Ar dera katalikams švęsti
Užgavėnes?
|
Etnologė Gražina Kadžytė
Zanavykų muziejuje pasakoja apie Užgavėnių papročius,
tradicijas, simboliką |
|
Tautodailininkas Alfonsas Zokas (dešinėje)
rodo savo autoportretinę kaukę liaudies meistrui Albinui
Bilinskui
Gedimino JOKŪBAIČIO nuotraukos
|
Apie tai kalba ne vienas, motyvuodamas,
jog Užgavėnės pagonių šventė.
Vasario 19 dieną Zanavykų krašto muziejuje vyko seminaras Užgavėnės,
kaip jas švęsti zanavykams, kurio metu etnologė Gražina Kadžytė
papasakojo apie Užgavėnių papročius, tradicijas, simboliką. Pakonsultavo,
kaip patiems pasigaminti kaukes. Aktyviai dalyvavo Šakių rajono
mokytojai, moksleiviai, kultūros darbuotojai, folkloro ansamblių
dalyviai.
Veikė 65 medinių kaukių paroda, kurias pagamino žymūs krašto tautodailininkai:
Alfonsas Zokas, Gediminas Jėčys, Valdas Paukštys, originalias
ir įdomias kaukes pristatė liaudies meistras Albinas Bilinskas.
Įvairių tipų, įdomių kaukių ekspozicijoje buvo galima pamatyti
Griškabūdžio vidurinės mokyklos moksleivių, vadovaujamų mokytojo
Romano Laurinaičio, ir Plokščių vidurinės mokyklos moksleivių
kūrybinių darbų.
Pasak Zanavykų krašto muziejaus darbuotojos Rimos Vasaitienės,
šis seminaras muziejuje lyg ir tradicinis, jis turi edukacinį
tikslą. Esant sunkioms socialinėms sąlygoms, neretai vaikai, šiek
tiek pasidažę skruostus ar nosį, su ištiestom rankom prašo maisto
produktų, pinigų. Todėl renginio tikslas - kad dirbantys su vaikais
žmonės jiems išaiškintų, kaip turi atrodyti persirengėlis personažas,
kokį vaidmenį jis turi suvaidinti.
* * *
Paskatos Užgavėnėms formuotis
į kaimą atėjo iš miesto. Karnavalai su artėjantį pasninką imituojančiomis
dvikovomis dar XIII amžiuje vyko Prancūzijoje, o XVI amžiuje tokie
vaidinimai išplito Europoje. XVII amžiuje Vilniuje pasirodė Užgavėnių
karnavalai. M.Valančiaus Žemaičių vyskupystės istorijoje rašoma,
kad XVII a. pradžioje per Šeštines žemaičių buvo naudojamos bjaurios
ličynos kipšų, vadinasi, gamintis kaukes jie jau mokėjo. Kaimiečiai
buvo gerai perpratę čigonus bei žydus. Pirmieji dar XVI amžiuje
ėjo per kaimus pardavinėdami ir prajodinėdami arklius, o Smurgainyse
XVII amžiuje Karolio Radvilos įsteigtoje lokių akademijoje dresavo
lokius.
Pasak G. Kadžytės, Užgavėnių papročiams formuotis turėjo įtakos
vestuvių papročių elementai. Užgavėnės tai diena, kai žmonės
turi linksmintis, juoktis, gali visiškai atsipalaiduoti, bet pažeminti
žmogaus orumo nevalia. Juoką daugiau negu įprasta šią dieną
stengiamasi sukelti įvairiais veiksmais: neįprastu muzikavimu,
šmaikštavimu, teatralizuotais sceniniais vaizdais.
Užgavėnės tai žmogaus ryšys su gamta, galimybė pajudinti kaimo
bendruomenės šykštuolius, nevalas. Laikas įneša naujų personažų
į šią šventę, be to, tai šv.Velykų, žemės darbų pradžios Jurginių
laukimo metas, pavasario šauksmas.
* * *
Po ilgų diskusijų lietuviai bando
atrasti meilės ryšį tarp Valentino dienos ir Vasario 16-osios.
O kaip švęsime Užgavėnes? Ar šią šventę kaip žiemos palydas
- tik Rumšiškėse paversime masiniu renginiu, kai iš įvairių Lietuvos
vietų čia susirenka folkloriniai ansambliai ir gausybė žiūrovų,
kai Užgavėnės Rumšiškėse tampa įvairių etnografinių sričių papročius
kiek niveliuojančiu pramoginiu renginiu?
Gal šia tema parapijose galėtų išsakyti nuomonę Katalikų Bažnyčios
kunigai?
Angelė BUŠKEVIČIENĖ
Kaunas Šakiai
© 2003 "XXI amžius"