|
Neteisingo
įstatymo daromos žalos sumažinimo problematika
Ar
yra moralės atžvilgiu pateisinama parlamento nariui balsuoti arba
palaikyti įstatymą, kuris leidžia abortą su apribojimais, jeigu
šis įstatymas yra siūlomas kaip alternatyva jau veikiančiam labiau
liberaliam įstatymui, kuris įteisina abortą be jokių apribojimų?
Šis klausimas pastaraisiais dešimtmečiais ypač jaudina daugelį
krikščionių ir kitų politikų bei įstatymų leidėjų, kurie suvokia,
kad kiekvienas abortas yra nekaltos žmogiškosios gyvybės naikinimas.
Popiežiaus Jono Pauliaus II enciklikoje "Evangelium Vitae"
dėl šios problemos rašoma taip: Ypatinga sąžinės problema gali
kilti tais atvejais, kai įstatymų leidėjo balsas galėtų būti lemiamas,
priimant griežtesnį įstatymą, skirtą leistinų abortų skaičiui
apriboti, ir pakeičiant juo laisvesnį jau priimtą ar parengtą
balsavimui įstatymą. Tokie atvejai nereti. Žinia, kad tuo metu,
kai vienose pasaulio šalyse tęsiasi kampanijos už abortus ginančių
įstatymų įvedimą, dažnai remiamos galingų tarptautinių organizacijų,
kitose šalyse - ypač tose, kurios jau paragavo karčių tokios liberalios
įstatymų leidybos vaisių, - daugėja ženklų, rodančių, kad šis
klausimas svarstomas dar kartą. Primenančiais ką tik minėtais
atvejais, kai abortus leidžiančio įstatymo visai atmesti ar anuliuoti
neįmanoma, išrinktas valdžios atstovas, kurio asmeniškas absoliutus
pasipriešinimas abortams gerai žinomas, gali teisėtai remti pasiūlymus,
skirtus apriboti tokio įstatymo daromą žalą ir sumažinti neigiamas
jo pasekmes kultūros bei viešosios moralės plotmėje. Tai tikrai
nereiškia bendradarbiavimo su neteisingu įstatymu, o greičiau
teisėtas ir deramas pastangas apriboti bloguosius jo aspektus
("Evangelium Vitae", Nr. 73).
Kaip tik šią Šventojo Tėvo dokumento nuostatą savo straipsnyje
"Katalikų parlamentarų konfrontacija su neteisingais įstatymais",
kuris rugsėjo pradžioje buvo publikuotas Vatikano laikraštyje
"L'Osservatore Romano", išsamiai aptarė Popiežiškojo
Šventojo Kryžiaus universiteto moralės teologijos profesorius
Anchelis Rodrigesas Lunjas. Vėliau pagrindinius problemos aspektus
jis palietė interviu, duotame katalikų žinių agentūrai "Zenit".
|
|
Gyvybę
ginti turėtų būti džiugu
Mieli
mano bičiuliai Lietuvoje, šį laišką jums rašau rugsėjo 11-osios
rytą, kai minimos teroristinių atakų prieš Ameriką metinės. Mūsų
šalies ir viso pasaulio žmonės pasmerkė šiuos išpuolius lygiai
taip, kaip išaukštino didvyriškumą tų, kurie gelbėjo aukas, neretai
savo gyvybių kaina.
Šie įvykiai nebūtų tokie skausmingi ir jų paminėjimas neturėtų
tokios ypatingos reikšmės, jei žmogaus gyvybė nebūtų šventa ir
neliečiama vertybė. Šią vertybę mes pripažįstame ne tik dėl to,
kad esame padorūs asmenys, bet dar labiau todėl, kad esame krikščionys.
Mes tikime, kad mūsų žmogiškasis gyvenimas persikūnijimo saitais
susietas su Dievo gyvenimu. Šią tiesą mūsų Šventasis Tėvas įtvirtino
Evangelijoje žodžiais: "Kas pasikėsins į žmogaus gyvybę,
tas taip pat kėsinsis į Dievą" (EV, Nr.9).
Mūsų pagarba gyvybei negali nusilpti. Kai matome teroristinių
atakų siaubą, negalime suabejoti - turime kalbėti. Negalime tylėti
ir tada, kai smurtas vykdomas prisidengiant kažkieno "teise".
Tai pasakytina apie bejėgius, motinų įsčiose esančius kūdikius.
Šiandien mes išgyvename nesibaigiančią tarptautinę tragediją:
kasmet abortu nužudoma 50 milijonų vaikų. Dauguma šių žmogžudysčių,
remiantis valstybių įstatymais, yra "teisiškai legalios",
nors aukos negali kalbėti, rašyti ar protestuoti - jos negali
netgi melstis.
Maža to, negimęs vaikas yra ne tik aborto auka. Kenčia motina,
kenčia tėvas, kenčia jų giminės. Mūsų tautos dvasinis ir moralinis
pagrindas degraduoja, kai pati kultūra nepripažįsta savo vaikų
teisės gyventi. Kartą Motina Teresė pasakė: "Jei sakome,
kad motina gali žudyti savo pačios vaiką, kaip galime liepti žmonėms
nežudyti kitų žmonių?"
|
|
Mama,
nežudyk!
Kai
sužinome apie įvykusias nelaimes, žuvusius žmones, savaime suprantama,
visi būname sukrėsti. Tačiau, kai kasmet tautoje žudomi tūkstančiai,
o visame pasaulyje - milijonai negimusių vaikų, mes, regis, su
tuo barbarišku vyksmu lyg ir apsiprantame. Dažnas, linkęs tylomis
apeiti vykdomą mažutėlių genocidą, kartais pagalvoja:"O ar
tas, vos užsimezgęs motinos įsčiose, vaisius yra žmogus? Gal tai
tik mažas beformis mėsos gabaliukas, kurio dar neįmanoma vadinti
žmogumi?"
Paryžiaus Rene de Kartano universiteto genetikos profesorius daktaras
Džeromas Le Džunas sako: "
kiekvienas žmogus turi visiškai
aiškų savo prasidėjimo momentą. Paveldimumo materialus pagrindas
yra dezoksiribonukleininė rūgštis (DNR), esanti kiekvienoje organizmo
ląstelėje, joje esančiose chromosomose. Visose organizmo ląstelėse
yra 23 poros chromosomų, t.y. kiekvienoje ląstelėje yra 46 chromosomos.
Lytinėse ląstelėse (gametose) iš viso yra 23 chromosomos. Kai
tik vyriška ir moteriška gametos susijungia, atsiranda ląstelė,
turinti naujojo organizmo paveldimumo ženklus su 46 chromosomomis.
Tai ir yra žmogaus gyvenimo pradžia.
Dviejų mėnesių negimęs vaikelis yra mažesnis negu mažasis pirštas.
Šis žmogeliukas tilptų į riešuto kevalą, tačiau jame yra viskas:
rankos, kojos, galva, vidaus organai, smegenys. Apytikriai nuo
ketvirtos savaitės jis jau turi tam tikrą sąmoningumą, nes tuo
metu formuojasi smegenų žievė. Jau plaka mažylio širdis ir galima
nustatyti jo pirštų antspaudus. Taigi po to, kai įvyko apvaisinimas,
egzistuoja nauja žmogiška būtybė".
|
|
|