Trauktis atsišaudant sunku, bet įmanoma
|
Knygos viršelis
|
|
Iš kairės: vertėjas Dominykas Urbas,
Jonas Juškaitis, Romualdas Ozolas,
Antanas Vaičiulaitis Vilniuje,
Rašytojų sąjungoje
Onos Pajedaitės nuotrauka
|
Skaitant naujausią Jono Juškaičio, gegužės 30 dieną pradėjusio 85-uosius metus, knygą Trauktis atsišaudant, paaiškėja, kad šis lietuvių poetas, katalikas, mąstytojas turi savo tvirtas, išmąstytas, pajaustas ir giliai į širdį įaustas nuostatas, kurias gali išsakyti, paaiškinti, pagrįsti savo patirtimi ir sąmone su 100 procentiniu įsitikinimu, pasakyti apie kaimą ir miestą, apie poeziją ir politiką, apie mokslą ir Bažnyčią, apie tikėjimą ir netikėjimą, komunistus ir konservatorius, apie bet kurį politiką ar dvasininką, apie kultūrininką ar mokslininką, rašytoją ar poetą, jo požiūrį, jo kūrinius ir ypatumus, reikšmę, jam padarytą įspūdį ar atsaką visuomenėje. Po žmonos mirties, o ir iki tol, kai jam tekdavo ją slaugyti, ir pats dar 2008 metais nebesitikėdamas sulaukti Vasario 16-osios šimtmečio, bet džiaugdamasis, kad galėjo paminėti tos svarbios datos 90-metį, gyvendamas vienas, bet ne vienišas, mažai kur beišeidamas, J. Juškaitis, kaip poetas ir mąstytojas, sugebėjo rodytis visuomenei savo įžvalgomis. Ruošdamasis rašyti šias savo pastabas apie Joną Juškaitį, norėjau pateikti tik kelias iškalbingas citatas iš naujausios šio poeto ir mąstytojo knygos, kuriai pavadinimą jis pasirinko nusižiūrėjęs į pakankamai tamsią mūsų padangę netikėtai įsiveržusio šviesaus Viliaus Bražėno, taip ir nesuprasto mūsų politikų ir visuomenininkų bei greitai pamiršto, iškalbingą šūkį Trauktis atsišaudant!, bet nesusilaikiau nuo nedidelių savo intarpų, kadangi net ir iškalbingos citatos, ištrauktos iš įdomaus konteksto, suraizgyto Juškaičio talento, gali prarasti žaismingumą ir spalvingumą, kurių godžiai galima semtis iš jo knygos, pratęsiančios jo garsiosios Lyros ant gluosnio mintis.
Atsakydamas į Valstiečių laikraščio žurnalisto Paulino Matuko
klausimus, 1999 m. birželio 1 d. tuometinis Poezijos pavasario
laureatas Jonas Juškaitis save pristatė kaip suaugusį su kaimu ir
trimis tautos kartomis bei turintį didelę gyvenimo kaime patirtį:
Esu ūkininko vaikas, gimęs 1933 m. gegužės 30 d. Kuturių kaime
netoli Jurbarko. Tad gyvenau daugiau kaip du šio šimtmečio trečdalius,
nepriklausomybės laikus, vokiečių ir abi rusų okupacijas, mačiau
karą, išvežimus nuo pat 1941 m. Mane augino trys nepaprastos mūsų
tautos kartos: knygnešių mano senelių, savanorių tėvų ir partizanų,
iš kurios ateinu lyg paminklas šioms kartoms, teturėdamas tik savo
laisvę ir savo poeziją, nes mano laisvė sutapusi su šių kartų laisvės
idealais, o savo poezijos prasmės ne savo tautoje nemačiau ir dabar
nematau. Būdamas priešpaskutinis Poezijos pavasario laureatas
šiame šimtmetyje (kaip ir pirmasis išsilaisvinančios Lietuvos Nacionalinės
premijos laureatas 1989 m.), savo vainiką uždedu ant šių visų trijų
kartų atminimo. Džiaugiuosi ne tuo, kad apdovanotas dabar, o kad
sovietmečiu negavau nė jokios, net kokio leidinio, premijos. (...)
