Diskusijos dėl teisingo
karo principų Irako krizės akivaizdoje
|
JAV katalikų teologas
Maiklas Novakas |
Nuomonių įvairovė
Vykstant pasauliniams debatams
dėl karo prieš masinio naikinimo ginklą turintį ir tarptautinį
terorizmą remiantį Sadamo Huseino režimą Irake pagrįstumo, populiarus
Italijos katalikų savaitraštis Familia Cristiana pasiūlė skaitytojams
atsakyti į klausimą: su kuo jūs - šio karo priešininku popiežiumi
Jonu Pauliumi II ar su Jungtinių Valstijų prezidentu Džordžu Bušu,
kuris rengiasi tą karą pradėti? Toks Katalikų Bažnyčios vadovo
ir JAV politinio lyderio tiesioginis priešpastatymas gana abejotinas,
tačiau neseniai į panašų, tik kitaip suformuluotą klausimą gana
prasmingai atsakė Ispanijos gynybos ministras Frederikas Triljas,
kuris pažymėjo, jog čia kalbama ne apie tikėjimo tiesas, bet apie
politinius dalykus, todėl Popiežiaus raginimas nepradėti karo
Irake katalikams nėra privalomas.
Kaip žinoma, krikščionių demokratų vadovaujama Ispanijos vyriausybė
yra viena didžiausių Jungtinių Valstijų rėmėjų Irako požiūriu.
Šios vyriausybės ministras F.Triljas yra tvirtai tikintis katalikas,
netgi priklausantis žinomai Opus Dei katalikiškai organizacijai.
Tačiau politikoje jis turi savo nuomonę ir nejaučia problemų
dėl savo sąžinės, jeigu jo pozicija šituo klausimu yra kitokia
negu Bažnyčios, sakė gynybos ministras Madrido dienraščiui El
Pais. F.Triljas taip pat pabrėžė, kad gerbia Šventojo Tėvo reiškiamą
nuomonę ir jo diplomatines pastangas Irako krizei spręsti. Beje,
galima pastebėti,`kad didžiausia JAV administracijos karinių veiksmų
prieš S.Huseiną režimą priešininkė, matyt, bus Vokietijos socialdemokratų
vyriausybė, kurioje, ko gero, nėra nė vieno tvirtai tikinčio ir
kuri, visiškai praradusi žmonių pasitikėjimą vidaus politikoje,
tik laikosi dėl šios populiarios pacifistinės nuostatos.
Šventojo Tėvo taikdarių
iniciatyvų vertinimas
Tokiomis nuomonių įvairovės ir
pavojingų nesutarimų dėl Irako režimo likimo aplinkybėmis teologiniuose
bei socialinės etikos ekspertų sluoksniuose vėl atsinaujino diskusija
dėl teisingo karo sampratos apibrėžimo bei taikymo. Šiuo atžvilgiu
nemažo dėmesio susilaukė žymaus JAV katalikų teologo pasauliečio
Maiklo Novako vasario 10 dieną Vatikane skaityta paskaita, kurioje
iš tradicinių savigynos principų bandyta pateisinti karinius veiksmus
prieš Irako režimą. Surengtoje spaudos konferencijoje dr. M.Novakas,
vadovaujantis Socialinių ir politinių studijų centrui Amerikos
iniciatyvų institute (Vašingtone), pažymėjo, kad jis, kaip ir
dešimtys tūkstančių amerikiečių, ypač Artimuosiuose Rytuose jau
dislokuotų karių šeimos, meldžiasi dėl Popiežiaus diplomatinių
taikos iniciatyvų sėkmės.
Šventojo Tėvo pastangos išvengti karo yra vertos susižavėjimo,
sakė M.Novakas. Geriausia būtų S.Huseiną įtikinti dėl nusiginklavimo
būtinumo arba kad jis geranoriškai atsisakytų valdžios ir emigruotų.
