Menininkų
duetas
|
Marija Ladigaitė ir Vladas
Vildžiūnas
prie M.K.Čiurlionio paminklo Vilniuje |
Skulptoriaus Vlado Vildžiūno profesionalūs,
meniški, širdyje išnešioti darbai puošia Vilnių. Tai paminklinė
skulptūra Laurynui Stuokai-Gucevičiui (1984), dekoratyvinės skulptūros
Lietuviška baladė (1973), Barbora (1982). Jo darbų yra Kaune
(Trys karaliai, (1968), Druskininkuose paminklinė skulptūra
M.K.Čiurlioniui (1975), už kurią 1976 metais pelnyta valstybinė
premija. Romas Viesulas 1977 metais Draugo (JAV) laikraštyje
rašė: Rytų Europos dabartiniam uždarume ir šio regiono kontekste
Čiurlionio paminklas yra didelės kūrybinės drąsos darbas, toli
peržengęs sovietinės meniškos ir paminklinės biurokratijos dogmas.
Visą V.Vildžiūno sovietmečio kūrybą bene tiksliausiai 1992 metais
įvertino Mindaugas Navakas: Žvilgtelėkim į skulptūras. 1963 m.
Surištas sukilėlis juk tai surištas Kristus (Ecce homo),
1968 m. Trys karaliai, - pasveikinę gimusį Kūdikėlį Jėzų.
1972 m. iškaltas iš marmuro ir 1982 m. iš granito Ecce homo
Kristaus galvos studija, 1977 m. Piligrimai šv. Kristoforas,
1977 m. Sparnuota figūra Nukryžiuotasis, o gal tiksliau, -
Nukryžiuotojo siekimas. Man labai graži šita skulptūra, padaryta
lyg visą laiką kartojant: neminėk Viešpaties vardo be reikalo.
Bet įspūdingiausia kaip lengvai ir nevaržomai šioje kūryboje
kvėpuoja laisva autoriaus valia. Kartu kyla klausimas, kaip atsitiko,
kad ši kūryba sovietmečiu, nors ir sunkiai, bet vis dėlto skynėsi
kelią? Manau, svarbiausia sovietinę ideologiją gaminantys ir
saugantys klerkai buvo per daug buki, kad suprastų švarią, taisyklingą
kalbą, o ne maskoliškai partiniu žargonu kalbantį žmogų. Ne mažiau
įspūdingi V.Vildžiūno paskutiniųjų metų darbai: paminklas Lietuvos
tremtiniams Vorkutoje (1990), Šventas Kazimieras (1995), Kristus
Nazarietis (1991), Prisikėlimas (1999) ir kt.