Šimtadienio fanfaros ir
tikrovė
Prezidentūra be didelių iškilmių
paminėjo prezidento Rolando Pakso buvimo valdžioje šimtadienį.
Nežinia, kodėl kai kurie politologai aiškino, kad Prezidentas
yra vos ne opozicijoje dabartinei Seimo daugumai ir Vyriausybei.
Juk aukščiausioji valstybės piramidės trijulė puikiai sutaria.
Kitaip sakant, klusniai vykdo šios trijulės nario - Premjero -
nurodymus. Kitaip ir būti negali. Nes, kaip pažymėjo politologas
Algis Krupavičius, A.Brazauskas yra ledlaužis Lietuvos politikoje.
Todėl nėra net reikalo kalbėti apie kažkokį ypatingą Prezidento
vaidmenį, kuriant turtingą ir saugią Lietuvą, kaip buvo įtikinėjama
per visus įmanomus žiniasklaidos kanalus prieš rinkimus. Ir ko
tik nebuvo žadėta! Kiekvieną kalbą pretendentas pradėdavo žodžiais:
kontroliuosiu, užtikrinsiu, reikalausiu ir t.t. Žemdirbiams žadėta
pareikalauti peržiūrėti jau užbaigtus derybų skyrius su ES, išlaikyti
Lietuvą branduoline valstybe. Visko nesuminėsi. O per 100 dienų
nieko nepadaryta. Tiesa, su tuo nesutinka ištikimiausi Prezidento
patarėjai. Antai patarėjas užsienio politikos klausimais A.Medalinskas,
girdamas R.Pakso nuopelnus, tikino, kad tik Prezidento dėka, jam
paskraidžius po Lietuvos provinciją, kaimiečiai balsavo referendume
už narystę Europos Sąjungoje. Leista suprasti, kad be Prezidento
pastangų nebūtume net pakviesti į ES ir NATO. Patarėjai aiškina,
kad Prezidentas pasirašė 200 Seimo priimtų įstatymų ir nutarimų,
net keturis iš jų išdrįso vetuoti. Nežinia, kuo čia džiaugtis.
Juk tuos 200 įstatymų priėmė valdančioji dauguma, daugiausia savo
klano ir artimųjų naudai. Tad koks čia nuopelnas, kuriuo būtų
galima girtis? Antra vertus, kur dėsis nepasirašęs. Galima priminti,
kad tą nelemtą Savivaldybių rinkimų įstatymo pataisą, kuria buvo
padaryta net vienuolika konstitucinių pažeidimų, irgi pasirašė
Prezidentas.
Tiesą sakant, kaltinti Prezidentą ir Prezidentūrą, kad rinkiminius
pažadus pamiršo, nederėtų. Ne jis pirmas, ne jis ir paskutinis.
Pakanka tik prisiminti dabartinės valdančiosios koalicijos pažadus,
kuriuos, deja, nemažai rinkėjų, balsavusių už socialdemokratus
ir socialliberalus, pamiršo. Galima priminti, kas buvo žadėta.
Ogi sumažinti apskričių ir valdininkų vietų bei jų didžiulius
atlyginimus. Tačiau vyksta atvirkštinis procesas. Vyriausybė jau
pritarė vadinamajai Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių
vienetų sistemos tobulinimo koncepcijai. Taigi bus didinamas savivaldybių
skaičius. Kaip paprastai, savivaldybių didinimo būtinumas grindžiamas
Europos Sąjungos reikalavimais. Esą Europos Tarybos ekspertai
buvo išsakę pastabų, kad Lietuvos savivaldybės pagal teritoriją
ir gyventojų skaičių yra gerokai didesnės nei Europos Sąjungos
valstybėse. Taigi netrukus sulauksime dar vieno didelio valdininkijos
padaugėjimo. Ir, žinoma, atlyginimų. Ko jau ko, o pasirūpinti
savimi ir ministerijų klerkais Premjeras ir ministrai puikiai
moka. Pasirodo, įvairių priedų prie atlyginimų, premijų nežinia
už ką nepakanka. Štai žemės ūkio ministro J.Kraujelio pasiūlymu
nuspręsta ministerijų valdininkams pridėti dar vieną - 450 litų
prie atlyginimo priedą. Šis priedas skiriamas tada, jei nuosavas
automobilis naudojamas tarnybiniams reikalams. Už tuos pinigus,
kaip jie panaudoti, jokios atsakomybės nereikės. Na, o valstybės
biudžetui šie priedai tekainuosią menkniekį - apie penkis milijonus
litų. Tiek pat, kiek Vyriausybė siūlo skirti galo su galu nesuduriančių
bibliotekininkų atlyginimams.