Baigiau universitetą, dirbau spaudoje, dalyvavau kultūriniame gyvenime,
turiu unikalią ilgo gyvenimo kaime patirtį. Mano knygos: Ir aušros,
ir žaros (l962), Mėlyna žibutė apšvietė likimą (l972), Tolimos
dainos (1981), Dešimt žodžių jazmino žiedui (1984), Su volungės
balsu (1984), Anapus gaiso (1987), Pučia vėjas į širdį (1990),
Pilnas vakaras nutilusios dainos (l994), Tolimos dainos (1997,
rinktinė mokykloms), Varpai sudūlės nuo skambėjimo (1998), Lyra
ant gluosnio (1998).
Jūsų skaitytojai apie mane gal ir visai negirdėjo, nes
gal ne ką tegirdėjo ir apie garsųjį mūsų rašytoją Jurgį Baltrušaitį
iš Paantvardžių, po kuriuos mažas bėgiojau. Ir toliau kažkiek su
lengva ironija: Užtat žino Juozą Baltušį. Tik ar visi žino, kelis
iš jų žinojo Juozas Baltušis? Dar atsimename, kaip masiškai liaudis
savo mėgstamam rašytojui Baltušiui rašė laiškus. Nuo Veliuonos kilęs
rašytojas Jonas Mačiulis, vadovavęs Vilniuje literatūros muziejui,
liūdnai šypsodamasis man pasakojo: Baltušis atidavė skaitytojų
laiškus į muziejų, įsivaizduok, prikimšome jų pilną Volgą, į bagažinę,
ant sėdynių, dėžė prie dėžės, sunkiai sutalpinome, ir visi neatplėšti,
o jis sako atplėšk, perskaityk, jei rasi mergų, norinčių dar su
manim turėt reikalų, tuos išrink ir man parodyk, o kitus pasidėk
į muziejų.
Vis dėlto genialaus to Baltušio būta...
Paklaustas, kas, praėjus septyneriems nepriklausomybės metams,
paskatino parašyti: Okupacinė kariuomenė išėjo, o okupacinė sąmonė
liko, J. Juškaitis aiškino, kaip mes esame praradę pasitikėjimą
Dievu, bet leidžiamės būti suvedžioti ir materialistų, ir tuščiakalbių:
Knygoje Lyra ant gluosnio minėjau, kad labiausiai jaudinantis
man dabar buvo susitikimas su savo tauta, susirenkančia iš viso
pasaulio. Iš to susitikimo taip ir parašiau. Taip nemaloniai tąsomės
kone dešimtmetį kaip tik dėl tos sąmonės, nes kur ji dingo? Lietuvoje
po to susitikimo pasitikiu tik vienu Dievu. Nežinau, kas tikras,
kas netikras, kur gražiai šūkaudamos persistumdo politinės ir piniginės
grupuotės, o kur pasiryžę guldyti gyvybę. Atnaujintomis pajėgomis
mafija veikia net literatūroje. Kas sovietmečiu buvo daroma per
ateistinį materializmo monopolį, dabar daroma per pliuralizmo pliurzę.
Gaila klausytis per radiją apklausinėjamų žmonių nuomonių. Jei gudriam
klausinėtojui patinka koks pretendentas, jie ir pritaria, nesusimąstydami,
ką žino apie jį ir ar galėtų pritarti po metų, kai pamatys jo darbus.
Jie mano, kad ir patys taip dalyvauja valstybės valdyme, krepšininkų
milijonų dalybose. Kur gyvenu, Vilniaus (Vytauto g. 6) 496-osios
daugiabučių namų savininkų bendrijos susirinkimuose snaudžia, išgirdę,
kad turėsime savo katilinę, negalvodami, kas tą katilinę tikrai
turės, ir ar nebus už paimtą paskolą kada nors iškraustyti iš savo
butų, kaip kolūkiečiai susirinkime kilnoja rankas. Taip atsirado
išgelbėtojo laukimas. Ateis geresnis prezidentas, pirmininkas, ministras
ir aprūpins. Taip tie, kurie anksčiau juos valdė, susėdo į postus
su visu savo giminių, parankinių, meilužių, informatorių, dinastinių
bendrininkų klanu, sulindę į partijas, o dabartinis vadinamasis
laukinis kapitalizmas jiems kaip žuviai vanduo, nes jie ir tada
buvo laukiniai. Jų sukurtame nomenklatūriniame kapitalizme žmonės
nė nesuvokia, kaip sovietiniai lageriai tarytum evoliucionavo į
kolūkines gyvenvietes ir miestų daugiabučius.
