Dvasinės riterystės kelyje
Interviu su Lietuvos Caritas generaliniu direktoriumi
kun. Robertu Grigu
|
Kun. Robertas Grigas
su Panevėžio "Caritas" užimtumo centro vaikais
adventinės akcijos "Gerumas mus vienija" atidaryme |
Prašau trumpai paminėti
jūsų gyvenimo esminius įvykius, tarti keletą žodžių apie vaikystę
Leipalingyje, šeimą, apsisprendimą pasirinkti kunigystę.
Gimiau 1960 metais Dzūkijoje, Leipalingyje, medikės ir mokytojo
šeimoje, 1978 metais baigiau vidurinę mokyklą, įstojau į Vilniaus
valstybinio pedagoginio instituto Užsienio kalbų fakultetą. Didžiausi
(iki šiol nepraėję) vaikystės ir paauglystės "susižavėjimai"
buvo geografija, biologija, istorija ir literatūra, o nemėgstamiausi
dalykai - deja, visi tikslieji mokslai... Apie 1975 metus įsitraukiau
į katalikų pogrindžio veiklą (Eucharistijos bičiulių būrelius),
pradėjau gauti ir platinti pogrindžio spaudą. Tikėjimo persekiojimas,
pažintis su daugeliu puikių dvasinės rezistencijos žmonių, poreikis
ginti Bažnyčią bei Lietuvą, iš tėvų namų atsineštas sąmoningas,
neformalus religingumas skatino mąstyti apie kunigystę kaip apie
galimą savo ateities pasirinkimą. Tą nuostatą dar sustiprino išbandymai
ir Dievo pagalbos patirtys priverstinės tarnybos sovietų armijoje
(Kazachstane) metu - 1982-1984 metais.
Prisiminkite žmones, turėjusius įtakos jūsų asmenybės
formavimuisi. Kokia tai įtaka? Kokie tų žmonių vardai, pavardės?
Teko skaityti apie kun.J.Zdebskį. Koks jo vaidmuo jūsų kelyje?
Be abejo, pirmiausia tai tikintys ir Lietuvą mylintys tėvai, jų
pastangos ugdyti vaikams teisingumo jausmą ir žmogiškąjį kilnumą,
skatinusį nonkonformizmui. Didelę įtaką darė senelių ilgesio kupini
pasakojimai apie tėvynės laisvės šventę 1918-1940 metais, apie
herojišką partizaninį pasipriešinimą, kurį žmonės prisiminė visai
ne tokį, kokį mums vaizdavo sovietų mokykla ir propaganda. Taip
pat mamos dainuotos partizanų dainos, kurių ji mokėjo labai daug
ir kuriose tilpo visa tikroji, neiškreipta Lietuvos pokario istorija
bei tautos aspiracijos. Jaučiu, kad labai veikė mano asmenybės
formavimąsi religinės, pogrindžio ir grožinės romantinės literatūros
knygos, kurių rasdavau tėvo bibliotekoje, filmai apie indėnus
ir panašūs, su pasipriešinimo blogiui idėjomis, į kuriuos tėvai
tikriausiai sąmoningai nusivesdavo. Kun. Juozas Zdebskis mano
paauglystėje kunigavo kaimyninėje Šlavantų parapijoje, burdavo
pogrindžio jaunimo grupes, stengėsi ugdyti ne vienpusiškai angažuotus
"antikomunistinius kovotojus", o platų bendražmogišką
ir krikščionišką dvasingumą, kaip atsvarą totalitarizmo prievartai.
