|
Palaiminti
gailestingieji, jie susilauks gailestingumo (Mt 5,7)
Bet Dievas apstus gailestingumo...
(Ef 2,4). Tasai, kurį mums kaip Tėvą apreiškė Jėzus Kristus. Apreiškė
jį ir savyje parodė jo Sūnų (plg.Jn 1, 18; Žyd 1,1). Įsimintina
akimirka, kai Pilypas, vienas iš dvylikos apaštalų, kreipiasi
į Kristų:Viešpatie, parodyk Tėvą, ir bus mums gana, o Jėzus
atsako: Jau tiek laiko esu su jumis, ir tu, Pilypai, vis dar
manęs nepažįsti! Kas yra matęs mane, yra matęs Tėvą! (Jn 14,8).
Tie žodžiai buvo ištarti atsisveikinimo kalboje, baigiant Paskutinę
vakarienę, kuria prasidėjo anų šventųjų dienų įvykiai, turintys
kartą visiems laikams patvirtini: Dievas, apstus gailestingumo,
savo didžia meile, kuria mus pamilo, mus, mirusius nusikaltimais,
prikėlė gyventi su Kristumi (Ef 2,4).
Šiandienė mąstysena, turbūt
daugiau nei praeities žmonių, priešinasi Dievo gailestingumui,
net mėgina pačią gailestingumo idėją išstumti iš gyvenimo ir išrauti
iš žmogaus širdies. Pats žodis gailestingumas bei jo sąvoka
tarsi trikdytų žmogų, kuris dėl mokslo ir technikos negirdėtos
plėtros labiau nei bet kada užvaldė žemę ir tapo jos viešpačiu
(plg. Pr 1,28). Toksai žemės užvaldymas, ne kartą vienpusiškai
ir paviršutiniškai suprantamas, tartum jau nebepalieka vietos
gailestingumui. Tą žmogaus situaciją šiuolaikiniame pasaulyje
galime apibūdinti konstitucijos Gaudium et spes įvado žodžiais.
Ten, be kita ko, skaitome: Ir taip jau yra, kad šiuolaikinis
pasaulis pasirodo esąs drauge ir galingas, ir silpnas, sugebantis
realizuoti ir geriausius, ir blogiausius dalykus; taip jam atsiveria
kelias į laisvę ir priespaudą, į progresą ir atsilikimą, į brolybę
ir neapykantą. Be to, žmogus dabar supranta, jog jam priklauso
apvaldyti jėgas, jo paties pažadintas ir galinčias jį prislėgti
arba jam tarnauti (Gaudium et spes, 9) ...Bažnyčia privalo juos
nagrinėti ir svarstyti iš Dievo gautoje tikėjimo šviesoje. Kristuje
apreikštoji tiesa apie Dievą, kuris yra gailestingumo Tėvas
(2 Kar 1,3), leidžia mums jį regėti labai artimą žmogui, ypač
kai žmogų ištinka kančia ar iškyla grėsmė jo egzistencijai ir
orumui.
|
|
Kančios
problema
Pasaulinė ligonių diena
minima vasario 11-ąją. Tą dieną Lurde (Prancūzija) Bernadetai Subirū
pasirodė Švč.M.Marija. Lietuvoje Ligonių diena minima šeštą kartą.
Vilniuje ji paminėta vasario 9 dieną, sekmadienį. Arkikatedroje
šv.Mišias aukojo ir tai progai pritaikytą pamokslą pasakė kardinolas
Audrys Juozas Bačkis. Po šv.Mišių Arkikatedros bokšto varpinės salėje
įvyko konferencija Kančių tyloje. Įžanginį žodį tarė Pasaulio
gydytojų federacijos Už žmogaus gyvybę Lietuvos asociacijos pirmininkė
doc. Alina Šaulauskienė. Patirtimi, kaip įveikti fizinį, psichologinį,
socialinį ir dvasinį skausmą, dalijosi gydytojai Irena Pavilionienė
ir Danielius Serapinas. Apie kančios prasmę pasakojo Arkikatedros
administratorius kun.Ričardas Doveika (spausdiname jo pranešimo
tekstą). Buvo pristatytas popiežiaus Jono Pauliaus II laiškas, skirtas
Pasaulinei ligonių dienai. Konferenciją surengė PGF Už žmogaus
gyvybę Lietuvos asociacija ir arkivyskupijos Šeimos centras.
