Naujoji globalinė tvarka
negali būti atsieta nuo moralės principų
Savo kreipimesi Pasaulinei taikos dienai (minimai
sausio 1-ąją)
Popiežius priminė enciklikos Pacem in terris artėjantį 40-metį
ir jos idėjas
|
Palaimintasis Jonas XXIII
beatifikuotas
2000-aisiais šventaisiais metais |
Ateinanti sausio 1-oji kartu su
naujametėmis iškilmėmis ir Dievo Gimdytojos pagerbimu Katalikų
Bažnyčioje taip pat jau 36-ą kartą bus minima kaip Pasaulinė maldos
už taiką diena. Ta proga paskelbtame savo tradiciniame kreipimesi,
pavadintame Pacem in terris: nuolatinė užduotis, popiežius Jonas
Paulius II norėjo priminti savo pirmtako palaimintojo Jono XXIII
gerąjį raginimą išsaugoti visuotinę taiką. Šis raginimas, išreikštas
1963 metų balandžio mėnesį paskelbtoje enciklikoje Pacem in terris
(Taika žemėje), per pačią šaltojo karo kulminaciją, neprarado
aktualumo ir šių dienų pasauliui, sukrėstam tarptautinio terorizmo
bangos, kada ypač reikia globaliniu teisingumu paremtos taikos.
Esant atsinaujinusiai ginklavimosi varžybų plėtrai, kada nemažėja
pilietinių ir tarptautinių brolžudiškų konfliktų apimtis, kada
kuriamos naujos prieštaringos prevencinio karo teorijos, Šventasis
Tėvas primena būtinumą laikytis politikos srityje amžinųjų fundamentalių
vertybių bei visuotinai atnaujinti įsipareigojimą taikai. Tik
išmintingai įvertinant laiko ženklus ir pasiryžtant su atsidavimu
darbuotis bendrojo gėrio labui, yra įmanomas tikrasis tarpusavyje
kaip niekad glaudžiai susietos visos žmonių giminės taikus sambūvis.
Jonas Paulius II kreipimesi ragina kurti naujas globalinio valdymo
struktūras, kurios būtų grindžiamos visų žmonių orumo lygybe ir
skatintų jų pagrindinių teisių bei pareigų realizavimą.
Pažymėtina, kad 1963 m. balandžio 11 d., Didįjį ketvirtadienį,
paskelbta popiežiaus Jono XXIII enciklika Pacem in terris yra
pirmasis tokio pobūdžio Katalikų Bažnyčios dokumentas, kuris buvo
skirtas ne tik dvasinio luomo nariams, tikintiesiems, bet ir visiems
geros valios žmonėms. (Vėliau tokios nuostatos savo enciklikose
laikėsi ir kiti popiežiai.) Visi gali ir turi suprasti, kad patvari
taika yra įmanoma, jeigu yra grindžiama tiesa, kuriama vadovaujantis
teisingumu, gaivinama ir ugdoma artimo meilės veiksmais bei įgyvendinama
laisvės sąlygomis.
Istorinis kontekstas
ir paralelės su dabartimi
Popiežiaus Jono Pauliaus II laišką
būsimajai Pasaulinei ir taikos dienai gruodžio 18 dieną spaudos
konferencijoje pristatė naujasis Popiežiškosios teisingumo ir
taikos tarybos pirmininkas italas arkivyskupas Renatas Martinas,
kuris šiame poste pakeitė rugsėjo mėnesį mirusį vietnamietį kardinolą
Fransua Ksavjerą Ngujen Van Tuaną. Prieš tai 16 metų arkivyskupas
R.Martinas dirbo Šventojo Sosto misijos Jungtinių Tautų Organizacijoje
vadovu. Kalbėdamas apie Šventojo Tėvo kreipimąsi, kuriuo, kaip
minėta, siekiama pažymėti enciklikos Pacem in terris paskelbimo
40-metį, arkivyskupas pirmiausia pabrėžė tą istorinį kontekstą,
kuriame ji buvo pateikta pasauliui.
Vos prieš dvejus metus iki Pacem in terris paskelbimo, 1961-aisiais,
buvo pastatyta Berlyno siena, kuri simbolizavo komunistinio režimo
pančiais suvaržytos Rytų Europos atitvėrimą nuo likusio laisvojo
pasaulio.
Be to, septintojo dešimtmečio pradžioje galutinai subyrėjo kolonijinė
sistema Afrikoje ir Azijoje, kas sąlygojo naujų nepriklausomų
valstybių atsiradimą, o kartu ir sovietinio totalitarizmo pastangas
savo įtakai plėtoti šiame besivystančiame Trečiajame pasaulyje.