Nuolatiniai Jono Pauliaus II paraginimai dėl taikos taip pat reikšmingi
ir dėl to, kad paskatino visuomenę aktyviai diskutuoti bei įvairiomis
akcijomis dalyvauti konfliktų sprendime. Ypač svarbu, kad plačiai
dabar aptarinėjami galimo karo Irake moraliniai kriterijai taip
pat pirmiausia yra Popiežiaus nuopelnas. M.Novakas, kuris anksčiau
yra dirbęs katalikų žiniasklaidoje, vėliau buvo diplomatu ir laikomas
artimu Dž.Bušo administracijos žmogumi, pažymėjo, kad Jungtinės
Valstijos ir Vatikanas iš esmės sutaria dėl teisingo karo moralinių
principų. Skiriasi tik įvertinimas to pavojaus potencialo, kurį
Irako diktatorius sudaro pasauliui.
Po Antrojo pasaulinio karo istorinio ir ypač po neseno 2001 m.
rugsėjo 11-osios išpuolio patyrimo JAV vyriausybė yra įsitikinusi,
kad nuolaidžiavimų politika ir kompromisai su agresyviu diktatoriumi
S.Huseinu skatina prievartos apraiškas. Tik nedviprasmiškos reakcijos
ir tvirtos laikysenos politika tarptautinio terorizmo akivaizdoje
gali išsaugoti stabilumą bei taiką pasaulyje.
Asimetrinio kariavimo
pavojai
Vatikane skaitytame pranešime,
kurio visą tekstą perspausdino amerikiečių žurnalas National
Review, M.Novakas aiškino, kad S.Huseinas kelia pavojų tarptautinei
tvarkai dėl atsisakymo nusiginkluoti ir dėl to, kad jo turimi
masinio naikinimo ginklai (ypač cheminis ir biologinis) gali patekti
į teroristų rankas. Šie tik ir laukia, be jokio perspėjimo, suduoti
smūgį Vakarų pasaulio valstybėms. Teroristai veikia pagal vadinamąją
asimetrinio kariavimo koncepciją, tai yra gaudami slaptą jiems
pritariančių valstybių (tokių kaip Irakas) paramą, faktiškai už
savo veiksmus nėra atsakingi jokiai viešajai valdžiai ir negali
būti kontroliuojami. Todėl ribotas ir rūpestingai rengtas karas
Irako režimui pakeisti yra kaip paskutinė priemonė, moraliai įpareigojanti,
- tvirtino M.Novakas. - Tokio karo nenorėjimas reikštų neišmintingą
pasitikėjimą S.Huseino gera valia.
Susitikime, kuriame, kaip pranešama, dalyvavo apie 150 kviestinių
svečių - Vatikano institucijų darbuotojų, Romos bažnytinių universitetų
profesorių bei prie Šventojo Sosto akredituotų diplomatų, - amerikiečių
teologas nurodė, kad dabartinis tarptautinio terorizmo proveržis
atskleidė kitą S.Huseino elgesio pusę ir šio diktatoriaus keliamą
pavojų civilizuotam pasauliui padidino šimtą kartų. Iš vienos
pusės Irako režimas turi masinio naikinimo ginklą (kurį, nuodingąsias
dujas, yra panaudojęs ir prieš savo šalies gyventojus kurdus -
M.B.), o iš kitos pusės tarptautiniai teroristai siekia juos užvaldyti.
Turint omenyje, kad abi šios jėgos demonstruoja neslepiamą neapykantą
Vakarų pasauliui, ypač Jungtinėms Valstijoms bei Izraeliui, ir
matant, jog S.Huseinas nekreipia jokio dėmesio į tarptautinės
teisės principus (per pastaruosius dvylika metų ignoravo keliolika
priimtų Saugumo Tarybos rezoliucijų, reikalavusių Irako nusiginklavimo),
tik neišmintingas ar netgi apkvailintas valstybininkas galėtų
tikėti, kad šios dvi jėgos visada liks atsiskyrusios. Bet kuriuo
metu jos gali slapta susijungti, kad išžudytų tūkstančius nekaltų
ir nieko neįtariančių piliečių.
