Palaiminti gailestingieji,
jie susilauks gailestingumo (Mt 5,7)
Bet Dievas apstus gailestingumo...
(Ef 2,4). Tasai, kurį mums kaip Tėvą apreiškė Jėzus Kristus. Apreiškė
jį ir savyje parodė jo Sūnų (plg.Jn 1, 18; Žyd 1,1). Įsimintina
akimirka, kai Pilypas, vienas iš dvylikos apaštalų, kreipiasi
į Kristų:Viešpatie, parodyk Tėvą, ir bus mums gana, o Jėzus
atsako: Jau tiek laiko esu su jumis, ir tu, Pilypai, vis dar
manęs nepažįsti! Kas yra matęs mane, yra matęs Tėvą! (Jn 14,8).
Tie žodžiai buvo ištarti atsisveikinimo kalboje, baigiant Paskutinę
vakarienę, kuria prasidėjo anų šventųjų dienų įvykiai, turintys
kartą visiems laikams patvirtini: Dievas, apstus gailestingumo,
savo didžia meile, kuria mus pamilo, mus, mirusius nusikaltimais,
prikėlė gyventi su Kristumi (Ef 2,4).
Šiandienė mąstysena, turbūt
daugiau nei praeities žmonių, priešinasi Dievo gailestingumui,
net mėgina pačią gailestingumo idėją išstumti iš gyvenimo ir išrauti
iš žmogaus širdies. Pats žodis gailestingumas bei jo sąvoka
tarsi trikdytų žmogų, kuris dėl mokslo ir technikos negirdėtos
plėtros labiau nei bet kada užvaldė žemę ir tapo jos viešpačiu
(plg. Pr 1,28). Toksai žemės užvaldymas, ne kartą vienpusiškai
ir paviršutiniškai suprantamas, tartum jau nebepalieka vietos
gailestingumui. Tą žmogaus situaciją šiuolaikiniame pasaulyje
galime apibūdinti konstitucijos Gaudium et spes įvado žodžiais.
Ten, be kita ko, skaitome: Ir taip jau yra, kad šiuolaikinis
pasaulis pasirodo esąs drauge ir galingas, ir silpnas, sugebantis
realizuoti ir geriausius, ir blogiausius dalykus; taip jam atsiveria
kelias į laisvę ir priespaudą, į progresą ir atsilikimą, į brolybę
ir neapykantą. Be to, žmogus dabar supranta, jog jam priklauso
apvaldyti jėgas, jo paties pažadintas ir galinčias jį prislėgti
arba jam tarnauti (Gaudium et spes, 9) ...Bažnyčia privalo juos
nagrinėti ir svarstyti iš Dievo gautoje tikėjimo šviesoje. Kristuje
apreikštoji tiesa apie Dievą, kuris yra gailestingumo Tėvas
(2 Kar 1,3), leidžia mums jį regėti labai artimą žmogui, ypač
kai žmogų ištinka kančia ar iškyla grėsmė jo egzistencijai ir
orumui. Dėl šios priežasties daugybė pavienių žmonių ir ištisos
grupės, esant tokiai Bažnyčios ir pasaulio situacijai, gyvo tikėjimo
vedami, tarytum spontaniškai gręžiasi į Dievo gailestingumą. Be
abejo, juos tam skatina pats Kristus, veikdamas savo Šventąja
Dvasia žmonių širdyse. Jo atskleistas Dievo, kuris yra gailestingumo
Tėvas, slėpinys mūsų epochoje žmogui gresiančių pavojų akivaizdoje
tampa ypatingu raginimu Bažnyčiai, taip rašo popiežius Jonas Paulius
II savo enciklikoje apie dievišką gailestingumą Dives in misericordia.
Šį laišką, skirtą Pasaulinei ligonių dienai, pradedame Jono Pauliaus
II enciklikos žodžiais, nes šiuos metus jis paskelbė Dievo gailestingumo
metais. Pasaulis dažnai atmeta gailestingumo galimybę, kuri atsiskleidžia
nuodėmėje ir blogyje. Daug prarandame ir mes, tikintieji, dažnai
pamiršdami Dievo gailestingumo dovaną. Ligoniams ir neįgaliesiems
šis suvokimas labiau turėtų padėti maldoje ir kančioje, ligoje,
kaip jų kančios įprasminimas, kaip vertybė, kuri yra aukojama
už nusidėjėlius, nuodėmes, jungiantis su Jėzaus atpirkimo auka
bei kančia. 2000 metais seserį Faustiną iš Lenkijos, kuri propagavo
Dievo gailestingumo garbinimą, ypač Gailestingumo vainikėliu,
popiežius Jonas Paulius II paskelbė šventąja. Šis kultas dabar
labai paplito pasaulyje. Tai rodo Dievo gailestingumo troškimą
ir poreikį. Sesuo Faustina rašė: Viešpats šiandien man pasakė
(išpažinties metu): čia vargšė siela su gailestinguoju Dievu.
