Arkivyskupo Mečislovo Reinio
kelio į altorių garbę fragmentai
|
Arkivyskupas Mečislovas
Reinys (1884 -1953) |
Gruodžio 1 dieną naujus
liturginius metus Raudondvario Šv. Kūdikėlio Jėzaus Teresės bažnyčia
pradėjo pagerbdama Dievo tarną arkivyskupą Mečislovą Reinį, kurio
50-osios mirties metinės bus minimos 2003 m. lapkričio 8 d. Pranešimą
apie arkivysk. M.Reinį skaitė dr. Aldona Vasiliauskienė. Linkime
istorikei dr. A.Vasiliauskienei, parašiusiai ne vieną studiją
apie arkivyskupą, sėkmingai tęsti tyrinėjimus, nepailstant keliauti
po Lietuvos miestus bei miestelius ir kuo plačiau paskleisti žinias
apie Dievo tarną arkivyskupą Mečislovą, kad mūsų visų darbai ir
maldos padėtų kuo greičiau išvysti jį altorių garbėje.
1922 metų spalį Kaune
vyko Lietuvių katalikų mokslo akademijos (LKMA) steigiamasis susirinkimas.
1936 metais II LKMA suvažiavime vienas jos ideologų prelatas Aleksandras
Dambrauskas-Jakštas kalbėjo, kad suvažiavimo uždavinys ,,nušviesti
šių dienų dvasinę kultūros krizę. Tačiau ta krizė vis kitokiais
aspektais vargina mus ir šiandien. LKMA nariai ieškojo ir ieško
kelių bei būdų, galinčių sumažinti dvasinę kultūros krizę. Vienas
iš tokių ieškotojų buvo LKMA pirmosios Centro valdybos mokslinis
sekretorius, vėliau akademikas arkivyskupas M.Reinys.
Ryškus, kupinas pasiaukojimo arkivyskupo
Mečislovo Reinio gyvenimo kelias: nuo vikaro iki arkivyskupo,
nuo pedagogo gimnazijoje iki profesoriaus Lietuvos (vėliau Vytauto
Didžiojo) universitete; nuo profesoriaus iki Lietuvos katalikų
universiteto steigėjo ir šios institucijos rektoriaus kanclerio;
nuo tuo metu itin reikalingų populiariai parašytų mokslinių straipsnių
iki išsamių darbų ir studijos ,,Rasizmo problema, nuo mokslininko
iki Lietuvių katalikų mokslo akademijos akademiko; nuo žymaus
visuomenininko iki užsienio reikalų ministro. Visose srityse M.Reinys
sugebėjo pasiekti aukštumų. Tačiau tos aukštumos nebuvo karjeristo,
dažniausiai sietino su egoizmu, kelias. Jis nepavargdamas kantriai
ir atkakliai ėjo ėjo meilės Dievui, tėvynei ir žmonėms keliu,
likdamas ištikimas savo idealams net ir tada, kai tas kelias vedė
nuo įkaito kančių Lukiškių, Daugpilio ir Smolensko kalėjimuose
1919 metais iki suėmimo 1947 m. birželio 12 d. Išlaikytas daugiau
kaip pusę metų Vilniaus požemiuose, buvo nuteistas aštuoneriems
metams, išvežtas į Vladimiro kalėjimą, kuriame 1953 m. gruodžio
8 d. užbaigė kančias.
Kiekviena arkivysk. M.Reinio gyvenimo diena buvo kupina aktyvios
veiklos, skleidžiant ne tik žodžiu, bet ir asmeniniu pavyzdžiu
Dievo meilę, kuriant gėrį bei grožį, teikiant džiaugsmo bei žinių,
rūpinantis bei puoselėjant jaunimą, galvojant apie tautos ateitį
ir valstybės suklestėjimą. Arkivyskupo M. Reinio pavyzdys labai
reikalingas šiandien bėdų bei vargų nukamuotoje ir tebekamuojamoje,
dvasiškai skurstančioje Lietuvoje. Tad turime kuo plačiau skleisti
apie jį žinias, turime žinoti, kam galime melstis, ko galime prašyti
užtarimo, stebuklo. O jie taip reikalingi beatifikacijos bylai
- kėlimo į altorių garbę bylai pagreitinti. Ne veltui dabar
jau šviesios atminties ilgametis LKMA pirmininkas prof. kun. Antanas
Liuima, SJ, ne kartą yra kalbėjęs, kad mūsų, lietuvių, tauta yra
apsileidusi (trūksta maldų ir darbų), todėl tiek mažai turime
oficialiai pripažintų asmenų altoriaus garbėje: šventąjį Kazimierą
ir Palaimintąjį Jurgį. O juk kiekvienoje giminėje yra šventojo
vardo nusipelnęs už katalikiškas idėjas kankintas lageriuose
bei kalėjimuose, deja, nežinomas. Tad gal mums šventieji nebereikalingi?!
