Partizanų kovų ir disidentų darbų atspindžiai
literatūroje
Vincas Adomėnas rašė būdamas Sibire ir grįžęs
iš lagerio
Inga Stepukonienė
|
Vinco Adomėno romano
Kas apverks jų dalią viršelis
|
Vincas Adomėnas gimė 1909 m. rugsėjo 10 d. Vilniuje,
siuvėjo šeimoje. Šiame mieste baigė pradinę mokyklą ir pradėjo lankyti
lietuvių gimnaziją. Anksti neteko motinos. Ji tragiškai žuvo Pirmojo
pasaulinio karo metu. Lenkams okupavus Vilniaus kraštą, su tėvu
persikėlė gyventi kitur. Dėl sunkios materialinės padėties nebegalėjo
lankyti vidurinės mokyklos, pradėjo galvoti apie savarankišką gyvenimą.
Nuo 1925 metų mokėsi dvimetėje Salų žemės ūkio mokykloje, o ją baigęs
dar lankė kursus. 19281934 metais įvairiose vietose dirbo zootechniku.
Vincą Adomėną nuo jaunystės domino mokslas, literatūra. Visą laisvalaikį
po darbo jis skyrė lavinimuisi, skaitė spaudą, knygas1.
1934 metų pavasarį Vincas Adomėnas persikėlė gyventi
į Kauną. Už sukauptas santaupas samdė mokytojus, kad padėtų pasirengti
eksternu išlaikyti vidurinės mokyklos kurso egzaminus. Tai pasisekė.
Tuomet pradėjo dirbti Žemės ūkio rūmuose sekretoriumi ir šias pareigas
ėjo iki 1940 m. spalio 15 d. Tačiau jaunuolį labai viliojo literatūros
studijos, kalbos, dramaturgija. 1935 metais jis įstojo į Kauno universiteto
humanitarinių mokslų fakultetą pasirinko prancūzų kalbos ir literatūros
specialybę. Universitete įstojo ir į Balio Sruogos vaidybos studiją,
veikusią prie Humanitarinių mokslų fakulteto, ją baigė. Čia susipažino
ir visą gyvenimą itin glaudžiai bendravo su poetu Antanu Rūku, jo
draugu tapo Jurgis Blekaitis. V. Adomėnas išklausė visus privalomus
kursus, tačiau universiteto diplomo įgyti nespėjo: iki baigimo liko
keturi egzaminai, kai kilo karas. Universitetas perkeltas į Vilnių.
Liko iki galo neparašytas ir diplominis darbas.
Pirmosios sovietinės okupacijos metu V. Adomėnas
persikėlė į Vilnių, dirbo Radijo komitete redaktoriumi, Liaudies
kūrybos namų direktoriumi, Valstybinės filharmonijos liaudies meno
instruktoriumi. Nuo 1942 m. kovo 1 d. iki 1945 m. balandžio 1 d.
jis Vilniaus Vaidilos teatro, o jį uždarius, 19451947 metais
Kauno Dramos teatro aktorius.
Teatras, dramaturgija didysis, tikrasis Vinco
Adomėno pašaukimas. Iš mažens jutau ypatingą teatro pamėgimą,
rašė jis. Dar būdamas pirmoje klasėje rašau kažkokius dialogus
ir pats juos vaidinu. Nepraleidžiu nė vieno lietuviško spektaklio
Vilniuje. Vėliau ir pats kai kuriuose dalyvauju. Persikėlęs į
Kauną iš karto tapo aistringu teatro, o įstojęs į universitetą
profesoriaus B. Sruogos vadovaujamo teatro seminaro lankytoju.
