Amerikiečių atstovai tikrino
religinės laisvės padėtį Rusijoje
|
Vatikano diplomatinis
atstovas Rusijoje italas arkivyskupas Antonijus Meninis
su prezidentu Vladimiru Putinu
EPA-ELTA nuotrauka |
Tikinčiųjų teisės nėra
tik valstybės vidaus reikalas
Atsiliepdami į popiežiaus Jono
Pauliaus II ir kitų religinių vadovų pareikštą susirūpinimą dėl
nepatenkinamos religinės laisvės padėties Rusijoje, sausio 18-25
dienomis toje šalyje lankėsi Jungtinių Amerikos Valstijų vyriausybinės
komisijos, skirtos religinės laisvės priežiūrai užsienio šalyse,
atstovai. Grupę sudarė komisijos pirmininkė Amerikos žydų komiteto
žmogaus teisių ekspertė Felisa Gaer, kuri dirba Jakovo Blaušteino
instituto Niujorke direktore, taip pat komisijos vicepirmininkas
JAV bachajų religijos nacionalinio dvasinio centro vienas vadovų
Firuzas Kazemzadė ir komisijos narys Merilendo valstijos katalikų
vyskupas Viljamas Frensis Merfis.
Tarptautinės religinės laisvės komisija, veikianti kaip JAV valstybės
departamento (užsienio reikalų ministerijos) padalinys,Kongreso
sprendimu buvo sukurta 1998 metais. Ją dvejų metų kadencijai sudaro
devynių skirtingų religinių bendruomenių atstovai, kuriuos skiria
JAV prezidentas, Senatas ir Atstovų rūmai. Kiekvienais metais
komisija pateikia ataskaitą apie religinės laisvės padėtį pasaulyje,
kurios pagrindu sudaromas gėdingas sąrašas šalių, keliančių
susirūpinimą dėl sąžinės ir religinės laisvės teisių pažeidimų.
Kraštutiniu atveju, kai šalyje religinių motyvų pagrindu vyksta
didelė tikinčiųjų diskriminacija, komisija rekomenduoja JAV administracijai
imtis atitinkamų ekonominių bei politinių sankcijų prieš žmogaus
teises pažeidinėjantį režimą.
Pažymėtina,kad, pradedant aštuntajame dešimtmetyje vadinamuoju
Helsinkio procesu, pagimdžiusiu stiprų tarptautinį žmogaus teisių
sąjūdį buvusiame komunistiniame Rytų bloke, dabar yra visuotinai
priimta, kad žmogaus teisės, tarp jų ir religinė laisvė, negali
būti laikoma atskiros valstybės vidaus reikalu. Yra atitinkami
tarptautinės teisės dokumentai, kurių privalu laikytis visoms
jas pasirašiusioms vyriausybėms ir kurių nesilaikymas teisėtai
kelia pasaulinės bendrijos narių susirūpinimą. Pavyzdžiui, Vienos
1989 metų deklaracijoje, kurią pasirašė ir Rusija, aiškiai patvirtinama,
kad religinės bendruomenės turi teisę tvarkytis pagal savo kanonines
normas. Todėl kokiam nors Rusijos vyriausybės nepasitenkinimui
dėl Katalikų Bažnyčios Rusijoje pertvarkymų 2002 metų vasarį,
kai iš buvusių apaštalinių administratūrų sudarytos keturios vyskupijos,
neturėtų būti jokio pagrindo. Šis kanoninis pertvarkymas yra Katalikų
Bažnyčios vidaus reikalas, kuriam ji turi visišką teisę, tuo labiau
kad apie šį sprendimą Rusijos vyriausybė buvo informuota iš anksto.
Per vėlesnius mėnesius po vyskupijų sudarymo Rusijos vyriausybė
išvarė iš šalies keturis katalikų kunigus ir Irkutske rezidavusį
vyskupą Ježį Mazurą. Dvasininkai buvo išvaryti be išsamaus paaiškinimo,
tik nurodžius, jog yra FSB (taip dabar Rusijoje vadinasi buvusi
sovietinė saugumo tarnyba KGB) jurisdikcijoje. Kitos valdžios
priemonės, įskaitant trukdymus dėl religinių bendruomenių registracijos,
naujų maldos namų statybos, leidybinės veiklos, sukėlė Vakaruose
didelį susirūpinimą, jog valstybiniu mastu diskriminuojama katalikų
religinė mažuma politiškai įtakingos Rusijos Stačiatikių Bažnyčios
naudai, kurios vadovybė neslepia savo priešiškumo katalikybei.