M.Novakas susitikimo dalyviams, tarp kurių buvo jį rengęs JAV
ambasadorius Vatikane Džimas Nikolsonas, o taip pat Šventojo Sosto
užsienio reikalų ministras arkivyskupas Žanas Luji Toranas, paaiškino,
jog toks išpuolis neatitiktų jokių kriterijų, pagal kuriuos paprastai
nustatomas gynybinio teisingo karo teisinamumas. Nebūtų nei
kariuomenės judėjimo bei kitų regimų agresijos ženklų, nei priešiškos
valstybės valdžios, kuri oficialiai paskelbtų karą, vis dėlto
pasekmės taptų ne mažiau siaubingos. Tokie S.Huseino remiami tarptautinio
džichado (šventojo karo) prieš neislamiškąjį pasaulį dalyviai
būtų slaptai prasiskverbę pėstininkai su nedideliu zarino dujų,
butolino, antrakso ar kitų mirtį nešančių elementų kiekiu, galintys
Čikagoje, Londone, Paryžiuje ar kitur padaryti didžiulę destrukciją.
Valstybinės valdžios
atsakomybė už saugumą
Teologas, pasiremdamas klasikiniu
šv.Augustino ir šv.Tomo mokymu apie teisingo karo principus,
taip pat naujojo Katalikų Bažnyčios katekizmo nuorodomis (2309),
pažymėjo, kad atsakomybė apibrėžti, ar Irako režimas kelia pakankamą
grėsmę, kad būtų pateisinti kariniai veiksmai prieš jį, priklauso
ne kokiems nors tolimiems komentatoriams, bet šalių vyriausybėms.
Būtent civilinė valdžia pirmiausia turi užtikrinti savo žmonių
saugumą ir atstatyti minimalias tarptautinės tvarkos sąlygas.
Tik ji viena turi galimybę susipažinti su žvalgybos tarnybų išaiškintais
faktais ir, remdamasi jais bei savo moraliniais įsipareigojimais
visuomenei, sustabdyti blogį, kai to reikalauja aplinkybės.
Kiti asmenys taip pat turi teisę ir pareigą išsakyti savo sąžine
grindžiamus vertinimus, tačiau galutinis sprendimas priklauso
valstybinei valdžiai, - pažymėjo M.Novakas.
Jis taip pat nurodė, kad priežastis, dėl kurios Jungtinės Valstijos
argumentuos savo karinius veiksmus prieš S.Huseiną, jeigu jis
neįvykdys savo iškilmingų įsipareigojimų tarptautinei bendrijai,
neturi nieko bendra su naująja prevencinio karo teorija. Iš
esmės tai būtų 1991 metų Persų įlankos karo, kurį JAV ir sąjungininkai
surengė prieš Iraką po to, kai jis neteisėtai okupavo kaimyninį
Kuveitą, pratęsimas. Tuo metu karas buvo laikinai nutrauktas
dėl vedamų derybų su neteisingu agresoriumi S.Huseinu, siekiant
apibrėžti jo pasidavimo sąlygas. Taikos derybose Jungtinės Tautos
nustatė, jog pagrindinė sąlyga, kad S.Huseinas liktų vadovauti
Irakui, jis privalo nusiginkluoti ir pateikti įrodymus JT, kad
nusiginklavo, išsamiai atsiskaitydamas dėl viso turėto masinio
naikinimo ginklų arsenalo sunaikinimo.
Tačiau per pastaruosius dvylika metų, nepaisant nuolatinių perspėjimų
ir tarptautinių inspektorių vizitų, taip pat ekonominių sankcijų
(dėl kurių labiausiai kenčia paprasti irakiečiai, o ne režimo
vadovai), S.Huseinas begėdiškai paniekino visus tuos įsipareigojimus.
2002 metų pabaigoje Saugumo Taryba priėmė dar vieną (jau septynioliktą)
rezoliuciją, suteikdama paskutinį šansą diktatoriui įvykdyti tarptautinės
bendrijos reikalavimus. Bet jis vėl nepateikė įtikinamų įrodymų
dėl nusiginklavimo. Iš tikrųjų tokiu savo elgesiu jis toliau
tyčiojasi iš Saugumo Tarybos, - darė išvadą M.Novakas.
Kaip žinoma, JAV prezidentas Dž.Bušas norėtų, kad Saugumo Taryba
priimtų naują rezoliuciją, kuri įgaliotų panaudoti karinę jėgą
prieš Iraką. Absoliučiai geriausias dalykas yra visiškas sutarimas.
Tačiau moraliniai principai turi veikti ir nesant tokio sutarimo,
- pastebėjo M.Novakas, tuo pateisindamas Dž.Bušo pasirengimą kariauti
prieš Iraką, be naujosios rezoliucijos priėmimo. (Šią rezoliuciją
patvirtinti gali sukliudyti Prancūzijos ar Rusijos prieštaravimas,
kurios Saugumo Taryboje turi veto teisę.)