Tuo metu ir pats bando dramaturgo plunksną, rašo
pjeses. Dvi iš jų, pramoginio turinio, skirtos radijui, 1938 metais,
B. Sruogai rekomendavus, suvaidintos Kauno radiofone. Toks buvo
jaunojo teatralo ir dramaturgo kelias. Pirmaisiais sovietinės okupacijos
metais jis rašo pjeses Kauno radijo komitetui sukuria apie 15
radijo pjesių, kurios suvaidintos Kaune, kitos Vilniuje 19401941
metais. Vincas parengia užsienio autorių veikalų radijui. Dirbdamas
Vaidilos teatre parašo dvi pjeses: komediją Svetimos plunksnos
ir dramą Baltoji obelėlė, kurioje iškeliama lietuvių kova dėl
spaudos Aušros laikais. Jos pastatomos šiame teatre, o V. Adomėnas
dirba su ypatingu užsidegimu. Tuo pat metu aktyviai verčia pjeses
iš rusų kalbos. Parašoma ir trečioji pjesė Sugrįžimas antitarybinio
turinio, dėl jos tenka nemažai kentėti, tačiau pavyko išsisukti.
1941 metais V. Adomėnas susituokė su Birute Pečiokaite,
nuo Skriaudžių kilusia Vilniaus universiteto filologijos fakulteto
studente. Vokiečiams uždarius universitetą, B. Adomėnienė dirbo
Maisto kontoroje, vėliau Kaune studijavo anglų kalbą ir literatūrą.
Šeima susilaukė keturių vaikų. Susirgus sūneliui, 1947 metais Adomėnai
iš Kauno persikėlė gyventi į kaimą, apsistojo Birutės tėviškėje.
Be šios priežasties, būta ir dar vienos: Kaune į V. Adomėno gyvenimą
ima šiurkščiai brautis saugumas, verčia aktorių dirbti saugumo agentu,
šnipinėti kolegas, grasina kalėjimu, keturioms paroms uždaro pasvarstyti
į kamerą. Jis pasižada, bet vos išėjęs, pasitraukia į Veiverių valsčių,
o ten iškart susisiekia su partizanais, ir tampa aktyviu jų pogrindinės
spaudos darbuotoju, jų kovų ir žygių metraštininku, dokumentalistu
Uosiu.
Tuo laiku kartu verčia literatūros tekstus, juos
redaguoja. Pusmetį dirba kolūkio buhalteriu, Birutė Skriaudžių
septynmetės mokyklos mokytoja. Šeimyninei laimei nelemta iki galo
išsipildyti 1953 metais suimamas, tardomas, ištremiamas į sustiprinto
režimo lagerį Intoje, dirba anglies kasyklose. Nelaimingo atsitikimo
metu stipriai sužeidžiamas. Pasveikęs dirba dujų matuotoju tikrina,
ar šachtoje nėra susikaupusių metano dujų. Laisvesniu metu, pasislėpęs
tuščiame tunelyje, rašo pasišviesdamas šachtininko lempele. Taip
Sibiro tremtyje sukuriamas vienintelis lietuvių literatūroje lagerio
romanas Kas apverks jų dalią. Lageryje parašo ir keletą pjesių,
apysaką Pabėgimas. Rankraščius iš šachtos kas nors išnešdavo,
dažniausiai laisvieji. O į Lietuvą jų smulkiomis raidėmis pieštuku
prirašytų sąsiuvinukų slapta parvežti atvykdavo žmona Birutė.
Ištrėmus vyrą, nuo 1953 metų ji neteko pedagogės pareigų ir turėjo
dirbti kolūkio buhaltere. Sunkiomis sąlygomis viena augino keturis
vaikus.