Kam apskritai reikalingi šventieji? Į šį klausimą atsakymo paieškosime
kunigo Stasio Ylos darbuose. Jis rašė: ,,Šventieji neskelbiami
tik tam, kad būtų skelbiami. Netgi sulaikomos bylos tokių kandidatų,
kurie pakankamai šventi, bet kurie šių dienų pasauliui neturi
ko svarbesnio pasakyti. Bažnyčiai užtenka šventųjų, ir nėra prasmės
jų dauginti be pagrindo. Šventieji eina į dangų ir be beatifikacijos.
Beatifikuotų šventųjų reikia tikinčiųjų bendruomenei, kad turėtų
realių dabarties pavyzdžių, kaip siekti šventumo. Galima
pasidžiaugti, kad 2000 m. gegužės 7 d. Romoje, Koliziejaus aikštėje,
Popiežius paskelbė 114 lietuvių kankinių, papildžiusių XX amžiaus
pasaulio martirologijos knygą. Kas yra kankinys? Pasiremsime Vatikano
dokumentais kuriuose rašoma, kad kankinys yra tas, kuris laisve,
krauju ir gyvybe paliudija savo įsitikinimų ir tikėjimo tvirtumą.
Tarp paskelbtųjų kankinių ir arkivyskupas M. Reinys. Tad galima,
kaip jau minėta, melstis ne tik už jį, bet ir jam, prašant malonių
bei stebuklų, kurie ir pagreitintų beatifikacijos bylos eigą.
M. Reinys gimė 1884 m. vasario 5 d. Madagaskaro vienkiemyje, tarp
Daugailių ir Antalieptės. (Tad po metų galima bus arkivyskupą
M. Reinį pagarsinti jam skirtais 120 metų jubiliejiniais renginiais.)
Jis buvo jauniausias vienuolikos vaikų šeimoje. Mečiukas nuo mažens
buvo maldingas: vienmečiams mėgo sakyti pamokslus, buvo labai
gabus ir godus mokslui. Aukso medaliu baigęs Rygos gimnaziją bei
labai gerai Vilniaus kunigų seminariją, gavo valdžios stipendiją
studijoms Petrapilio dvasinėje akademijoje. Čia jis studijavo
trylika įvairių dalykų. Itin jį sužavėjo prof. kun. P. Bučio,
MIC, dėstoma apologetika. Petrapilio dvasinėje akademijoje dėstė
ir daugiau lietuvių: K. Jaunius, J. Matulaitis, A. Dambrauskas,
Maironis, J. Baltrušaitis ir kiti.
1907 m. birželio 10 d. M. Reinys buvo įšventintas kunigu. Pirmąsias
šv. Mišias laikė Daugailių bažnyčioje. M. Reinio bičiulis kun.
Juozapas Čepėnas primicijų pamoksle nusakė jo veiklą ateityje
akcentavo, kad jauno kunigo laukia profesūra, kad jis rengs
darbininkus ir sielų ganytojus parapijoms. Studijuodamas Petrapilio
dvasinėje akademijoje, nuo 1907 metų įsijungė į spaudos darbą
(bendradarbiavo net 23-uose laikraščiuose ir žurnaluose). Rašė
filosofijos, religijos, pedagogikos, psichologijos ir visuomenės
klausimais, palaikė ir rėmė bičiulio Prano Dovydaičio leidžiamus
žurnalus. M. Reinio studija ,,Rasizmo problema tai pirmas bandymas,
apimantis visą rasizmo problemą iki tol Europos ir Amerikos
literatūroje panašaus pobūdžio veikalo nebuvo. Šia knyga M. Reinys
vienas pirmųjų atsiliepė į popiežiaus Pijaus XI 1938 m. balandžio
13 d. paskelbtą dekretą, kuriuo buvo pasmerktos aštuonios rasistinės
tezės.
