|
Sąjūdis ir KGB Be Lietuvos Sąjūdžio ir tuo laiku aktyviai veikusios išeivijos, Lietuvos KGB, kaip ir centrinį" (SSRS) KGB, labai domino Lietuvos Katalikų Bažnyčia ir jos požiūris į Sąjūdį bei jos santykiai su juo. Be jau minėtų priemonių prieš Katalikų Bažnyčią, o ypač prieš Vatikano radijo lietuviškos redakcijos vadovą kun. V. Kazlauską (žr. Slaptieji takai", Nr. 4) ir į Italiją dažnai atvykstančios žurnalistės, agentūriniu slapyvardžiu Gražuolė" (ji apsistodavo Parmos vienuolyne) panaudojimo skleidžiant dezinformaciją, Lietuvos TSR KGB atidžiai stebėjo Bažnyčios požiūrį į perest-roiką" ir Sąjūdį. KGB vadovas E. Eismun-tas savo pranešime-ataskaitoje vardindamas 1988 metais nuveiktus darbus konstatuoja, kad Katalikų Bažnyčios vadovybė, apskritai palaikydama Sąjūdžio idėjas ir tikslus, neina į atvirą konfrontaciją su sovietinės valdžios organais, bet išradingai" panaudodama susidariusią palankią padėtį pasiekia reikšmingų nuolaidų iš valdžios pusės: atidaryta antroji kunigų seminarija, statomos naujos, grąžinamos tikintiesiems senosios bažnyčios, į bendrojo lavinimo mokyklas įvestas fakultatyvinis religijos dėstymas. Toliau savo ataskaitoje jis aiškina, kodėl pagerėjo komunistinės valdžios ir Bažnyčios santykiai. Pasak jį, Bažnyčios vadovybės pozicija pasikeitė tikslingai paveikus jos hierarchus per operatyvinius šaltinius ir asmeninius KGB darbuotojų kontaktus su jais (t.y. hierarchais), ir tai leido atkirsti tikinčiuosius nuo antiso-cialistinių jėgų, kurios bandė įtraukti juos į negatyvią politinę veiklą. Per agentus Dorą", Arioną", Kunigaikštį" (beje, pastarasis dar dirba Žemaitijoje kunigu ir buvo parašęs beveik 700 agentūrinių pranešimų apie kunigus bei patriotiškai nusiteikusius lietuvius) buvo imamasi priemonių sukompromituoti prieš Vatikaną ir Lenkijos kunigus reakcingai nusiteikusį" Lietuvos Katalikų Bažnyčios veikėją Fariziejų" (arkivyskupą J. Steponavičių). Eis-muntas giriasi, kad yra gauti duomenys, jog Romos kurija artimiausiu metu ketina jam pasiūlyti atsistatydinti. Be to, Eismuntas Maskvai raportuoja, kad trims dvasininkams dėl jų antikonstitucinių veiksmų prokuratūra pateikė oficialius perspėjimus. Sąjūdžio įsikūrimo dienomis plk. Kari-nauskas SSRS KGB vadams rašė apie Vatikane apsilankiusių agentų Jono", Gedimino", Valdo", Gintauto" ir Stasio" (visi jie tuomet buvo aukšti Lietuvos Katalikų Bažnyčios vadovai) surinktą informaciją. Agentai teigė, kad popiežius Jonas Paulius II daugkartinių privačių pokalbių metu sakė, jog dėl demokratizacijos SSRS Lietuvos vyskupams tapo lengviau dirbti ir tikėtina, kad Ukrainoje, Baltarusijoje ir Kazachstane gali būti sukurti atskiri katalikiški centrai. Popiežius toliau išsakė ketinimus aplankyti Lietuvos TSR, kaip ir komunistinę Lenkiją. Popiežius ir kiti Romos kurijos atstovai (A. Kazarolis, A. Silvest-rinis, A. J. Bačkis) privačiuose pokalbiuose su Lietuvos Bažnyčios atstovais (tarp kurių buvo minėti agentai) pabrėždavo, kad dabar nėra reikalo eiti į konfliktą su vietiniais valdžios organais ir visus klausimus reikia spręsti dialogo keliu". Jie taip pat