Pasauliui reikia Dievo
Gailestingumo
|
Popiežius Jonas Paulius
II
Dievo Gailestingumo skelbėjas |
Gruodžio 7 dieną audiencijoje
priėmęs grupę maldininkų ir visuomenės atstovų popiežius Jonas
Paulius II, kalbėdamas jiems, dalijosi prisiminimais apie prieš
keturis mėnesius įvykusią paskutinę kelionę į savo tėviškę. Rugpjūtį
trims dienoms apsistojęs savo gimtojoje diecezijoje, kurią valdė
iki išrinkimo į šv. Petro sostą, Šventasis Tėvas dar kartą pasimeldė
prie savo artimųjų kapų, aplankė tas bažnyčias ir šventoves, kaip
antai, Zebžydovskio Kalvariją, kurioje vaikystės ir jaunystės
metais brandino savo pamaldumą Dievo Motinai.
Popiežius audiencijos dalyviams sakė, jog šie neužmirštamos tikėjimo
atmosferos, kuria mes gyvenome tomis piligrimystės dienomis,
prisiminimai ypač tvirti Dievo gailestingumo slėpiniai dvasiniu
ir teologiniu kontekstu. Priminęs, kad vizito metu Krokuvos priemiestyje
Lagievnikuose jis pašventino baigiamą statyti Dievo Gailestingumui
dedikuotą katedrą, Popiežius sakė, jog tai, be abejonės, bus pamaldumo
Dievo Gailestingumui pasaulinis centras. Tačiau Šventasis Tėvas
sakė žinąs, kad įvairiose pasaulio vietose yra daugybė šventovių,
kuriose skleidžiamos šv.Faustinos (1905-1938) mokymas, iš kurio
tikintieji gauna tiek daug malonių.
Šis mokymas turi vesti žmones prie konkrečių gailestingumo veiksmų,
ypač tarp kenčiančių ir vargstančių sesių ir brolių. Bendradarbiavimas
su Dievo gailestingumu šiandien tęsiasi benamių maitinimo centruose
ir prieglaudose, vienišoms motinoms skirtuose globos namuose,
nepagydomų ligonių slaugos ligoninėse ir daugelyje kitų rūpybos
vietų, kuriose Dievo gailestingoji meilė atskleidžiama konkrečių
vyrų ir moterų artimo meilės ženklų dėka, kalbėjo Popiežius.
* * *
Iš tikrųjų šiuolaikiniam pasauliui
kaip niekad reikia Dievo Gailestingumo malonių. Išsiplėtojęs terorizmas,
vykstantys ar netolimoje ateityje numatomi karai, žmonių išnaudojimas
ir žeminimas slegia mūsų dienų pasaulį. Ir asmeniniame gyvenime
žmogų dažnai kankina pašliję santykiai su artimaisiais, vertybinės
orientacijos praradimas bei apnikusios abejonės dėl egzistencijos
prasmės.
Popiežius Jonas Paulius II, senas žmogus, sulinkęs dėl kūno negalių,
tačiau išlaikęs aštrų žvilgsnį į šių dienų gyvenimą ir gilią išmintį,
nukreipia visą žmoniją ir kiekvieną asmenį į Dievo Gailestingumo
mokymą, kuris atnaujintai nurodo gerovės, vidinės ramybės, taikos
ir susitaikinimo kelią. Laikotarpiu tarp Pirmojo ir Antrojo pasaulinių
karų Kristus perdavė savąjį Gailestingumo mokymą. Visi, kurie
prisimena XX a. pirmosios pusės įvykius ir yra liudytojai, kokias
nežmoniškas kančias patyrė milijonai žmonių, žino, koks svarbus
yra šis Dievo Gailestingumo mokymas, - kalbėjo Šventasis Tėvas
2000 m. balandžio 30-ąją Romoje vykusiose sesers Faustinos Kovalskos
kanonizacijos iškilmėse.
