Dezinformacijos labirintuose
Grėsmės Lietuvai ne tik informacinio karo frontuose
Lietuvos geležinkeliuose veikia rusiška valdymo
įranga
Edvardas Šiugžda
|
Energetikos ir politikos ekspertė Agnia Grigas
turi perspėjimų Lietuvai dėl Rusijos politikos. Kaune gimusi ir
dešimties metų būdama į Jungtines Amerikos Valstijas su motina Virginija
Šiaučiūnaite-Baranauskiene išvykusi Agnė Baranauskaitė-Grigas šiuo
metu dirba Vašingtone. A. Grigas yra kelių knygų autorė: 2017 metais
Harvardo universitetas išleido Naujoji gamtinių dujų geopolitika
(angl. The New Geopolitics of Natural Gas), 2016 metais Jeilio universitetas
išleido Po Krymo: Naujoji Rusijos Imperija (angl. Beyond Crimea:
The New Russian Empire), Energetikos ir atminties politika tarp
Baltijos valstybių ir Rusijos (angl. The Politics of Energy and
Memory between the Baltic States and Russia, 2012, Ashgate, antras
leidimas 2016, Routledge). Ji daro išvadą, kad Lietuvai, išsikovojusiai
nepriklausomybę, Rusijos įtaka visada bus klausimas, apie kurį reikės
galvoti ir didinti šalies saugumą, jos institucijų ir demokratijos
stiprybę. Ji perspėja, kad Lietuvai suprantant būtinybę atsijungti
nuo Rusijos elektros BRELL žiedo ir įdiegiant sinchronizaciją su
Europos sistema, gali atsitikti ir taip, jog Rusija dar anksčiau
įvykdys tą atsijungimą, tad Lietuva gali nesuspėti pasiruošti sinchronizacijai.
Išties toji sinchronizacija pernelyg ilgai nusitęsia. Gerai, kad
dujų srityje Lietuva jau turi suskystintų dujų terminalą, ir tai
panaikino mūsų priklausomybę nuo Rusijos koncerno Gazprom pretenzijų.
Tačiau ne vien elektros energetikoje Lietuva lieka priklausoma nuo
Rusijos. Dabar Seime vykstantis tyrimas parodė ir kitą sunkią bei,
galima įtarti, grėsmingą priklausomybę nuo Rusijos. Tai Lietuvos
geležinkelių (LG) sistemoje esanti su Rusijos pagalba sukurta lokomotyvų
valdymo sistema. Apie ją iki šiol buvo nedaug kalbama ir diskutuojama
ar jai priešinamasi.
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas
jau dvi savaites vykdo tyrimą dėl LG įdiegtos lokomotyvų valdymo
sistemos, kuri pagaminta Iževsko radijo gamykloje. Ši gamykla
priklauso Rusijos karinės pramonės kompleksui ir, kai Rusijai buvo
pradėtos taikyti sankcijos, ji pateko į juodąjį sąrašą Didžioji
Britanija ir Prancūzija jau nebetiekia jai elektroninių komponentų.
Tyrimas dėl LG pirkinio, kaip spėjama, užtruks porą mėnesių. Ketinama
išsiaiškinti, kas priėmė sprendimus dėl šios technologijos įdiegimo.
Iževske pagaminta sistema LG buvo diegiama 20062011 metais. Ji
yra visuose lokomotyvuose, taip pat ir naujosios kartos, pirktuose
Vokietijoje. Siemens lokomotyvuose buvusi originali įranga buvo
išmontuota ir įdiegta būtent rusiškoji. Yra duomenų, kad sistema
gali kelti grėsmę nacionaliniam saugumui, per ją palydoviniu ryšiu
nustatomos tikslios traukinių koordinatės. Paaiškėjo, kad rusiška
sistema gali būti naudojama nuotoliniu būdu lokomotyvo greičiui
kontroliuoti ir netgi visiškai jį sustabdyti. Gali taip atsitikti,
kad mašinistas užgrobia traukinį su sprogiosiomis medžiagomis, atjungia
ryšio priemones, galimybę lokomotyvą valdyti nuotoliniu būdu ir
juda Vilniaus link. LG sąstatą susigrąžina tik po pareigūnų šturmo.