Daugiau kaip 30 metų, nuo 1958-ųjų, mano sesuo buvo karvių melžėja Jurbarko rajono Pergalės kolūkyje. Apdovanota medaliais. Ne medaliams dirbo, o savo gyvenimui, bet nomenklatūra stengdavosi tokius darbščius žmones savo naudai parodyti. O sesuo tuos medalius numesdavo ir verkdavo. 1968 m. rudenį ar 1969 m. pavasarį buvo kolūkio dvidešimtmečio minėjimas išvežto mūsų kaimyno Greičiaus stuboje, paverstoje kolūkio sale. Tėvas ir sesuo iš to susirinkimo išėjo, kai apsikabinę kolūkio pirmininkas Stepanas Vinogradnas ir atvykęs iš Vilniaus LTSR liaudies kontrolės pirmininkas Albertas Barauskas bučiavosi, vienas kitam dėkodami už pagalbą, kai draugas Barauskas po karo Jurbarke buvo partijos sekretorius. Susirinkusieji plojo negalvodami, kam sekretoriaujant buvo didieji žmonių trėmimai iš Jurbarko rajono...
Ir čia pat poetas nuvainikuoja visus istorikus, visus žydšaudžių
lietuvių tautoje ieškotojus, po visą pasaulį platinančius vis baisesnius
šmeižtus, kuriais jie patys įtiki: Kas išgirdo istorikų kvietimą
atsiliepti, kad kunigai draudė savintis sušaudytų žydų turtą? Juk
ir aš pats klausiausi, ir motina ne kartą su pasibaisėjimu parėjusi
pasakojo, kaip prie vokiečių Jurbarko klebonas (kunigas Anatolijus
Stanevičius 1943 metais) kumštimi trankė sakyklą per pamokslus šaukdamas:
Žydšaudžiai, būkite prakeikti, prakeikti būsite ir tie, kurie kišite
rankas prie žydų turto, visi tokie išeikit iš bažnyčios! Negi Lietuvoje
neliko žmonių, kurie paliudytų panašius atvejus? Bet vieni abejingi
iš vargo, o kiti sukibę į turtus: kad tik daugiau, kas bus, tas
bus.
Taip, taip skaudus priekaištas mums, tylintiems, bet kartu leidžiantiems plisti gandams apie lietuvių keršto protrūkius, o kaimynų ramumą.
Paklaustas apie gražiai aprašytą vaikystę, prabėgusią tėvų
namuose, kad net graudu darosi matant, į kokią bedugnę nusiritęs
mūsų šiandienos kaimas ir ar prisikels mūsų sodžius ir kada, poetas
ne tiek su nostalgija, kiek susirūpinęs atsako apie negrįžtamai
išėjusį sodžių, kurį vis dėlto reikia mylėti ir juo rūpintis: Gal
kitaip reikėtų svarstyti: ne apie sodžiaus prisikėlimą, o kas iš
viso yra ir bus sodžius. Šiais laikais. Nuo arklio iki automobilio.
Kaip ir papročiai. Iš ko gyvens, ar atsilaikys. Lengviau buvo į
kolūkius suvaryti negu iš jų išeiti. Kas sugadintas, to niekas nepataisys,
kas nesugadintas, to niekas nesugadins. Ačiū kaimui už papročių
sveikatą tiesiai nuo žemės ir už partizanų kraują. Jei nebūtų buvę
šito švento kraujo, aukoto religinėms ir tautinėms vertybėms, tragiškiausiam
šimtmečio istorijos tarpsniui, neturėtume teisinės ir dvasinės atramos,
nes okupantų su kolaborantais būtų viskas suklastota. Kaimiečiai
net vogti nemokėjo.