Petrapilio dvasinėje akademijoje už disertaciją ,,Krikščionybės
pasirodymas daug prisidėjo prie dorovės kilimo (1909) gavęs magistro
laipsnį, tolesnėms studijoms išvyko į Vakarus. Mat jis buvo susitaręs
su jau minėtu bičiuliu J. Čepėnu, kad mokslui lėšų gaus iš jo,
o baigęs ir pradėjęs dirbti leis į Vakarus studijuoti kunigą Juozapą
padengs jo mokslo kaštus.
Belgijoje, prie Liuveno universiteto esančiame Filosofijos institute,
ketverių metų studijas (studijavo net 20 disciplinų) apvainikavo
filosofijos daktaro laipsniu, kurį gavo už disertaciją ,,Vladimiro
Solovjovo dorovės pagrindai. Vėliau žinias gilino Gamtos mokslų
fakultete, o apologetiką, klausydamas ir kitokius kursus, studijavo
Strasbūre (1913-1914). Į Lietuvą sugrįžo Pirmojo pasaulinio karo
išvakarėse, sukaupęs gausų žinių bagažą, mokėdamas devynias kalbas.
P. Aleksa rašė: ,, Siekdamas tikslo, M. Reinys neturėjo kokios
nors ypatingos paramos. Studijas baigė tik savo prietelio, o dar
labiau savo geležinio pasiryžimo ir taupumo dėka. Teko išsižadėti
dažnai ir skanesnio kąsnio, ir geresnio drabužio, ir linksmesnės
pramogos. Visa tai buvo aukojama mokslo reikalams.
Aštuonerius metus (1914-1922) Vilniuje dirbdamas vikaru, kapelionu,
pedagogu, įsijungdamas į visuomeninę veiklą, rado laiko ir moksliniams
darbams. Jo rūpinimasis jaunosios kartos auklėjimu jau Vilniuje
pradeda skleistis dviem veiklos kryptimis: praktine ir moksline.
M.Reinys rašė: ,,Daug yra įdomių dalykų margajame pasaulyje, bet
pats įdomiausias dalykas žmogus. Jam faktinai yra kuriamas ir
tarnauja mokslas. Žinoma, su tokia pagarba atsiliepiant apie žmogų,
turima galvoje žmogus, kuris supranta savo kilnius uždavinius
ir siekia juos įgyvendinti, kuris yra sąmoninga, kilni asmenybė.
Žmogaus kilnumas ir įdomumas eina iš jo dvasinės pusės
Didelį
dėmesį M. Reinys skyrė iniciatyvai, turinčiai svarbios reikšmės
žmonijos istorijoje. ,,Iniciatyva eina iš kurio nors asmens ir,
be to, eina spontaniškai, ne prievartos būdu, bet savu noru. Paprastai
iniciatyvą lydi tam tikras ryžtingumas, tvirtesnis nusistatymas
sumanytąjį veiksmą pradėti, tęsti iki laimingo baigimo. Mokyklos,
labdarybės įstaigos, meno kūriniai, mokslo pažanga tai vis iniciatyvos
vaisius.
Vilniuje būsimasis Dievo tarnas tiesiogiai patyrė tikrąjį bolševizmą
praktiškai. 1919 metų vasarį jis buvo suimtas bolševikų mat
kalbėjo Nepriklausomybės Akto pirmųjų metinių minėjime. Sėdėjo
Lukiškių kalėjime, vėliau su kitais, kaip įkaitas, buvo kalintas
Daugpilio bei Smolensko kalėjimuose. Įkaitus iš Vilniaus į Daugpilį
varant pėsčiomis ir sustojus nakvynei netoli M. Reinio gimtųjų
vietų, jis galėjo pabėgti, bet atsisakė nenorėdamas, kad dėl jo
nukentėtų sargybinis rusas.