1962 metais, Sovietų Sąjungai dislokavus savo strateginį ginklą
vos už 80 mylių nuo Jungtinių Valstijų krantų - neseniai komunistinį
perversmą patyrusioje Kuboje, buvo susidariusi labai reali pasaulinio
branduolinio karo grėsmė. Tuo metu Romoje vyko II Vatikano Susirinkimas,
kuriame, be kita ko, buvo svarstomos Katalikų Bažnyčios galimybės
vesti dialogą su sparčiai besikeičiančiu šiuolaikiniu pasauliu.
Dabar bandoma ieškoti kokių nors paralelių tarp šių dienų bei
ankstesnių visuotinės reikšmės įvykių, ir jos nesunkiai atrandamos.
Buvusią geležinę uždangą pakeitė nauja siena tarp išsivysčiusių
industrinių valstybių, informacinės visuomenės ir to trečdalio
pasaulio gyventojų, kurių pajamos nesiekia ir dolerio per dieną
- dauguma kurių neturi netgi ko valgyti. Taigi totalitarinio komunistinio
Rytų bloko ir demokratinio Vakarų pasaulio priešpriešą pakeitė
kitokių civilizacijų sandūra, kurios apibrėžiamos skirtingais
ekonominio išsivystymo lygiais arba skirtingomis pasaulėžiūrinėmis
nuostatomis. Vietoje Kubos krizės dabar turime Irako krizę, o
šaltojo karo ideologines batalijas pakeitė prevencinio karo teorijos.
Panašiai kaip II Vatikano Susirinkimo metu, dabar vėl vis dažniau
girdime kalbant, jog, pasauliui atsidūrus pažiūrų aklavietėje
ir nežinant, kaip toliau gyventi, Bažnyčia turi aktyviau skelbti
savo socialinį mokymą ir ryžtingai reikalauti vadovautis moraliniais
principais tiek nacionalinės, tiek tarptautinės politikos mastu.
Popiežius Jonas Paulius II, savo kreipimesi komentuodamas Pacem
in terris mokymą, pažymi tą reikšmingą faktą, jog pasaulis,
nepaisant tam tikros dramatiškos padėties (o gal būtent dėl jos
- M.B.), vis labiau suvokia konkrečias dvasines vertybes. Žmonės
vis labiau suvokia, kad jų ryšys su Dievu, viso gėrio šaltiniu,
yra jų ir kaip individų, ir kaip socialinių būtybių gyvenimo tvirtas
pamatas ir aukščiausias kriterijus. Toks ryšys tarp dvasinių
vertybių geresnio suvokimo ir politinių to pasekmių ypač akivaizdus
taikos įtvirtinimo srityje.
Teisingai supratus taikos problemą, negalima ignoruoti klausimų,
susietų su moralės principais, ypač tokių, kaip pagarbos žmogaus
teisėms ir orumui, - sakė pristatydamas Jono Pauliaus II kreipimąsi
arkivyskupas R.Martinas. Čia gyvybiškai svarbus vaidmuo tenka
religijai, nes ji ryžtingai dėmesį sutelkia į tai, kas jai būdinga:
atsivėrimą Dievui, visuotinio broliškumo troškimą ir solidarumo
kultūros skatinimą, rašoma kreipimesi. Enciklikoje Pacem in
terris plačiai kalbama apie būtinumą nutraukti ginklavimosi varžybas
ne vien tik todėl, kad be nusiginklavimo taika lieka nuginkluota,
bet ir todėl, kad didžiulius ginklavimosi fondus (dabar kasmet
ginkluotei išleidžiama 800 milijardų dolerių!) galima būtų panaudoti
finansuojant tikrąją pažangą. Neįmanoma pasaulyje panaikinti
bado, kol kasmet šimtai milijardų dolerių skiriami ginklavimuisi,
- pabrėžė Popiežiškosios teisingumo ir taikos tarybos pirmininkas.
