Meno pauzė niekšybės pavėsyje
Taikiklyje iškilus kovotojas
prieš genocidą
Mariaus Ivaškevičiaus romanas
Žali vertas panagrinėti neįprastais literatūros kūriniui aspektais.
Jų keli, pradėsime nuo teisinio. Romane viskas sukasi apie istorinį
asmenį generolą Joną Žemaitį Vytautą, Lietuvos laisvės kovos
sąjūdžio (LLKS) Tarybos Prezidiumo pirmininką, vieną svarbiausių
Lietuvos valstybės teisės aktų LLKS Tarybos 1949 m. Vasario
16-osios Deklaracijos pirmąjį signatarą, gynybos pajėgų vadą,
vyriausiąjį konstitucinės valdžios atstovą bolševikų okupuotoje
Lietuvoje. Prieš partizanus kovojo dešimt okupanto divizijų
apie 60 tūkst. žmonių. Kovose žuvo 26 tūkst. laisvės kovotojų,
jų rėmėjų ir ryšininkų. Palyginkime: Nepriklausomybės kovose žuvo
ir mirė nuo sužeidimų 4440 karių, 1941 m. birželio sukilime
iki tūkstančio sukilėlių, 1991 metų kruvinąjį sausį trylika
laisvės gynėjų. J.Žemaitis iškiliausia asmenybė per visą pusę
amžiaus trukusią sovietų okupacijos ir rezistencijos istoriją.
Jam, kol kas vieninteliam, sostinėje pastatytas įspūdingas paminklas.
Jo vardu pavadinta Lietuvos karo akademija. Generolo Jono Žemaičio
medaliu apdovanojami labiausiai pasižymėję kariūnai.
Jau buvo pasipiktinimo straipsnių, atsiliepimų, o profesionalios
kritikos nedaug ir ta pati... be pilietinio stuburo, lyg ir svetima.
Paties autoriaus kazuistikos pratybų, pateiktų straipsnyje Meno
pauzė (Šiaurės Atėnai Nr.9, 2003 03 08), papunkčiui nagrinėti,
o tuo labiau diskutuoti su juo, nepritiktų. Kodėl? Apie tai truputį
vėliau. Tačiau pasinaudoti viena kita autoriaus fraze iš minėto
straipsnio ne tik verta, bet ir reikia. Jos demaskuoja autorių
vykdžius nusikalstamą veiką.
Pramanas panaudojamas
piktam. Cui prodest?
Knygos Žali autorius, daugelį
kartų įvardydamas J.Žemaitį laisvės kovotojų vadu, lygia greta
jį vadina išdaviku, kurį reikia sunaikinti. Paprastumo dėlei neminėsiu
kitų kaltinimų partizanų vadui ir epitetų, sodriai pastiprintų
išmatomis ir šlapimu. Pakaks vieno bene svariausio - išdavikas.
Autorius aiškina savo kūrybinį sumanymą, kad tai grožinis kūrinys,
todėl kvaila reikalauti faktų tikrumo, o tai, kas pramanyta,
užpildo baltąsias J.Žemaičio biografijos dėmes. Ar tai nėra autoriaus
mėginimas savivaldžiauti apsisiausti teisuolio toga ir savo
pramanų pagrindu kartoti įžeidžius kliedesius? Cui prodest?
klausė senovės romėnų filosofas Seneka. Kam tai naudinga?
Autorius prisipažįsta sumanęs ir paskelbęs pramaną - generolas
J.Žemaitis - išdavikas. Baudžiamasis kodeksas (132 str.) tokią
veiką, t.y. skleidimą žinomai melagingų prasimanymų, žeminančių
kito asmens garbę, kvalifikuoja kaip kriminalinį nusikaltimą
šmeižimą.
Be to, bjaurūs tyčiniai prasimanymai apie gyvą ar mirusį asmenį,
nepriklausomai nuo prasimanytojo intencijų, žeidžia ne tik šmeižiamąjį,
bet ir jo tėvus, brolius, artimuosius ir bendražygius. Tyčinis
asmenybės garbės arba jos orumo žeminimas žodžiu, raštu ar veiksmu
taip pat kriminalinis nusikaltimas (BK-133 str.), baudžiamas
pataisos darbais arba užtraukiantis visuomeninio poveikio formų
taikymą.