Šią problemą gegužės mėnesį iškėlė pats Jungtinių Valstijų prezidentas
Džordžas Bušas, kuris tuomet Maskvoje pirmą kartą susitiko su
Rusijos prezidentu Vladimiru Putinu. Pagaliau šiemet sausio 13
dieną, kalbėdamas prie Šventojo Sosto akredituotiems diplomatams,
popiežius Jonas Paulius II sakė, kad iš Rusijos vyriausybės jis
tikisi konkrečių sprendimų, kurie užbaigtų šią krizę ir kurie
atitiktų tarptautinius susitarimus
Sielovados baruose turi
pakakti erdvės visiems
JAV komisijos atvykimą į Maskvą,
matyt, nulėmė šis Popiežiaus kreipimasis, o taip pat gruodžio
mėnesį į Rusijos spaudą prasiskverbęs vyriausybinio dokumento
projektas, kuriame nurodoma, kad Katalikų Bažnyčia, kaip labiausiai
ekstremistinė organizacija, kelia didžiausią pavojų Rusijos nacionaliniam
saugumui. Ši nuostata, kuri, anot vieno Maskvos dienraščio, vargu
ar gali ateiti į galvą sveikai mąstančiam žmogui ir nors kiek
išsilavinusiam pareigūnui, buvo išreikšta ataskaitos projekte
Dėl kovos su religinio ekstremizmo apraiškomis Rusijos Federacijoje,
kurią rengė ekspertų grupė, vadovaujama nacionalinių ir migracijos
reikalų ministro Vladimiro Zorino ir Kremliaus paskirto Čečėnijos
valdytojo Achmato Kadyrovo.
Tarptautinės religinės laisvės komisija kitą dieną po Šventojo
Tėvo kalbos diplomatams pasiuntė laišką JAV valstybės sekretoriui
Kolinui Pauelui, kuriame paragino Jungtinių Valstijų vadovybę
imtis priemonių, kad būtų pasipriešinta bandymams apriboti religinę
laisvę Rusijoje. Dėl Rusijos turimos įtakos regione negatyvūs
pokyčiai jos politikoje religijos atžvilgiu gali turėti pragaištingą
poveikį religinei laisvei ir kitose šalyse, - buvo teigiama laiške.
Komisijos manymu, nors parengtas minėtos ataskaitos tekstas dėl
kovos su religiniu ekstremizmu yra tik projektas (vėliau nuo
jo ministras V.Zorinas atsiribojo), tačiau jo turinys pats savaime
kelia rimtą susirūpinimą dėl tikėjimo išpažinimo laisvės likimo
Rusijoje.
Komisijos atstovams sausio 18 dieną atvykus į Maskvą, jos narys
vyskupas V.Merfis amerikiečių žiniasklaidos atstovams sakė, kad
komisija bus rūpestinga ir atidi, susipažindama su religinės laisvės
reikalų padėtimi Rusijoje. Nors 600 tūkst. narių turinti Rusijos
katalikų bendruomenė tėra nykštukas prieš tuos 80 milijonų,
kurie sakosi priklausantys Rusijos Stačiatikių Bažnyčiai, tačiau
šis skirtumas, vyskupo nuomone, neturėtų labai daryti įtakos šalies
vyriausybės politikai religinės laisvės garantavimo atžvilgiu.
Šiuolaikinėje demokratinėje visuomenėje neleistina religijos
diskriminacija arba valstybės kišimasis į religinių mažumų veiklą.