V. Adomėnas rašė visą laiką: ir būdamas Sibire,
ir grįžęs. Tremtinio Lietuvoje niekur nepriėmė į darbą. Galiausiai
apsigyveno šalia Garliavos, įsidarbino melioracijos įmonėje. 1958
metais jis parašė komediją Užvis sunkiausia, kuri, stebėtinu būdu
prasprūdusi pro saugumo akis, buvo suvaidinta Kapsuko dramos teatre
1959 metais, o rudenį jau buvo 100-asis jos spektaklis. Tačiau saugumas
ramybėje nepaliko. Vienas saugumietis lankydavo net namuose, draudė
rašyti bet kokius prisiminimus, ragino viešai pareiškimu įvertinti
praeities klaidas, pasmerkti rezistencinę veiklą. Literatūros publikacijos
strigo. 1965 metais V. Adomėnas baigė tinkuotojų kursus ir pradėjo
juo dirbti. Vėliau įsidarbino Statybos treste dispečeriu, nuo 1967
metų Durpynų statybos valdyboje inžinieriumi mechaniku.
V. Adomėnas mirė 1986 m. lapkričio 6 d. Garliavoje,
palaidotas Jonučių kapinėse. Jo pjesės atskira knyga lig šiol taip
ir nepasirodė. 1992 metais Vagos leidykla išleido V. Adomėno romaną
Kas apverks jų dalią. Tai vienas iš įspūdingiausių XX amžiaus
antrosios pusės lietuvių stambiosios prozos kūrinių, paremtų autentiškais
išgyvenimais. Jis parašytas 1956 metais Intos lageryje. Išslapstytas
sienos plyšiuose, šachtos labirintuose, kraupią okupacijos tikrovę
atveriantis kūrinys po autoriaus, dvasinio rezistento, aiškiai suvokusio
savo, kaip metraštininko, misiją, mirties leidybai parengtas žmonos,
Birutės Pečiokaitės-Adomėnienės.
Šiame praeities įvykius rekonstruojančiame romane
persipina dokumentinio ir autobiografinio pasakojimo strategijos:
siužetas remiasi tikrais įvykiais. Jame, kaip teigia parengėja,
nėra nė vieno pramanyto asmens. Visi vaizduojami personažai tikrai
gyvenę, autoriaus sutikti ir gerai pažinoti žmonės. Toks romane
ir pagrindinis herojus, kurio istorija pasakojama ir kurio gyvenimo
kelias vaizdžiai atvėrė skaudžią tautą ištikusią tragediją. Kūrinyje
atsispindi ir paties rašytojo Laisvės kovų spaudos bendradarbio,
apdovanoto III laipsnio Laisvės Kovos Kryžiumi, partizano, Sibiro
lagerių tremtinio patirtis.
Romane iškyla esminis prarasto, sužlugdyto, sugriauto,
išniekinto gyvenimo motyvas, vienintelio Dievo žmogui duoto ir neišsipildžiusio
gyvenimo, kuriame iš žmogaus atimama viskas, kas jam brangiausia
giedras gimtinės dangus, gimtųjų namų šiluma, artimi žmonės, tėvai,
draugai, mylimoji, jaunystės svajonės ir siekiai. Ir tas vienintelis
gyvenimas jau niekada nebepasikartos. Herojaus patirtis apibendrinanti
daugybės pokario laikotarpio žmonių situaciją: tokių gyvenimų
ne šimtai, ne tūkstančiai, o milijonai. Rašytojas atvirai klausia:
kas apgailės, kas sugrąžins tai, kas prarasta neišsipildžiusias
tų milijonų jaunystes, sumindžiotus dvasios polėkius, sielos svajones?
Į tai atsakymo nėra.
