Senis Edvardas ŠIUGŽDA
| Nuotrauka
iš fotopedia.com |
| Kai kurie sutapimai su autoriaus
gyvenimo faktais ar įvykiais tėra atsitiktiniai, o nesutapimai jokiu būdu nerodo,
jog autorius būtų kitas, nei nurodyta. Tokie sutapimai ar nesutapimai tik parodo
visų mūsų, tautos atstovų, bendras paieškas gyvenimo keliuose.
Autorius (Tęsinys. Pradžia nr.
11,
12, 14,
15, 17,
20)
Troleibusas važiuoja toliau tuščiomis miesto gatvėmis. Įlipa vienas kitas keleivis
ar keleivė. Kai kur keleiviai po vieną ar du išlipa. Kaip ir gyvenime kiekvienas
į jį įeiname gimdami ir gyvendami, paskiau kiekvienas mirštame...
Vakar mano senas pažįstamas Paulius pasakojo: Su vaikais sunku susitarti.
Kulautuvoje pasistatėme didelį namą, galvojome, gyvensime su vaikais. Tačiau mažame
miestelyje gyventi jie nenorėjo, išsivažinėjo. Kai atvykau į Vilnių, įsigijau
didelį butą, siūlydamas vaikams gyventi kartu. Bet jie ir vėl nenori gyventi su
tėvais: jie nori tai Anglijoje, tai Airijoje įsitvirtinti. Ir anūkas nesutinka
gyventi kartu. Daug už šildymą vieni mes neišgalime. Matau, kad nei vaikams, nei
anūkams mes jau nerūpime jaunimas savaip galvoja. Ir nesvarbu, ar turi vieną,
ar trejetą vaikų jie mąsto savaip, ne taip, kaip mes norėtume. Teks senatvėje
eiti į senelių namus. Taip, išties sunku ilgametę patirtį turintiems tėvams.
O juk Paulius ne bet kas jis ėjo aukštas valstybės pareigas, jis dažnai kalba
įdomius dalykus per radiją, tačiau tai neapsaugo nuo jo vaikų nuklydimų. Jaunimas
nepaiso nei išmintingų patarimų, nei gerų perspektyvių galimybių, pagaliau, nenori
globoti net savo nusenusių tėvų. Tik tai nelabai atitinka sovietinių laikų dainos
žodžių: molodym viezdie u nas doroga, starikam viezdie u nas počiot (rus.
jauniems visur atviri keliai, seneliams visur pagarba). Atrodo, kad mes net neturime
ką gerbti, o jeigu turime, tai pamiršome. Ir taip galvoti tenka apie jaunąją kartą,
kuri gyvena laisvės sąlygomis, net nežinodama, kas vyko okupacijos metais. Mūsų
senelių, tėvų, motinų, brolių kančios, tremtinių ir partizanų vargai ir kovos
jau seniai pamirštos (nors ir išleidžiama daug knygų, bet jos neskaitomos ir nenagrinėjamos).
Niekam, net ir mūsų kartos žmonėms, net nesvarbu, kaip buvo iškovota laisvė, kiek
aukų už ją sudėta. Australai kasdien deda gėles prie žuvusiųjų memorialo, skaito
eiles, vis keisdami žuvusio kareivio nuotrauką, kurią pagerbia giminės. Tai
gražus paprotys, vertas būti ir Lietuvoje. Tačiau mūsų visuomenė to dar nesuvokia.
Tai, kas buvo prieškario nepriklausomybės laikais, kai buvo kasdien pagerbiamas
Nežinomas kareivis, kai nebuvo jokių televizijų ir internetų, ta pagarba buvo
išsaugoma. Vytauto Didžiojo metais, 1930-aisiais, per visą Lietuvą nuvilnijo šio
garbingo jubiliejaus paminėjimo renginiai, buvo statomi paminklai, ir nors jie
buvo veik visi sunaikinti okupacijos metais, tačiau pagarba prieškariniais metais
tiek Vytautui Didžiajam, tiek mūsų istorijai išliko. Ir tam nereikėjo visą kraštą
aprėpiančių televizijų ar tų pačių kompiuterių pagarba, atminimas tapo įprasti
kaip ir mūsų paprotinės teisės pagrindai, įaugę į kiekvieno tautiečio sąmonę.