Kančios problema
Visa kūrinija iki šiol dūsauja
ir tebesikankina (Rom 8,22), - skaitome apaštalo Pauliaus laiške
romiečiams. Iš tikrųjų kančios problema įvairialypė. Tikriausia
prasme ji kyla dėl blogio, kuris yra gėrio trūkumas, ribotumas ar
iškraipymas. Ji paliečia visus vienaip žemesnio išsivystymo kūrinius,
kitaip gyvūniją ir pagaliau žmogų.
Nors kančią patiria ir gyvūnai, ji ypač esminga žmogaus prigimčiai,
nes jis sąmoningai ją išgyvena. Kančios, kaip ir žmogaus, gelmė
didžiulė. Žmogaus gelmę ji savitai atspindi ir pranoksta. Kančia
priklauso žmogaus transcendencijai: ji yra viena iš sričių, kuriose
žmogui skirta tam tikra prasme pranokti patį save: žmogus tam pašauktas
slėpiningu būdu skaitome Popiežiaus laiške Salvifici doloris.
Žmogiškos kančios laukas platus ir turi daugybę matmenų. Žodžiu
kančia neretai įvardijame fizinį skausmą ar nepatogumą, tačiau
žmogiškoji kančia anaiptol tuo neapsiriboja: ji daugialypė, giliai
įsišaknijusi plačioje žmogaus būtyje, taigi apimanti ir sielos skausmą,
kurį gali sukelti netektis, išdavystė, nusivylimas, šmeižtas ir
daugelis kitų dalykų. Šis įvairumas grindžiamas dvilypiu žmogiškos
būties matmeniu ir nurodo į kūniškąjį bei dvasinį elementą, kaip
tiesioginį kančios subjektą. Tačiau toks dalijimas į kūno ir sielos
skausmą yra sąlyginis, nes žmogus yra šių dviejų, tarpusavyje labai
susijusių fizinio ir dvasinio elementų vienovė. |
|
Paminėta
Pasaulinė ligonių diena
Vasario 11 dieną vienuoliktąjį kartą
Pasaulinės ligonių dienos pagrindiniai renginiai vyko Jungtinių
Amerikos Valstijų sostinėje Vašingtone, Mergelei Marijai dedikuotoje
amerikiečių nacionalinėje šventovėje.
Vasario 4 dieną Vatikane buvo paskelbtas popiežiaus Jono Pauliaus
II laiškas, skirtas vasario 11-ąją švenčiamai šiemetinei Ligonių
dienai.
Mes matėme ir liudijame, kad Tėvas atsiuntė Sūnų, pasaulio Išgelbėtoją
Mes pažinome ir įtikėjome meilę, kuria Dievas mus myli (1 Jn 4,14.16).
Šie apaštalo Jono žodžiai,- rašo Popiežius,- labai gerai paaiškina
sveikatos sielovados tikslus. Bažnyčia, atpažindama Kristų kenčiančiuose
broliuose, įsipareigoja skelbti jiems Gerąją naujieną ir liudyti
ją artimo meilės darbais. Kiekvienas žmogus širdyje kelia dramatiškus
klausimus apie mirtį ir skausmą. Ir nors sekuliarizuotas mentalitetas
norėtų juos pašalinti arba ignoruoti, šie klausimai vis tiek reikalauja
atsakymo. Ypač kai susiduriama su tragiškais žmonių išgyvenimais,
krikščionis yra pašauktas liudyti guodžiančią tiesą apie prisikėlusį
Kristų, kuris pasiima visas žmonijos negandas, kančias, taip pat
ir mirtį, ir viską paverčia gyvybe ir malone. Šią tiesą šiandien
reikia skelbti ir liudyti visam pasauliui, iki pat žemės pakraščių.
|
|