Kaip ir būdinga dokumentiniam romanui, personažo
gyvenimas skleidžiasi chronologine seka dėstant įvykius ir išsamiai
dokumentuojant svarbiausius XX amžiaus Lietuvos gyvenimo etapus:
Nepriklausomos valstybės laikotarpį, rusų okupacijos, Sibiro lagerių
ir rezistencinių pokario kovų tarpsnius. Romano pradžia šviesių
polėkių kupinos Algio, trečiąjį kursą baigusio Teisės fakulteto
studento, jaunystės dienos, ramus ir giedras gyvenimas tuometinėje
Lietuvoje: turtingos, vešliais ąžuolais ir liepomis apaugusios,
ant kalniukų išsimėčiusios suvalkiečių sodybos, šiltos ir saulėtos
atostogos, gražūs ir nuoširdūs ūkininkų dėdės ir dėdienės santykiai,
jaunuolį supanti jų meilė, lietuviui kaimiečiui būdingas pasididžiavimas
giminaičio išsimokslinimu. Kuriama ideali savojo krašto istorija;
žmonių buities, kasdienybės vaizdai atspindi ypatingas to gyvenimo
vertes: dvasine ramybe pulsuojantį buvimą, šiltą tarpusavio bendravimą
ir pasitikėjimą, meilę vienas kitam, tikėjimą Dievu ir šviesia ateitimi,
romane ryškiai akcentuojamas nepriklausomos Lietuvos žmogaus dvasingumas
ir tikėjimas jo galia, vyraujanti gyvenimo harmonija, kuria alsuoja
niekam neprilygstanti gimtojo krašto gamta.
Skaitytoją iškart sužavi pagrindinis V. Adomėno
talento bruožas sugebėjimas intymiai, šiltai, patraukliai ir dinamiškai
pasakoti, sudominti ne tiek įvykiais, problemomis, kiek kalbėjimu.
Emocingais potėpiais tapomas vaizdas spinduliuoja romantiškai pakilią,
lyrinę nuotaiką, atspindi natūraliausią žmogaus jausmą gamtos
ir kartu su tuo gyvenimo grožio pajautimą, Kūrėjo buvimą. Vasariškai
jaunos, spalvingos ir turtingos gamtos fone išvysta mergaitė gyvenimą
padaro dar pakilesnį, įkvepia ypatingų svajonių ir vilčių. Peizažas,
pilnas gyvybės, kupinas šviesos, spalvų dinamikos, garsų ir kvapų,
poetinio puošnumo, pripildytas etnografinių detalių, atkuriančių
regioninį koloritą, romane yra viena sudėtinių vaizduojamo gyvenimo
dalių; tai atspindi autoriaus norą, kad skaitytojas pajustų to laikotarpio
žmogaus pasaulėjautos unikalumą, dvasingumą, jį formavusią ir jam
svarbią vertybių ir reikšmių sistemą.
Pagrindinė kūrinio meninė problema žmogaus ir
tautos bejėgiškumo ir visagalės istorijos, su ja prasiveržiančios
Šėtono galios santykis. Netikėtai prasidėjusios sovietinės okupacijos
vaizdai virsta sunkiai suvokiama pragariška sumaištimi tautos gyvenime,
o gimtasis herojaus miestas įgyja chaoso pirmavaizdį: Kęstučio,
A. Mickevičiaus, K. Donelaičio gatvėse blaškosi apstulbinti, sustingę,
vienas kito klausiančiomis akimis miestiečiai, studentai, gimnazistai;
daugelis gyventojų skubiai kraunasi daiktus, palieka namus ir bėga
iš miesto. Nauji įvykiai sukelia ypatingą socialinį, idėjinį ir
moralinį rezonansą; po pirmojo šoko prasiveržia dusinančių nuoskaudų
dėl tėvynės praradimo vilnis, bandymai kažką suprasti, apibendrinti:
kavinėse susirinkę būreliai jaunuolių aptarinėja pražūtingas naujienas,
diskutuoja ką tik įvykusio perversmo klausimais, smerkia Lietuvos
vyriausybę, kad ji palikusi kraštą, neįsakiusi kariuomenei pulti.