Tokia galimybė ir buvo jau pademonstruota pratybose. Tačiau panašus
mokymų scenarijus galėjo pasikartoti ir tikrovėje. Ir net nereikėjo
nelojalaus žmogaus, tam tereikėjo prisijungimo iš išorės. Rusijos
įmonės Iževsko radijo gamykla įdiegta kompleksinė, unifikuota
lokomotyvų saugos sistema KLUB-U, kaip teigiama, leidžia kontroliuoti
lokomotyvų greitį, juos sustabdyti, galbūt net nukreipti nuo kurso.
Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas
Vytautas Bakas sako, kad komitetas, šiuo metu vykdantis parlamentinį
tyrimą, per ateinančius du mėnesius ketina išsiaiškinti, kas priėmė
sprendimus dėl šios technologijos įdiegimo, ar buvo vykdoma parlamentinė
kontrolė, ar derinta su tuomete ministerijos valdžia, Vyriausybe,
kas dalyvavo priimant sprendimus, ar svarstytos alternatyvos, kaip
buvo organizuojami pirkimai, ar nebuvo išskirtinių sąlygų. Rusiška
sistema integruota net į neseniai pirktus ir Vokietijoje gamintus
Siemens lokomotyvus. Vytautas Bakas sakė: Politikams turėjo būti
įdomu, mano vertinimu, kas vyksta strateginiuose ūkio sektoriuose,
nes Lietuvos geležinkeliai ne vakar tapo strategine įmone, ji
visada tokia buvo. Ji visuomet buvo mums svarbi. Vyko derybos dėl
tranzito, Kaliningrado tranzito. Vyko daug diskusijų, visada buvo
daug dėmesio skiriama tam, kas vyksta toje įmonėje, tik skirtumas
tas, kad ta informacija apie procesus Lietuvos geležinkeliuose
visuomenei nebuvo prieinama. Tuo metu Susisiekimo ministerijai
vadovavęs buvęs premjeras Algirdas Butkevičius dar prieš porą savaičių
sakė, neva jis su situacija nesusipažinęs, nors S. Dailydka sako,
kad Susisiekimo ministerija visame procese nuolat dalyvavo. Šiuo
metu sistema yra izoliuota nuo palydovinės įrangos, tad įsilaužimo
rizikos esą nebelieka. Tiesa, kaip sako specialistai, dabartinę
valdymo sistemą teks keisti, ir tai kainuos dešimtis milijonų eurų,
maždaug apie pusšimtis milijono sumokėta už nesaugią rusišką sistemą.
LG valdybos pirmininkas Romas Švedas sakė: Kremliaus Rusija, pačios
tos didžiausios rizikos, jos vykdo priešišką veiklą čia. Ir bent
jau energetikos sektoriuje tai yra akivaizdu. Kremliaus Rusija naudoja
savo įmones priešiškai veiklai vykdyti. Dabar toks įstatymas ir
tokios apsaugos priemonės atitiktų tarptautinę praktiką, kadangi
Europos Komisija taip pat taiko panašias priemones apsisaugoti nuo
galimo Rusijos piktnaudžiavimo. Kad buvo teorinė galimybė užgrobti
šalies geležinkelių sistemą, viešai jau yra pripažinęs buvęs įmonės
vadovas S. Dailydka komisijai liudyti jis turėjo šią savaitę.
