Dėl Lietuvos galimybių
apsiginti nuo svetimo kapitalo politinės invazijos
Kreipimasis į Valstybės saugumo departamentą,
Specialiųjų tyrimų tarnybą ir Generalinę prokuratūrą
Per kelerius pastaruosius metus
Lietuva padarė didelę pažangą, integruodamasi į euroatlantines
struktūras. Tai mums suteikia aiškią perspektyvą bei saugumo jausmą.
Tačiau kartu atsiranda akstinas nusiraminti, kad Lietuvai jau
nebegresia pavojai, kurie aiškiai įvardyti Nacionalinio saugumo
pagrindų įstatyme. Atsiranda pagunda galvoti, kad Rusija nebeturi
Lietuvoje jokių specifinių politinių ir ekonominių interesų, keliančių
pavojų mūsų šalies nacionaliniam saugumui, ir nebeieško galimybių
jiems įgyvendinti. Mūsų įsitikinimu, tai būtų itin pavojinga klaida.
Deja, ši klaida jau daroma. Prezidento rinkimų kampanijoje matydami
vis stiprėjantį Rusijos kapitalo veikimą Lietuvos politiniame
gyvenime ir Lietuvos teisėsaugos institucijų neryžtingumą, mes
keliame klausimą: ar Lietuva yra pajėgi apsiginti nuo rusiško
kapitalo politinės invazijos?
Šių motyvų vedini, kreipiamės į jus, prašydami ištirti, ar ligšiolinėje
Rolando Pakso veikloje nėra politinės korupcijos požymių. Pagrindą
tokiam tyrimui inicijuoti teikia tai, kad R.Pakso politinės veiklos
finansavime dominuoja būtent rusiškas kapitalas, o visa eilė R.Pakso
veikų, kurias jis darė eidamas oficialias pareigas, kelia įtarimų,
kad buvo piktnaudžiaujama tarnybine padėtimi, stengiantis patenkinti
Lukoil ir kitų užsakovų iš Rusijos interesus.
Pateikiame sąrašą epizodų, kurių seka mums kelia nerimą ir skatina
minėtus įtarimus ir kurių Lietuvos teisėsaugos institucijos dar
nėra deramai ištyrusios ir oficialiai įvertinusios:
1.Iš daugkartinių publikacijų spaudoje yra žinoma, kad pagrindiniais
2002 metų R.Pakso politinės kampanijos rėmėjais yra skandalingai
pagarsėjusios Status ir Avia Baltika kompanijos, kurių ryšiai
su Rusijos buvusios KGB ir karinėmis struktūromis yra visiems
gerai žinomi. Lietuvos teisėsaugos institucijos iki šiol neatsakė
į didelę svarbą Lietuvos nacionaliniam saugumui turintį klausimą,
ar R.Pakso rinkimų kampanija per šias įmones nėra finansuojama,
siekiant Lietuvos interesų sąskaita patenkinti vienokius ar kitokius
Rusijos politinius bei ekonominius interesus?
2. Iš pastarųjų publikacijų spaudoje paaiškėjo, kad R.Pakso rinkimų
kampanijai dirba ir žinoma Rusijos įvaizdžio firma Al Max, su
kuria sutartis yra sudariusi ta pati Avia Baltika. Kyla klausimas,
į kurį turėtų atsakyti teisėsaugos ir saugumo specialistai, ar
šie patarėjai dirba tik dėl komercinių interesų, ar turi ir kitų,
pavyzdžiui, politinių užduočių?
3. R.Pakso rinkimų štabo ataskaitoje apie gautą finansinę paramą
yra nurodyta daug privačių rėmėjų - Lietuvos Respublikos piliečių,
kurie R.Pakso rinkimų kampaniją yra, tariamai, parėmę sumomis,
siekiančiomis iki 5-10 tūkst. litų. Beveik akivaizdu, kad didžioji
dalis taip įregistruotos paramos gauta ne iš šių piliečių, o,
pažeidžiant įstatymus, iš kitų šaltinių. Teisėsaugos institucijos
turėtų išsiaiškinti, kiek tokios paramos yra gauta iš šaltinių,
tiesiogiai susijusių su rusišku kapitalu.
4. Prisimenant 1999 metų R.Pakso veiklą, jam būnant Lietuvos Respublikos
ministru pirmininku, tenka priminti, kad, sprendžiant Mažeikių
naftos dalinio privatizavimo reikalus, R.Pakso veikla daugelyje
epizodų sutapo su Lukoil kompanijos interesais. Lukoil kompanija
dėjo dideles pastangas, kad Lietuvos Vyriausybė nepasirašytų sutarčių
su Williams kompanija. Bet koks delsimas jiems buvo naudingas,
nes Mažeikių naftos finansinė padėtis vis blogėjo, ir buvo akivaizdu,
kad tokiomis aplinkybėmis Williams kompanija reikalaus vis didesnių
įsipareigojimų iš Lietuvos pusės, todėl atsiras vis daugiau tikimybių,
kad Lietuvai nebeužteks politinės valios sutarčiai pasirašyti.
