Ar Seimas- agurkų stiklainis?
Nei iš šio, nei iš to Lietuvoje
staiga pasirodė projektas Seimo rinkimų sistemai pertvarkyti.
Atidžiai peržiūrėjus tą projektą, jau 2002 metų liepos mėnesį
nežinia kieno suprojektuotą, Lietuvos aide pasirodžiusį, atrodo,
jog būtų galima nesunkiai Seimą padaryti didelių pinigų stiklainiu
su politiniam marinavimui gerai parinktais seimūniškais agurkais.
Jei turėčiau krūvą lengvai gaunamų pinigų, pagal tą visiškai vienmandatės
rinkiminės sistemos projektą užraugčiau savo parinktus agurkus
savo recepto rasale. Jei kuris agurkas netiktų rasale, sistemoje
yra būdas be didelių ceremonijų, vėl per piniginius referendumus,
jį iš seiminio stiklainio ištraukti ir kitu pakeisti.
Kaip teigia, atrodo, gerokai kainuojanti propaganda, mirčiai būtų
pasmerktos Lietuvos politinės partijos, kurios, nors ir netobulos,
gyvuoja ir sudaro vyriausybes savivaldose kitur pasaulyje. Aišku,
kad tokiu atveju, ant pinigų maišo palypėjusi, susidarytų kažkokia
nepartinė (?) partija. Tokia nauja nepartinė partija statytų
(žmonių vardu) savus rinktinius kandidatus, neįrašytus į sąrašus
ar perbėgusius iš sąrašų. Tai būtų pavadinta visuotiniais vienmandačiais
rinkimais į Lietuvos Seimą. O dabar mes turime mišrią vienmandatę
ir sąrašinę (pagal partijas) sistemą.
Visame laisvame pasaulyje veikia maždaug panašiai apie valstybės
reikalus galvojančių piliečių grupuotės, tarkime, visuomeninės
organizacijos, ypač besidominčios politiniais, krašto valdymo,
klausimais. Jos vadinamos partijomis. Dažnai tos grupuotės nesutaria
dėl būdų, kaip siekti to paties tikslo, ar net dėl to, nuo ko
pirmiausia pradėti to tikslo siekiant. Būna ir atvejų, kad partijos
siekia net skirtingų tikslų neva visų piliečių labui. Dažnai pasitaiko,
kad partijose iškyla ne idealistai, o savanaudžiai, kas, deja,
priklauso nuo balsuotojų idealizmo bet kokioje rinkimų sistemoje.
Kyla nesutarimai tarp partijų ir net partijų viduje. Todėl vargu
ar rasime kur laisvą savivaldoje (demokratijoje) gyvenančią
tautą, kur žmonės dažniau ar rečiau nepeiktų partijų. Tačiau politinės
partijos yra neišvengiama blogybė, kaip ir kartūs vaistai nuo
slogos ar nuo rimtos ligos.
Turbūt partijų labiausiai nemėgsta valdžios galios siekiantys
piniguočiai. Jie tai daro vien ekonominiais sumetimais: partiją
papirkti labai daug kainuoja ar net neįmanoma. Pagaliau papirksi
vieną, o dar kelios kitos lieka. Jos gali dar daugiau kainuoti.
Ir kitos partijos gali susimokyti ir drauge išeiti prieš papirktąją
partiją, vienon krūvon savus iždus sukrovusios. Daug lengviau,
kai kandidatuoja pavieniai, vienmandačiai, asmenys. Pavienį
kandidatą pigiau nupirkti, o kartais ir nėra reikalo pirkti: galima
jau nupirktą kandidatą pastatyti. O kitas, didelių pinigų neremiamas
kandidatas bus nustumtas į propagandos užkrosnį. Todėl visame
pasaulyje partijos yra didelis apsunkinimas krašto valdžią tvarkyti
pasišovusiems piniguočiams, nes jos suteikia galimybę paprastiems
piliečiams susiburti ir savomis pastangomis atsistoti prieš ambicingo
pinigo hegemoniją. Susipratę piliečiai, nors ir burnodami prieš
partijas, turėtų pagal reikalą jas sava veikla bei (rinkimuose)
balsais paremti ir dėkoti Dievui, kad turi galimybę tai daryti.