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto
narys Laurynas Kasčiūnas sakė: Tai įsivaizduokime, tuo metu būtų
buvusi kokia nors karinė provokacija, karinė intervencija su teorine
galimybe stabdyti viską, tai iš principo ne tik matai Lietuvos lokomotyvų
judėjimą, bet tu galėjai iš esmės sukelti chaosą, sukelti bet ką,
sukliudyti priimančiosios šalies statuso įgyvendinimą, jei atvyktų
mūsų NATO pajėgos. Ir tai būtų itin realu, nes tokia sistema naudojama
visų tipų LG lokomotyvuose ir savaeigiuose sąstatuose, kurie gabena
ne tik keleivius, bet ir degias, sprogstamąsias, chemines medžiagas.
Rusijos Federalinės kosmoso agentūros kontroliuojamoje įmonių grupėje
gaminamos navigacinės sistemos, telekomunikacijų įranga Rusijos
kariniams orlaiviams, raketoms ir net palydovams. KLUB-U paremta
rusiška navigacijos sistema GLONASS, kurią sudaro per 20 palydovų.
Kai sistema buvo diegiama, įmonei LG vadovavo praėjusiais metais
pasitraukęs S. Dailydka. Jis teigia, kad tai patobulinta ir dabarčiai
pritaikyta sistema, kuri LG buvo naudojama ne vieną dešimtmetį.
S. Dailydka pripažįsta, kad teorinė galimybė užgrobti sistemą buvo,
tačiau tik teorinė. Esą KLUB-U integruota su lokomotyvų ir eismo
valdymu ir per palydovus nustato tik koordinates, tačiau nedirba
kaip siųstuvas.
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui tęsiant
tyrimą dėl LG įdiegtos rusiškos lokomotyvų valdymo sistemos, galinčios
kelti grėsmę nacionaliniam saugumui, aiškėja nauji dalykai. Praėjusios
savaitės trečiadienį komitetui liudijęs buvęs premjeras Algirdas
Butkevičius aiškino, kad jei ne rusiška sistema, lokomotyvai esą
būtų gulėję patvoryje. Buvęs premjeras ir susisiekimo ministras
sakė nesuprantantis, ką ketina tirti Seimo Nacionalinio saugumo
ir gynybos komitetas dėl LG naudojamos rusiškos sistemos KLUB-U,
nes kitos sistemos Lietuva esą ir negalėjo diegti. Tačiau iš Butkevičiaus
pasisakymų aiškėja, kaip būdavo priimami sprendimai ministerijos
ir Vyriausybės lygiu. Galėčiau pasakyti trumpai, kad dėl tų dalykų
manęs neinformavo ir aš nieko nežinau, bet aš, kaip sakiau, pamačiau,
kad vyksta populizmas, taip apie Seimo komitete vykstantį tyrimą
pareiškė A. Butkevičius. Jis tikino, kad 2005-aisiais nebuvo susisiekimo
ministras, ministro kėdėse tais metais buvo socialdemokratai Petras
Čėsna ir Zigmantas Balčytis, tad jis pats nieko nežino, ir tik dabar
pasidomėjo ta problema, tačiau viešojoje erdvėje rado daug neteisingos
informacijos. Pasak buvusio premjero, tokia pati sistema veikia
ne tik geležinkeliuose, bet ir kituose infrastruktūros objektuose.
A. Butkevičius sakė: ... ta pati sistema veikia ir mūsų oro erdvėje,
... netgi ir karinėse oro pajėgose. Beje, ekspremjerą esą pribloškė
šitas tyrimas: Kodėl jūs tiriate vieną įmonę? jau tiesiog piktinosi
ekspremjeras, kad užsipuolama rusų firma. Buvęs premjeras ir susisiekimo
ministerijai vadovavęs A. Butkevičius sakė, kad viešumoje pateikta
daug neteisingos informacijos. Esą, kai buvo vykdomi pirkimai ir
rusiška sistema KLUB-U diegiama LG, kitų alternatyvų nebuvo, o
ekonominiai santykiai su Rusija buvo geri ir niekas nekalbėjo apie
grėsmes. Jeigu būtų į tuos lokomotyvus sumontuota kažkokia sistema,
kuri yra Vokietijos lokomotyvuose, Prancūzijos lokomotyvuose, tai
tie Lietuvoje lokomotyvai būtų stovėję patvory ir jie nebūtų galėję
veikti, nes infrastruktūrą būtų reikėję pakeisti pačių geležinkelių
bėgių, porino A. Butkevičius. Valdymo sistema KLUB-U įdiegta
192 lokomotyvuose. Ji integruota ir į naujausius Siemens lokomotyvus.