Vėliau M. Reinys rašys: ,,Teko pamatyti ir patirti keletą kalėjimų,
tačiau galų gale visa tai išėjo į naudą
teko patirti, kaip kiti
žmonės gyvena ten, kur yra sunkiausios bausmės vieta;
daugiau
branginti savo ir kitų žmonių laisvę, geriau įvertinti brutalios
prievartos bjaurumą, geriau atjausti Dievo sutvertojo pasaulio
gražumą ir malonumą. Šių pamokų ir už didelius pinigus neatiduočiau.
Kaune kuriant Lietuvos universitetą, M. Reinys buvo pakviestas
ekstraordinariniu profesoriumi vadovauti Teorinės psichologijos
katedrai Teologijos filosofijos fakultete (reikia pasakyti,
kad jis dar 1921 metais buvo išvertęs iš rusų kalbos Čelpanovo
psichologijos vadovėlį, kūręs lietuvišką psichologijos terminiją;
šiuo vadovėliu mokyklose buvo naudojamasi I Respublikos laikotarpiu).
1931 metais tautininkams siaurinant Teologijos filosofijos fakultetą
ir panaikinus Psichologijos katedrą, M. Reinys kurį laiką buvo
atleistas iš pareigų, o paskui dirbo tik privatdocentu, kol sovietai
universitetą uždarė.
1925 m. rugsėjo 25 d. 1926 m. balandžio 21 d. M. Reinys ėjo
užsienio reikalų ministro pareigas. Užsienio reikalų ministro
postas tai aukščiausia M. Reinio politinės veiklos išraiška.
Būtina priminti, kad jis, kaip aktyvus Krikščionių demokratų partijos
narys, 1915 metais parašė jos naują programą, kuri 1917 metais
buvo išspausdinta Vilniuje. Jis įsitraukė į diskusijas dėl žemės
reformos, pritardamas kun. Mykolo Krupavičiaus parengtam projektui.
1926 m. balandžio 5 d. Šventasis Tėvas Pijus XI jį paskyrė tituliniu
Tiddi vyskupu ir Vilkaviškio vyskupo Antano Karoso padėjėju
koadjutoriumi.
M. Reinys Lietuvos katalikų universiteto kūrėjas 1932 metais
Apaštališkojo Sosto patvirtintas jo rektoriumi kancleriu, deja,
tautininkų valdžia universiteto atidarymą atidėjo neribotam laikui.
Vyskupas kantriai laukė ir tikėjo, kad katalikiškas universitetas
bus atidarytas, deja, nesulaukė.
M.Reinio, Palaimintojo Jurgio mokinio ir bendražygio, veiklos
plotmei nustatyti pateiksime pavyzdį iš jo veiklos Amerikoje,
kur vyskupas 1937 metais Kunigų vienybės kvietimu lankėsi per
vasaros atostogas. Jo įtemptą darbą pailiustruosime faktais. Per
porą mėnesių aplankė 52 parapijas, pasakė 67 pamokslus, dalyvavo
penkiuose seimuose, ALRKF kongrese, Lietuvių dienose, susitikimuose
su parapijiečiais. Salėse pasakė 46 kalbas. Su vysk. M. Reinio
atvykimu į Čikagą buvo pradėtas iškilmingas Lietuvos krikšto 550
metų jubiliejinis minėjimas, kuriame aktyviai dalyvavo vysk. M.
Reinys: aukojo iškilmingas šv. Mišias, sakė pamokslus, kalbėjo
renginiuose. Ne kartą jis pasisakė prieš besiplečiančią bolševikinę
ideologiją, kalbėjo apie svarbiausią jos akcentą - bedievybę bei
jos vaisius dorovės stoką. Vyskupas ne tik akcentavo idėjinės
kovos su bolševizmu būtinybę, bet ir nurodė įvairius būdus bei
priemones, kaip užkirsti kelią žmonių sąmonės nuodijimui idėjomis,
kurias skleidžia komunistai. Jis rašė ir kalbėjo apie Katalikų
akciją, apie Dievo malones kiekvienam, tik reikia, kad žmogus
nebūtų nerangus, rašė ir kalbėjo apie Dievo žmogui duotus dvasios
gabumus.