Pacta sunt servanda
Popiežius Jonas Paulius II savo
kreipimesi kalba ir apie enciklikos Pacem in terris pranašiškai
iškeltą žmogaus teisių gynimo nuostatą, kaip į XX a. pabaigos
pagrindinį politikos variklį. Įsitikinimas, kad visos žmogiškos
būtybės lygios savo orumu ir todėl visuomenė privalo prie šios
prielaidos priderinti savo struktūras, greitai davė pradžią žmogaus
teisių sąjūdžiams, kurie vienai didžiausių šiuolaikinės istorijos
varomųjų jėgų suteikė konkretų politinį pavidalą, - rašoma kreipimesi
Pasaulinei taikos dienai. - Šie sąjūdžiai, iš tikrųjų išplitę
jau visame pasaulyje, prisidėjo prie diktatoriškų valdymo formų
žlugimo, nes reikalavo pakeisti jas kitomis, demokratiškesnėmis,
didesnį tautos dalyvavimą laiduojančiomis formomis. Šios jėgos
davė pradžią 1989 metų įvykiams Rytų ir Vidurio Europoje, nulėmusiems
komunistinės sistemos žlugimą.
Visgi Šventasis Tėvas pripažįsta, kad iki galo nebuvo įgyvendinta
Jono XXIII vizija žmogaus teisėms suteikti visuotinį pobūdį. Tenka,
deja, konstatuoti, kad tarptautinė bendrija neretai svyruoja dėl
pareigos gerbti bei įgyvendinti žmogaus teises, - rašo jis savo
kreipimesi. - Matome, kaip veriasi nerimą kelianti praraja tarp
naujų teisių, skatinamų pažangios technologijos visuomenėse,
ir elementarių žmogaus teisių, kurios vis dar nepakankamai įgyvendinamos
ekonomiškai silpnuose regionuose. Popiežius nurodo, kad pirmiausia
jis turi omenyje žmogaus pagrindines teises į maistą, gyvenamąjį
būstą, teisę į tautos apsisprendimą ir nepriklausomybę. Jis perspėja,
kad likusi tokia didelė netvarka pasaulyje neišvengiamai sukelia
įvairaus pobūdžio įtampą ir konfliktus.
Jonas Paulius II pabrėžtinai primena, kad jeigu turtingos šalys
nori taikos, jos privalo įvykdyti savo įsipareigojimus, duotus
tarptautinėse konferencijose, ypač pažadus paremti vargingas valstybes.
Politiniai viršūnių susitikimai regioniniu ir tarptautiniu mastu
tarnauja taikai tik tuomet, kai prisiimtus bendrus įsipareigojimus
gerbia kiekviena pusė, -pažymi jis savo kreipimesi. Priešingu
atveju, konstatuoja Šventasis Tėvas, tokie susitikimai ir susitarimai
gali likti nereikšmingi ir tušti. O tada, kaip matome iš daugelio
tarptautinio gyvenimo pavyzdžių, žmonės pradeda abejoti politinio
dialogo naudingumu ir kaip nesutarimų sprendimo būdą vėl renkasi
jėgos metodus, tarp jų ir nepateisinamus terorizmo veiksmus.
Prisiimtų ir nevykdomų įsipareigojimų neigiami padariniai taikai
turėtų skatinti valstybių ir vyriausybių vadovus labai atsakingai
vertinti kiekvieną savo nutarimą, - aiškina Popiežius. Jis pažymi,
kad visais laikais turėjo būti laikomasi prisiimtų įsipareigojimų,
bet pažadus vargšams būtina laikyti ypač saistančiais. Įsipareigojimų
nevykdymas ekonomiškai silpnoms šalims yra didelė moralinė problema,
nes jose kyla didelis nusivylimas. Tai dar labiau išryškina pasaulyje
egzistuojantį neteisingumą dėl esamų nevienodų galimybių, ypač
kai parama neturtingiesiems dažnai nulemia ir jų padorią egzistenciją.
Dėl beviltiškumo visiškai prarandamas pasitikėjimas, kuris tarptautiniuose
santykiuose yra pamatinės vertės socialinis kapitalas.
Kad apimtas netvarkos pasaulis galėtų vėl gyventi laisvai, teisingai
ir saugiai, popiežius Jonas Paulius II siūlo tris būdus esamai
padėčiai sutvarkyti. Pirmiausia jis dar kartą primena bendrąjį
Bažnyčios mokymą, kad visuomeniniai reikalai negali būti atsieti
nuo moralės principų. Palaimintasis Jonas XXIII savo enciklikoje
Pacem in terris taip pat nepritarė tiems, kurie teigė, jog politika
yra visiškai atskirta nuo moralės ir yra pavaldi vieninteliam
intereso kriterijui. Politika yra žmogaus veikla, todėl ji pavaldi
moraliniam sprendimui, - rašoma kreipimesi Pasaulinei taikos
dienai. Visuomeninis gyvenimas nevyksta už moralinio vertinimo
ribų, todėl pasaulinė politika negali būti savotiškoje laisvojoje
zonoje, kurioje dorovės įstatymas neturi jokios galios.