R.Paksas derybas vilkino ir sabotavo, apgaudinėdamas ir Prezidentą,
ir parlamentinę daugumą, kuri sudarė ir rėmė jo vadovaujamą Vyriausybę.
Štai tik keletas panašių epizodų.
1999 metų rugsėjo mėnesį paskelbtas ministro pirmininko R.Pakso
interviu (Tėvynės Sąjungos žinios, Nr.1 (63)), kuriame sakoma:
Jau galime pasidžiaugti atliktais darbais - pasiekta didelė pažanga
derybose su Williams kompanija, sprendžiamas Baltarusijos skolų
už elektros energiją klausimas.
Pasiteisino Vyriausybės sprendimas santykiams su Williams spręsti
sudaryti specialią derybų grupę, kurios pagrindinis tikslas -
reikalauti kaip galima geresnių sąlygų Lietuvai. Galiu tik pagirti
sėkmingai dirbančius mūsų derybininkus. Sutartis priimtina abiem
pusėms, baigiama rengti ir artimiausiu metu turi būti pasirašyta.
Pabrėžiu, patenkintos abi pusės - ir Lietuvos, ir Williams.
Galingos investicijos į Mažeikių naftą leis modernizuoti šią
įmonę, kuri turi realias perspektyvas tapti viena galingiausių
tokio pobūdžio įmonių Europoje. Patys suprantate šio klausimo
svarbą.
Tariamoji pažanga derybose pasireiškė sąlygų Lietuvai bloginimu
(žr.Seimo narių grupės 2002 m. rugsėjo 16 d. pareiškimą generaliniam
prokurorui bei G.Vagnoriaus analizę Valstiečių laikraštyje,
2002 01 12) ir R.Pakso Vyriausybės 1999 m. spalio 5 d. įstatymų
pasiūlymais Seimui, kuriais šie pabloginimai buvo įteisinti. Po
dviejų savaičių, 1999 m. spalio 19 d., R.Paksas ir E.Maldeikis,
turėdami jų prašytas įstatymų pataisas, pasirašė Vyriausybės nutarimą
Nr.1154 - įgaliojimą ministrui S.Kakčiui parafuoti keturias pagrindines
sutartis su Williams, kurių esminėms nuostatoms ši Vyriausybė
pritaria. Iškart po to, bet ne prieš pasirašydamas, E.Maldeikis
atsistatydino, su juo ir finansų ministras J.Lionginas, o premjeras
R.Paksas, žodžiais deklaruodamas atsistatydinimą, to nepadarė
ligi pat spalio 27 dienos, siekdamas net ir tokiu sabotažu sutrukdyti
Lukoil nepalankios sutarties pasirašymą, kurio paskutinė data
buvo numatyta spalio 29 dieną.
Visiškai neryžtinga ir neprofesionali R.Pakso Vyriausybės politika,
tvarkant valstybės finansus, taip pat buvo naudinga Lukoil kompanijai.
Po Rusijos krizės senkant Lietuvos biudžeto pajamoms, R.Pakso
Vyriausybė delsė mažinti valstybės išlaidas, todėl jau rugpjūčio-rugsėjo
mėnesiais finansų rinkose kilo panika ir abejonės, ar Lietuvos
Vyriausybė sugebės vykdyti savo finansinius įsipareigojimus, todėl
grėsmingai pakilo Vyriausybės vertybių popierių palūkanos. Delsiant
užbaigti derybas su Williams, darėsi aišku, kad Mažeikių naftos
apyvartinio kapitalo trūkumui padengti Vyriausybė turės ieškoti
vis didesnio kiekio lėšų, kurios būtų paskolintos įmonei, ir jų
dydis augo su kiekviena uždelstų derybų diena. R.Pakso Vyriausybės
nusikalstamas neveiklumas darėsi pavojingas ne tik Mažeikių naftai,
bet ir visai Lietuvai, o naudingas Lukoil, kuriam chaosas valstybėje
buvo reikalingas, norint sustabdyti Williams investicijas.
Lietuvos teisėsaugos ir saugumo institucijos turėtų ir šiuo aspektu
įvertinti 1999 metų R.Pakso veiklą, vadovaujant Lietuvos Vyriausybei,
- kiek tokioje sabotažinėje veikloje (neveiklume) buvo sąmoningo
noro pasinaudoti tarnybine padėtimi, kad būtų patenkinti Lukoil
interesai, ir kiek tokiai veiklai turėjo įtakos kiti ekonominiai
bei geopolitiniai Rusijos interesai ir Rusijos struktūros?