Per atostogas dirbdavau visokius darbus už tėvą. Atsimenu,
kartą per visą vasarą teko dengti daržinių stogus. Surastas žmogus
dengdavo trakieniais šiaudais, o aš paruošdavau ir nešdavau kopėčiomis
ant stogo. Dengiant Kuturiuose pas Jeronimą Kėkštą, šisai pasipasakojo
man, kaip neteko pirštų galų Stalino laikais. Nuėjęs į gretimą fermą
su virvute parsinešti šiaudų skęstantiems gyvuliams ir buvęs užrakintas,
tada per naktį pirštais išsikasęs po siena olą ir išbėgęs. Juokdamasis
pavadinau jį visai ne šiuolaikiniu. Sakau, aš būčiau tą virvutę
išmetęs pirštais pro plyšį, prasikastą po siena, ir ant šiaudų per
naktį ramiausiai miegojęs, kol atėję atrakins. Bet, sako jis, mane
būtų sučiupę vietoje. O kur įrodymai, sakau, kad vagi. Aš dar būčiau
apšaukęs tuos, kad užrakina žmogų neapsižiūrėję. Paskui tas Kėkštas
pirmutinis kaime nusikirto į malkas savo sodybos didžiulius medžius,
nes pirkti negavo, o pats seno. Taip visas kaimas susikūreno puikiausius
sodybų medžius, net Imsrės pakrantes iškirto.
Kai 1986 m. mirė mano motina, palydėti į Rotulius iš Vilniaus atvažiavo rašytojai Juozas Aputis, Eugenijus Ignatavičius ir Romualdas Lankauskas. Išgirdę giedant jie nustebo: ar čia ne bažnyčios choras, ar ne už pinigus gieda. Sakau čia Antkalniškių, Geišių, Kuturių, Rotulių kaimiečiai, taip visada giedoję ir dabar tebegieda. Tas jų giesmes įsirašiau, pasiklausau, žiūrėdamas į nuotraukas kaime. (...)
Atsimenu, kaip žmonės gėrė. Lietuvos laikais du nusipirkdavo buteliuką skaidriosios ir užkandai užmaudavo riestainį ant jo kaklo. Gerdavo magaryčias. Po karo po šimtą gramų, kada tik nueina ar nuvažiuoja į miestą. Paskui dviem puslitris. Dar paskui po puslitrį ant galvos. O dar paskui trys puslitriai ant dviejų galvų. Galų gale solistai: geriu vienas, kada noriu ir kiek noriu.
Niekada netrūko kaime dainų ir darbo. Net miestiečiai eidavo
užsidirbti pas ūkininkus. Darbymečiais dirbdavo nuo tamsos iki tamsos,
o tie darbymečiai begaliniai. Kolūkiuose darbas net užmušdavo.
Man dabar 66 metai. Tiek metų mano tėvas dar dirbo su arkliais ir
šake sunkius laukų darbus, todėl vienintelis kolūkyje užsidirbo
vienuolikos rublių pensiją. Du brigadininkai ir jis užsidirbo, o
kitiems pritempė, nes mažiau negu vienuolika negalėjo skirti. Tos
galvos, kurios galvojo, kad kolektyvinant kaimą nebus mieste bedarbių,
nepagalvojo, kad ir kaimo nedarbas bus jų sugalvotas. Kada ministras
virsta po ministro, aš nežinau ir kaip nepriklausomybę atkūrus gelbėti
kaimo bedarbius, nes dejuoja ir pilvus paleidę stambieji pramonininkai.
Bet ką daryti? Reikės laikų pasikeitimus ištverti. Aš pats gyvenu
įtampoje, kad neišvytų iš nuosavo buto, kad neišduotų besišypsantis
į akis, kad nepradėtų pjudyti, norėdami atsikratyti, kad... Žinau
tiktai, kad sunkiai gyvenau ir pats savo jėgomis prasimušiau ir
kad niekas mano laike nė negalvojo žudytis sunkiausiai gyvendamas.
Mes dirbome, kėlėmės, kentėjome, vieni kitiems padėdami, nes pats
Dievas mus šaukė gyventi.
