Žmonių pasitikėjimą savo
visuomene bei valstybe trukdo atkurti gerovės ir socialinio teisingumo
stoka
Lietuvos Respublikos prezidento Valdo Adamkaus
metinis pranešimas
|
Prezidentas Valdas Adamkus
Seime skaitė metinį pranešimą
Gedimino Žilinsko (ELTA)
nuotrauka |
Pone Seimo Pirmininke, Gerbiamas
Lietuvos Respublikos Seime, Pilietės ir piliečiai!
Mano ginamos pozicijos ir principai Jums gerai žinomi: penkerius
metus juos ne tik skelbiau, bet ir mėginau įtvirtinti kasdieniu
darbu. Mano siūloma Lietuvos pažangos vizija išsamiai išdėstyta
pernai perskaitytame metiniame pranešime.
Taigi kadencijos pabaigoje penktąjį kartą kreipdamasis į Jus norėčiau
tik glaustai apibendrinti praėjusius metus ir priminti tas savo
nuostatas, kurios, mano įsitikinimu, yra svarbios tolesniam mūsų
tautos ir valstybės gyvenimui.
* * *
2002-ieji mums buvo ypatingai
reikšmingi. Metų pabaigoje sulaukėme kvietimo įsijungti į Šiaurės
Atlanto Aljansą ir baigėme derybas dėl narystės Europos Sąjungoje.
Taigi įveikėme vieną svarbų valstybės raidos etapą. Padarėme tai
kartu - laikydamiesi kryptingos ir aktyvios užsienio politikos,
tęsdami Lietuvos modernizavimo darbus.
Mūsų valstybė šiandien stipri. Pasaulis mus pažįsta ir pripažįsta
kaip patikimus partnerius.
Šiuo metu esame prie vieningos Europos slenksčio. Lieka jį sėkmingai
peržengti ir įsitvirtinti Vakarų demokratijos erdvėje. Tai istorinis
mūsų tautos ir valstybės sugrįžimas į Vakarų civilizacijos kelią,
kuriuo ėjome šimtmečiais ir iš kurio prievarta daugiau nei pusamžį
buvome išblokšti.
Labai reikia, kad Lietuvos įsitvirtinimo Vakarų pasaulyje svarbą
suvoktume mes visi - visa tauta, visi piliečiai. Istorija mums
duoda galimybę susikurti saugią, pasiturinčią, civilizuotą savo,
savo vaikų ir vaikaičių ateitį. Mūsų didžioji pareiga - šia galimybe
pasinaudoti. Siekdami strateginių tautos tikslų būtent šiuo metu,
lygiai taip, kaip Sąjūdžio laikais, privalome veikti vieningai
ir valingai. Šiandien viskas - mūsų pačių rankose.
Negalime būti abejingi savo likimui, negalime pasiduoti melui,
negalime padaryti neatitaisomų klaidų.
"Politikai į Europos Sąjungą žmones grūda prievarta",
"Išstoti iš Europos Sąjungos bus taip pat sunku kaip iš SSRS",
"Politikai išsigando tautos keršto" ,- pastaruoju metu
skelbia vieno dienraščio antraštės. Turbūt artėjant referendumui
dėl Lietuvos narystės Europos Sąjungoje tokios antraštės didės,
jų bus dar daugiau.
Ar atsispirsime mėginimams supriešinti mūsų visuomenę, mūsų tautą,
dirbtinai padalyti mus į "darbo liaudį" ir neva tos
liaudies nesuprantantį "elitą"? Tai priklausys ir nuo
valdžios žmonių, ir nuo piliečių išminties.
Gaila, kad Seimas neišvengė blaškymosi dėl referendumo organizavimo,
jo pobūdžio ir trukmės. Tikiuosi, kad artimiausiu metu visos Seimo
partijos pateiks visuomenei bendrą, gerai apgalvotą referendumo
surengimo planą, kuris visų pirma bus pagrįstas pasitikėjimu Lietuvos
piliečiais. Tikiuosi, jog pagrindinės visuomenės ir politikos
jėgos dirbs nuoširdžiai ir sutartinai, siekdamos, kad žmonės referendumo
metu aktyviai išreikštų savo valią ir pritartų europiniam Lietuvos
keliui.
Aš pats darysiu viską, ką galiu, kad kuo daugiau žmonių suvoktų
tokio kelio pasirinkimo svarbą ir naudą asmeninei gerovei. Kviečiu
visus tautos likimui neabejingus piliečius telktis ir veikti kartu,
kad mūsų visuomenėje laimėtų civilizuotos europinės Lietuvos idėja.