1940-1947 metais M. Reinys - vėl Vilniuje. Tai paskutinis ir pats
sunkiausias ganytojo gyvenimo laisvėje laikotarpis. Čia išryškėjo
dvi arkivyskupo veiklos kryptys: santykiai su lenkais ir santykiai
su okupantais (rusais bei vokiečiais). Tam reikėjo geros diplomatijos
bei politinės orientacijos. Šias savybes M. Reinys ugdė savyje,
remdamasis krikščioniškąja morale nuo mokslo dienų, tad neatsitiktinai
jo bičiulis filosofijos dr. kun. J.Čepėnas, žinodamas šias savybes,
siūlė jam sutikti užimti Vilniaus arkivyskupo padėjėjo pareigas.
Iš Vilkaviškio į Vilnių atvykusiam arkivyskupui trijų aukštų arkivyskupijos
rūmuose neatsirado vietos. Tad iš pradžių jis apsigyveno Pilies
gatvėje (Bernardinų skersgatvio kampas, antras aukštas, šalia
,,Lietuvaitės valgyklos; ten gavo du didelius kambarius), vėliau
(apie 1941 m. gegužės pradžią) jį pasikvietė kun. Kristupas Čibiras
į savo dviejų pereinamų kambarėlių butą Šv. Mikalojaus bažnyčios
klebonijoje.
Praskrendančiam rusų lėktuvui numetus bombą ant Šv. Mikalojaus
bažnyčios klebonijos, žuvo kun. K. Čibiras, sužeistas M. Reinys.
Pasveikęs arkivyskupas persikėlė į Pilies gatvės 8-ą namą pastatą,
priklausiusį ordinarui. Tačiau iš šešių kambarių įsikūrė tik dviejuose,
esančiuose antrame aukšte.
Arkivysk. M. Reinys gerai žinojo arkivyskupo R.Jalbžy-kovskio
klastingą būdą, prievartinį gyventojų lenkinimą, lietuvių kunigų
nušalinimą nuo tikybos reikalų, lietuviškų pamaldų mažinimą, lenkų
kunigų, nemokančių lietuvių kalbos, siuntimą į lietuviškas parapijas,
prievartinį vaikų katechizavimą lenkiškai.
1942 m. kovo 22 d. gestapui suėmus arkivysk. R. Jalbžykovskį ir
ištrėmus į Marijampolę pas marijonus, M. Reinys, kaip apaštalinis
administratorius, perėmė arkivyskupijos valdymą. Kokius svarbius
darbus suspėjo atlikti?
Akcentuotina, kad jis sugebėjo atgaivinti nacių uždarytą Vilniaus
kunigų seminariją (rektoriumi buvo paskirtas Ladas Tulaba), parinkti
lietuvišką profesūrą. Po pusmečio seminarija vėl buvo uždaryta,
bet M. Reinio pastangų dėka ir vėl gautas leidimas toliau veikti.
Arkivysk. M. Reinys įvedė liturgijos pakeitimų, padėjo daug pastangų,
kad Vilniaus kraštas visiškai nesulenkėtų: jis tirpdė storus lenkiškumo
ledus, gynė ir plėtė lietuvių teises Vilniuje, arkivyskupijos
bažnyčiose.
Reikėjo visas parapijos bažnyčias aprūpinti lietuviais kunigais.
Pamažu bažnyčiose šv. Mišios pradėtos aukoti lietuvių kalba.
Jūsų Eminencijos mintį tas atgaivinimas turįs būti įvykdytas.
Dėl to nuolankiai prašau Jūsų Eminenciją perduoti Šventajam Tėvui
mano nužemintą prašymą, kad mane atleistų iš Vilniaus arkivyskupijos
Apaštališkojo administratoriaus pareigų - šis M.Reinio prašymas
nebuvo patenkintas.
1944 m. rugpjūčio 8 d. į Vilnių sugrįžus arkivysk. R. Jalbžykovskiui
arkivysk. M. Reinys sutiko jį šiltai, perdavė savo pareigas ir
parodė tikro krikščioniškumo pavyzdį. Tačiau visa, ką arkivysk.