Tai tiesiog nepriimtina, - kalbėjo vyskupas V.Merfis. - Vienas
iš dalykų, kuriuos aš norėčiau išsiaiškinti, kokiu laipsniu tai
priima pati Stačiatikių Bažnyčia dėl Rusijos etninės padėties
ir dėl to pabrėžimo, kad Stačiatikių Bažnyčia ir šventoji Motina
Rusija yra viena. Jo įsitikinimu, Rusijos Stačiatikių Bažnyčia,
kaip didžiausia stačiatikių bendruomenė Rytų Europoje, ir Katalikų
Bažnyčia turi būti partnerės, o ne varžovės. Kaip žinoma, Maskvos
patriarchatas nuolat kaltina Katalikų Bažnyčią neva ekspansija
jos kanoninėje teritorijoje ir prozelitizmu.
Mes neturime kalbėti apie bandymus perimti tikinčiuosius iš vienos
Bažnyčios į kitą. Tai skelbimo, Jėzaus Kristaus skelbimo, reikalas,
ir jeigu mes tai darome nuoširdžiai, tada Jėzaus Kristaus skelbimas
turi savo galią patraukti. Bet nė viena krikščionių grupė neturi
matyti grėsmės jai, - teigė vyskupas. - Pakanka erdvės visiems.
Vizito metu vyskupas V.Merfis ir kiti komisijos nariai, žinoma,
domėjosi ne tik katalikų, bet ir kitų religinių mažumų padėtimi
Rusijoje, aiškinosi dėl tam tikrų antisemitizmo bei antimusulmoniškų
(dėl padėties Čečėnijoje) apraiškų stiprėjimo. Amerikiečių delegacija
pirmiausia ištyrė įstatymo, reguliuojančio religinių bendruomenių
veiklą, taikymo praktiką, ypač dėl bendruomenių registravimo sunkumų
ir valdžios įstaigų santykių su neregistruotomis religinėmis organizacijomis.
Buvo aptariamos iškylančios vizų gavimo problemos užsieniečiams
dvasininkams, kurie sudaro didžiąją daugumą iš Rusijoje dirbančių
katalikų kunigų.
Rusai neįprato gyventi
pagal įstatymus
Atvejų, kada valstybė atsisakė
išduoti vizas katalikų dvasininkams, yra pakankamai daug ir, mūsų
požiūriu, tai nėra atsitiktinai, - kalbėjo spaudos konferencijoje
Maskvoje komisijos vadovė F.Gaer. - Šis klausimas rimtas ir kelia
mums susirūpinimą. Beje, per pastaruosius metus įvažiavimo į
Rusiją vizos buvo atšauktos arba nepratęstos ne tik keliems katalikų
kunigams, bet ir protestantų bei kitų tikybų dvasininkams. JAV
komisijos nariai apie šias ir kitas religinės laisvės problemas
kalbėjosi susitikimuose su įvairių Rusijos krikščioniškų konfesijų
ir kitų religinių bendruomenių atstovais, žmogaus teisių gynimo
organizacijų vadovais, Teisingumo ir Užsienio reikalų ministerijų
pareigūnais, atsakingais Prezidentūros darbuotojais. Visą surinktą
ir apibendrintą medžiagą tarptautinės religinės laisvės komisija
Vašingtone turėtų paskelbti gegužės mėnesį savo tradicinėje metinėje
ataskaitoje.
Baigiant vizitą duotame interviu Maskvos dienraščiui Nezavisimaja
gazeta delegacijos vadovė F.Gaer sakė, kad komisija kol kas nepriėjo
prie galutinių išvadų dėl religinės padėties Rusijoje ir tik pavadino
ją trapia. Ji teigė, kad religijos laisvė Rusijoje šiuo metu
dar neįgijo galutinai susiformavusio pobūdžio, todėl padėtį šioje
srityje kol kas galima charakterizuoti kaip trapią. Ypač tai
pasakytina apie didelės tarptautinės kritikos susilaukusio 1997
metais priimto įstatymo Apie sąžinės laisvę ir religines organizacijas,
kuris buvo vienašališkai palankus Stačiatikių Bažnyčiai ir kuriuo
norėta atlikti religinių bendruomenių valymą, vykdymą praktikoje,
jo nevienareikšmišką interpeliaciją ir pataisas.