Dabartinė visuomenė, daugiausiai turinti išsilavinusių žmonių, nepajėgia atsiriboti
nuo vidutinybių. Visur vertinama tik jėga, sportinis sumanumas. Štai neseniai
per TV rodė, kaip Australijoje ne mokslininkai, rašytojai, ne kultūros veikėjai
tampa žinomi, bet sportininkai, t.y. fizinės jėgos demonstruotojai. Ir taip yra
visur ir Amerikoje, ir Lietuvoje, ir kitur. Taigi dabartinėje visuomenėje vertinama
ne pareigų atlikimo kokybė, ne didvyriškumas, ne laisvė, ne tikros pergalės kovoje
už laisvę. Tai kyla ir iš mūsų nuolat besikeičiančios pasaulėjautos, neįtvirtintos
moralės. Neseniai Livutė vėl prisiminė, kaip pirmoje kelionėje į užsienį, Švediją,
su užsieniečiais elgėsi estų pastoriaus žmona, pagimdžiusi net septynis vaikus,
ji vis norėjo atkreipti norvego, vėliau tapusio žymiu šalies politiku, dėmesį.
Livija su šypsena prisimena tą pastorių, kuris temokėjo tik anekdotus pasakoti,
o jo žmona vyrus užsieniečius vilioti. Per pietus estė vis taikydavo atsisėsti
prie to norvego, žymaus politiko, o tas bėgdavo nuo jos. Ir tuometinis mūsų krikščionių
demokratų partijos vadovas, vėliau tapęs ir seimo nariu, pasirodė ne visai gražiai:
tvarkydavo savo reikalus (iškaulydamas pinigų iš vietos gydytojų), grįždavo prisivaišinęs
ir jau nepajėgdavo daryti pranešimų (buvo net Livijai siūlyta kalbėti, bet ji,
neturėdama įgaliojimų, atsisakė). Taip mūsų, tuometinių homo sovieticus žmonių,
sąmonę buvo tvirtai užgožęs tas jau įprastas, bet visiškai netinkamas gyvenimo
būdas. Tačiau ar jis nepablogėjo, kai lipant per kitų galvas siekiama kitam pakenkti
ir sau gerovę susikurti? Kodėl gana dažnai net ir
gabus mokslininkas neišmano visuomeninės reikšmės klausimų? Jam atrodo, kad svarbūs
yra tik jo specifiniai klausimai. Būdamas profesionalas, toks mokslininkas dažnai
atitrūksta nuo opių visuomenės klausimų ir apskritai praranda ryšį su tauta, su
konkrečiu žmogumi. Ir taip galvoti galima ne tik apie mokslininką, pedagogą, kultūrininką
ar poetą, bet ir dvasininką, pamėgusį pateikti tik evangelijos citatas ar į Šventojo
Rašto komentarus įsigilinusį žinovą. Stebiuosi savo kaimynu, nagrinėjančiu Šventojo
Rašto komentarus ir tokiu savo sumanumu pralenkusiu net daugumą kunigų, tačiau
jis pasilieka tarp tų, kurie Šventojo Rašto taip ir liks neperskaitę jame Kristaus
su meile raminamas artimas neliks niekada jam artimas. Galima Šventąjį Raštą skaityti
dešimtis kartu, galima skaityti šimtus ar tūkstančius kartų, galima skaityti įvairiausius,
net senovinius Šventojo Rašto komentarus, bet jeigu tu neturi meilės artimui,
jei esi abejingas kitų vargams ir nelaimėms, jeigu tau nerūpi artimo kančios,
tada tas skaitymas ar komentavimas telieka beprasmis dalykas, tuščias laiko leidimas.
Todėl ir nesužavi kai kurie kunigai, kurie sekmadieniais skaito evangeliją žmonėms,
bet nedarantys gerų darbų tada jie į orą paleidžia vien gražius žodžius.