M. Reinys buvo padaręs lietuviams, gudams ir kitų tautybių katalikams,
R. Jalbžykovskis mėgino ,,atitaisyti, atstatyti seną padėtį,
sugrąžinti lenkams jų ,,pažeistas teises, o arkivysk. M. Reinys
nuo visų darbų vėl buvo nustumtas.
R. Jalbžykovskis arkivyskupiją valdė tik penkis mėnesius. Jį areštavo
NKVD, apkaltino talkininkavimu lenkų partizanams, daugiau kaip
mėnesį išlaikė kalėjime, o paleistas iš kalėjimo jis repatrijavo
į Lenkiją. Tad arkivysk. M. Reinys 1945 metais antrą kartą perėmė
Vilniaus arkivyskupijos valdymą (lietuvišką arkivyskupijos dalį).
Kartu su R. Jalbžykovskiu prasidėjo ir lenkų kunigų emigracija.
Daug parapijų liko be kunigų. Itin sunki padėtis buvo Baltarusijoje
iki kunigo reikėjo važiuoti 100 ir daugiau kilometrų.
Arkivysk. M.Reiniui nuolat reikėjo aiškinti okupacinei valdžiai
dėl bolševizmą bei ateizmą kritikuojančių straipsnių periodinėje
spaudoje (Laisvoji Lietuva) vokiečių okupacijos metais, kuriuose
jis liudijo nuo Dievo nutolusių asmenų prievarta brukamo ateizmo
bei valstybės sunkią, netgi beviltišką padėtį. Okupacinei valdžiai
buvo itin neparanki kritika arkivysk. M. Reinio pamoksluose už
religinių apeigų trukdymą, draudžiamą poilsį sekmadienį, darvinizmo
bei marksistinės filosofijos kritiką ir kitus sovietinės valdžios
,,autoritetą menkinančius dalykus. 1999 metais Vilniaus pedagoginio
universiteto leidžiamame mokslinių darbų ,,Istorija 39-ame tome
paskelbti trys arkivysk. M.Reinio dokumentai jo raštai Liaudies
komisarų tarybai, liudijantys arkivyskupo rūpinimąsi savo ganomaisiais.
Jis rašo raštus žinodamas, kas gali grėsti jam pačiam.
1944 m. rugsėjo 3 d. arkivyskupo raštas apie tikėjimo tiesų
skleidimo būtinumą pradžios ir vidurinėse mokyklose, tikėjimo
svarbą žmogaus gyvenime; 1944 m. rugsėjo 14 d. rašte prašoma,
kad lietuviškuose Raudonosios armijos daliniuose būtų leidžiama
atlikinėti įvairius religinius patarnavimus. Arkivyskupas ryžtingai
pasipriešino valdžios tikslui įkurti bažnyčių komitetus, kurie
vadovautų tikinčiųjų bendruomenei ir būtų pavaldūs DŽDT vykdomiesiems
komitetams.
Įsitikinę, kad neprivers arkivyskupo paklusti ir bendradarbiauti,
1947 m. birželio 12 d. NKVD M. Reinį suėmė. Reikia pasakyti, kad
arkivyskupu M. Reiniu KGB domėjosi jau 1940-1941 metais. Jo bylos
,,Agentūrinėje medžiagoje, saugomoje Ypatingajame archyve, šiam
laikotarpiui priklauso penkių agentų vienuolika pranešimų, iš
kurių matyti trys pagrindinės kryptys, dominusios sovietinį saugumą:
pamokslai, lietuvių ir lenkų dvasininkų tarpusavio santykiai ir
asmeninis arkivyskupo požiūris į sovietinę valdžią ir jos vykdomą
politiką.
Po ilgų tardymų arkivysku-pas M.Reinys buvo nuteistas ir 1947
metų pabaigoje išgabentas į Vladimiro kalėjimą, kuriame 1953 m.
lapkričio 8 d. užbaigė kalinio kančias. Palaidotas Vladimiro kalėjimo
kalinių kapinėse, bendrame kape.