F.Gaer pažymėjo, kad, be susirūpinimą keliančio vizų atšaukimo
užsieniečiams, taip pat neigiamai vertintinos iškylančios problemos
su komunistų konfiskuotos bažnytinės nuosavybės grąžinimu ir daromos
kliūtys naujų maldos namų statybai. Šie faktai nesiderina su tomis
garantijomis ir normomis, kurios suformuluotos Rusijos konstitucijoje.
Komisijos narius, žinoma, ypač domino skandalingojo Zorino ataskaitos
projekto rengimo aplinkybės, užkulisiai ir ką visa tai galėtų
reikšti, sakė F.Gaer. Nepaisant to, kad Rusijos pareigūnai bando
aiškinti, jog spaudoje pasirodęs minėto dokumento tekstas tėra
klastotė, JAV tarptautinės religinės laisvės komisijos nariai
vis dėlto linkę manyti, kad religinės laisvės politika Rusijoje
turi tendenciją būti vykdoma būtent to paskelbto dokumento projekto
dvasia.
Iš tiesų Rusija žmogaus teisių gynėjų pasaulyje žvilgsnius kreipia
ne tik dėl trapios padėties religinės laisvės srityje, bet ir
dėl vis dar pasitaikančių atvejų apriboti veikimo, pavyzdžiui,
žiniasklaidos laisvę. Turbūt tai, kas dabar vyksta Rusijoje,
geriausiai apibūdino vienas iš susitikimų su mumis dalyvių, -
sakė F.Gaer. - Jis teigė, kad rusai kol kas nepriprato gyventi
pagal įstatymų laikymosi tvarką. Iš tikrųjų po tokio ilgo laiko,
kai valstybė buvo nukreipta prieš religiją, padėtis negali būti
lengva. Ir permainos įstatymdavystėje dar nepakankamai įsitvirtino
žmonių gyvenime ir sąmonėje. Pagaliau nereikia užmiršti, kad
ir tarptautiniai standartai religinės laisvės bei tikinčiųjų teisių
srityje buvo priimti tik prieš 50-60 metų, kas dar visiems yra
palyginti nesenas dalykas, dėl kurio vyksta ir pasaulinės diskusijos.
Religinės laisvės padėties gerėjimu Rusija turi būti suinteresuota
ir dėl daugelio kitų priežasčių. Kaip sausio pabaigoje duotame
interviu Maskvos dienraščiui Izvestija pastebėjo JAV kongresmenas
Tomas Lantosas, nuo gegužės mėnesį pateiktos Tarptautinės religinės
laisvės komisijos ataskaitos priklausys Kongreso nuostatos dėl
žinomos Džeksono ir Veniko pataisos atšaukimo, kuri iš sovietinių
laikų dėl žmogaus teisių pažeidimų neleidžia Rusijai suteikti
palankaus prekybos partnerio statuso. Pagaliau nuo to priklausys
ir Jungtinių Valstijų laikysena dėl Rusijos trokštamo priėmimo
į Pasaulio prekybos organizaciją. Aš noriu tiesiai pasakyti:
religinė laisvė yra sąlyga jūsų šalies priėmimui į civilizuotą
Vakarų valstybių šeimą, - sakė kongresmenas. - Rusijoje turėtų
būti leidžiama būti kitų religinių konfesijų atstovams.
Viltys dėl permainų
Kelios dienos prieš JAV komisijos
vizito pradžią, sausio viduryje, į Maskvą atvyko naujas Vatikano
diplomatinis atstovas Rusijoje italas arkivyskupas Antonijus Meninis.
Tai, kad per pastaruosius dešimt metų, kai formaliai buvo atkurti
Rusijos ir Šventojo Sosto diplomatiniai santykiai, Vatikano atstovas
Maskvoje keičiamas jau ketvirtą kartą, rodo šių santykių problemiškumą.
Arkivyskupo A.Meninio pirmtakas vokietis arkivyskupas Georgas
Curas praėjusiais metais ne kartą pareiškė protestus dėl katalikų
dvasininkų išvarymo, tačiau jam nepavyko nei pakeisti tų sprendimų,
nei gauti kokį paaiškinimą Rusijos užsienio reikalų ministerijoje.