nepritaria kai kuriems" dvasininkams, kurie atsisako nuo kontaktų su valdžia ir konfliktuoja su ja. A. J. Bačkis klausinėjo Lietuvos episkopato atstovų, ar ne per kategoriškai Vatikano radijas pasisako dėl religijos persekiojimo SSRS". Jo žodžiais, lietuviškos redakcijos vadovas V. Kazlauskas ne kartą buvo perspėtas, kad laidose būtų mažiau politikavimo, bet kadangi pastarasis šiuos įspėjimus ignoravo, todėl dabar ieškoma kandidatų jį pakeisti. Privačiame pokalbyje A. J. Bačkis taip pat pažymėjo, kad Katalikų Bažnyčios vadovybė objektyviai vertina nacionalistų veiklą" tarybų Lietuvoje ir mano, kad savo veiksmais jie kenkia Bažnyčiai. (Karinausko raportą Maskvai, rašytą 1989 metų pradžioje, apie aršaus antisovietčiko" prelato V. Kazlausko išmetimą iš Vatikano radijo lietuviškos redakcijos vadovo pareigų jau minėjome. Galime dar priminti ir kai ką pridurti. Iš to raporto matyti, kad Lietuvos KGB tai padarė per į Vatikaną siunčiamą agentūrą ar per atvykusius į Lietuvą Romos kurijos atstovus. Taip Jonui Pauliui II ir jo artimai aplinkai nuolat būdavo teikiama informacija", esą eiliniai tikintieji ir Lietuvos katalikų dvasininkai nepatenkinti radijo laidų Lietuvai turiniu. Karinauskas pamini, kad šiame darbe" aktyviai dalyvavo ir jo vadovaujamo 1-ojo skyriaus agentai. Taip bendromis pastangomis" prelatas buvo pašalintas iš pareigų. Karinauskas taip pat praneša, kad prel. V. Kazlauskas, kalbėdamasis su vienu aukščiausių Lietuvos Katalikų Bažnyčios atstovu, pastebėjo, kad dėl jo atleidimo yra kalti Lietuvos vyskupai ir eiliniai tikintieji, nuolat kreipęsi pas Popiežių su skundais dėl jo". Taip sakydamas prel. V. Kazlauskas nežinojo, kad vadinamieji skundai dėl jo darbo radijuje atsirasdavo ne Lietuvos eilinių tikinčiųjų" ar vyskupų dėka, bet įvairiausio lygio agentų apgaulės dėka. (Verta paminėti, kad panašūs metodai tiek patriotiškai nusiteikusių kunigų atžvilgiu, tiek ir kitų veiklių katalikų atžvilgiu veiksmingai" daromi iki šių laikų). SSRS KGB vadai savo depešose Lietuvos kagėbistams nurodydavo, į kuriuos klausimus turėdavo savo dėmesį nukreipti į Vatikaną siunčiami agentai. Religiniai klausimai nelabai domino saugumiečius -jiems labiau knietėjo įtikinti Romos kurijos atstovus (realistines jėgas Romos kurijoje") Sovietų Sąjungos taikingumu", įrodyti, kad katalikai turi kovoti už nusiginklavimą" (tuo laiku sovietiniai vadovai, jausdami savo pralaimėjimą ginklavimosi varžybose, siekė įtikinti Vakarų vadovus stabdyti tas varžybas, bet jokiu būdu ne nusiginkluoti, kaip stengėsi įtikinti pasaulio viešąją nuomonę), sureguliuoti Afganistano problemą" ir pan. Ypač atidžiai buvo stebimas popiežiaus Jono Pauliaus II politinis" kursas, ypač vadinamoji Rytų politika Ostpolitik, kuri buvo realizuojama padedant" sovietiniams agentams. Panaudojant agentus, kurijos atstovams, ypač Vatikano deleguojamiems į įvairius tarptautinius pasitarimus, buvo diegiama mintis skatinti perestroikos politiką SSRS, pritarti sovietinės valdžios taikingai" politikai. 