įtvirtinta istorinė tiesa apie krikščionybės įnašą žemyno
civilizacijai, reikia tikėtis sutelktų Italijos ir Vokietijos
atstovų pastangų. (Iš Prancūzijos ar Skandinavijos regiono delegatų
Europos Konvente to laukti beveik nėra vilties, nes daugumai jų
laicizmas yra sakralus principas.) Ypač Vokietijoje, kur gana
darnūs valstybės ir Bažnyčios santykiai, tiek dešiniųjų, tiek
daugelis kairiųjų partijų sutaria dėl preambulės tokio pagerinimo
svarbos.
Protestuodamas prieš dabartinį jos tekstą Europos parlamento vicepirmininkas
Ingas Frydrichas (Vokietijos krikščionis demokratas) birželio
pradžioje paskelbtame atvirame laiške V.Žiskarui dEstenui rašė,
kad geriau jokios preambulės nei tokia preambulė. Jis pabrėžė,
yra tiesiog absurdiška, jog nepaminima krikščionybė, kaip Europos
dvasingumo istorijos pagrindinis elementas, tuo pat metu nurodant
į senovės graikų civilizaciją ir Švietimo epochą. I.Frydrichas
paragino Europos Konvento vadovą stengtis, kad būtų užpildyta
ši spraga, nes apibūdinimas istorinių, kultūrinių ir dvasinių
Europos šaknų be krikščionybės reikštų istorinių faktų nutylėjimą.
Pagaliau galima pabrėžti, kad, nepriklausomai nuo to, koks bus
politinis Europos Konstitucijos ir jos preambulės tekstas, diskusija
dėl jo parodė, kokie ideologiniai vėjai pučia ES politikoke
ir kaip yra svarbu aktyvus bei gerai motyvuotas žemyno krikščionių
politikų veikimas. Jų balsas turi būti kuo vieningesnis rūpinantis
ne tik religinio paveldo pripažinimu, bet ir Europos ateitimi,
kad moralinės vertybės bei Bažnyčios socialinis mokymas būtų visuomeninio
gyvenimo pagrindas ir tikrosios pažangos variklis.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"