Vitražas menininko būties
švytėjimas
|
Vitražistas Vytautas Švarlys
Ričardo ŠAKNIO nuotrauka
|
Kas yra gyvenimas? Ieškodama vaizdingos
metaforos, galėčiau pasakyti, kad gyvenimas yra lyg perregimas
trapus stiklas, atspindintis įvairiaspalvius mūsų būties spindulius.
Menininko būtis išsiskiria iš kitų, ji yra ypatinga, nes jos užduotis
priversti šį įvairiaspalvį stiklą švytėti, savo kūrybinėmis
galiomis atspindėti dvasinę žmogaus prigimties šviesą. Toks yra
vitražisto Vytauto Švarlio gyvenimas. Šiemet švenčiantis savo
šešiasdešimtmetį, trisdešimt kūrybos metų jis atidavė vitražui
tai sunkiai įveikiamai, daug pastangų ir jėgų reikalaujančiai
technikai, kurios grožis vilioja garsiuosius menininkus nuo pat
romaninės ir gotikinės dailės laikų. Vasario 14 dieną Vilniaus
Arkos galerijoje buvo atidaryta personalinė V.Švarlio vitražų
paroda, kurioje autorius, perkėlęs kūrinius į rėmines fotografijų
plokštumas, eksponuoja pagrindinius, per pastaruosius metus sukurtus
vitražus ir dekoratyvines kompozicijas, puošiančias įvairius visuomeninių
pastatų bei sakralinių erdvių interjerus. Tai, kad paroda buvo
atidaryta visuotinės meilės dieną, galime įžvelgti tam tikrą simboliką,
nes kas, jeigu ne meilė, duoda akstiną kūrybai, kuri yra šventas
žmogaus veiksmas, jo žemiškos būties įprasminimas ir transformacija
į aukštesnį lygmenį.
Kūrybinė menininko biografija, jo paties žodžiais tariant, prasidėjo
nuo pat vaikystės, nuo gimtosios Krekenavos apylinkių grožio,
nuo mamos įdiegtų vertybių. Vaikystėje mama mane vesdavosi į
Krekenavos bažnyčią. Ten mane traukė languose šviečiančios spalvotos
vitražo žvaigždutės. Žiūrėdavau ir žiūrėdavau į jas. Galbūt taip
atsirado trauka stiklui, ryškioms spalvoms? samprotavo V.Švarlys.
Paskui studijavo Kauno meno mokykloje ir Vilniaus Dailės institute,
kur jaunas studentas pasinėrė į išsvajotąjį meno pasaulį, o savo
pomėgį ryškioms spalvoms demonstravo vilkėdamas ryškius marškinius.
Tuo metu buvo populiarūs storo, skaldyto stiklo vitražai. Šios
technikos mokyklai atstovavo Kazys Morkūnas bei šviesaus atminimo
profesorius Algimantas Stoškus, kurie išugdė jaunam dailininkui
meilę bei kantrumą šiai nelengvai monumentalaus meno specialybei.
Yra dalykų, kurie kiekvieną žmogų savaip, nepaaiškinamai traukia.
Pasak V.Švarlio, šios traukos veikiamas, jis susirgo spalvotų
stikliukų-vitražo liga, kuri tęsiasi iki šiandien.
1972 metais baigęs Vilniaus dailės institutą, V.Švarlys iš karto
įsijungė į aktyvų kūrybinį gyvenimą, pradėjo dalyvauti respublikinėse
parodose, tapo Lietuvos dailininkų sąjungos nariu. Dirbdamas klasikine
vitražo technika, kurioje naudojamas spalvotas ir baltas stiklas,
švinas bei alavas, menininkas sukūrė apie šimtą monumentalių vitražo
kompozicijų, kurios puošia ne tik visuomeninių pastatų bei bažnyčių
interjerus, bet ir privačias kolekcijas Lietuvoje, Kanadoje, JAV,
Prancūzijoje, Rusijoje, Vokietijoje. Lietuvos prezidento Valdo
Adamkaus asmeninei kolekcijai priklauso V.Švarlio sukurta dekoratyvinė
kompozicija Vilnius. Vienas pirmųjų menininko darbų buvo Vilniaus
Balio Dvariono vaikų muzikos mokyklai skirtas vitražas Svajonė
(1973), o vienas didžiausių jo darbų 142 kvadratinių metrų plokštumoje
sukomponuotas vitražas Lietuva, esantis Birštono kultūros rūmuose.
Birštono sanatorijoje puikuojasi jo darbas Versmė (2002), o
kitos dekoratyvinės kompozicijos puošia buvusias banko Hermis
patalpas Vilniuje (1997), Radviliškio savivaldybėje (Atgimimas,
1990), Kauno karininkų ramovėje (Kardas, 2002) bei kituose visuomeninės
paskirties pastatuose.
Tačiau reikšmingiausią V.Švarlio kūrybos dalį sudaro vitražai,
sukurti Lietuvos bažnyčioms ir koplyčioms. Kiekvienas istorinis
laikotarpis ar lūžis politinėje sistemoje menininkų kūryboje palieka
tam tikrą antspaudą. Vitražisto žodžiais tariant, po atgimimo
laikotarpio, peržengę tarybinio meno kanonų rėmus, dailininkai
galėjo išlaisvinti savo kūrybines dvasios galias ir, nevaržomi
Meno tarybos reikalavimų, galėjo perkelti jas į užmirštas sakralines
erdves. Atsiradusi galimybė kurti bažnyčiose visiems buvo didelė
palaima, dirbdavome nesiafišuodami, tiesiog savo malonumui ir
džiaugsmui. Buvome laimingi, nes atsivėrė nauja kūrybinė erdvė,
leidusi kitaip pažvelgti į sakralines vertybes, - prisimena menininkas.