Irako naftos klausimai
M.Novakas savo paskaitoje taip
pat atmetė dažnus kaltinimus Jungtinėms Valstijoms, kad jos savo
politikoje prieš S.Huseiną pirmiausia suinteresuotos dėl Irako
naftos atsargų. Artimas Vatikanui jėzuitų žurnalas La Civilta
Cattolica neseniai savo redakciniame straipsnyje nurodė, kad
Amerikos pagrindiniai geopolitiniai motyvai grindžiami tuo, kad
Irakas, drauge su Saudo Arabija ir Iranu, yra pagrindinė naftos
ir dujų gamintoja Artimuosiuose Rytuose. Tačiau, anot M.Novako,
dėl veiksmų motyvų dėl Irako naftos tai pirmiausia reikėtų kalbėti
apie Prancūziją, Rusiją ir Kiniją, nes būtent šių šalių kompanijos
yra sudariusios su S.Huseino režimu kontraktus dėl naftos verslovių
įsisavinimo.
Be to, apskritai Europa yra labiau priklausoma nuo Artimųjų Rytų
naftos nei Jungtinės Valstijos, kurios dabar pirmenybę teikia
naftai iš Vakarų pusrutulio - Kanados, Meksikos, Venesuelos -
šaltinių. Šiuo metu iš JAV sunaudojamo apie 1000 milijonų tonų
per metus naftos kiekio tik 6 proc. tenka naftai iš Irako ir 26
proc. - iš visų Artimųjų Rytų. Europa yra labiau įklimpusi į
Irako naftą ir dalyvauja tos šalies naftos industrijos plėtroje.
Todėl reikia kelti klausimą, ar būtent tai nėra vienas pagrindinių
motyvų, kodėl ypač Prancūzija taip pasirengusi taikiai sugyventi
su S.Huseino režimu, tradiciniu savo prekybiniu ir (netolimoje
praeityje) kariniu partneriu.
Kai kurie šaltiniai nurodo, kad Jungtinės Valstijos, laimėjusios
karą prieš Iraką (dėl tos pergalės beveik negalima abejoti), pasirengusios
ne vienos valdyti šalies naftą, kuri priklauso irakiečių tautai,
bet sudaryti įvairių šalių konsorciumą tolesniam verslovių eksploatavimui
pagal kontraktus su naująja Irako valdžia. Be to, sausio mėnesį
savo metinėje kalboje Kongresui apie valstybės reikalų padėtį
prezidentas Dž.Bušas pranešė apie naują tyrimų programą, kurios
tikslas - pasiekti, kad per ateinančius penkiolika metų žymi dalis
automobilių variklių ir šildymo aparatūros naudotų jau ne naftos
produktus, bet vandenilinę energiją (eksperimentiniai modeliai
jau sėkmingai dirba ir dabar). Taigi ateityje Jungtinių Valstijų
energetinė priklausomybė nuo Artimųjų Rytų naftos toliau mažės.
Aiškintis Artimųjų Rytų
terorizmo ir įtampos ištakas
Surengusi M.Novako paskaitą JAV
ambasada Vatikane pabrėžė, kad teologas atvyko į Romą kaip privatus
pilietis pateikti savo asmeninį požiūrį į dabartinę Irako krizę
ir neatstovauja nei Jungtinių Valstijų vyriausybei, nei šalies
katalikų vyskupams, kurie visiškai pritaria Šventojo Tėvo pozicijai.
Vis dėlto žinant šio konservatyvaus teologo pasirengimo lygį,
informuotumą bei artimumą valdantiems politiniams sluoksniams,
jis savo pasisakyme pakankamai atspindėjo tas ideologines nuostatas,
kurios būdingos galingiausios pasaulio valstybės dabartinei administracijai.
Stebėtojai pažymi, kad M.Novako misija Romoje, bandant išaiškinti,
kad JAV veiksmai prieš S.Huseiną yra tik gynybiniai veiksmai
dėl tarptautinio terorizmo grėsmės, nebuvo visiškai įtikinantys.