A. Butkevičius piktinosi, kad komitetas domisi ir dėl šios sistemos
diegimo naujos kartos Siemens lokomotyvuose, nes su kita sistema
esą šie lokomotyvai Lietuvoje išvis nebūtų galėję važinėti. Anot
jo, ši sistema yra pajungta su lėktuvų autopilotais, ją naudoja
karinės pajėgos, skraido autopilotai, ją naudoja Lietuvos geležinkelių
lokomotyvai, nes tai (Rusijos įmonė) yra tarptautinė civilinės aviacijos
organizacija, kur kartu dirba amerikiečiai ir rusai, šįkart aiškino
A. Butkevičius, anksčiau net nežinojęs, kaip rusų sistema atsidūrė
LG. Tačiau dabar, kai nagrinėjamas rusų sistemos įdiegimo klausimas,
tikru žinovu tapęs Butkevičius susipainiojo: pasirodė, buvęs premjeras
kalbėjo ne apie KLUB-U, o apie palydovinę sistemą, iš kurios signalus
priima KLUB-U, todėl klausiamas, ar tikrai žino kad būtent KLUB-U
veikia kituose sektoriuose, ėmė painiotis. Ne, tai KLUB-U sistema,
reiškia, yra ta, kuri priima dažnius iš oro navigacijos. Taip, ji
dabar veikia lokomotyvuose, bet ji veikė ir kitose srityse, kiek
mane informavo tie žmonės, kurie dalyvavo konkursinių sąlygų rengime,
jau kitaip kalbėjo A. Butkevičius. Buvęs premjeras neatskleidė,
kas jam padėjo suprasti, kaip veikia sistemos, tačiau paprašytas
komiteto pakviesti tuos specialistus pasidalinti informacija ir
su NSGK, pažadėjo atsiklausti, ar jie pageidautų tai padaryti. Paskiau
žurnalistams A. Butkevičius aiškino, kad kalbėjosi ne su buvusiais
vadovais, o tik su paprastu specialistu.
Apie ministerijos nesupratimą ir joje buvusią
labirintų sistemą galima buvo susidaryti vaizdą ir iš kito liudytojo:
komitete apklaustas 20122016 metais susisiekimo ministru dirbęs
Rimantas Sinkevičius apie KLUB-U pirmą kartą esą išgirdęs tik
šiomis dienomis iš žiniasklaidos. Pasak jo, ministerija apie šį
klausimą nekalbėjo, apie galimus pavojus ministrui esą nieko nepranešė
nei LG vadovai, nei įmonės valdyba, nei Valstybės saugumo departamentas
(VSD). Kadangi jau projektas buvo įgyvendintas ir viešųjų pirkimų
nebereikėjo daryti, tai tuo aspektu nebuvo kalbama, sakė R. Sinkevičius.
Paklaustas apie buvusio LG vadovo S. Dailydkos kadencijos pratęsimą,
jis sakė nemanęs, kad S. Dailydka dirbo blogai, todėl pats asmeniškai,
niekieno nespaudžiamas pratęsęs jo kadenciją: Kadrų klausimais
aš neleisdavau, kad man suvadovautų, nes atsakomybė už tai lieka
ministrui. Aš sprendimą priėmiau savarankiškai. (...) Bet jokio
išorinio spaudimo nei partinio, nei politinio, nei verslo nepatyriau.
