Vienuolių kūrybos atspindžiai
Poetės ir vienuolės gyvenimo posūkiai
Daiva Červokienė
|
Švenčiausiosios Mergelės Marijos
Nekaltojo Prasidėjimo vargdienių
seserų kongregacijos (MVS)
vienuolė poetė Gynė Dineikaitė
Autorės nuotrauka
|
|
Vienuolės tėvelis Karolis Dineika
Nuotrauka iš dukros fotoalbumo
|
Švenčiausiosios Mergelės Marijos Nekaltojo
Prasidėjimo vargdienių seserų kongregacijos (MVS) vienuolės, poetės
Gynės Dineikaitės gyvenime buvo daug posūkių: baigusi lietuvių kalbos
ir literatūros studijas mokytojavo, dirbo bibliografe, turizmo metodininke,
dėstė tikybą. Užauginusi sūnų ir įveikusi vėžį, tapusi našle, įstojo
į vienuolyną. Išleidusi ketvirtą poezijos knygą 80-metė tapo Lietuvos
rašytojų sąjungos nare. Dievui pašvęsto gyvenimo metais ses. G. Dineikaitė
išleido šeštąją poezijos knygą Nesujudėjo net žolė.
Autorės ir leidėjų požiūris
Nuo jaunystės jaučiau širdy kūrybos kibirkštis
ir pašaukimą į vienuolystę, kurie įgavo realią išraišką tik brandžiame
amžiuje. Pirmoji poezijos knyga pasirodė 1981 metais. Išleidusi
ketvirtą knygą 2012 metais tapau Lietuvos rašytojų sąjungos nare.
Knygoje amžinybės blyksniai žmogaus trapume lyg ramiam ežere, tikiu,
šviečia, trumpai pristato autorė šeštąją savo poezijos knygą.
Pasak knygos leidėjų, ses. G. Dineikaitės eilėraščiai
priskirtini sakraliosios poezijos žanrui, juose glūdi ne kibirkščiuojantis
konfliktas, o pasaulio darna ir vienybė, gerumo ir meilės lydinys.
Tai miniatiūrinio, maksimaliai glausto turinio eilėraščiai, kurių
esmę sudaro meilės ir tikėjimo atsivėrimai, susiliejantys į ištisinį
monologą Dievui, Gamtai ir Gyvenimui. Trumpučiai posmai skleidžia
ir artimo meilės, ir užuojautos žmogui dvasią, susimąstymą apie
gyvenimą šioje žemėje ir amžinybę. Gera klausyti, kaip raiškiai,
užtikrintai ir giedrai juos skaito pati autorė. Optimizmą, gerą
atmintį, humoro jausmą išsaugojusiai vienuolei įkvėpimo šaltiniu
tampa vaikystės ir jaunystės vaizdai, gyvenimo patirtis, Dievo ir
amžinybės apmąstymai, veržimasis į amžiną šviesą.
Vaikystės detalės
Sesuo Gynė gimė ir užaugo Karolio ir Petronėlės
Dineikų, dviejų diplomuotų kūno kultūros specialistų, šeimoje. Turėjo
du brolius. Šeimoje daug dėmesio skirta sveikam gyvenimo būdui.
Tėvas, gydomosios kūno kultūros propaguotojas, buvo įskiepijęs įprotį
vaikams kasdien padaryti rytinę mankštą ir praustis po dušu. Gynė
atsimena, kad dar neinančią į mokyklą ją grūdindavo, kasdien ir
žiemą kišdavo maudytis po šaltu dušu, o pakilus aukštai temperatūrai
tėtis ištrindavo vandeniu ir spiritu, paskui susukdavo į šlapią
paklodę ir apkamšydavo daugybe antklodžių. Po poros valandų temperatūra
nukrisdavo. Tėvelis susirgus liepdavo vaikams kartoti jo paties
sukurtą maldelę: Kasdieną aš einu stipryn, o mano atmintis geryn,
pranyksta ligos ir skausmai, Kristaus dvasia gaivina mane.