* * *
Veikli ir solidari pilietinė
visuomenė visada buvo ir bus mano politinės veiklos siekis. Visus
penkerius metus stengiausi pats ir raginau Jus įveikti kliūtis,
kurios trukdo stiprėti mūsų pilietinei santarvei, trukdo atkurti
žmonių pasitikėjimą savo visuomene ir valstybe.
Viena svarbių tokio pasitikėjimo sąlygų - bendra žmonių gerovė
ir socialinis teisingumas.
Pastaraisiais metais mūsų ūkis pastoviai auga. Pernai bendrasis
vidaus produktas padidėjo 5,9 nuošimčio. 14 nuošimčių per metus
išaugo tiesioginės užsienio investicijos. Infliacija neviršijo
nė pusės nuošimčio. Eksportas padidėjo dešimtadaliu. Sumažėjo
einamosios sąskaitos deficitas. Negalutiniais duomenimis, pernai
nacionalinis biudžetas gavo beveik 1 milijardu 250 milijonų litų
daugiau pajamų negu užpernai. Pagrįstai tarptautinė kredito reitingų
agentūra "Standard and Poor's" visai neseniai suteikė
Lietuvai aukštesnius kredito reitingus, pažymėdama mūsų valstybės
finansinę pažangą, labai veržlų ūkio augimą ir, kas labai svarbu,
mūsų ekonomikos lankstumą globalaus ūkio nuosmukio metu.
Teigiamos ūkio permainos jau pasiekė ir dalį visuomenės. Pernai
mažmeninė prekyba šalyje padidėjo daugiau nei 12 nuošimčių. Žmonių
indėliai komerciniuose bankuose išaugo 500 milijonų litų - daugiau
nei 8 nuošimčiais. Taigi vis daugiau Lietuvos žmonių gali ir daugiau
vartoti, ir taupyti.
Deja, šių teigiamų ūkio poslinkių didelė visuomenės dalis dar
nespėjo pajusti: jos gyvenimas netapo geresnis. Nedarbas tebėra
didelis: jis per metus sumažėjo tik vienu nuošimčiu. Nedarbo,
ilgalaikio nedarbo ir jaunimo nedarbo lygis Lietuvoje du kartus
viršija Europos Sąjungos valstybių vidurkį. Mažos senatvės ir
invalidumo pensijos neužtikrina oraus žmonių gyvenimo.
Vis ryškesni tampa ir teritoriniai žmonių gerovės skirtumai. Verslo
ir žmonių pajamos gana sparčiai auga Vilniuje, Klaipėdoje ir Kaune.
Tačiau daugelio kitų Lietuvos regionų raida gerokai lėtesnė, nedarbo
ir skurdo juose - kur kas daugiau. Žemiau skurdo ribos yra atsidūręs
dešimtadalis šalies miestiečių. Kaime skurde gyvena daugiau nei
ketvirtadalis žmonių. Daugiau nei trečdalis visų Lietuvos ūkininkų
šiandien skursta. Skursta daugiau nei trečdalis daugiavaikių šeimų.
Daug tokių šeimų gyvena kaime.
Taigi šiuo metu labai svarbu suderinti sparčią ūkio plėtrą su
visų žmonių galimybėmis gyventi geriau. Teigiamas ūkio permainas
turi pajusti ir mažas pajamas gaunantieji, ir socialiai remtini
žmonės. Palaipsniui turi kilti tiek žemdirbių, tiek mokslininkų,
mokytojų, gydytojų, kultūros darbą dirbančių žmonių gerovė. Mūsų
valstybės politika šiandien negali palikti atskirų visuomenės
grupių bendros krašto raidos nuošalėje. Ji turi mažinti esamas
socialines įtampas ir stiprinti pilietinės visuomenės solidarumą.
Gaila, kad, net augant šalies ūkiui, reikalingos socialinės pertvarkos
ir toliau atidėliojamos arba paliekamos pusiaukelėje. Po ilgų
diskusijų pernai pasirinktas pensijų reformos modelis tikrai nėra
pavykęs. Numatytas lėtas reformos tempas vargu ar leis dabar dirbančių
žmonių kartai užsitikrinti saugesnę senatvę.
Mūsų socialinė parama kaip buvo, taip ir lieka per mažai taikli.
Esminė sveikatos apsaugos reforma taip ir nepajudėjo. Švietimo
pertvarkos darbai stringa valdančiosios daugumos vidaus nesutarimuose.