V.Švarlio vitražai puošia Šeduvos, Šalčininkų, Lukšių, Grūšlaukės,
Krekenavos, Kaltinėnų, Maišiagalos, Biržų, Senosios Varėnos bažnyčias.
Bene svarbiausias jo darbas yra Šalčininkų bažnyčioje 2000 metais
sukurtas vitražinis altorius Malda. Pastarasis darbas Lietuvoje
neturi analogų. Mūsų krašto bažnyčiose tai pirmasis altorius,
sukurtas storo, skaldyto stiklo vitražo technika. V.Švarlys pasakojo,
kad Lietuvoje nėra išvystyta minėtos technikos gamybinė bazė,
todėl šis altorius gimė ypatingo užsispyrimo ir sunkaus triūso
bei geranoriškai nusiteikusių žmonių dėka, o ypač bažnyčios klebono
kun. Juozo Norkūno, kuris vitražinio altoriaus įgyvendinimo planus
derino su Vilniaus kurija.
Altorius bažnyčioje yra pati švenčiausioji vieta, todėl menininkui
tenka didelė atsakomybė įveikti ne tik architektūrines visumos
detales, meno kūrinio plastinę ir idėjinę išraišką, bet ir įminti
Aukščiausios būties bei žmogaus sąlyčio mįslę. Autoriui pavyko
altoriaus koncepciją suderinti su architektūrine bažnyčios vidaus
erdve, su interjero lubų konstrukcija, diktavusia vertikalią altoriaus
kompoziciją, primenančią kosminės raketos formą, kurios viduje
įkalintas Kristus kenčia už mūsų visų nuodėmes. Į akis krentanti
raketos forma iš pradžių šiek tiek glumina žiūrovą, tačiau jos
sienos išnyksta, kai žvilgsnis pereina prie plastiškos Kristaus
figūros, nuo kurios, lyg stengdamosi pramušti uždarą formą, į
visas puses sklinda įvairiomis spalvomis žėrinčios dinaminės spindulių
linijos. Autoriui buvo svarbu pabrėžti Kristaus pasaulio Atpirkimo
idėją, to pasaulio, kuriame vyrauja nerimas, kova, chaosas. Ekspresyvi
Kristaus figūra, apsupta judrios dinamikos, tarsi grumiasi su
šių dienų pasauliu, lyg norėdama jį sulaikyti, lyg kviesdama sustoti,
pažvelgti į save ir susitaikyti. Visas altorius spinduliuoja ypatinga
dvasine energija. Didelę reikšmę čia turi apšvietimas. Tamsioje
prieblandoje skendinčioje bažnyčios vidaus erdvėje apšviestas
ir vaiskiomis vitražo spalvomis žėrintis altorius su Kristaus
figūra išnyra prieš mus kaip visa gelbstinti pasaulio Šviesa.
Didelės apimties V.Švarlio darbas yra Kristaus kryžiaus kelias
dvylikos stočių vitražinis ciklas Kaltinėnų bažnyčioje (1995).
Šis ciklas, pasižymintis ryškia spalvų palete, figūrinių linijų
aiškumu bei formos apibrėžtumu, priartina autoriaus kūrybą prie
supaprastintos liaudies meno išraiškos. Dieviškasis aspektas,
pristatomas monumentaliu simbolizmu, ypač gražiai atsiskleidžia
vitražuose Palaiminimas Grūšlaukės bažnyčioje (1999) bei Prisikėlimas
Krekenavos bažnyčioje (1999). Šiuose darbuose nėra nieko banalaus,
meninėmis išraiškos priemonėmis čia įtaigiai stengiamasi atskleisti
pagrindinę Biblijos tiesą: Štai Dievo padangtė tarp žmonių. Jis
apsigyvens pas juos, ir jie bus jo tauta, o pats Dievas bus su
jais (Apr 21, 3-4). Senosios Varėnos Šv. arkangelo Mykolo bažnyčioje
naujai suskambančiu dvasiniu aspektu pasižymi dar neužbaigtas
kurti V.Švarlio penkiolikos vitražų ciklas M.K.Čiurlionio tematika.
Vitražai Atnašavimas (2001), Auka (2001), Angelo prisilietimas
(2002), Apvaizdos žvilgsnis (2002) tai išgyventa kontempliacija,
kuri priartina žmogų prie Amžinybės grožio paslapčių.
Šiuo metu didžiausia V.Švarlio svajonė užbaigti minėtą ciklą
iki 2005 metų, kada bus minimos M.K.Čiurlionio 130-osios gimimo
metinės. Prie projekto įgyvendinimo daug prisideda M.K.Čiurlionio
draugijos Varėnos skyriaus pirmininkė Gražina Jaronienė, be kurios
pastangų ir nuoširdaus pasiaukojimo šiam darbui vargu ar būtų
galima realizuoti užsibrėžtus tikslus. Sakralinė erdvė yra per
plati, kad visas pastangas nulemtų tik materialinis pagrindas.
Anot Paluobių parapijos Šventų Angelų Sargų bažnyčios klebono
kun. Antano Mickevičius, kuris seniai svajojo savo bažnyčioje
įrengti kelis vitražinius langus, įvyko stebuklas: V.Švarlys sutiko
kelis vitražus sukurti ir padovanoti. Tokia yra menininko kasdienybė,
jo būties ir darbų šviesa.
Lina KLUSAITĖ
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"