Ses. Gynė puikiai prisimena ir šeimos vakarojimą
tėvui grįžus iš darbo. Kone kasdien, ne tik švenčių progomis, jis
garsiai paskaitydavo ištraukų iš grožinės literatūros, romanų, o
sekmadieniais iš Evangelijos. Gynė labiausiai laukdavo tų Evangelijos
žodžių. Puikiai prisimena ir tradicinius šeimos sekmadienio pasivaikščiojimus
Kaune, Druskininkuose net žiemą, rudenį, nepaisant orų. Tada tėtis
labai mėgdavo pakalbėti, dalytis savo pamąstymais, knygose perskaitytomis
mintimis. Tarkime, skaitė apie Bethoveną, rado mintį: Dievo įstatymas
mano širdy, ir žvaigždėse jį matau, persako ją namiškiams. Ai,
vėl buitis, atsidusdavo tėvas, jei kalba pakrypdavo apie kokius
nors kasdienius reikalus. Norėjo, kad būtų truputį pakylėta. Ir
tai jam pavykdavo.
Mums, vaikams, tėtis buvo idealas. Jeigu jis
pasakė įsakau, be atsikalbinėjimų paklusdavome. Taip jis sakydavo
labai retai, mes labai jautėme jo vidinį gėrio spinduliavimą, būdavo
gėda ką nors padaryti ne taip, kad tėčio neįskaudintume, ses.
Gynė dalinosi atsiminimais apie vaikystę.
Pokalbiai apie tikėjimą, Dievą
Vienuolės šeimoje buvo kalbama apie Dieną, nors
tais laikais nebuvo galima. Tėvas buvo giliai tikintis, bendravo
su arkivyskupu Mečislovu Reiniu, Vydūnu, prof. Stasiu Šalkauskiu.
Bendravimas su pastaruoju paskatino Linkuvoje įsteigti Gyvosios
dvasios būrelį (ateitininkų organizacija tada buvo uždrausta),
propaguoti blaivybę. Ir vaikams tėvas ne kartą pasakojo savo tikėjimo
istoriją. Jam daug įtakos turėjo jaunystėje Petrograde sutiktas
armėnų filosofas R. Orbelis, daug kalbėjęs apie nuostabią krikščionių
bendrystę. Tai jam įžiebė gyvą tikėjimą, susidomėjimą Šventuoju
Raštu.
Psichofizinė treniruotė K. Dineikos sukurtas
labai universalus sveikatos palaikymo ir atstatymo būdas, kai žmogus
atsipalaiduoja, įsivaizduoja žydrą dangų ir gamtos grožį, harmoniją,
panyra į dieviškumą, atsiveria Dievui ir sveiksta. Ses. Gynė girdėjo
porą atvejų, kai tėtis kone stebuklingai išgydė žmones. Vienas širdininkas
Linkuvoje buvo visai prie mirties, tėtis jam pasakė, kad jei nori
turėti gyvą tikėjimą ir savo gyvenimu liudyti Dievą, teprašo Aukščiausiojo,
kad pasveiktų. Ir pasveiko. Kai K. Dineika dirbo Kauno kūno kultūros
institute, pamatė vieną studentą verkiant, kad jo brolis visai prie
mirties. Tėtis nuėjo kartu pas jį, patarė panašiai. Ir tas jaunas
vyriškis pasveiko, iki gyvenimo pabaigos bičiuliavosi su tėvu.
Akistata su mirtimi ir tikėjimu
Ses. G. Dineikaitė prisipažino pati du kartus
buvusi arti mirties. Pirmąkart 14-metė. Pokariu dėl tuberkuliozės
jai atsivėrė kaverna, prasidėjo didelis kraujoplūdis, temperatūra
pakilo aukštesnė nei 40 laipsnių ir nekrito. Gulėdama beveik be
sąmonės, Gynė išgirdo motinos kaimynei persakytus gydytojo žodžius,
kad jai greitoji džiova, ilgiau kaip dvi savaites negyvens. Jai
šmėstelėjo mintis: Aš tikiu Dievą, bet drungnai. Jeigu mirsiu,
nereikės nė piršto pajudinti (ir tai buvo sunku), bet jeigu gyvenčiau,
labai norėčiau stipriai mylėti Dievą.
Tada dar nebuvo antibiotikų, bet Gynė pakilo iš
ligos patalo su troškimu stipriai mylėti Dievą. Po poros savaičių
tėtis pasakė: Jeigu nori mylėti Kristų, reikia jį pažinti. Paskui
adovanojo Evangeliją, o Gynei pasirodė, kad jis skaitė jos mintis...
Būdama 14 metų pradėjo ją skaityti.