Štai partizanų vado plk.Juozo Kasperavičiaus dukra Vida Kasperavičiūtė
Tereikienė pasipiktinusi su širdgėla ir skausmu sieloje pagrįstai
priekaištauja paskvilio autoriui, savo prasimanymais apšmeižusiam
jos tėvelį ir ją labai žeidžiančiais (Tremtinys, Nr.13, 2003
03 27). Kyla pagrįstas ir aktualus klausimas: ar galima, prisidengus
meninio novatoriškumo skraiste, šmeižti ir įžeidinėti bendrapiliečius?
Ar neturėtų šmeižikiškų pramanų skelbėjas, o gal ir šmeižto užsakovas,
nustačius tokį, atsakyti teisme?
Eksperimentai ir moralinis
kriterijus
Gausūs įžeistų bendrapiliečių
laiškai ir pareiškimai rodo, kad paskvilio paskelbimu buvo siekta
anaiptol ne nauja meninės raiškos forma pavaizduoti laisvės kovas.
Menas artėja vis prie žmogaus, teigia autorius, primindamas,
kad Romos imperatoriaus Kaligulos penis, o karalienės Kleopatros
nuoga krūtinė jau buvo parodyti ekrane ir dar kokius, bet jau
lietuviško susikergimo vaizdus netrukus pamatysime ar paskaitysime.
Tačiau ar būtų nukentėjusi autoriaus idėja naujaip parodyti skaudžiausią,
kruviniausią ir ilgiausiai trukusį pasipriešinimo okupacijai periodą,
neteršiant pramanais istorinių asmenybių pasipriešinimo vadų,
o prasimanant, pavyzdžiui, vienuoliktą partizanų apygardą, jos
vadą ir kartu išdaviką, jo bendražygius. Dar įspūdingiau atrodytų,
jei pats autorius įsivardytų apygardos vadu, o kitus personažus
pasirinktų iš savo šeimos ar artimųjų. Žinomi atvejai, kai gydytojai,
sukūrę naują vaistą ar išradę naują gydymo metodą, išmėgindavo
visa tai pirmiausia ant savo kailio, nerizikuodami kitų žmonių
sveikata. Gal ši kilni nuostata literatūros sferoje dar nėra laikoma
beviltiškai pasenusia literatūrinius eksperimentus, galinčius
žeisti kitų asmenų orumą ir garbę, pradėti nuo savęs?
Juk paskvilio autorius tikriausiai taip pat turi penį, rastųsi
jo šeimoje asmenų su nuoga krūtine ir net su vagina, pakaktų
ir savų išmatų bei šlapimo, o dialogai, dardantys vežimai, keiksmai
ir visa kita siužeto atributika tiktų vienas prie vieno kaip romane.
Literatūrinis sumanymas pavaizduoti laisvės kovas ne autoriaus
supeiktu milžinkapių patriotizmo stiliumi, o nauju, vadinkime
jį romano terminais -myžalų realizmu, nenukentėtų nė per nago
juodymą.
Autorius neišdrįso. Atrodo, kad jis suvokė, jog toks novatoriškumas
jo paties šeimoje baigtųsi skandalingomis pasekmėmis, tarp kolegų
tikriausiai smagiais pasišaipymais ar maža kam kada nors stogas
nuvažiuoja, o naujojo stiliaus smaguriams malonumas būtų lygiai
toks pat. Štai čia ir atsiskleidžia paskvilio autoriaus moralinė
pozicija. Ją itin skaudžiai patvirtina tas faktas, jog bjauriais
pramanais teršiami žuvusieji. Išjuokimas, šmeižimas, tyčiojimasis
iš dar negebančio atsikirsti vaikelio, iš likimo nuskriausto neįgalaus
žmogaus ir lygiai taip pat iš žuvusio kario laisvės kovotojo,
kuris jau negali pats apginti savo garbės ir orumo, Vakaruose
nepriskiriami moralinių vertybių kategorijai. Rytuose, kur dar
nepamiršti klasių kovos teorija grįsti partiniai pseudomokslai,
ir šiandien, deja, yra kitaip. O Lietuvoje?