Arkivyskupas A.Meninis, kuris prieš tai dirbo apaštališkuoju nuncijumi
Bulgarijoje, be kitų pagrindinių kalbų, taip pat moka ir rusų
kalbą, atvykęs į Maskvą žurnalistams sakė, kad tikisi, jog santykiai
tarp Šventojo Sosto ir Rusijos Federacijos plėtosis abipusio pasitikėjimo
ir bendradarbiavimo dvasia.
Beje, iki šiol Vatikano diplomatiniai santykiai su Rusija nėra
visavertiški, tai yra ambasadų lygiu, todėl arkivyskupas A.Meninis,
kaip ir jo pirmtakai Maskvoje, neturės apaštalinio nuncijaus statuso,
o tebus tik Vatikano atstovas Rusijos Federacijoje. Dėl to ir
skiriamuosius raštus jis iš pradžių įteikė tik Užsienio reikalų
ministerijai. Tačiau netikėtai vasario pradžioje (jau JAV komisijai
išvykus iš Maskvos) arkivyskupą A.Meninį (tarsi kaip tikrą ambasadorių,
tai yra nuncijų) panoro Kremliuje priimti pats Rusijos prezidentas
Vladimiras Putinas, su kuriuo vyko formalus, tačiau draugiškas
pokalbis.
V.Putinas pasisakė už būtinumą toliau plėtoti Rusijos ir Vatikano
politinį dialogą. Daugeliu klausimų, tarp jų ir tokių kaip kova
su terorizmu, mūsų pozicijos praktiškai sutampa su Vatikano,
- sakė Rusijos prezidentas. Jo nuomone, geri dvišaliai Rusijos
ir Vatikano santykiai turėtų padėti daugelio sudėtingų dabartinės
pasaulio sąrangos klausimams spręsti. Žinoma, šis dvišalis politinis
dialogas priklausys, ar gerės Vatikano ir Maskvos patriarchato
santykiai. Atvykęs į Maskvą arkivyskupas A.Meninis sakė, kad reiškia
pagarbą, vertinimą ir tikrą padėką Rusijos Stačiatikių Bažnyčiai
už didžiąsias rusų tautos dvasines ir kultūrines tradicijas.
Šie žodžiai yra tarsi ištiesta ranka, kviečianti į susitaikymą.
Bažnytinio gyvenimo Rusijoje stebėtojai pažymi gana svarbų faktą,
jog pastaruoju metu gerokai sutriko patriarcho Aleksijaus sveikata
ir kad jam pats laikas pagalvoti apie tai, kokį pėdsaką jis paliks
tarpbažnytinių ir ekumeninių santykių istorijai. Praėjusių Kalėdų
proga patriarchas Aleksijus II į Romą popiežiui Jonui Pauliui
II pasiuntė labai šiltą sveikinimą su kvietimu atnaujinti mūsų
broliškus kontaktus ir tuo būdu parodyti džiaugsmingą pagarbą
dieviškajam Kūdikiui, kuris atėjo į žemę mūsų išgelbėti. Maskvos
katalikų arkivyskupas Tadeušas Kondrusievičius ta proga pastebėjo,
jog tokie mandagūs sveikinimai daugiau yra formalus dalykas (atitinkamą
sveikinimą patriarchui Aleksijui II stačiatikių Kalėdų, švęstų
sausio 7-ąją, proga pasiuntė ir Jonas Paulius II), tačiau, atsižvelgiant
į atšalusių Romos ir Maskvos bažnytinių santykių kontekstą, jie
gali būti prasmingi ir stiprina viltį, kad blogiausia jau praeityje.
Panašias šviesias viltis ateičiai sausio pabaigoje duotame interviu
Vatikano radijui pareiškė ir Popiežiškosios krikščionių vienybės
tarybos darbuotojas kunigas Jozefas Majus, kuris yra atsakingas
už ryšius su slavų Stačiatikių Bažnyčiomis. Praėjusiais metais
santykiai buvo įtempti ne tiek savo turiniu, kiek dėl buvusių
įvykių interpretacijos, - sakė jis. - Aš esu įsitikinęs, kad mes
esame kelyje į padėties išsiaiškinimą, ir tai gali užtrukti keletą
mėnesių. Ar bus pateisintos šios viltys, parodys netolima ateitis.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"