Jaunuomenė, studentija, daugybę metų maitinta tėvynės, savojo krašto
idealizmu, laiko tai didžiausia išdavyste, tautinės savigarbos paniekinimu
(Kas tada mes: tauta, turinti garsią praeitį, Margirio ir Gražinos
ainiai, ar triušių kaimenė?; Būtume stoję visi kaip vienas! O
Dieve! Tai kam reikėjo šaukti: Tėvynė, Tėvynė! jei šitokią valandą
nepaleidome nė šūvio?! (p. 42). Į pirmą planą prasiveržia pilietinio
visuomenės sąmoningumo, idėjinių nuostatų, įžeistos nacionalinės
savimonės akcentas, atviras žvilgsnis į tautos vadovybės poelgius:
jaunimas sugniužęs, kad jam neleista įrodyti savo drąsos, ryžto,
vienybės, ištikimybės Tėvynei; vyresnieji pilkais, sielvartingais
veidais dar bando teisinti: jėgos per daug nelygios... Tačiau visi
negali atsitokėti nuo minties, kad tankai, ir toliau šliaužiantys
viena eile, ardantys gatvės grindinį, nušluoja ir sutrypia viską,
kas pakeliui pakliuvo: tarptautines teises, tautos laisvę, žmonių
laimę ir kadaise išlietą dėl Lietuvos nepriklausomybės kraują (p.
43).
Netikėtas posūkis krašto gyvenime reiškia ir daugelio
dalykų pabaigą atskiro individo gyvenime sovietinė okupacija yra
riba, nuo kurios rašytojas atveria prasidedantį nuoseklų žmogaus
gyvenimo irimą, jaudinantį psichologiniais vingiais ir vidaus prieštaravimais:
sužlunga išsvajotos, ilgai lauktos Algio vestuvės su mylima Liuce,
pristabdoma Vilniaus universiteto Teisės fakulteto veikla. Galiausiai
jis suimamas ir atsiduria Sibire, patiria visą lagerio gyvenimo
košmarą.
Ten atsiduria dehumanizuotoje aplinkoje, kuri
sukelia jo sąmonės lūžį. Autorius pabrėžia etinį ir moralinį žmogaus
jautrumą, jo negalėjimą susitaikyti su gniuždančia fizinės ir dvasinės
prievartos sistema, ypač sunkiai pakeliama aukštesnio išsilavinimo,
plačių interesų ir vakarietiškos kultūros orientacijos žmogui. Vienintelė
atrama ir didelė mokykla Algiui tokiomis sunkiomis aplinkybėmis
latvis Vilis Kalninis, išmokęs tausoti jėgas, palaikęs morališkai,
rašytojas pabrėžia savitą dvasinį jo protestą aplinkai tylią,
stoišką kančią ir viskam uždarą sąmonę, gebėjimą neprarasti asmenybės
vieningumo. Su Viliu lietuvį susieja nuostabi draugystė.
Kai po daugybės metų sugrįžta į tėvynę, ji jau
nebe ta pati, sunaikinta šėtoniškų jėgų: nebėra senosios geležinkelio
stoties, išsvajotų gimtųjų namų duris atveria nepažįstama moteris,
o jos vyras grubiai nuveja nuo slenksčio, nacionalizuoti ir svetimų
veidų pilni artimiausių kaimynų namai. Iš buvusio gyvenimo žmogus
teranda nuolaužas, šukes: miestas tarsi tuščias nebėra senųjų
pažįstamų, studijų draugų, į Sibirą ištremtos tėvų draugų šeimos,
kiti pabėgę į Vakarus; ištremti visi Algio artimieji: motina, dėdė,
dėdienė. Algis apeina visas kerteles, sodybą, kurioje kadais virė
šviesus gyvenimas, ir atsisveikina su visu tuo jau amžinai. Rašytojas
meistriškai atskleidžia psichologinę savo herojaus traumą: įtemptai
mąstančio ir giliai jaučiančio žmogaus atmintyje pulsuojantį gyvą
netolimos praeities gyvenimo jutimą ir tuštumą, kuri atsiveria prieš
akis, baisią takoskyrą tarp būtojo ir esamojo laiko. Romane ryškiai
atsiveria herojaus tauraus, kenčiančio dėl savo tautos, valstybingumo,
žemės ir gimtųjų namų, artimų žmonių praradimo, paniekinto humaniškumo
ir žmogiškųjų vertybių individualybė.