Per lėtai modernizuojama valstybės tarnyba. Visuose valdymo lygmenyse
vis dar išlieka per daug biurokratizmo. Vis dar stinga palankesnių
sąlygų smulkiam ir vidutiniam verslui. Valstybėje iki šiol nematyti
perspektyvios regionų plėtros, regionų gaivinimo politikos.
Mūsų visuomenės pažanga gali gerokai nukentėti, jei minėtas sritis
ištikusi savotiška stagnacija užsitęstų ilgiau.
* * *
Ypač svarbu šiandien modernizuoti
valstybės valdymą, padaryti jį labiau efektyvų, labiau skaidrų
ir patikimą. Nuo šių darbų esmingai priklauso tolesnė mūsų demokratijos
ir pilietinės visuomenės plėtra.
Demokratinis šalies valdymas turi remtis daug stipresne valstybės
institucijų ir visuomenės sąveika, daug geresniu visuomenės informavimu
ir konsultavimusi su visuomene, priimant strategiškai svarbius
sprendimus, daug aktyvesniu piliečių dalyvavimu valstybės reikaluose.
Valdžios ir visuomenės dialogui mums šiandien reikia tvirto pagrindo
- aiškios valstybės ir tautos raidos strategijos, kuri labai konkrečiai
kiekvienam Lietuvos žmogui atsakytų į klausimą, kaip mūsų kraštas
pasinaudos būsima Europos Sąjungos parama ir pasieks sparčios
pažangos. Reikia strategijos, kuri ne tik argumentuotai išskirtų
aiškius raidos prioritetus, bet ir juos pagrįstų būsimų investicijų
planu. Tokia strategija padėtų atsirasti labiau įpareigojančiam,
platesniam ir realiai veikiančiam nacionaliniam susitarimui.
Tiesa, šiandien turime ir neblogų strateginių dokumentų, ir pasirašytą
Nacionalinį susitarimą siekiant ekonominės ir socialinės pažangos.
Tačiau kasdieniai politiniai sprendimai labai dažnai nutolsta
nuo visuomenei pristatyto strateginio brėžinio, paversdami mūsų
dokumentus tik tuščiomis deklaracijomis, kuriomis piliečiai neturi
pagrindo pasitikėti.
Štai Jūs, gerbiamieji Seimo nariai, pernai patvirtinote Valstybės
ilgalaikės raidos strategiją. Joje pagrįstai iškeliami žinių visuomenės,
saugios visuomenės ir konkurencingo ūkio prioritetai. Kaip ir
Vyriausybės priimtoje Ilgalaikėje Lietuvos ūkio plėtros strategijoje,
čia teigiama, kad "žiniomis pagrįsta ekonomika tampa prioritetiniu
Lietuvos siekiu".
Tačiau visai neseniai Vyriausybė parengė Bendrąjį programavimo
dokumentą, kuriame numatė, kam Lietuva panaudos Europos Sąjungos
struktūrinių fondų lėšas 2004-2006 metais. Žmogiškųjų išteklių
plėtrai - švietimo ir socialinėms programoms - ketinama skirti
tik 18 nuošimčių visų būsimų Europos Sąjungos struktūrinių fondų
lėšų. Tuo metu dabartinės Europos Sąjungos šalys šiai sričiai
vidutiniškai skiria 23 nuošimčius, o "tigro šuolį" padariusi
Airija - daugiau nei 33 nuošimčius visų struktūrinių fondų lėšų.
Ir taip elgiasi valstybės, kurių socialinė ir technologinė pažanga
daug didesnė, o nedarbo lygis - kur kas žemesnis nei mūsų.
Ko iš tiesų vertos bus mūsų kalbos apie žinių ekonomiką, žiniomis
grindžiamą ūkį, nedarbo įveikimą ir skurdo mažinimą, jei į savo
žmones, į jų išsilavinimą, į jų prisitaikymą prie kintančios darbo
rinkos investuosime tik tas lėšas, kurios atliks nuo tiltų, kelių
ir geležinkelių? Ar taip elgdamiesi galime tikėtis susikursią
žinių visuomenę, saugią bendruomenę ir konkurencingą ūkį? Vargu.
Todėl dar kartą noriu paprašyti ir Seimo, ir Vyriausybės narių:
ne tik deklaruokime, bet ir siekime realiai įgyvendinti išsikeltus
tautos ir valstybės raidos prioritetus. Mažinkime atotrūkį tarp
žodžių ir darbų. Tik taip įstengsime atkurti piliečių pasitikėjimą
valdžia.