Didžiausią poveikį darė kunigo asmeninio gyvenimo pavyzdys - jo
žodžiai nesiskyrė nuo darbų (pats du kartus buvo nuteistas ir
kalintas dėl vaikų katechizavimo), gyveno asketiškai - kukliai
ir neturtingai, visiškai atsidavęs žmonių - vargšų, ligonių, suklydusiųjų,
tikėjimo ieškančiųjų - reikalams. Kiti moksleiviškais ir studijų
metais sutikti žmonės, kuriems esu dėkingas už savo gyvenimo vertybes
ir kryptį, - senutė auklė Juzė Jekentienė, auginusi brolį ir mane
(nes tėvai turėdavo eiti į darbą), neįgali nuostabios inteligencijos
buvusi tremtinė Julija Ūselytė iš kaimyninio Savanorių kaimo,
tuometis Kybartų klebonas kun. Sigitas Tamkevičius, sesuo Nijolė
Sadūnaitė, mane kunigystei pogrindyje rengęs kun. Antanas Šeškevičius,
SJ, kun.Rokas Puzonas, pas kurį gyvenau, slapta rengdamasis kunigystei
ir daugybė kitų puikių Dievo žmonių. Taip pat darė pozityvią įtaką
ir bendraamžiai, idealizmo kupinas jaunimas, su kuriuo kartu augome,
dalyvavome Bažnyčios ir patriotinėje veikloje.
Gal turite nuo vaikystės iki šiol neišsipildžiusių svajonių?
Kokios jos?
Turiu "nepasotinamą" svajonę, kuri šitoje, kaip teologai
sako, "šiapusinėje" tikrovėje niekad galutinai nebus
išpildyta - t.y. su Dievo pagalba išgelbėti savo sielą, susidoroti
bent su ryškiausiomis savo ydomis ir prisidėti prie kilnesnės
Lietuvos ir kilnesnio pasaulio kūrybos. Ta intencija pagal galimybes
stengiuosi organizuoti humanitarinę ir viešo problemų kėlimo paramą
Čečėnijos ir Tibeto laisvės bylose, "Caritas" socialiniuose
projektuose.
"Mažesnės" svajonės - keliauti tiek po Lietuvą, tiek
po pasaulį (jei tai be sąžinės priekaištų susiderintų su kokiu
naudingu darbu); išleisti savo literatūrinės kūrybos knygų; išmokti
groti gitara - muzika įtaigiau galima perteikti idėjas, vertybes,
kurias brangini.
Kokie nemalonūs, skausmingiausi prisiminimai iš jūsų patirties?
Skausmingiausi prisiminimai bei patirtys tiek iš sovietmečio,
tiek iš dabarties, be abejo, yra susiję su organizuoto blogio
(kaip popiežius Jonas Paulius II vadina, "blogio struktūrų")
puolimu prieš visa tai, kas yra tavo gyvenimo šerdis - nelygstamą
kiekvieno žmogaus asmens orumą, dvasines vertybes, laisvę, grožį.
Pagal Vladimirą Vysockį, "Ja ne liubliu cholodnogo cinizma/,
Uverennosti sytoj i ješčio/ Kogda čužoj moji čitajet pisma/ Zagliadyvaja
mne čerez plečo" (Aš nepakęsiu ciniškumo šalto,/ Taip pat
sotaus tikrumo savimi,/ Kai skaito svetimas man skirtus laškus,
/ Per petį žvilgčiodamas slapčiomis). Visada skaudu prisiminti
tas Dievo dovanotas progas, kur galėjai būti geresnis, kilnesnis
- ir nebuvai. Kita vertus, toks skausmas yra gera paskata nepraleisti
progų ateityje.
Ar esate kategoriškas, griežtas sau bei pavaldiniams?
Manau, kad nesu per griežtas nei sau, nei pavaldiniams. Stengiuosi
žiūrėti šiek tiek ironiškai tiek į savo, tiek į kitų užimamus
postus, visuomeninius statusus, į "kovas dėl vietos po saule",
nes akivaizdu, kokie sąlyginiai visi šitie dalykai Dievo, Amžinybės,
gyvenimo visumos, mirties akivaizdoje. Tačiau kai kas nors įerzina,
pvz., paliečia esmines vertybes, būna, kad "pratrūkstu".
Tuomet galiu būti kategoriškas.
Kokie jūsų keistini įpročiai ar pomėgiai?
Įprotis vėluoti, nepakankamas nusistatytos dienotvarkės laikymasis,
galėčiau mažiau kalbėti, įdėmiau kitų klausytis. Taip pat reikėtų
tvirčiau laikytis darbų ir pareigų prioritetų - pirma svarbiausieji,
paskui ne tokie svarbūs dalykai. Kai bendravime su žmonėmis atsiranda
įtampos ir nuoskaudos, turėčiau išmokti mažiau karščiuostis, parodyti
kur kas daugiau kantrybės. Reikia save įpratinti nedelsti pripažįstant
ir atitaisant pastebėtas klaidas.