Gyvenimo praradimo suvokimą itin dramatiškai pagilina
Algio ir Liucijos meilės istorija. Neįvykusios vestuvės, priverstinis
išsiskyrimas, ateities nežinia nesunaikina tikrųjų jausmų Liucė
ištikimai laukia Algio, nepaliauja apie jį galvojusi. Jie susitinka,
pradeda gyventi kartu. Gyvenimas lyg ir stoja į pastovesnes vagas:
Algiui pavyksta rasti darbą, jis prisiregistruoja. Slapta bažnyčioje
įvyksta amžina dviejų mylinčių sielų jungtis, skamba priesaikos
žodžiai visada būti kartu, stovėti šalia. Bet okupacijos sąlygomis
pasiekti ramaus laimės kranto nepasiseka: Algį pradeda kvosti saugumas,
draugas įtraukia į lietuvių pogrindžio veiklą taip prasideda naujas
personažo gyvenimo etapas, atveriantis kitą, dar vieną okupacijos
laikotarpio gyvenimo pusę, romane atgyja autentiški Sūduvos partizanų
kovos puslapiai. Gabus literatas, dabar jau partizanas Vėjas, tampa
partizanų, Lietuvos laisvės kovų metraštininku gauna pareigas
registruoti žuvusiųjų kovotojų ir išvežtųjų, nuteistųjų sąrašus,
mirties aplinkybes, jų kapų planus, nes partizanai tiki, kad kažkada
to ieškos Lietuva.
Kūrinyje gausu autentiškų išgyvenimų. Romane atsiveria
detali partizanų gyvenimo ir veiksmo aplinka, žmonių santykiai ir
likimai, unikali istorinė informacija, pasaulis, stebimas iš vidaus,
su visomis jo paslaptimis, įvykiais ir kasdienybės realijomis. Paprastas,
nuoširdus ir jautrus kalbėjimas atveria išraiškingus realių garsiausių
Tauro apygardos Geležinio Vilko ir Birutės rinktinių partizanų portretus:
tai Tauro apygardos vadas Kovas, partizanai Briedis, Beržas, Čempionas,
Rytas, Grafas, Lapinas, Tigras Geležinio Vilko rinktinės adjutantas,
vėliau vadas, realių veiksmų ir vietovių trajektorijos Garliava,
Šilavotas, Veiveriai, Skriaudžiai. Vyrai kovoja, nes gyvai jaučia
su Tėvyne juos susiejusias šaknis, jaučia atsakomybę už kiekvieną
jos žmogų. Remiantis gyvais prisiminimais, atkuriamas spinduliuojančio
tikra vado aura Juozo Lukšos-Skirmanto portretas, jo charakterio
logika: jaunas žmogus, gražaus ryžtingo veido, dvelkiančio dvasingumu,
sudėtinga, sunkiai įspėjama asmenybė čia vaikiškai patiklus, atviras,
tarsi pasiilgęs motinos glėbio, čia vėl mąslus, numatantis gresiančius
pavojus, ieškantis geriausio sprendimo, pamaldus, nuoširdžiai tikintis
į Dievą, stiprios valios, labai išsilavinęs žmogus, kuriam nuoširdžią
simpatiją pajunta visi, kas su juo susitinka. Visus pribloškia tragiška
jo šeimos istorija: nušauti du jo broliai, išprotėjęs vieno jų kraujyje
murkdytas tėvas, suimta tiek banditų išauginusi motina.
Autorius dokumentalistas praveria slaptą partizanų
nežinomybės erdvę Vėjo prisiminimuose atgyja jų buities fonas,
detalizuojama autentiška kasdienybė: keturių metrų slėptuvė, gultai
pasieniais, knygos ir štabo archyvas, rašomoji mašinėlė, rotatorius;
čia sutinkamos ir švenčiamos Kūčios, dega namų židinys, laužomi
kalėdaičiai, meldžiamasi, ant baltai užtiesto stalo kryžius, šalia
Trispalvė ir vyksta iškilminga naujo partizano priesaikos ceremonija.