* * *
Kaip svarbu šiandien stiprinti
švietimo galias, padėti žmonėms prisitaikyti prie esmingai pasikeitusių
politinių, ūkinių, socialinių gyvenimo sąlygų, rodo dabartinis
mūsų visuomenės savimonės paveikslas.
Prieš kurį laiką atliktas lyginamasis Europos šalių vertybinių
nuostatų tyrimas "Vertybės: Europa - 1999-ieji" leidžia
mums pamatyti savo visuomenę bendrame Vakarų ir Rytų Europos kontekste.
Tyrimo duomenys rodo, kad mes, lietuviai, itin menkai pasitikime
demokratinėmis valstybės institucijomis ir savo, kaip piliečių,
jėgomis. Kartu su rusais mes pralenkiame kitas iš komunizmo išsivadavusias
tautas savo simpatijomis totalitarinei praeičiai. Mes palankiau
vertiname buvusią komunistinę, nei esamą demokratinę politinę
sistemą. Dauguma mūsų būtų linkę pritarti bei paklusti parlamento
ir rinkimų nevaržomo lyderio valdžiai. Tyrimai rodo, kad tokio
autoritarinio vadovo mes ilgimės labiau, negu rusai ir baltarusiai.
Iš visų Europos tautų mes, lietuviai, mažiausiai pasitikime pačių
išsirinktu parlamentu, tačiau esame mažiausiai kritiški spausdintam
žodžiui. Iš visų europiečių mes mažiausiai didžiuojamės tuo, kad
esame savo šalies piliečiai. Taigi mumis lengva manipuliuoti,
nes mes menkai pasitikime savimi.
Kartais atrodo, kad moralinė, pilietinė atsakomybė ne vienam iš
mūsų tampa per sunkia našta. Mūsų visuomenė šiandien stokoja moralinio
stabilumo. Joje matome daug kilnaus žmogiškumo pavyzdžių. Tačiau
greta - šiurpūs nužmogėjimo atvejai. Niekaip negaliu suvokti,
kaip paprastas, iš kitų neišsiskiriantis kaimo vaikas staiga gali
imti ir žiauriai nužudyti jį globojusius kaimynus, kaip miesto
mergina, be jokio motyvo, vien "dėl pramogos" gali smeigti
praeiviui peilį į nugarą, kaip jauni lietuvių vyrai ir moterys
kaimynų akivaizdoje gali nukankinti savo kūdikius ir vaikus. Tai
irgi mūsų - lietuvių visuomenės - dabarties ženklai. Kraupūs ženklai.
Būtų blogiausia, jei prie jų priprastume kaip prie neišvengiamos
kasdienybės.
Ne kartą kėliau sau klausimą: kaip politikai, matantys netobulą
pokomunistinės visuomenės paveikslą, privalo veikti šioje visuomenėje,
dirbti šios visuomenės labui? Juk su valdžia siejami mūsų lūkesčiai
yra nepagrįstai dideli, todėl beveik neišvengiamas yra ir nuolatinis
mūsų nusivylimas valdžia.
Tokioje visuomenėje politikams gali kilti didelė pagunda manipuliuoti
žmonėmis, naudotis jų bėdomis ir silpnybėmis, žaisti jų lūkesčiais,
neatsižvelgiant į tikrovės galimybes. Paguoda, kad geras tikslas
pateisina visas priemones, gali būti labai apgaulinga. Pasiektos
politikų pergalės šiuo atveju būtų tik trumpalaikės, o visuomenės
pralaimėjimai galėtų turėti sunkiai atitaisomų pasekmių.
Jei mūsų politika iš atsakingo bendrų tautos reikalų tvarkymo
taptų tik valdžios siekimo ir išsaugojimo technologija, tik jėgos
žaidimais, kuriuose viskas leistina, mūsų demokratijai ir mūsų
pilietinei visuomenei iškiltų rimtas pavojus. Nes demokratinė
valstybė, kad būtų stipri ir galėtų išlikti, privalo remtis moraliniais
pagrindais, moraliniais susitarimais ir pilietiniais įsipareigojimais.
Demokratinė politika gali egzistuoti tik grindžiama bendromis
vertybėmis ir principais.
Todėl buvau ir lieku įsitikinęs, kad politikas, kuriam svarbi
Lietuvos demokratija ir jos ateitis, turi rinktis sunkesnį kelią
- atvirumą ir tiesos sakymą. Tik toks kelias kurs patikimą dialogą
tarp Lietuvos žmonių, stiprins piliečių pasitikėjimą savimi ir
valstybe.