Myžalų realizmas su
politiniu pamušalu
Verta panagrinėti ir politiniu
aspektu. Pakeitus romano fabuloje tikrinius vardus pramanytais,
o visa kita palikus be pakitimų, paskvilio efektas būtų menkas.
Viską lėmė iškilios laisvės kovų vado generolo J.Žemaičio, pulkininko
J.Kasperavičiaus asmenybės. Peršasi išvada, kad paskvilio užsakovai
ir autorius turėjo aiškų tikslą prisidengus meno skraiste suteršti
pasipriešinimo vadų vardus, sumenkinti laisvės kovų reikšmę ir
net pačią Lietuvos valstybingumo idėją.
Tokios išvados galimybę patvirtina itin įdomus faktas. Autorius
mini Afanasijų Dušanskį. Lietuvoje įvykdytų karo nusikaltimų ir
genocido istorijoje gerai žinomas Nachmanas Dušanskis. Ne šiame
rašinyje reikėtų vardyti jo padarytus nusikaltimus tarptautinei
teisei ir žmoniškumui, tačiau vieną priminti privalu. Jis buvo
generolo Adolfo Ramanausko suėmimo, tardymo ir itin žiauraus sadistinio
kankinimo dalyvis. Čekistai gyvam generolui replėmis išplėšė lytinius
organus, vinimi badė akis. Visa tai vyko vadinamojo chruščiovinio
atšilimo metais. KGB darbo metodai liko tokie patys. Dabar N.Dušanskis
gyvena Izraelyje. Štai dar vienas autoriaus prasimanytų personažų
- čekistas Vasilijus Sinicynas. Lietuvoje ypatingu žiaurumu pagarsėjo
mažamokslis okupanto pulkininkas Jakov Sinicyn.
(nukelta į 15 p.)
(atkelta iš 7 p.)
Kodėl knygos autorius partizanų vadus vadina tikraisiais vardais,
o čekistus maskuoja? Kodėl čekistų vardai pakeisti, o partizanų
autentiški! Ar ne čia slypi paskvilio mįslės raktas?
Gal autorius bijojo būti apšauktas antisemitu, kad čia pat iš
Vyzentalio centro sekliai neprisistatytų? O gal paskvilio užsakovai
taip nustatė, saugodami nuo teisminio persekiojimo genocido nusikaltimais
susitepusius sėbrus ir nejučiomis išryškindami dar vieną artimojo
užsienio specialiųjų tarnybų veiklos epizodą? Be to, jeigu paskvilį
apie okupacijos metais vykusias laisvės kovas rašytų buvęs kompartijos
sekretorius ar sovietinis istorikas, tai paprasčiausiai būtų atkartotas
okupanto sukurptų bylų variantas. Nieko nauja nebūtų pasakyta.
Sovietai kitaip negali ir nemoka. Faktai šį teiginį jau ne kartą
patvirtino.
Kas kita jauna lietuviška plunksna ir tariamai naujas myžalų
realizmas, kaip savispjauda, kaip vienas iš saviniekos pasireiškimo
būdų, kai kuriuose imperijos centruose ypač vertinami. Neturi
principinės reikšmės, ar vykdytojai tai atlieka sąmoningai ar
dirbdami tamsoje. Efektas abiem atvejais centrui vienodai
tinkamas.
Bet koks mėginimas sulyginti kankintoją su jo auka, apeliuojant
į žmogaus prigimtį, ar tendencingais pramanais žeminti asmenybės
garbę ir orumą, pažeidžia žmogaus teises, prieštarauja krikščioniškai
moralei ir vertintinas kaip labai amoralus veiksmas. Laisvės kovotojai
asmenybės orumą ir garbę, kaip ir patriotizmą, laiko nelyginamomis
moralinėmis vertybėmis.
Dabar galima atsakyti į klausimą: Cui prodest? Lietuvos valstybingumo
neigėjams visada buvo naudingas bet koks saviniekos pasireiškimas,
kaip neva akivaizdus ar lengvai numanomas pritarimas imperinei
politikai. O pastarosios esminis siekis jau keletą amžių vienas
ir tas pats Baltijos šalys tik laikinai išsprūdęs iš nagų teisėtas
grobis.
Edmundas SIMANAITIS
© 2003 "XXI amžius"