Kitas neatidėliotinai spręstinas klausimas įtvirtinant naujus
pasaulinės tvarkos pavidalus yra sutelkimas dėmesio į visuotinių
žmogaus pareigų veiksmingą vykdymą. Esmė ta, kad, 1948 metais
priėmus Visuotinę žmogaus teisių deklaraciją, kuri iš esmės buvo
svarbus žingsnis kelyje į teisinių valdymo struktūrų kūrimą, nebuvo
pakankamai akcentuojamos iš to kylančios pareigos. O juk būtent
pareiga nužymi ribas, kurių teisėms nevalia peržengti, kad jos
nevirstų savivale, - pabrėžia popiežius Jonas Paulius II. - Didesnis
visuotinių žmogaus pareigų įsisąmoninimas labai pasitarnautų taikai,
nes suteiktų moralinį pamatą bendram dalykų tvarkos pripažinimui,
kuri nepriklauso nuo kokio nors individo ar grupės valios.
Pagaliau Šventasis Tėvas pateikia savo esminį pasiūlymą visiems
bendromis jėgomis kurti naują visos žmonių šeimos organizacinę
struktūrą, kuri laiduotų tarp tautų taiką bei santarvę ir tuo
pačiu skatintų jų visapusišką pažangą. Jis iš karto pažymi, kad
šio jo siūlymo nereikia laikyti kvietimu kurti kokio nors darinio
- globalinės supervalstybės. Juk dar visų savo galimybių neišnaudojo
ir Jungtinių Tautų Organizacija, kurią popiežius Jonas XXIII laikė
patikima priemone taikai pasaulyje išlaikyti bei įtvirtinti.
Kaip neseniai pastebėjo Vatikano valstybės sekretorius kardinolas
Andželas Sodanas, Šventasis Sostas svarsto galimybę tapti tikruoju
Jungtinių Tautų nariu (dabar turimas nuolatinio stebėtojo statusas).
Taigi kalbėdamas apie naują pasaulio organizacinę struktūrą,
Šventasis Tėvas turi omenyje tęsimą ir gilinimą jau dabar vykstančių
procesų, kurie atitinka skaidrumo bei patikimumo poreikį visose
viešojo gyvenimo srityse, taip pat ir tarptautinio politinio
autoriteto mastu.
Artimųjų Rytų konfliktui
spręsti ir kovai su terorizmu reikalinga nesavanaudiška politika
Tarp konkrečių problemų, kurias
sprendžiant popiežius Jonas Paulius II siūlo taikyti naująjį moralios
politikos metodą, yra padėtis Artimuosiuose Rytuose ir ypač Šventojoje
Žemėje, kurią apibrėžia kaip dramatišką. Tiek JAV, tiek Vatikanas,
tiek patys Izraelio vadovai pripažįsta, kad Šventosios žemės teritorijoje
turi taikiai egzistuoti dvi valstybės - žydų Izraelis ir arabų
Palestina. Nepaisant to, per pastaruosius dvejus metus dėl tebesitęsiančio
prievartinio konflikto žuvo beveik 2,5 tūkstančio žmonių. Diena
po dienos, metai po metų griežtas abipusis atmetimas ir tiesiog
begalinė smurto bei keršto grandinė kol kas suardo bet kokius
mėginimus pradėti kalbėtis apie tikrąsias problemas, - teigė
Šventasis Tėvas.
Šis konfliktas sukėlė ir ekonominę suirutę, ypač Vakariniame Jordano
krante. Čia vidutinės gyventojų pajamos minėtų dvejų metų laikotarpiu
sumažėjo beveik tris kartus (nuo 2000 iki 700 dolerių), apie 70
proc. darbingų palestiniečių neturi jokio pajamų šaltinio ir 1,8
mln. (daugiau kaip pusė) gyventojų savo egzistenciją palaiko tik
humanitarinės paramos dėka. Izraelio ekonominiai nuostoliai yra
mažesni, tačiau taip pat juntami, ypač finansinėje srityje, ryškus
ir žmonių psichologinis nuovargis nuo nesibaigiančių teroristinių
išpuolių. Todėl akivaizdžiai reikia suderinti tarptautinės bendrijos
pastangas, siekiant įvesti Artimuosiuose Rytuose taiką, tačiau,
kaip pripažįsta Jonas Paulius II, įvairių valstybių skirtingi
interesai šio regiono ir taip labai keblią padėtį daro dar dramatiškesnę.