Jie epochos aukos: bunkeryje vyrai dalijasi praeities prisiminimais;
apie ateitį nekalbama, nes partizanas žino, kad jos neturi. Jis
turi tik dabartį, šią dieną, šią valandą. Dramatiškas jausmas vis
labiau intensyvinamas: prieš Šv. Velykas vyrai vyksta į mažutę bažnytėlę,
kurion priima kunigas, sutikęs dalintis jų nuodėmių našta, iš
žiaurios realybės bandoma sugrįžti į pasaulio sudvasinimo, sielos
harmonijos ir egzistencinės ramybės dimensijas.
Durys iš vidaus užkabinamos dideliu kabliu, bažnyčioje
tamsu, plazda aliejinės lemputės ir žvakės abiejose altoriaus pusėse.
Jaunas kunigas klupteli prieš altorių ir atsisėda klausykloje
jam svarbi kiekvieno sielos drama, istorijos chaoso nukankinto žmogaus
sąžinė.
Gal jis ir bijo, tačiau neskuba atsikratyti tais
prie langelio, stengiasi juos išklausyti ir ištarti tuos žodžius,
kurių šiuo metu jiems labiausiai reikia.
Išpažintis baigiasi po vidurnakčio. Kunigas
apsivelka arnotu ir aukoja šv. Mišių auką. Mes tarsi katakombose...
Taip tylu, kad girdime kiekvieną žodį, pusbalsiu ištariamą prie
altoriaus. Viešpats aplanko kiekvieną mūsų...
Nežinau, ar buvome kada tyresni netgi po pirmosios
komunijos. Mūsų neapykanta šventa. Mūsų kova šventa.
Mišios baigiasi. Pasigirsta tyli kaip atodūsis
mūsų vakarinė giesmė ,,Marija, Marija...
Ačiū, Viešpatie, už šią ramią, šventą naktį!
Ir vėl į tamsą... Viešpatie, teesie tavo valia!
Tačiau, jei gali, atitolink kančių taurę!
Už poros savaičių Velykos (p. 310).
Prieš skaitytojo akis atsiveria vis nauji autentiški
tikrovės vaizdai ir istoriniai įvykiai partizanų vadų suvažiavimas
ir Markulio-Erelio išdavystės. Vėjas patenka į saugumo gniaužtus,
kankinamas. Ir vėl pasikartoja Sibiras, šaltis, priverstinis vergo
darbas šachtose, nebepakeliamas žmogui saugumo rūsyje atmuštais
inkstais, užsklendimas izoliuotoje erdvėje, neturint jokio dialogo
su aplinka, vienatvė ir gyvenimas nuolatinėje pažeminimo situacijoje.
Kai nesulaukęs medikų pagalbos atsisako dirbti, pasodinamas į karcerį.
Lagerio viršininkas ciniškai išsišaipo iš bevaisių kalinių pastangų:
Jūs manot, mums jūsų darbas reikalingas? Sovietų Sąjungoj darbininkų
užtenka. Mums reikia jūsų kančių. O darbas tam, kad beprasmiškai
dirbdamas sveikatą eikvotum (p. 416). Galiausiai suyra santykiai
su Liuce, kuriai, likusiai Lietuvoje ir nepasiekusiai savo moterystės
svajonių gimdyti ir auginti vaikus pernelyg sunku laukti 25
metams nuteisto partizano. Liucė prašo rašyti malonės prašymą. Tačiau
svetimų, prievartautojų, sugriovusių nekaltų žmonių gyvenimą, pragarą
iškentęs žmogus negali prašyti malonės tai reikštų Šėtono pagarbinimą,
savo ir tūkstančių kančių išniekinimą.