Grįžtant prie Prezidento 100 dienų veiklos įvertinimo, tenka iš
dalies sutikti su Liberalų ir centro sąjungos pirmininku ir buvusiu
Vilniaus meru Artūru Zuoku, įvardijusiu pagrindinius Prezidento
pasiekimus. Pirmiausia - prajuokinant pasaulį, išaukštinant
aiškiaregę Lolišvili ir parodant Lietuvą bei jos vadovus kaip
tamsių žmonių, tikinčių visokiais šamanais ir burtininkais, kraštą.
Antras nuopelnas - paskubomis suteikiant Lietuvos pilietybę
jos jau kartą atsisakiusiam dosniausiam Prezidento rinkimo kampanijos
rėmėjui J.Borisovui. Pagaliau Rusijos prezidento padėka Lietuvos
Prezidentui už gerą atstovavimą Rusijos interesams Briuselyje.
Tiesa, Maskvos padėkos nusipelnė ne vien Prezidentas. Tokių Lietuvoje
netrūksta. Štai Lietuvos Seimo narys, priklausantis valdančiajai
A.Brazausko partijos frakcijai, Sergejus Dmitrijevas Europos Tarybos
Parlamentinėje Asamblėjoje atstovauja tenai Rusijos interesams,
paremdamas Maskvos užsipuolimus prieš Latviją dėl tariamo rusakalbių
persekiojimo. Ir ne tik S.Dmitrijevas. Tas tėra tik pėstininkas
valdančiosios partijos šachmatų lentoje. Už Maskvą mūru stoja
kur kas stambesnė figūra, pats Seimo Užsienio reikalų komiteto
pirmininkas Gediminas Kirkilas. Jis faktiškai parėmė Rusijos absurdiškus
kaltinimus Latvijai ir Estijai dėl rusakalbių teisių pažeidimų
ir net aiškino, jog Ryga ir Talinas turės didelių problemų dėl
valstybinių sutarčių su Rusija ir netgi Šengeno erdvės. Negi tokiu
būdu G.Kirkilas stiprina Baltijos valstybių solidarumą? Įsismaginęs
socialdemokratų ideologas mokė ir kaimyninę Lenkiją, kad Rusija
gali pareikalauti jos piliečius įsileisti su supaprastintais
tranzito dokumentais. Ir tai dar ne viskas. G.Kirkilas atvirai
pareiškė, jog reikėtų derėtis su Rusija ir dėl greitųjų bevizių
traukinių per Lietuvos teritoriją, jeigu tokį projektą apsiims
finansuoti Europos Sąjunga.
Prorusiškų jėgų suaktyvėjimą ir kairiųjų nesiskaitymą su kitaip
manančiais rodo ir paskutinis Generalinės prokuratūros sprendimas
panaikinti suėmimą buvusiam Medininkų žudikui Rygos OMONo smogikui
Igoriui Gorbaniui. Ir visai nesvarbu, kad vienintelis likęs gyvas
Medininkų tragedijos liudytojas Tomas Šernas iš kelių prokuratūros
atvesdintų asmenų, be jokių dvejonių, atpažino kaip tik I.Gorbanį.
Dar daugiau, generalinis prokuroras A.Klimavičius ir kiti jam
pavaldūs prokurorai ne tik vaidino įsižeidusius, jog kilęs triukšmas
dėl OMONo smogiko paleidimo trukdo sėkmingam prokuratūros darbui.