Paklaustas, ar ir dabar yra svarbūs anksčiau didžiausiais
sodiečių švietėjais buvę kunigai, mokytojai, valsčių darbuotojai,
ar jų pastangų pakanka, norint atgaivinti mūsų kaimą, J. Juškaitis,
parodydamas, kaip giliai jis pažino bet kuriuos net ir tolimiausius
savo kaimynus, sakė: Kunigai ir mokytojai gerai švietė, veikė
didelės pavasarininkų ir jaunųjų ūkininkų organizacijos, kaimiečiai
bent mano krašte buvo tašyti. O valdžios lupo ir mokesčius. Kaip
ir šiandien. O ką daryti? Aš užaugau tarp šviesių. Atsistodavau
kieme: į šiaurę, Giedriuose, matyti Lietuvos saugumo departamento
direktoriaus Augustino Povilaičio pavyzdinė sodyba į vasaros rytus,
Geišiuose, valstybės tribunolo pirmininko Jurgio Bylos tėviškė,
į žiemos rytus, Antkalniškiuose, Vairo redaktoriaus, profesoriaus
Izidoriaus Tamošaičio, į pietus, Rotuliuose, buvusio krikdemų
veikėjo ir kelių seimų pareigūno Kazimiero Ambrozaičio, ties juo,
anapus Nemuno, Šiaudinėje, diplomato Vaclovo Sidzikausko, o išvažiavus
malkų į girias už Jurbarko, Kalnėnuose, partizanų vado Petro Paulaičio,
Smukučiuose paskutiniojo Lietuvos teisingumo ministro Antano Tamošaičio.
Visi iš kaimų, visų likimai tragiški, išskyrus Sidzikauską.
Štai kiek daug žymių žmonių turėjo mūsų kaimas, kiek daug jis davė visai tautai ir dar daugiau valstybei.
Ir toliau: Neraliuotas ateistinis materializmas ėmė plisti
per didžiuosius švietalus televiziją, radijus, rajoninius laikraštukus.
Kuo daugiau prisižiūrima reginių ir aplakstoma renginių, tuo didesnė
po jų pasilieka dvasinė tuštuma, reikalaujanti vis naujų, kol galų
gale apima visuotinė apatija. Fejerverkai nuo savižudybės neišgelbės
dirbtiniu išoriniu džiuginimu, jei žmogus neturės kad ir paprasto
vidinio džiaugsmo, trykštančio iš jo paties.
Interviu pabaigoje J. Juškaitis gražiai įvardina praėjusių
krikščionybės amžių, skaičiuojančių jau trečią tūkstantmetį, svarbą:
Balsingai ir garsingai kalbama apie trečiąjį tūkstantmetį, bet
nutylima, kad tai krikščionybės tūkstantmetis. Kai aš pradėjau
eiti į mokyklą, tai visur buvo rašoma tiek ir tiek metų prieš
Kristaus gimimą arba po Kristaus gimimo. Paskui pakeista į mūsų
erą į tiek ir tiek prieš mūsų erą ar mūsų eros. Bet pati data tebėra
Kristaus.
Aušra Jurgutienė kalbina Joną Juškaitį Katalikų radijo Mažojoje
studijoje. Paprašytas pakalbėti apie Metmenyse V. Kavolio pradėtą
diskusiją, J. Juškaitis tiesiai sako apie didelį savo atotrūkį nuo
jo: Dėl V. Kavolio nenorėčiau kalbėti. Jis projektuoja, kaip
ne vienas pajuokauja, gal XXI a. galą. Skirtinguose mes pasauliuose
gyvenam. O diskutuoti su juo apie poeziją irgi nesinorėtų, kadangi
jis sociologas, filosofas (...), o aš poetas, (...) todėl mes ją
matome iš visiškai skirtingų patirčių. Aš skaitau sociologinius
ir filosofinius raštus, bet ne iš jų mano poezija atsiranda. Šiuose
moksluose aš negaliu lygintis su V. Kavoliu. Mano poezija iš gyvenimo,
kartais gana liūdno. Ką dabar pasiskaitau iš filosofijos, esu atradęs
mąstydamas per nemigos naktis, nužemintas tiek, jog žemiau buvo
tik žemė. Kaip O. Milašius yra priėjęs prie reliatyvumo teorijos
Šventąjį Raštą studijuodamas, visai kitais keliais negu A. Einšteinas.