1989 metų pradžioje Karinauskas raportuoja Maskvai, kad Lietuvos KGB pavyko per savo agentą, aukšto rango Lietuvos Katalikų Bažnyčios atstovą, kard. V. Sladkevičiaus pavedimu dalyvavusį Madride vykusioje Europos vyskupų konferencijoje, šios sesijos vadovams pristatyti anksčiau iš Maskvos atsiųstas tezes, kuriomis turėtų būti įtikinti Bažnyčios vadovai. Be to, privačiuose pokalbiuose agentas objektyviai nušvietė mūsų šalyje vykstančias permainas, teigiamus poslinkiusdemokratizuojant visuomenę/.../". Karinauskas raportuoja, kad agentas akcentavo būtinybę Europos šalių Katalikų Bažnyčių vadovams teisingai žiūrėti" į tarybinės vyriausybės pastangas (ypač Lietuvos TSR), ir aukštieji dvasininkai jam pritarė. Remdamasis agentų iš aukštų Lietuvos Katalikų Bažnyčios atstovų pranešimais, Karinauskas 1989 metų vasarį rašo, kad šv. sosto" valdininkai kreipia Sladkevičių ir kitus Bažnyčios episkopato vadovus veikti laipsniškai, kad neperaugtų į atvirą konfrontaciją su vyriausybe. Jam rekomenduojama, remiantis Sąjūdžio politika, palaikyti kontaktus su valdžios organais. Karinauskas cituoja Vatikano hierarchą Tulabą, tariamai pasakiusį, kad duok Dieve, kad viskas duotų tikrai pageidaujamų rezultatų. Kunigai neturi stoti į pirmas eiles, jiems reikia atsargiai stovėti kaip patarėjams už tikinčiųjų frontą. Reikalingas didelis atsargumas ir atidumas, nes ateitis dar nepatikima". Jeigu Tulabos žodžiai agento pacituoti teisingai, tai prelatas nė nenumanė, kad jis paprasčiausiai išsakė kito agento (ar kitų agentų) jam įteigtą mintį. Ir ne tik jis vienas. Kiek anksčiau, 1988 metų gruodį, Karinauskas gavo iš Maskvos nurodymus per savo agentūrą paskleisti tarp Vatikano vadovybės tokią informaciją (tiksliau dezinformaciją, siekiančią daryti spaudimą): jeigu LKB atstovai palaikys radikalųjį Sąjūdžio sparną, jeigu nemažai kunigų dalyvaus šioje organizacijoje, jeigu bus bandoma atkurti krikščionių demokratų partiją, tai reikštų faktišką Bažnyčios įsikišimą (prieš jos kanonų reikalavimus) į politinį respublikos gyvenimą. Taip klostantis įvykiams esą negali būti ir kalbos apie Tarybų Sąjungos ir Vatikano santykių gerinimą ir ginčijamų klausimų sureguliavimą abipusiai priimtu pagrindu, praranda prasmę pokalbiai apie Romos popiežiaus vizitą į SSRS, gali komplikuotis santykiai tarp Bažnyčios ir vietos valdžios, pablogėti santykiai su lenkų dvasininkais Lietuvoje (KGB išradingai tam naudojo Vilniaus arkivyskupijos įjungimo į Lietuvą klausimą). Nesunku suprasti, kad Popiežiaus vizitas į SSRS (Lietuvą) buvo rengiamas esant tokiam dezinformaciniam spaudimui, kai kunigams buvo draudžiama įsijungti į tautinį išsivadavimo judėjimą. Ne veltui 1989 metų gegužę tiesiai iš Romos pagal gautusagentūrinius duomenis SSRS KGB užsienio rezidentūra tiesiogiai pranešė Eismun-tui, kad Vatikanas, nenorėdamas komplikuoti santykių su SSRS, ketina atsiriboti nuo Lietuvoje galimų ekstremistinių" reikalavimų dėl respublikos autonomijos. Karinauskas toliau rašo, kad Lietuvos episkopatas, vykdydamas Popiežiaus nurodymus, suvienija su Sąjūdžiu savo pastangas dvasiniam ir nacionaliniam atgimimui, įtraukdamas į jo ir į Seimo Tarybos sudėtį kunigus, taip pat aplink