O dar geriau sau artimiausion partijon įstoti ir iš vidaus jos
veiklai daryti įtaką.
Dar nesena istorija rodo, jog ten, kur nėra stiprių politinių
partijų, lengva valdžią užgrobti pinigu, akiplėšiškai meluojant,
terorizuojant. Panašiai su pažadais skurdą panaikinti, partijų
rietenas nutildyti ir tvarką įvesti valdžion atėjo du dideli tvarkdariai
Leninas ir Hitleris. Na, ir įvedė tvarką.
Deja, netvarkos ir skurdo yra visur. Girdėti apie skurdą net Jungtinėse
Amerikos Valstijose, kur skurdžiai kartais atvažiuoja linkolnais
ir kadilakais pašalpos atsiimti.
Tiesa, ten bent jau valstijų mastu veikia vienmandačiai rinkimai,
bet kandidatai ten iškeliami, pralindę pro stiprių partijų koštuvą.
Politinės partijos iškelia vienmandačius kandidatus, parinktus
kaip laimėtojus partijos pirminiuose rinkimuose. Ir jei kandidatuoja
kas nors kaip nepartinis, nepriklausomas, į jį nukreipiami
stiprių partijų prožektoriai, peršviečiantys net jo rėmėjų pinigines.
Dideli pinigai ir ten savo vaidmenį vaidina. Bet ten piniguočiai
žinomi, ir rinkimuose tokiu atveju veikia JAV pinigai prieš JAV
pinigus. Tik B.Klintono į prezidentus rinkimuose, deja, pasipainiojo
Indonezijos ir raudonosios Kinijos pinigėliai. Nuo to labai sumaniai
dėmesys buvo nukreiptas į sensacingesnę sritį: į B.Klintono
santykius su Monika.
Deja, Lietuvoje piniguočiai dar ne visi yra aiškūs. Tad rinkimuose
gali pasitaikyti, kad vietoje Lietuvos pinigų rungtųsi vieno užsienio
pinigai prieš kito užsienio pinigus. O tai būtų ypač pavojinga
Respublikos nepriklausomybei bei tautos laisvei. Pavojus kiltų,
jei būtų nuvertintos ir šiaip jau silpnos mūsų politinės partijos
per savo koštuvą neprakoštų kandidatų iškišimu visiškai vienmandačiuose
rinkimuose.
Jei būčiau didelis piniguočius, siekiąs perimti ne kurį nors verslą,
o kurios nors nedidelės valstybės valdžią, remčiau siūlomą naują
Seimo rinkimo sistemą. Pagal ją būtų nesunku sudaryti akcinę bendrovę
Lietuvai pigiai nusipirkti, nusiperkant Seimą.
Geras ženklas, kad ir opozicijos, ir pozicijos partijos šiuo atveju
yra pozicijoje už Lietuvos Respublikos valdžios pastovumą ir
krašto saugumą. Tai rodo, jog turime valstybės vyrų, o ne vien
tik politikierių. Juokingi yra teiginiai, kad dabartiniai Seimo
vadovai esą panikuoja, išsigandę naujos sistemos, nes jie, ko
gero, be sąrašų į Seimą nepatektų. Jie tikrai patektų ir be
sąrašų, nes turi užnugarį. Tik keista, kad net su sąrašų rinkimine
sistema patenka į Seimą tokie žmonės, kurie, atrodo, nežino, kad
jie privalo atstovauti Lietuvos, o ne kurios kitos valstybės interesams.
Galima tik spėti, kiek tokių dar daugiau pakliūtų į Seimą, jei
galėtų pasilypėti ant vienmandačio pinigų maišo.
Tad palikim valstybės valdymą piliečių ramiai, be neaiškių pinigų
įtakos išrinktiems valstybininkams.
Vilius BRAŽĖNAS
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"