Troleibusas važiuoja toliau tuščiomis miesto gatvėmis. Įlipa porelė: pagyvenęs
vyriškis ir jauna moteris, gal dar neseniai pasą gavusi. Ar ilgai jie gyvens kartu?
O gal tai koks nors gudrus planas išvilioti pinigus iš gyvenimo patirtį turinčio
vyriškio? Visokios būna patirtys, visokių žmonių sutinki
gyvenime. Net ir protingas žmogus, net ir mokslininkas, turi tų patirčių semtis
visą gyvenimą, nes gali atsitikti nelaimė. Tos patirtys būna prasmingos, bet labai
dažnai skausmingos. Būna svarbu, kaip žmogus sugeba atsilaikyti prieš negandas,
prieš klastingas viliones. Ir tai pasitaiko netgi išsilavinusiems žmonėms. Net
ir mokslininkas, gabus profesorius tik savo amžiaus pabaigoje gauna karčią patirtį.
Nepriklausomoje Lietuvoje atsiranda merginų, siekiančių klasta, pagaule išvilioti
pinigų ar net visą turtą iš pagyvenusių vyriškių. Apie tai mažai kalbama (nes
apgautasis savo liūdnos patirties neviešina), bet taip yra. Livutės pažįstama
Birutė kaip įmanydama gelbėjo savo senyvą brolį nuo paklydimo. Tiesa, ji tai darė
per daug įkyriai ir netgi atgrasiai. O ta mokslininko, turėjusio profesoriaus
vardą, istorija, nors ir skaudi, bet yra pamokanti. Brolis, ilgai nepasidavęs
tame universitete paplitusiam dėstytojų viliojimui, neatsilaikė prieš vieną intrigantę
ir pasidavė jos kerams: ateidavusi ji pas profesorių su mini sijonu, prašydavo
pasirašyti įskaitą ar egzaminą, paskiau pradėjusi vilioti jį, jau pasiekusį daugiau
nei 70 metų, meilės vilionėmis, kol jis įtikėjo jos nuoširdžia meile, pasidavė
įkalbinėjimams parduoti butą, automobilį, pasiimti pinigus iš savo sąskaitos ir
išvažiuoti į užsienį. Sesuo, Livijos pažįstama, visaip prašė padėti jos brolį
atkalbėti nuo studentės vilionių, tačiau Livutė padėti negalėjo kaip gi kišiesi
į suaugusių žmonių santykius. Keli skambučiai ir susitikimai su juo neatgrasė
nuo klastingos moteriškės kerų. Toji meilės istorijos preliudija tęsėsi gana
ilgai. Kai paaiškėjo, kad klastingoji studentė dėstytoją visiškai apgavo, kai
jis pardavė savo namą, butą, automobilį, o jo meilė pasiėmė visus gautus pinigus
ir išvijo, nutraukdama bet kokius santykius, jis suprato, kad liko jai visai nereikalingas
auka buvo apgauta, sudorota, apčiulpta ir išmesta. Aišku, vyras puolė pas savo
buvusią žmoną, prašydamas atleidimo, bet toji klaidos jam neatleido. Sūnus kažkiek
dar palaikė santykius, o žmona ir dukra nuo jo nusigręžė, juo labiau, kad žmonos
ir visos šeimos gyvenimas buvo sutryptas dėl juodžiausių vienos intrigantės kėslų.
Profesoriaus bendradarbiai, kai kurie irgi pakliuvę į moteriškų kerų pinkles,
tik šaipėsi, kaip jis, taip ilgai atsispyręs studenčių klastoms (o tokių dažnai
pasitaiko mūsų universitetuose), vis dėlto neatsilaikė ir pateko į pirmakursės
iš provincijos pinkles. Neturėdamas kur gyventi, Jonas prašė sesers Birutės priimti
nors į sodą priemiestyje apsigyventi, tačiau sesuo atsisakė per daug buvo ir
pati nukentėjusi, vos neprarasdama ir to sodo su nameliu, kurie buvo jau beveik
atitekę klastingajai intrigantei, sugebėjusiai įkalbėti parduoti ir tą sodą su
nameliu, priklausiusį jiems abiems, broliui ir seseriai. Brolis, atstumtas ir
žmonos, ir sesers, ir vaikų, važiavo į Norvegiją, ieškojo darbo, tačiau nieko
gero nesuradęs gyveno kaip benamis, susirentęs landynę iš popieriaus ir faneros.