Jaunystėje jaučiau pašaukimą būti vienuole, bet
buvo sovietiniai laikai, vienuolijos naujų narių nepriiminėjo,
prisiminė pašnekovė. Baigusi studijas ji ištekėjo, bet laimės
šeimoje nerado. Išsiskyrusi viena augino sūnų, maždaug po dešimtmečio
sužinojo apie buvusio sutuoktinio mirtį.
Vienuolė teigė, su tėvu buvę labai artimi. K. Dineika
domėjosi ir joga, įvairiais sveikatinimosi būdais. Nesiūlė jų išbandyti?
Gynė sakė pati daug klausinėjusi apie jogą, tėvas atsakė, kad jai
geriausia joga yra malda. Jis dažnai dukros prašydavo išbandyti
kuriamus pratimus: tarsi įkvėpti ranka, mintimis pajusti šilumą.
Pabandydavo, dažnai pavykdavo. Tada K. Dineika drąsiau siūlydavo
kitiems. Jis dažnai pabrėždavo, kad malda, geros emocijos irgi gydo.
Savo atkurto Fizinės kultūros ir klimato terapijos parko lankytojus
ragino kiekvieną rytą padaryti mankštą ir taškinį masažą.
Išbandymas vėžiu
Būdama 48-erių, Gynė išgirdo, kad serga vėžiu,
ir medikų priekaištus, kodėl nesikreipė anksčiau. Atsimena tada
pajutusi ne baimę, o tokį stiprų ryšį su Dievu, kad nebuvo baugu.
Jai buvo skirtas spindulinis gydymas Vilniaus onkologinėje ligoninėje.
Ar tėvas nebandė gydyti netradiciniais būdais?
To paklausta vienuolė sakė, kad K. Dineika konsultavosi su įvairiais
savo draugais, šie prisiuntė įvairių žolelių, bet Gynė jų nevartojo,
juto, kad jų nereikia. Ją lydėjo įsitikinimas: turi pasitikėti Dievu...
Deja, spindulinis gydymas nepadėjo. Tada išgirdo,
kad po poros mėnesių reikėtų operuotis. Pasiteiravusi apie savo
prognozes, išgirdo: po operacijos yra maždaug 2 proc. tikimybė išgyventi,
nes yra labai nušvitinta, vidinis pjūvis negis. Be operacijos gyvens
apie 3 mėnesius. Pasirinko operaciją. To tėveliui nepasakojo, nes
šeimoje nebuvo įprasta skųstis, stengtasi nejaudinti kitų. Tėvas
buvo sakęs: Laukiniai gyvūnai, žvėrys vieni patys laižosi žaizdas
ir miršta tyliai. Dieve duok, kad aš taip priimčiau kančią ir mirtį.
Labai išsekusi po spindulinio gydymo ji buvo grįžusi
į Druskininkus. Daug kalbėdavo su tėvu. Tada jų abiejų gyvybės kabojo
vos ant plauko, jos dėl vėžio, tėčio kraujagyslės buvo labai užakusios.
Jie vienas kitą labai gerai suprato ir daug apie viską šnekėdavo,
net apie mirtį. Eina kartu pasivaikščioti, paeina porą žingsnių,
tėtis dūsta, sustoja lyg pasidairyti ar kažką pakalbėti, trupučiuką
atsigauna, vėl paeina ir vėl stabteli...
Senatvės paguoda ir mirties nuojauta
K. Dineika sakė norįs būti pajėgus, ir apie savo
mirtį žinoti prieš dvi savaites. Jis beveik nepaeidavo, jį automobiliu
atveždavo į darbą. Ir jis susapnavo, kad kažkas iš dalelyčių, įvardino
kaip mirtis, prie jo slenka ir liečia, eina didelis šaltis, jis
nori nustumti, bet ranka tik trupučiuką pajudino. Ir suprato, kad
tai jam ženklas. O Gynė, žvelgdama į skaitantį tėtį, pamatė, kad
tarsi spinduliai sklinda iš jo kūno, ir pamanė, kad šitas kūnas
ilgai neišlaikys sielos. Po dviejų savaičių ir mirė. Būdamas 82-ejų,
dvi paskutines gyvenimo savaites intensyviai ruošėsi anapusybei:
buvo labai susikaupęs, rytais ilgai skaitydavo Šventą Raštą, fiksavo
savo mintis dienoraštyje.