Pabrėždamas šio mokymo reikšmę, Popiežius nustatė, kad antrasis
Velykų sekmadienis (Atvelykis) visoje Bažnyčioje būtų švenčiamas
kaip Dievo Gailestingumo šventė. Prieš prasidedant jo vizitui
į Lenkiją, rugpjūčio 3 dieną Vatikane buvo paskelbtas Jono Pauliaus
II dekretas, kad Gailestingumo sekmadienį netgi galima pelnyti
visuotinius atlaidus. Tam prie įprastinių atlaidų sąlygų išpažinties,
šv.Komunijos ir maldos Popiežiaus intencijomis Gailestingumo
sekmadienį dar reikia prieš bažnyčioje adoracijai išstatytą Švenčiausiąjį
sakramentą sukalbėti Viešpaties maldą, Tikėjimo išpažinimą ir
pamaldžiai prašyti Dievo Gailestingumo.
Ypač šiais laikais, kai žmogus jaučiasi pasiklydęs blogio apraiškų
gausoje, labai reikia mokymo, kuris išreikštų visišką pasitikėjimą
Visagalio Dievo meile, - kalbėjo Popiežius rugpjūčio 17 dieną
Lagievnikų Dievo Gailestingumo bazilikos šventinimo iškilmių ceremonijoje.
Lagievnikuose mirusios ir palaidotos šv. Faustinos kapą aplanko
apie milijoną maldininkų iš viso pasaulio, vien tik į Gailestingumo
sekmadienio iškilmes čia jų susirenka beveik 120-150 tūkstančių.
Naujasis šventovės kompleksas didžiulė bazilika, kurioje telpa
penki tūkstančiai maldininkų, rekolekcijų namai, viešbutis maldininkams
ir socialinės tarnybos struktūros, - kainavęs apie 20 mln. dolerių,
užsienio katalikų parama buvo pastatytas per rekordiškai trumpą
trejų metų laikotarpį.
Esu įsitikinęs, kad naujoji Dievo Gailestingumo šventovė visuomet
bus ta vieta, kurioje žmonės eis stoti Dievo akivaizdoje, pasikliaudami
Šventąja Dvasia, tiesa ir teisingumu, - sakė homilijoje Šventasis
Tėvas. Jie čia eis kupini vilties, kad Dievas gelbėja visus,
kurie nuoširdžiai atveria savo širdis Jo Gailestingumui, tai yra
tai meilei, kurios negali nugalėti net ir didžiausia nuodėmė.
Bazilikos dedikacijos iškilmėje, pavesdamas Dievo Gailestingumui
viso pasaulio ir kiekvieno žmogaus likimą, Popiežius meldė,
kad gailestingasis Viešpats išgydytų mūsų silpnybes, nugalėtų
visą blogį, kad kiekvienas žemės gyventojas patirtų Gailestingumo
malonės jėgą ir visada jame rastų vilties šaltinį.
Pažymėjęs, kad žmonėms kito tokio reikšmingo vilties šaltinio,
kaip Dievo Gailestingumas, nėra, Popiežius sakė, jog Gailestingumo
malonės ypač reikia ten, kur vyrauja neapykanta ir keršto troškimas,
kur kariniai konfliktai sukelia skausmą ir nekaltų žmonių žūtį.
Ten, kur negerbiama žmogaus gyvybė ir pažeidžiamas jo orumas,
reikia gailestingosios Dievo meilės, kurios šviesoje išryškėja
didžioji žmogiškojo asmens vertybė, - kalbėjo Jonas Paulius II.
Reikia Gailestingumo tam, kad kiekvienas neteisingumo veiksmas
pasaulyje būtų atmestas tiesos spindesiu.
Dievo Gailestingumo temą Popiežius pratęsė rugpjūčio 18 dieną
Krokuvos Blonios parke aukotų sekmadienio šv. Mišių homilijoje.