Mergyte mano, negaliu aš prašyti malonės. Galima
kalbėti ir su priešu, jeigu jis kilnus. Malonės prašyti galėčiau,
jeigu būčiau kaltas. Argi aš kuo nors nusikaltęs? Kokia čia malonė,
jei ir grąžintų laisvę nelaisvės metų nesugrąžins. Plėšikas, grąžinęs
pagrobtus pinigus, vis tiek lieka plėšiku. Argi aš kaltas, kad Tėvynę
mylėjau? Kokios malonės galiu prašyti? Ką galiu jiems pažadėti?
Kad atsisakau visko, kas man šventa? Ne! Ne! Ne! (...) Jie sugriovė
mano gyvenimą, mano ateitį, mano laimę. Atėmė tėvus, jų turtą, laisvę,
sveikatą. Mano gyvybė jų rankose, bet nesiklaupsiu. Niekada nenulenksiu
galvos prieš šį slibiną, prieš pragaro pabaisą (p. 458).
Net ir pati didžiausia meilė negali priversti
žmogų išduoti savo tautos kančias, savo vargą. Patirtos kančios
neišmatuojamos, su niekuo nepalyginamos, sunkiai nusakomos, virtusios
neperžengiama praraja žmogaus gyvenime. Herojus sąmoningai suvokia
savo situaciją, jokių galimybių nebuvimą, neįveikiamų ribų egzistavimą.
Savos tradicinės ir modernios vakarietiškos kultūros suponuoti idealai
lemia jo laisvai mąstančios, atkaklios ir valingos asmenybės,
kuri negali nusilenkti, nusižeminti prievartaujančiai, žlugdančiai
ir absurdiškai aplinkai, tipą. Šėtonas pasišaipo dar kartą, suvarydamas
paskutinį mirties geluonį. Galiausiai Algio bylą peržiūrėjusi
speciali komisija palieka jam dar 10 bausmės metų. Ir tuomet jis
verčia paskutinį savo gyvenimo puslapį popieriuje ir šioje žemėje.
Romano finalas rašomas paskutinis laiškas Liucei ir himnas piktajai
dvasiai. Jis kupinas karčios ironijos. Parašęs laiškus, Algis imituoja
bėgimą už spygliuotos vielos. Ir sargybinis, keliskart įspėjęs,
jį nušauna.
V. Adomėno romanas Kas apverks jų dalią vienas
iš iškiliausių šio laikotarpio dokumentinės prozos kūrinių. Autoriaus
perteikiama žmogaus gyvenimo tiesa paliečia jautriausias skaitytojo
sielos pagavas, sujaudina iki sielos gelmių. Tai kūrinys, kurio
ilgai nebuvo mūsų literatūroje. Realūs partizanų, tremtinių išgyvenimai
atveria reikšmingą šimtmečio istorijos kroniką, ne tik faktinę jos
pusę, bet pačią žmogiškąją tikrovę, be kurios pilnas epochos vaizdas
neįmanomas. Tai romanas, kuris apmąsto pačius svarbiausius tautos
gyvenimo dalykus ir vertybes, brangintinus idealus. Istorija jame
tampa pernelyg gyva, kad galėtų būti pamiršta.
Lietuvos atgimimo metais netoli Garliavos gyvenusi
rašytojo žmona Birutė Adomėnienė plačiai domėjosi rezistencijos
ir tremties temomis. Remdamasi autentiškais šaltiniais bei archyviniais
dokumentais, ji parašė nemaža reikšmingų knygų, kuriose nušvietė
svarbiausias pogrindžio kovotojų asmenybes, jų veiklą, aktualizavo
painias epochos situacijas ir aplinkybes. Tai Penktas: nežudyk,
Kardas prieš Saidoką, Likviduoti Skirmantą. B. Adomėnienė mirė
2015 metais. Palaidota Jonučių kapinėse.
1 Iš asmeninės B. Pečiokaitės-Adomėnienės
medžiagos
© 2018 XXI amžius
|