Tiesiogiai nekaltindamas nė vieno konflikto dalyvio, Šventasis
Tėvas perspėja, jog kol atsakingi pareigūnai nėra pasirengę nuoširdžiai
peržiūrėti savo valdžios taikymo būdų bei rūpintis savo tautų
gerove, tol bus sunku įsivaizduoti, kaip būtų įmanoma pasistūmėti
taikos link. Ši pastaba, matyt, vienodai taikytina tiek kraštutinę
nesutaikomos kovos poziciją užėmusiai Arielio Šarono vadovaujamai
Izraelio vyriausybei, tiek ir ypač korumpuotai bei nesugebančiai
susitvarkyti su savo teroristinėmis grupėmis Jesiro Arafato politinei
palestiniečių administracijai. Brolžudiškas karas, kasdien drebinantis
Šventąją Žemę ir supriešinantis jėgas, aiškiai rodo, kaip reikia
vyrų ir moterų, įsitikinusių, jog politika turi remtis pagarba
žmogaus orumui bei teisėms. Tokia politika būtų visiems nepalyginti
naudingesnė negu nuolatinis konfliktinės situacijos palaikymas,
- tvirtina popiežius Jonas Paulius II. Tokie palinkėjimai yra
naudingi žinant sausio mėnesį planuojamus rinkimus tiek Izraelyje,
tiek Palestinos autonominėje savivaldoje. Tačiau Izraelyje vyraujant
griežtos politikos nuotaikoms, atrodo, rinkimus vėl laimės A.
Šarono vadovaujama Likhud partija, o Palestiniečių autonomijos
vadovybė kaip paprastai dėl susidariusių aplinkybių rinkimus
nukels į neapibrėžtą ateitį.
Popiežius Jonas Paulius II savo laiške Pasaulinei taikos dienai
paminėti daugiau neminėjo jokių konkrečių tarptautinių problemų,
nesvarstė išsamiau nei tarptautinio terorizmo grėsmės, nei JAV
siekių įveikti jį karinėmis priemonėmis, iškeliant vadinamąją
prevencinio karo koncepciją. Tačiau spaudos konferencijoje, kai
buvo pristatomas šis dokumentas, atsakydamas į žurnalisto klausimą
arkivyskupas R.Martinas pripažino, kad po 2001 m. rugsėjo 11-osios
įvykių tarptautinio terorizmo vėžio auglys pasauliui kelia didžiausią
grėsmę, ypač jo stabilumui ir saugumui. Arkivyskupas taip pat
pažymėjo, kad reikia stengtis nuginkluoti terorizmą palaikančius
ir masinio naikinimo ginkluotę turinčius režimus, tačiau pasitelkus
Jungtinių Tautų Organizacijos sistemą, o ne vienašališkais veiksmais.
Be to, Popiežiškosios teisingumo ir taikos tarybos pirmininkas
sakė, kad prevencinis karas yra iš esmės agresijos aktas, o ne
gynybos priemonė, ir todėl jai netinka teisingo karo apibrėžimas.
Kiekviena valstybė turi teisę gintis nuo užpuolimo, - patikslino
arkivyskupas R.Martinas. - Bet tai turi būti tikras užpuolimas,
o ne užpuolimo tikimybė. Jau kelis mėnesius Vatikano vadovai,
tarp jų ir kardinolas A.Sodanas, gana skeptiškai vertina JAV prezidento
Džordžo Bušo grasinimus pradėti prevencinį karą prieš Irako diktatorių
Sadamą Huseiną. Tačiau, daugelio stebėtojų nuomone, būtent minėtas
arkivyskupo R.Martino pareiškimas buvo kaip niekad aiškus ir nedviprasmiškai
griežtas.
* * *
Baigdamas savo kreipimąsi Pasaulinei
taikos dienai, popiežius Jonas Paulius II dar kartą primena prieš
40 metų paskelbtos enciklikos Pacem in terris palikimo reikšmę,
ypač joje iškeltą užduotį visiems geros valios žmonėms kurti
naujus visuomenės santykius, vadovaujantis tiesa, teisingumu,
meile ir laisve. Šventasis Tėvas taip pat išreiškė viltį, jog
Pacem in terris keturiasdešimtosios metinės bus tinkamai paminėtos
bažnytinėse bendruomenėse naujomis ekumeninio ir tarpreliginio
pobūdžio iniciatyvomis. Šios iniciatyvos bus atviros visiems,
trokštantiems sulaužyti skiriančius barjerus, sutvirtinti abipusės
meilės saitus, geriau vieniems kitus suprasti ir atleisti visiems,
iš kurių buvo patirta neteisybė.
Mindaugas BUIKA
© 2002"XXI amžius"