Netikėtai ten jį pamatė kaimynė, dirbusi labdaros organizacijoje, ji nustebo,
tarp benamių pamačiusi pažįstamą profesorių. Maitino, pagelbėjo maistu. Darbo
jis vis vien negavo. Paskiau jį priėmė kažkoks norvegas, bet laikė vergu, nes
šis esą yra atvykėlis. Neiškentęs profesorius išbarė jį išnaudojantį ir iš jo
besityčiojantį norvegą, kad nesupranta, jog Lietuva nėra Rusija, jog ji tik buvo
okupuota. Pamatęs, kad Norvegija jį nuvylė, išvažiavo. Laimė, buvo pasilikęs minimaliai
pinigų, leidusių pasiekti Lietuvą. Beje, Norvegijoje jis sutiko ir daugiau profesorių,
pakliuvusių į nelemtas aplinkybes. Grįžęs į Lietuvą,
profesorius vėl ieškojo galimybių kaip nors apsigyventi bendrame jo ir sesers
sodo name. Tuo laiku Birutė vėl papasakojo Livijai apie brolio bėdas ir prašymus.
Livutė pasiūlė Birutei: argi negalėtum įleisti brolio į tą namelį juk žiemomis
jis būna tuščias, niekas jame negyvena, įleisdama brolį į tik retkarčiais naudojamą
namelį padėtum broliui ir pasielgtum kaip tikra krikščionė. Po kelių įkalbinėjimų
Birutė nusileido. Apsidžiaugęs ir laimę per paskutinius metus pagaliau atradęs,
supratęs savo klaidas, brolis per žiemą namelyje viską sutvarkė: iš vieno kambario
padarė du kambarius su pertvara, įvedė šildymą. Pavasarį daržą sukasė, susodino,
kas jam atrodė reikalinga. Birutė sužavėta brolio tvarkingumu: jis visur sode
prisodinęs gėlių, nepaliko vietos net daržovėms sodinti, išskyrus vieną kitą lysvę.
Brolis sako: Gyvenu gerai: malkų (kelmų) atvežė pusbrolis, susipjaunu rankiniu
pjūkleliu, kaimynai žiūri ir stebisi, bet man mokėti už šildymą nereikia tų didelių
pinigų, kurie plėšiami iš Lietuvos miestiečių. Sesuo jam sako: Tai džiaukis,
kad nepardaviau sodo. Tai tavo draugei turiu dėkoti, kad tave prašė mane įleisi,
sako brolis, o sesuo jau lyg ir pavydėdama atsako: Matai, kaip čia gaunasi,
tai aš įleidau tave gyventi, o tu dėkoji Livijai. Kai Birutė išvažiuodama pabučiuoja
brolį, jis sako: tą bučinį perduok tai mielai moteriai. Ir per seserį vis dėkoja
Livutei, kad jos prašymu buvo jam leista apsigyventi namelyje. Juk Norvegijoje
buvo pasiryžęs iš nevilties net nusižudyti taip tragiškai gali baigtis kai kurios
mūsų jaunų žmonių klastos, niekur teismuose nenagrinėjamos ir nebaudžiamos. Dėl
panašios klastos mano vienam giminaičiui net teko bėgti iš Lietuvos jį suviliojusi
moteris, jau ištekėdama penktą kartą, sugebėjo ne tik išvilioti iš jo visą turtą
ir verslą, bet ir įklampinti į milijonines skolas. Tokie nauji papročiai gimsta
mūsų laikų Lietuvoje... ©
2014 XXI amžius |