Nuo pat savo gyvenimo pradžios Bažnyčia, atsimindama Kryžiaus
kančios slėpinį ir Prisikėlimą, skelbia Dievo Gailestingumą, vilties
garantą ir išganymo versmę kiekvienam žmogui, - kalbėjo Šventasis
Tėvas 2,5 milijono maldininkų miniai (tiek daug tikinčiųjų dar
nebuvo susirinkę nė į vienerias Jono Pauliaus II vadovautas pamaldas),
- tad šiandien labiau nei bet kada Bažnyčia yra pašaukta skleisti
šį mokymą pasaulyje.
Popiežius dar kartą pastebėjo, kad Dievas savajai Gailestingumo
malonei skelbti per sesers Faustinos liudijimus, matyt, neatsitiktinai
pasirinko XX amžių, kuriame vyko naikinantys pasauliniai karai,
dešimčių milijonų aukų pareikalavo valdę komunistų ir nacių totalitariniai
režimai. XX amžius, nepaisant neginčytinų pasiekimų daugelyje
sričių, buvo paženklintas ir niekšybės paslaptimi, - kalbėjo Šventasis
Tėvas. Su šiuo palikimu gėrio, taip pat ir blogio įžengėme
į naująjį tūkstantmetį. Žmogus bijo ateities, bijo kančios ir
nebūties. Gal kaip tik todėl per nuolankios vienuolės liudijimą
Kristus tarsi įžengė į mūsų laikus, nurodydamas atgaivos ir vilties
šaltinį, kuriuo yra amžinasis Dievo Gailestingumas.
Todėl reikia, kad šis mokymas apie gailestingąją meilę nuskambėtų
pasaulyje su nauja jėga. Reikia, kad ši žinia pasiektų visus,
ypač tuos, kurių žmogiškumas ir orumas patiria visą mysterium
iniquitatis. Dievo Gailestingumas turi tapti naujos civilizacijos,
Meilės civilizacijos, pradžia, tvirtino Popiežius, apibūdindamas
prieštaringai prasidėjusį XXI amžių, kuriame pasaulis patiria
sunkius tarptautinio terorizmo išpuolių išbandymus. Jonas Paulius
II, kurio gimtasis Vadovicų miestas yra tik už kelių dešimčių
kilometrų nuo Antrojo pasaulinio karo nacių Aušvico mirties lagerio,
nori naujosioms kartoms nešti vilties žinią, kad Dievas yra kupinas
gailestingumo. Šia prasme verta prisiminti ir dar 1980 metais
paskelbtą jo antrąją encikliką, kuri taip ir vadinasi: Dives
in Misericordia (Apstus Gailestingumo).
Vokietijos katalikų žurnale PUR komentuodamas šį Popiežiaus
mokymą, kunigas Štefanas Hartmanas pastebi, jog kai kam gailestingumas
gali būti tapatinamas su silpnumu. Kaip su pašaipa būtų akcentavęs
XVIII amžiaus prancūzų filosofas Volteras: Pardonner cest
son metier (Atleidimas toks jau jo amatas). Panašiai mąstė
ir XIX amžiaus radikalizmo filosofijos atstovas Fridrichas Nyčė,
dėstęs apie valią valdyti. Tačiau popiežiaus Jono Pauliaus II
visuotinio gailestingumo mokymas, nors savo ištakas turi liaudiškame
sesers Faustinos pamaldume, tačiau visiškai atitinka ir šv. Augustino
nuostatą apie tvirtą gailestingumo ir teisingumo ryšį.
Didysis Bažnyčios mokytojas Hipono vyskupas šv. Augustinas (354-430)
visada ragino vienodai kreipti dėmesį į gailestingumą ir teisingumą.