save suburdamas tikinčiuosius. Lietuvos dvasininkams Romos kurija kelia uždavinį tiesiogiai nesikišti į politiką ir kartu rekomenduoja taktiškai patarti eiliniams tikintiesiems, kokius žingsnius daryti vienomis ar kitomis aplinkybėmis. Tarp kita ko, neretai iš kunigų pasigirsta raginimai nelipti ant kulnų priekyje einantiems sąjūdistams", siekti iš vyriausybės išsikovoti galimybę referendumo keliu pasirinkti visuomeninę santvarką Lietuvoje ir laisvai spręsti klausimą dėl išėjimo iš Tarybų Sąjungos sudėties, tačiau tą vykdyti demokratišku keliu, išsaugant ramybę, pakantumą ir pasmerkiant ekstremistinius kai kurių neformalių susivienijimų veiksmus. Ir persitvarkymo" metu KGB domino užsienyje veikiančios lietuvių išeivijos katalikiškos institucijos. Tačiau kartais per savo agentūrą ieškodamas informacijos apie jas KGB padarydavo ir klaidų. Pavyzdžiui, 1988 m. liepos 12 dieną į Maskvą plk. Ša-rovui rašytame laiške Lietuvos KGB 1-ojo skyriaus viršininkas pulkininkas V. Karinauskas, taisydamas anksčiau iš jo gautą pranešimą, ištaiso jame padarytas klaidas apie Šv. Kazimiero kolegiją Romoje. Tokiu būdu jis nurodo, kad kolegija nėra Vatikano radijo lietuviškos redakcijos propagandinis centras", o tik vaidina kunigų seminarijos išeivijoje vaidmenį. Šarovo paminėti S. Lozoraitis ir S. Kubilius nėra dvasininkai: S Lozoraitis yra nepriklausomos" (taip savo pranešime rašo Karinauskas) Lietuvos atstovas prie Šv. Sosto (nuo 1987 metų Lietuvai atstovauja ir Vašingtone), o S. Kubilius tik mokėsi kolegijoje, tačiau vėliau iš jos buvo pašalintas. Vyskupas P. Baltakis nėra Romoje atidaryto Amerikoje veikiančio Lietuvos informacinio centro filialo vadovas. Šiam 1987 metais atidarytam Romos LIC vadovauja prelatas A. Bartkus. Vargu ar P. Baltakis, lietuvių katalikų emigracijoje vyskupas, Karinausko nuomone, daro kokį nors poveikį Bartkui: nepaisant P. Baltakio nuostatos kovoti už nepriklausomą" Lietuvą ir prieš tiltų tiesimą" į tarybų Lietuvą, prel. Bartkus laikosi kitos nuomonės -jis keturis kartus su turistais lankėsi Lietuvoje ir teigiamai atsiliepia apie Lietuvos TSR gyvenimą. Karinauskas taip pat patikslina, kad Vatikano radijo lietuviškos redakcijos vadovo V. Kazlausko tris valandas trukęs telefono pokalbis su disidente N. Sadūnaite neužfiksuotas. Apie prieštaravimus tarp Popiežiaus ir lietuvių išeivių kunigų, pasak Karinausko, kalbėti negalima, nes Popiežius yra Bažnyčios galva, o kardinolų skyrimas yra Popiežiaus prerogatyva, todėl išeivių įtaka Popiežiui šiuo klausimu mažai įtikinama. Taigi, Lietuvos Sąjūdžio pakilimo metais KGB siekė dezinformuoti Katalikų Bažnyčios vadovybę ir patį Popiežių (sėkmingai panaudodamas agentus iš Lietuvos Katalikų Bažnyčios aukštųjų atstovų), tačiau tai ne visada pavykdavo. Galų gale, jau priverstinai demokratizavus tarybinę" santvarką, Lietuvos Katalikų Bažnyčia sėkmingai atgavo visas teises ir laisves. Tiesa, tie laimėjimai nebuvo pilnai išnaudoti, ir atgimimo laikotarpiu išaugęs tikėjimo lygis po kurio laiko krito net žemiau sovietų okupacijos metų lygio. Parengė E. Š
© 2008 XXI amžius |
||
|