Dėl tokio daugiau negu keisto Generalinės prokuratūros elgesio
pasipiktino netgi Seimo pirmininkas A.Paulauskas, pareiškęs, kad
jį pribloškė toks Generalinės prokuratūros sprendimas. Atrodo,
jog valdančiųjų cinizmui nėra ribų. O Generalinė prokuratūra nesugeba,
svarbiausia, nenori apginti valstybės garbės. Todėl, kaip labai
teisingai pastebėjo vienas iš Sąjūdžio iniciatyvinės grupės narių
filosofas Vytautas Radžvilas, sunku patikėti, bet taip yra, kad
senoji santvarka persidažė tik savo fasadą, prisidengdama demokratijos
kaukėmis. Akivaizdu tik tai, jog šiandieninę Lietuvos valstybę
valdo ne jos piliečiai, juo labiau ne sąjūdininkai. (
) Turiu
omenyje ne konkrečių žmonių buvimą valdžioje, o tai, kas iš tikrųjų
lemia šalies gyvenimo ir jos raidos pobūdį bei kryptį. Kol kas
juos nustato tie, kuriems niekada nerūpėjo ir nerūpės Lietuvos
ateitis, - liūdnai konstatavo filosofas. Užtat labiausiai jiems
rūpi valdžia. Tą ypač matome pastaruoju metu, kai į žūtbūtinę
kovą dėl valdžios Vilniuje įsijungė patys aukščiausi valstybės
asmenys. Tikslas vienas: kaip nors pašalinti iš kelio labai pavojingą
ir energingą politiką A.Zuoką. Tačiau tai gali būti tik iliuzinė
pergalė. Negalima atmesti galimybės, jog A.Zuoko vadovaujama Liberalų
ir centro sąjunga gali suartėti su Tėvynės sąjunga ir būsimuosiuose
Seimo rinkimuose sudarys bendrą frontą. Tą puikiai suvokia bene
gudriausias (po Č.Juršėno) kairiųjų veikėjas G.Kirkilas. Neatsitiktinai,
vos tik porai dienų praėjus po Liberalų, Centro sąjungos ir moderniųjų
krikščionių demokratų susijungimo, jis pareiškė, kad dešinieji
ne susivienijo, bet dėl įvairių partijų skilimo apsunkino rinkėjams
pasirinkimo galimybę. Užuomina pakankamai aiški - pasirinkimo
nėra. Reikės vėl balsuoti už A.Brazauską, K.Prunskienę, J.Veselką
ir jų partijas. Na, dar už prezidentinius liberalus demokratus,
kurie faktiškai tapo kairiųjų prielipomis.
Todėl vienas žinomas žurnalistas, vertindamas Prezidento šimtadienį,
labai teisingai pastebėjo, kad vienos garsios patarėjos surašytos
kalbos jo neįtikina. Iš tiesų pakanka pažvelgti į Prezidento veidą,
sakant kalbas, kad suprastum, kaip jam sunku. Nors, tiesą sakant,
tos kalbos, kad ir kokios jos būtų, jau seniai prarado bet kokią
prasmę. Pamenate R.Pakso kalbas apie Lietuvos verslo perspektyvas
Azijoje, Pietų Amerikoje ir net Afrikoje? Dabar apie tokius dangiškus
migdolus nebekalbama. Apsiribojama Rusijos šiaurės vakarų kraštu.
Neduok Dieve, kad ir patys netaptume tuo kraštu. O dėl Prezidento
šimtadienio, reikėtų sutikti su dienraščio Lietuvos rytas politikos
apžvalgininku, teigusiu, jog didžiausias Prezidento nuopelnas
yra tas, kad jis net nepradėjo vykdyti savo rinkiminių pažadų,
nes valstybėje būtų kilęs chaosas. Tiesą sakant, to chaoso ir
taip pakanka. Tačiau dar didesnis Lietuvai būtų per sunkus. Be
to, kelti eilinį triukšmą dėl to šimtadienio apskritai nereikėjo.
Šita mada nekritikuoti valdžios prezidentų ir premjerų per
pirmąsias 100 dienų atkeliavo iš demokratinės Amerikos ir visiškai
netinkama jaunai valstybei. Kai kas pašmaikštavo, jog per trylika
nepriklausomybės metų keičiantis prezidentams ir premjerams vadovaujantis
tokia šimtadienio taisykle, valdžia turėjo būti nekritikuojama
pusketvirtų metų. Vargu ar tai būtų naudinga valstybei. Yra dar
vienas svarbus dalykas, ką pastebėjo žinomas politologas Lauras
Bielinis. Jo žodžiais, Lietuvos žmonės per šimtą dienų taip ir
nesuprato, kas yra ta Prezidentūra - valstybės institucija ar
išsiplėtusi liberalų demokratų partijos būstinė
Petras KATINAS
© 2003 "XXI amžius"