Arba, kaip dabar yra pastebėję net mūsų jaunieji kritikai, A. J. Greimas
po ilgų sudėtingų svarstymų prieina prie to paties, ką A. Vaičiulaitis
pasako paprasčiausiais žodžiais.
Šiame interviu jis gražiai prieina ir prie kultūrinės Lietuvos
padėties, ją apibūdina su dideliu skausmu, prisimindamas studijų
metais sutiktas įvairiaspalves asmenybes pripildytus, savo erudicija
prisiliesdamas prie pasaulio poetų: Nenorėčiau apie tą kultūros
situaciją kalbėti dar ir dėl to, kad su Vakarais mes dar negalim
lygint Lietuvos, kurią aš matau lyg po Stalingrado mūšio, kai, mūšiui
pasibaigus, susimaišė visi - ir esesininkai, ir enkavedistai, ir
tikintys, ir netikintys, ir džiūgaujantys, kad išliko, ir su neapykanta,
ir sveiki, ir sužeisti... Tokia dabar Lietuvos situacija. Maišosi
žmonės, turtingi ir neturtingi, nuomonės, filosofijos, požiūriai...
Laimėtas mūšis, bet nugalėtojų dar nematyti. Ir lygint šią situaciją
su Vakarų Europos visiškai beprasmiška. Mes dar turim daug padaryt,
atsistot po to mūšio ant kojų. Išsiaiškint, kas pas mus sveika ir
ko verta iš sugriuvusios priespaudos metų, ką dabar pasiekėme, kur
jau galime eiti nesiblaškydami.
Apie savo kartą taip pat negaliu kalbėti, kol jos kaip reikiant niekas neapibrėžė. Kas yra mano karta? Kokiu pagrindu ją formuoti? Gimimo metais? Įsitikinimais? Poezijos panašumu? Nepanašumu? Ar kuo kitu? Kol kas mano kartos kaip ir nėra. Bandyta suformuoti sovietmečiu, paėmus kelis poetus, bet aš netelpu į tą formuluotę. Sakysim, pažiūriu į senas nuotraukas, kai mes, universiteto literatai, fotografavomės 1956 m. su A. Vienuoliu Anykščiuose. Ten tarsi esame visi kartu: T. Venclova, A. Sluckaitė, R. Kašauskas, J. Jakštas, H. Čigriejus, R. Trimonis, V. Dautartas, R. Pakalniškis, aš... Bet ką mes turėjom bendro ir tada, ir dabar? Ar vien tai mano karta? Juk yra ir tremtinių mano gimimo metų. Yra dar Liūnė Sutema, D. Sadūnaitė, A. Mackus ir kiti išeivijoje. Jie taip pat šios generacijos. Kai žiūrime į vieną lietuvių literatūrą, reikėtų visus mus glausti kokiu nors principu, naujai pažvelgti. Savo kartos aš dar literatūros istorijoje apibūdintos nerandu tiek, jog reikėtų nesutikti, diskutuoti, aiškintis. Nebent pats turėčiau ją formuoti. Aš ėjau ir anais laikais, ir dabar vienišas. Manau, kad ne vienas iš mano generacijos taip apie save pasakytų. Vienišas ne todėl, kad būčiau koks nusišalinęs atsiskyrėlis. Ne, kaip ir kiekvienas, ieškojau. Mandelštamas, Rilkė, Prustas, Džoisas, Kamiu, Heidegeris, dailininkai impresionistai, ekspresionistai, siurrealistai, abstrakcionistai, kompozitoriai Vėbernas, Šionbergas, Honegeris, Mesianas anais laikais man buvo žinomi. Nėra prasmės visko vardyti. Ne aš vienas, visi kūrybingesnieji mano generacijoje, kiek žinau, domėjosi ir buvo neblogai susipažinę su naująja pasauline kultūra, ieškojo savo kelio. Aš kartais galvoju, jog nepriimtinus norima sąmoningai nutylėti. Nė vieno aštresnio, preciziškesnio, gilesnio išprovokuojančio teksto apie save kalbėti, bent aš, kol kas neradau: kalbėjimai apie mus paviršutiniški, lyg mes nieko būtume nereiškę.