Lietuvai žengiant pirmuosius nepriklausomybės žingsnius, šviesaus
atminimo žurnalistė Aldona Kudžmaitė drauge su kun. Edmundu Paulioniu
ir buvusiu politiniu kaliniu Viktoru Petkumi važiavo į Vladimirą.
Deja, lietuviai tegalėjo atiduoti tik pagarbą bendram kalinių
kapui ir parvežti žemės saują. Arkikatedros kankinių koplyčioje,
žemiau arkivyskupo biusto, palaidotas simbolinis karstas su žemėmis.
Simbolinis kapas yra Daugailių bažnyčios šventoriuje, žemių kapsulė
saugoma ir Daugailių pagrindinės mokyklos muziejuje, kuriame sukaupta
nemaža medžiagos apie arkiv. M.Reinį.
Pateiksime kelių arkivysk. M.Reinį pažinojusių, su juo bendravusių
asmenų pamąstymus apie šį Dievo tarną.
Dr. kun. J. Čepėnas rašė: ,,Žinodamas, kaip karštai mylėjo savo
Tėvynę, rūpinausi pargabenti jo palaikus į savo numylėtą žemę.
Visur rašiau, prašydamas leidimo pargabenti jo kaulus, jei ne
į Vilnių, tai nors į Daugailių parapijos kapines, kur ilsisi jo
tėvai. Bet, deja, jokio atsakymo net negavau. Taip pat rūpinosi
tuo ir jo giminės, bet viskas veltui. Jokio net atsakymo negavo.
Mūsų pastangos liko tuščios, bet jo darbai neliks tušti. Kaip
Kristaus garbė prasidėjo nuo Kryžiaus, taip ir jo prasidės nuo
kalėjimo. Ir kaip kryžius, buvęs gėdos ženklas, tapo garbės ženklu,
taip pagarsės ir Vladimiro kapinės, kurios priglaudė jo kūną,
nes tai buvo tikras savo pašaukimo kankinys.
1954 metais ,,Aiduose K. Aleksa rašė: ,,Jis paliko savo kraštą
ir šį pasaulį tikrai su šviesaus lietuvio, idealaus kunigo bei
vyskupo, didelio visuomeninio irklininko, nepalaužiamos energijos
veikėjo, tauraus patrioto ir didelio idealisto aureole
Jis išnyko
iš gyvųjų tarpo... Ateis diena, kai grius niūriųjų kalėjimų užtvaros,
tėvynė nusimes geležinius pančius, bet didžiojo irklininko arkivyskupo
M. Reinio jau nebebus. Ten, Rusijoje, niekas neatieškos jo garbingų
palaikų ir nepastatys ant jo kapo lietuviškojo stiliaus kryžiaus.
Jo šviesi ir siela, tačiau nelaiminga asmenybė, jo išvaryta darbo
vaga, jo šventumo aureolė, reikia spėti, ilgam laikui pasiliks
daugelio lietuvių atminimuose ir širdyje, jo vardą minės Lietuvos
istorija.
Vokietijos užsienio reikalų ministerijos tarėjas Gotholdas Štarkė,
Vladimiro kalėjime metus kalėjęs kartu su arkivysk. M. Reiniu,
rašė: ,,Jo laikysena yra tikro Bažnyčios šventojo laikysena
Jo
autoritetas sklido pro kalėjimo sienas iš vienos griežtai izoliuotos
celės kiton
Aš pats gavau daug iš šios prakilnios asmenybės,
kurioje jungėsi tvirtas tikėjimas, didelis mokslas, krikščioniškoji
meilė ir nusižeminimas.
Anglas Frankas Kelly arkivyskupą taip charakterizavo: ,,Arkivysk.
