Lietuvių pėdsakais Amerikoje:
4. Lietuviški miesteliai Pensilvanijoje
|
Lietuvių katalikiškos
kapinės Skrantone |
|
Prie Skrantono Šv.Juozapo
bažnyčios - lietuviška mokykla ir lietuviškas koplytstulpis |
|
Skrantono Šv.Juozapo
bažnyčia |
Hazelton, Girardville, Wilkes
Barre - tai vis lietuviški miesteliai Pensilvanijos valstijoje,
kuriuos mes aplankėme. O kiek tokių liko neaplankytų? Skrantono
vyskupijoje dar yra Duryea, Eynon, Forest City, Kingston, Pittston;
Allentowno vyskupijoje - Easton, Brackville, Maizeville, Middleport,
Minersville, New Philadelphia, Reading, St.Clair
Tuose miesteliuose
yra arba buvo lietuviškos parapijos. Minėtose vyskupijose yra
25-ios lietuviškos parapijos, kai kurios veikia, kai kurios sujungtos
su lenkiškomis, kai kurios jau uždarytos, viena iš jų nugriauta.
Buvome tik vienos valandos kelio atstumu nuo Binghamptono miestelio
jau Niujorko valstijoje. Šiuos pavadinimus išvardijau sąmoningai,
kad nežinantiems šių vietovių (tokiems, kokia iki kelionės buvau
aš) susidarytų pritrenkiantis įspūdis - kiek ten gyventa lietuvių!
Bet tai tik miesteliai, kur tautiečių būta labai daug ir kur pastatytos
bažnyčios. O juk, reikia manyti, buvo jų ir kitose vietovėse,
kur veikė akmens anglies kasyklos, tik ten jų buvo arba mažiau
ir jie neįstengė pasistatyti savų bažnyčių, arba nebuvo tokie
organizuoti ir nekūrė parapijų.
Labai knietėjo sužinoti, kiek šiuose kraštuose galėjo gyventi
lietuvių. Mons. J.Anderloniui atrodo, kad apie 10 tūkst. Kun.
W.Valkavičius rašo, kad vien į lietuvių dienas, kurias nuo 1914
metų organizavo kun. Dargis (suvažiuodavo lietuviai iš visos valstijos),
susirinkdavo 15-20 tūkstančių.
Visas šias parapijas yra aprašęs William Valkavičius savo kapitaliniame
trijų tomų veikale Lithuanian Religious Life in America (Lietuvių
religinis gyvenimas Amerikoje), bet pamatyti iš arti, prisiliesti
prie bažnyčių mūro, prie paminklo lietuviškose kapinėse yra nepakartojamas
jausmas. Įspūdį darė netgi naršymas po smulkų tos vietovės žemėlapį.
Ypač malonu buvo atrasti miestelį lietuvišku vardu Laurys ar
pravažiuoti Oleckna gatvę Skrantone, Amber (gintaras) gatvę
Wilkes Barre, pamatyti Pittstone, Wyoming g.1129, trispalve išdažytą
namą su užrašu Lithuanian Club
Mūsų ekspedicija LB Kultūros tarybos pirmininkė Marija Remienė,
tarybos narė Aušrelė Sakalaitė (viena atlaikiusi 2200 mylių kelią
už savo protingos mašinos vairo) ir šių eilučių autorė, atstovavusi
Draugui. Mūsų tikslas buvo rinkti medžiagą projektui Lietuvių
pėdsakai Amerikoje. Supratome, kad tai ne vienerių metų ir ne
kelių žmonių darbas. Į šias vietoves turėtų atvažiuoti keliolika
žmonių keliems mėnesiams, kaip Lietuvoje vyksta tautosakinės ekspedicijos
ir surenkama visa įmanoma medžiaga. Tokių ekspedicijų prašosi
ir istorinės Pensilvanijos apylinkės. Ši kelionė galėjo tik sužadinti
tyrinėtojo apetitą. Mes ten buvome panašios į vaikus, stovinčius
ant didžiulio kalno ir norinčius jį nukasti savo žaisliniais kastuvėliais.
Mūsų kelionės metu Drauge pasirodęs pokalbis su Edvinu Giedrimu
nuteikia viltingai: jeigu yra daugiau išeivijos istorija besidominčių
žmonių, dar niekas neprarasta, dar suspėsime, kol yra liudytojų,
užfiksuoti Amerikos išeivių istorinę medžiagą.
Iš Filadelfijos po dviejų su puse valandos kelionės greitkeliu
atsiradome Skrantono miestelyje ir apsistojome pas tos vietovės
Lietuvių bendruomenės pirmininkę Reginą Petrauskienę. Ji mums
parodė su lietuvių gyvenimu susijusias vietas, padėjo susisiekti
su žmonėmis, kurie turėjo ką pasakyti apie lietuvių gyvenimą.
Pirmiausia aplankėme Šv.Juozapo parapijos bažnyčią, kurioje klebonauja
šiandien aktyviausiai lietuviškoje Skrantono veikloje besireiškiantis
mons. Peter P.Madus (lietuviai sako - kun.Medis). Jis bendradarbiauja
su JAV LB Socialinių reikalų tarybos pirmininke Birute Jasaitiene,
yra prisidėjęs prie programos Lietuvos kariuomenei paremti.