Kiek trunka jūsų darbo diena? Kokie pagrindiniai jos momentai?
Darbo dieną tenka padalyti į kelis "gabalus", kurie
neretai persipina, nes yra susiję savo esme. Tai darbas pagrindinėje
darbovietėje - "Lietuvos Caritas" centre (Lietuvos Vyskupų
Konferencijos paskyrimu šiuo metu esu šios sociopastoracinės pagalbos
organizacijos generalinis direktorius), asmeninis dvasinis gyvenimas
ir sielovadinė tarnystė bažnyčioje, visuomeniniai įsipareigojiami
(talka Ateitininkų federacijai, krikščioniškos dvasios kultūros
renginiams ir leidiniams). Dieną "įrėmina" ryto ir vakaro
malda (šv.Mišias šiokiadieniais dažniausiai aukoju vakare), darbas
"Caritas" centre trunka nuo 9 val. iki 17 val. (neoficialiai,
pagal konkrečių projektų poreikius neretai būna ir pora valandų
ilgiau). Namuose dažnai iki 24-02 val. užbaiginėjami "Caritas",
visuomeniniai ar kūrybiniai darbai. Manau, kad tai ne itin sveikas
gyvenimo būdas, ir nuteikiu save užbaigti darbo dieną 23 val.
ir anksčiau pradėti. Esu turbūt vis dėlto labiau "pelėda",
negu "vieversys".
Ar esate apdovanotas už drąsą, nuopelnus valstybei ar
darbą "Caritas"?
Esu gavęs Sausio 13-osios medalį iš prof.Vytauto Landsbergio ir
III laipsnio Vyčio kryžių iš prezidento Valdo Adamkaus (už dalyvavimą
dvasinėje rezistencijoje sovietmečiu).
Esate Ateitininkų federacijos Tarybos narys. Kaip esate
susijęs su jaunimo veikla?
Galima pasakyti, kad jaunimo sielovada yra mano "pirmoji
meilė", nes praktiškai su ja užaugau nuo pogrindinių Eucharistijos
bičiulių būrelių, per tiesioginę pastoraciją dirbant Kiauklių,
Labanoro, Kietaviškių, Kaišiadorių parapijose 1987-1991 metais
iki Atgimimo metų intensyviausios veiklos ateitininkų stovyklose,
"akademijose" (kursuose), leidžiant moksleivių ateitininkų
laikraštį "Jaunystės vizija". Kiek Viešpats duoda jėgų
ir išmanymo, į tą veiklą esu įsitraukęs ir dabar.
Man įdomus jūsų požiūris į taupymą, turtingą buitį, darbo
aplinkos komfortą.
Požiūrį paveldėjau iš romantiškų vaikystės knygų, kurios turtą
vertino įtariai (plg. tą patį V.Vysockį - "...Kto bez stracha
i uprioka,/ Tot vsegda ne pri dengach" (Kas be priekaišto
ir baimės,/ Visada be pinigų). "Būti be priekaišto ir be
baimės" - viduramžių riterystės idealas. Taigi manau, jei
broliai kunigai, mūsų dvasiniai vadovai, taip pat ir politikai
gyventų paprastesniuose namuose ir važinėtų pigesnėmis mašinomis,
žmonių dvasinio atgimimo, paties reikalingiausiojo, reikalui būtų
kur kas labiau pasitarnauta. Pats taupyti nemoku - gal tai ir
nėra girtina savybė, bet taip jau yra. Gyvenu nuo algos iki algos.
Visada yra daugiau poreikių (pvz., ką būtinai reiktų šelpti),
negu turiu lėšų, taigi jų dažnai pristinga. Džiaugiuosi tuo -
sakyčiau, būtų tikrai gera pastoracija, jei pas kunigą įsilaužę
vagys sunkiai surastų ką išsinešti... Komfortas - darbo ir buities
priemonės turi būti paprastos, tinkamos savo paskirčiai atlikti,
nebrangios.
Ką manote apie atvirumą - ar tai privalumas, ar trūkumas?