M. Reinys turėjo veidą, tarytum iš marmuro nukaltą. Jis daug meldėsi,
buvo nepaprastai ramus ir jo negąsdino tardytojų grasinimai ir
prievarta
Jis paprastai ramiai melsdavosi rytą ir vakarą, visuomet
stovėdamas, ir vienas vaikščiodavo pratybų metu nuolatos melsdamasis
Jis nešiojo kryželį po rūbais ant kaklo. Kai tik jo reikalai būdavo
blogi, jis išsiimdavo kryželį ir į jį pasižiūrėdavo
Kun. Juozas Šalčius rašė: Arkivyskupas Reinys visur ir visuomet
buvo pareigingas ir principingas. Nepripažino kompromisų kovoje
už tiesą. Santykiuose su žmonėmis buvo nuoširdus, kuklus, nusižeminęs
ir altruistas. Asmeniniame gyvenime didelis asketas. Turtų nesukrovė,
bet knygai, spaudai ir šelpimui pinigų negailėjo. Daugelio nuomone
arkivyskupas M. Reinys ryškiausia žvaigždė po Palaimintojo Jurgio
Matulaičio. Nors M. Reinys buvo apdovanotas ypatingu taurumu,
tačiau per visą gyvenimą jį lydėjo dideli sunkumai.
1929 metais, tada dar vyskupo M. Reinio A. Vaičiulaičiui išsakytos
mintys, nepraradusios svarbos, sakyčiau, netgi itin aktualios
ir šiandien. Vyskupas kalbėjo: ,,Kur mokyklose dirba aiškiai nusistatę
prieš religiją arba indeferentai, tada negalima laukti religingumo
iš auklėtinių. Taip buvo rusų mokyklose, iš dalies ir dabar. Todėl
tenka džiaugtis, kai imama rūpintis katalikiškomis mokyklomis.
Prieš religinį sumenkėjimą matome stojant katalikiškas organizacijas.
Labai svarbu, kad katalikų visuomeninis ir organizacinis susipratimas
didėtų.
Bet vis dėlto per spaudą yra skelbiama daug kenksmingų liberališkų
idėjų. Jos pradeda krikdyti pačius inteligentus. Todėl Katalikų
veikimas turėtų stipriai suorganizuoti savo spaudą.
Gaila, jei reikia pastebėti, kad senesniosios kartos inteligentų
religinis susipratimas pašlijęs. Ypač jie nesupranta, jog sąmoningas
katalikas turi būti ir visuomenininkas
Svarbu, kad katalikų visuomenė
dar labiau susiorganizuotų.Turi būti nustatytos idėjos į katalikų
gyvenimą dabartiniu laiku, sudaryta katalikiškoji opinija.
Pirmųjų krikščionybės amžių kankiniai gyvybės kaina yra paliudiję
tikėjimą, dorinį gyvenimą ir Kristaus mokslo pranašumą. Jų ginklas
buvo meilė, tiesos dvasia ir gyvybės auka, jie daigino naujas
krikščionybės atžalas. Į šių Kristaus tiesos ir lietuvybės liudytojų
gretas yra išsirikiavę ir daugelis mūsų žymiųjų asmenybių, kūrusių
savo tautos gyvenimą ant laisvės, dorinių dėsnių ir šviesios ateities
pagrindų. Ne vienas jų krauju palaistė svetimas žemes, jų kaulais
nusėtos Sibiro platybės, kalėjimų požemiai. Tačiau jų darbai,
pažymėti kankinystės liudijimo vaisiais, nedingo pasėta sėkla
leidžia atžalas, tampančias gyvenimo, valstybinės laisvės ir religijos
rentinio ąžuolais.
Arkivysk. M.Reinys, prieš 62 metus pradėjęs kalbėti tikintiesiems
iš Vilniaus arkikatedros apie Dievo Meilės neišsenkamumą, tautos
išlikimo būtinumo sąlygas dorovę ir dvasingumą, sulaukė toje
pačioje Arkikatedroje pasekėjų dvasininkų, sugebančių iškelti
į valstybinį lygmenį dorovės ir dvasingumo problemas, nurodančių
būdus, būtinus šioms problemoms spręsti. Jie dirba įsiklausydami
į prieš pusę amžiaus (1951 m.), žuvus vienam kaliniui, arkivysk.
M.Reinio pasakytus žodžius: ,,Neliūdėkite, nukankintieji kovoja
drauge su mumis
Jie stiprina mūsų gretas. Tebus pašlovinti nenusilenkę
prieš netiesą. Jie gyvena amžinai.
Dr. Aldona VASILIAUSKIENĖ
© 2003 "XXI amžius"