Nemanykite, kad jie Dieve gali būti kaip nors atskirti, - aiškino
jis. - Jums gali pasirodyti, kad jeigu esi gailestingas, tai nesilaikysi
teisingumo, o tas, kuris tvirtai remiasi teisingumu, užmiršta
gailestingumą. Tačiau Dievas yra visagalis: jis neleidžia, kad
gailestingumas užgožtų teisingumą, nei kad teisingame teisme būtų
išbrauktas gailestingumas.
Taigi paviršutiniškas pasitikėjimas Gailestingumu, be privalomos
atgailos ir atsivertimo, vestų į pavojingą ir įžūlų arogantiškumą.
Kitu kraštutinumu būtų visiškas Gailestingumo nepriėmimas reikštų
beviltiškumą ir liūdesį. Mokymo apie atsivertimu pagrįstą tikėjimą
į Dievo Gailestingumą šviesoje naujai išryškėja ir popiežiaus
Jono Pauliaus II pareikšti 2000 jubiliejiniais metais didieji
atsiprašymai už Bažnyčios narių praeities klaidas ir nusikaltimus.
Taip pat pranašiškai nuskambėjo Šventojo Tėvo pareiškimas pirmajai
naujojo tūkstantmečio Pasaulinei taikos dienai (2001 metų sausio
1-ajai): Nėra taikos be teisingumo, nėra teisingumo be atleidimo.
Aptardamas paskutiniąją popiežiaus Jono Pauliaus II kelionę į
Lenkiją, Vatikano laikarščio LOsservatore Romano redaktorius
Marijus Anjesas ją vadina savos rūšies naująja pradžia, nes
Šventojo Tėvo revoliucinės reikšmės mokymas apie Dievo Gailestingumą
kūrybingu būdu tarsi apjungė visas didžiąsias šio pontifikato
temas. Šis spektras apima Dievo apreikštų tiesų ir artimo meilės
skelbimą, pagarbą negimusiai gyvybei ir kiekvieno žmogaus laisvei
bei orumui, taip pat išmintingu požiūriu į demokratiją, rinkos
ekonomiką ir Europos integracijos procesą. (Pastaruoju atveju
Šventasis Tėvas aiškiai nurodė, kad kelyje į Europą neturi būti
prarastas tautinis savitumas ir krikščioniškosios tradicijos,
kurias reikia sąmoningai saugoti ir ginti.)
Savo kelionėje išaukštindamas paprastai vienuolei perduotą Jėzaus
mokymą apie Dievo Gailestingumą, taip pat melsdamasis populiariojoje
Zebžydovskio Kalvarijos šventovėje, Šventasis Tėvas tarsi norėjo
pabrėžti atsisakymą nuo 7-ajame ir 8-ajame dešimtmečiuose kartais
Bažnyčioje vyravusio pseudoteologinio ir pseudoistorinio intelektualizmo.
(Pastarasis, kai kur išlikęs iki šiol, rodo nepagarbą ir bando
diskredituoti per amžius susiformavusias nuoširdžiąsias liaudiškojo
pamaldumo formas.) Jis perspėjo, kad nuo Dievo nutolę šių dienų
žmonės, persiimdami klaidinga netramdomos laisvės ideologija,
stengiasi išvengti tiesos ir atsakomybės. Arogantiškai prisiimdamas
Kūrėjo teises, žmogus per genetinę manipuliaciją stengiasi įsiskverbti
į gyvybės slėpinį ir savavališkai nustatyti jos ribas.
Įvairiais būdais bandoma nutildyti Dievo balsą žmonių širdyse,
ir šios tendencijos tik stiprina vidinę tuštumą, kančias bei nerimą
dėl ateities, - perspėjo Šventasis Tėvas, pabrėždamas, kad negalima
atskirti artimo meilės nuo Dievo meilės. Šiandien, prasidedant
naujajam tūkstantmečiui, iš visų jėgų aš maldauju Bažnyčios sūnų
ir dukterų, visų geros valios žmonių niekada rūpinimosi savo artimu
neatskirti nuo Dievo meilės.
Mindaugas BUIKA
© 2002"XXI amžius"