Neabejoju, kad tai nuostabi žmogiška savybė, nuo kurios mus, deja,
atpratino okupacijų metai, vertę žmones slapstytis ir apsimetinėti.
Tai tikrai laisvo ir oraus žmogaus savybė, kurią turime susigrąžinti.
Atvirumo reiškimąsi galėtų riboti nebent moraliniai ir etiniai
motyvai - jei aiškiai numatoma iš to kam nors kilsianti žala.
Ar esate padaręs gyvenime klaidų? Kaip ilgai tai lieka
jūsų mintyse, širdyje? Kaip bandote jas taisyti? O gal stengiatės
greičiau pamiršti?
Krikščioniškoji būties samprata sako, kad klaidų (dvasine, sakraline
prasme) nėra padaręs tik vienas žmogus - Kristaus Motina, Mergelė
Marija, dėl Dievo jai numatytosios misijos šventumo. Savo kaltes
ir klaidas prisimenu ilgai - tai yra savaime, specialiai nesistengiu
nei prisiminti, nei užmiršti. O taisyti bandau pagal katekizmą
- "... nuodėmes prisiminti, už jas gailėtis, pasiryžti jų
nebekartoti, jas išpažinti, už jas atsilyginti ir taisytis".
Atsilyginti ir taisytis reikia pagal kalčių rūšį ir jų padarytą
realią žalą.
Teko girdėti apie jūsų poezijos vakarą Kardinolo V.Sladkevičiaus
muziejuje. Ar seniai rašote eiles? Kokia tema artimiausia jūsų
sielai?
Eiles rašau nuo 1975 metų. Pagrindinė, įvairiais žanrais ir formom
vis prasiveržianti tema, sakyčiau, yra Grožio, Prasmės, tam tikros
dvasinės riterystės ilgesys; troškimas to, kas "už horizonto",
ko nevisiškai čia turime - tiktai atšvaitus, nuojautas - ir ko
nenumalšinamai ilgisi žmogaus širdis.
Ar dažnai paklausiate savęs, koks jūsų gyvenimo tikslas,
prasmė? Ar esate laimingas dabar čia, Lietuvoje, tarp jus supančių
žmonių, savo darbo vietoje?
Jaučiu, kad iš esmės klausimą dėl gyvenimo tikslo ir prasmės esu
išsprendęs, savo sielos gelme ir protu priimdamas kaip gyvenimo
pilnatvę ir tiesą Kristaus mokymą Katalikų Bažnyčioje. Dažnai
klausiu savęs, kaip tiksliau turiu išreikšti kadienybėje tai,
ką tikiu. Esu tikrai laimingas Lietuvoje, niekur nenoriu iš jos
važiuoti, kaskart naujai atrandu be galo romantišką, poetišką
ir mistišką jos žmonių, kultūros, gamtos ir istorijos grožį. Net
klausiu savęs, ar ne per mažai turiu misionieriškos dvasios -
juk katalikų kunigai važiuoja į Afriką, į Kazachiją patarnauti
ten gyvenantiems broliams, vyksta į studijas užsienyje. Lietuvoje
jaučiu tokią harmoniją ir pilnatvę, kad natūraliai manęs visai
netraukia važiuoti iš jos kažkur kitur gyventi. O darbas ir žmonės
aplink - kaip ir visas gyvenimas: būna nuostabių gėrio, sėkmės
patirčių, būna sunkių momentų. Visa tai reikalinga, jei leidžiame,
kad Dievas mus tuo ugdytų.
Kupiname veiklos jūsų gyvenime ryškios kelios kryptys.
Kam teikiate prioritetą artimiausioje ateityje?
Su "Caritas" bendradarbiais esame pradėję keletą svarbių
projektų srityse, kur ypač gilios dvasinės ir socialinės žaizdos
(pvz., pagalbos skurstančioms šeimoms programa, reabilitacijos
buvusioms prostitutėms projektas). Tikimės, kad mūsų pastangos
prisidės prie teigiamų pokyčių ir tendencijų ateities Lietuvos
visuomenėje.
Jei Viešpats palaimins, turiu planų sutvarkyti ir galbūt išleisti
kai ką iš savo kūrybos.
Kalbėjosi Regina ŽUKAUSKIENĖ
Kaunas
© 2002"XXI amžius"