Daugybę poetų savų ir išeivijos pažįsta Jonas Juškaitis ir daug pasaulinių filosofų jam dar iš anų laikų žinomi. Ir tai sudaro didžiulį jo turtą, aišku, dvasinį.
Paprašytas pakomentuoti A. Šliogerio teiginį, jog bolševikai
stūmė Lietuvos intelektualus į konservatizmą, skatino tradicinį
mentalitetą, nes kaimas, Dievas ir gamta, anot jo, išliko svarbiausi
Lietuvos kultūrininko orientyrai, Juškaitis sako: Jeigu A. Šliogeris
visa tai, ką Jūs čia minėjot kaimą, Dievą ir gamtą vertina,
tai aš nematau čia nieko blogo. Blogo nematau, kad, bolševikams
siautėjant, žmonės ir laikėsi tų vertybių, nes tiek, kiek laikėsi,
tiek dar sveiki. Bet kad bolševikai jas mėgino pakeisti stabais,
tai jau galiu pasakyti iš patyrimo. Man rodos, kad Just. Marcinkevičiaus
Kraujo ir pelenų materializmas su savo kaltinimais tradicinėms
vertybėms puikiausiai galėjo prisidėti prie dabartinės jaunųjų nihilistų,
individualistų kartos. Bolševikai šias vertybes skatino tik netiesiogiai,
jas niokodami, žmonės priešinosi visam tam, kas naikinama. Reikėtų
žiūrėti, kas iš to priešinimosi sukurta, ar viskas vertinga. Deja,
dar neišsiaiškinome, o nauji skuba viską nubraukti, nutylėti, naikinti,
klaidinti! Tiems rašytojams, dailininkams, kompozitoriams, filosofams,
literatūros mokslininkams ir kitiems, kurie išstovėjo aną laiką,
reikėtų nesiniekinti, o burtis ir gintis.
Juškaitis aiškiai, be vyniojimo į vatą, pasako ne tik gerąsias
Marcinkevičiaus kūrybos puses, bet ir tai, kas, jo nuomone, sutapo
su paslėptais okupantų tikslais. Kalbėdamas apie vertybes, J. Juškaitis
aiškiai parodo save esantį krikščioniu, gal netgi kai kas pasibjaurėdamas
ar paniekindamas pavadintų krikščioniu fundamentalistu: Pakalbėkim
ir apie pačias vertybes. Man Dievas, kaimas ir gamta nėra lygiavertės
vertybės, nes visų vertybių pagrindas yra Dievas, todėl kitos vertybės
man suvokiamos dieviškuoju pagrindu. Tarp Dievo ir viso kito stovi
žmogus, kuris yra visos gyvybės ir visko jungtis. Nei kaimas, nei
miestas, nei kas nors kita savaime dar nėra vertybės tol, kol žmogus
jų nepadaro vertingais. Be Dievo nėra žmoniškumo, ir pats žmogus
tiktai gamtos dalis su žiauriausiais instinktais, nes žmogiška
ir žmoniška yra ne tas pat. Kad ir ką žmogus vertintų gamtą, mokslą,
meną, pinigus, savo sukurtus daiktus, net save patį be Dievo jis
pradeda garbinti stabus.
Tai tik keletas Jono Juškaičio minčių, probėgšmais čia pateiktų. Bet knygoje jų yra žymiai daugiau ir gal netgi dar svarbesnių ir įžvalgesnių, pavyzdžiui, apie Antaną Vaičiulaitį, Bernardą Brazdžionį, didžiai vertinamus Juškaičio, kitus poetus, rašytojus ar visuomenės veikėjus. Galima aiškiai pasakyti, kad sugrįžti prie jų ir pasižiūrėti plačiau į šio erudito mintis, kurias verta pamatyti kiekvienam lietuviui, laikančiam save kultūringu, išsilavinusiu ir sąmoningu žmogumi, tikrai būtina.
Edvardas ŠIUGŽDA
(Bus daugiau)
Jonas Juškaitis. Trauktis atsišaudant. Apie
knygas, laikus ir žmones (Homo liber, Vilnius. 2016).
© 2017 XXI amžius
|