Gynė paskutinėmis tėčio gyvenimo dienomis buvo
išvažiavusi konsultuotis į Onkologinę ligoninę. Ta kelionė į Vilnių
buvo kupina išgyvenimų. Prisiminė, kaip tėtis pabalo išgirdęs, kad
ji važiuos į Vilnių: kraujuoja žarnynas, kamuoja skausmai. Atvažiavus
toptelėjo mintis, kad reikia grįžti. Pagalvojo: taip sunkiai atvažiavo,
traukiny vos ne vos išstovėjo, labai skaudėjo, atsisėsti negalėjo,
tik stovėti ar gulėti. Ir tą naktį lyg kalbėjosi su tėveliu apie
mirtį. Ryte paskambino brolis: tėveliui negerai. Gynė ištiesė ranką
lyg prisiliesdama prie jo krūtinės, pajuto, kad nekvėpuoja. Pasakyk
tiesą. Jo širdis neplaka? Ir jis pasakė, kad mirė. Brolis nenorėjo
sakyti, tik paruošti.
Stovėdama prie tėvo karsto pradėjo save kaltinti,
kodėl tiek daug pasakojo jis labai skausmingai reagavo, taip greitai
mirė. Tarsi išgirdo: Nedrįsk savęs kaltinti, būk rami, taip turėjo
būti. Ir nurimo, tokia Dievo valia, taip turėjo būti.
Vienuolė turi išsirašiusi nemažai tėvo minčių
iš paskutinių jo laiškų bičiuliams. Viename jis rašė: Sumanymų
daug, reikia skubėti, nes gyvenimas ne daina, antrą kartą nesudainuosi.
Kitame prisipažino savo savijautą vertinąs trejopai fizinėje,
psichologinėje ir dvasinėje plotmėje. Esą žmogus ir sirgdamas savo
dvasioje gali jaustis gerai, nes kančia tam tikromis sąlygomis tarnauja
sielos atbudimui ir asmenybės formavimui. Dar kitame laiške pastebėjo:
Dvasios gyvumas geriausias vaistas prieš visas negeroves. Porą
mėnesių prieš mirtį gydomosios kūno kultūros pradininkas, padėjęs
susigrąžinti sveikatą tūkstančiams žmonių, rašė: Senatvė yra paguoda,
kai fizinis kūnas silpnėja, o dvasia stiprėja.
Stiprybės teikia malda ir tikėjimas
Beveik visą dieną ses. Gynė praleidžia gulėdama
lovoje. Ryte apsirengdama jau labai pavargsta, nueiti kelis žingsnius
iki valgomojo irgi nelengva. Kasdien vežimėliu ją nuveža į šv.
Mišias. Tačiau gulėdama celėje vienuolė skaito, rašo dienoraštį,
klauso Marijos radijo jos dvasinis gyvenimas intensyvus. Maldose
prisimena į Amžinybę išėjusius tėvus, brolius, 50-metį sūnų visi
jie yra viena Kristuje.
Pristatydama savo poezijos knygelę Švč. Mergelės
Marijos Nekaltojo Prasidėjimo vargdienių seserų kongregacijos vienuolyne,
dėkojo sesėms, padėjusioms išleisti knygelę, dukterėčiai dailininkei
Kunigundai Dineikaitei už pastangas perteikti tai, ką ji norėjo
kad būtų kuklu, tauru ir erdvu.
Pagrindinis mano kūrybos troškimas Dievo artuma,
noras ją išvysti ir nesiskirti. Tai jautėsi ir pirmosiose mano poezijos
knygelėse, nors jos išleistos dar tarybiniais laikais. Kitose knygutėse
tas Dievo artumos troškimas vis didėjo ir šioje turbūt pasiekė kulminaciją.