Deja, mūsų politika ir šiandien išlieka per daug uždara, nepakankamai
socialiai jautri, per daug atitrūkusi nuo kasdienių žmonių rūpesčių.
Mūsų valdžia atrodo pernelyg patenkinta savimi. Mūsų partijos
kartais primena diskusijų klubus, paskendusius savo vidaus problemose.
Būtent tai matydamas, daugiau nei prieš porą metų iškėliau naujosios
politikos idėją. Kreipdamasis į šią idėją parėmusias partijas,
tuomet sakiau: "Atsigręžkime veidu į realią Lietuvą - su
skurdo ir neteisybės, nevilties ir iš sovietmečio paveldėtos gyvenimo
inercijos ženklais. Laikas ryžtingiau veržtis iš tų ženklų įtakos.
Laikas imti spręsti realias, žmonėms rūpimas problemas. Dėmesio
realybei, kasdienei tikrovei - šito trūko ir trūksta mūsų valstybei
visą atkurtos laisvės dešimtmetį."
Ir šiandien esu įsitikinęs, kad tik politikų dėmesys realybei,
tik atviras pilietinis dialogas gali sėkmingai vesti Lietuvą į
priekį. Ir būtų labai apmaudu, jei iš naujosios politikos idėjos
paliktų tik naujosios politinės technologijos.
* * *
Manau, kad vienas kertinių dabarties
uždavinių - padėti pagrindus veikliai, organizuotai visuomenei.
Prievartos dešimtmečiai yra rimtai pažeidę mūsų galias burtis
į nuo valstybės nepriklausomas draugijas ir judėjimus, organizuotai
veikti. Kartais visą politinį ir visuomeninį krašto gyvenimą mėginama
dalyti tik į elitą ir mases, į valdančius ir valdomus žmones.
Taip rizikuojame ne tik iškreipti sudėtingą visuomenės tikrovę,
bet ir nuo jos nusišalinti, visą atsakomybę už bendrą ateitį patikėję
valdžiai, finansiniam elitui ar specialistams. Toks požiūris ir
elgesys nuvertina žmogaus svarbą ir jo pilietinę atsakomybę. Tokia
nuostata yra tiesiog svetima pilietinės visuomenės ir demokratinės
politikos prigimčiai.
Nieko nėra pavojingesnio demokratijai ir šiuolaikinei valstybei
už iliuziją, kad viskas visuomenėje ir valstybėje yra iš anksto
nulemta interesų grupių, kad visa kita tėra tik manipuliacijos
ir žmonių apgaudinėjimas. Todėl esą neverta nei dalyvauti krašto
politiniame gyvenime, nei juo domėtis.
Be sąmoningų, aktyvių ir organizuotų piliečių neįmanoma nei demokratija,
nei moderni valstybė. Tad labai svarbu Lietuvoje plėsti viešų
diskusijų ir pilietinių akcijų erdvę, kurioje žmonės pasijustų
esą vienos visuomenės nariai, bendrų vertybių ir tikslų jungiami
piliečiai.
Būtent švietimas, tvirtindamas mūsų vertybines nuostatas, lavindamas
mūsų gebėjimus, turi šiandien kloti pamatus veikliai pilietinei
visuomenei. Švietimo paskirtis - padėti mūsų vaikams, jaunimui,
suaugusiesiems savarankiškai ir kūrybingai gyventi laisvos rinkos,
nuolat kintančio darbo pasaulio ir atviros pilietinės visuomenės
sąlygomis. Tik stiprindami švietimą, šiandien įstengsime saugoti
ir kurti savo tapatybę, pajėgsime įsitvirtinti Vakarų erdvėje
kaip savarankiška, ori ir kūrybinga tauta.
Manau, kad būtent šiuo metu, kai pradedame naują tautos ir valstybės
raidos etapą, mūsų visuomenei ir parlamentinėms partijoms labai
svarbu susitarti dėl pagrindinių švietimo plėtotės krypčių. Tokio
susitarimo siekdamas, šiandien ir teikiu Jums, gerbiamieji Seimo
nariai, ekspertų grupės parengtas ir su visuomene aptartas Lietuvos
švietimo plėtotės strategines nuostatas. Patikiu jas Seimo Pirmininko
globai ir tikiuosi Jūsų pritarimo.
Tikiu demokratinės mūsų valstybės sėkme, tikiu Lietuvos ateitimi,
kurią kūrėme ir kursime kartu.
© 2003 "XXI amžius"