Socialinė alaus funkcija skirta vaikams ir sportininkams
Lietuvos gyventojų akivaizdžiai mažėja, tik nemažėja šalyje išgerto alkoholio kiekis. Kiek pripila alkoholio pramonė, tiek ir išgeriama. Piliečiai, atrodo, stengiasi gerti mažiau: labiau rūpinasi sveikata, dažniau piktinasi girtais vairuotojais, stengiasi gydytis nuo alkoholio priklausomybės, mažinti vartojimą. Vyresni piliečiai sakosi nebeturintys už ką gerti, ir sveikatos nebėra. Sveikesniems išvažiavus, likusieji išgeria mažiau. Ir vis tiek stabiliai svirduliuojame ties 15 litrų gryno alkoholio kiekvienam vyresniam nei 15 metų piliečiui suvartojimo riba.
Pasižiūrėjus į alkoholio reklamą, putojančią interneto svetainėse, tampa aiškiau, kieno gerklėn srautą kreipia alkoholio gamintojai. Ne gudobelių ekstraktas apdainuojamas internete. Ten reklama skirta vaikams ir jaunimui, nes būtent juos reikia įtikinti, kad alkoholinis gėrimas pravers kiekvienam gyvenimo atvejui. Suaugusieji geria neraginami, džiūgauja, kad reklama jų neveikia ir mūru stoja ginti alkoholio gamintojų pelno. Visada rasis atsakingas suaugęs, kuris pasiūlys atšaukti draudimą vartoti alkoholį kariniuose daliniuose ir gins lakūnų teisę būti mažiau blaiviems nei sunkvežimio vairuotojai.
Televizijoje ir sporto renginiuose įžūliai demonstruojama nealkoholinio alaus reklama, apeinant draudimą. Galimybe nealkoholinį alų reklamuoti per televiziją ar radiją bet kuriuo paros metu nepiktnaudžiaujame, nes tai gali būti suprasta kaip bandymas apeiti alkoholio reklamos draudimo nuostatas, Verslo žinių straipsnyje (2015 08 09) cituojamas UAB Švyturys-Utenos alus korporatyvinių reikalų direktorius D. Smailys. Supranta, kad apeina ir džiaugiasi, kad sekasi tai daryti dėl Lietuvos įstatymų spragų. Primena vidinius tabako pramonės raštus, įvardijančius tabako reklamos taikinį: jauni ir kvaili. Priminkite, kam skirta alaus reklama? Tikriems vyrams? Tame pačiame straipsnyje Kauno alaus daryklos Volfas Engelman vadovas M. Horbačiauskas pasako daugiau: Galime tik pasidžiaugti, kad Švyturys tai daro. Jo reklamos atkreipia dėmesį į visą segmentą, todėl išlošia visi rinkos dalyviai. Segmentas alus.
DNB/NIKE bėgime organizuotame We run Vilnius gegužę nealkoholinis alus finiše dalintas visiems. Logiška. Vaikus reikia įpratinti prie skonio, nes ūgtelėjusiems reikės privalomai išgerti prieš, po ir per krepšinio rungtynes, kad nepraretėtų žalingai geriančių vidutinio amžiaus vyrų populiacija. Nuo nealkoholinio alaus vaikas neapsvaigs, galvos neskaudės, tėvai ir mokytojai nebars, policija nesikabinės. Įpras prie skonio, suvoks, kad gali gerti kiek nori. Pramonei patogu: sveikas, mokytas, išlavinto skonio vartotojas su perspektyva. Sakote, čia jūsų vaikas? Tai ir pasirūpinkite juo, kai grįš išgėręs to tikro.
Danske banko organizuoto bėgimo lankstinuke buvo išvardinta 12 dalyvavimo Vilniaus maratone privalumų. Vienas iš jų teigė, kad po finišo jėgas atgauti padės Švyturio baltas nealkoholinis alus. Sportininkams ir jų vaikams? O ką daryti, skėstelite rankomis? Pakartokime dar kartą: reikia didinti kainą, mažinti prieinamumą ir visiškai uždrausti alkoholio reklamą ir akivaizdžią, ir netiesioginę. Juk draudžiama tabako reklama, ir niekas nepasiilgsta. Juk jau kartą buvo uždrausta, bet alkoholio lobistų pastangomis atšaukta likus savaitei iki draudimo įsigaliojimo, o dabar mėginama atšaukti prekybos alkoholiu degalinėse draudimą (tose septyniolikoje degalinių, iš kurių tik trijose nepilnamečiui nepardavė alkoholio).
Kol politikai susikaups ir uždraus alkoholio reklamą, pasijutę nepatogiai prekiaudami vaikų sveikata ir ateitimi, kviečiu dalyvaujančius ir nedalyvaujančius tokiuose bėgimuose pasakyti jų organizatoriams finiše, kad bankui netinka draugauti su neetiškomis bendrovėmis. Lietuvos įstatymai aiškiai draudžia sieti alkoholį ir sveikatą, sportą, reklamuoti jį vaikams. Dangstykis nesidangstęs figos lapeliu nealkoholinis tai yra Švyturio alus. Tai produkcija, į kurią nenorite įminti bėgdami gatvėmis. Būtų gerai, kad ir bankas tai suprastų, vaikų darželiais besirūpinančios savivaldybės pastebėtų. Šaunu būtų sulaukti politikų, palaikančių ne kosmetines, bet mokslo įrodytas kontrolės priemones ir pagaliau uždraudžiančių vaikų ateitį nuodyti alkoholio reklama. O dabar bent finiše pasakykite Ne.
Nijolė Goštautaitė-Midttun,
gydytoja psichiatrė
© 2015 XXI amžius
|