Jeigu pasitikėjimas bus didelis, tai mano dosnumas neturi ribų.
Mano gailestingumo malonės srovė užlieja nuolankias sielas. Išpuikėliai
yra visuomet varge ir skurde, nes mano malonė atsigręžia nuo jų
į nuolankiuosius (s.F.Kovalska, Dienoraštis, sk.1602). Kristaus
Kalvarijos kryžius drauge rodo, su kokia baisia jėga blogis puola
patį Dievo Sūnų - Tą, kuris vienintelis iš visų žmonijos vaikų
iš esmės buvo absoliučiai nekaltas ir laisvas nuo nuodėmės, kuris
atėjo į pasaulį, nepaliestas Adomo neklusnumo ir pirmosios nuodėmės
paveldėjimo. Bet štai Jame, Kristuje, nuodėmė pakertama jo aukos
kaina, jo klusnumu iki mirties (Lk 9,23). Tą, kuris buvo be
nuodėmės, Dievas dėl mūsų pavertė nuodėme (plg. ten pat.) Drauge
pakertama mirtis, kuri nuo žmonijos istorijos pradžios susijusi
su nuodėme. Mirtis įveikiama mirtimi to, kuris buvo be nuodėmės
ir kuris vienas galėjo - savo mirtimi - nugalėti mirtį (plg. Mt
7,13-14). Tuo būdu Kristaus kryžius, ant kurio Sūnus, esantis
vienos esybės su Tėvu, visiškai atsiteisia Dievui, stipriausiai
apreiškia gailestingumą, ar tikriau, meilę, kuri pasipriešina
pačioms blogio šaknimis žmogaus istorijoje: nuodėmei ir mirčiai.
Kryžiumi Dievas žemiausiai nusilenkia prie žmogaus, prie to, ką
žmogus - sunkiausiomis ir skausmingiausiomis valandomis - vadina
savo nelaiminga dalia. Kryžiumi amžinoji meilė tarytum prisiliečia
prie skaudžiausių žmogaus žemiškosios egzistencijos žaizdų. Kryžiumi
iki galo išsipildo mesijinė programa, kurią Kristus kadaise paskelbė
Nazareto sinagogoje - Šventasis Tėvas laiške ligoniams Salvifici
dolores parodo Jėzaus kančios svarbą gailestingumui ir jo suvokimui.
Sekimas Jėzumi, Kenčiančiu tarnu, leido didiesiems šventiesiems
ir paprastiems tikintiesiems paversti savo ligas ir skausmą nuskaistinimo
ir išganymo šaltiniu sau bei kitiems. Kokias plačias savęs pašventinimo
bei bendradarbiavimo išganant pasaulį perspektyvas mūsų sergantiems
broliams ir seserims atveria Kristaus ir daugybės jo mokinių parodytas
kelias! Tai sunkus kelias, nes pats žmogus nesupranta kančios
ir mirties prasmės, tačiau jis visuomet yra įmanomas padedant
Jėzui, mūsų Viešpačiui ir vidiniam orientyrui (plg. Salvifici
doloris, 26-27).
* * *
Apie gailestingumo patirtį, jo
suvokimą galite pasidalyti su kitais ir maldoje melsdamiesi už
mirusiuosius, taiką pasaulyje bei pašaukimus. Kauno Šv.Vincento
Pauliečio (Petrašiūnų) bažnyčioje kiekvieno mėnesio trečią šeštadienį
yra aukojamos šv.Mišios už ligonių apaštalavimą, ligonius ir kenčiančiuosius,
neįgaliuosius jūsų intencijomis. Taip pat Šventojo Tėvo Pijaus
maldos grupė kiekvieno mėnesio trečią šeštadienį meldžiasi už
kenčiančiuosius, ligonius, neįgaliuosius. Mūsų adresas - Ligonių
apaštalavimas, R.Kalantos g.38, Kaunas, 3014. Parašykite, pasidalykite
savo rūpesčiais, problemomis. Laukiame pasiūlymų, pageidavimų,
patarimų, kaip geriau galėtume padėti ligoniams, neįgaliesiems.
Jūsų kančia, pasiaukojimas yra reikalingas jums patiems, visų
mūsų išganymui. Tegu jo meilė, jo neapsakomas gailestingumas apšviečia
jus, stiprina, džiugina ir telaimina.
Broliai kapucinai
© 2003 "XXI amžius"