Taip Sinkevičius patvirtino A. Butkevičiaus aiškinimą, kad šis irgi
nesulaukė jokių prašymų dėl S. Dailydkos kadencijos pratęsimo ir
tas klausimas esą nebuvo svarstomas socialdemokratų partijoje
taigi partija šiuo atveju švari. Tačiau buvęs LG vadovas S. Dailydka
anksčiau buvo viešai pripažinęs, kad ministerija visame procese
nuolat dalyvavo. LG valdyba buvo sudaryta ministerijos žmonių pagrindu
visada vadovavo ministro pavaduotojai, būdami atsakingi už geležinkelį,
pradedant ponia Zumeriene, po to ponas Štaras, Girdauskas visi
jie buvo valdybos pirmininkai, susieti su socialdemokratų partija.
Taigi vykstant Seimo NSGK tyrimui, aiškėja nemalonūs
faktai kokio nors minimalaus savarankiškumo LG sistemoje ir nepriklausomumo
nėra. Tad ką daryti ir kituose informacinio, ne tik technologinio,
karo frontuose, nėra aišku. 2015 metų kovą Europos Vadovų Taryba
nusprendė, jog bendrija turi kovoti su trečiųjų šalių dezinformacija
ir duoti atkirtį Rusijos vykdomoms dezinformacijos kampanijoms.
Tų metų pradžioje iniciatyvą kovoti su Rusijos dezinformacijos ir
propagandos kampanija iškėlė Lietuvos, Didžiosios Britanijos, Danijos
ir Estijos užsienio reikalų ministrai. Atsižvelgiant į tą siūlymą,
ES Ekonomikos ir finansų reikalų taryba praėjusį šeštadienį priėmė
2018 metų bendrijos biudžetą. Jame numatyti 800 tūkst. eurų strateginei
komunikacijai, skirtai kovai su trečiųjų šalių dezinformacija. Vilniaus
universiteto (VU) dėstytojas Mantas Martišius sako, jog tai yra
teigiamas žingsnis, tačiau 800 tūkst. eurų per metus yra per mažos
lėšos, tačiau, norint pasiekti aukštų rezultatų, vis dėlto šis žingsnis
rodo bendrijos politinį suvokimą apie trečiųjų šalių dezinformacijos
pavojų. Vis dėlto atsispirti Rusijos dezinformacijai yra sudėtinga,
nes Rusija tam skiria milijonus, o tie 800 tūkst. eurų per metus
yra tik lašas jūroje.
Energetikos ir politikos ekspertė A. Grigas, dirbanti
Atlanto Taryboje Vašingtone, perspėja Lietuvą ir dėl kitų grėsmių,
susijusių su Rusijos užsienio politika ir jos naudojamomis taktikomis.
Kremlius dažnai pasitelkia kibernetines atakas, informacinį karą,
propagandą, šantažo elementus. Svarbiausia yra tai, kad Kremliaus
finansuojama ir Baltarusijoje, prie Astravo, statoma atominė elektrinė
yra šalia Lietuvos sienos, kelia ne tik fizinę grėsmę, bet gali
sudaryti sąlygas ateityje Rusijai manipuliuoti šiuo klausimu. Pavyzdžiui,
Kremlius gali išleisti netikrą žinią, kad įvyko katastrofa ar kas
nors sugedo, ir tai sukeltų paniką tarp Lietuvos piliečių. Galiausiai
tai galėtų bloginti investicijų aplinką Lietuvoje. Tad mūsų politikai
turi atidžiai stebėti visą geopolitinę situaciją, nagrinėti ir įžvelgti
visas buvusias ir vis atsirandančias naujas grėsmes. O tokių plyšių
dėl kurių nors priežasčių vis atsiranda tai rodo ir grėsmes keliančios
rusiškų lokomotyvų valdymo sistemos įdiegimas Lietuvos geležinkeliuose.
© 2017 XXI amžius
|