Klebono neradome, bažnyčią mums aprodė bernardinių-pranciškonių,
kurios patarnauja parapiją, vienuolyno vienuolė. Parapija įsteigta
1892 metais. Bažnyčia pastatyta 1894 metais. Bažnyčia graži, kaip
ir visos kitos lietuviškos bažnyčios. Mūsų trijų, sentimentalių
moterų, kompanija, lankydama lietuviškas vietas, laistė jas ašaromis:
iš gražumo, iš skausmo ar iš liūdesio, žinant, kiek meilės, kiek
tikėjimo ir pasiaukojimo įdėta į šiuos architektūros paminklais
tapusius pastatus ir kiek mažai šiandien jie reiškia praktiškoje
Amerikoje. Bet apie tai kita kalba.
Bažnyčioje - senoviški vitražai. Reikia pasakyti, kad Amerikoje
visose lietuviškose bažnyčiose nepaprastai gražūs vitražai, jų
tradicija prasideda nuo pačių pirmųjų, statytų XIX a. pabaigoje.
Pastebėjome, kad kiekvieno lango vitražas paprastai yra paaukotas
atskiro žmogaus, šeimos ar organizacijos ir jame mecenatas įamžintas.
Kiekvienoje bažnyčioje, kurią lankėme, stengiausi nurašyti nors
keletą pavardžių iš tų langų. Atrodė, kad jeigu aš jas paskelbsiu,
savotiškai nupūsiu dulkes nuo jų vardo. Gal Lietuvoje palikuonys
nieko apie juos jau nebežino. Taigi Skrantono Šv.Juozapo bažnyčios
vitražams aukojo: Joseph C.Noreikos šeima, Bagasevich, Bukauskas,
Verbus, John ir Rose Leskauskas, Apolonija Rekstis, Latožos šeima.
Bažnyčia išlikusi originali, joje beveik niekas nepakeista: suolai
senoviški, autentiški - Lietuvoje vadinamos medinės lonkos, tik
senojo altoriaus vietoje yra padaryta šiuolaikinė prisikėlusio
Kristaus mozaika, atlikta gero dailininko.
Šioje Šv.Juozapo parapijoje 1897 metais klebonavo kun. Antanas
Kaupas (1919 metais jis jau dirba kaimynystėje esančiame miestelyje
Wilkes Barre, kur sukuria Kunigų vienybės organizaciją ir tampa
pirmuoju dabartinio Draugo redaktoriumi). Skrantone, Marywoodo
universitete, A.Kaupas profesoriavo, šiame universitete, matyt,
ne be brolio pagalbos, prasidėjo ir seselių kazimieriečių įkūrėjos
ses. Marijos Kaupaitės kelias. Skrantone ji darbavosi 1897-1901
metais. Kazimierietės buvo pakviestos vadovauti lietuviškai mokyklai.
Dabar šalia bažnyčios tebestovi trijų aukštų didžiulis pastatas,
ant kurio sienos išlikęs įrašas: 1915-1984 m. Reikia manyti, kad
tai ne pirmasis mokyklos pastatas. Šiandien dar gerai atrodančio
pastato langai negyvi, uždangstyti, jame retkarčiais vyksta parapijos
susirinkimai ar kiti renginiai.
Lietuviai nebūtų lietuviai, jeigu jie savo gyvenamos vietos nebūtų
pritaikę sau: miestelį meiliai vadino Skrentais (važiuojam į
Skrentus), veikė savos krautuvėlės, barai, klubai. Ir pačios
dar turėjome progos nufotografuoti Tauro klubą, kur renkasi
Vyčiai. Sako, dar yra ir Stirnos restoranas, bet jo išlikęs
tik vardas, jį valdo jau ne lietuviai. Ačiū jiems ir už tai, kad
palaiko lietuvišką pavadinimą. O Stirna, sako, nedidukas žmogelis,
buvo ir bankelio savininkas. Jis, jo dukra ir žentas Noreika,
laidojimo namų direktorius, buvo lietuviai entuziastai.
Skrantonas prieš šimtą metų buvo svarbus lietuvių centras. Čia,
pagrindinėje Main Ave gatvėje, jaunystėje gyveno ir Jonas Šliūpas,
kurio veiklos pėdsakų ir šiandien dar esama: nors sunkiai, bet
dar išsilaiko tautinė bažnyčia, kuri buvo įsteigta jo iniciatyva,
ir veikia tautinės kapinės. Tautinė bažnyčia ir kapinės taip pat
yra ir Filadelfijoje.
Kai čionai XIX a. pabaigoje atvažiavo J.Šliūpas, lietuviai (žinoma,
ir kiti nauji atvykėliai) buvo nepaprastai išnaudojami. Savininkai
savivaliaudavo, neraštingi, nemokantys anglų kalbos lietuviai
kasyklose dirbo vergų darbą ir gyveno vergų gyvenimą. Jie niekada
negalėjo atsiplėšti nuo anglies kasyklos ar alaus baro, kuris
kartu buvo ir bankelis, savininkui priklausantis, nes angliakasys,
jeigu nespėdavo visko pragerti, savo čia laikytą algelę išeikvodavo
maistui, gydymui. Jis visą gyvenimą svajojo, kad štai nuo kitų
metų bus laisvas ir išvažiuos, bet taip ir numirdavo nesulaukęs
tos laisvės. J.Šliūpas daug yra pasidarbavęs juos gindamas nuo
airių, lenkų, kurių buvo daugiau, išnaudojimo. Jis organizavo
lietuviškų parapijų, kurios būtų nepriklausomos nuo Romos, kūrimą.
Jis agitavo steigti tautines parapijas. Šiandien į tautinę bažnyčią,
sako, ateina tik keliolika parapijiečių, bet ji dar gyvuoja. Gražiai
prižiūrimos ir nedidelės jų kapinės. Nemažai tautinių parapijų
buvo sukūrę ir lenkai, kai kurios jų veikia ir šiandien.
Audronė V.ŠKIUDAITĖ
© 2003 "XXI amžius"