5. Pasirašius sutartis su Williams dėl Mažeikių naftos dalinio
privatizavimo ir pradėjus dirbti A.Kubiliaus Vyriausybei, tęsėsi
naujojo valdytojo derybos su Lukoil kompanija dėl žaliavos pirkimo
ir Būtingės terminalo panaudojimo naftos eksportui. Lukoil kompaniją
konsultavo geri jos atstovo I.Paleičiko pažįstami R.Paksas ir
E.Maldeikis, tuo itin šiurkščiai pažeisdami prieš korupcijos pasireiškimus
nukreiptas prevencines Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybės
tarnyboje įstatymo penktojo skirsnio principines nuostatas. Derybų
taktika iš Rusijos kompanijos pusės vėl buvo vilkinimas, o galų
gale atsisakymas parafuoti jau parengtą sutartį, vis tęsiant ir
demonstruojant Lietuvai priklausančios įmonės nepelningumą. Tokiai
taktikai, matyt, pritarė konsultantai R.Paksas ir E.Maldeikis,
o ji išreiškė ne Lietuvos, bet Lukoil interesus.
6. Po 2000 metų Seimo rinkimų sudarius vėl R.Pakso vadovaujamą
Vyriausybę, ji nepadėjo nei Mažeikių naftai, kurioje vis dar
turėjo valdantį akcijų paketą, nei valdytojos Williams Lietuva
pastangoms gauti sutartį dėl ilgalaikių naftos žaliavos tiekimų.
Kai derybos nebe su Lukoil, o su nauju perspektyvesniu partneriu
Jukos pažengė į priekį, visoms politinėms jėgoms pritariant,
ir buvo paskirta sutarties su Jukos parafavimo diena, premjeras
R.Paksas tą pačią dieną antrą kartą atsistatydino. Ne po parafavimo,
bet prieš jį, taigi sandorio sudarymo procesas buvo sutrikdytas.
Galima manyti, kad ir tai buvo daroma sutartimi nepatenkintos
Lukoil kompanijos interesais, jeigu sutrukdymas, vilkinimas
būtų galėjęs palikti Lukoil vilčių, kad ji nebus dar sykį nušalinta
nuo taikinio - Mažeikių naftos.
Šių epizodų sąrašą galima tęsti ir toliau, pavyzdžiui, keliant
klausimą, kodėl R.Pakso labui Rusijos valdžios pastangomis visai
neseniai buvo taip lengvai nutraukta baudžiamoji byla Chanty-Mansijske,
kas darė įtaką, kad nėra tiriamas unikalus įstatymų pažeidimas
iš R.Pakso vadovavimo Vilniaus miesto savivaldybei laikų, - neteisėtas
šimto milijono litų nesumokėjimas į valstybės biudžetą.
R.Pakso politinių veiksmų (ir neveikimo) epizodų seka, aiškiai
rodanti, kaip glaudžiai jo veikla susijusi su Rusijos kompanijų
ar platesniais Rusijos interesais, visiškas R.Pakso nesiskaitymas
su priemonėmis savo politinėje veikloje ir nebaudžiamumas (lyg
turint galingus užtarėjus), mus verčia su nerimu klausti, kaip
šio laiško pradžioje, ar Lietuva yra pajėgi apsiginti nuo rusiško
kapitalo politinės invazijos?
Jeigu ligšiolinė R.Pakso veikla ir toliau liks teisiškai neįvertinta,
kas gali garantuoti, jog mūsų šalis bus apsaugota nuo to, kad
Rusija, į Lietuvos politinį gyvenimą investavusi 10-15 mln.
litų, Lietuvos valstybei nedarys neteisėtos užvaldymo įtakos (nepaisant
to, kad Lietuva bus ir NATO, ir ES narė).
Mes suprantame, kad šis mūsų atviras laiškas jus, Valstybės saugumo
departamento, Specialiųjų tyrimų tarnybos ir Generalinės prokuratūros
vadovus, stato į keblią padėtį. Tokių klausimų savo darbe jūs
iki šiol nenagrinėjote. Negerai būtų atsakyti, kad mūsų samprotavimai
nenurodo tiksliai į kodeksuose numatytus nusikaltimų požymius
ir paragrafus, vienas tinka bet kuriuo atveju - BK 285 straipsnis
apie piktnaudžiavimą tarnyba, o mūsų vieši samprotavimai apie
rusiško kapitalo grėsmę gadina santykius su Rusija. Bet mes, būdami
savo valstybės piliečiais, negalime tylėti. Tikimės, kad ir jums
užteks pilietiškumo mūsų įvardijamas problemas svarstyti valstybiškai
principingai ir teisiškai kompetentingai, įsigilinant ir į atitinkamus
paragrafus.
Andrius Kubilius,
Jurgis Razma,
Rasa Juknevičienė,
Vytautas Landsbergis
Seimo nariai
© 2003 "XXI amžius"