Atomazgos nėra, nes kai žmogaus siela atsiskiria nuo kūno, to jau
negalima aprašyti, skaidriu balsu kalbėjo vienuolė, pastebėdama,
kad ir jos knygučių pavadinimai sudaro tarsi eilėraštį: Žalia upė
(Vaga, 1981), Vėjy skrendanti sėkla (Vaga, 1987), Marana
tha (Ateik, Viešpatie Jėzau) (Homo liber, 2011), Tą valandą
(Homo liber, 2012), Nešk Vėjo sparnais (Homo liber, 2013),
Nesujudėjo net žolė (Homo liber, 2015). Šeštajai knygelei buvo
numačiusi kitą pavadinimą Po žvaigždžių tylą. Bet eilėraštį
Nesujudėjo net žolė parinkusi kaip knygelės moto, pajuto, kad
jis tinka ir pavadinimui: Nesujudėjo net žolė, / kai slapčia
/ priėmiau Tave / atsivėrusį Dangų, / atgimdantį mane / ir visą
kūriniją.
Paskaitykime po eilėraštį kaip maldą
Rašytoja Birutė Jonuškaitė vienuolės eilėraščiuose
išskyrė kelias pagrindines temas: švelnūs praeities prisilietimai,
sielos alkis ir besąlygiškas tikėjimo išpažinimas, bendravimas su
Dievu. Dažnas eilėraštis tarsi viso gyvenimo susumavimas, nustebinantis
mokėjimu džiaugtis.
Poetė Stasė Lygutaitė Bucevičienė pastebėjo,
kad paskutinės trys ses. G. Dineikaitės knygelės labai susijusios,
sudaro savotišką trilogiją, persipina, pereina viena į kitą ir tęsia
tą pačią Dievo slėpinio ieškojimo temą.
Eilėraščiuose yra nemažai skausmo ir sakralumo,
tvirto tikėjimo, kuris yra mūsų atspirtis, atsvara. Gera jį turintiems,
kaip norėtųsi, kad kiti, ieškantys, rastų šią atsparą šiurkščioj
gyvenimo būty, sakė Gražina Zita Mažeikaitė.
Rašytoja Vidmantė Jasukaitytė ir literatūros
kritikas Alfredas Guščius akcentavo, kad autorė tarsi augina tikėjimo
ir sielos slėpinius. Eilėraščiai jaudina, yra tarsi atsivėrimai
Kūrėjui ir žmogui, šildo, ramina sielą. Gal eilėraštis įkris į sielas
ir pravers langelį į tikėjimą? Tai irgi būtų didelis stebuklas.
Renginyje jaudinančiai nuskambėjo pasiūlymas paskaityti
kas vakarą po G. Dineikaitės eilėraštį, kad jaustumės laimingesni.
Ir pasvarstykime apie laimę
Kas svarbiausia, kad žmogus jaustųsi laimingas?
Pasak vienuolės, svarbiausia suprasti savo gyvenimo tikslą. Jei
žmogus, nepaisydamas kliūčių, veržiasi į jį, jaučiasi laimingas.
Tikra, be egoistinių priemaišų meilė, susišaukianti su dieviška
meile ir besiskleidžianti, daro žmogų laimingą, nes tada žmogus
eina teisinga kryptimi, jaučia Dievą, priima Jo malones.
Laimei reikia peržengti savo egoizmą, o tai galima
tik gavus Dievo malonės, kai Šventoji Dvasia duoda įkvėpimą ir postūmį,
vadovauja, veda. Tai pradėjęs jausti žmogus stengiasi kuo daugiau
pasiduoti Dievo vadovavimui. Tikslas kad jo kelias visai sutaptų
su Dievo valia.
O štai kaip ši mintis skamba eilėraščiuose:
Jei neturėčiau /Tavęs / savo širdy, / tarp didelių
/ ir mažų skausmų / pasiklysčiau.
Kas vakar / buvo skaudu, / šįryt prigludo / prie
kojų / it maži šuniukai / ieškodami šilumos.
Nuo melo, /kompromisų / gęsta širdy /kibirkštys.
/ Lieka tik pelenai.
Apnuoginta siela / kaip medis belapis / brinksta
/ pavasario nuojautoj / ir taip įauga / į nedylantį / Dievo laiką.
O kad taip siela / kaip rugių lauką / saugantis
akmuo / nuolat į Tave / žvelgtų....
Laikai Tu visatą / švytėdamas džiaugsmu. /Jei
neįlįsim kaip sraigė / į savo kiautą, / perskverbs mus. / Jei neįlįsim
švytėsim.
Vienuolė neslėpė, kad dažnai naktį atsibunda jausdama
skambant eilėraštį. Turi greta savo lovos pasidėjusi užrašų knygelę
ir užsirašo kilusią mintį.
Vilnius
© 2015 XXI amžius
|