Alkoholio vartojimo problema
- Lietuva yra trečia šalis pasaulyje pagal suvartojamą etilo alkoholio kiekį, tenkantį vienam gyventojui (15,4 l, kai PSO rekomenduojama neviršyti 7 l.).
- 20032011 metais alkoholio vartojimo sąlygotos mirtys sudarė 9 proc. visų mirčių Lietuvoje.
- 20062011 metais Lietuvoje 8,9 proc. susirgimų ir 7,6 proc. netekto darbingumo atvejų (neįskaitant išorinių priežasčių) buvo sąlygota alkoholinių gėrimų vartojimo.
- LSMU Sveikatos tyrimų instituto mokslininkų skaičiavimais, alkoholio žala (t. y. neatsakingo, žalingo alkoholio vartojimo ir alkoholizmo) vien per 2010 metus sudarė 214,7 mln. eurų, į ją įėjo dėl priešlaikinių mirčių neuždirbtos pajamos iki pensijos, sveikatos priežiūros išlaidos gydant su alkoholiu siejamas pasekmes sveikatai, sumažėjusio darbingumo išmokos, vaikų globos namų išlaikymas, nuteistųjų išlaikymas kalėjimuose.
Siūlomos alkoholio kontrolės įstatymo pataisos
Specializuotos alkoholio parduotuvės:
- Gyventojai palaiko Skandinavijos šalių praktiką. Paprasčiau apmokyti darbuotojus tikrinti amžių, išvengti konfliktų, neparduoti girtiems. Paprastesnė kontrolė.
- Į tokias parduotuves neįleidžiami vaikai, jos įrengiamos atskirai, pardavimo vieta filmuojama.
- Tai mažintų pardavimo vietų skaičių ir sugriežtintų reikalavimus joms.
Pardavimo amžiaus didinimas:
- JAV nustatytas net 21 metų amžius, Lietuvoje siūloma 20 metų, nes 12 klasėje dauguma mokinių turi 18 ar net 19 metų. Jie aprūpina alkoholiu ir nepilnamečius savo draugus.
- 20 metų amžiaus riba labai apribotų alkoholio įsigijimą mokyklinio amžiaus vaikams.
- Moksliniai tyrimai rodo, kad pradėję alkoholį vartoti iki 16 metų, net apie 40 proc. vartotojų tampa priklausomais nuo jo, o pradėję vartoti 20 metų ar vyresniame amžiuje, priklausomais tampa jau tik apie 10 proc. vartotojų. T.y. skirtumas yra keturi kartai.
- Įstatyme numatyta, kad iš asmenų, atrodančių jauniau nei 25 metai, būtų privaloma reikalauti amžių įrodančio dokumento. Tai palengvintų pardavėjų darbą ir išplėstų asmenų ratą, iš kurio būtų reikalaujama patvirtinti amžių.
Alkoholinių gėrimų reklamos draudimas:
- Visiškai nelogiška reklamuoti prekę, kurios vartojimą valstybė yra įsipareigojusi mažinti.
- Moksliniai tyrimai parodė, kad vaikai, matantys alkoholinių gėrimų reklamą, anksčiau pradeda juos vartoti (dėl to padidėja alkoholikų skaičius), o jau vartojantys alkoholį, matydami reklamą, suvartoja didesnius kiekius.
- Daliniai apribojimai nesudaro jokių galimybių nuo alkoholio reklamos apsaugoti vaikus.
- Dauguma reklamų nepateikia jokios informacijos apie produktą, išskyrus jo pavadinimą ir su produktu nesusijusią vartotojų emocijas veikiančią informaciją. Visą su produkto pavadinimu ir jo sudėtimi susijusią informaciją, pirkėjas gali gauti ir pardavimo vietoje.
- Pasaulinė ir Lietuvos praktika tabako ir alkoholio srityse rodo, kad daliniai reklamos draudimai yra mažai efektyvūs, juos sunku kontroliuoti ir prižiūrėti, o bausmių išieškojimas brangiai kainuoja valstybei. Visiškas reklamos draudimas šias problemas išsprendžia.
Parduotuvių atstumas iki ugdymo įstaigų:
- Siūlomas bent 200 metrų atstumas, kad alkoholio prekybos vietos nebūtų atidaromos visiškai už ugdymo įstaigų tvoros, nes tada ne tik patys vaikai turi geras galimybes per trumpą laiką pasiekti alkoholinius gėrimus, bet tokios vietos neretai yra ir alkoholio vartojimo problemų turinčių asmenų susibūrimo vieta. Tai daro vaikų aplinką nesaugią, o probleminiai alkoholio vartotojai neretai sutinka už papildomą mokestį nupirkti alkoholio vaikams.
© 2016 XXI amžius
|