Kaip sakė vienas paskaitos kviestinių svečių, Vatikano radijo
politinis komentatorius jėzuitas kunigas Federikas Lombardis,
M.Novako vizija į situaciją, susijusią su Irako krize, nėra išbaigta.
M.Novako argumentai yra įtikinantys tik tuo atveju, jeigu juos
priimtum iš siauros neigiamos perspektyvos, būtent dėl terorizmo
baimės po 2001 m. rugsėjo 11-osios įvykių. Tačiau šiose pažiūrose
trūksta pozityvios nuostatos, tai yra, kaip pašalinti pačias neapykantos
šaknis ir kaip kurti taiką būtent sutaikinančiais darbais, -
sakė kunigas F.Lombardis. Kaip anksčiau, vasario pradžioje, duotame
interviu JAV katalikų laikraščiui National Catholic Report sakė
Popiežiškosios teisingumo ir taikos tarybos pirmininkas arkivyskupas
Renatas Martinas, tikrosios terorizmo ištakos glūdi besivystančių
šalių skurde, Vakarų bandyme primesti joms priešingą kultūros
modelį ir nusivylime dėl realios paramos nebuvimo.
Ši neviltis gali būti išreikšta terorizmu. Kada jaunas žmogus
nemato ateities, likti gyvam ar žūti jam yra beveik tas pats,
- kalbėjo arkivyskupas R.Martinas. - Aš visada sakau, kad terorizmo
negalima išnaikinti tik stengiantis nukenksminti vieną ar du
tūkstančius teroristų, bet reikia aiškintis terorizmo šaknis.
Šios šaknys yra trijų rūšių: politinės, ekonominės ir kultūrinės.
Jo nuomoje, būtent visomis šiomis trimis kryptimis trečiojo pasaulio
šalys patiria Vakarų priespaudą. Tuo tarpu dabartinės JAV administracijos
politinėje filosofijoje gyvos misijinės nuostatos, kad Irakui
ir visam Artimųjų Rytų regionui galima karinėmis priemonėmis įvesti
laisvės, demokratijos, gerovės ir taikos santvarką (taip buvo
padaryta Japonijoje, amerikiečiams okupavus šią šalį po Antrojo
pasaulinio karo), yra neįtikėtinai naivios. Tai faktiškai būtų
bandymas primesti Pax Americano islamo kultūros visuomenei,
neatsižvelgiant į jos sudėtingas realijas bei istorines aplinkybes,
kurios labai skiriasi nuo amerikietiškojo modelio vystymosi eigos.
O dėl katalikiškosios instum bellum (teisingo karo) doktrinos,
tai arkivyskupas R.Martinas pažymėjo, kad šis mokymas patyrė evoliuciją,
panašiai kaip ir nuostatos dėl mirties bausmės. Kaip žinoma, Katalikų
Bažnyčios katekizme nurodoma, jog mirties bausmę galima taikyti
ekstremaliais atvejais. Tačiau vėlesnėje popiežiaus Jono Pauliaus
II enciklikoje Evangelium Vitae pabrėžta, jog dabar visuomenė
turi pakankamai priemonių kovoti su nusikalstamumu, nenaudojant
letalinės jėgos. Tas pats gali būti taikoma ir karo atveju.
Šiuolaikinė visuomenė privalo rasti ir, aš manau, ji turi priemones,
kuriomis galima išvengti karo, - paaiškino Popiežiškosios teisingumo
ir taikos tarybos vadovas.
Atsakant į M.Novako pastabą, jog Jungtinių Valstijų kariniai veiksmai
prieš Iraką būtų jau nuo 1991 metų vykstančio Persų įlankos karo
pergalingas užbaigimas, tai galima pabrėžti, jog iš esmės pirmiausia
reikia užbaigti dešimtmečiais besitęsiantį Izraelio ir palestiniečių
konfliktą, kuris yra pagrindinė įtampos Artimuosiuose Rytuose
priežastis. Būtent šia kryptimi sutelktos JAV ir Europos Sąjungos
diplomatinės pastangos padėtų atstatyti dabar dėl Irako gerokai
sujauktą Vakarų visuomenės vienybę ir tikrai realizuotų Jungtinių
Valstijų, kaip vienintelės supervalstybės, politinį potencialą
tarptautinei taikai įtvirtinti.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"